*Marrastähdet* toukokuussa '07

Mie olen edelleen vailla niitä sopivia mammavaatteita... Ellokselta tilasin, mutta jäi housut takaa hirveen alas..tai siis se resoriosa kyllä nousi pitkälle, mut esim. farkuissa se farkkukangas loppu puoleen p.rseeseen. Ei hyvä!!! Mistä löytyis? Millaset koot esim. H&M:llä on? Kun tuota makkaraa vatsan seudulla on hieman jo ennestään...
 
Kylläpäs mua nyt säikytellään.. Eilen olin hakemassa lapsia hoidosta, kun aloin vuotamaan verta. Istuin autossa hetken ja soitin miehelle, et täytyis varmaaan lähteä naapurikaupunkiin naistentaudeille näytille. No, me lähdettiin ja 3h odottamisen jälkeen tuli mies gyne, joka ultrasi. Katteli ultra kuvaa ja ihmetteli, et mikähän toi on. Ultras uudelleen seuraavaksi mahan päältä ja tuumas et jaha, se on istukka- aika outo. eli sen diagnoosi oli, et mulla on outo istukka, mikä nyt vuotaa verta.Vuoto ei ollut ainakaan vielä päässyt kohtuun eli sikiö oli ainakin toistaseksi turvassa ja pirteän oloinen. Määräsi viikon täyslevon, jotta verenvuoto hyytyisi ja illalla se sit tais hyytyäkkin, kunnes nyt aamulla menin vessaan.. TAAS vuotaa! En oikeesti jaksa! Eli se on taas varmaan se istukka, maha kipuja kun nyt ei ole.. Eli kattelen nyt kai tilannetta ja jos alkaa hyytymiä tulemaan taidan mennä taas naapurikaupunkiin..

Kylläpäs nyt täytyy mennä hankalaksi.. :'(
Mut nyt maate.. jospa tää loppuis pian..

Ellu rv 13+5
 
Voi Ellu! :hug: Kai sitä nyt seurataan tarkemmin kun tuolleen vuotelee? Mutta sehän on jo positiivista (jos jotain positiivista asiassa on..) että vuotaa pois, eikä kohtuun!

Täällä ei mitään ihmeempiä.. Eilen illalla mua vaan huvitti kun maha oli niin turvoksissa, et melkein oisin synnärille voinu mennä :D
http://irc-galleria.net/view.php?nick=emmamma&image_id=58255582
Tuossa tuo mun oma pikku jalkapallo :D Varsinainen poikamaha kun kaikki edessä! Niin siis sillon ku vielä poikaa odotin vuosi sitten =)

emmamma & alma-iita 14+1 :heart:
 
Hehe! Mä en oikein lukenut tuota tekstiä kunnolla EMMAMMA ja katoin ton kuvan silmät pyöreenä et kuinka voi olla 14+!!! Hehe hee! Mut onpa pikkunen masu, mikä viikko? Mä olin ku sotatantere masuni kanssa ja nyt näyttäis samanlailla menevän. Kauhean kokoinen tää jo, samaa luokkaa kun 18 viikolla viimeks.

Jaahas, pitäis varmaan alkaa lähteä lääkärissä käymään. Niin kauhea flunssa edelleen.

T: Viljonkka ja Untuvainen 13+1
 

Ellu, toivotaan että lopettais sen vuotelun ja saisit olla huoletta..

Emmamma; Olipa tosiaan poikamaha, miehen sisko oottaa kans poikaa ja samanlainen on hälläkin..
Onneks ei vielä tässä vaiheessa oo tuommoista masua =)

Mulla on taas muutamaan otteeseen tullut semmoinen menkkakipukohtaus alamahalle..en tiiä onko ihan tuolla suolistossa jotain häikkää vai miks tuolleen koskee..ihan kuin menkat ois alkamassa :( Onneks ei vuotoa oo tullut, sekoisin varmaan huolesta/pelosta..

M ja Onni rv 13+0
 

huomenia vaan kaikille!
huh tätä pahaa oloa, aamulla kun nousee sängystä niin ei mitään mutta tunti tai kaksi siitä niin taas mennään :/ mikäköhän tätäkin voisi helpottaa? neuvolassa sanottiin että jotkut äidit voivat pahoin koko raskauden! Tosiaan toivon etten ole yksi heistä :ashamed: Tosi inhottavaa tälläinen.. ja varsinkin kun jatkuu koko päivän aina silloin tällöin.
Mitens muuten teillä on tuo paino jo noussut vai onko ollenkaan? Tiedän että varmaan ketjuja aiheesta tuolla on mutta tämä onkin tälläinen ohimennen kysely :)
Itse kun olen vajaa 160cm (tarkemmin oikeastaan 159,5cm kun viimeks mitattiin :D :D)
ja paino on ollut tuossa ennen raskautta n.56kg paikkeilla ja nyt se on laskenut tuonne n. 54kg. Onko tuo ihan normaalia? Neuvolassa sanoivat ettei kannata vielä huolestua kun joku ruoka kuitenkin pysyy sisällä.. ja ajatus tiputukseen joutumisesta ei kyllä houkuttele :ashamed:
Eihän tuo ole kuin pari kiloa mutta silti mietin vain.. toisaalta ultraaja sanoi eilen että ei painon pitäisi vielä noustakaan ja mulla on tuo kohtu jotenki niin takana/alhaalla että ei vielä mitenkään kuuluisi näkyäkkään.
No jaah, kaipa se pömppis tuosta vielä kasvailee ja oikein kunnolla :LOL:

Nyt vähän ulkoilemaan --> =)
 
h82
PikkuM: mulla oli kans eilen noit menkkatuntemuksia, mutta ohi menivät. Ne on kyllä tosi inhottavan tuntusia :\|

Ellu: :hug: toivotaan nyt että vuoto loppuis ja pikkuinen pysyy matkassa mukana loppuun asti.

nita: mulla on paino laskenu jonku 3 kiloa vajaan kuukauden aikana. Taitaa johtua ihan siitä, etten tossa yhessä vaiheessa pystyny syömään mitään kunnon ruokaa. Hedelmät, jogurtti ja salaatti meni alas. Nyt viime torstaina meni makaronilaatikko alas, joten jospa se nyt tästä taas. Kahen viikon päästä on neuvola, joten saas nähä mitä sanovat. Mulla on sentään kaikki ruoka pysyny sisällä.

Tänään tuli 12 viikkoa täyteen ja jospa sitä nyt uskaltais vaikka sukulaisillekin kertoa. Meidän kummankin perheet on tienny heti alusta lähtien ja parhaimmat kaverit myös. Ukko on niin onnessaan, että ei oo pystyny olee hiljaa, joten taitaapa sen työkaveritkin jo tietää :D Ja toisaalta on toi mahakin sellanen pömppö, että vaikee enää peitellä :whistle:

Nyt ulkoilemaan! :D

H82 12+0
 
heipsan
Täällä ollaan kaverin tupareissa ja kaikki muut ottaa alkopitoista mutta mie oon limpparilinjalla :D
Siskon kävin hakemassa kotoansa niin olihan ihanaa taas ajella autolla kun poppi soi ja aurinko paistoi täydeltä taivaalta...poika menikin mummolaan hoitoon, pyysivät eilen, niin on miehelläkin vapaailta ja siellä se kotona nyt ottaa kaljuskia :whistle: :whistle:
Mutta nyt menen noiden hihhuleiden pariin takaisin etten jää jutuista paitsi :LOL: :LOL: vaikka niissä taida mitään järkevää olla :LOL: :LOL:

Perfekta ja masukki 13+3
 
Hyvää lauantaita kaikille!

Ellu, peukkuja pitelen sulle, että vuoto loppuis ja kaikki olis hyvin!! :hug:

Ite olen täällä siivota touhottanut niin että keittiö kiiltää ja pyykkejä on naru täynnä =)
Lenkilläkin ehdin käymään, kun mulla on tota painoa tullut jo pari kiloa ja yritän kovasti liikkua, että ei aivan repeisi tuo painon nousu minulla. Varsinkin kun ennestäänkään en ole mikään ruipelo ollut.... :whistle:
No kävelylenkki piristi mukavasti, kun oli tuollainen keväinen ilma.
Muutenkin väsymys on selvästi vähentynyt, eikä päiväunia enää ole tarvittu. Nälkäkin saa jo tulla huoletta ilman pahaaoloa. :/
Nyt vain pitää vielä jaksaa ootella puolitoista viikkoa siihe ekaan ja ainoaan ultraan, jotta näkisi että kaikki ok ja että ylipäätään siellä jonkun sydän sykkii.... jännäää...

Selkäkipua olen tässä kärsinyt ja kävellessä se äityy kovasti.. pitäisi yrittää tuota ryhtiä kovasti pitää, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty....

Onneksi kesälomaan ei ole enää kovin pitkä aika.... sitä kovasti oottelen.... jännittää paljastuuko töissä ennen sitä vai kerronko sitten vasta lomalta palattuani.... :/

Enni80 10+5
 
nonniin ja nyt on taas palattu mummilasta kotosalle :) tuli ihan pilvinen ilmakin :/
mulla mennyt päivä aika hyvin,ei oo kipuillu mihkään eikä aamulla edes tullut ylös mitään mutta paha olo kyllä oli ja koko päivän on ollut vähän pöhnä fiilis :whistle: mutta mieluummin niin kuin että tarttis pönttöä halailla.
Jeps mulla tosiaan on kanssa toi paino tippunut mutta en itekkää oo niin huolestunut ku syön kuitenkin suhtkoht normaalisti vaikka kaikki ei oo pysynytkään välttämättä sisällä :x
Nuudeleita on kyllä mennyt alas :D
mutta kaippa se tuosta.. Täytyy vain kattoa ettei pelkällä herkuttele linjalla mene :D
 
Terpsan
Nyt on tooodella väsy olo...pääsin 3 jälkeen vasta nukkumaan...jos ottais päikkärit tuossa niin kyllä se auttaa sitten, lähen jonkun ajan päästä siskon viemään kotiin (en jaksanut yöllä, joten yöpyi meillä) ja haen sitten pojan mummolasta kun tulee vieraita sitten puolenpäivän jälkeen, jotka haluaa pojan nähdä, kun harvoin täällä käyvät(asuvat kaukana)

Perfekta ja masukki 13+4
 
Hei onko teillä kellää keskiyön pahoinvointia? Joka yö kun joudun heräämään joko pissille tai joku kakaroista herättää,niin sen jälkeen sydän jyskyttää ja mahassa velloo varmaan puoli tuntia.Nousta ei voi uudelleen ja jos pakotettuna nousen niin kahta kauheampi olo.Voi kun tulisikin oksennus,niin helpottaisi,mutta multa ei tule mitään....
Ja perjantaina tunsin eka kerran jo kun kohtu supistui kivikovaksi.Painoi housun kuminauha just kohdun yläreunaan.Ja entäs sitten sekstailun jälkeen silloin kohtu oli kivikova ja kääntyneenä ihan vinosti vasemmalle.
Hullua että jo nyt supistelee...
ElluToivottavasti vuotosi on tyrehtynyt,mulla yksi kaveri kolme kuukautta sairaslomalla heti alussa tuon istukkavuodon takia.Ja nyt palannut töihin...kun heinäkuussa synnyttää.
 
Minäkin eilen aamuna mietin että olikohan minulla ensimmäinen supistus. Rupesin siivoamaan ja nostelin tavaroita lattialta niin alamaha meni ihan kovaksi. Kai se sit eka supistus pystyi jo olemaan jos muutkin niitä jo tuntee.

Onko teillä muilla ollut rajuja mielialan muutoksia? Muilla palstoilla niistä on kovasti puhuttu. Minä en ainakaan ole vielä huomannut, että mielialat olisi jotain muuta kuin yleensä. Tietenkin väsymys ja pahaolo vetää mielen matalaksi, mutta muuten oon ihan normaali ollut, ei oo tarvinnu miehellekään kiukutella, en sitä kyllä yleensäkään tee. Kaverit sanookin että siinä on kaks lehmänhermosta toisensa löytänyt, kun ikinä ei kunnon riitaa ja sanomista tule. Ehkä korkeintaan kerran pari vuodessa. Itkuherkkyyttä ehkä on noiden vauva asioiden suhteen ollu enemmän. Jos jonkun synnytyskertomuksia tai muuta semmoista lukee tai ajattelee nin muutama kyynel kyllä tirahtaa, mut sellaisten kohdalla oon kyllä tirautellut jo ennen raskauttakin.

Nyt on taas pari päivää ollut tosi hyvä olo, mitä nyt välillä iskee älytön voimattomuus. tuntuu ettei kättään jaksa nostaa. Saa nähdä joko se nyt poissa pysyy, eikä enää takasin tulisi.

Sanle ja DJ 12+5
 
Heippa! Täällä nyt on yritetty kovasti levätä, väsymystä ja voimattomuutta on ollut koko raskauden ajan, joten ihan hyvää tämä huilaaminen kyllä tekee.

Eilen jo ajattelin, että vuoto loppui, kunnes nyt aamulla alkoi uudelleen. Vuoto on tosin huomattavasti niukempaa, kuin esim. perjantaina, mutta vuotaa kuitenkin.
Se pitkä sairasloma ei kuulosta minusta mahdottomalta, en kyllä itse ole lainkaan työkuntoinen. Työskentelen vanhusten parissa, joten työ on raskasta ja nopea tempoista ja tauot on ainoat hetket jolloin ehtii istua.

Olen nyt iltaisin huomannut jo aikamoisia supisteluja. En muista, että aikaisemmissa raskauksissa olisi ollut vastaava. Lepo, lepo, lepo :ashamed: Ajattelin huomenna soittaa jo neuvolaan, jos vielä vuodan. Olisi hieno päästä omalle lääkärille ultraan ja kuulla kommenttia tästä mun "oudosta" istukasta. :whistle:

Mutta nyt sapuskan laittoon ja menoksi, luvattiin lapsille jätskikioski reissu.. =)

Aurinkoista päivän jatkoa!
 
Ellu: Kuulostaapas erikoiselta tuo outo istukka. Hnmmmm. Oiskohann siinä jokin hematooma, joka sitten vuotelis tai jotain. En ole ennen tuommoista diagnioosia kuullutkaan. Toivottavasti vuoto rauhoittuu. :hug: Mulla on ollut vuotoa pariin otteeseen mutta nyt oli jo 5 viikkoa vuotamatta. Mitään syytä vuodoille ei ole löytynyt. Mutta perjantaina se sitten taas alkoi, kesti sen päivän ja sitten taas loppui. Määrältänsä kuitenkin aika vähäistä verattuna aikaisempaan ja tummempaa. Ja sitten oli kovat vatsakivut koko päivän mutta nekin rauhoittui. Mulla nt-ultra tiistaina, joten siihen saakka jännitän. Hermoille tämä ottaa!

Joku kyseli mielialamuutoksista. Mulla oli niitä raskauden alussa ihan kiitettävästi. En tosin (mielestäni) kiukutellut miehelle erityisemmin mutta yksin ollessa tuli herkästi itkeskeltyä. Ja ihan älyttömistä asioista. Kerran kattelin tv:stä hetken jotain ohjelmaa, jota en muuten seura lainkaan ja siinä oli häät ja itkin liikutuksesta :LOL: Onneks kukaan ei ollut näkemässä. Yleensä en oo mikään herkkä tommosille.

Oonkohan ainoo, joka ei oo vielä kertonut raskadestaan edes läheisimmille. Oli tarkoitus, että kerrotaan mun äidille, kun sen piti tulla käymään viikkon sitten, mutta sen käynti peruuntui. Miehen äidille ajateltiin kertoa äitienpävän aikaan. Puhelimessa ei oo haluttu asiaa kertoa. Enkä aluksi misään nimessä halunnut kertoa kun oli niitä vuotoja ja pelkäsin niin keskenmenoa. Nyt tämän vimeisimmän vuodon jälkeen kans hyvin epävarma olo, niin kovasti pelkään tämän vauvan menettämistä. Mutta jos tiistain ultrassa kaikki ok, niin sitten kerrotaan anopille ja toivottavasti äitikin ehtisi tänne jossain vaiheessa. Anopille tämä olisi ensimmäinen lapsenlapsi ja reaktio melkein hirvitttää. Se kun on niin innoissaan jo miesystävänsä lapsenlapsista, joten saa nähdä sekoaako se vallan kun tästä kuulee ;)
 
h82
Joku kyseli mielialan muutoksista ja mulla niitä oli alussa ja runsaasti. Itkeä pillitin melkein kaikesta. Itse asiassa vasta tän viikon aikana on mieli alkanu tasottumaan ja nyt tuntuu että meillä mies on koko ajan ihmeen herkässä tilassa. En voi mitään kysyä tai sanoa, kun väittää heti että mäkätän :kieh: ei sentään itkeä pillitä niin kun mä tein, onneks! :LOL: On vaan vähän ärsyttävää, kun ei mitään voi sanoa (esim. pyytää toista keräämään likaset sukkansa lattialta), kun oon muka niskassa koko ajan. Parempi vissiin olla sit ihan hiljaa vaan... :snotty:

Tänään oli taas hetken noita menkkakipuja, mut nopeesti ne ohi menee. En oo jaksanu laskea et oisko nyt menkka-aika, voihan noi johtua siitäkin.

Ulkona on tänään niin nätti ilma, että nyt on painuttava pihalle! ;)

H82 12+1
 
Täällä kärsitään kurkkukivusta..... ei oo kivaa.... muuten ei oo nuhaa tai yskää, mutta kurkku kun kakuspensas. :/

mekään ei olla kerrottu vielä kellekään. mun puolelta on kyllä äiti ja sisarukset jo arvannut, kun juomattomuuteni niin on paistanut eri tilaisuksissa, mutta miehen puoli ei tiedä. äitienpäivänä pitäs ehkä kertoa, mutta mutta.... kun mulla on eka ultra vasta sen jälkeen, niin haluisin jonkin varmistuksen :/

huomenna alkaisi sitten taas työviikko... huh huh.... niin ja meitsillä on parturi.. ihanaa saada ittestään taas vähän enemmän ihmisen näkönen, eikä tartte tän reuhkan kanssa painattaa meneen. (en halua nyt enää muuten ottaa osaa parturikesksuteluun) ja naamahoidosta haaveilen kovasti, mutta kun rahaa ei ihan kaikkeen ole...
 
Täällä kärsitään kurkkukivusta..... ei oo kivaa.... muuten ei oo nuhaa tai yskää, mutta kurkku kun kakuspensas. :/

mekään ei olla kerrottu vielä kellekään. mun puolelta on kyllä äiti ja sisarukset jo arvannut, kun juomattomuuteni niin on paistanut eri tilaisuksissa, mutta miehen puoli ei tiedä. äitienpäivänä pitäs ehkä kertoa, mutta mutta.... kun mulla on eka ultra vasta sen jälkeen, niin haluisin jonkin varmistuksen :/

huomenna alkaisi sitten taas työviikko... huh huh.... niin ja meitsillä on parturi.. ihanaa saada ittestään taas vähän enemmän ihmisen näkönen, eikä tartte tän reuhkan kanssa painattaa meneen. (en halua nyt enää muuten ottaa osaa parturikesksuteluun) ja naamahoidosta haaveilen kovasti, mutta kun rahaa ei ihan kaikkeen ole...
 
Iltoja näin sunnuntaina!

Tohon kertomiseen aattelin kommentoida, eli ollaan vasta np ultran jälkeen kerrottu ja niille jotka huomasi aikasemmin niin sen jälkeen sitten kerrottu että np ultrassa oli kaikki ok.

Ollaan tytön kanssa 2v ja risat vietetty viikonloppua lähinnä sisätiloissa, eilen kun tuuli niin valtavasti, eli käytiin eilen uimassa ja tänään ollaan oltu Keskisellä vekarapäivillä. Johan oli väkeä, ei tarvi taas hetkeen mennä. Siellä taas rakennetaan jotain riemastusta ihmisille vanhaan ruokapuoleen?

Mulla ei ole kun ´oikeastaan väsymys jälellä noista alun oireista ja mennään 13+1
 
Aah mä oon niin tyytyväinen itseeni ku sain raahauduttua pyörälenkille! Tosin sen jälkeen ku oltiin ollu esikoisen serkun synttäreillä kakkua ahmimassa ja sukulaistäti mainitsi että mun posket on pyöristynyt... :( Hitto, nyt tää herkuttelu saa luvan loppua!!!!!!

Mielialanvaihteluista; Ekassa raskaudessa olin itse lammas, mikään ei saanu mua kovinkaan kireälle. Oikeestaan olin paljon kivempi ku normaalisti. :LOL: Mut entäs nyt?! Äyskin ja tiuskin ihan turhasta, hermot menee joka asiasta ja pillitän jostain typerästä päivittäin. Muuten kyllä mun raskaus etenee täysin samaa latua kuin edellinen et kaippa sieltä taas poika on tulossa. Nyt on ehkä enemmän hermo piukeessa ku ei saa levätä eikä ole ollenkaan omaa rauhaa koskaan. Pllus et tunnen itseni maailman kauheimmaks äidiks välillä, kun esikoinen eroahdistuksissaan kitisee ja vinkuu jatkuvasti puntissa kiinni ja hermo menee. Kun nyt pääsis edes tästä flunssasta eroon niin olis taas joku vähän paremmin...

T: Viljonkka ja Untuvainen 13+2
 
Iltaa!

Ajattelin liityä joukkoonne "marrasmammat". Eli olen kahden pojan -01 ja -03 äiti ja kolmannen la olis 18.11 =)

Huomenna 12vk ja eka ultra, jännittää kamalasti miten on asiat,kun takana vuodenvaihteessa koettu keskenmeno :( joka tapauksessa odotan innolla huomista, sen jälkeen pystyy elämää miettimään jo hieman eteenpäin kun nyt on eletty päivä kerrallaan...
 
Innokas
Heissan!

Tietääkö kukaan mitä ovat normaalit ylittävät arvot seerumiseulontatutkimuksessa. Huomenna ois verikoe ja sitten parin viikon päästä np-ultra. Tää on nyt ihan uutta, kun aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut tällaista tutkimusta. Seinäjoen ks on uusi käytäntö ja missään lapuissa, eikä netistäkään löytynyt mitään arvoja. Tietäis vähän varautua... toiv. kaikki hyvin

rouva ja vatsa 10+4
 

Yhteistyössä