Marraskuun odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi:)

Eipä ole paljon taas nukuttu kun kaverilla taitaa olla jotkut omat MM-kisat meneillään mahassa. Jos edes potkisi, niin saisi ehkä nukuttua, mutta kun se muljauttelee tosi ällöttävästi (tekee varmaan voltteja) useita tunteja yössä.. ja viime viikolla olin huolissani, kun se ei liikkunut! Oli silloin varmaan kasvuvaihe ja nyt treenausvaihe.

Hankinnoista: meille on varattu lastentarvikeliikkeestä Brio Novat. Päädyttiin niihin, kun talossa ei ole hissiä, ja joudun kantamaan kopan ylös ja siinä on kevyt pehmeä koppa. Ensin katsottiin Kombia mutta en meinannut jaksaa nostaa kovaa koppaa edes tyhjänä;) Samoin on varattu sänky, rintareppu ja amme. Appivanhemmilta ja kavereilta tullut vaatteita, eli varmaan suurimmat hankinnat tehty. Pikkusälää oliskin sitten hankittava vaikka mitä, mutta varmaan joskus syys/lokakuussa sitten ehtii.

Perhonen, mä ainakin meinasin yrittää kestoilla. Ei niitä tarvitse missään eri pesussa tai eri aineilla pestä, jos vaan pesee koko perheen pyykit jollain mini riskillä tms allergialiiton suosittelemalla pesuaineella. Me pestään muutenkin, kun ollaan allergikkoja. Netistä löysin hyviä pesu- ja muitakin ohjeita kestovaipoille. www.meandmama.fi ja sieltä kestovaippaopas.

Mullakin alkaa olemaan työmotivaatio aika alhainen. Pääsispä jo äitiyslomalle. Aivot on ihan pehmenneet enkä jaksa oikein miettiä kun vauvajuttuja, ja synnytykseen sentään vielä 3kk! Millainenkohan musta oikein vielä tulee. Olettekos muut huomanneet, että normaali elämä ei oikein enää suju vai olenko ainoa päästä pipi?:)

Ulkona ukostaa ja sataa kaatamalla. Kivat kisailmat, tervetuloa Suomeen:) Alkaa muutenkin olemaan jo kauhean syksyistä..

Raisa 26+4

Heippa Raisa!

Itse olen huomannut, että minusta ensinnäkin on tullut tosi kömpelö ja hajamielinen.

Toiseksi: seksi ei enää maistu niin kuin alkuraskaudessa.
Pitää yrittää kuitenkin jotenkin tyydyttää miestä. Onneksi se ei ole vonku-tyyppi ja ymmärtää asian ja toisaalta se pelkää kovasti että jos se vahingoittaa lasta. No, liukasteita ei ainakaan vielä tarvi käyttää, muttei kaukana varmaan kohta sekään. Ja en taida sellaisiin kyllä alkaakkaan. Miten muilla nämä asiat?

Auttaako baby belt siihen, että ei supistele ja pingota vatsaa kävellessä? Mulla ei ole ollut mitään ristiselkävaivoja, mutta yläselkä (lapaluiden väli) kipeytyy entistä helpommin kävellessä, varsinkin, jos on pienikin kassi tai käsilaukku mukana ja autossa istuessa.

Rintsikoiden tukikaaret painavat ja tuntuu, että vatsa on kasvanut ihan rintojen alle asti. Kävin eilen ostamassa urheilurintsikat ja imetysrintsikat (Anita-merkkiset, istuivat hyvin, vaikka otin vähän kasvuvaraa. Muut merkit näyttivät päällä kauhealta!). Kesäkuussa ostetut rintsikat ovat alkaneet jo kiristää.

Ajateltiin ostaa vaunuiksi tutulta 4 v. vanhat Teutonia Mistralit. Olivat ottaneet vaunut käyttöön vasta koppaiän jälkeen, joten koppaosaa ei ole käytetty lainkaan. Vaunut tuntuivat tosi kevyiltä ja kokoonlaittaminen vaikutti erittäin helpolta. Uudet vastaavat saisi kampanjahintaan tällä viikolla 579 e. Aikamoisista rahoista puhutaan, ja kova tuntuu olevan kilpailu joissa lastentarvikeliikkeissä.

Aiotaan ostaa hoitopöydäksi varsin kohtuuhintainen Brio, 119 e. Tukeva ja oikeaa puuta.

Morjens!
Mulla on sellainen tuubimallinen tukivyö. En ole tullut ajatelleeksi että auttaako se supisteluun, luultavasti sillä ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä, sillä mua ainakin supistelee aina kun lähden kävelylle vaikka olisi vyökin.

Eilen mulla oli kumma päivä, alavatsaa särki, siis ihan alhaalta niinkuin menkoissa. Mietin, että voisiko olla jotain liitoskipuja tms.? Onko kellään ollut vastaavaa? Vauva kuitenkin potkiskeli ja iltapäivällä särky lakkasi kun lepäilin vaan.

Muuten mullakin on toi supistelu ja vatsan pingotusongelma. Kun lähden reippaasti kävelemään tai pyöräilemään, niin se alkaa. Eli on otettava vaan iisisti, vaikka se liikkumaan tottuneelle on yllättävän vaikeaa.

Rintsikoista osa mahtuu vielä päälle, joten niitä ei ole toistaiseksi tarvinnut ostaa. Kuulema heti synnytyksen jälkeen rinnat ovat kuin jalkapallot, joten täytyy ostaa imetysliiveiksi jotkut tosi joustavat ;) mutta kuitenkin tukevat. Täytyypä vaikka käydä tutustumassa tuohon Anita-merkkiin.

Kärryistä, mekin ollaan päädytty Brion Novaan! Tosin otetaan se kovalla kopalla. Meidän ei tarvitse kannella koppaa vaan pikemminkin kun rivarissa asutaan niin tarvitaan se kova koppa nukuttamiseen niin pitkään kuin vauva vaan suostuu siellä nukkumaan.

Kun äippälaatikko tulee, niin sitten mennään ostamaan lipasto vaatteille ja eiköhän se sänkykin samalla reissulla saada mukaan.

Mulla vielä 9 viikkoa töitä... kyllä ajatukset alkaa olla muualla. Ei jaksaisi tätä stressiä ja kiirettä.. onneksi mun sijainen aloittaa kohta, niin voin antaa sille jo osan hommista ja itse ottaa jo rennommin.

Mukavaa viikkoa kaikille!
sipuli, 26+0

Tukivyöstä - mä olen käyttänyt sitä jostain kolmannesta kuukaudesta alkaen oikeastaan joka päivä, ja voin suositella. Viime lauantaina ajattelin, että mitä turhaan tätäkin aina pitämään ja jätin pois, illalla olikin selkä sitten ihan sikakipeä.. Eli päätin että käytän loppuun asti mukisematta. Munkin mielestä se näytti aluksi oudolta, mut nyt siihen on tottunut ja sen vetäiseen aamulla ylle siinä kuin rintsikat ja alkkaritkin.

Mua on viime päivien aikana vaivannut inhottava närästys, onkin miehen kanssa vitsailtu että ""jälkiruuaksi sitten Rennie"", hänkin kun on tarvinnut niitä samaan vaivaan. Äsken söin intialaista ruokaa, miedohkoa, mutta taas alkoi vaivata.

Me ei ole hankittu vielä oikeastaan mitään, paitsi vaatteita, joita mun äiti kantaa selkä vääränä tänne.. :) Miten te olette saaneet selvää vaunuista, kävin yhdessä liikkeessä ja huh miten monta mallia ja vaihtoehtoa on, sitten nuo kokeneemmat neuvoo palstoilla - yhdet sitä ja toiset tätä, ja mulla on perusterminologiakin ihan hukassa. Ahistus! ;)

Kelalta tuli tänään päätös että äitiyspakkaus on myönnetty, pari viikkoa ja sitten ne saa. Kiva!

Mukavaa sadepäivää,
S

Moikka!
Tänään olen sateista vapaapäivää viettänyt... Huomenna olis tarkotus kertoa töissä raskaudesta. Jännittää ihan kauheesti mitä se pomo sanoo! Toivottavasti on ymmärtäväinen.

Mulle tuli hirmu nopeeta päätös ä-päivärahastakin, viime maanantaina vein hakemuksen ja torstaina jo tuli laput postissa. Äitiyspakkaus pitäis tulla parin viikon sisään. Hankintoja ei olla vieläkään tehty isommin, muutaman pienen vaatteen olen ostanut. Turvakaukalon ostan kaverilta ja hoitopöytä saadaan miehen siskolta. Vaunuista en tiedä yhtään minkälaiset hankitaan, luultavasti yhdistelmät, jotkut sopuhintaiset. Olen sitä mieltä että kyllä ne sen käytön kestää mitä meillä niitä tullaan käyttämään vaikka olis jotkut halvemmatkin.

Nyt alkaa olla jo hankalampaa vaatteiden kanssa, ei ole kauheesti enää valinnanvaraa mitkä housut laittaa päälle. Onneks olen säästänyt niitä housuja joita käytin kun olin lihavampi, nyt monet niistä on ihan sopivia;) H&M:stä tilasin parit ä-housut, pitäis tulla ens viikolla. Rintsikoita olen ostanut parit isommat jo aikaa sitten ja tuntuu että nekin käy kohta pieneksi. Mies tietysti tykkää ;)

Mulla kans pingottaa ja kiristää mahaa kun kävelee reippaammin ja sitten reisien ihan yläosasta, ei ihan nivusista kuitenkaan, alkaa kanssa välillä nipistelemään kun menee liian lujaa...

Paljonko teille muuten on tullut painoa tähän mennessä lisää? Mulle on tullut jotain 3-4kg, mietin vaan että onkohan se normaali määrä... Vaavi ainakin vetää sellasta jumppaa joka ilta monta tuntia että kyllä kai siellä hyvin voidaan.

Nyt takaisin kämppää siivoomaan...

Sirenia 24+2

Ai niin, piti vielä kysymäni teiltä että aiotteko mennä perhevalmennukseen? Itse en ole kauhean innokas menemään kun olen kuullut tutuilta että siellä lähinnä tehdään jotain ryhmätöitä yms. Enkä muutenkaan ole innostunut jakamaan tuntojani ventovieraiden (tai näin pienessä kaupungissa puolituttujen) kanssa, tosin tämä palsta on aivan eri juttu kun ei tarvii naamatusten jutella;) Ja muutenkin, uskon kyllä saavani tietoa muualtakin, mm. yksi kavereistani on kätilö joka juuri sai itsekin vauvan joten häneltä varmaan voin kysyä mitä vaan. Synnytyssairaalaan kyllä ajattelin mennä tutustumaan. Mietityttää vaan onko neuvolantäti ehkä kovin närkästynyt jos ilmoittaa ettei ole menossa valmennukseen...?

Sirenia, kysyit perhevalmennuksesta. Kyllä, menossa ollaan. Tutuilta olen kuullut, että valmennus on lähinnä tiedonjakoa, esim. luentoja ja videoiden katselua, mutta mielenkiintoista ja tarpeellista kaiken kaikkiaan. Keskustelua muiden odottajien/parien kanssa ei juuri ole ollut. Varmaan vaihtelee alueittain paljonkin.

Huomenia:)

Täällähän on kirjoiteltu tosi paljon! Kivaa, varmaan kaikki ovat palanneet jo lomilta vai muuten vaan alkaa tuo pullantuoksuinen vaihe lähestyä?;)

Vipe, hyvä etten ole ainoa. Siis mä en muista mitään, en pysty oppimaan uusia asioita (ellei ne liity raskauteen tai vauvanhoitoon;), en pysty kertakaikkiaan kohta enää tekemään työtä. Onneksi kesätyöt loppuvat elokuun lopussa. Seksi olisi ihan kivaa (kivampaa kuin ennen) jos en olisi niin kamalan kömpelö ja kipeä (supistelee yleensä aika makeasti silloin). Mutta kyllä se tuntuu sen verran paremmalta kuin ennen, että kannattaa aina välillä siihen ryhtyä:)

Sipuli puhui liitoskivuista. Mulle on vähän epäselvää, että missä ne pitäisi tuntua? Mulla vihloo ihan tuolta niinkun niin alapäästä kun voi eli sieltä, mistä sen vauvan pitäisi tulla ulos:) Kamalia pistäviä kipuja ja eilen sieltä kuului (siis ihan tosiaan KUULUI) napsuntaa, varmaan se liitos alkaa eriytyä? Vai missä kohdassa se on?

Joo Brio Nova oliskin ollut parempi kovalla kopalla. Onneksi meillä on tuttujen 10v vanhat vaunut parvekenukuttamista varten, muuten olisikin kovasti harmittanut tuo olosuhteiden pakossa valittu pehmeä koppa. Mutta muuten ne näytti hyviltä just meille ja mieskin niitä tyytyväisenä testaili. Haluaisin jo hakea ne sieltä lastentarvikeliikkeestä kotiin ihailtaviksi:) Niin ja me valittiin tosiaan nuo vaunut sen mukaan, mitä ominaisuuksia itse tarvittiin. Huvitutin sivuilla oli hyvä muistilista vaunuostoksille.

Sue, mullakin alkaa aina närästää ruoan jälkeen. kai tuo mahalaukku on niin pieni, ettei sinne mahdu enää tarpeeksi ruokaa. Mun sf-mittahan on alarajoilla (viimeksi 22, itse olin vaan katsonut kortista väärin ja kun tarkistin se oli se 22) ja vauva kumminkin oikean kokoinen eli kai se on työntänyt mahalaukun ja virtsarakon ihan pieneen littuun että mahtuis mahaan (ainakin siltä tuntuu, kun molemmat täyttyvät hetkessä:) Rennietä on kulunut! Ja kun syö vähän kerrallaan, tulee kamala nälkä jo hetken päästä. Kohta alan yösyömään, on nälkä jo joskus kello 2..

Perhevalmennuksesta ei ole vielä ollut puhetta, täytyy kysyä neuvolasta ensi kerralla. Ja äitiyspakkaushakemus on nyt ollut Kelassa yli 4 viikkoa!

Huh, tulipa pitkä vuodatus.
Hauskaa päivänjatkoa:)

Osaako kukaan kertoa mitä flunssalääkkeitä sais käyttää? Pääs viikonlopun ulkoilujen myötä iskemään kova kurkkukipu ja nuha...olis kiva jollain oloaan helpottaa...

Muuten täällä kaikki hyvin =) Vauva potkii paljon ja edelleen on selkeä aikataulu näillä jumppatuokioilla.

Ens maanantaina ois neuvola ja jännittää miten sf-mitan käyny, et onko se vieläkin käyrän yläpuolella ja joudunko niihin sokerirasitustesteihin... Maha on kyllä kasvanut, kun nyt niinkuin joku jo mainitsi niin rintaliivien kaaret painaa mahaa aina istuessa ja tunnen kuinka vaava potkii aina sillon aika korkialle. Noh, sen näkee sitten.

Vaunuhankinnoissa päädyttiin Bora Kombiin, edullinen ja suhteellisen hyvä. Ainakin muutamat tutut on kehuneet ihan oivaksi valinnaksi. Nyt jo kyllä huomannut, että autoon laittaessa tulee olemaan pikkanen homma edessä, mutta ehkäpä sitä alkais käyttämään julkisia, kun kerran täällä ilmaiseksi pääsee. Silloin harvoin kun autolla lähtee ni jaksaa varmaan sen pari minuuttia kasata niitä vaunuja.

Muuten on hankinnat pahast kesken. Vaatetta ja lelua löytyy, mut mitään hyötytavaraa ei vielä. Sänky ja hoitopöytä hankittaneen käytettynä ja mm. sitterin saa kaverilta.

Vointeja kaikille =)

-Loora rv 25+3-

Heippa kaikille!

On tässä mennyt hetki eikä ole päässyt kirjoittelemaan. Syitä on monia. Yksi on se, että päästiin uuteen kotiin muuttamaan viime maanantaina niinkuin oon tainnut jo aikaisemminkin kirjoittaa. No, viikko uudessa kodissa on mennyt hyvin. Aina lauantaihin asti...

Oma äitini tuli torstaina kyläilemään ja perjantaina kuljimme pitkin kaupunkia ja mulla alkoi iltapäivällä sattumaan oikeaan kylkeen. Kipu paheni pitkin iltaa, mutta meni kuitenki särkylääkkeellä ohi, että sai yön nukuttua. Lauantai päivällä kipu kuitenkin tuli takaisin, pahempana. Siinä vaiheessa kun makasin sohvalla ja itkin, niin oli pakko soittaa päivystykseen ja sitte äippäpolille, johon lähdettiin illalla. Seitsemän jälkeen oltiin sitten siellä ja ultrattiin, että onko vauvalla kaikki hyvin. Siellä oli kaikki loistavasti, painoa 800-900g ja koko vähän normaalia suurempi. Otettiin läjä verikokeita ja passitettiin alakertaan päivystykseen. Jossa pääsinkin melkein heti kirurgille ja taas ultrattiin, nyt sisäelimiä. Ja klo 22 siirrettiin kirurgian poliklinikalle osastolle tarkkailuun. Yöllä klo 02 sitten päätettiin leikata umpisuoli, vaikka tulehdusarvot ei ollut vielä noussut. Onneksi leikattiin, sieltä se kipu tuli. Eilen pääsin sitte kotiin takaisin.

Tänään ollaan jo käyty äippäpolilla kontrollissa ja taas katseltiin vauvaa. Koko arvio edelleen ISO. Onneks saatiin käydä kattomassa, että kaikki on kunnossa. Kyllähän se nukutuksen jälkeen vähän pelotti, että miten vauva voi. Vaikka kätilö kävikin kuuntelemassa sydänäänet ennen leikkausta yöllä ja heti kun heräsin leikkauksen jälkeen. Kontrolliin pitää mennä myös viikolla 31, leikkaushaavan ja koon takia. Ihan mukavaa päästä näkemään kaveria useammin kuin pelkässä rakenneultrassa. Nyt me molemmat voimme hyvin, vaikkakin vähän vielä haavaan sattuu, mutta paranemaan päin.

On ollut juttua noista hankinnoista. Me ollaan ostettu yhdistelmävaunut vauvalle käytettynä, samoin vaatteita on tullut osteltua kirpparilta ja kaupasta, turvakaukalo saatiin lainaan ja se odottaa miehen vanhempien luona. Pinnasänkyä käytiin katsomassa mutta ei ostettu vielä. Kestovaippoja ollaan hankittu jonkun verran, ollaan ajateltu, et kotona pärjättäisiin niillä.

Mutta nyt pitää mennä, miehellä on kiire jatkaa matkaa. Kirjoittelen taas kun pääsen koneen äärelle.
Myy rv 25+2

Mukavaa kun keskustelu on vilkastunut, ilmeisesti lomat kärsitty :)

Eilen tulin sairaslomalta taas töihin, saa nähdä miten kauan jaksan taas, suppareita edelleen tulee.

Vauva potkii paljon ja välillä jo suorastaan kivuliaasti. Milloin asettuminen pääalaspäin tapahtuu? Mulla ilmeisesti mahassa vielä tilaa mukavasti kun potkut tuntuu ensin alhaalla ja vähän ajan päästä taas kylkiluissa. Onko muilla näin?

Torstaina pitäisi lähteä sitä ""sokerilitkua"" juomaan ja ensi viikolla sitten ä-polille istukka ultraan sekä tuomio sokereista. Meillä joutuu jäämään (ilmeisesti vuorokaudeksi) osastolle jos sokerit koholla. Onko kenellä vastaavasta kokemusta? Mitä siellä tehdään?

Pidetään mastu pystyssä :D

nitta rv 26+6

Moi!
Myy, onneksi kaikki kääntyi kuitenkin hyväksi eikä vauvalla ollut mitään hätää. Mikä tuuri, että umpisuoli alkaa vaivaamana juuri kun on raskaana. Hienoa, että voitte nyt kuitenkin vauvan kanssa hyvin!

Onpas sun vauva suuri, mukava tietty niin päin. Mua jännittää, että minkäkokoinen meidän vauva on. Lääkärintarkastus on parin viikon päästä, viikolla 29. Toivottavasti silloin on jo puhetta perhevalmennuksesta ym. ja toivottavasti arvioivat silloin vauvan painon.

Liitoskivuista, musta tuntuu että silloin kun kipu tuntuu siellä ihan alhaalla niin se on juuri niitä liitoskipuja. Varsinkin jos kuuluu naksumista. Ihan kiva tässä seurata miten se oma kroppa muuttuu ja tosiaan sisäelimet saa kyytiä kun vauva valtaa tilaa.

Mulla oli eilen tosi kiireinen päivä töissä, ensimmäistä kertaa loman jälkeen, ja olin ihan poikki kun pääsin kotiin. Nyt alkaa tuntumaan siltä, että ei enää olekaan niin paljon energiaa kuin aikasemmin. Masuakin alkaa supistella ja se vaikuttaa koko oloon niin että on ikävä olla.

Otetaan rauhallisesti,
sipuli1, 26+1

Huoooooomenta!

Ei meinaa millään lähteä käyntiin tämä aamu. Heräsin pisukalle neljän aikaan ja ilmeisesti masuasukki päätti herätä myöskin, sillä sen jälkeen ei nukkumisesta tullut enää mitään. Ihan tajutonta jumppaamista, potkimista ja vellomista! Onneksi oli John Grisham kesken yöpöydällä, tuli sitten lueskeltua puoli seitsemään ja kun pikkulikka heräili tuossa kaheksan aikaan pirteänä kuin peipponen, niin eipä siinä auta muu kun nousta itekin. Istutin kaksivuotiaan juuri telkkarin ääreen kattomaan Nalle Puhia ja ite raahauduin kaffekupin kanssa koneelle...malliäiti siis :O)

Iltapäivällä olis neuvolalääkärikin, odotan ""innolla"" sokerirasituksen tuloksia. Kaikki peukut pystyyn että ei tarttis millekään kovin kummoselle dietille alkaa...

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!

t. Pirpana 28+1

no nii uus yritys
elikkäs heips vaa pitkästä aikaa.. täällä jaksellaa ihan hyvin synnytys vaa pelottaa ku raskauden aikana ei vilä oo ollu mitää ongelmia ei ees pahoinvointia =)(koputtaa puuta)

perhevalmennus on käyty ei täällä oulussa ainakaa ollu mitää ryhmätöitä istuttii vaa ja kuunneltii ku neuvolatäti piti kunnon kalvosulkeiset, synnytys video katottii ja ukolta meinasi taju mennä=)mut melko tylsä kokemus ei oikeen mitää semmosta mistä ei olisi jo puhuttu.

tänää oli sit neuvolalääkäri ja edelleen oli kaikki kunnossa sf mitta oli 22.

onkos teillä ollut suonenvetoja mulla se on joka öistä pitkät villasukat pikkusen helpottaa mut silti se ei oo kivaa=(
onkos vinkkejä mikä auttas?

mut eipäs tässä taas muuta toivotaan että vielä aurinko jaksaa lämmitää tämän alkusyksyn ajankin
moikkelis vaa=)

Moikka!

Luin jostakin, että suonenvetoa tulee myös jos on juonut liian vähä nestettä. Itse olen huomannut tämän, niinä öinä kun on ollut suonenvetoa, olen juonut vähän.. Kokeile! kaikkea kantsii aina yrittää :)
Täällä supistuksia päivittäin ja melko koviakin, sairaslomalla äitiysloman alkuun, rauhallisesti pitäisi ottaa... Onko muilla ollut navan ympäristö tuskasen kipeä?
Hyviä vointeja!

Napa-asiasta: kyllä oli tuossa muutama vko takaperin napa aivan tautisen kipeä. Johtui siitä, että kohtu kasvoi 4 vkossa 6cm ja puski navan yli. Joutui siinä navanseutu koville. Meni onneksi ohi.

Che 25+2

Moikka!
Mulla ei ole kyllä napa ollut kipeä. Muuten tuntuu, että masu ei ole nyt kasvanut niin paljon nyt vai onko siihen vaan tottunut? Katselin juuri valokuvia mitä otettu masusta vkolla 12. En edes muista enää että mulla on oikeasti niin pieni masu. Ja silloin muistan ajatelleeni, että onpa turvonnut olo.

Onko kaikilla ollut jo perhevalmennukset? Mulle ei ole puhuttu neuvolassa mitään. Milloin ne yleensä on, onko tietoa? Käydäänkö siellä monta kertaa?

Eilen olin reipas ja sain varattua ajan hammaslääkäriin. Joka paikassa kun sanotaan että pitäisi hampaat tarkistuttaa raskausaikana niin nyt saadaan sekin asia hoidettua. Tosin aika on vasta kolme viikkoa ennen LA:ta, joten pitkälle menee.

Vointeja kaikille,
t. Sipuli1, 26+3

Tervehdys kaikille! En ole ehtinyt kirjoitella pitkään aikaan. Olin viime viikolla työmatkalla Italiassa ja siellä oli ihan tautisen kuuma. Selvisin kuitenkin hengissä, sillä hotellihuoneessa oli onneksi ilmastointi ja päivän kuumimman hetken sain olla sisätiloissa.

Estääkseni suonenvedon käytän päivisin koko ajan polvipituisia tukisukkia. Itselläni suonenveto tulee öisin joko pohjelihakseen tai sitten päivisin reiteen. Kumpaakaan kiputilaa ei ole onneksi ollut montaakaan kertaa. Tässä muutamia vinkkejä suonenvedon ennalta ehkäisyyn.

Vältä liiallista seisomista, mutta vältä myös liiallista yhtäjakosista istumista! Etenkin pitkäaikainen istuminen saa itselläni aikaan suonenvedon reiteen ja se on paljon hankalampi, koska vastaveto venyttelyä ei voi tehdä!

Juo tarpeeksi vettä ja syö säännöllisesti mangnesiumia. Ota kengät pois töissäkin ollessasi aina kun voit ja jumppaa kevyseti jalkoja kipristäen varpaita ja ojenna nilkat välillä suoraksi. Vältä liaan rankkoja venytyksiä.

Itselläni ei ole ollut mitään vaivoja koko raskauden aikana lukuun ottamatta tuota suonenvetoa. Paha veto on päässyt yllättämään vain kolmisen kertaa. Kyllähän sitä tosin vielä ehtii raihnaantua!

Täällä Länsisuomen läänissä, missä asustelen ei ole vielä ollut synnytysvalmennuksia. Aloittavat kuulemma seuraavat valmennukset vasta joskus syksyllä.

Emme ole tehneet vielä mitään suurempia hankintoja vauvaa varten. Helsingissä käydessäni ostin pari kiekkoa hahtuva lankaa villapökyjä varten, joten siinä meikäläisen hankinnat!

Moi,

Joku kyseli flunssalääkkeistä. Mä olin kipeänä alkukesästä (kuumetta, kurkku älyttömän kipeä, flunssa). Yritin metsästää yskänlääkettä ym. oloa helpottavaa, mutta apteekissa mut käännytettiin lääkärin puoleen ja lääkäri vain totesi, että flunssa on ainoita sairauksia, joihin ei ole lääkkeitä, jotka kävisivät raskaana ollessa. Niinpä jäi yskänlääkkeet saamatta. Ainoastaan höyryhengitystä ja Mynthonia tms. voi yrittää, harmi.

Mä kävin pari päivää sitten neuvolassa ja kaikki hyvin. Painoa sais tulla enemmän, mutta ei vielä hätiä, vaihtelee kuulemma kausittain. 1 osa synnytysvalmennuksesta oli jo ollut, en tiennyt siitä ollenkaan ja missasin siis sen :( Seuraavan kerran valmennus on lähellä laskettua aikaa, joten tähän ryhmään kuitenkin pitäis vielä mennä. No, meen sit vasta toiseen osioon ja kuvittelen ekan osan...

Kiitos teille muuten tukivyövastauksistanne. Kävin hankkimassa sellaisenkin tulevaisuuden varalle.

Nyt taas muiden asioiden pariin. Palataan.

Heippa!

Miekin käyn vielä kirjoittamassa kuulumisia, kun ollaan käymässä taas täällä vanhassa ""kodissa"". Lähdetäänkin sitten ylihuomenna Helsinkiin ja maanantai aamuna sitten viikoksi Azoreille. Keskelle Atlanttia pienelle saariryhmälle nauttimaan kahdestaan olosta. Onneks on tuo umpparihaava parantunut hyvin niin sain myös luvan lähteä.

Onhan tää melkosta huonoa onnea, että umpisuolitulehtuu just sen 9kk aikana kun on raskaana, mutta lääkärit onneks ottavat melko vakavissaan kun menee päivystykseen raskaana ja todella kipeänä. Aikaisemmin kun ollaan käyty tuolla OYS:n päivystyksessä niin on saanut odottaa tunti tolkulla lääkäriin pääsyä, nyt oltiin osastolla 3 tunnissa. Ja kirurgi vaan sanoi, että raskaana olevalta leikataan umppari vähän herkemmin kuin normaalisti, jotta ei puhkea vaan. Mutta nyt on kaikki hyvin.

Meillä ainakin tää masuasukki on aivan älytön jumppaaja, käy välillä todella kipeää kun potkii. Ja taitaa pyöriä täydellä tohinalla ympäri mahaa kun yhtenä hetkenä potkii toiselle puolelle ja kohta taas toiselle puolelle.

Mutta nyt jatkamaan lepäilyä ja pakkaamista tuonne nykyisen kodin puolelle! Pitäkäähän huoli itsestänne ja vauvoista! Palaillaan taas kuulolle loman jälkeen!

Myy ja mahajättiläinen rv 25+5

Tere!
Kerroin töissä raskaudestani tiistaina ja ihan ok kaikki, tosin kyllä pomo myönsi ettei ihan näin pian olis kuvitellut asian ajankohtaiseksi tulevan. Siihen vastasin että en minäkään:) Sijaista alkoi heti etsimään mulle.

Maha alkaa olla aikamoinen möhis, sais ne mun tilaamat ä-housut tulla piakkoin... Vaikka normaalit housutkin jotkut vielä menee niin olis kiva kun ois jotkut missä on tilaa.

Ä-pakkauskin tuli jo, vasta viikko sitten tuli päätöskin... joskus joku toimii nopeestikin. En vaan kerenny hakemaan sitä tänään postista, tarvii huomenna hakea.

Muuten, yskänlääkkeistä Resilaria saa raskaanaollessa käyttää tilapäisesti jos kovin rajua yskää. Itse otin sitä muutaman kerran kun oli kamala flunssa.

Sirenia 24+5

Oltiin tipahdettu kauhian kauas etusivulta, äkkiä nostoon!
Ei kummempia kuulumisia, jotain kummaa kolotusta oikeassa lonkassa - iskee ihan yllättäin ja siirtyy sitten ikäänkuin nivusten kautta reiteen. Ei onneksi kestä kovin pitkään, mutta ns. halvaannuttaa hetkeksi ihan täysin. Onneksi kaikki oli kuitenkin kunnossa sokerirasituksessa enkä joutunut erikoisruokavaliolle!

Viikonloppuja koko poppoolle :O)

rv 28+3

Yhteistyössä