Marraskuun 2012 masuasukit <3 *elokuussa*

Heips!

Eilen kirjottelin taas pitkät pätkät asiaa ja asian vierestä, kun sitten lähetyksen aika tuli niin koko kirjoitus hävisi jonnekkin bittiavaruuteen :kieh: en sitten jaksanut aloittaa koko jutun kirjoittamista uudestaan.

mnica ihmetteli kun tissit vuotaa. Mulla on vuotanut jo useamman viikon välillä enemmän välillä vähemmän. Päivisin laitan liivinsuojuksen kaiken varalta yöllä en sitten käytä mitään kun ei vaan ole tuo vaatteet päällä nukkuminen mun juttu.

oloista Tänään on ollut ihan hirveä aamu.
Heräsin siihen kun maha teki kirjaimellisesti voltin eikä johtunut Anselmista. Kauhealla vauhdilla vessaan ja siinä matkalla kaappasin ämpärin mukaan kun en tienyt kummasta päästä alkaa tulemaan tavara ulos. Tuon herätyksen jälkimainingeissa tässä on oltu koko aamu. Maha tuntuu oudolta ja vessassa saa juosta. Onneksi nyt selvisin kuitenkin vain yhdellä oksennuskerralla vaikka kokoajan tuntuu, että saattais tulla uusi yökkäys reissu.
Tänään on koettu ensi kosketus myös liitoskipuihin tuossa häpyluun paikkeilla nekin meni onneksi ohi ilman mitään droppia.
Muutama päivä sitten mulla oli jalassa oikein megaluokan suonenveto se alkoi ihan pienenä loppujen lopuksi siihen heräsi mieskin kun alkoi minun desibelit nousta siitä kivusta. Sen jälkeen pohje oli 2 pvä aika turtana ja lihakset jumissa, mutta kyllä se siitä sitten ohi meni.
Ei kyllä tullut mieleenkään että olis voinut veritulpan oireita olla.

Hankinnat Eilen päätin että meidän on mentävä tutustumaan Oran vaunuihin. Ne nyt tuntuvat olevan tänne maalle ne passelimmat kapineet jos ei tunnu omilta niin sitten seuraavan vaihtoehtona olis Emmaljungan Duo Edget. Noiden lisäksi jotain Brion yhdistelmiä olen katsellut mutta luulen että Oran Taiga tai Saaga on meidän valinta. Matkarattailla täällä ei tee yhtään mitään ja se on niin vähän loppujen lopuksi kun kaupungissa tulee käytyä, että ennemmin pitäis löytyä varma kulkija hiekkateille.

Synnytysvalmennus Eilen tuli postissa kutsu synnytysvalmennukseen. Se olis sitte 8.10 ja 3h sessio. En tiedä sitte onko varsinaista perhevalmennusta edes tulossa kun nyt on alettu säästämään. Alkuun sitä mainostettiin mutta eipä ole tullut mitään lisäinfoa missään vaiheessa.

Inhotus sanoja no onhan niitä paljonkin itseasiassa kaikki lässyttäminen saa mulla niskakarvat pystöön. Pahimpina masu varsinkin kun aikuinen käyttää kyseistä sanaa ihan suvereenisti muille aikuiseille puhuessa. Mulla on yks työkaveri (mies +55v) joka aina puhuu, että pitäis alkaa masun pienennykseen (laihdutusta tarkottaa) tai masu on ollut vähän kipeänä. Mun tekis joka kerta mieli käydä kiskasemassa avokämmenellä päin näköä, että aikuinen mies opettele puhumaan.
Itseasiassa asiasta erittäin ilkeästi sanominen oli kyllä pikkusen liian lähellä mun lievässä hormooni myrskyissä viime kerralla kun taas "masu" vilahti keskustelussa. (olin lukenut jonkun raskausartikkelin, joka sai veren kiehahtamaan niin oli hiukan taas kierrokset tapissa)
kaikki "vauvautunut", "mammaloma", "mamma", "peppu" no ne ärsyttää on ärsyttänyt aina ja tulee ärsyttämään jatkossakin ja mun lapset eivät noita tule käyttämään. Opetellaan asioille oikeat nimet ja niitä käytetään ja tulen kyllä korjaamaan joka kerta jos lässyttely tuumaa jäädä päälle.

Raskausarvet joko on tullut? mä havaitsin ekat alut...en tosin mahan alueella vaan polvessa : / eli kai mä sitten kerään raskauskilojani tuohon reisien alueelle.

Isyysvapaat/Isä kuukausi/hoitovapaa Näistä olitte puhelleet tuolla aikaisemmin enemmänkin. Meillä mies pitää tosiaan molemmat isäkuukauden ja kaikki isyysvapaat. Nyt eilen se alkoi miettimään, että josko hän jäis vielä kotiin loppuvuodeksi tai 6kk sen isäkuukauden perään. Mulla on paremmat tulot niin mun ei hoitovapaille kannata jäädä muuten jouduttais alkaa lainojen kanssa pelaamaan lyhennysvapaiden kanssa jne. Samalla sais poika kasvaa yli 1v ennen kun joutuu hoitoon vieraaseen paikkaan.
En sitte tiedä miten tuo tulis menemään, koska minä olen paljon kotona kun vuorovapaita on paljon. Käytännössä olen töissä 12 päivää/kk pitää vähän laskea taas mitä tässä kannattais tehdä. Minä kyllä olen sitä mieltä että jos miehen työnantaja suostuu hoitovapaaseen niin saa kyllä jäädä kotiin. Hienoahan se on, että haluaa osallistua lapsen kasvatukseen varhaisilla vuosilla kun yleensä se on äiti joka sinne kotiin jää lasten kanssa.


Nyt alkaa mahan vellonta helpottamaan voin siis suunnitella jotain syömistäkin tälle päivälle :)

iia ja Anselmi 29+0 POKSPOKS
 
ALARAAJAN LASKIMOTUKOS Mulla ollut su lähtien kipua oik alaraajassa, pohkeessa siis. 2 yötä putkeen paha suonenveto samassa jalassa ja sen jälkeen kovaa kipua, varsinkin rappuja noustessa. Oon myös miettiny tukoksen mahdollisuutta ja just kun tekstejä täällä luin otin jo puhelimen käteen ja meinasin soittaa nlaan mutta en nyt soittanutkaan. Katson huomenna miltä vaikuttaa, tarviiko soittaa ennen vkl. Turvoksissa jalka ei ole, mikähän on yksi laskimotukoksen oireista.

LIITOSKIPUJA mulla taitaa olla eikä ischiasta. Luin netissä että ischias tod harvinainen raskaana olevilla (1%) mutta liitoskivut yleisempiä samanlaisen kivun aiheuttajana. Eli takapuolessa/reidessä mulla kivut, pahimillaan kun nousen istumasta/makaamasta ylös. En meinannu kivuiltani päästä lattialta tänään ylös. Laitoin viestiä kaupungille jos löytyisi tukivyötä lainattavaksi loppuraskauteen, kuulemma voi auttaa noihin kipuihin hyvinkin, eli toivon mukaan on. Muuten voi tietty ostaa omankin vyön.

PAINONNOUSUSTA siis mä sain jo viimeksi lääkäriltä rv 27 kuulla että painoa tullut liikaa ja silloin mulla siis tullut 6kg. Kaverille sanottiin rv 37 ä-polilla että sille olisi saanut tulla max semmonen 6-8kg kun BMI oli yli 25 raskauden alkaessa, ja sille oli tullut reippaasti enemmän... Vauva painoikin 5kg syntyessään ja lääkäri sanoi että kun oma paino nousee noin paljon niin sitten ei voi olettaa että saisi pienen vauvankaan... Kaveri kyllä masentu tosta tosi paljon, itse en ota kovinkaan itteeni kun painostani mainistevat/haukkuvat, mulle tuli viimeksi 9kg ja 2 ensimmäisessä 13kg enkä usko että tässä nyt mennään yli sen. En syö makeita/herkkuja ja liikun päivittäin. Sillä sipuli :)

Nyt pyykkiä ripustamaan...

Korvapuusti 29+0
 
Ensimmäiset sokerimittaukset takana ja tulokset näyttivät hyviltä. Ehkä alan tämänkin asian kanssa pikkuhiljaa pärjäämään.

Lumineiti Voin kuvitella olosi tuon käynnin jälkeen, paljon jaksamisia sulle!

Omaan oloon ei tällä hetkellä kummempia. Ihanaa kun on saanut tämän viikon vaan olla, olen kyllä ottanut tästä kaikki irti.
 
Raskausarvet On jo ennestään raskausarpia, kun oon tosiaan joskus lihonu reippaasti..sittemmin kyllä laihtunu ihan hoikaksi, mutta raskausarvet ei siitä hävinny.. ;) mut siis uusia ei oo tullu, mut eiköhän noi vanhatkin riitä. Ei siis lisää, kiitos! :D

Painosta Mun bmi oli raskauden alussa 23,7..mistäs sen tietää kuinka paljon saa tulla, jos bmi on ollu ton verran? en kyl luota noihin bmi -juttuihin, koska tossa ei oteta huomioon muuta kun paino ja pituus..kyllähän ny vaikuttaa sekin onko paljon lihasta..lihas painaa enemmän.. ja siis mulle tullu nyt jo 14 kiloa eikä oo neuvolassa valitettu mitään! Joten ihmettelen, et miks oot korvapuusti saanu kuulla omasta painon nousustas? : /

Nellielli ja pötkö 30+4
 
Raskausarpia ei ole vielä tullut, toivottavasti pysyisikin poissa tai jäisi vähäisiksi.
Reisiin on joskus aikoinaan pieniä tullut, haaleita ovat nykyään.

Paino on noussut raskauden aikana yhteensä n. 4-5kg, normaalipainoinen olen siis. Ei ole sanottu mitään neuvolassa, ihan tyytyväisiä tuntuvat tuohon olevan.

On se kumma kun joidenkin sitä mahan kokoa pitää kauhistella, on se sitten "liian" pieni tai iso. Kuten aiemmin mainitsin, niin ei tosiaan kiva kun kommentoidaan, että voi kun pieni.. Jotkut näköjään sit saa päinvastaista kommenttia. Jotenkin eniten ärsyttää kun kaveri, joka myös raskaana suht samoilla viikoilla kommentoi tätä mahaa. Luulisi, että itse samassa tilassa ymmärtäisi asian. Tai, että ehkä se ei välttämättä ole yhtä iso kuin hänellä, joka ei ole ensisynnyttäjä ja muutenkin melkein päätä lyhyempi. Pitäis vissiin ruveta aina kommentin kuultuaan nostamaan paita ylös, niin näkisivät, ettei se nyt niin pieni ole, mitä paita päällä näyttää. No, onneksi mies jaksaa ihastella mahaa ja sen asukkia silitellä ja jutella pienelle. Ja äiti jaksaa myös aina ihastella kun nähdään.

ON Hain nyt sitten saikkua tiistaina ja ens viikon vielä kotona sitten olen. Selkä ei kestä oikein istumista enää. Tänään sain kaupungilla käytyä ja mukaan tarttui pienelle taas kaikenlaista. Parit aluslakanat pinnasänkyyn ja kirppikseltä puoli kassillista vaatetta. Nyt on sitten pientäkin kokoa varmaan riittävästi, kun aika hyvin löytyi 56 senttistäkin. Ja sitten vähän isompiakin kokoja tuli ostettua jo valmiiksi. Talvihaalaria sieltä koitin lähinnä löytää, mutta ei sattunut sopivaa kohdalle. Kun ei uutta raaskisi ostaa kuitenkaan, kun niin vähän aikaa tarvitsee, joku 60-senttinen voisi olla hyvä. Parit makuupussit löytyy, niillä pärjää vaunuissa, kun löytyy kuitenkin villa ja fleecehaalaria ym. sinne alle. Sellainen toppapussi olisi ollut, mutta väri ihanan vaaleanpunainen ja kokokin vähän turhan iso. Tosin tuli muutama vaaleanpunainen ja sininen bodykin ostettua, kun eipä sillä niin väliä ole omasta mielestä, minkä väristä on vauvalla noin heti alkuun. Kun ei siis tuosta sukupuolesta ole varmuutta. Vaatepuoli alkaa nyt olla kunnossa, paitsi se toppapuku. Ja talvimyssyjä pitää vielä hankkia. Ja sitten kaikkea pienempää pitää vielä ostella, tutteja, vaippoja ym. Ens viikolla varmaan sitten ehtis noita vaatteita alkaa pesemään ja laittelemaan lipastoon valmiiksi. Vaikka aikaa vielä onkin, mutta eihän sitä tiedä miten ihan loppuajasta sitten jaksaa. Nyt kuitenkin intoa on. Kaikki tekisi mieli jo valmiiksi laittaa. Mut koitan vielä hillitä itseni :D Onpahan sitten loppuvaiheessakin edes jotain puuhaa. Kirpparilla käyntiä pitänee rajoittaa, kun sieltä aina tuota vaatetta väkisinkin mukaan tarttuu :D

Tirppana 27+5
 
Paino: Mulla on tullut nyt 5 kg painoa. Ei ole suuntaan tai toiseen moitittu. Viimeksi olin samassa vauhdissa painonnousun kanssa ja silloin sain neuvolasta moitteita että enemmän pitäisi tulla, etenkin kun silloin painonnousu pysähtyi rv 36 jälkeen. Oon syönyt tarkoituksella koko ajan kaksin käsin herkkuja, nyt hyvällä omallatunnolla kun on selvillä että rd:tä ei ole. Joka päivä vähintään 1-2 Tupla-patukkaa, jollain toisellakin taisi olla himo näihin..:p Sori hehkutus (niille jotka on tiukalla rd-dieetillä).

Milloin lähteä synnyttämään? Tätä olen pohtinut. Viimeksi menin sairaalaan ja olin siellä yli 12 h ennenkuin vauva syntyi. Tosin silloin olin vuotoriskin takia saanut ohjeen että pitää mennä aika aikaiseen ja kun menin, olin vasta 3 cm auki vaikka supistuksia 5 min välein oli ollut melkein 10 h. Ja kun ennen lähtöä soitin, sanoivat että tule vaan heti. Jotenkin vallalla on sellainen kulttuuri että on sitä hienompaa, mitä myöhempään on tajunnut lähteä synnärille. Mä en tajua sitä. Jos näyttää siltä että synnytys on käynnistynyt, miksei sitä voi lähteä ajoissa, jolloin voivat vauvan vointia seurata sairaalassa.. Toisaalta joskushan voi supistella pitkäänkin ja sitten homma loppuu eikä vauva vielä synnykään. Mistä sen tietää. Olen nyt yrittänyt virittäytyä siihen mielentilaan että lähden AJOISSA. Työkaverini nimittäin meni synnärille ajatuksella kohta varmaan pääsee tositoimiin ja joutui suoraan alkutarkastuksen jälkeen hätäsektioon kun vauvalla olikin hätä. Mitä mieltä olette? Oletteko törmänneet tähän "mahdollisimman pitkään kotona"-mentaliteettiin?

Omanapa: Synnyttämään lähtöä olen pohtinut jostain syystä nyt pari päivää vaikken tiedäkään vielä tehdäänkö sektio vai ei. Istukkakontrolli oli tänään ja siinä selvisi että istukka on siirtynyt nyt niin ettei enää peitä kohdunsuuta mutta on siinä ihan reunalla. Diagnoosi siis marginaalinen eteisistukka täydellisen eteisistukan sijaan. Hyvälle siis näyttää, saattaapi hyvinkin siirtyä vielä. Painoarvio oli 1670 g ja vähän keskikäyrän yläpuolella eli syntymäpäiväarvio olis noin 3,5-3,8 kg. Sama kuin esikoisella..onkohan käyrät jotenkin muuttuneet kun esikoinen oli 30+5 ultrassa 1850 g. Tarjonta PT eli perätila, joka sitten ultrauksen aikana vaihtui kaksi kertaa, välillä siis oli poikittain muttei kylläkään pää alaspäin. Käsi haarojen välissä hieman haittasi tarkempaa sukupuolen tarkastelua kunnes sitten muksaisi kädellä ultra-anturia ja pippelihän se siellä oli kuten rakenneultrassakin. Supisteluista ja liikunnasta kyselin ja aika ympäripyöreän vastauksen sain ja perään kommentin "tee oman maalaisjärjen mukaan" ja heti perään "otat sitten heti päivystykseen yhteyttä jos alkaa vähänkään vuotaa". Jos siis lenkkeily saa aikaan supisteluja, ei lenkille. No, muahan alkaa supistuttaa jo ihan hidas kävelyvauhtikin ja lyhyt matka eli se siitä sitten.

HilmaVilma 30+1
 
Mun tekee niin mieli suklaata, etenkin kun Hilmavilma meni mainitsemaan noista tuplapatukoista! :kieh: mies höpöttää vieressä että hänen tekee mieli pitsaa :kieh: Mä niin odotan sitä päivää kun saan syödä hyvällä omalla tunnolla jonkun suklaapatukan tai pullan :p :p

Äitiyspakkaus oli tänään tullut ja se ehdittiin jo hakeakin, vanhaa mallia sain, mutta loppupeleissä mulle oli ihan sama kumpi tulee.

Synnyttämään lähtö samaa mieltä olen että valloilla on ajatus että kotona niin pitkään kun mahollista. Ehkä ihan hyvä, mutta aikoinani esikoista odottaessani en edes tiennyt mitkä olivat supistuksia ja milloin todella pitäisi lähteä sairaalaan. Me oltiin sairaalassa aamulla joskus puol ysi ja poju syntyi illalla hiukan ennen seitsemää. Matkaan meidän täytyy varata aikaa tunnin verran, joten sekin pitänee ottaa huomioon.

Nyt iltapalalle :p
 
  • Tykkää
Reactions: Lumineiti
inhokkisanat en tosiaan ärsyynny jos täällä joku kirjoittelee jollain tavalla mikä puheessa kuultuna keitättää. :) että ihan saa jokainen masutella ja tisutella rauhassa täällä :)

milloin sairaalaan nyrkkisääntönä kaiketi ensisynnyttäjille, että sitten kun supistuksien väli on 20min. ja tunnin verran tullut. tai kauemmi.
uudelleen synnyttäjälle 10 min.
mutta toki matka tekee osansa, ja sitten sairaalan toiveet on täälläkin ettei tulla kovin aikaisin.
jos supistuksia on tunninkin verran ollut säännöllisenä, kehoittaavat ottamaan kaksi 500mg panadolia. odottaa puolisen tuntia ja jos supistukset lakkaa, synnytys ei ole käynnissä.
jos taas eivät lakkaa, niin sit lähdetään sairaalaan.
Toisaalta kovat kivut voivat olla jo, vaikka supistusten väli olisi pidempikin. Ite oon joka kerta varmuudeksi ollut yhteydessä synnärille, ne neuvoo puhelimessa miten toimia. ja sit toisaalta ovat myös valmiina ottamaan vastaan kun tietäävät että nyt on tulossa :) jännää :)

ja jännää tässä on sit ollukin. eilen ja tänään nyt sit vallan supistellut. jos vielä aamulla näyttää meininki samalle, soitan neuvolaan et mitä tehdään. levossa oltu liki koko päivä.
Kipuja ei ole, et kaiketi nämä harkkareita vain ovat... kommentoin aamusella sitten taas paremmin, nyt kohta bb... :D

huomisiin :wave:
 
Iltoja

Paino Onpas tullut aika törkeääkin kommenttia painoista. Mulle neukka täti sanoi esikoista odottaessani, että normi painoisille sitä vaan kertyy, koskaan ei mitään ikävää sanonut, vaikka lopulta sitä painoa oli lähes 30kg lähtötilanteeseen. Toisesta korvasta sissään ja toisesta ulos, sanon minä.

Synnärille lähtö En ole vielä edes moista miettinyt, esikoinen syntyi käynnistyksellä, joten sellaista "lähtöä" en ole kokenut. Sairaalaan on noin 5 min auto matka, joten kotosalla voi olla melkoisen pitkään, jos vain kivut antaa myöten.

Synnytys uni Näin ensimmäisen synnytys unen, koko arvio oli 4900g ja viikkoja 41+7, synnärille mut määräs ylinopeudesta sakottava poliisi. Oli kirjoittanut neuvolakorttiin, että heti synnärille, terv. Koppalakit :) Aah, nää on niin herkkuja, nämä utopistiset unoset.

Inari & Juri Kakara 28+6, huomenissa poksuu :)
 
mnica ja miehen käytös valmennuksen suhteen toisia miehiä saattaa oikeasti pelottaa enemmän kuin puoliso arvaisikaan. tiedän miehiä, ketkä ei ole kerta kaikkiaan kyenneet mukaan edes valmennukseen.
Itelle se on tylsää, koska ite on PAKOSTI uskallettava synnytykseen, ei siitä ole pakotietä...
Kannattaisko sun varuiksi alkaa miettimään jotain tukihenkilöä varalle siis. Jos mies yllättäen ilmoittaa sitten et ei ole tulossa...? olisi henkinen takaportti sulle itselle, ettet joutuisi olemaan yksin...
Luulisi että työnantaja tulee sen verran vastaan et töistä pääsee valmennukseen. Eniten ihmetyttää että valmennus on oikeasti tuohon aikaan päivästä? iltaan ne yleensä on neuvolasta järkätty, koskapa juurikin on päiväseltään kaikki töissä....
kokeiles puhua sen miehen kanssa, että onko syynä se valmennukseen hankala pääsy, vai oisko pääsyynä ihan se että sitä pelottaa synnytys??
Miehet on hassuja, kun ne osais puhua asioista heti niin ei naisenkaan tarttis arpoa mistä kiikastaa ;)

nukkapallero ihanaa et mies hiffas :) jotkut sentään tajuaa ... toivonpa tosiaan että linjaus ois sama pidemmän aikaa :)

painoarvio mahdankohan kuulua niihin kellä on jääny joku ylimääränen käynti välistä? ei mulla nimittäin ole mitään lääkäriaikaa edes annettu viikon 30 paikkeille... oiskoha se vaan ekansa saavalle.??
seuraava neuvola 10.9. ei pitkä aika enää..

oma paino kotona en yleensä käy enää puntarilla, annan painon olla ja mitä sit neuvolassa mitataan ni sillä hyvä.
mutta eilen kun tuli taas tuttuja vastaan, ja sain suorastaan JÄRKYTTYNEITÄ ilmeitä, ja ihmettelyjä et onks sun laskettu aika jo menny? ja VOI KAUHEETA MINKÄ KOKONEN SÄ OOT???!!!! kirosanojen siivittämänä jopa yhdeltä ihmiseltä, pari muuta sit tyytyi ihan muuten vaan kauhistelemaan.... :( -niin nyt sit kaivoin puntarin...

totuus: aloituspainoon on tullut vain 8,5 kg.

MÄ EN VOI TÄLLE MAHALLE MITÄÄN! sanoinkin miehel et kohta mä linnoittaudun kotiin, en kerta kaikkiaan kykene kohta ottamaan ainuttakaan kauhistelua vastaan :( tuntuu NIIN kurjalta...
Ja vielä ärsyttävämpää täs on juurikin se, että nämäkään kolme akkaa ei kukaan kysynyt millai odotus on mennyt, mitä sulle kuuluu kun ei olla aikoihin nähty.... Tiedän kuitenkin et en näytä mitenkään rumalta, en oo naamastakaan turvonnut, päinvastoin.... meikattu ja laitettu ja vimpan päälle kamppeet. Se on vaan tää MAHA. Sit kauhistellaan et oleks sä käynyt edes ultrassa, et siel on hei pakko olla kolmoset.. jaaaa :( no ei ole ... HERRANJUMALA SENTÄÄN!!!! totes yksi...
huoh.
alan tästä johtuen kehitellä tylyn vastakommentin, jonka latasen sit tästä lähin jokaisen mahaa kauhistelevaan sävyyn kommentoivalle! enkä jää enää juttelemaan kenenkään kanssa, jolla ei ole tapoja, eikä osaa korrektisti ajatella miltä MUSTA saattaas tollaset arvostelut tuntua :(
Tekisvät ite neljännen lapsen, ja kattois mihin se kudos venyy siinä kohtaa!
Onneks oli yks ihana tuttava kun eilen oikein halasi mua kun satuttiin näkemään, vedet silmissä onnitteli. (tietää mun entisen elämän...) sille sitte avauduin noista muista kommenteista, ja se oli niin myötätuntoinen... sanoi et eihän sille ite mitään voi.... että vauvahan se kasvaa, se on pääasia, ja kun muuten oon niin pienikokonen, niin toi ei ole edes sitä et oisin selkeesti lihonut... no ei niin....
ihmiset ei vain ajattele....
sitä vaan haluaisi tuntea itsensä maan matoseksi sillä hetkellä, kun muiden vieraiden ihmisten ympäröimänä akkalauma alkaa kailottaa mun mahan kokoa ja lasketun ajan kaukana olemista :(
kokoan itseni aamukahvin voimin jälleen ja alan sylkemään ihmisiä päin....
-portaissa kulkiessa en muuten enää nää omia varpaita... :D
itteä tää ei juurikaan muutoin haittaa, mä tykkään et vauva-maha on.. eniten satuttaa ihmisten ajattelemattomat sanat, ja se et itse vauva unohdetaan.... ja se hieno asia mistä tässä on kyse....

hilmavilma ni et sullakin supistelee ihan kävellessä... en sit olekaan ainoa :) mä soitan tänään neuvolaan ja tarkistan nyt et kannattaakos sitä sitten autoilla yhtään kauemmas saati lenkillä käydä, jos supistelee vaikkakaan ei kivuliaasti...

yö meni rauhallisesti, ei supistellut... mikä on tosi hyvä. ja merkki kenties siitä että lepo auttaa.... enää puoli tuntia niin saan neuvolaan rinkauttaa :) mä en kyllä lähde sairaalaan tarkistuttamaan tätä tilannetta, ajomatkaa kumminkin on, ja autossa tilanne pahenee.
ennemmin toivon et vaikkapa maanantaille oisi lääkäriaika omalla paikkakunnalla, niin osaa se sekin kattoa.

tulipas päätä tyhjennettyä :) mut toisaalta, ihan asiaa.... ja mulla kun vielä on jonkunverran hermopainetta yksityisemmällä saralla elämässä, taka-alalla tällä hetkellä tosin, mutta kuitenkin on, niin on helpompaa kun ei ihan kaikkea patoa päähänsä...

hei se on viikonloppu taas :) nautitaan... meillä mies on suunnitellut lauantai-illalle menun oikein alkukeitosta jälkkäriin :heart: musta tuntuu et se hemmottelee mua :) ihana :)
 
Inarin uni :)

Fourth gift ei kait nyt oikeasti mikään nyrkkisääntö ole 20min välein supistukset tunnin ajan? Siis että 3 supistusta ja synnärille? :confused: Eihän noilla synnytys ole välttämättä edes käynnissä. Kyllä niiden mun käsittääkseni pitäis paljon tiheämmin tulla. Mulla ekasta oli selvä peli kun kuului "poks" ja meni vedet, siitä sitten hissuksiin lähdettiin synnärille. Ja sitä vettä tuli ja tuli ja tuli.. en ois voinut olla kotona, ei mulla ois mitkään rätit riittäneet. Tokasta oli selkeät napakat supistukset 4-6min välein ja jotenkin vain tiesin että oli niitä oikeita ja lähdin sairaalaan päin, kun niitä oli sen pari-kolme tuntia tullut. Synnärille en ole kyllä soitellut asiasta, vaan lampsinut ovesta vaan sisään.

Painoasia on sellainen mikä puhututtaa kovasti raskaana ollessa. Tosi tylsää että jotkut on saaneet ikäviä kommentteja. Mutta toisaalta se on selkeä mittari mitä seurataan, että äiti ja vauva voi hyvin. Asiat voi kyllä esittää monella tapaa ja varsinkin raskaana ollessa on herkillä kommenteille.

RD:n kanssa kärvisteleville tsemppiä!

Mä olen jo pessyt 50-62cm vaatteet laatikkoon valmiiksi. Onko se vauva oikeesti noin pieni :heart: Mulle on tullut nyt tunne että pitäisköhän kohta hakea saikkua. Jotenkin ei työteho ole paras mahdollinen.. no, katsellaan. Vois neuvolassa jutella ensi viikolla. Mutta varsinaisesti ei ole syytä hakea, siis voin ihan hyvin, kauheen ristiriitasta itseni kanssa tämän asian tiimoilla. Kun en pidä raskautta ja sen tuomaa väsymystä syynä saikkuun :stick:
Mulle ei ole tullut mahan ihmettelyjä, paitsi joiltain työkavereilta, joita ei ole nähnyt muutamaan viikkoon kun lomat pyörii vielä. Maha yhtäkkiä kasvanut ihan kunnolla! Mutta siis pieni ja sievä se vielä on. Hyvin taipuu varpaan kynnet leikkaamaan ja pystyy möyrimään ja painimaan isompien kanssa :)

Iloista perjantaita ja rentouttavaa viikonloppua!
Minä sen töissä vietän, vielä ehtii kerryttää ä-rahaa ;)

Hevosenkenkä 30+3
 
fourth gift: Ei täälläpäin ole mitään rv 30 kieppeillä olevaa lääkäriä tai ultraa. Mä käyn äitiyspolin seurannassa ton eteisistukan takia ja sen takia myös synnytystapa-arvio tehdään siellä eikä neuvolassa.

Supisteluista: Mullahan on ollut harkkasupistuksia rv 20 alkaen. Joskus supistaa lähes tauotta, nyt viime aikoina ei ole hirveästi supistanut. Lepo auttaa mulla selvästi paitsi että liian pitkään samassa asennossa oleminen (seisominen, istuminen, makaaminen) saa aikaan supistuksia. Jos päivä on ollut rankka, yö menee sitten supistuksiin herätessä. Sen verran napakoita ovat että henkeä salpaa ja niihin herää. Ei kuitenkaan kipuja eikä ole mitään tehneet kohdunkaulalle/suulle, joka on tiukasti kiinni. Näin oli viimeksikin ja esikoista odottaessa niitä oli vielä enemmän. Nyt osaan paremmin rentoutua ja saan supistuksen nopeammin lakkaamaan. Lisäksi riittävä juominen ja tarpeeksi tiheä vessassa ravaaminen auttavat myös ts. jos rakko on täynnä, sekin tekee supistuksia:| Liikunta saa aikaan supistuksia, samoin saunominen ja uiminen.. Eli aika vähissä on meikäläisen aktiviteetit mutta muutakaan ei oikein voi. Esikoisen aikaan olis pitänyt - nyt näin jälkiviisaana - osata levätä paljon enemmän.

Synnärille lähdöstä vielä: Täällä kyllä suositellaan että soitetaan ennenkuin lähdetään tulemaan. Varaavat paperit valmiiksi ja kyselevät vähän että mikä vaihe menossa. Sekin vaihtoehto on olemassa että on täyttä ja pitääkin mennä muualle..

Vauvan vaatteet: Mua taas kauhistuttaa että näinkö iso se vastasyntynyt olikin :O Siis ajatuksena että se pitäis punkea ulos. Vaatteet ja muut kamppeet on varastossa ja ne on tarkoitus kaivaa esille esikoisen synttäreiden jälkeen eli noin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Jos nyt ei ennen sitä jotain tapahdu. Turvakaukalo puuttuu vielä mutta mies voi sen sitten käydä vaikka ostamassa kun me ollaan synnärillä. Ja muutenkin mies osaa kyllä loppuhankinnat tehdä, pyykit pestä jne. jos on tarvis eli aika viime tippaan voi hommat jättää. Meillä on tilaa niin vähän että en jaksais ottaa tavaroita millään jo nyt esille..

HilmaVilma 30+2
 
Mahasta Mulla on sitten varmaan aika pieni pötsi viikkoihin nähden ja osaan ilmeisen hyvin piilottaa sen vaatetuksella. Viime viikonloppuna kävin ostamassa vähän vaatetta juhliin ja myyjän tyrkyttäessä mulle housuja sovitukseen jouduin hänelle itse sanomaan että mulle ei varmaan noi normimitoitushousut mene kun olen raskaana :D Kiva kun joutuu näin melkein kahdeksannella kuulla itse tuomaan asian esiin!

Jottei RD:läisillä mene elämä liian synkäksi niin silloin tällöin voi ihan varmasti herkutella. Vaikka kerran viikossa pitää karkkipäivän tai pizzaillan. Kunhan ei joka päivä herkuttele! Mulle ainakin sekä neuvolasta että äitipolilta oikein muistutettu joka kerran että pitää myös muistaa nauttia raskausajasta ja herkutellakin saa joskus kun sokerit on muuten hyvin hallinnassa.

Perhevalmennuksista Meillekin vihdoin eilen saapui postissa kutsu perhevalmennuksiin! Oon käynyt suuhygienistin ja fysioterapeutin neuvonnoissa, joista ainakin jälkimmäisessä paljon hyvää asiaa. Heti tuon fyssarineuvonnan jälkeen mulla on alkanut oikea pakara kiukutella ja mietin että pitäiskö tästä nyt sitten hilpaista hakemaan sellainen si-nivelen tukivyö :confused:
Mulla olis maanantaina aika taas äitipolille kokoarvioon ja ajattelin samalla varata sitä synnärin tutustumisaikaa.

Synnärille lähdöstä Meillä synnäriltä ainakin selkeä ohje että aina täytyy ensin soittaa ennen kuin lähtee tulemaan. Kaipa ne sitten puhelimessa arvioi sen tarpeen että kannattaako vielä lähteä.

Mulla sormet kans syyhyää noiden pienten vaatteiden ja kestovaippojen pesuun. Meillä on muuttoon vielä 3 viikkoa joten peseskelen ja laittelen vaatteet vasta muuton jälkeen. Nyt kaikki tarvikkeet on jo pakattuna laatikoihin. Eipä meiltäkään enää paljon mitään puutu. Tein tuossa pakatessa inventaariota vaatteista ja niitä pienimpiä 56cm vaatteita tarvitsisi ostaa vielä muutama vaatekerta. Oon näemmä saanut ja hankkinut eniten 62-68cm vaatetta. Vähän ollaan myös ooteltu että jos se vauvan sukupuoli tässä selviäisi vielä ennen synnytystä ja sen mukaan voisi sitten noita vaatehankintoja tehdä. Vaipparoskista olen vähän miettinyt että oliskohan hyvä olla olemassa?

Onnistuin sitten eilen saamaan ekan kivuliaan supparinkin. Ihan nukkumaan mennessä könysin sänkyyn jotenkin hassusti ja maha osui vissiin liian kovasti omaan polveen/reiteen. Eipä ollut mikään kiva tunne ja kipristeli oikein kohdunkaulallakin asti mojovasti.

Tuna ja Sintti 28+4
 
NukkaPallero täytyypä sitten ehtiä se uusin Vauva-lehti ja lukasta, kiitos vain vinkistä! :)

fourth gift joo, tiedän kyllä että aikaa on vielä vaikka kuinka, mutta silti huolettaa jo. Ja kun se lääkärin asettama viiden viikon raja tuntuu tosi lyhyeltä.. Täällä meidän pikkukaupungissa ei taida kovin yleisiä olla noi perätilat, kun lääkäri ihmetteli miten vielä näillä viikoilla on väärin päin yms. eikä meinannu osata niitä mittoja ottaa "kun ei oo ennen tarvinnu tällei väärin päin yrittää"... Enkä minä alkuun edes sen kummemmin pelänny koko asiaa, mutta kun aloin miettiä tuota lääkärin reaktioo niin sitten vasta alko enempi huolettaa.

Synnärille lähtö täällä ensisynnyttäjillä ohjeena, että kun supistuksia on tullut tunnin ajan 2min välein, niin voi pikkuhiljaa lähteä. En tiedä sitten mitkä ohjeet on jo aikasemmin synnyttäneillä, mutta kaipa sekin selviää tässä vielä. Ja kun meillä on synnärille ihan kivasti matkaa, hyvällä kesäkelillä menee ajaessa n.1,5 tuntia, talvella ja huonolla kelillä vielä enemmän.

Raskausarpia ei oo tässä raskaudessa vielä tullut ollenkaan. Edellisessä tuli hyvinhyvin pieniä ja haaleita, joita ei edes huomaa.

fourth gift täällä on kyllä lääkärineuvola rv 30 ihan kaikilla, ei vain ensisynnyttäjillä. Ja seuraavan piti olla rv 37, mutta mulla nyt sen perätilan takia aikastu ja onkin rv 35.
Ensisynnyttäjillä on ä-polilla käynti (synnytystapa-arvio) joskus sillon rv 37(?) paikkeilla, mutta uudelleensynnyttäjillä on vain nuo lääkärineuvolat ja tarvittaessa saa lähetteen ä-polille.


Mutta nyt täytyy lähteä syömään ja sitten päiväunille..

kiukuttelija 30+4
 
Hellou!

Tässä taas tiistaista lähtien oltu saikulla pahoinvoinnin takia, lääkäri laitto mut kilpirauhaskokeeseenkin, kun ajatteli johtuvan siitä, mutta äsken soitin neuvolaan ja verikokeen tulos oli ihan normaali, kuten aattelinkin.

Painosta Kylläpä on todella törkeitä kommenteja tullut teille. Tuo on kyllä hassua, että jossain puututaan ihan pieneenkin asiaan ja meillä ei oo taas terkka sanonu mitään. Ei esim. sitä, että paljonko sitä painoa saisi tulla raskauden aikana kun olin jo lähtötilanteessa hieman ylipainoinen eikä siis ole kommentoinu mitään. Paitsi nyt keskiviikkona, kun oli paino tippunu edellisestä käynnistä, joka oli ollu kuumana päivänä vielä iltapäivästä, nyt käynti oli heti aamusta ja oli kylmä. Joten ihan turvotuksen katoaminen selitti painonlaskun.

Supistukset Keskiviikkona ihmettelin neuvolassa, että kun en edelleenkään tiedä mitä on harjoitussupparit. Lähdin sit neuvolan jälkeen hoitamaan asioita, kävin monessa kaupassa (ostin pari ihanaa yöhaalaria kokoa 62 & 68 Keijolle ale-laarista :heart:) ja tulin vasta iltapäivästä kotiin, niin sen jälkeen kyllä tiesin mitä on supistus. Supisteli sitten koko illan, varmaan yhteensä 30 kertaa. Supistelut jatku eilen ja nyt äsken taas tuli kivireki vatsaan hetkeksi. Supistus tulee siis ihan missä tilanteessa vaan: pyöräillessä, kävellessä, istuessa ja jopa sohvalla maatessa. Ja jos rakko pääsee kovin täyteen, niin se jotenkin edistää supparin tuloa. Mutta sitten esim. eilen kun leikattiin puskia pihalla ja nostelin niitä oksia maasta peräkärryyn eli olin vähän väliä kaksinkerroin, niin se ei aiheuttanu suppareita. Todella outoa!
En tiedä pitäiskö huolestua, kun ne nyt yht' äkkiä alko näin runsaina, mutta kun ei ne kipeetä tee eikä paikat vuoda, niin kai tää sit näillä viikoilla on jo normaalia.

Rintojen vuotaminen Joku täällä siitäkin kertoi, mullahan se alkoi ihan yllättäen siellä häämatkalla, huomasin vaan että jahas, paita kastui. Enpä siinä sitten ensihätään muuta keksinyt, kuin tunkea vanulaput liiveihin, jonkun terkkahan olikin samaa suositellut. Mutta reissun jälkeen ei vuoto jatkunut, joten neuvolantätikin epäili, että se runsas lämpö jotenkin sitä herutti tulemaan. Ihan kirkasta ja hajutonta vuotoa, joten ei sitä nyt maidoksi voi kutsua mutta kiva tietää, että ne ainakin periaatteessa toimii :)

Perätila Mä sain jo keskiviikkona neuvolasta ohjeet, kuinka vauvaa voi itse yrittää kääntää, jos se perätilassa turhan pitkään majailee. Että kuulema 8/10 vauvasta saadaan kääntymään sillä ohjeella. Ensin ollaan 5min. lattialla selällään sängyn vieressä niin, että jalat on sängyllä ja pepun alla kasa tyynyjä. Sen jälkeen mennään lattialle polvilleen ja työnnetään kädet pitkälle eteen ja peppua taaksepäin ja ollaan näin 5min. En tiedä onko oikeasti apua, mutta aion kokeilla jos tarvetta ilmenee. Todennäköisesti mäkin joudun synnytystapa-arvioon, koska pituusarvio on niin pitkä ja 56cm vauva paina suurella todennäköisyydellä enemmän kun 3kg...

Tänään pitäisi lähteä viikonlopun viettoon miehen kotiseudulle, hieman jännittää tuo 4h automatka, että jos kovin rupeaa supistelemaan, niin tuskaa on! Mutta ei niitä ainakaan vielä ole autossa tuntunut, niin jospa niitä ei matkalla tuliskaan.

Aurinkoista viikonloppua kaikille mammoille ja kaikenkokoisille mahoille :D

Sandells & Keijo 28+1
 
Viimeksi muokattu:
ja että supistuksia parin minuutin välein ni sit vasta sairaalaan :O no öööö, mä luulin et tossa on jääny nolla puuttumaan perästä... onpa erikoisia eroja synnäreissä... ite kun esikoista odottelin, limatulppa lähti aamulla, ja soitin synnärille, matkaa oli 45 km. Sanottiin et siinä vaiheessa voi lähteä tulemaan, kun tunnin verran on tullu 20min. välillä. jos siihen kahteen minuuttiin pitäis odottaa, oisin auttamatta synnyttänyt matkalle... kun ei näin uudelleen synnyttäjällekään tollaista ohjetta ole annettu, vaikka kyseessä onkin eri sairaala kuin esikoisen kohdalla..
-ja mulle neuvolassa sanoi vielä et jos vedet menee kotona, en saa miehen kyyditsemänä edes lähteä, vaan siinä kohtaa soitetaan piipaa-auto noutamaan.
eroja on huikeasti, se tekee aika mielenkiintoiseksi sen millon kukakin lähtee. toki jokaisen kivunsietokin on erilainen.
kakkosesta mulla lähti kerralla menemään, niin et päälle tunnin tuli supistuksia, ja siitä tiesin lähteä, kun pääsin kotona enää kontaten eteenpäin... onneksi silloin oli sairaala vartin ajomatkan päässä...
kolmosen kohdalla lähdettiin matkaan, kun lapsivettä oli tihkunut housuun kesken unien. siitä tunnin päästä alkoi tosi eri sävyiset supistukset, ja kun väli tiheni 10 min. lähdettiin synnärin ohjeistuksen mukaan. matkaa on 55km, ja kun pääsin sairaalaan olin jo liki 7senttiä auki :)
toiveissa siis vikkelää toimintaa tälläkin kertaa :)

oma tila nyt no soitin sit neuvolaan et millais tehdään kun pari päivää supistellut ja eilinen levostakin huolimatta. joo, kohdunsuu tarttis tarkistaa.
niin, antoi ajan mulle lääkäriin: VIIKON PÄÄHÄN :kieh: just.
sitä ennen tarttis käydä pissakokeella labrassa, valkovuotonäyte antamassa. et jos onkin jotain tulehdusta. ei mulla kuitenkaan mitää vuotoja oo, joten en sit tiedä.
autoilua ei tartte karttaa, voin kuulema ihan omien tuntojen mukaan mennä.
Mutta outoo musta et jätetään noin pitkä väli ennenkun pääsisin tarkistukseen. jos tämä tästä levolla pysyy aisoissa viikonlopun yli, perun tuon ajan, mitä mä sit sinne menisin sillonkaan, jollei nytkään ole kiirus...outoo touhua sanon minä..


päikkäreille mars :wave:
 
Tilasin hätäpäissäni eilen Zalandosta Mamalicious beigen hameen ja valkosen tunikan JOS ne sopis vihkitilaisuuteen.... Hametta oli vaan 1 kpl enää jäljellä niin tuli vähän kiirus päätöksessä. Onneks ne on jo matkalla, että kerkeen hommata vielä muuta, jos eivät oo sopivia. Mä kun en tän flunssan takia oo päässy shoppaileen, jos ois noista vaateliikkeistä löytyny jotain. Ja kaikki mitä netistä oon yrittäny ettiä juhlamekkoja on joko mustia tai sitten ei oo oikeaa kokoa sellaisesta mikä kävis!

Nuhaisuus siis jatkuu ja voimat menee aika nopsaan, kun jotain yrittää touhuta. Onneks on toistaiseksi nenä vaan tukossa, ettei poskionteloihin mennykään. Oon oikeasti tosi tosi harvoin kipeenä, mutta osasin varautua siihen, että nyt raskausaikana saattaa sitte jo tarttuaki.
Tuossa inkivääriteepaketissa lukee muuten, että saattaa auttaa suonenvetoihin ja turvotukseen. Oon sitä hörppiny tässä kupillisen päivässä, kun raskaana ei sais kauheasti kuitenkaan inkivääriä syödä, MUTTA yhteen kupilliseen tuosta teepaketista saa kyllä aika vähän itse inkivääriä. Parashan ois ostaa kaupasta juuri ja viipaloida sitä haudutettavaksi, mutta sillon varmaan max. kuppi päivässä eikä edes joka päivä sais ottaa.

Fourth gift kyllä varmasti jännittää miestä synnytys. Mutta varmaan sitä otti päästä tuo aikaki, kun sen pitää sitte korvata ne tunnit myöhemmin.. Eiköhän tuo ymmärrä kuitenkin, kuinka tärkeetä se on. On sillä sellanen luonne kuitenkin, että se tulee synnytykseen vaikka mikä ois. Se ei vois varmaan elää ittensä kans sen jälkeen, jos siitä jänistäis. :D Ja jos mun mies ei tulis mukaan, niin ei sitte tarvis tulla kenenkään muunkaan. Se on ainoa ihminen mun elämässä josta tunnen olevani riippuvainen (terveellä tavalla kuitenki).

Hankinnoista. Eilen mies kävi hakemassa siskoltaan vihdoin ne vauvanvaatteet, mutta niitä ei nyt sitte saanu tuoda sisälle (kun oli muka niin monta pussia, pah!), vaan kuskataan suoraan kotipaikkakunnalle. Kävin sitte autonperällä hiplaamassa vähän ja toin yhen toisen pussin sisälle, jossa kertakäyttösiä liivinsuojuksia oli pari pakettia, yhet kestoliivinsuojukset, Lansinoh-voidetta ja yhet pari kokoa isommat liivit :D ovatpa ainaki varalta sitte, jos nuo innostuu kovin kasvamaan... :rolleyes: Yks käyttämätön tuttiki oli eli ei varmaan kandee hommata enempää aluksi. Oli vielä äitiyspakkauksen kestovaipat, joita ei oltu käytetty, niin toin pesu(j)a varten. PÄÄSIS VAAN MUUTTAMAAN niin sais kaikki tavarat järjestykseen ja paikoilleen. Näkis sitte mitä vielä pitää hommata. Vaikka nyt taitaa ollaki kaikki mitä ens hätään tarvii. Avattu vaippapakettiki näky olehan yhdessä pussissa. Rintakumet ja imetysliivit/paitaa ihtelle vielä pitäis hankkia. Ainulle pistin viestiä, jos niiltä vois tilata rintapumppuun sen pienten rintojen lisäosan, joka oli jääny tuosta käytetystä pois. Vissiin postiennakkomaksulla niiltä voi varaosia tilata.

Munki tekis mieli jo pestä vaatteita! Tuossa menee nyt normipyykkiä ilman huuhteluainetta, kun se loppu, niin ois hyvä pestä nyt perään esim. noita kestovaippoja ja harsoja, kun huuhteluainejämät on ees vähän lähteny lokerosta. Ja tekis myös se kassi synnärille lähtöä varten jo pakata :D Jos nyt malttais kuitenki siihen äippäloman alkuun, vaikka monillahan se saattaa syntyä jo kuukausi etuajassa!

Synnytystoiveisiin ei sitten kannata laittaa, että haluaa mahdollisimman luonnonmukaisen synnytyksen tai sitä pitää ainakin tarkentaa, jos haluaa kuitenkin kivunlievitystä, jos siltä tuntuu. Kuulin, että yks kaveri oli laittanu noin toiveisiin eikä sille sitte todellakaan annettu mitään, vaikka se oli kirosanojen siivittämänä huutanu siellä sitten, että antakaa nyt jotain! Hoitaja oli vaan yrittäny tyynnytellä siinä vieressä, että hyvin menee! Tavallaan mä haluan kokeilla, että kuinka pitkälle pääsee ilman mitään, mutta että kaikki drugsit ois sitte valmiina, jos ei enää kestä. Mulla muutenki on se periaate, että lääkkeitä otan vasta kun on aivan pakko.

Voi kun taas kerkesin paljon tekstiä..! :ashamed: Nyt vois taas kattoo mitä jaksaa puuhastella hetken, kun tässä levähtäny.
Muuten, liitoskivut on vähän hellittäny nyt, kun en oo niin paljon ollu menossa! :)

Hyvää viikonloppua!

mnica ja möntti 31+1
 
Rintojen vuotaminen Ei kyllä ole mitään vuotamista ollu..oon odotellu, mut ei niin ei..no, jospa ne sit synnytyksen jälkeen "käynnistyisi".. :D

Synnärille lähtö Oon tota kans miettiny, et koskakohan sinne pitäis lähtee..ei meinaa mitään hajua.. :) mut kaipa sen sit tajuaa kun se tilanne eteen tulee.. Ja voihan sinne synnärille tosiaan soitella ja vähän kysellä, et joko voi lähtee tuleen.. :)

Tunteeko täällä ihmiset oikeesti ite, et missä asennossa se vauva mahassa on? Kun ite en ainakaan kyl osaa yhtään sanoo, et potkiiko se jaloillaan vai hakkaako käsillään.. :D en siis osaa yhtään sanoo..

Nellielli ja pötkö 30+5
 
no ei mullakaan vissiin vauvan asennosta oo kauheesti ollu hajua ellei se sitten ennen neuvolakäyntiä just kääntyny raivotarjontaan. Kun ehdin selittää terkkarille, että se on poikittain siellä, niin sitte se kokeili ja sanoi, että ei kyllä se pää on täällä alhaalla. No sen jälkeen oon kyllä tunnistanut ne jalkojen potkut ylhäällä ja käsillä kaivelee kylkiä... Mutta aikasemmin nuo potkut tuntu enemmän kyljen puolella kuin ylävatsalla. Ja onhan se paljon tukalampi olo sillon ku se pää on tuolla alhaalla. Sama oli sillon edellisellä kerralla lääkärineuvolassa ja osasin raivotarjontaa arvaillaki, kun oli niin selkeä painontunne tuolla alhaalla.
En voi kuitenkaan sanoa, että tuntisin tuosta mahan päältä niin hyvin, että mikä uloke siinä painaa millonki! :D
 
Synnytykseen lähtö Mitään ohjeita ei ole tullut neuvolasta tästäkään asiasta. Mutta mieluummin ajoissa kyllä lähden. Tai riippuu varmaan ihan siitäkin mihin aikaan alkaa supistuksia tulemaan. Jos mies on kotona, niin varmaan hyvissä ajoin, mutta jos on vielä töissä ja suht nopeasti sieltä tulossa kotiin, niin varmaan sitten koittaa odotella siihen asti. Mutta sen näkee sitten. Millä kyydillä sinne sairaalaan olette menossa, jos ei esim. mies ole kotona? Kun miettinyt tuotakin, kun ei se mies sieltä töistä sillä sekunnilla vaan voi lähteä. Kun kuskaa koululaisia, niin eihän niitä voi jättää vaan johonkin. Niin olen miettinyt kumpi olis parempi vaihtoehto, taksi vai ambulanssi. Matkaa sairaalaan on n. 20km ja sieltä tuo ambulanssi todennäköisesti tulisi. Taksin saa taas todennäköisesti ihan tuosta parin kilometrin päästäkin. Tääkin varmaan sitten riippuu tilanteesta, jos ei mitään hätää ole niin taksilla ehkä sitten. Niin ja aikaa tuohon matkaan ei paljon mene, kun lähes koko matkan on nelikaistaista valtatietä.
Vitsailtiin tuossa miehen kanssa, kun molemmat siis linja-autoa ajetaan, että bussillahan sinne pääsis kätevästi, kun se auto mikä tästä ihan sadan metrin päästä menee, kulkee sairaalan kauttakin. Että eikun vaan pysäkille seisomaan, kun synnytys alkaa :D Olis ilmainen kyyti, mutta veikkaan ettei kuskiksi sattuva työkaveri kovin ilahtuisi.. Saattais auto olla kerrankin hyvissä ajoin perillä, tosin minun tuurilla sattuisi joku vuoro mikä kiertää kaikki mahdolliset kylät matkalla.

Vauvan asennon on nyt alkanut jo huomaamaan. Aika hyvin viihtyy nyt pää alaspäin, potkut tuntuu ylhäällä ja sitten kylkiä tämäkin ipana tykkää kaivella ja tökkiä käsillään. Mies sai yöllä tämänkin tuntea, kun ei saanut unta ja itsekin sitten vessaan heräsin.

Lääkärikäyntiä ei täälläkään ole näillä viikoilla, seuraava on joskus viikolla 36-37.

Perhevalmennus menee meillä lokakuulle, olis alkanut tän kuun alussa, mutta mies ei päässyt, kun oli töissä. Ihmeen aikaisin sekin pidettiin, klo 17. Joo onhan suurin osa siihen mennessä päässyt töistä, mutta ei läheskään kaikki. Olisi sinne kuulemma yksinkin voinut mennä, mutta en sitten viitsinyt. Saa nähdä milloin pääsee sairaalaan tutustumaan. Tosin en tiedä miten tarpeellista tuo oikeastaan on, kun siellä on jo käynyt ultrassa. Että tietää sen verran, että sinne samaan paikkaan on silloinkin mentävä.

Tirppana 27+6
 
millimammalle oikein oikein rutkasti tsemppiä!!!!!!!! älä nyt jää pois..... mutta ymmärrän jollei huvita...
kiitos uuden pinon värkkäämisestä, mun täytyy todeta et musta ei ainakaan ole ylläpitäjäksi...
voimia ja jaksamista!!!!!!!!
 
hevosenkennä kaipa mä kirjoitin taas vähän hätäseen.... siis ei tietenkään ensimmäisten kolmen säännöllisen supistuksen jälkeen ammuta synnärille :D itelle kun tää oli niin selvänä ajatuksena päässä, enpäs hokannut kirjoittaa siihen edeltävää lausetta, että jos niitä supistuksia on ollut jo hyvän aikaa siihen mennes, että selkeästi on ite havainnut välin tihenevän... ja SIT kun väli muuttuu tiuhaksi, niin siitä sit menoks...

millä sairaalaan joka kaupungissa tuntuu tähänkin sit taksit ja lanssit suhtautuvan eri lailla. Jossain ambulanssi ei ota kyytiin jos vedet ei ole mennyt, ja sit taas taksit ei ylipäätään saata ottaa synnyttäjää kyytiin, auton mahdollisten kokemien "kosteusvaurioiden" vuoksi ;) jos siis vedet pläjähtää matkalla taksiin... luulenpa et kannattaa varuiksi kysellä hiukan etukäteen omalta paikkakunnalta näitä, niin saa varmistuksen sillekin :)
joissain taas kyydin saa kuka vain ja mistä vain :)
ite luotan jälleen yöllä käynnistyvään, joten ei muuta ole kuin kilauttaa lapsenvahtia paikalle ja ampaista tien päälle sit joko miehen ajamana tai piipaa-kärryllä :)

mnica mulla aivan sama tunne, et jollei mies pääsis mukaan synnytykseen , en joko menis minäkään :D tai sit en vaan ota muutakaan :D no ehkä tää jälkimmäinen on se mahdollisempi toteuttaa ;)
mut toisaalta äidin panikoinnistakin tiedän yhden, joka meni oikeasti niin paniikkiin sairaalassa, että lukitsi ittensä siellä vessaan eikä tullu pois kuin väkisin.
jännät paikat ihan meillä jokaisella osallisella edessä :) oli se sit eka tai kymmenes kerta :)

ja parin tunnin unet nykäisty, ja TAAS on nälkä :D no minähän sit alan syömään :) tekee muuten ihan sikana mieli piimää ja karkkia :)

RD:stä vielä minä ainakin huolimatta arvoista, pidän viikossa sen herkkupäivän, JA SE ON TÄNÄÄN :popcorn: oi sitä irtsareiden määrää taas :) ihan surutta syön koska mutuoin viikolla elän tiukemmin.
ei elämää voi niin vakavalle vetää et kaikki kiva pois loppuajaksi. kyllä nuo ammattilaisetkin on ennemmin sitä mieltä et se herkkupäivä vaan, tuntuu sit kivalle odottaa sitä kuin mukula konsanaan :D
hiphei, mies tulee pian duunista, ja me lähetään sit kauppaan :D mitähän hyvää mä haluaisin muuta :D
 
hee, mä sit menin pistään pesuun kestot ja harsot...ja puolet ä-pakkauksen vaatteista mukaanlukien lakanat... :rolleyes: tosin liivinsuojat ois vissiin pitäny laittaa pussiin, kun parit jäi hengaamaan tuohon luukun väliin..

Voi että, jaksuja Millimama! Ei mustakaan ois ollu pistään ens kuuta pystyyn, kun saattaa tulla monta päivää, etten käy koko koneella! Kiitos pinosta kuitenkin! :heart:
Toivottavasti olosi paranee :hug:

Lähtö. Luinko mä täältä vai jostain muualta, että kun vedet menee niin ei sais oma mieskään lähteä viemään, vaan pitäis mennä ambulanssilla? Mikä juttu siinä on vai onko se joku paikkakuntakohtanen juttu sekin?
Varmaan synnytysvalmennuksessa tulee nämäki jutut selville (?) ja sitte vielä kun muutetaan paikkakuntaa niin pitää tietty kysyä, että mikä siellä perähikiällä on käytäntö :p Meinaatta tytöt olla vaan häthäsiä, kun tässä on kuitenki suurimmalle osalle vielä yli 2 kuukautta aikaa! ;)

Määki laitoin nuo perhevalmennusajat ylös ja sitte vasta tajusin, että ne on tosiaan ens kuun joka keskiviikko klo 18. Keväällä ne piti ne tuolla terveyskeskuksessa, mutta nyt ne on kaupungintalolla oikein isossa salissa... Keväällähän me ei sitte menty niihin, mutta nyt tuntuu, että vois kuitenkin. *Muoks. tuli vaan mieleen, että onkohan täälläkin nyt syksyllä sen verran enemmän synnyttäjiä, että piti isommat tilat hommata p-valmennukseen....

Kiireinen kuu tulossa, kun synnytysvalmennuspäiviäki mahtuu 2 ja sit on vihkimiset ja pakkaamiset ja kahdesti viel neuvolassaki kerkee täällä käymään... Näissä tunnelmissa laitan suun suppuun ja jatkan sit syyskuussa uudessa ketjussa :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Olen myös kuullut, että vaihtelee vissiin vähän miten taksissa ja ambulanssissa suhtaudutaan näihin synnytyksiin. Miehen kaverin äiti ajaa täälläpäin taksia ja häneltä varmaan vois kysellä, minkälaista suhtautumista täällä on. Huono kun täälläpäin ei ole tuttuja juurikaan, ketkä sitten voisi sairaalaan viedä. Veli kyllä asuu n. 20km päässä, mutta hänkin töissä käy, tosin myös epäsäännöllisillä työajoilla, kun myös kuljetusalalla. Että saattaisi sitten päiväsaikaan olla kotonakin. Toivottavasti kuitenkin joku kyyti järjestyy, ettei tosiaan tarvitse tuonne bussipysäkille mennä :D Vitsailtiin myös, että mies tulee sitten työautollaan, eli pikkubussilla hakemaan, vois ne kyydissä olevat lapset vaan ehkä järkyttyä. :kieh:
Vaikea arvioida näin ensikertalaisena, mihin vuorokauden aikaan lähtee syntymään ja kuinka nopeasti. Jos omaan äitiini tulen, sehän tapahtuu iltapäivästä ja nopeasti. Yleensä kun sanotaan, että lapset syntyisi yöaikaan, niin ei äitini kohdalla pidä paikkansa, yksi viidestä on yöllä syntynyt, loput puolen päivän ja iltaviiden välillä. Ja kaikki ollaan ennen laskettua aikaa tultu maailmaan, itse 3 viikkoa aiemmin.

Piti sitten laittaa eka koneellinen vauvan vaatetta pesuun, ei vaan malta odottaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
mnica: Mulla olis Mamalicious-merkkinen hihaton vaalean beige mekko kokoa 40. Itse olen kokoa 38 mutta ostin mekon alkukesästä ja otin isomman koon, jotta varmasti mahtuu. Mekon pituus on puoleen reiteen ja häihin sen ostin. Helma on sellainen "pussimainen". Jos kiinnostaa, voin sen huutikseen laittaa myyntiin.. Maksoin siitä 45 euroa, kerran olen käyttänyt ja voisin sen 30 eurolla (sis.postarit) myydä..

HilmaVilma 30+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä