*Marrastähdet* toukokuussa '07

Tulikellukka niistä tyttötuntemuksista...
Ekassa raskaudessa olin tyyni kuin lammas, nyt itken ja raivoan vähän väliä mitä ihmeellisimmistä syistä. Tietty väsymys voi olla osasyyllinen.. Sit ekassa raskaudessa teki koko aika mieli rasvaista ja epäterveellistä ja oikein suolaista ruokaa, nyt popsin omppoja ja salaattia sekä voileipiä mieluummin. Tähänki voi tietty olla syynä ero bmi:ssä, ekassa 20,5 ja nyt 21,9 ennen raskautta. Sit vauvan syke kuulosti paljon "valjummalta" kuin esikoisen rytmikäs ja vahva jumpsutus. Mut siihenki voi syynä olla se että tän neuvolan doppler on varmaan 100 vuotta vanha. Niin ja säärikarvat ei kasva niin tehokkaasti ku viimeks. :LOL: Niin ja viimeks viikko 10 mulla ei ollut vyötäröä enää ollenkaan ja nyt on vaikka lähtökohtakin oli heikompi...
Mutta poika teoriaa tukee kyllä se et kaikki tulee taas ihan eteen eikä mulla ollut pahoinvointiakaan. Ja yks täti sanoi, et mulla on liian kapee peppu et odottaisin tyttöä. Mut voisko se muka parissa viikossa levitä??? :eek:

Mut kaippa näitä on turha punnita. Eikös sulla emmamma ollut jo molemmat? Oliko eroa raskauksissa? Entä masussa?
 
iltoja tännekkin!

joku tuossa puhui että maha kasvaa mutta paino tippuu...?
mulla tuota samaa tässä ollut,tuntuu että turvottaa koko ajan ja sitä se varmaan on ollutkin. Nyt alkoi se rv 15 joten ehkä masu alkaa kunnolla näkymäänkin eikä pelkästään nuo makkarat mitkä pullistelee :D
Eilen ja tänään vaaka näyttänyt pari sataa grammaa enemmän kun aikaisemmin mutta saattaa olla ihan nestettä tai sitten jo sitä painonnousua. Oon pystynyt syömään ehkä vähän enemmän kun ei koko ajan etoo kaikki mutta silti kävin tunnollisesti oksentamassa taas aamulla :x :/
Mutta sen jälkeen ei taas mitään. Tuntuu että jotenkin sillä oksentamalla saa päivän käyntiin. tiedä sitten.
Mulla muuten on tuo paino vähän heitellyt tässä että saa nähä mikä neuvolan vaaka sitten näyttää kun ennenkin koti vaaka näyttää eri :)
Kyllä mä jo pikkaisen odotan että se masu alkaisi kunnolla näkymään :)

Nyt jotenkin tuntuu että on tälläinen "olenko vai en raskaana" vaihe kun np-ultra on takana ja se rakenne vasta ensi kuussa ja seuraava neuvolakin vasta kesäkuun alussa. Eikä masu oikein näy ,tosin pahasta olosta sen taas tietää että kyllä siellä masussa jotain taitaa olla :)
Onko muuten ihan normaalia että näin alkuraskaudessa neuvolakertoja on n. kerran kuussa? Tuntuu vaan että niiitä on tosi harvassa : O

Olikos kukaan muu menossa KÄTTÄRILLE rakenne ultraan? Np-ultrassa joku taisi siellä käydäkkin :)
Eikös se tehdä pelkästään vatsanpäältä? Siitä kun en ollut ihan varma
:ashamed:

Olen itekkin miettinyt noita eroja tyttö ja poika raskauksissa. Jotenkin olo on ihan tytöstä vaikka ei olekkaan mitään mitä verrata :LOL:

No mutta nyt teeveen pariin ---> :wave:
 
Viljonkka: Ei nyt mitään huomattavia eroja.. Ainoa mikä kunnolla tulee mieleen on se, että esikoisesta (tyttö) levisin edestä ja takaa :D ja pojasta lähinnä vaan maha paisu, mieletön jalkapallo! Pahoinvoinnissa ei mitään eroja. Tosin... tytöstä mulla oli verenpaineet normaalit, pojasta ne oli korkealla koko ajan. Nyt paineet on taas normaalit.

nita: Mä oon menossa KOSiin =)
 
h82
Kiitos teille kaikille lohdutuksesta! :hug: tää ilta vierähtikin sairaalassa isän pedin vieressä. Kuume sahaa ees taas ja jos on huomiseen mennessä laskenut, niin pääsee kotiin. Nyt siis vaan toivon sitä...

Tänään sattu hassu juttu, koska oon kasvissyöjä, mut alko ihan kauheesti tekemään mieli nakkeja! Ukko oli sit valmistanut mulle ranskalaisia ja nakkeja kun kotiuduin ja ai että kun oli hyvääääää! :LOL: oon varmaan viimeks syöny nakkeja reilu 10 vuotta sitten... :D Kaikkea tää raskaus saakin aikaseks. Hirvee himo on iskeny myös hampurilaisiin, joten ehkä testaan nekin vielä joku päivä! :D

Huomenna on neuvola ja ke np-ultra. Sit tietää taas enemmän. Nyt just ei tunnu yhtään siltä et ois raskaana, mut eiköhän se siitä taas. Mulla on muuten myös todettu jo pienenä sydämessä sivuääniä, mut mulla ne on vaarattomia.

Liikunnasta...Oon yrittäny lenkkeillä koiran kanssa, mut hengästyn nykysin niin nopeesti, ettei pitkistä lenkeistä tahdo tulla mitään ilman kärsimystä. Kiva, kun tässä vaiheessa jo ahistaa näin pahasti, niin mitä se on muutaman kuukauden päästä? :/

Nyt telkkua kattomaan! :)

H82 13+2
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 19:26 emmamma kirjoitti:
Viljonkka: Ei nyt mitään huomattavia eroja.. Ainoa mikä kunnolla tulee mieleen on se, että esikoisesta (tyttö) levisin edestä ja takaa :D ja pojasta lähinnä vaan maha paisu, mieletön jalkapallo! Pahoinvoinnissa ei mitään eroja. Tosin... tytöstä mulla oli verenpaineet normaalit, pojasta ne oli korkealla koko ajan. Nyt paineet on taas normaalit.

nita: Mä oon menossa KOSiin =)
emmamamma:
Taisit olla KOS:issa np:ssäkin? :)
olikos sulla minkälainen ultraaja? Mulla oli tosi mukava, jaksoi selittää ihan kyllästymiseen asti kaikkea :D
en malttais oottaa sinne ens kuun puoleen väliin asti kun on se rakenne, ois niin ihana nähä se pikkuinen taas :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 19:26 emmamma kirjoitti:
Viljonkka: Ei nyt mitään huomattavia eroja.. Ainoa mikä kunnolla tulee mieleen on se, että esikoisesta (tyttö) levisin edestä ja takaa :D ja pojasta lähinnä vaan maha paisu, mieletön jalkapallo! Pahoinvoinnissa ei mitään eroja. Tosin... tytöstä mulla oli verenpaineet normaalit, pojasta ne oli korkealla koko ajan. Nyt paineet on taas normaalit.

nita: Mä oon menossa KOSiin =)
emmamamma:
Taisit olla KOS:issa np:ssäkin? :)
olikos sulla minkälainen ultraaja? Mulla oli tosi mukava, jaksoi selittää ihan kyllästymiseen asti kaikkea :D
en malttais oottaa sinne ens kuun puoleen väliin asti kun on se rakenne, ois niin ihana nähä se pikkuinen taas :heart:
 

H82; Mulla sama juttu..kasvissyöjä oon ollut n.7-8 vuotta, ja niin vaan on taas alknut tekemään hirmusti mieli lihaa..esikon aikaan selvisin just ja jsut..nyt on pitänyt meetwurstia saada ja lihapullat tuoksuu kans hyvälle. :ashamed:

No, oon aatellut että syönpähän mitä syön, ei kai tuo nyt maailmaa kaada, kun on niin moni muukin ihminen "lihansyöjä"..tosin välillä omatunto kolkuttaa :(
 
Huomenta!

nita: Joo, olin siellä np-ultrassakin =) Oli tosi mukava vanhempi nainen.. En oikein muista enää mitään siitä käynnistä :ashamed: Onneksi on kuvat todisteena :D

Kummallista.. Esikoinen nukkuu vielä! Kakkonen pitää mieletöntä meukkaa ölinöillään ja leluillaan :D Herättiin jo puol seittemältä...

emmamma & alma-iita 15+4 :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 07:41 emmamma kirjoitti:
Huomenta!

nita: Joo, olin siellä np-ultrassakin =) Oli tosi mukava vanhempi nainen.. En oikein muista enää mitään siitä käynnistä :ashamed: Onneksi on kuvat todisteena :D

Kummallista.. Esikoinen nukkuu vielä! Kakkonen pitää mieletöntä meukkaa ölinöillään ja leluillaan :D Herättiin jo puol seittemältä...

emmamma & alma-iita 15+4 :heart:

Sama juttu, onneksi on ne kuvat :D :heart:
Jotain muistoja. Pakko mennä takaisin nukkumaan hetkeksi kun alkoi ramaseen niin pahasti :\|
 
Nita taisi kysellä tosta neuvolavälistä. Se on se ns "oikea" väli tuo kuukausi alkuraskaudessa. Mitäpä siellä sen useemmin käviskään. 30 viikolta yleensä alkaa käynnit 2 viikon välein ja sit ihan lopussa viikon välein. Silloin sitä sikiön vointia on jo syytäkin seurata vähän paremmin.

Siis mikä tota esikkoa riivaa, heräs jo päikkäreiltä!!!!!
 
mona85 harmaana
Täällä taas hyvä mieli, kun neuvolassa oli kaikki ok. Sydänäänet löytyivät hyvin ja neuvolatäti meinas, et vilkas lapsi siellä liikkuu. Mulle on painoa tullu varmaan parisen kiloa, ehkä korkeintaan kolme. Innostuin viime viikolla niin syömään, kun en siihen mennessä ollut oikein lihonu :LOL:

Sanoin niistä menkkakipuiluista neuvolassa, mutta ei mitään ihmeellistä kommenttia, arveli, että onhan se mahdollista, et liittyis rasitukseen. Toivottavasti niitä ei tule enempää. Mitä pidemmälle pääsee ja nyt kun kaveria on vielä vilkkaaksi mainittu, vauva on ikään kuin "saanut kasvot" ja tuntuis hirveältä, jos menis kesken. Ootan kovasti et mun synttäreiden aikaan heinäkuussa raskaus on jo niin pitkällä, et vauvan ois mahdollista selvitä, vaikka syntyiskin...

Mulla kans maha alkoi varmaan reilu viikko sit jotenkin turvota ja nyt se kyllä on jo erilainen ehkä kuin ennen. Neuvolassakin kehuttiin, et on kasvanut hyvin:) Miehelle yritän sit mahaa jatkuvasti esitellä... Mies muuten eilen yritti kuunnella sydänääniä mahan läpi:)
 
Heippa pikaisesti!

Mulla on huomenna se np-ultra...pikkasen jännittää :whistle: Mutta toivottavasti kaikki on ok.

Mulla kanssa pistää aika paljon jos yritän käydä lenkillä. Toki syynä voi olla sekin,että en ehdi enää kovin ahkerasti lenkkeillä :ashamed: Mutta viimeksi piti kävellä tosi hidasta vauhtia.

Joku puhui ilman kerääntymisestä mahaan ja samaa ongelmaa on mullakin :ashamed: Aiva järkyttävä tunne kun ilma oikein kiertää mahassa ja sitten pistää... Ihme vaivoja!

Kaikenlainen ruoka maistuu mulle,mutta yhtäkkiä voi alkaa tekemään mieli jotain erityistä. Esim.viime viikon vedin voileipäkeksejä :p Nyt on suolakurkku mielitekojen listalla :p Maha mulla ainakin on pullahtanut ihan selvästi esille joten ei pysy salassa kyllä enää :D Anoppilaan olisi varmasti syytä jo kertoa...mun puolen suku jo tietää =)

Mutta palailen huomenissa kertomaan ultra-kuulumiset :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 11:50 Viljonkka kirjoitti:
Nita taisi kysellä tosta neuvolavälistä. Se on se ns "oikea" väli tuo kuukausi alkuraskaudessa. Mitäpä siellä sen useemmin käviskään. 30 viikolta yleensä alkaa käynnit 2 viikon välein ja sit ihan lopussa viikon välein. Silloin sitä sikiön vointia on jo syytäkin seurata vähän paremmin.

Siis mikä tota esikkoa riivaa, heräs jo päikkäreiltä!!!!!
Juu niin kyselin, no hyvä sentään että sen osaavat tuolla neuvolassa tehdä oikein. multa meinas UNOHTUA neuvolälääkäri kun vaihdoin neuvolaa ja eivät olleet vanhasta sanoneet muuta kuin että np ultran jälkeen on seuraava aika vasta vaikka sen neuvolälääkärin piti olla aikasemmin. No onneksi se sitten korjaantui ja pääsin sinne lääkärille kuuntelemaan niitä sydänääniä :heart:

Meillä on koira (kun ei noita lapsia vielä ole) oksennut päivän täällä,mikäköhän sitäkin vaivaa..varmaan lääkäriin pitää viedä :/
 
No nyt se pikkuinen on sitten nähty :heart: :heart: :heart:
Laskettuaika varmistui tuohon 27.11. niin kuin se olikin.
Huono oli ultralaite, mutta erotti siitä sentään pään ja liikettä.
Nyt sitten näkeekin pikkuista vasta synnyttäessä seuraavan kerran, jos ei omakustanteisesti mene yksityiselle katselemaan :/

Mutta Onnelliseksi tulin kyllä =)

Enni80 rv 12
 
h82
Täällä neuvolakäynti takana ja tänään kuului sydänäänet ensimmäisen kerran. Terveydenhoitaja vähän varotteli etukäteen ettei välttämättä kuuluis, koska mun kohtu on vielä taaksepäin kallellaan, mutta hyvin kuulu jumputus. Syke oli 140:n molemmin puolin. Mies tuli sen takia myös mukaan ja oli ihan otettu kun kuuli sydämen sykkeen :heart:
Paino oli tippunu 400g edelliskerrasta vaikka olin ihan varma et tällä suklaan syönnillä ois tullu muutama kilo lisää. No, hyvä näin! :)

Huomenna np-ultra jo toistamiseen, mut nyt pitäis mitatkin saada otettua. Jännittää ihan kauheasti vaikka oon pikkusen nähny jo monta kertaa uä:llä. Aina se taitaa silti yhtä jännää olla. ;)

Neuvolatäti sano et joudun viikolla 26 sokerirasitustestiin, koska mun isällä on diabetes. Tosi kiva. Oon kuullu siitä hurjia juttuja ja eniten mua kauhistuttaa se 12 tunnin paasto ja sit sen makean litkun juominen :x oon ihan satavarma et siinä vaiheessa tulee ylös... :x No, yritän olla stressaamatta siitä ennen kun se on ajankohtasta, en vaan tykkää ajatuksesta yhtään. :\|

Viiden päivän vapaa on edessä, ihanaa!!!! :D

H82 13+3
 
Enni: Hyvä että kaikki oli kunnossa :heart:

H82: Juu se sokerirasitus... Kävin viimeksi ja joudun taas. Toiset sanoo ettei se litku muka pahalle maistu, niinku väljähtänyttä kokista. Ja kakit! Se maistu ihan hirveelle, varsinkin pitkän paaston päälle aivan järkyttävä! :x Mulla meinas tulla ylös, hoitsukin otti takapakkia ku tuli iiiiso röyhtäys ja oksut kurkkuun :x :D Ja vaikka sitä litkua on vaan jotain kolmisen desiä, se määrä tuntuu loputtomalta! Että oikein innoissani odotan taas sinne pääsyä. :headwall:
 
Heips!

Eipä oo tullu pitkään aikaan taas kirjoiteltua. Tuntuu ettei nyt ole oikein mitään uutta tai ihmeellistä kerrottavaa. Tänään alkoi kesäloma ja sitä riittäis elokuun loppuun. Sit pitäs vissiin yrittää vielä 6vk harjoittelu tehdä, jos vointi vain sallii ja siitä sitten suoraan mammalomalle.

Joko muilla maha näkyy? Mulla se on jo plupsahtanut esiin, vaikka turvotusta kai se suurimmaksi osaksi on. Yritin ensimmäistä masukuvaa tuonne profiiliinkin laittaa mut ei tainu onnistua... Laittakaahan muutkin, jos sellaisia saatte otettua ja laitettua.

Seuraava neuvola ensi viikolla, joten sitä odotellessa...


Sanle ja DJ rv14+0
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 14:54 nita kirjoitti:
Meillä on koira (kun ei noita lapsia vielä ole) oksennut päivän täällä,mikäköhän sitäkin vaivaa..varmaan lääkäriin pitää viedä :/
Onks koira muuten pirteä? Juoko hyvin ja kestääkö vesi sisällä? Jos on virkeä muuten, niin voi olla että on pihalla syönyt jotain sopimatonta - esim. heinää ja siksi oksentaa - ja on varmasti huomenna jo ok. Mutta jos oksentaminen rajua tai koira muutenkin huonovointisen oloinen niin sit lääkäriin.

Meillä kun tuo hauvapoika oksentaa vähintään kerran viikossa mut muuten on pirteä - rämemajavana menee ja kaikkee pitää maistaa - niin ei oo huolestuttu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 21:42 HelmenTyttö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 14:54 nita kirjoitti:
Meillä on koira (kun ei noita lapsia vielä ole) oksennut päivän täällä,mikäköhän sitäkin vaivaa..varmaan lääkäriin pitää viedä :/
Onks koira muuten pirteä? Juoko hyvin ja kestääkö vesi sisällä? Jos on virkeä muuten, niin voi olla että on pihalla syönyt jotain sopimatonta - esim. heinää ja siksi oksentaa - ja on varmasti huomenna jo ok. Mutta jos oksentaminen rajua tai koira muutenkin huonovointisen oloinen niin sit lääkäriin.

Meillä kun tuo hauvapoika oksentaa vähintään kerran viikossa mut muuten on pirteä - rämemajavana menee ja kaikkee pitää maistaa - niin ei oo huolestuttu.

Kyllä vesi sisällä on nyt pysynyt ja tosiaan ulkona syö vaikka mitä! Esim juuri tuota ruohoa ja kaikki tuli ylös!
Ihmeteltiin vain kuinka paljon ja monta kertaa oksensi ja sitten huomattiin että oikea silmä on turvonnut (en tiedä onko mitään yhteyttä mutta kuitenkin..) soitettiin eläinlääkäriin ja sanoi että jos joku on pistänyt silmään :eek: ei oltu mitään ainakaan huomattu ja turvotus onneksi alkoi laskea. Käski jotain tuollaista suolistolääkettä koirille ostamassa apteekista että toivottavasti se pitäisi sen mahan kuosissa :)
Onhan haukulla jo ikääkin, 12 vuotta :heart: :) Eli voi jo pikkuhiljaa vanhuuden vaivat tulla,vaikka muuten pirteänä onkin.. :/

Eiköhän se siitä..

Asiasta sitten Airoon :) tänään on ollut yllättävän hyvä olo,aamulla ei tarvinut edes pönttöä halailla (eli tod.näkösesti huomenna tarvii kun nyt näin sanon :D :/)
ja tuntuu että masu on oikein alkanut pyöristymään,mutta saattaa olla turvotustakin kun onhan se kohtukin vielä näillä viikoilla (rv15) tosi alhaalla? :O

Mutta nyt nukkumaan.. öitä!!
:wave:
 
Heipsan! Nyt on taas neuvolassa käyty. Trisomiaseulasta sain riskiarvion 1:100 000 eli ei kovinkaan isoa todennäköisyyttä. HB oli ihan ittessään lähtenyt nousuun nyt oli jo 135 (viimeksi 121) =) Verenpaineet oli hyvät ja vauvin sydämen syke oli 145. Eli kaikki hyvin. Rakenneultra ajan sain juhannus viikolle 19.6.
Kävin Kelan sivuilta kattomassa uutta äitiyspakkausta ja ihanalta näytti. Me otettiin äitiyspakkaus vuonna -01 ja tää pakkaus oli kyl ihana siihen vanhaan verrattuna. Viimeksi otin avustuksen rahana, kun oli sen verran tarvikkeita ja vaatteita tallessa, mut nyt on tullut jo kaikki hävitettyä. Äitiyspakkausta odotellessa.. :D
Menempäs jo tekemään päiväruuan valmiiksi, ei sit enää tartte miettiä ruuanlaittoa, kun mies kotiutuu töistä.

Ellu rv 15+2
 
Heissan!
Neuvolassa on nyt käyty ja paino oli tippunut 800g :D :D , varmaan enemmänkin ois, mut mulla oli äitiysfarkut päällä, niin niistäkin tuli varmaan painoo vähän :whistle:
Sydänäänet kuuluivat hyvin ja poika oli ihmeissään, otin mukaan nyt, saa poikakin olla odotuksessa mukana...

hemppakin oli noussut, ekassa neuvolassa oli 132 ja nyt oli 144...viime neuvolassa ei muistanut sijainen ottaa, eli 7 viikossa oli noussut...

auttaakohan tuo kun oon ruvennu syömään salaattia kupillisen joka päivä, siin on ananasta, salaattia, kurkkua, tomaattia ja viinirypäleitä...no menee toivottavasti myöhään ennenkuin joutuu lisähempan aloittamaan...

mutta nyt mennä tekemään ruokaa noille nälkäisille pojille :D

Perfekta ja hattivatti 15+0
 
Galluppia: Monta kertaa ootte käyneet neuvolassa? Millä rv menossa?

Ite siis rv 15+5 ja käyny kerran terkkarin luona neuvolassa ja kerran lääkärineuvolassa. Lisäksi oli se np-ultra. Seuraava terkkarineuvola on nyt perjantaina. Lääkärineuvolassa ei hb:ta otettukaan kun ekalla kerralla oli 158 :)
 

Yhteistyössä