Marrasvauvat 2007 TAMMIKUU '08

Vaikka täysimettäisinkin, niin käytettäisiin miehen kanssa ehkäisyä! Sain niin kamalan synnytyspelon ja raskauskin oli hirveä, mä en uskaltaisi enää toista kertaa kokeilla sitä. Voihan se mieli kuitenkin muuttua, kun on tässä vielä aikaa lisääntyä jos niin haluaisi. Meillä toi poika kun sai alkunsa yhdesä ainoasta kerrasta ilman kumia (en tykkää noista hormoniehkäisyistä itselläni), että olisin ihan varma että pikkusisarus tulisi samantien jos jättäisi ehkäisyn väliin!

Miten kauan olette ajatelleet olla kotona? Sen tiedän etten pysty heti ensi syksynä viemään tuota hoitoon, ajattelin olla pari vuotta ainakin. Meillä on niin pienet menot, ja kun ei ole asuntolainoja tms. niin pärjättäisiin hyvin miehen palkalla + sillä kodinhoidontuella. En vaan sitten tiedä miten itse jaksaa olla vaan sen taaperon kanssa :)

Meillä on taas ihana hyvin nukuttu ja vasta aamulla syömään herätty yö takana. Mies nauttii viimeisistä isyyslomapäivistä, eli minä kiskon vikat kahvit naamaan ja lähden lenkkeilemään noiden koirien kanssa. Jälkitarkastus 16. päivä, ajattelin silloin kysyä saako mennä salille jo! Haluaisin kesäksi päästä vähän normaaleimpiin mittoihin.
 
Sanle: If:ssä pitäisi korvata tuo atooppisen ihottuman hoitokin. Mutta täytyy tarkistaa.

Sanna: Kaukana Turusta (n. 160 km), mutta kun se on vanha kotikaupunki, niin veri vetää sinne. Ja siellä on mun tyttöjen kummitkin ja muitakin kavereita, niin täytyyhän Turkkuseen aina päästä. Ja kun mennään mummilaan niin Turku on vähän niinkuin matkan varrella.

Huomenna sitten alkaa meidän pikkuisen "harrastukset" ;) . Me aloitetaan huomenna vauvajumppa. Tänään käytiin srk kerhossa ja tammikuussa kait alkaa muskarikin (ikähaarukka tuolla on 0-6v) se on sellaine Mll:n järjestämä ilmainen muskari.

Meillä Mimosa syö korviketta 1l päivässä, mutta en ihan vielä ajatellut kokeilla vahvempia. isompi tyttö sai kun oli 3 kk.

Mut nyt neiti heräilee, joten :wave:

 
Mekin haluttas muskariin ja vauvajumppaan,mutta täällä pitää olla 3kk ennenku saa alottaa :/

me käytiin neuvolassa ja neito on nyt 56cm(50) ja 4500(3720).eli ei siis niitten käyrien mukaa tule tarpeeksi painoa,mutta tuumas että on niin virkee tyttö että ei se ala nälissään olee.kehotti nyt alkaa vaikka iltasella antaa tiheemmin rintaa vaikka itestä tuntuiski ettei sieltä mitää tuu.mutta saa kuitenki sen rasvasen takamaidon sieltä.

seuraavan kerran meillä onki jo parin viikon päästä neuvolaan meno,meillä on täällä yks neuvola käynti ryhmäneuvola johon tulee suurinpiirtein samanikäset vauvat.sitte annetaan rotavirus-rokotekin.

mutta nakkikeitto on porisemassa ja pitäs ehtii syömää vielä kun tyttö nukkuu pihalla. ei muuten ollu neuvolantätin mielestä tyttö ollenkaa flunssasen olonen,kait sitä ite vaa nyt kitsoilee ku ite kipeenä.
 
Lemmikeistä sen verran, että meillä on kaksi isoa koiraa. Silloin kun keskimmäinen syntyi vähän jännitti millai sujuu. Hyvin sujui. Ja nyt kun piippa syntyi niin ei olla stressattu koirista mitään. Uros huolehtii ja hoitaa pientä ja narttu ei korvaansa lopsauta vauvan suhteen. Sitä ei vois vähempää mokoma pikkupenikka kiinnostaa.

Lämpöä mä olen mitannut tarvittaessa pyllystä tai kainalosta. Jos antaa kainalosta ihan ihme lukeman niin pyllystä saa ydinlämmön mitattua helposti. Eihän mittaria sinne työnnetä kuin pieni pätkä, ei meillä piippa edes huomaa mittausta kun on nopea mittari.

Mitään ilmavaivalääkkeitä ei olla tarvittu pitkään aikaan. Vyöhyketerapiassa ollaan käyty jo monta kertaa ja se auttaa vaivoihin hyvin. Aika kallista se on kyllä verrattuna lääkkeisiin, mutta mun mielestä siitä on enemmän apua.

Jonkin verran meillä on pulauttelut lisääntyneet. Eivät silti niin paljoa että huolestuttaisi.

Illat ovat aika vaikeita. Eilen päästiin puolen tunnin huudon jälkeen nukkumaan. Välillä on huutanut kaksikin tuntia putkeen. Tai huudot alkoivat viime torstaina, tasan viikon vyöhyketerapiassa käynnin jälkeen. Eipä ollut terapiasta hyötyä enää viikon perästä, siksi ajattelin vielä pari-kolme kertaa tyttöä viedä. Nyt keskiviikkona on seuraava aika meillä.

Menkatkin alkoivat lauantaina, höh. Just kun mä ajattelin mennä uimaan, kuinkas muuten. No jos ens viikonloppuna pääsis sitten. Muuten on alapään paikat ihan hyvin palautuneet. Toisin kuin selkä. Jatkuva iskiaskipu alkaa todenteolla nyppimään. Mä tilasin jo ajan tns-hoitoon, se autto kipuihin raskausaikanakin. Ja enemmän täytyis päästä liikkumaan, tosin viikonloppuna tehtiin puolentoista tunnin metsälenkki miehen ja koirien kanssa, ihanaa päästä vähän pois. =)

Tulikohan nyt kaikki, ei varmaankaan, mutta seuraavassa sit lisää.
Emcom ja piippa 6.11.
 
Niin juu tosta kotonaolosta. Mulla on harjoittelupaikka varattuna jo maaliskuussa :eek: . En kyllä aio mennä vielä silloin. Siis mun opinnot on loppusuoralla, viimeinen pitkä harjoittelu ja opinnäytetyö jäljellä. Elokuussa sitten kun loma loppuu, niin teen koulun loppuun ja lapset pääsevät hoitoon. Ja töihin olis kans tarkoitus mennä silloin. Mä en oo edes hakenut mitään opintotukea kun oon ollut töissä samalla koko opintojen ajan. Joko palaan baaritiskin taakse tai sit haen hoitoalalle, katotaan nyt sitten mitä paikkoja löytyy.
 
Täysimetys ja ehkäisy on meillä yksi ja sama asia. :D Tiedetään vallan mainiosti, ettei imetys ole ehkäisykeino. Toisilla imetys kyllä pitää ovulaation poissa, muttei läheskään kaikilla........... Ihan vakavasti puhuen olemme asennoituneet niin, että lapsia tulee jos on tullakseen. Lapsia kuitenkin toivotaan lisää. Avosylin otetaan siis uusi tulokas vastaan sitten jos ja kun hän haluaa tulla! :) Hulluna meitä varmasti moni pitäisi jos tietäisi ja osaan jo korvissani kuulla kauhistelut yms. vouhotukset jos sattuisin lähiaikoina raskautumaan uudestaan. Siksi ei meteliä tuosta ehkäisyasiasta ole haluttu pitää. Äitini taitaa lähipiirissä olla ainoa jolla on edes jonkinlainen aavistus ettei ehkäisyä käytännössä ole. Hän ei onneksi maalaile piruja seinille siitä miten hankalaa kahden pienen kanssa elämä olisi jne. Johtuu kenties lähisuvun rohkaisevista esimerkeistä...

Kotona olen niin kauan kun se on mahdollista ja järkevää. Ja tosiaan kun lisää lapsia toivotaan saattaa käydä niin mukavasti, että raskaudun vuoden sisällä uudestaan ja silloin hinku päästä takaisin töihin lykkääntyy melko varmasi johonkin kauas tulevaisuuteen. "Järkevää" kenties olisi yrittää saada lapsiluku samaan pötköön "täyteen" ja palata sitten vasta töihin. Mutta aika näyttää kuinka käy. Nyt ainakin nauti valtavasti Ainon kanssa puuhailusta ilman työpaineita! Saa elää vapaammin kun ainoat aikataulut liittyvät tytön rytmiin ja eläinten hoitamiseen. :D

Täällä vedellään unta kuulaan oikein urakalla. Kolme tuntia jo tyttö tuhissut tyytyväisenä. Ihme jos ei kohta tule nälkä! Harvemmin näin pitkiä pätkiä päiväaikaan nukutaan... Jaahas, pesukone lopetti. Taidan mennä levittämään pyykin kun kerran saan sen rauhassa tehdä, ilman pikkuapulaista.

Donu ja Aino 2kk+
 
Ehkäisy-asia tuottaa mulle ainakin suurta päänvaivaa. Kumeilla kai mennään niin kauan kun imetän. Mutta sitten onkin kova miettiminen,että mikä ehkäisy about loppuelämäksi :D Meille ei tod vauvoja tule :whistle: Pillerit passaa mulle,mutta huomasinpas silloin viime keväänä kun jätin ne pois,että miten eri ihminen mä olinkaan. Muutos oli huomattava. osasin ottaa paljon rennommin tämän elämän ja joo...petipuuhatkin kiinnosti ihan eri lailla :whistle: Joo ja ekasta kerrasta ilman ehkäisyä tämä meidänkin pikkukolmonen sai alkunsa ;) Niin että en uskalla luottaa imetyksen tuomaan "suojaan" :LOL:

Kaapo nukkui mun viekussa melkein koko yön. Illalla mua väsytti niin mukavasti,että aattelin mennä pojun kanssa sänkyyn jo 21.30 ja testata,että nukahtaako vai ei. Kun yleensä siis yöunet alkaa vasta 23 maissa. Imetin tuolla sängyssä ja 22 taidettiin molemmat nukkua =) Kelloa en sitten yön aikana niin seurannut kun tuikkasin vaan tissiä suuhun. Mutta ihan mukavasti nukuttiin kaiken kaikkiaan. herästyskin oli "jo" 8 aikaan kun esikoinen piti laittaa kouluun.

Sanle: Voi ei...mä muistan kanssa viime pääsiäisen aikaan kun saimme noroviruksen lasten infektio-osastolta :( Oltiin pojan kanssa siellä muutama päivä joten mistään muualta tauti ei meille voinut pesiytyä. Voimia sinne :hug: ja toivotaan todella,että vauvaanne ei tarttuisi!!

Taidanpa vielä tankata itteeni kahvilla...pikkumies varmaan kohta heräilee pihalta :wave:

LilliM+Kaapo 9.12
 
Kotona olen tonne elokuun loppuun tai siis sillon tää vanhempainloma loppuu ja sit mul on viel kk kesäloma eli siis lokakuussa varmaanki töihin. Pakko mennä, ei pärjää tällä Kelan rahalla kun ei omalla palkallakaan tunnu välillä pärjäävän ja pitäs isompi asuntoki hommata..

Ja pillerit sain jälkitarkastuksessa mut en ole alkanu syömään kun niitä pillereitä en ala syömään, pitäs pyytää toinen resepti mut en ole saanu aikaseks ja tuntuu melkosen turhalta kyl alkaa mitään syömään kun en 7v. aikana kerran raskaaks tullu niin tuskin tulen nytkään.. Ja kyl mäki sen riskin voin ottaa et jos tulee niin sitte tulee mut suuresti epilen.. Sit taas toisaalta on ristiriitaiset tunteet tosa haluuko uudelleen raskaaks kun oli niitä vuoto-ongelmia jne niin jälkeenpäin ne mua on vasta alkanu mietityttää ja stressaa, ei niinkään sillon ku niitä oli.. en tiedä..

Vedin Ellan kans vähän päikkäreitä ja Ella jatkaa vielä, et jos menis toisen kupin kahvia viel juomaan.
 
Millaiset muistot muille on jäänyt raskausajasta?
Minusta tuntuu, että olen autuaasti unohtanut kaikki ne kolotukset, yökötykset, ahdistukset ja tuskan! :LOL: Nyt on tuntuu siltä kun raskaus olisi kulunut "siivillä" ja vaivat olleet melko olemattomia. Uskomaton tämä ihmisen muisti... :headwall: Tai siis minun ainakin! :whistle:
 
Sanna samaa minäki oon miettiny,ehkäsyn suhteen.onko mitää järkee syyä pillereitä jos on hyvin epätodennäköstä että tulis ees raskaaksi..mutta toisaalta taas se pieniki mahdollisuus pelottaa,juuri tuon vaikean raskauden takia ja vielä sekin että tunsin olevani ihan yksin raskausaikana.että toisaalta vaikka lisää lapsia haluaisinki jossain vaiheessa, en kuitenkaan pelkojeni vuoksi ihan heti kuitenkaan..ja tosiaan, vaikka se synnytyski oli pitkä, nii silti mulle jäi pahemmat traumat koko raskausajasta,mitä synnytyksestä. ehkä tuun ehkäsyn kuitenki sitte alottaa..aattelin että kun nuita pillereitä en oikein muista syyä nii jos kysys sitä ehkäsy laastaria,millanen systeemi se oikei on..
 
Donu Mulla on muistona raskausajasta ne verenvuodot ja makaamiset TYKSissä mut myös se, kuin ihana se pallomaha oli ja ku Ella siellä möyri :heart:

Miiku
Mä en sit taas saa käyttää ku pillereitä ton endon takia, muuten pyytäsin kans jotai laastareita tms

Ella mölisee ->
 
Raskausaikaa mä muistelen edelleen kauhulla. En olisi pahimmissa painajaisissakaan uskonut että ihminen voi saada kaikki mahdolliset vaivat alkaen järkyttävästä pahoinvoinnista (kesti 15. viikolle) aina alkuraskaudesta jatkuneisiin supistuksiin, ylimääräisiin ultriin laajentuneiden munuaisten vuoksi (mitkä sitten osoittautuivatkin ihan normaaleiksi), järkyttäviin turvotuksiin + painonnousuun koko raskauden keskimäärin 1kg/viikko (vahdin kaloreita, liikuin supistuksista huolimatta ja sokerit ok) jne. Synnytys sitten lopulta käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia. Lopputulos tosin on mieletön :heart: ja kärsisin meidän pikkukundin takia saman uudelleen, mutta en toistamiseen enää. Musta jos on kiinni niin ekaksi ja vikaksi jäi.

Mies heräsi iltatorkuilta, vauva nukkuu jo. Koirat iltapissalle ja sitten päästään hempeilemään leffan ääreen. Öitä!
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Vaipoista on ollut puhetta. Meillä käytetään dailyä ja pamperssia... dailya päivävaippoina ja pampersseja yövaippoina kun pitävät todella hyvin pissat sisällään. Nyt tosin on vaan pampersseja käytössä. Tykkään tosi paljo niistä ja nuo dailytki on kyllä ihan ok, ei moittimista oikeen vaikka pitokyvyltään ei tietenkään ole samaa luokkaa ku pamperssit.

Raskausajasta: En muistele lämmöllä. Alkuraskauden pahoinvoinnit, kesti siis lähes puoleen väliin ympärivuorokautisena oksenteluna, synnytyksen aikainen masennus, unettomuus, kolotus, kipu, närästys, kömpelyys ym ym. Ei todellakaan mun juttu. Synnytyskin oli niin karmaiseva kokemus että en kyllä hevin toista haluais kokea. Neiti piti siis ottaa vähä väkivalloin ulos, siksi iso epparihaava, joka vieläkään ei ole parantunut. Häpyluu on myös hellänä edelleen, epäilen että se murtui hiukan siinä rytinässä... ei tosin ole haitannut elämistä, mutta on kosketusarka.

Äitiyslomalla olemisesta: Tykkään -miksipäs en? :D Ainut vaan, että nyt ymmärrän miksi kotiäideillä on (ei kaikilla) painonhallinta ongelmia :whistle: Tulee napsittua päivän mittaan sitä sun tätä purtavaa.. Oon nyt onneks tuhonnu kaikki herkut jo pakastimesta ja kaapeista ja lisää ei osteta! Nyt mennään hedelmillä. Kotona oloni riippuu vähän miehen töistä.. Mutta viimeistään puolen toista vuoden jälkeen palajan suorittamaan tutkintoni loppuun koulunpenkille.

Lemmikeistä: Mä tykkään kovasti eläimistä ja aina lähestulkoon on kissa ollut, mutta tällä hetkellä ei ole mitään karvaisia ystäviä. Mutta jos olis, niin parempi vaan, ei ehkä allergisoituis niin helpolla. Koiran olisin halunnut, mutta ehkäpä sitten kun tytsykkä on vähän isompi niin riittää koirallekin enemmän aikaa.

Meillä oli Nompun kanssa tänään neuvola ja pituutta oli kertynyt 57 cm (50) ja 4600g ja rapiat päälle (3280). Lakki oli 37cm. Itelläni on jälkitarkastus keskiviikkona. Hyvä niin, kun tuo mun epparihaava ei ole vieläkään parantunut :headwall: Synnytyksestä toki jo kahdeksan viikkoa. Mies raukka... vaikka hyvin kai tuo on kestäny :D


Nomppu on yleistyytyväinen tyttö. Reipas ja iloinen. Tykkää kovasti kun sille laulaa, alkaa aina naurattamaan kovasti :) Pieni nokipoika on Nompun lemppari, sillä irtoaa takuuvarma hymy. Kakka tuottaa vaan kerran viikossa ongelmia. Hän kun tekee tarpeensa vaan kerran viikossa, joten sen suorittaminen on sitten hiukan kivuliaampaa ja vaatii enemmän työtä. Pitäisi muistaa käydä niitä rela-tippoja ostamassa, jos ne vähän auttais tuota vatsan toimintaa. Onko täällä muita kakan panttaajia?

Ai niin muuten, Nompulla on ihan samannäköstä näppyä poskissa kuin Eemelilläkin. Nompun posket, kaula ja rinta on täynnä pikkunäppyä ja sitte poskissa on muutama isompi hormoninäppylä. En tiiä onko noi mitään allergiaa, kun ei mitään suurempia vaivoja ole (jollei oteta lukuun enemmän tai vähemmän säännöllisiä iltakitinöitä). Luulisin että ihan normi hormoninäppyä.

No mutta, tulihan stoori. Jätän palstatilaa muillekin. Hyviä öitä! =)
 
Huomenta!

Käytiin lasten kanssa viemässä mies töihin, niin saadaan päiväksi auto käyttöön neuvolaa varten. Meillä Emmillä tänään 6vko:n lääkäri. Ihan mielenkiinnolla odottelen pituuden mittausta, kun sitä ei ole syntymän jälkeen katottu.

On tuo kyllä yks operaatio, kun aamulla kaikki lapset herättää ja pukee.. Ei kyl tommosta joka päivä ihan huvikseen tekis ja vielä kuudelta aamulla... Vähän sama kuin 2x vko:ssa saunottamiseen saa helposti pari tuntia kulutettua.

Meillä Emmi nukku ensimmäistä kertaa viime yön ilman syöntiä! Olin aamulla ihan ihmeissäni. Edellis yönä söi kuitenkin 3 kertaa.

Tuosta kotona olosta... Mä toivon, et voisin olla kotona sen kolme vuotta... Mies nyt yrittää laittaa asiat siihen malliin, et se olis mahdollista. 3-vuorotyötä ei ole mitään herkkua tehdä pienten lasten kanssa. Kauheeta sumplimista kaikki päivät, koska vuoropäiväkotiin en millään enää lapsia haluaisi laittaa. miehen työajat on taas niin epäsäännölliset, töitä tehdään niin paljon kuin niitä on.. Eilen jo tuumasi, että täytyisi palkata enemmän työvoimaa, niin voisi itse olla hiukan enemmän perheen kanssa.

Juu ja tuosta kakan panttaamisesta.. Meillä ei panttailla, mut meillä on kakkapäivä aina joka toinen päivä :LOL:

Mut nyt vielä kahvittelemaan ennen neuvolaan lähtöä.

Ellu ja Emmi (12.11)
 
Huomenta.

Kotona haluaisin olla parikin vuotta, mutta käytännössä tuo ei taida olla mahdollista. Rahasta kun on kiinni... :/ Vähän ollaan puhuttu, että jos mitenkään saisi edes tytön vuoden ikään kituutettua ja sitten jos voisi tehdä edes lyhyempää työviikkoa. Mutta tuo lyhyempi työviikko riippuu taas työnantajasta. Lähdin töistä aika isojen myllerrysten aikaan. Mun raskaaksi tulo ajoittui oikeastaan pahimpaan mahdolliseen hetkeen: oli suorastaan tarjottimella hyvät urallaetenemismahdollisuudet (käytännössä niistä oli jo puhuttukin) ja sitten tuli tuo raskaus ja yllättäen mut sitten unohdettiin niissä jutuissa. :kieh: Harmittaahan tuo, vaikka mitään kiipijätyyppiä en olekaan... :| En ole ihan varma mihin työtehtäviin sinne sitten edes palailen, kun siellä on niin paljon muuttunut asioita, pitää tuossa keväämmällä alkaa tiedustella enempi. Onhan tässä mielessä käynyt työpaikan vaihdotkin tai lisäopinnot... Niin, ja pikkukakkonen olisi myös hyvin tervetullut... :)

Josta pääsemmekin ehkäisyyn. Mieli tekisi jättää koko ehkäisy pois ja antaa sen kakkosen tulla sitten, kun on tullakseen. Tätä pienokaista ehdittiin yli vuosi yrittää, joten ei se toinenkaan tulokas välttämättä niin äkkiä lähde alulle. Mutta jos siinä sitten kävisikin niin, että tulisin heti raskaaksi, niin apua! :eek: Pieni voi olla lasten ikäero, mutta en nyt ihan HETI perään haluaisi alkaa toista odottelemaan. Varmaan siis pillereitä vähänaikaa pitää napsia ja sitten jätetään ehkäisyt pois. Pillereistä en nauti, huomasin ne pois jätettyäni, että elämä on kaikin puolin helpompaa ilman niitä. Mutta se taitaa olla paras ratkaisu juuri nyt meidän kohdalla, kun kondomitkaan ei oikein innosta...

Mulla jäi raskausajasta ihan hyvät muistot, kaikesta huolimatta. =) Mutta mulla se raskausaika olikin suht helppo, siksi ehkä todella pitkästä synnytyksestäkään ei ihan hirveitä muistoja jäänyt (aika kultaa muistot... ). Alussa oli paljon huonovointisuutta, mutta ikinä en ylen joutunut antamaan. Nimenomaan raskauden alussa söin vaan kuin hevonen. :D Raskauden keskivaihe oli todella helppo, sen suhteen olin todella onnekas. Nautiskelin mahailusta. ;) Vaikka pienihän se massu sillon vielä oli. Syksyllä alkoi sitten tulla kaikenmoisia kolotuksia, pahoinvointi palaili jne. Mutta niiden kanssa kuitenkin jotenkin pärjäili. Ihan viimeset viikot kaikkine yliaikaisuuksineen oli melko tuskasta. Niin ja nuo irtisanoutumisuhat toi vielä oman vivahteensa siihen... :/ Synnytys oli piiiiitkä ja tukala. Toivoa voisi, että mahdollisella seuraavalla kerralla selvittäisiin vähän nopeammin, edes vuorokaudessa ;) . Mutta siis suostun siihen kaikesta huolimatta uudestaankin, kummasti sitä pahimmat tuskat unohtuu. :whistle:

Meillä ei ole kakanpanttaajaa, eilisiltanakin sai taas vaihtaa vaippaa vähänväliä, kun neiti tyhjensi itseään. :D Mutta silti tuo kakan ulos saaminen tuntuu usein olevan työn ja tuskan takana. :/

Kohta tyttö alkaa varmaan heräillä. Jos ennen sitä saisi tässä jotain muutakin aikaiseksi. Menenpä miettimään, että mitä. :wave:

mussu & rinsessa 6.12.
 
Huomenia!

Meillä oli sekava yö..heti ekalla heräämisellä tuntui että väsyttää ihan hirveesti, sen lisäks Minttu ei meinannut rauhoittua ollenkaan sänkyynsä syötön jälkeen niin otin viereen ja laitoin vaan tissiä suuhun tarvittaessa(tuntui että se oli koko ajan siellä) Ite tietty nukahtelin siinä kans koko ajan, enkä sit tiedä saiko Minttu syötyä kun aina kun heräsin, tissi ei ollut vauvalla suussa. Ja hirmu pitkään meni ennen kuin Minttu sit nukahti ja jos otin tissin pois suusta niin välillä samoin tein alkoi heiluminen ja huuto.

Tuossa jo ennen kuutta kerran noustiin, kun ei meinannut rauhottua ollenkaan, aattelin että jos on kakat tehnyt, sen verran pörisi siinä mut ei. Koitin röyhyttääkin siinä, mut ei kun pelkkiä pöräyksiä päästeli. Vissiin sit masuvaivoja, siihen tulokseen mie tulin. Toivottavasti en aiheuttanut lisää ilmaa sinne massuun kun vaan syötin ja syötin :(

Nyt tosin sitten nukkuu ihan rauhallisesti tuolla, miun molemmat pikku prinsessat.

Jospa sitten kommetoisin kysymyksiin..
Ei oo meilläkään kakanpanttausta, kerran oli se yks päivä millon ei tehnyt kakkaa ja sen kyllä huomas, hirmu vaikee olo tuntui pienellä olevan.

Raskausaika; Oli miusta ihanaa aikaa..oonkin miettinyt että voisin olla raskaana, jos ei tarviis synnyttää, se ponistusvaiheen tunne on niin kamala, et sen voisin jättää pois. Mikään muu ei ollut niin ikävää, kuin se. Ei tietty avautuminenkaan mitään herkkua ollut, mut jotenkin koin vielä inhottavampana tunteena sen ponnistuksen.

Mistä päästäänkin ehkaisyyn..Mullekin pilsut kävi ihan hyvin, paitsi että mulla on niin lahopää, etten meinannut muistaa ottaa niitä. Nyt oonkin miettinyt ehkäisykapselin ottamista. Äidilläni on ollut semmoinen, eikä hän osannut sanoa huonoja puolia. Saattaahan siinäkin vuodot joko lisääntyä tai sitten ei, tai tulla päänsärkyä tms. mut tuntuu että vähän kaikissa ehkäisyissä (paitsi kumit) on sama mahdollisuus. Kumeista ei tykkää meistä kumpikaan ja kierukka jo ajatuksenakin nostaa niskavillat pystyyn..

Äitiyslomalla/kotona olo;
Itse oon ollut kotona esikon syntymästä lähtien. Ihan hyvin ollaan pärjätty, vaikkei miehellä mitkään hirmu hyvät tulot olekaan. Mulla vaan on se tilanne, ettei ole ammattia eikä työpaikkaa odottamassa et jos vaan rahallisesti pärjätään, niin saan lapsia hoitaa kotona. Esikko tosin meinattiin kerhoon laittaa edes muutamana päivänä viikossa, kunhan kolme täyttää..alkaa tuntumaan että tarttee jo muitakin naamoja pällisteltäväks, kuin meijät.

Imetyksestä vielä; Oon ajatellut imettää vielä pari kuukautta ainakin, katsoo nyt miten maito ja jaksaminen riittää. Varmaan jo 4kk:n jälkeen aletaan kiinteitä maistelemaan, niinkuin esikonkin aikaan. Kaikkiaan esikkoa taisin imettää 8kk:n ikäiseksi. Jonnekin niille main jos täänkin saisin imetettyä..mut jos mieli muuttuu, niin sitten katellaan uudelleen.

Nyt pitää lähtee kahvin keittoon, kun lapset vieläki nukkuu..esikko herää ihan tasan taatusit ihan näillä minuuteilla.
M ja Minttu s.12.11
 
Huomenta.
Käytiin eilen lääkärineuvolassa. Saatiin samalla rotat masuun. Kasvettu on hyvin. Pituus 57,1 cm, paino 4770 g, pipo 39 (syntyessä 49/3130/34,5). Ja ikää on hiukan yli 7 viiikkoa :heart: Poika totuttuun tapaan merkkas reviiriä, edellisellä kerralla vain hoitopöydälle pissi mut nyt kun siirsin hoitopöydältä puntarille, lensi pissit kaaressa pitkin seiniä :D
Terveydenhoitajalla oli sijainen, jouluna kertoi valmistuneensa. Oli mulla tarkoitus puhua pojan mahavaivoista mut ei tuo oikein ottanut kantaa yhtään mihinkään. Meillä ei kakkaa sinänsä pantata, kakka tulee 2-3 kertaa vuorokaudessa mut sen tekeminen ottaa silti tosi koville. Oikeestaan joka ruokailun yhteydessä punnerretaan pää punaisena, ähistään ja muristaan, vähän itketään. Ja kamalalta tuntuu kattella kun näkee et toiseen sattuu ihan hirveästi eikä mitään voi tehdä. :'( Ja tätä jatkuu yleensä puolesta tunnista tuntiin. Ja varsinkin jos tuloksena on pelkkiä pieruja niin harmittaa kun toinen niin hirvesti työtä tekee tyhjän eteen. Sanoin tästä lääkärillekin mut ei siihen mitään kommentoinut :/ D-vitamiinista sain sen verran tietoa, et suositus on et jos saa vastiketta 400-1000 ml/vrk:ssa niin annetaan Deetippoja 12 (muita se 3) mut jos saa yli 1000 ml/vrk säännöllisesti, niin ei tartte antaa lainkaan. Onks muille annettu samat ohjeet? Kiinnostaa meinaan kovasti kun oon huomannut d-vitamiinin aiheuttavan noita vatsanväänteitä.

Onkos kukaan löytänyt netistä noita neuvolan kasvukäyriä? Itse yritin löytää, mut en onnistunut. Ainakaan semmosia oikeita, missä olis myös tuo suhteellinen paino. Siis eihän noita käyriä tietty oo tarkoitus tuijotella mut ihan mielenkiinnosta haeskelin ja ihmetytti kun ei löytynyt.

Ehkäisyä täälläkin pähkitty. Kun kanssa toi raskautuminen luomusti on aikas epätodennäköistä niin tuntuu pöhköltä et alkaisin hormoneja napsia. Lisäksi hormoneja on tullut käytettyä lapsettomuushoitojen yhteydessä niin paljon et nyt mennään ilman. Toistaiseksi siis kumilla. Tai oikeestaan tilanne on se, et ei oo tiedossa et onko toi luomuraskaus meillä edes teoreettisesti mahdollista ja siksi tuntuu tuon kuminkin käyttäminen vähän pöhköltä.

Raskausaikaa en tosiaankaan kaipaa. Mulla kans tota vuotoa 16 viikolle saakka, kaamee väsymys, supisteluja, verenpainetta, hirveet turvotukset ja päänsärky ja lopussa vielä liikehälytys eli vauva ei liikkunut. Alkuraskauden pelkäsin siis keskenmenoa ja loppuraskauden kohtukuolemaa :/ Oli ihanaa olla vihdoin raskaana vuosien yrittämisen jälkeen mut raskaana oleminen ei ollut ihanaa. Pakkasessa meillä alkioita et jos sit kuitenkin joskus pikkukakkosta...
 
Ehkäisyyn piti vielä lisätä. Miiku ainakin mietti tota laastaria kun pillerien muistaminen hankalaa. Siitä tuli mieleen et tiedän monien olleen tyytyväisiä tohon ehkäisyrenkaaseen kun ei kans tartte muistaa joka päivä. Eikä aiheuta iho-ongelmia. Ehkäisykapseleita käytetään tosi vähän. Niiden laittaminen ok, mut poisottaminen joskus "hieman" hankalaa, varsinkin jos laitossa mennytkin rasvakudokseen. Kierukan laitto ja poisotto yleensä aika yksinkertainen homma. Kierukassa tietty on toi hormonivaihtoehto, joka sopii muuten jo imetysaikanakin ja sit kuparikierukka käy jos ei hormoneja halua/voi käyttää. Mut silloin voi kuukautiset runsastua. Eli onhan noita vaihtoehtoja mut silti sen sopivan löytämine joskus hirveen hankalaa. Itellä kokemuksia vaan normi yhdistelmäpillereistä et siis kommentoin asiaa siitä mitään tietämättä :whistle:
 
Kakka-asiaa: Meillä pojun vatta toimii eli siis lähes joka vaipassa on enemmän tai vähemmän tuotosta. Mutta sitten esim.niinkuin tänä aamuna tossa seiskan aikaan alkoi hirvee älämölö ja mikään ei ollut hyvin. Eli vattassa väänsi ja hoksasin,ettei ollut kakannut koko yönä niinkuin yleensä siis tekee. Relat on meillä auttanut tosi hyvin ainakin siihen,että ilma tulee hyvin ulos :whistle:

Raskausaika: Aika kultaa ainakin mulla muistot =) Mulla on kaikki raskaudet olleet helppoja ja ainakin tämä viimenen kun ei ollut yhtään pahoinvointia. Mutta mulla oli myös niitä vuotoja alussa jotka hieman varjostivat odotusta. Niin ja se kun Kaapo oli turhan hiljainen masussa yli 20vkolle saakka jonka takia kävin yksityisellä ultrassa. Toteamaan siis että kaikki oli hyvin =) Loppuraskaus oli myös helppo lukuunottamatta niitä ikäviä liitoskipuja :whistle: Ja synnytys oli (jos voi synnytyksestä sanoa ) helppo ja hyvät muistot jäi =) Ihan uskomatonta miettiä,että vaikka synnytin lähes 5kg pojan niin mulla on vaan positiivisia ajatuksia koko hommasta. Hyvä päättää tähän synnytykseen lasten hankinnat ;) Ikävimpänä muistan oikeestaan vaan sen yliajan kun tuntui,että aika matelee :whistle:

Kaapo oli ihan omituinen illalla kun mentiin nukkumaan. Otin taas viereen ja olin antanut Naniakin kun tissit oli tyhjän oloiset. Mutta vielä mitä...nukahteli kyllä koko ajan herätäkseen taas pian uudelleen. Tuttia hamusi koko ajan ja tissikin kelpasi ja siihen nukahti...kunnes taas heräsi. Kaksi tuntia mentiin näin kunnes nousin istumaan ja imetin vähäsen (taas ) ja laitoin pojan vaunuihin jonne siis heti sippasi :whistle: Ihan ihme vääntämistä kyllä oli. Yleensä ei ole tollanen! Kai poju oli päättänyt,että yksi yö äiteen vieressä saa riittää :whistle:

Tuli taas pienoinen romaani.......... :whistle:

LilliM+Kaapo 9.12
 
Kysäsempä nyt pikasesti et miten teillä vauvat käy illalla nukkumaan, nukahtaako tissinsyöjät aina vaan siihen rinnalle vai nukutatteko jotenkin muuten?

Meillä tuo nukahtaminen on todella hankalaa illalla, Eemeliä väsyttää jo tuossa klo19-20, mutta lopullisesti käy nukkumaan vasta klo 22-24. Eli hän roikkuu koko tuon ajan tissillä, nukahtaa siihen, sitten kun siirtää sänkyyn niin herää heti tai 5-15min päästä ja taas tissille ja tätä samaa jatkuu tuntitolkulla :headwall: , eikä siinä mitään jos tämän jälkeen nukkus pidemmän pätkän muttakun nukkuu vaan sen max. 2h. Nukkuu pari tuollasta kahden tunin pätkää ja sitten aamuyöllä alkaa taas levottomaks, herää pulautteluun ja röyhtäyttämiseen jne. eikä nuku juur ollenkaan,torkahtelee vaan ja ite ei saa enää nukuttua :/ Selkeästi joku vaivaa :/ , saattaapi tietty olla että ne vatsahapot kärventää kun pulauttelee öisin aika paljon, ainut mikä auttaa on pystyasento mutta sitä on mahdotonta toteuttaa öisin, päivisin nukkuu aika paljon sylissä tai kantoliinassa.

Nyt kakkavaipanvaihtoon, josta tulikin mieleen että piti vielä tohon kakan panttaus juttuun vasta :whistle: Eli meillä ei panttailla. Eemeli kakkaa n. 2-5 kertaa päivässä.

katjuza ja

 
Neuvolalääkärissä käyty.

Pituus 57,2cm (49cm)
Paino 4900g (3510g)
Pipo 38cm (34cm)

Neuvolakäyrän mukaan kuulemma pituus menee +käyrää ja paino hiukan -käyrällä. Ruokaa kuulemma on saanut riittämiin :D

Juu tuosta raskausajasta en olekkaan vielä kommentoinut.. En halua enää raskaaksi! Musta se oli yhtä tuskaa. Alkuraskaudesta vuodot ja kaikki liitoskivut ja kauheet supistelut.. En halua enää kokea sitä neljättä kertaa. Synnytyksessäkään ei puudutus auttanut, joten tuntui et repeän siihen paikkaan. Lopputulos oli kerrassaan mahtava, mut onhan noita nyt jo kolme.

Kierukkaan mä päädyin ehkäisynä, koska haluan pidempiaikaista huoletonta ehkäisyä. Mulla on ollut kovat menkkakivut ja runsaat kuukautiset, mutta kierukalla kivut loppui ja kuukautisia tuli aina JOSKUS ja tosi niukasti. Hinnaltaankin edullinen 5v/100? ja laitto ei satu eikä se haittaa normaalia elämää.

Mulla on kans työpaikka odottamassa, mutta ollaan miehen kanssa tuumittu et voisin mahdollisesti olla kotona niin kauan kuin tykkään (jos pää kestää). Isompien tyttöjen kanssa olen ollut kotona vain 6kk ja jatkanut sen jälkeen opiskelut loppuun ja ollut töissä. Mies ollut sitten molempien kanssa vuoden kotona, ettei ole tarvinnut laittaa hoitoon kuin vasta 1,5 vuotiaina. Nyt sit toivois et vois olla itte kotona, kun eipä noita lomia taida hirveesti olla äitiysloman jälkeen. Eläkkeelle sit seuraavaksi :LOL:

Mä menen nyt kahville. Emmi nukkuu ja isommat tekee ulkona lumiukkoja.
 
Meillä kakataan kerran päivässä. Tosin nyt ollaan pantattu toissaillasta asti, ja on ollut vähän aika ajoin kiukkuinen poika kun ähisee, murisee ja puhisee ja mitään ei tule ulos. Aamulla sai vaivalla piereskeltyä, niin alkoi taas hymyilyttämään :)

Poika nukahtaa tissillekin, mutta yleensä valvoo vielä viimeisten iltasyömisten jälkeen ja sitten simahtaa itsekseen sohvalle/sänkyyn. Itse menen niin paljon myöhempään nukkumaan että poika herää samoihin aikoihin syömään, ja sitten jatkaa unia tissillä kun samassa sängyssä nukutaan.

Kohta lähdetään kokeilemaan miten vaunut kulkevat lumihangessa! Meillä on kahdet, saatiin juuri viime vuoden Jovit parvekevaunuiksi. Niiden väri vaan miellyttää mua enemmän kuin meidän vuoden vanhempien Dorjan Novell Sport- vaunujen (mitkä myös saatiin lähes ilmaiseksi) :) Nyt siis mietin kummat otan käyttöön ja kummat jätän nukkumisvaunuiksi vaan. Pitää suorittaa vertailua tällä viikolla! Noi Jovit on paljon pienemmät niin ne sopii kyllä varmaan paremmin bussiin ja kauppaan sisälle.

Neuvolaankin pitää soittaa tänään, kun pojalla on edelleen sellainen ihmenappula tossa navassa. Saa kai lisää sitä ainetta siihen tällä viikolla että päästäisiin siitä eroon.

Pikkumies elämöi taas tossa sitterissä sen verran että alan pakkaamaan sitä lenkkikuntoon :) Saa nähdä jatkaako se tota naureskelua vielä vaunuissakin.
 
Meillä kun ei enää olla rintaruokinnassa, tyttö nukahtaa yleensä syliin pullottelun jälkeen tai jo sen aikana. Siitä sitten siirretään omaan petiin vaihtelevalla menestyksellä. Yleensä siis ihan hyvin onnistuu tuo siirto. Petiin laitetaan iltasella ensimmäisen kerran n klo:20 (sitä ennen on yleensä valvottu pidempään), ellei kölli sohvalla sylissä seuraavaan syöttöön, joka on pauttiarallaa klo:22. Sen jälkeen viimeistään omaan petiin ja puolenyön paikkeilla syötellään sitten makkarin puolella, seuraavan kerran klo:4-5 ja siitä eteenpäin taas 2-3 tunnin välein.

Tyttö kakkii usein päivän suurimmat satsit illasta-aamuyöstä. Sitä sitten äherrellään siinä jossain välissä. Onneksi kuitenkin ei joka syötön yhteydessä, yleensä jonkun niistä yhteydessä tulee kerralla isompi satsi. Ja se tulee usein senverta tiputellen, että juuri kun on ehtinyt luulla kaiken tulleen, tyttö on rauhottunut ja vaippa on vaihdettu, niin taas innostutaan vääntämään ja lurahtaa oikein urakalla. :headwall: Hyvin siinä hääräilessä itse ainakin herää, joskus tyttökin. :/

Muuten luulen, että tyttöä voisi yrittää nukuttaa itsekseenkin pinnikseen. Viihtyy siellä kuitenkin suht hyvin. Jo syömisen aikana yleensä vaan nukahtaa sylkkyyn, niin siitä on tullut vähän sellanen tapa nukutella syliin. Josta olisi kyllä hyvä päästä jossain vaiheessa eroon, tulevaisuutta ajatellen... :whistle:
 
Katjuza: Meidän nukuttaminen menee niin että eka imetän tissit tyhjiksi. Sitten poika haluaa selvästi vielä pullosta maitoa siis että täyttyy kunnolla. Iltaisin mulla tuntuu,että maito ei riitä tolle suursyömärille. Pullottelun jälkeen siirrän pojan puoliunessa vaunuihin ja hetken heiluttelen vaunuja niin nukahtaa. Toisinaan tarvii tutin,että pääsee syvään uneen. Nukahtaa yleensä 23 maissa ja seuraavaksi syö n.2.30. Nyt meillä siis meni erilailla pari iltaa kun koitin viereen nukuttaa...mutta taidanpa palata taas normirytmiin :whistle:

Vaunuissa nukuttaminen voi olla ehkä huono käytäntö. Mietin vaan sitä,että missä vaiheessa ja kuinka mä saan pojan pinnikseen nukkumaan. Mutta toisaalta on ollut ihanaa kun on saanut kunnolla levätä sen mitä poikakin nukkuu. Eli jos se olisi mun vieressä koko ajan niin mun nukkuma-asento olisi mitä milloinkin. Eli meillä mennään tällasella systeemillä ainakin toistaseksi.
 
Kysymyksiin...
Raskausaika, kyllähän se mielessä on toisaalta hyvänä toisaalta ikävänä (alku niin paha). No mulla nää raskaudet saapi jäädä tähän. Mahan möyrinää tulee ikävä kun neiti siellä pisteli menemään :)

Äitiysloma: Ihanaahan tää on. Ja jos samassa työpaikassa jatkan niin teen edelleen lyhennettyä työviikkoa eli 3pv töitä ja loput vapaana. Ellen tee radikaalia ratkaisua ja otan loparit ja katselen lähempää töitä (siis työmatka on 125km yhteen suuntaan). No töihin paluu olisi kanssa sitten lokakuussa tai sitten joulukuussa jos olen muutaman kuukauden hoitovapaalla. Mun pääni ei kestä kyllä ihan kokonaan kotona olemista :ashamed: , vaan välillä pakko päästä porukoista eroon, niin jaksan olla taas hyvä äiti..... itsekästä, ehkä, mutta näin minulla.

Nukuttaminen: Meillä neiti vetelee pitkät iltapäikkärit viidestä seiskaan, sitten seurustellaan ja syödään kahdeksan jälkeen taintuu olkkariin tunniksi ja sitten ysiltä hereille seurustelua ja maitoa. Sitten on tositaiseksi taintunut olkkarin sohvalle noin puoli yksitoista yksitoista, mistä neiti on viety sitten omaan kehtoon. TOisinaan käyn tuikkaamassa vaan kehtoon kymmene aikaan ja sinne hän yleensä nukahtaa. Yösyönti tapahtuu sitten kolmen ja seitsemän välillä yhden kerran. Siis aivan toista kuin tää meidän isompi tyttö oli pienenä. Nukahti syliin, mistä yritettiin hiljaa kantaa omaan pinnikseen, mutta yleensä heräsi heti ja sitten nukkuikin meidän sängyssä (ja missä vetelee edelleen yöunet :snotty: ). Ja isompaa käytiin autoajelullakin välillä nukuttamassa, kun ei muuten meinannut nukahtaa ja neiti heräili syömäänkin usein tai sitten tutti tippui ja siihen herättiin tai sitten tuuli vinkui tai....... et on tää Mimmu vaan helppo tapaus isosiskoonsa verrattuna. Isosisko on vieläkin oikea tapaus tuon nukkumisen suhteen, kun hän herää siihenkin jos alkaa sataa vettä yöllä eli tosi herkkäuninen neiti. Mimmu on toistamaata ainakin vielä.

Nyt teen keittoon ja hiukan raivailemaan tavaroita ison neidin leikin jäljiltä.
 

Yhteistyössä