Marraskuun 2012 masuasukit <3 *syyskuussa*

sisunen: Täälläkin tehty listaa kaupasta hankittavista tavaroista. Ja osa jo hankittu :)

Mä olen sentään jossain asiassa ajoissa, vauvan vaatteet kun on vielä varastossa, osa puuttuu vielä eikä sitä turvakaukaloa ole vieläkään hankittu. Ostoslistalla siis: rintakumit, maidonkerääjä, liivinsuojia, Tenoja (mulla oli ekan jälkeen aika runsasta jälkivuoto eli tavan siteet ei riittäneet mihinkään), harsoja, kosteuspyyhkeitä, sinkkivoidetta, Lansinohia, tuttipulloja (näitä on ennenstäänkin mutten löydä niitä), tuttipulloihin niitä tuttiosia, tuttipulloharja, sairaala eväät, vaippoja, tutteja (pari mallia), apteekista Cuplaton, maitohappobakteereja, suolatippoja, desinfiointiainetta nyt ainakin. Noi tuttipullot jne. pitäis vielä pestä ja keittää, sen aika on sitten kun työt on tällä viikolla ohi. Enää 2 työvuoroa :)

Vauvan vaatteiden pesu: Tätä pohdin että pitäiskö pestä jollain MiniRiskillä vai pesiskö samalla kun muutenkin.. Esikoisen aikaan pesin MiniRiskillä tai jollain vastaavalla mutta nyt en taida. Meillä on kuitenkin hajuttomat pesu- ja huuhteluaineet muutenkin käytössä.

Lipaston ajattelin ostaa vauvan tavaroita varten. En saa muualle oikein vielä yhden ihmisen vaatteita jne. mahtumaan. Meillä on kyllä muutenkin tosi ahdasta kerrostalokolmiossa mutta ei voi mitään. Uutta asuntoa en nyt jaksa alkaa etsimään ja rahaakin pitäisi sitä varten olla enemmän. Ja kotihoidontuella menee varmaan yksi vuosi kuitenkin niin onpahan sitten yksi stressi vähemmän kun ei tartte asuntolainojen kanssa tuskailla.

Liikelaskenta: Millaisia ohjeita olette saaneet? Mulle ei esikoisen aikaan annettu mitään ohjeita (on varmana jo aiemminkin tullut selväksi että meillä neuvolassa vaan tehdään pakolliset mittaukset, ei muuta) ja mielelläni kuulisin, mitä ohjeita olette saaneet. Uskoisin että kaikki on ainakin toistaiseksi hyvin mutta jos tulee hiljaisempia päiviä, niin.. Multa ei ole muuten vieläkään kyselty mitään ennakkotietoja synnytyssairaalaa varten, ei varmaan meillä neuvola sellaista teekään tai sitten ovat päätyneet tosiaan jättämään mut näitten kaikkien juttujen ulkopuolelle. Kolmen viikon välein on nyt loppuaikana neuvola eli seuraava on rv 33, synnytystapa-arvio rv 37 ja vissiin seuraava neuvola sitten rv 40. Että kyllä meillä säästetään. Mitähän jos tulisi vaikka raskausmyrkytys? Huomaiskohan kukaan? Toki sen nyt itsekin varmaan tajuais oireista.

Synnnytystapa-arvio: Tehdään täällä rv 36-37 neuvolalääkärin toimesta ja jos esim. tarjonnan suhteen jotain epäselvää, saa lähetteen ä-polille. Mulla on istukan takia sovittu jo synnytystapa-arvio ä-polille eli en käy ollenkaan enää (jos ei nyt jotain akuuttia tule) neuvolalääkärillä.

HilmaVilma 31+6
 
:'( eipä ole yhteiskunnan tukipalveluista sitten niin minkään näköistä apua... tulipa koettua, ja todettua, että yksin se on pärjättävä... sosiaali-puoli mättää ja urakalla, kiitos. vaikenen.
se joka puhuu vilpillisimin, ja vakuuttavimmin , voittaa.... peli on pelattu, mä en jaksa enää..
:'(

siinä lyhyesti. nyt alkaa voimien kerääminen loppupäivään, saan onneksi rakkaan ystäväni pian paikalle. tuo edes hiukan lohtua. muutoin alan itseni kovettamisen ihan urakalla... ei elämä menekään niin, et niin makaa kuin petaa... ei lähellekkään.
 
Hiiop hei kun olikin tullut tekstiä viime kerrasta. =):wave:

En ole jotenkin saanut aikaiseksi tulla edes lueskelemaan... Joku ihme vätystely olo päällänsä. En tiedä onko tämä monen viikon sohvalla käkkiminen tehnyt nyt tehtävänsä ja perusolotila on koko ajan semmoinen saamaton. Ärsyttää!!!!!! Tahtoisi touhuta kaikkea kivaa, kuten käydä shoppailemassa, järjestellä paikkoja, koota pinnasänky, ym ym. mutta kun ei, niin ei...

Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa. Saimme lähetteen synnytystapa arvioon, kun esikoinen tuli etenemättömän synnytyksen vuoksi kiireellisellä sektiolla maailmaan. Saas nähdä miten käy tämän kanssa. :)

Mieliteot: suklaa, kola, leipä, tuoremehut... ym. Sitten tämmösiä ihan käsittämättömiä kuten esim. tupakka!?!?! :O Siis mä olen ollut kolme vuotta polttamatta yhden yhtä henkosta, eikä ole edes tehnyt mieli röökiä ja nyt näen ihme korsteeni unia ja tupakansavu tuoksuu jotenkin niiiiiin hyvälle. OIKEESTI!?!?? Ihan kauheeta. :O
Myös energiajuomat himoittaisi ihan hirveästi, vaikka en edes ennen raskautta ole niitä käyttänyt. Nyt tekis mieli pari kertaa päivässä kumota batterytölkillinen? Ihme mielitekoja??? Nämä vaan ovat sellaisia mielihaluja, jotka jäävät toteuttamatta.

Mahan ympärys: On kanssa aika huikea 119senttiä! :popcorn: heh heh

Hikka: Tuntuu joka päivä ja eilen mieskin tunnusteli kädellään ja tunsi ihan selkeästi kun jäpikkä nikotteli. <3 Esikoista odottaessa mun likkakaveri tunsi ja kuuli hikan, kun kuulosteli korva mahassa. Hassua!

Äitiyspakkaus: Päätös tuli viikko sitten postissa joten varmaan viim ens viikolla saapuu itse loota. Ihan kiva saada se, tuli sit kumpi vaan. :)

Harakanhattu ja jäpikkä 30+6 Huomenna taas poksuu! <3
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
sisunen täällä ensisynnytäjillä on synnytystapa-arvio joskus rv 37 ä-polilla. Uudelleensynnyttäjillä on sitten lääkärineuvola rv 30 ja 37 ja jos jommassa kummassa huomataan jotain erikoista niin lähete ä-polille.

Liikelaskenta tänään just sain neuvolasta ohjeet.. eli rv 34 lähtien 2x viikossa tehä ja rv 36 lähtien joka päivä. Liikkeitä pitää tulla 10 tunnissa, hikkaa ei lasketa, jos vauvalle tulee hikka niin pitää keskeyttää ja myöhemmin yrittää uudestaan. Jos ei saa kymmentä liikettä, niin syödä/juoda jotain sokerista, painella/tökkiä/"ravistella" masua -> herätellä vauvaa ja yrittää n. 20 min päästä uudelleen, jos ei vieläkään tule kymmentä liikettä niin soitto neuvolaan tai ä-polille heti. Tai jos saa sen kymmenen liikettä esim vartissa, nii ei tartte koko tuntia kuulostella vaan voi lopettaa siihen, merkkaa vain lyhyemmän ajan..


Neuvolakuulumisia verenpaine ja hb hyvät, painoa tullu +500g/vko, kaikkiaan nyt vajaa 8kg eli ihan ok. Tällä hetkellä vauva oli ihan oikein päin (JES!), liikkui ja hyöri tosi paljon. Kaikki oli siis niinkuin pitääkin! :)
Seuraava neuvola reilun kahen viikon päästä ja sillon sitten ultralla vielä katotaan vauvan asentoa yms. Ja sitten siitä seuraavalla viikolla on (vissiin?) vielä lääkäri joka varmistaa asennon ja laittaa sit tarvittaessa lähetettä ä-polille.
Nyt vaan pidetään peukkuja että pysys oikein päin!

kiukuttelija 32+1



p.s. pieni flunssanpoikanen vaivaa täälläkin, pää tuntuu ihan hötöltä ja olo on muutenkin vähä hömelö..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Fourth gift :hug: Mites, oisko Mannerheimin lastensuojeluliitosta apua nyt? Tai jostain muusta järjestöstä, edes omaan jaksamiseen? Toivottavasti nyt joku kiiruhtais apuun hommaamaan jotain tukea! Kun ei välttämättä omilla voimilla jaksa alkaa ottaa yhteyttä, jos koko ajan tuntuu siltä, ettei mikään kumminkaan auta. Voimia!

Ja kaikille nuhanenillekin voimia ja jaksamista! Muistatte vaan levätä, vaikka tekis mieli tehdä kaikkea ja lähteä joka paikkaan! nimim. kokemusta on :)

Tänään oli synnytysvalmennuksen toinen päivä. Vielä ensi viikolla pidetään imetyksestä erikseen, katotaan joku video siitäkin. Nyt oli lapsenhoidosta. Perusasiat tuli ihan selkeesti ja oli jotenkin ihanaa, että tää lastenneuvolan terkkari korosti sitä kuinka jokainen vauva on erilainen ja että vanhemmat parhaiten itse oppii tietämään kuinka omaa lasta pitää hoitaa. Ja kun mies ei päässy töiden takia mukaan, niin oli ihan kivaki kerrata kotona sille sitten, kuinka se vauva hoidetaan päivittäin päästä varpaisiin.

Vauvan vaatteiden pesu. Eikös se ohjesääntö ollu, että semmosella pesuaineella missä on alle 5% saippuaa ja mielellään sitä hajusteetonta ym. Meillä on jo ennestään käytetty esim. Arielin sensitive white&color -nestemäistä pyykinpesuainetta, kun miehellä tuota atooppista ihottumaa ja muutenki koen fiksummaksi käyttää mahdollisimman vähän ihoa ärsyttäviä aineita ja parasta on, jos on joutsenmerkillä varustettu. Tuossa Arielissaki vaikuttaa ostopäätökseen se, että sitä saa mahdollisimman isossa purkissa, ettei tarvi olla koko ajan ostamassa! Muuten ehkä ostaisin vielä jotain kotimaista... :rolleyes:

Maha. Voi elämä, kun oli "vähän" kiire töistä synnytysvalmennukseen, niin möntti oli päättäny asettua niin, että pitkästä pitkästä aikaa potkutteli tai nyrkkeili mun virtsarakkoa/peräsuolistoa. Oikein uholla pisti mamman hiljentään vauhtia! :stick:
Ei voinu oikein neuvolan sohvallekaan rentoutua, kun siitä hieman kenosta asennosta se vasta meinas intaantuaki.. tuolla on valittu neuvolaan kyllä niiiin huonot nahkaset sohvat ettei ikinä!

Mielihalut. Makeaa on kyllä jätskin muodossa tullu syötyä välillä vähän liikaaki.. Cola maistuu kanssa mulle, mutta yritän hillitä, ettei tuu liikaa juotua. Meilläku tehdään limpparit soda streamilla, niin se on niin helppoa. Suklaavanukkaita oon innostunu ostamaan useammin kuin ennen. Kun on kotona päivät, niin tekis mieli vähän väliä syödä jotain, mielellään hyvää...kulhollinen mysliä jogurtin kera onneks auttaa pahimpaan naposteluhimoon ja sitten kun kylmästi vaan herkun sijaan juo lasillisen vettä, ehkä toisenkin... :D kyllähän ne hammashoitajankin sanat pyörii mielessä, että napostelu on vaarallista hampaille, kun sillon on koko ajan happohyökkäys päällä ellei xylitolilla sitä katkaise. Meiltä onneks löytyy herra hakkaraisen xylitolipastilleja.

Xylitolista tulikin vielä mieleen, että hammashoitaja sanoi siitä vielä, että on ihan tutkittu, että xylitoli auttaa ehkäisemään korvatulehduksia ja jopa raskausaikana äidin nauttimalla xylitolilla on siihen vaikutusta. Mutta mietinpä vaan sitten esim. jos söis kauheena sitten xylitoli-purkkaa, että mitä ne kaikki purkan lisäaineet tekee.. Ajauduin yks päivä yhdelle lisäainesivustolle ja kävin läpi kaikki haitalliset lisäaineet, joiden yhteydessä oli listattu missä tuotteissa niitä on, niin aika paljon purkissa (etenkin värillisissä) on haitallisia lisäaineita. Rupesin itse asiassa tutkiin asiaa, kun pöyristyin huomatessani, että kovasti mainostetusta Pullavasta löytyy 11 lisäainetta! Mies oli tehny vähän herkkuostoksia ja oli seki kyllä, että huhhuh!

Nojoo, meni taas höpihöpinäksi. :D

Ajatuksista ja tunteista ensisynnyttäjällä. Täälläkin tulee sellaisia hetkiä, kun havahtuu siihen, että MINÄ olen oikeasti raskaana ja meen synnyttään. Sitten taas jonkun ohikiitävän hetken ajan tuntuu, ettei oo raskaana, vaan on ihan normaali olo. Katoin niitä Sydänääniä-jaksoja tässä joku päivä, niin jäin miettiin sitä, että sitten synnytyksen jälkeen sitä palautuu taas normaaliksi, pystyy liikkumaan normaalisti eikä mikään kasva ja möngi sisällä enää. Tuntuu nyt niin hämmentävältä ja kaukaiselta ajatukselta.

Nyt pois tästä koneelta. Huomaa, että jos istuu kauan, niin tulee liitoskipuja, kun nousee ylös. Mies tuolla hahmottelee sketch upilla jotain (pesän)rakennusprojekteja... Kissat saa ainaki oman saniteetti- ja ravintolakaapin :D

Huomenna neuvola!

mnica ja möntti 32+5
 
POKS! 32+0! :cool:

Äitiyspakkaus tuli eilen postista noudettua. Ja yhä oli vuoden 2011 versio, sitä kuitenkin joku kysyy kohta. :D Itse olen tyytyväinen, että sain juuri tän version. Uudemmassa oli ikäviä oransseja, joista en tykännyt sitten yhtään. Tässä vanhemmassa kaikki miellytti silmää tavalla tai toisella, joten hyvin meni. :)

Acacia ja matkustaja 32+0



 
Iltaa naiset!

Mieliteot: Avan järkyttävää tämä makeanhimo ja varsinkin suklaa ja jäätelö,yritän kumminkin edes vähän hillitä sen syömistä. Sokeriarvot olivat ok,mut rd voi puhjeta koska vaan jos oon oikein ymmärtänyt.

Sairaslomalla ollaan oltu nyt kohta 3vkoa ja näin mennään mammalomaan saakka. Teen seisomatyötä ja se ei tehn hyvää mun selälle eikä alavatsalle. Kohtuni on vissiin helposti supisteleva. Nyt oon ottanut tosi rauhallisesti ja tehnyt vauvalle hankintoja,pessyt ja silittänyt vauvanvaatteita<3!! Tää odottaminen on kyllä ollu ihanaa vaikka välillä meinaa seinät kaatuu päälle.

Äitiyspakkaus: tuli jo noin viikko sitten ja sain sen viime vuoden pakkauksen. Sen mä halusinkin koska on enemmän poikamainen.

Pelot: en osaa pelätä ainakaan vielä koska en tiedä mitä siellä on tulossa vastaan. Oon kauan jo kattonut k18 synnytysvideoita, koska halusin jossain vaiheessa kätilöksi ja muutenkin kiinnostaa. Oikeestaan odotan ihan innoisani sitä hetkeä kun synnytys käynnistyy,vaikka se on kuulemma kivuliasta:) mä olen ajatellu jakkarasynnytystä! Monella täällä on kokemuksia jakkarasynnytyksestä?


Uskoa täynnä ja muru 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Iltaa

Flunssa saatu sitten tännekin kaveriksi. Tai itellä ollut jo eilisestä asti ja nyt sitten mieskin makaa sängyn pohjalla. Seuraavaksi vuorossa varmaan tuo neitokainen. Kyllähän se järestään käy kaikki läpi kun kierre alkaa. Huh, ei vaan jaksaisi mitään. Liitoskivut palanneet myös iltaisin kuvioihin, meinaa lattialta ylös nouseminen yms. olla työn ja tuskan takana. Mitähän tästä vielä tulee ennen kuin loppuun asti pääsee.
Sokeritkin heittää häränpyllyä vaikka ruokavaliota pitäny suht samana koko ajan. Taas lisättävä iltainsuliinin määrää jos se auttais. Eli kaikin puolin ei niin mukava päivä :)

Huomenna onneksi päivä uusi ja neuvola :) se yleensä piristää aina kun mulla on niin mukava neuvola täti että sen kanssa aika hurahtaa turistessa.

Firesun ja pulla palleroinen 30+5
 
Ultra ohi.. iso kivi vieri sydämeltä, en ole saamassa megajätti vauvaa, näillä mitoilla painoarvio tällä hetkellä 2205g ja jos jatkan samalla ruokavaliolla ja sokerit pysyy vastedeskin aisoissa, synnytyspaino olisi arviolta noin 3700g. Omissa ajatuksissani on pyöriny kauhu skenaariot 5 kilosesta niin oli huojentavaa kuulla ettei niin suurta ole todnäk. tulossa :) :D On se näköjään kannattanu pihistellä ja kituuttaa ilman herkkuja.. Olisihan se voinu vähä v*tuttaa kun monta kk perhana kattonu niin tarkasti kaiken mitä suuhunsa laittaa ja silti olisi isoksi arvioitu, ja kun ihan tosissani olen pelännyt sitä.. mutta ei onneksi, fiuuh!=)
Ja toiseksi, istukka on siirtynyt kohdunsuulta pois, poika on kiinnittynyt ja liikkumiset on enää vaan pituussuunnassa pyörimistä, tunnusteli siinä samalla kohdunsuun ja pituutta oli reippaasti jäljellä ja kaikki on toistaseksi vielä napakasti kiinni eikä pitäisi olla vielä vähään aikaan tulossa :) lantion koon tunnusteli myös (au) ja hyvin mahtuu kuulemma tulemaan eli mitään estettä ei ole sille, että tämä tyttö tulee synnyttämään alakautta, ellei mitään akuuttia vahinkoa satu käymään (Huh, koska kammoan leikkauksia yli kaiken)
Nyt kai se pitää ruveta valmistautumaan henkisesti ihan tosissaan synnytykseen, hui kamala, mieliala heittää niin vuoristorataa.. välillä on ihan supermies- olo että antaa tulla, kestän minkälaisen kivun tahansa, mennään nyt heti!! ja sitte hetken päästä tahtoisin kaivautua peiton alle kun mietin että herranjumala jos tuo ultran noin minuutin mittainen kopelointi tuntui noin ikävältä niin millaista se kipu on sitten kun tämä oma möhkäle pitää oikeasti saada ulos.... ja palkata jonkun muun synnyttämään mun puolesta.. kai tämä on normaalia? hahah :D

neonroze ja möykky 32+6
 
Viimeksi muokattu:
löytö lohduttauduin eilen kirpputorilla, ja löysin sellaisen fleece-pussin turvakaukaloon, emma-merkkisen, kympillä :) ihan uutta vastaava, ja vaikuttaa kyllä tosi näpsäkältä :) mukaan tarttui myös pojalle pari bodya ja veluurihousut kokoa olita 56cm. ja jollei meille poikaa tulekaan, kaverini saattaa saada sitten :)


vauvan vaatteiden pesu no jotain sensitiveä se pitäisi olla se pesuaine, ja muutenkin vauvan vaatteet tulisi pestä erillään muun perheen pyykeistä. ekat pari viikkoa varmaan jaksan taas mutta sitten ne pyörii muiden joukossa. ei nyt ulkovaatteiden kanssa samoissa koneellisissa, mutta muiden käyttövaatteiden kyllä.

flunssan kourissa oleville voimia ihme kyllä ei ole mulle vielä iskenyt... kop kop...

mahan ympärys ja MULLE sanotaan et mulla on iso maha, sehän on "vain" 110cm, monellahan vaikuttaa olevan paljonkin isompia :) kiitos, lohduttaa kyllä itteä, saamieni tökeröiden kommenttien johdosta..

nyt se on herätettävä mieskin töihin. tästä tulee hyvä päivä, joohan ... :)
 
Viimeksi muokattu:
Fourth gift Hyvä, että omalle psykologille pääsee puhumaan, niin varmasti auttaa jaksamaan. :)

Tuo Acacian laskuri näyttää kyllä pelottavalta, hui! Noin loppuvaiheessa ollaan jo! :D

Lukasin just jutun täysmaitotuotteista, että ois taas tehty tutkimus niiden terveellisyydestä vs. rasvattomat. Jollakin naisella oli loppunu herkutteluhimo siihen, että oli jättäny rasvattomat pois ja ruvennu käyttään tuhdimpaa tavaraa. Ja niilä ei pitäis olla yhteyttä kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen vaan lähinnä toisin päin... Tuli vaan mieleen, kun itelläki ollu nyt sitä herkutteluhimoa, tosin rasvattomat tuotteet on ollu mulle jo vuosikausia "myrkkyä". Mutta ärsyttää, kun kaikissa noissa ohjeissa odottaville äideilleki ihan sanotaan, että PITÄÄ käyttää kevyt- ja vähärasvaisia tuotteita raskauden aikana! Jos jonku kroppa kaipaa nimeomaan tuhdimpaa tavaraa, niin haitallisempaahan on pakottaa ittensä vääränlaiselle ruokavaliolle..
Ehkä se on vaan elintarviketeollisuuden ilkeä juoni käskeä kuluttajia ostamaan rasvatonta, että ne sitten korvaa vajaaksi jäävän energian saannin taas toisilla tuotteilla. :mad:
Totuus parjatusta täysmaidosta | Terveys | Iltalehti.fi

Noniin, vaikenen. Neuvolakuulumisia sitte myöhemmin! :)

mnica ja möntti 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: Uskoa täynnä
Enpäs vaikene vielä, kun mulla oli ihan mielenkiintoinen kysymys, jonka unohin..!

Ootteko huomannu, että teidän reaktionopeus olisi parantunut?

Mä oon huomannu viime aikoina, että saan ihan tosi nopeesti kiinni tavaroita, jos meinaa pudota tai kaatua. Esimerkiksi mies yks ilta voiteli mun mahaa vauvaöljyllä :rolleyes: ja se purkki lipes sen käsistä, niin mä olin kärppänä nappaamassa purkista kiinni, ettei öljyt ollu pitkin sänkyä :D
Siis mieski totes, että vähänkö olin nopea ja yllätin kyllä ittenikin.
 
Viimeksi muokattu:
mnica mä olen jo kauan ollut sitä mieltä, että kaikki rasvattomat muka terveellisemmät tuotteet on pelkkää roskaa. Toki joskus itsekin käytän esim. rasvatonta maitoa, mutta todellisuudessahan ihmisen tulisi syödä sellaista ruokaa, mitä voi syödä suoraan luonnosta. Luonnollinen ruokavalio ei sisällä mitään käsiteltyä tai jalostettua ja näin ollen on ihmisen elimistölle parempi. Ja korostan, että tämä on nyt vaan ihan mun oma näkemys asiaan.

Koko viime talven noudatin sellaista ruokavaliota, missä ei ollut mukana mitään teollisesti valmistettua tai selkeästi käsiteltyä ruokaa. Söin sellaista mitä voisi olettaa alkuihmisen syöneen ennen kuin uunit sun muut on keksitty, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Jätin siis käytännössä kaiken viljan ja ylimääräiset hiilihydratit pois. Ei leipää, pastaa, riisiä tai muuta pullaa lainkaan. Ruokavalio oli hyvin kasvispainotteinen ja lisäksi marjoja, pähkinöitä, sekä kalaa ja kanaa proteiinin lähteenä.

Tässä siis mentiin hyvin pitkälle Atkinsin dieetin mukaan, ja voin kertoa että oloni oli parempi kuin koskaan. Ja samalla paino putosi 15kg alle neljässä kuukaudessa. Terveystarkastus kertoi helmikuussa että olin esimerkilisen terve. Kaikki arvot erinomaiset, maksa-arvot paremmat kuin viitearvot oli, verenpaine laski, väsymys katosi kokonaan ja siis kaiken kaikkiaan oli vaan aivan mielettömän hyvä olla. Ja käytin ruoanlaitossa ihan oikeaa voita.

Olen tämän jälkeen aina parjannut iltapäivälehtien "karppaus pilasi elämän" -tyyppisiä otsikoita tai näiden lääkeyhtiöiden sanansaattajien, lääkäreiden, kommentteja siitä, kuinka pahasta karppaus on. No eipä kuulkaa ollut, ainakaan minulle, eikä kenellekään muullekaan jonka tunnen. Veljeni pudotti lähes 40kg painoa samalla menetelmällä ja on hänkin terveempi kuin koskaan.

Elintarviketeollisuus on samassa ringissä lääkeyhtiöiden kanssa. Näissä bisneksissä liikkuu aivan mielettömät määrät rahaa, ja jos kansa käy liian terveeksi noudattamalla oikeanlaista ruokavaliota, niin firmoiltahan loppuu asiakkaat ja sitä myöten rahat.

Luonnollisestihan ihmiselle ei kuulu mitkään vähärasvaiset tai vähä sitä ja vähä tätä tyyppiset tuotteet ollenkaan. Ainoa missä on mitään järkeä on sokeriton ruoka, mutta siinäkään ei pitäisi sokeria korvata makeutusaineilla, vaan esim hedelmäsokerilla, ei missään nimessä jalostetuilla makeutustuotteilla. Makeutusaineista suuri osa on tutkimattomia tai haitallisiksi todettuja. Aspartaami, jota on esim lähes kaikissa light-limsoissa on lisäainetta E621, eli netriumglutamaattia, joka on tutkimuksissa aiheuttanut muistihäiriöitä, adhd-oireita lapsille, migreeniä sekä lukemattomia muita ongelmia. Vaan kun elintarviketeollisuus voi monopoliasemassaan rauhassa myrkyttää ruokaamme, jotta lääkeyhtiöillä olisi edelleen asiakkaita, ja meitä ohjattaisiin sitä kautta käyttämään vain lisää tuotteita, jotka eivät luonnollisesti elimistöllemme sovi. Ja kierre on näin ollen valmis.

Soda Stream uutteissa nyt esimerkiksi on käytetty makeutusainetta natriumsyklamaatti, joka on tutkimuksissa aiheuttanut syöpää jo 1970-luvulla, ja se tuolloin myös kiellettiin Yhdysvalloissa. Näitäkin esimerkkejä on vaikka kuinka, jos jaksaa alkaa etsimään.

Mulla riittäisi tarinaa näistä asioista vaikka maailman loppuun saakka, mutta nyt taidan jäättää tähän, ennen kun taas suu vaahdossa selitän jotain. :D Mutta minulle nämä asiat on tärkeitä, ja aion pitää parhaani mukaan huolen siitä, että myös lapseni saa kasvaa mahdollisimman terveellisellä ruoalla. Ilman e-koodeja ja lisäaineita. Aina se ei ole mahdollista, mutta jo lisäaineiden karsiminen mahdollisimman píeneen määrään voi olla hyvinkin ratkaisevaa.

Niin, ja koskaan aiemmin ei ole ollut maailmassa näin paljon allergioita ja yliherkkyyksiä. Osittain johtuen juuri siitä, että elimistöömme ei ole tarkoitus joutua niin paljon teollisesti valmistettua ja jalostettua roskaa, kun nyt sinne menee. Allergiat ovat osittain reaktio siihen mitä syömme ja mitä elimistömme yrittää meille kertoa.

Oikein hyvää alkanutta tiistaita taas kaikille. ;)

Acacia 32+1
 
Acacia Asiatekstiä! Peukkua!! Mä ja mun mies pudotettiin myös samalla tyylillä n. 20kg/nuppi(en täyskarppaamalla, mut jättämällä kaikki hötöt, einekset ja sokerin pois, ym.) Samalle ruokavaliolle palataan heti kunhan ipana saadaan maailmaan! :)
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Huomenta!

Mulla on ihan hirwee flunssa :( Ajoivat mut eilen töistä kotiin sairastamaan, kun itse olen niin pänkki etten aina tajua omaa tilaani. Hyvä olen kyllä aina neuvomaan muita ettei tarvi tulla puolikuntosena töihin.. ettei sillä kukaan itelleen kirkkaampaa kruunua saa. On vaan niin helppo selitellä itelleen "mulla on vaan lyhyt päivä, kyllä mä jaksan... helpompi mennä vaan ite kuin selittää sijaiselle päivän kuviot.. enhän mä nyt NIIN kipeä ole" jne jne. No mut nyt olen vielä tämän ja huomisen kotona lepäämässä toivoen että tää tosiaan on vaan sitä flunssaa eikä mitään muuta. Erehdyttävästi kyllä tuntuu samalta kuin mykoplasman aiheuttama keuhkoputkentulehdus tasan vuos sitten................ :/

Paavokin on ollut masussa huomattavasti hiljaisempi kuin mitä hän nyt on ollut viime aikoina. Pelottavaa! Yönkin poika vaan nukkui masussa ja heräsi aina vessakäyntiin tai niistämiseen ilmoittaen itsestään parilla potkulla. Oon koittanut lohdutella itseäni että liikkeiden laiskuus johtuu omasta liikkumattomuudestani. Tai jotain. Paavon potkut nimittäin muuttuivat elokuussa töiden alettua ihan melkein mahdottoman voimakkaiksi. Yhdistin sen jotenkin siihen, että hän nukkuu päivät ja potkii senkin edestä iltaisin. Inhottavaa olla huolissaan! Pelottaa että miten tämäkin pikku flunssa (tai mikälie) vaikuttaa Paavoon. Eli taas näitä hulluja ajatuksia - "onkohan vauvallakin kurkku kipeä kun mullakin on" jne.

:)

Kiitos tsempeistä niille muille pöhköille, jotka tunnustivat myös sortuneensa näihin hulluihin ajatuksiin/pelkoihin :) On hyvä tietää ettei ole ihan yksin pöhköilyineen.

Rasva ja RD vilahti jossain muodossa keskusteluissa. Mä oon lueskellut että kasvirasvan osuutta raskausdiabetesruokavaliossa pitäisi jopa lisätä. Näin olenkin tehnyt. Pehmeitä kasvirasvalevitteitä ja öljyä ruuanlaitossa olen käyttänyt entistä enemmän. Itselläni tämä on toiminut, ei ole ollut sokruarvojen kanssa mitään ongelmaa. Eläinrasvojakaan, esim. voita en ole vältellyt mutta koska nuo eivät pahemmin ennenkään isoina määrinä ruokavaliooni ole kuuluneet niin kulutus ei ole suurta. Oon kyllä ihan samaa mieltä että kuulostaa aika hullulta tuo neuvo että raskaana ollessa pitäisi jotain kevyt/rasvaton-tuotteita suosia. Useinhan ne ovat täynnä lisä- ja makeutusaineita. Päinvastoin, olen tehnyt niin että kun ennen raskautta sellaisia käytin niin nyt mennään paljon luonnonmukaisemmalla ruokavaliolla. Tällä hetkellä ei jääkaapista löydy mitään kevyttuotteita, paitsi juusto 17% (joka on sekin mulle melko rasvainen tuote, kun ennen raskautta pruukasin käyttää 5%) Ja sitä painoa ei ole mulle vielä tullut vaikka se olisi ollut toivottavaakin! Ylipainoa kyllä löytyy. Ehkä mulle tulee kiloja enemmän sitten ihan loppuvaiheessa. Oon stressannut tuosta painon nousemattomuudesta jopa siinä määrin, etten käy vaakalla kuin vain neuvolassa! Huolien määrä on vakio... :)

Nyt mä siirryn sohvannurkkaan mahan viereen möllöttämään. Hiki tuli tässäkin kirjoittaessa huh huh köh köh.

Tsemppistä kaikille muille nuhanenille!

Anukkio ja Paavo 29+5 (huih kun aika rientää!)
 
Moi!

Tsemppiä FG:lle ja flunssan kourissa kamppaileville!

Liikelaskenta: Aikasemmista lapsista ei ole koskaan tarvinnut sellaista tehdä. Onkohan systeemit muuttuneet vai onko ohjeiden antamisessa tosiaan noin paljon kuntakohtaisia eroja?

Reaktionopeus: ei ole parantunut, päinvastoin;) Liikkeet saa pitää tosi hitaina, kun varoo selkää ja maha on tiellä. Muutenkin tuntuu, että aivot käy hitaalla. Ajatukset on jo aikalailla muualla kuin esim. työhommissa.

Makeanhimo: on ja pysyy, suklaata menee päivittäin. En vain jotenkin miellä sitä niin pahaksi kuin esimerkiksi irtokarkkeja. Ja olen kyllä sitä mieltä, että jos saan nautintoa suklaan jne. syömisestä myös vauveli on masussa tyytyväinen;) Tällä ajatuksella on hyvä huijata itselleen lupa herkutella:)

Xylitol: aikaisempien lasten vauva-ajasta on jäänyt tapa ottaa purkka/pastilli aina syömisen jälkeen. Samoin annan lapsille, joskus harvoin vain unohtuu.

Neuvolassa käynnit: kait ne tihenee 30+ viikolta käytäväksi joka toinen viikko. Yksi lääkärikäynti on täälläpäin enää ja se tais olla viikolla 36. Tuntuu, että siitä on pitkä aika kun on käynyt neuvolassa viimeksi, ens viikolla se on ja silloin väliä edelliseen käyntiin on ollut 5vko.

Huh, pian me kaikki ollaan jo 30+ viikoilla ja synnytys senkun lähenee. Oon käyny kattelees tota lokakuisten pinoa ja pian kai siellä alkaa porukka jakautuun. Ihan hurjaa, että ensi kuun lopussa ollaan meidän pinossa samassa tilanteessa! Nautitaan nyt tästä loppuajasta vaikka välillä vähän ahdistavaa onkin olojen kanssa. Pian on nyytit kainalossa ja masuaika muisto vain.. Itse saan sitten täällä kateellisena lueskella muiden synnytysjuttuja, kun laskettu aika on vasta marraskuun lopussa. Ei olisi ihme vaikka menisi pitkälti joulukuun puolelle. Esikoinen syntyi 39+2 ja toinen 40+6. Oli siinä kärvistelemistä kun jotenkin odotti toisenkin tulevan jopa ennen laskettua aikaa. Voin kertoa, että viimeiset viikot oli aika ahdistavia:p

- Melanie 29+0 Pokspoks
 
Aah, tuun kumminki kirjottaan, vaikka just neuvolassa alko vihlomaan menkkamaisesti tuonne oikealle puolen ja pahentunu vaan. Vähemmän se kipuilee istuen kuin seisaaltaan... Syykin vissiin löyty siitä, että möntti on ihan poikittain vääntäytyny ja pää on vähän tuon kipeän kohdan yläpuolella että saattaa hyvinkin murjoa ja venytellä käsillään tuolta alapuolelta :O
Tuntuu kyllä niin kummalliselta tuo sen poikittain olo, kun ei oo aiemmin tai ainakaan pitkään aikaan ollu ihan noin! sf-mittaki oli kasvanu vaan sentin, mutta siihenki selityksenä tuo eri asento. Poikittaisasennon takia terkkari ei vielä laittanu kutsupyyntöä synnytystapa-arvioon vaan haluaa tsekata vielä kerran, että miten päin toukka on päätyny, jos tarvii mennä sitte aiemmin käännettäväks...!
Miksi sen piti just nyt kääntyä noin, kun mun pitäis lähteä ostaan kenkiä ja kaverin kanssa sovittu kaffitreffitkin iltapäivällä...sattuuu! : /

Jäin sitte pissassaki kiinni sokereista. Enhän mä nyt aamulla muistanu kun mussutin kahvin kanssa eiliseltä jäänyttä munkkia, että se voi vaikuttaa siihen pissaan. Terkkari meinas laittaa mut tuleen huomenna aamulla paastoarvoa mittaan, mutta ONNEKS olin just tuntia aikasemmin syöny viimeks, niin kelpas mitata nyt samalla ja arvo oli ihan hyvä, huh! Menin kyllä tunnustaan, että tullu viime aikoina vähän enemmän syötyä makeaa.. :ashamed:

Verenpaineki oli vähän koholla 144/74, mutta ei se siitä sen enempää. Hemoglobiini oli 132, että nyt ei sitte tarvi enää syödä obsidania ollenkaan. Vauvan syke oli hyvä, 145.
Turvotukseenki tuli nyt plussa ja neuvoksi sain tietenkin makeiden ja hiilihapollisten tuotteiden vähentämisen.... :rolleyes:
Niin, ja se painonnousu (+950/vko...) sai kanssa mainintaa, osittain meni turvotuksen piikkiin, mutta kuten itsekin tässä oon epäilly, että oon saattanu syödä vähän turhan paljon, kun melkein koko ajan tekis mieli jotain. Pitää varmaan käydä ostaan sitä täysmaitoa :)

No, mun oliki aika ryhdistäytyä taas näistä ilmenneistä huonoista elintavoista :D Mahtuu se vihkisormuski sit kunnolla sormeen.

Jahas, onneks ei ipana jaksanu kauan riehua. Riemastu vissiin äsken uusista tilaulottuvuuksistaan, kun tuntu jo että navasta tullaan läpi kohta :LOL:
Ja heti tuli potkua, että älä luulekaan :D

Liikelaskennasta se ei enempää sanonu, kun sanoin ite, että just luin jonku saaneen ohjeita siihen ja tuntu aikamoiselta kaavalta, kun tää on suht rauhallinen tapaus. Sanoi vain, että iltasin kun menee nukkumaan ja vauva aktivoituu, niin silloin on hyvä hetki laskea se kymmenen liikettä.

Kahden viikon päästä onki sitte viimeinen neuvola tällä paikkakunnalla. Ollu kyllä kiva, kun se on ollu tuossa ihan lähellä. Nyt joutuu sit ajaan sen 10 km ja mites sitte, jos ne joutuu siellä synnytystapa-arviossa kääntään tyypin ja olo on sen jälkeen jyrän alle jääny? Ei varmasti houkuta ajaa 60 km kotiin. Pitää toivoa, että mun isällä ois sellanen vuoro töissä, että pääsis käyttämään. Ja ennen kaikkea toivotaan, että möntti on niin fiksu, että osaa palautua tuosta poikittaisesta tilasta oikein päin! =)

Nyt vaan kaikkee terveellistä nassuun. Pitäis saada tuo mieski kyllä vähän terveellisimmille raiteille, ettei kanniskele niitä herkkuja aivan kotiin ja aamulla saarnasin sille taas vähän, kun toinen pistää 2 kukkurallista teelusikallista sokeria puuron päälle! Sit se vaan sanoo, että isänsä laittaa 4... :mad: No mutta, eiköhän tuo mun neuvolakertomus saa sen vähentään herkkujen ostossa. Ei se kehtaa mässyttää hyvää, jos mää en saa. toivottavasti.
 
Heips vaan täältä sohvan nurkasta.

Kävin sitten kuitenkin pyörähtämässä töissä kun aamulla olo oli hyvä ja olin jopa saanut nukuttua. Ääni kesti hurjat 2h ja sitte oli pakko luovuttaa ja lähteä terveystalon kautta kotiin saikulle nyt seuraavat 3 pv olis vaan lepoa tiedossa ja esimies tuumasi että eipä siihen vikaan yövuoroonkaan kannata vaivautua.

pelot sain tuossa juuri äsken tietää että yksi kaverini pyöräytti melkein 5kg vauvan viime yönä ja nyt se jotenkin pyörii mielenpäällä että voi kauhee jos sen kokosta tarttee alkaa punnertaan pihalle. Varsinkin nyt flunssan aikana kun on tullut juotua mehuja ja hunajalla makeutettua teetä (normisti en käytä hunajaa enkä mehuja) niin ja syötyä kurkkupastilleja ja muutenkin makea maistuu paremmin kun kunnon ruoka. No tuskin tää nyt yhteen flunssaan kaatuu mutta jotenkin vaan jäi pyörimään mieleen semmonen kauhistus.

No nyt minä laitan silmät hetkeksi kiinni ja koitan nukkua univelkoja pois.

iia ja Anselmi 30+6
 
Pakko kommentoida tohon karppaukseen.. onhan se fiksua, JOS sen tekee fiksusti..koska aina on niitä, jotka luulee karppauksen olevan sitä, et vedetään vaan lihaa ja voita ja sit ihmetellään miksei voidakaan hyvin.. jos karppauksen tekee kunnolla, niin varmasti on hyvä tapa! oon itekin kokeillu, mut ei se loppujen lopuks ollu vaan mun juttu, vaikka sillä sainkin pari kiloa pois.. mä haluan niitä hiilareita muualtakin kun kasviksista ja marjoista.. ja oon huomannu, et ite ainakin tartten niitä kun treenaan aika paljon.. ja sillä vähän kaikkee -periaatteella ite oon laihtunu melkein 40 kiloa 9 kuukaudessa! Mä jätin herkut minimiin ja söin kohtuudella ruokaa..ennen en ollu syöny kasviksia ja marjoja pahemmin ja lisäsin ne ruokavalioon.. ja allergioita mulla ei oo koskaan ollu! vaikka syönkin sitä teollisesti valmistettuakin ruokaa..oon terve ja arvot kohdillaan.. uskon kyllä tohon, että kannattaisi syödä puhdasta ruokaa, mutta en jotenkin itse jaksa alkaa niin kauheesti asiaa miettimään.. :) vaikka ehkä pitäisi! Mut mielestäni syön hyvin ja terveellisesti nyt ja toivottavasti näin siis jatkossakin! :) enkä ny halunnu mitenkään Acacian tekstiä vähätellä! Tosi hienoa, kun ajattelet noin ja teetkin vielä ajatustesi mukaan! Nostan hattua! :)

Mieliteoista Tuli tossa mieleen, kun harakanhattu sano, et tekee mieli energiajuomaa, niin ihan sama himo täälläkin! :) ihan järkyttävää, miten voi tehdä energiajuomaa mieli..jos jollain on sitä, niin se haisee jotenki niin vastustamattomalle.. ;) ja sit toinen on sellaset fastin fat burner -juomat..jumpilla ihmisillä on niitä ja aina haikeena kattelen, et tekis niin mieli itekin juoda..mut ei..synnytyksen jälkeen sit ensimmäisenä energiajuomaa ja fat burneria miehen pitää tuoda mulle.. ;) haha..jos ei ny kuitenkaan! :D

Nellielli ja pötkö 32+3
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
PIENI FLUNSSA iski sitten tännekin. Onneksi ei vielä mitään pahempaa. Raskaana ollessani saan yleensä kaikki flunssat tsm ja koko perhe sairastanu tässä vuorotellen ennen mua eli ei ihme. Kunhan ei kuume nouse niin hyvin pärjään. Paljon teetä hunajalla vaan :)

Jaksamista kaikille!

Korvapuusti 30+6
 
vauvan rytmi nyt kun ite on ottanut säännölliseksi tavaksi levätä klo 12 alkaen, on muuten vauvakin päiväunilla.. se tietää sitä et syntymän jälkeen tämäkin vauva on helppo opettaa rytmiin. siinä kohtaa saan sekä taaperon että vauvan yhtä aikaa unille, ja saan itekin kerätä voimia.

makaronilaatikon tein jo ennen kahdeksaa, sitten on tehty tunnin kävelylenkki taaperon ja koiran kanssa... pyykit hoidettu, kaikki kunnossa.. -paitsi henkisesti. sen eteen tehtävä vielä paljon työtä, jotta jaksan alkaa keksittyä tärkeimpiin asioihin jatkossa.

kyllä kai tästä loppurutistukseen lähdetään, ja voin kyllä ite kertoa, et en ole synnyttäessä osannut lainkaan erottaa, onko lapsi alle nelikiloinen, vai kilolla suurempi... kyllä se hetki vie niin mennessään, että vasta kun vauva on punnittu, tiedän sanoa onko ollut iso vai ei :)
 
Moikkis,

Käytiin typyn kanssa tutustumassa Emmaljungien sisarusistuimeen, niin ne pannahiset on tarkoitettu siihen ratasosaa. Olin jotenkin siinä uskossa, että sisarusistuin menis juurikin koppaosaan, no eihän me sitten tehdä yhtään mitään moisella istuimella. Sellaista turvakaukaloakaan en sitten saa meidän autoon, minkä tahtoisin, ei oo isofixejä tuon ikäisessä Volvossa. Suunnitelmat meni ihan uusiksi. Saa siis suositella tilavaa kaukaloa.

Neuvola Oli aamusella, painoa oli tullut vain 800g, vaikka korvapuusteja ja muuta herkkua on tullut ahmittua viime aikoinen ihan liikaa. Noin 8-9 kg on tullut nyt kokonaisuudessaan eli ihan normi tahtia. Paineet oli 112/74, hemppa oli tipahtanut 116, raivotarjonta ja sykkeet priimaa :) Harjoitussupparit olivat saaneet kohdunkaulan lyhenemään ja kohdunsuun pehmenemään. Sf-mitta tuli käyrillä alespäin ja sainkin ensi viikolle kontrollin, jos mitta edelleen näyttää tulevan alespäin, niin äippäpolille kasvu kontrolliin.

Paranemisia flunssapotilaille

Päikkäreille lähtevä Inari & Juri Kakara 30+5, päiviä synnytykseen n. 65.
 
Hohhoijaa, mä menin sitten melkein paniikkiin, kun Paavo ei alkanut aamupuuronkaan jälkeen potkimaan. Join sitten ison lasillisen granaattiomenamehua ja ryhdyin herättämään vauvaa ravistelemalla ja painelemalla. Nyt on sitten paha mieli kun menin herättämään toisen :( Nyt tulee potkuja ja tuntuu möyrimistä, siellä taitaa olla asennon muutos käynnissä.

Vuoden mutsi Anukkio ja uniltaan herätetty Paavo 29+5
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Heissan vaan kaikki.

Olen tätä ketjua seurannut jo pitemmän aikaan ja nyt sain hommattua tunnukset ja päätin koittaa jotain kirjotella.

Eli La 23.11 sukupuolesta ei tietoa ja sairaala KPKS. Viiden muksu tulossa.

Kolmas RaDi raskaus menossa ja ruokavaliolla näyttäs taas pysyvän hallinnassa. Vähän jännittää synnytys, sillä nyt ei radia ja vauvan painoa ole seurattu mitenkään ja ei varmaan tulla seuraamaankaan, koska uusi neuvola ja lääkäri ei näe mitään syytä. Sf mitta menee samaa käyrää kuin muissakin raskauksissa joten sen perusteella samanlainen nelikiloinen tulossa kuin muutkin neljä. RaDi raskauksissa synnytys on käynnistetty laskettuna päivänä, vauvan koon takia, että ei kasva yli nelikiloiseksi, kun sellanen ei tahdo mahtua tulemaan. Nyt ei sitten ole käynnistystä näköpiirissä, että toivon mukaan synnytys ei mene kovin pitkälle lasketun ajan jälkeen. :(

Flunssaa ei tänne vielä ole iskenyt, voimia kaikille joille on. Olen osa-aikaisessa työsuhteessa ja laskin tuossa justiin, että 13 työpäivää vielä ennen äippäloman alkua, johon on 5 viikkoa aikaa.

Hankintoja on tehty osittain. Pinnasänky on varastossa ja mies saa sen sitten kasata joskus marraskuulla varmaan. Vaatetta ei ole hankittu juurikaan, koska sukupuolesta ei ole tietoa, jotain valkoista ja muutamat tyttöjen ja poikien 56cm vaatteet löysin aikaisempien muksujen jäljiltä, joten eiköhän niillä pärjää siihen asti, että mamma ehtii kauppaan. :) Saanpahan sitten shoppailla urakalla kirppiksillä, kun sukupuoli tiedossa. :)

Mahanympäryksenkin innostuin mittamaan teidän seuraksi ja se oli 99cm. Aikaisemmissa raskauksissa en ole sitä ikinä mitannut ja nyt harmittaa, kun olisi niin hienoa vertailla.

No pitänee jatkaa töitä. Tämä töissä olo ei enää ihan hirveesti kiinnosta. :)

Aapaliini ja vaavi 29+5
 

Yhteistyössä