Marrasvauvat 2007 TAMMIKUU '08

Meillä iltaisin nukahdellaan sekä tissille että syliin, ja se nukkumaanmeno onki monen tunnin urakka.just tuota tissittelyä illalla vähän väliä,välillä nukahtaa syliin mut sit yhtäkkii onki taas pirtee ku peipponen. omaan sänkyyn yritin eilenki saada nukkumaan,mutta ei, pari tuntia siinä ähistiin ja käytii välillä tissillä,ja vaikka selvästi silmät luppasi, nii ei halunnu sänkyyn nukahtaa vaa heti ku syliin otin ja menin olohuoneeseen istuu nii tyttö oli taju kankaalla. ja meillä tosiaan yleensä nukahdetaan tuossa puolenyön maisemissa. Jospa se jossain vaiheessa alkas siellä omassaki sängyssä nukahtaa. ja meillä muuten nukutaan vielä valot päällä kun tyttö ei tuntunut tykkäävän pimeestä. yöllä tuliki mieleen että pitäs alkaa koittaa sitä ilman valojaki nukkumista..

meijän Jennalle synty viime yönä kaveri :heart:
neljän aikaa tuli viestiä mun kaverilta että poika oli putkahtanut maailmaan 2 jälkee :)
vähän ihana ajatella niitä tunteita mitä kaveri siellä nyt uuden tulokkaan kanssa kokee,kun itellä vielä nii tuoreessa muistissa.hänelläkin esikoinen kyseessä.

Kakkaamisesta meillä kakataan 1-3 kertaa päivässä.ja enää todella harvoin kakkaa öisin.

voi että mulla haluttas alkaa kunnolla luutuamaan tää kämppä ku tuntuu taas nii likaselta,mutta yrittäs jättää perjantaille,sais järjestyksen vaihtaa samalla ja siirtää vanhat sohvat pois kun viikonloppuna saadaan uudet tänne.

ulkona näyttää ihanan talviselta vihdoinki =)
 
Täällä taas.
Piti kertoa tuosta eilisestä neuvolakäynnistä. Terveydenhoitajan sijainen totesi kun pojan mittoja kirjasi, et ihan hyvin näyttää maito riittäävän. Mä totesin siihen et en imetä, Tuttelia riittää kun kaupasta hakee. Vastas siihen sit: "Mut kuitenkin pelkkä maito riittää." Siis mitä hä? Ei kai seitsenviikkoiselle vielä kiinteitä anneta?? Jotkut kyl antaa jo 3 kk iässä ja varmaan jossain harvoissa tapauksissa aiemminkin mut en nyt ihan ominpäiten lähtis näin pienelle kiinteitä antaa. Ja lääkäriltä kun kyselin d-vitamiinista ja kerroin pojan nyt juovan n. 800 ml/vrk niin sanoi vaan et aikas paljon menee. Että semmonen neuvolakäynti :headwall:

Kotona en taida enää pitkään olla. Meillä taloudellisista syistä todennäköisesti niin, et mies jää vanhempainvapaalle ja mä palaan töihin. Tai ei voi puhua varsinaisesta palaamisesta, mulla kun ei mitään vakityötä ollut. Eli nyt olis eessä työpaikan hakeminen, jeejee, arvatkaa van nappaisko. Jotenkin vaan tuntuu haikeelta kun tää alkuaika on ollut mulle henkisesti aika raskasta mut vauvan kasvaessa on mun mieliala kohentunut ja yhä enemmän nautin vauvan kanssa puuhalusta. ja sit se loppuis, tai ei tietty loppuis mut rajoittuis iltoihin ja viikonloppuihin. Toisaalta en haluais vielä keväällä töihin mut mies halukas jäämään kotiin ja meiän tilanteessa se kai on paras vaihtoehto ja miehellä oikeus mielestäni vapaaseen siinä missä mullakin. Tietty jos imettäisin niin eihän tota vois harkitakaan.
 
ehkäisystä...päädyin pillereihin, vaikka ei kiinnostanutkaan. huomasin nimittäin myös sillon kun pillerit lopetin, että mieli kirkastu ja olin paljon leppoisampi. halut oli myös ihan toista maata :whistle: olisin halunnut sen laastarin, mutta sitä ei terkan ja lääkärin mukaan enää juurikaan käytetä(?). ihmettelen vaan että miten niin, mutta en alkanut vänkäämään...

raskausaikaa en juurikaan kaipaa. mulla oli pahinta selkäkipu, joka alko jo raskauden alussa ja sitä kestikin ihan loppuun asti. päivääkään en silti vaihtaisi pois ja lisää lapsia haluan ihan ehdottomasti. synnytyskin oli mun osalta "helppo" kun leikattiin, eli ei jäänyt siitäkään kammoa =) ilman ehkäisyä ei uskalleta olla, koska tämäkin tärppäsi heti ekassa kierrossa...

meillä oli eilen tosi levoton ilta. tyttö vaan kitisi ja itki eikä mikään ollut hyvä. ei kelvannut tissi eikä tutti. käsiä kuitenkin imeskeltiin ja kuola valu, joten tajuttiin jossain vaiheessa, että ikenethän hällä kutisee. onneks saatiin joululahjaksi purulelu, jota tyttö imeskeli ja rauhottu. nukahti lopulta meidän väiin ja jossain vaiheessa mies siirsi omaan petiin. loppuyö menikin sitten loistavasti =)

miten paljon teillä vauvat valvoo päivisin yhteen putkeen? meillä 30min-1h ja sitten taas sammahetaan. iltasin saattaa tosin olla pitempiä aikoja hereillä. ja varsinkin sillon kun pitäisi yöunille alkaa ;)

tyttö nukahti syliin, pitää viedä petiin :wave:


 
Raskausaika: Muistelen lämmöllä, mutta mä voinkin sillon ihan hyvin ja olin töissäkin loppuunasti. Synnytyskin taisi olla niistä helpoimmista, joten sitäkään en kauhulla muistele.
Ehkäisyä olen miettinyt, kun jossain sanottiin että täysimetys on 98% ehkäisykeino, mutta mutta.... mä en jaksaisi kahta ihan pientä, kun tämän yhdenkin kanssa on välillä väsynyt, vaikka helppo onkin.

nukahtaminen: meillä mennään illalla nukkumaan 20-22.30, eli sämgyssä syötän ja tissejä vaihdellaan vaikka itse olenkin jo välillä kovasti sulattamassa maitoa pakkasesta, niin vielä ei ole tarvinnut. Nukahtaa yleensä tissi suussa mutta havahtuu kun se poistuu sietlä, sitten nukahtaa minun viereen, kun hiljaa siinä makailen. Sitten nukkuu pari 3-4 tunnin pätkää ja aamuyö onkin yleensä levottomampi. Kakkaa yleensä tekee... ja siihen kyllä herää kun se vaippaan turahtaa :LOL:
Onko teillä jo rytmit päivissä? meillä kun vielä nukutaan kun nukuttaa ja syödään kun nälättää....

En tiedä miten tulevaisuudessa sitten nukuttaan tai muuta. Nyt muuten siirrän Jarkon välillä äitiyslaatikkoon, kun on käärittynä peittoonsa niin ei herää, välillä sitten nukkuu vieressä, varsinkin jos äippäkin nukahtanut syötölle,

nyt kutsutaan...


 
Päivärytmi on meillä hyvin vaihteleva. Kuitenkin sellaisia pääpiirteitä meillä on, että klo 23-01 alkaa yöunet. Yöllä Aino herää syömään vaihtelevasti 2-6h välein. Nuo yöt, jolloin saa koisia 6h putkeen ovat kyllä harvinaista herkkua ja silloin heräilen vähän väliä tarkastamaan miksei ruokaa vielä kaivata! :LOL: Aamu koittaa klo 8-10 ja ulos on pyritty lähtemään puolenpäivän paikkeilla. Joskus ulkoilun avulla saadaan parin tunnin päikkärit aikaan, joskus uni loppuu kesken todella nopeasti ja saan tulla lenkiltä juosten kotiin tissittämään. Koira yrittää pysyä matkassa mukana... :whistle: Aino nukkuu päivällä 1-2 parin tunnin pätkää, jos hyvin käy. Sellaisia lyhyitä 1-30min unia hän nukkuu useamman kerran päivässä ja tietysti sylissä. Herää heti jos siirrän sylistä pois... Hereillä hän saattaa kukkua "pahimmillaan" neljääkin tuntia vaatien jakamattoman huomion. Samaan pätkään kuuluu usein suuri tarve olla tissillä ja kyllähän sitä tulostakin sitten tulee melkoisten tärinöiden ja pörinöiden säestämänä.

Nukahtaminen illalla tapahtuu yleensä rinnalle. Siitä sitten yritetään siirtää enemmän tai vähemmän onnistuneesti omaan sänkyyn nukkumaan. Nyt olen ilokseni huomannut, että Aino saattaa nukahtaa itse omaan sänkyyn vaikka olisi siirrettäessä herännyt. Luksusta...!

Jaahas, nyt tarvitaan äitiä!
 
Just kun kirjotin että meillä tyttö valvoo max.tunnin kerrallaan, niin valvokin äsken 3 tuntia putkeen vaatien äitinsä jakamattoman huomion! :LOL: nukahti vasta kun lähdettiin ulos ja nyt jatkaa ihme kyllä unia. Nyt on vetäny kohta 2 tuntia unta palloon, tää on jo melkein ennätys päiväunissa!tytöllä kun on ollut tapana nukkua 15min, sitten valvotaan hetki ja sitten taas torkahdetaan...

Meillä tyttö onneksi nukahtaa itsekin sänkyynsä, mutta aika usein se kuitenkin vaatii ensin sylin, johon nukahtaa. Tosi hienosti kyllä jatkaa unia omassa pedissään, jos sattuu siirtäessä heräämään. tulipa taas sekalaista tekstiä, mut ehkä edes joku teistä tajus pointin... :whistle:

nyt meen kun saan vielä rauhassa syödä :wave:
 
Nukuttamisesta Meillä nukutaan iltapäiväunet noin 14-17 vaunulenkillä (samalla ulkoilutetaan koira). Sen jälkeen poika seurustelee ja nukkuu pikkupätkiä, miten sattuu. Syö myös hiukan tiheämpään. Noin 22-23 kun on syönyt, käärin pojun peiton sisään. Siten että myös pää jää peiton sisään. Siinä pidän sylissä hämärässä huoneessa, kunnes nukahtaa ja nostan koko mytyn sänkyyn.
Näin on nyt tehty viikon verran ja hyvin saatu poika nukahtamaan. Täytyy siis oikein kunnolla nukuttaa ja tuo peiton sisään laittaminen kertoo myös pojalle, että nyt olis kunnon unien aika. Muuten tuntuu vain taistelevan unta vastaan ja huutaa itsensä ihan uuvuksiin.

kakkaamisesta Meillä poika alkoi viime viikolla tekemään vain joko toinen päivä. Nyt on pantannut sunnuntaista asti. Neuvolassa on vain sanottu, että kuuluu ikään, kuten mahavaivatkin. vasta 15päivän jälkeen tarvii huolestua :eek: Jos mulla tekee olon tukalaks jo pari päivää, niin voin kuvitella miltä pienestä tuntuu...

Hipkukka
 
Harrastaako muiden vauvat rintaraivareita?? Täällä alkanut esiintymään tuollaista nyt ihan viime päivinä :headwall: Varsinkin jos väsynyt ja nälkäinen...sitten kun huudolta saan tissin suuhun niin syö ihan rauhassa. Tosi rasittavaa yrittää saada tissiä toisen suuhun kun huutaa suu auki eikä tajua että se ruoka on ihan siinä kun vaan lopettaisi huutamisen :heart: On se rankkaa tuo vauvankin elämä :D

 
Mulla oli tänään lopputarkastus. Kaikki ok, repeämäkin oli parantunut, niin ettei lääkäri enää sen reunoja löytänyt. Kirjoitti sitten minipilleri reseptin, kokeillaan niitä josko ne ei tuota migreeniä aiheuttaisi minkä tavan pillerit teki. Jos nuo ei käy, niin sitten se hormonaalinen ehkäisy oli siinä ja loppuiäksi tuomittu kortsuihin. Ellei sitten jotain uutta tuo lääketiede kehitä.

Nukuttaminen Mä en varsinaisesti poikaa nukuta. Vaan oon yrittänyt opettaa siihen että saa nukahtaa itsekseen, varsinkin iltaisin. Päivisin kyllä vaunuja heiluttelen. Iltaisin rytmi menee usein niin että laitan makkariin vain yövalon päälle ja syötän iltaruuan siellä 21-22 välissä. Sitten röyhtäytän pojan ja laitan omaan sänkyyn. Välillä käyn kurkkaamassa, tarjoamassa tuttia suuhun tai hetken silitän otsasta. Yleensä poika juttelee sängyssä hetken lelumobiilille tai pinnasuojien nalle puh:eille ja sitten nukahtaa itsekseen. Oon yrittänyt pitää kiinni tuosta että ei erityisesti nukutettaisi, vaan osaa itsekseen nukahtaa ja aika hyvin se nyt jo onnistuu. Pienempänä joutui hieman nukuttelemaankin. Sama juttu öisin syönnin yhteydessä. Röyhtäytyksen jälkeen suoraan sänkyyn ja aika pian se sinne nukahtaakin.

kotona olemisesta Mulla alkaa koulu huomenna :D Mies on nyt isyysvapaalla ja sitten jää vanhempainvapaalle. Mä käyn muutamia tunteja viikossa koulua, että saisin sivuaineet tehtyä loppuun tänä keväänä. kesällä jatkuu taas minun vanhempainvapaa.

Sanle ja Eljas 14.11
 
Niin ehkäisystä ollut puhetta, elikkäs minä jatkan samaa linjaa kuin ennen Saran odotustakin eli Nuvaringiä kehiin kun seuraavat kuukautiset tulee, helppoa käyttää kun pitää muistaa vain 2x kuussa, tosin saa nähdä miten heikkona nuo lantiopohjalihakset on et pysyykö ees sisälläkään ne enää.. :whistle: :kieh:

Päivärytmi o edelleenkin ihan sekaisin meillä, ei auta hereillä pitämiset sun muut, meillä nukutaa päivät ja valvotaan yöt |O |O jospa ne tuosta paranis kun parin viikon päästä varmaan aletaan velliä maistelemaan...esikoinen oli 2½kk kun aloitettiin ja heti parani yöunet..toivotaan et nytkin käy niin...

joo mut pää iskee taas tyhjää vaan elikkäs heipat nyt ja palaan astialle kun muitan taas jotain :LOL:

Perfekta ja Sara tänään 9vkoa :heart:
 
Meidän päivärytmi alkaa pikkuhiljaa muodostua. Aamulla herätään 7-8 aikoihin ja 9 jälkeen lähdetään vaunulenkille. Sen jälkeen neiti nukkuu yleensä 3-4 tuntia. Sitten valvotaan tonne klo 16.00, jonka jälkeen nukkuu 1-2 tunnin päikkärit. Illalla mennään nukkumaan noin 21.00-22.00. Meillä kans itsestään nukahtaminen käy melko vaivattomasti. Yöt vaan menee tosi pätkissä. Parhaillaan herätään 1,5 tunnin välein syömään. Nukahtaa kyllä heti syötön jälkeen, mutta on tosi rasittava nousta ylös 5-6 kertaa yössä. En ymmärrä miksi yöllä herää niin usein kun päivällä voi kuitenkin nukkua 4 tuntia syömättä.

Mulla loppuu äitiysloma joskus elokuussa, jonka jälkeen lomittajan pitäminen maksaa tuplasti enemmän. Eli joutuisin omasta pussista maksamaan lomani, joten taidan lähteä navettahommiin elokuun jälkeen. Aamun voi toivottavasti tehdä kun tyttö vielä nukkuu, mutta iltanavetalle täytyy varmaan ottaa mukaan. Onneksi meillä on hyvät leikkitilat navetallakin. Tosin viehän se työtehoja kun samalla pitää neitiä vahtia. Päivähoitopaikka on 25 kilometrin päässä, joten eipä taida viittiä viedä sinne asti muutaman tunnin takia.

Lillimenninkäinen: täällä kans harrastetaan välillä ihan suunnattomia rintaraivareita. Äitillä on välillä itku herkässä kun toinen raivoaa. Yöllä täälläkään ei raivota.
 

Huomenia!
Meilläkin päivärytmissä on vielä vähän hakemista..aamut menee aina vähän pitkiksi, Minttu nukkuu tuolla nytkin. Esikko heräs tunti sitten, eli meillä ei yleensä mitään aamuvirkkuja olla.
Minttu kyl pysyy aika hyvin hereillä ja jaksaa jutellakin jopa tunnin-kaksikin, sit alkaa muuttuu tyytymättömäks ja tietää että on tissiaika taas.

Nukahtaminen käy joskus tissille, mut koitan kyl tehdä niin ettei tissi ois suussa sillon, vaan otan pois ennen kun kunnolla nukahtaa,ettei tottuis siihen. Joskus sitten jos ei meinaa nukahtaakaan, (illalla) niin syönnin jälkeen laitan sänkyynsä ja tarjoon tuttia ja silitän hetken päätä, niin useimmiten rauhottuu sit tuhisemaan ja nukahtaa siihen.

Raivareita on täälläkin ollut pari..sit kun älyää että se tissi onkin suussa, nii sit rauhottuu. Sillon kans hermostuu jos ei meinaa tullakaan ruokaa, niin nopeesti kuin haluais.

Joo, mutta nyt pitää mennä..
M ja Minttu s.12.11
 
Kakkimisesta niin alkuun Ella väänsi varmaan joka vaippaa jotai ja sit tuli kerran pvässä ja nyt on sit n. joka toinen pvä. Kauhee piereskeleen tuo neiti on kyl kokoajan :D

Valveilla olosta niin nyt ollaan ysiltä herätty ja muutamat sellaset 10min tirsat on tossa ottanu. Mut saattaa olla kyl 2-3h putkeen hereillä ja sit näitä ku välillä torkutaan jne.. JA kerran pvässä vetää yleensä pitkät päikkärit, varsinki jos ollaan jossai liikenteessä niin saattaa hyvin nukkuu 4h.

Mun äiti tuli eilen tänne muutamaks pväks ja heti lähdin eilen kaupungille ilman Ellaa. Oli "outoa" olla ilman Ellaa mut samalla oli myös ihan mukavaaki kun ei tarvinnu miettii missä on hissi jne..Ja saa syödä rauhassa ja juoda kahviaki ku äiti hoitaa Ellaa. Eilen illallaki ku sanoin et kyl mä voin ottaa Ellaan niin ei ei, kyl hän pitää sylissä.. Selvä sitte, hyödynnetään nyt sit taas tää aika kun on tollanen apuvoima täällä.

Jospas menis laittaa uudet kahvit tippuu ja alkas meikkaan, mennään vähän kaupungille pörrään =)
 
Huomenta!

Meillä pikku sälli nukkuu viel,nukkuu yleensä n.11h yössä.Korkeintaan kerran syö,parhaillaan eka "pätkä" on ollu jo 9h...Toivottavasti jatkuu samanlaisena.Päivisin tankkaa jatkuvasti,sit ottaa semmosia puolen tunnin unosia ja yhet pitemmät,3-4h.Oon tullu siihen tulokseen,et herra tuskin tuttia suostuu syömään,luovutin tuputtamisen.Tuntuu vaan tosi oudolta,et toinen tankkaa jatkuvaan,etenki ku esikoisen kans mentiin pullolla.Söi kerralla kunnolla,eikä sit heti ollu vailla.Meilläki noi raivarit on käyty läpi,etenki jos tissi ei oo heti suussa ekalla änähyksellä.Siinä tapauksessa ite työntää käsillään tissiä pois ja huutaa sit.Fiksua!!!

En muista kävinkö ees viimeks kertomassa noita neuvola juttuja,eli painoo oli tullu 6 viikossa reilu 2 kiloo ja pituutta 6,5 cm ja jätkällä oli napatyrä tullu tosta tajuttomasta huutamisesta.Nyt on noi päivähuutamiset helpottunu,suostuu paremmin unille,ei huuda väsymystään.

Nyt tuli muistikatko ja jäbä heräs,eli tissille ja sit mäenlaskuun isomman sällin kans!

Vimpula ja Roope
 

Ai niin, siitä piti vielä sanoa..tai tunnustaa, että huono äiti olen :ashamed:
En nyt oo uskaltanut moneen päivään antaa devitolia Mintulle, kun siitä tuli ne hirveet huudot. Nyt vasta eilen mies muisti apteekissa käydä ja ostaa jekovitejä, niitä siis kokeillaan nyt. Tänä aamuna annoin sit sitä, toivotaan että masu kestäis paremmin..
En vaan voinut huudattaa tieten tahtoen silloin sen devitolin kans, vaikka ne vitamiinit onkin tärkeitä :ashamed: Hitto tätä muistia, oli monta päivää jo listalla että ne pitäis ostaa, mutta kun ei muista..
 
Huomenta, tai puoltapäivää oikeastaan.

Viimeyönä nukuttu suunnilleen 4 tuntia. Mukavaa. Voishan sitä vielä yrittää koisia, kun tyttökin vihdoin nukkuu, mutta mä jotenkin tarviin nämä aamupäivän omat hetket, iltapäivistä kun ei ikinä tiedä... :/

Eli meillä taas väännettiin kakkaa koko yö sellasella tuskalla, että nukkumiset tahtoi jäädä. :| Itseasiassa koko eilispäivä oli samanlaista: JOKAISEN syönnin jälkeen alkoi hirveä kakanvääntö ja sitä äherrettiin tosi kauan ja tuskissaan. Voi raasua. :ashamed: Lisäksi illasta nenu alkoi taas enempi mennä tukkoon. Eli yhä se nuha jaksaa tyttöä kiusata. :snotty: Yritän tässä seurailla ettei kuumekin vielä nousisi. Niin ja voi olla, että vielä ylimääräisiä masunväänteitä on tullut tuosta d-vitamiinista. Kun lopulta oli sellasta vääntöä, joka ei tuottanut mitään "lopputulosta"... En tiiä, mutta tänään ollaan ilman ja seuraillaan miten jaksellaan ja huomenna otetaan kokeiluun Deetipat (Jekovitit oli siis nyt ensin), jos niillä menisi paremmin.

Mä kyllä niiiin odotan, että tuo kakkiminen lähtisi vähentymään! |O Eikös niin kuitenkin pitäisi tapahtua?! Se kun tuntuu meillä olevan se suurin päänvaiva, sitä vaan tulee niin paljon ja usein ja viimepäivinä taas suuremmalla tuskalla...

Viimeyönä ei siis olla menty meidän normaalirytmillä ollenkaan. Se kun aika hyvin tuossa pääsi jo asettumaankin. Yleensä päivärytmi on siis melko selkeä. Aamupäivästä tyttö lähinnä nukkuu ja välistä syö, n 1,5-3 tunnin välein (joku vois sanoa ettei tuo aikaväli kovin selkeä ole, mutta on se :D). Puolenpäivän nurkilla noustaan jo vähän jalkeillekin ja ihmetellään enempi tätä maailmaa, suunnilleen tunnin ehkä kahdenkin verran. Sitten aletaan suuntailla ulos. Kotiin palatessa tyttö välillä jatkaa vielä sisällä vaunuissa nokosia, mutta viimeaikoina on herännyt juuri ennen ulko-ovea. No jokatapauksessa, sitten kun herää (jos jatkaa nokosia, nämä on yleensä pitkät nokoset), syödään taas ja ehkä vähän jutustellaan ja takaisin untenmaille. Kuuden jälkeen alkaa taas virkeämpi hetki, jota riittää 1-3 tuntia. Välissä syödään yms. Iltanokosia ja tankkausta tehdään siinä sitten pitkin iltaa vaihtelevalla tahdilla. Suunnilleen puoliltaöin syö vielä vikan kerran, seuraavan kerran joskus klo:4-5 ja siitä eteenpäin taas aamupäivän tahdilla.

HE82: Mä kanssa olin tuota laastaria miettinyt ehkäisyksi ja neuvolan kotikäynnillä siitä juttelin. Hoitaja vaan sanoi, että ei sitä juurikaan nykyisin käytetä ja ei oikein sitä mitenkään lähtenyt suosittelemaan tms. Muakin se jotenkin ihmetytti... :whistle:

No nyt on kyllä nukuttu pitkään! Viimeyön valvomisia ja huutamisia nukutaan pois. Toivottavasti siis olokin on nyt parempi. :heart: Kohta viimeistään kovaan nälkään herätään...

Vielä jos kupin kahvia...

mussu & rinsessa 6.12.
 
Luksus unet taas takana :D tytön kans alettiin nukkuu 12 parin tunnin tissillä roikkumisen jälkee.ja mä nousin ylös tossa 10.30 ja neiti nukkuu vieläki!
3 kertaa taidettiin tuona aikana syödä. nyt tässä sit oottelenki että neiti heräisi ja voitas jonku ajan päästä ulos suunnistaa.

Kotona olemisesta mulla loppuu vanhempainrahakausi elokuun lopussa, että sen jälkee pitäs varmaa alkaa töitä kattelee kun ei me tulla kyllä rahallisesti pärjäämää jos kodinhoidontuelle jään. Mulla haluttas kyllä alkaa opiskelee,mutta ei sekää oo rahallisesti oikein järkevää ainakaa vielä.tässä elättelen toiveita jos onnistuis oppisopimuksella jonnekin. mulla ku ei tuota ammattia oo tullu hommatuksi... :ashamed: oli vissii yläasteen jälkee "parempaa" tekemistä..oonhan mä ammattikoulua käyny,vaa pöljä jätin kesken.

vaan nyt alkas tälläytyy ettei aivan räjähtäneenä lähe liikenteeseen.

miiku ja Jenna
 
Täällä meillä on suru-uutisia sulateltu, tytön ristiäispäivänä tätini miesystävä sai aivoverenvuodon ja oli autossa noin 8 tuntia ennen kuin hänet löydettiin :'( oli karttulan shellin pihassa ollut koko tuon ajan AUTO KÄYNNISSÄ eikä kukaan pirskuta ollut tajunnut että siellä voisi olla hätä kerta kukaan ei nouse autosta eikä kukaan mene sinne |O
No sitten illalla päässyt vihdoinkin kyssiin, mutta liian myöhään, liuotushoito pitäisi saada 3 tunnin sisällä infarktin saannista ja siihen mennessä mennyt noin 10 tuntia :'( hengityskoneesta ottivat sunnuntaina pois, mutta sinnikäs mies kun oli niin vasta maanantaina 15 jälkeen oli nukkunut pois, oli odottanut että siskonsa ja miun täti siellä kävi hyvästit jättämässä :'( :'( kun he olivat pois lähteneet oli hän parin minuutin päästä nukkunut ikiuneen :'( ja mies oli vasta 63 vuotias, on tämä elämä epäreilua, kaikki parhaat viedään liian aikaisin :'( täällä ollaan pahalla mielellä oltu, vaikka miulle ei hän niin tärkee ja rakas ollutkaan mutta se suru iskee aina päälle, varsinkin kun mietin et miten hänen siskoonsa ja miun tätiini se koskee...ja sitä jossittelua aina tulee mietittyä, jos hän olisi tullut ristiäisiin, jos jos jos... :'( :'( mutta nyt on pakko lopettaa, tulee liian paha mieli jälleen :'(
 
Perfektalle iso :hug:

Rytmistä: Musta tuntuu että meillä ei päivisin ole oikein minkäänlaista säännöllistä rytmiä. Nukkuu kun nukuttaa ja on hereillä kun on virkeä =) Tosin,sisällä ei nuku kuin ihan lyhyitä pätkiä. Ulkona nukkuu paremmin ja yleensä ollaan menty ulos tossa 14 aikaan. Toissapäivänäkin heräsi sieltä vasta 16.30. Olin antanut Nannia evääksi joten ehkä sekin vaikutti parempiin uniin.

Musta tuntuu muutenkin,että toi jätkä tarvii nyt entistä enmmän ruokaa :p Päivisin on tissillä varmaan sata kertaa ja silti on aina nälkäinen :D Ehkä pitänee lisätä tota Nannia.

Lisäksi meidän yöunille nukahtaminen on muuttunut tosi mielenkiintoseksi. Eli eilen sama juttu kuin toissailtana. Luulin,että nukati yöunille 23 niinkuin yleensä on siis tehnyt. Itsekin siis ehdin jo nukahtaa. No,jätkähän heräsi 23.30 :eek: Tissiä halusi tietenkin vaikka olin juonut Nannia 100ml ja sitä ennen tyhjännyt tissit :eek: Mutta tissi siis vielä kelpasi ja sitten nukahtikin lopulta. Tuosta siis päättelin,että maidon tarve lisääntynyt ja kun sama meininki oli toissailtana :whistle:

Yö menikin sitten oikein mallikkaasti. 23.40 siis yöunille (viimeinkin ) ja syönti 2.30. Tyytyi yhden tissin tyhjentämiseen ja heti jatkoi unia. Toinen herätys 6.15 kun heräsi ilmeisesti kakkan tuloon. Aínakin vaunuista kuului kauhee pörinä :D Siivottiin kakka ja otin pojan viereen kun ukkokin oli noussut jo töihin. Pojalla oli autuaallinen ilme kun ilmat oli saanut ulos. Tissiä annoin ja siihen nukahti. Kello herätti 9 maissa ja piti esikoinen laittaa kouluun =) Oli oikein levännyt olo itselläkin pitkästä aikaa.

Ihanaa mä pääsen tänään parturiin :whistle: Oon tarkotuksella antanut hiusten kasvaa ja en ole käynyt parturissa kuin kesällä viimeksi :ashamed: Aion ottaa raitoja ja nyt saa leikattua vähän tasasemman näköseksi tätä pehkoa. Johan tässä alkaa tuntea itsensä ihmiseksi taas :LOL:

Mutta nyt alkas kitinä :wave:

LilliM+Kaapo 9.12
 
Perfekta: :hug:

Kakkimisesta jotain jo kommentoin, no tänään on tehty jo 4 kertaa kakit, että meillä sitä ainakin riittää.

vitamiineista: mä olen nyt ollu antamatta muutaman päivän ja huomaa selvän eron. ilman kitinää on illat sujunut. Mulla on jo kokeiltuna jekovitit ja nyt oli deetipoista päästy 5 tippaan, että saa nähä koske meille riisitauti tulee... no äitini (neuvolantäti myös) antoi luvan että pitää muutaman päivän taukoa ja alottaa sitten taas yhestä tipasta, että rauhassa vaan. no mä nyt en sitten aatellu siitä ressata.

meillä rytmi yleensä niin että mennään nukkumaan 20-22.30 jolloin syödään molemmat tissit. sitten herätään 1-3 ja 4-5 ja 7-8 syömään ja nukahtaan sen jälkeen, paitsi jos kakkia tehään tai muuta väännetään.
viime yö oli kyllä ihana. nukahettiin molemmat n 22 ja eka syöttä vasta 4.30 ja sitten klo 8. toi eka väli oli niin voimia antava, että sen jälkeen oli virkeenä ja unentulo väännön takana, mutta sain siis nukkua. sitten jarkko nukkuu 1h unet aamu päsällä on n. 1h hereillä ja sitten mennään vaunuilemaan jolloin nukkuu 1-3tuntia. (nyt nukkunut 1,5h) sitten hereillä ja nukuskelee 30min-1h unia loppuajan. ja siis annan nukkua jos nukkuu, en herättele tai pidä hereillä jos huomaan että nukuttaa. alusta asti on meillä ollu kuitenkin ´selvä ero päiväunien ja yöunien kanssa.

mitäs muuta?

Niin eilen näin sitten konkreettisesti mitä tarkoitta suihkutissi. Ihmettelin kun poika kakoo tissiä suusta niin sieltähän tuli kun suihkulhteestä. minä tietysti nuukana ihmisenä harmittelin, kun hyvää maitoa meni harsooon. ;)
no maitoa siis tulee. olutta olen muuten ottanut, jos tuntunut illalla etä tissit on tyhjät pussit ja seuraavalla syötöllä on taas maitoa riittänyt. tiedä sitten mistä on johtunut ja onko psykoloogista vai mitä.

jahas.. pitäs varmaan syyä, jos ehtis ennen ku jarkko heräilee... vai jokos siellä vääntäydytään heräilemään...
:eek:

enni ja Jarkko s.25.11.
 
Tänään oli sitten eka koulupäivä. Ihan jees, vaikka huimat 1,5h olikin. Tällä viikolla ei sit enempää olekaan. Ens viikolla taas pari tuntia.

Merikukka Meillä taas alkaa näyttää siltä ettei tuo maito oikeesti kohta enää riitä pitämään nälkää loitolla ja pojalla ikää 8vko. On kyllä ikäistään kookkaampi, eli yli 6kg ja yli 60cm. Tarkkoja mittoja en tiedä kun neuvola siirtyi 25. päiväksi. Eli poika on kooltaan sitä mitä moni vauva on 3-4kk iässä ja korviketta meillä menee reilusti yli litra päivässä. Nyt parin päivän ajan on syönyt ihan valtavia määriä, mutta minkäs teet kun lapsi muuten vaan huutaa ja hamuaa suullaan, eikä pelkkä tutti kelpaa. kyllä minä ihmettelen mmiten me muka tuolla maidolla pärjätään sinne asti kun kiinteät sais aloittaa eli joskus 4kk tienoilla. Joku kyllä onneks sanoi että vellit vois aloittaa 2,5-3kk kohdalla jo. Monestihan sanotaan että maidolla mennään niin jopa tuonne 6kk jos kasvu jatkuu. No kasvuahan meillä kyllä tapahtuu mutta liekkö hyväksi enempäänsä tuota pelkkää maitoakaan juoda ja pitäneekö se vellikään sitten sen paremmin nälkää kuin tuo maitokaan :whistle: Mitäköhän se meille ois sitten se teidän lääkäri sanonut :ashamed: Tähän asti yöt on menneet niin että poika on jaksanut iltamaidolla joka syöty 21-22 aikoihin tuonne 3 asti, mut viime yönä heräs sitten jo puol 1 nälkäänsä. tähänkö jäi nämä meidän hyvät yöt ja vasta niistä hehkutin

Poika nukkuu pitkästä aikaa ulkona. Sairaana ollessa en nukuttanut ulkona, vaikka lääkäri sanoikin että vois, mutta se riski on olemassa että limaneritys lisääntyisi, niin en uskaltanut edes kokeilla. :kieh:

Sanle ja Eljas 8vko
 
Sen verran piti tulle heittää välikommenttia et Sanle mun sisko on aloittanu kaikille kolmelle pojalle antaa perunaa 2.5-3kk iässä ja hyviä poikia ja terveitä kaikki, ovat nyt 7v., 5v. ja 3v. Hän ei koskaan mitään vellejä antanu vaan suoraan perunaa ja sit puuroja jne. Kysyin vaan tossa su ku oltiin et onks se antanu velllejä niin ei, että suoraan perunalla aloitettu.

Mut nyt vihdoin hakee postista se kantoliina jonka viivin mulle ystävällisesti lähetti, kiitos.
 
:wave: Eipä kestä Sanna

Täällä yksi super rento äiti.... just tulin hierojalta, vitsi kun oli luksusta. Ja sieltä pääsin ostamaan rauhassa itselleni uudet ratsastushousut. TOsi hienoa ihan yksin päästä jonnekkin, ilman rattaita ilman mitään pyyntöjä äiti osta tätä ja tätä.... =) ja ilma miestä tuijottamassa merkitsevästi kelloa ;)

Meidän neiti kanssa aika isokokoinen.... neuvola kans vasta viikon päästä. Mut varmasti yli 6kg ja 60cm. Katsotaan kauanko tuo korvike hänelle riittää. 3 kk kieppeilä ajattelin alkaa kokeilemaan jotain muutakin kuin maitoa.... bataattia tai sitten jotain velliä (peruna/porkkanavelliä).

Meillä kakitaan kerran päivässä naama punaisena. Alussa kanssa oli joka vaipassa.

Niin juu ja oli muuten tosi kiva se vauvajumppa. Tosin neiti nukahti sitten puolessa välissä ja tää mamma sai sitten jumpata käsipainojen kanssa. Ihan jees niinkin. Nyt reidet kipeet.
 
Sanle Niin, lienee kait itsestäänselvyys, et vauvan pitää saada ruokaa riittävästi eikä tartte nälkäänsä huutaa. Hyvin on teillä vauva kasvanut, pitkä poika! Ja varmaan tohon kasvuun tarttee enemmän maitoakin. Joo, ennen ihan yleisesti kait alotettiin kiinteät tossa 3-4 kk, mut nyt pitäis pelkällä maidolla pärjätä 6 kk, muuttui suositus Eu:n myötä :| Noh, ainakaan meidän pojun syömisiä ei eu säätele ;) Ja nykyisin ei kuulemma suositella vellejäkään alkuun mut silti on kaupassa noita vauvojen vellejä hyllyt väärällään. Tiedän, et on 2 kk ikäiselle vellejä annettu just sen takia et pitäis nälkää loitolla paremmin kuin maito. Kannattanee neuvolasta kysellä. Tosin jos teillä samaa tasoa neuvot ja kommentit kuin meillä maanantaina niin ei siitä paljon apua. Se kait noissa kiinteiden alottamisessa on, et pikkuisen suolisto voi olla vielä kehittymätön ottamaan vastaan muuta kuin maitoa, mut toiset sanoo, et ei vellit mitään kiinteitä oo vaan maitoon rinnastettavaa. Toisaalta ei sen takia toisten mukaan pidä nälkääkän loitolla... Ota noista sit selvää. Meiän pojalla oli tässä vähän asika sitten vaihe, et lisäs syömistään hurjasti, söi kyllä enemmän kuin mitä nyt syö.

D-vitamiineista uudelleen kyssäriä. Siis miten on teille sanottu, kun mulle sanottiin et jos litra vastiketta säännöllisesti vuorokaudessa niin ei tartte d-vitamiineja. Meille kans selvästi noista aiheutuu mahanpuruja. Pääsin nostamaan Deetipat 9/vrk mut silloin nuo masuvaivat selvästi taas paheni. Vähensi kuuteen tippaan, edelleen kakan punnertaminen rankkaa. Maanantaina kun annettiin rotarokotus niin ajattelin et jo senkin takia tauotan tipat. Sen jälkeen on kakkaaminen ollut paljon helpompaa! Vielä tänäänkin ilman tippoja, huomenna pienelä määrällään taas aloitan. Juu, ei varmaan tule riisitauti vilä näillä tauoilla mut luonnollisesti haluun antaa d-vitamiinia riittävästi. Tuttelissa on muuten huomattavasti enemmän d-vitamiinia kuin Nanissa, lieneekö siinä yksi syy, miksi tuntuu Nan monelle paremmin sopivan. Meillä kylläkin tuttelilla mennään edelleen.

Poika huutelee äitiä, taas seuraa vailla :heart:
 

Yhteistyössä