Marraskuun 2012 masuasukit <3 *heinäkuussa*

fourth gift lääkärintarkastus? ei täällä vaan vaadita sitä ennen kuin raskaustodistuksen saa. Meillä riittää ihan se, että neuvolassa kuuneltiin sydänäänet ja sen jälkeen luvattiin lappu toimittaa postissa kotiin. Minulla tulossa ensimmäinen ja ainoa lääkärineuvola elokuun ensimmäinen päivä. Vaihteleekohan tässä käytännöt eri puolilla Suomea, tuskin, sillä Kela taitaa olla aika yksioikoinen käytännöissään. :D Mutta oli miten oli, jäi vain kiinnostamaan tämä.

Acacia 22+2
 
Helteet Ihanaa, ihanaa, ihanaa :wave: Eli tykkään auringosta ja lämmöstä, mutta olen kyllä huomannut, että nyt en jaksa olla samalla tavalla kuin ennen auringon paahteessa, vaan pitää hakeutua varjoon. Ymmärrän kyllä siis myös niitä, jotka ei oo helteistä niin innoissaan :)

Bola-koru Alkuraskaudesta kattelin niitä netistä, mutta silloin en vielä uskaltanut tilata ja nyt oon unohtanut koko korun. Ajatuksena kaunis ja taidan sen nyt laittaa tilaukseen.

miraaz Hyvä, että pääset pian jatkotutkimuksiin, vaikka varmasti kaikki kunnossa onkin =)

Viime aikoina on närästänyt muutaman kerran. Ei mitenkään kamalasti ja pitkään, mutta hiukan kuitenkin. Oonkin jo odotellut, että selviänkö muka ilman sitä, kun kaikki aina mainitsee, että raskaana ollessa närästys oli ihan kamalaa. Lisäksi häpyluuta särkenyt parina päivänä, mielenkiintoinen tunne alapäässä :D :D Sen sijaan on aika jees, kun ei tarvi enää käydä vessassa ihan niin usein kuin aiemmin ja yölläkin saattaa selvitä yhdellä käynnillä aiemman 3-4 sijaan. Ilmeisesti vauva on nyt noussut hiukan ylemmäs ennenkuin taas aloittaa laskeutumisen :D

idylli 22+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Millimammalle piti sanoa, että kannattaa pyytää mittaamaan se hemoglobiini, jos eivät muuten sitä seuraavalla neuvolakäynnillä mittaa. Ainakin meidän neuvolassa hemoglobiini ja verenpaineet mitataan joka kerta eli noin kuukauden välein, ja muiden palstalaisten kirjoituksista oon ymmärtänyt, että se on normaali käytäntö. Raskaana ollessahan ne kummatkin voi laskea lyhyessäkin ajassa todella paljon eikä sitä välttämättä huomaa omasta olotilasta, koska väsymystä, hengästymistä ym. voi olla muutenkin raskauden takia.
 
Kiitoksia onnitteluista! =) =)

Täällä alkaa ajatukset kääntymään huomisaamun rakenneultraan... Kyllä on niin pelko puserossa että jos tuleekin huonoja uutisia. :/ Kauheeta kun siitäkin nyt aloin ressaan...

Pieni on masussa kovin aktiivinen ja nytkin parhaillaan mukiloi mun sisäelimiä ja masua niin tomerasti. Toivottavasti nyt vaan olisi kaikki hyvin. :/

Pitäkää peukut ja palaan huomenna asiaan. :/

Harakanhattu ja pieni 21+1 <3
 
Kolmas yövuoro meneillään, tähän asti mennyt ihan mukavasti, tosin aamulla on kyllä jo ihan naatti ja ei kauaa tarvii sängyssä odotella että uni veis mukanaan..

Ihania ultra kuulumisia ja pidetään peukkuja heille jotka vielä rakenneultraa odottaa. Mä en ite osannut pelätä rakenneultraa paljoa,kai mä ajattelin että kerran jos nt-ultrassa oli kaikki niinkuin pitää ja seulatulos normaali että ei kai mitään vakavaa voi enään ilmetä. Vaikka voihan sitä tapahtua vaikka mitä, tosin me ollaan tytöt jo kaikki ns. voiton puolella ja uskon että kaikilla meillä on ens jouluna se oma tuhiseva nyytti sylissä. :heart:

Seuraava neuvola on ens viikolla, joten jospa sillon sais jo niitä kelan lappusia. Mulla vaihtu siis neuvola muuton takia, joten toivotaan että ois mukava uus th uudessa neuvolassa. :)

Hankintoja ei ole oikeastaan ollenkaan...muutama vaate vauvalle on tullut ostettua ja kassillinen saatua. Vaikka kyllä mä vaunuja olen suht aktiivisesti katellut, emmaljungat olis se mieluisin. Tosin käytettynä varmaan tulis ostettua, meinaan noilla emmaljungilla aika suolanen toi hinta.. :p

Tää mamma koittaa nyt pysyä hereillä täällä töissä , kai se ois jotain tehtävä ettei rupea väsyttään ihan kunnolla..:rolleyes:

Lily_ 20+4
 
Huomenta mammat :wave:

Näin heti aamusta pitää tulla omanapailemaan tänne, mutta siis auta armias mikä turvotus on jaloissa.... Luulin eilenillalla, että mun oikea nilkka räjähtää, se oli kuin sydänvikaisella mummoilla. Vasemman turvotus nyt ei ihan niin kammottavaa ollut, mutta oikea pohje ja jalkaterä huusi hoosiannaa ja ihan kuin olis pullataikinan päällä kävellyt, kun jalkapohjakin pullotti. Päivät kun istuu töissä koneella ja vaikka kuinka juo vettä ja käy pissalla alakerrassa ja pitää jalkoja tuolilla, niin ei se vaan auta. Eikä yökään vienyt pois kaikkea turvotusta, vaan nyt sitten aloin kerätä uutta turvotusta vanhan päälle :headwall:

Pakko kaiketi hankkia jotkut super-lentosukat elokuiselle häämatkalle, ettei lentokoneessa iske veritulppa... Neuvolan täti sano keskiviikkona, että turvotus on valitettavasti normaalia ja niin kauan kun verenpaine pysyy normaalilukemissa, niin se ei ole vaarallista. Sitten jos kovin turvottaa ja verenpaineet nousee taivaisiin, niin sitten pitää mennä tutkimuksiin.

Heitin eilen vihdoin talviturkin, vesi oli kyllä aika kylmää, mutta pakko oli rohkaistua. Keijo ei kyllä tykänny yhtään, rupes taas pesuohjelma pyörimään mahassa, kun nousin vedestä...

Kelan paperit saimme jo etukäteisesti keskiviikkona, koska näemme neuvolantätiä seuraavan kerran vasta elokuun loppupuolella (on tässä välillä siis neuvolalääkäri). Raskaustodistukseen tuli siis se päivämäärä, jolloin on tehty positiivinen raskaustesti ja milloin on käyty ekan kerran neuvolassa. Todistus pitää olla kelassa viimeistään 32:lla raskausviikolla, hakemukset ajateltiin täyttää netissä.

Jaa, pitäiskö sitä vähän töitäkin yrittää tehdä, että pääsee ajoissa viikonlopun viettoon =)

Ihanaa viikonloppua itse kullekin masunkasvattajalle!

Sandells & Keijo 20+1
 
huomenet :)

acacia lääkärintarkastus on tehtävä, ellei ole ollut neuvolassa ennenku päivät on täys. kaikkihan ei käy neuvolassa ollenkaan.... kyllä siihen siis riittää terkkarin todistus, mut jos ei satu olemaan ajallaan neuvolassa, niin sitten lääkäriin. taitaa helle sotkea mun päätä pahan kerran kun noin epäselvästi taas kirjoitin... :D mutta siis joku prosyyri ON oltava kelaan että avustuksen saa :)

terkkareiden mokat edellisessä odotuksessa terkka mokaili useampaan otteeseen, ja kun vielä kuulin sen aiemmin tehneen virkavirheen, päätin vaihtaa paikkaa! ihmisiä ne on nekin tietysti, mutta kyllä vuosikausia työtään tehneen tarttis jo tietää missä mennään....

turvotus ja nesteet kiertämään: vinkki!!!! hyvät aineenvaihdunnan herättäjät on mansikka, ananas ja sitruuna :) tai oikeemmin kai sitruunamehu, laitan itekin välillä tuopilliseen vettä noin 1,5 cm sitruunamehua. vessassa saa kyllä sitten juosta juoksemisen perään, mutta eipä ole turvotustakaan :) kovin useana päivänä peräkkäin en arvaa juoda, mitä mahtaa hampaiden kiille tykätä, ja kuulema munuaiset joutuu koville sitruunasta. mutta ehkäpä tähänkin kohtuukäyttö on ihan hyvä :)
mansikat on törkeen hintasia, mutta on ne sit hyviäkin :heart:

viikonloppu :) meille tuli eilen muurikka :D arvatkaas vaan kuka tekee tänää lettuja ja kelläpä on vielä kermavaahtoakin :D -mansikat puuttuu, mutta haen VARMANA niitä :)
kurkku on kipeä ja nuhaa ilmassa, mutta koitetaan nyt käynnistää koneet vaan :) keli suosii, ja jo nyt on ilmassa tuntu että kuuma päivä tulee... tarttee kipasta koira aamulenkille hyvissä ajoin ennen kuumuuden alkua...
 
Onnea taas kaikille rakenneultrassa kävijöille! :) Täällä ehtii tuleen tekstiä aina niin paljon, ettei meinaa perässä pysyä.. :D

Itellä nyt on sairaslomaa alaselän takia ja oon kyl tyytyväinen! :) ei tuolla työpaikalla kestä pää! vaikka ei tietenkään oo kiva, et selkä on kipee, mut ei se onneks paljoo oo..vaivaa vaan mua istuessa ja siis kun joutuu kauan istuun! ettei siitä siis muuten oikeestaan haittaa oo..ja töissä mulla se työ on pelkkää istumista ja sit viä päälle bussimatkat noin 2 tuntia päivässä.. ja jospa tää olis ihan tilapäistä..et kun kroppa ny hakee vähän sitä keskipistettään tän mahan kanssa jne..

Äitiyspakkaus Mä hain sitä jo! En mä malta odottaa uutta pakkausta ja mulle tää nykyinenkin on ihan uusi pakkaus, niin kyl mulle kelpaa mainiosti! :)

Helteet Rakastan! :heart: Mä oon niin kesäihminen! Vaikken oo mikään kauhee rannalla löhöilijä koskaan ollu, mut tykkään kauheesti kun on lämmin! Onhan se välillä tukalaa, mut ei haittaa.. :) vihaan kylmyyttä! Ja talvisin mun ihokin menee niin huonoon kuntoon..kesäisin saa nauttia kun iho pysyy hyvänä! :)

Nellielli ja pötkö 22+5

 
Kiitos fourth gift tuosta sitruunamehu-vinkistä, kokeilen sitä heti kun pääsen kotiin. Ananasta olenkin tässä viikon rouskutellut, mutta ei ole apua tullut ja mansikat tosiaan on vielä niin hintavia, etten hanno niitä vielä ostaa...
 
fourth gift juurikin näin. Minua vaan jäi hämmentämään tuo kun sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että joka tapauksessa pitäisi olla neuvolalääkärin tarkastus tehtynä. :D Mutta riittäähän tuo pelkkä neuvolan todistus kun kuitenkin päivät on täynnä ja asiat muuten kunnossa. Ihmettelin vaan, että onko muka jossain lääkäri pakollinen ennen todistuksen saamista.

Turvotusta on alkanut esiintyä nilkkojen seudulla. Ei vielä pahasti, mutta huomaa että sukista jää nilkkoihin painaumat, mitä ennen ei ole jäänyt. Seisomatyötä vielä teen pääasiassa, niin tykkää vähän nesteet kertyä jalkoihin. Täytyy alkaa juomaan vaikkapa sitruunamehua veden seassa, jospa se auttaisi edes vähän. Ja onneksi töissä pääsee kuitenkin tarvittaessa istahtamaan ja tekemään vaikka toimiston puolella hommia jos alkaa käydä ylivoimaiseksi. Ettei aina tarvi myymälässä seilata kuitenkaan. :D

Acacia 22+3
 
Kirjotin ihan kauhean valitus ja vuodatus -tekstin, kun on ihan tosi paska mieli, mutta deletoin sen sitten, kun mitä mä sillä teitä rassaan. Ketään kiinnosta ees lukea sellasta. Mitenhän mä tästä piristyisin, kun ei edes jaksa mitenkään piristää itseään. Pitäis mennä koiran kanssa ulos ja toivoa, ettei mitään häiritsevää tuu vastaan, kun varmaan räjähtäisin palasiks.

:'(

mnica ja möntti 23+1
 
Viimeksi muokattu:
Heipodei äiskät!! :p

Ai, että ku kolmas yö putkeen 11 tunnin yöunilla, ilman vessakäyntejä! On niin energinen olo, vaikkakin vihaan näitä hellekesiä! Syksy ja talvi tule jo! Rakastan yli kaiken kovia pakkaskelejä!

Turvotus
Mulla on joskus iltasin turvotusta jos on syönny jotain suolaista, nyt oon yrittänny jättää tietoisesti pois kaikki enempisuolaiset. Ja toinen on tää helle mikä mul ainakii turvottaa!!! Tänää pitää käyä kyl ostaas muutama litra mansikoita (täällä 4€ litra) ei mun mielest enää paha hinta. Ku ne mansikat on vaan niin hyviä, ihania karkin korvikkeita!!! Siinä on sitte herkkua illaks ku isäntä tilas Vareksen uusimman leffan ni neidit ku saadaan nukkumaan ni pääsee ite leffan pariin :p

Mulla ku oli edellisessä raskaudessa se myrkytys ni voi luoja sentäs, mitkä turvotukset oli jaloissa, käsissä ja naamassa!!! Verenpaineet ei ollu liian korkeat, että ois lääkitystä tartten mut päänsärky oli aivan järetön! Ja pissassa oli valkuaista! Jos alkaa noita oireita olla turvotuksen lisäksi, ottakaa ihmeessä yhteys neuvolaan jo ennen seuraavaa aikaa, että pääsee tutkimuksiin, mä olin ainakii tosi huonossa kunnossa, ja sit ku ois pitän vaan levätä ja juoda paljon vettä niin ei pystynny, ku kotona 1,5v lapsi ja koira ja mies teki aamusta iltaan töitä eikä lapsenvahteja ollut niin mul paheni niin paljo, että jouduin osastolle aina pariks yöks kerrallaa ja sit kotiin ja taas vkloppu sairaalassa, ennen ku suostuivan käynnistämään! Kannattaa olla ite tiukkana ja vaatia ansaitsemaansa palvelua!!

Nyt jos menis syömään pari tummaaleipää ja parin tunnin päästä isäntä tulee töistä kotiin ni sit pitäskin lähteä vklopun ruokaostoksille ja mitä ihaninta, hakea meijän nuoremman neidin 1V valokuvat, oon niin oottannu niitä, pääsee ostaa kehykset ja laittaa siskon viereen seinälle :heart:

Palaillaampa taas!

Niiskuneiti-87 ja murunen 21+5 (muru hallitsee jo kunnon svengit :D)
 
Heippa ja heleää heinäkuun perjantaita!
Liikkeet on alkaneet tuntua ihanasti, päivä päivältä voimakkaammin ja muljahtelevammin :heart:
Turvotusta on! Puolesta säärestä alaspäin jalat pullottaa iltaisin, mut ei sentäs vielä niin ku sydänvikaisella, niin ku joku kirjotti ;) Ja mun selkä, auau! Koko toinen puoli selästä ja kyljestä ihan kappaleina, istuminen on toivotonta :|
Mut ihanaa muuten on, nautin masusta ja huomiosta ja HELTEESTÄ :flower: Neuvola ens viikolla, kelan lappusia täytellään täälläkin. Ite kun olin ä-neuvolas töissä aikoinani, niin mä täytin aina asiakkaan kanssa yhdessä ne paperit, koska ne on jotenkin hankalat. Aion pyytää sitä nyt itellenikin, jos ei automaattisesti apua tule.
Nyt lettutaikinan tekoon, muurikka kuumenee meilläkin siis...
Kasvimaa 21+5 (ihanaa, miten viikot vierii!)
 
vuodenajat mä kyllä tykkään kaikista. niin kesästä, syksystä, talvesta kuin keväästäkin :) kaikki käy, ulkoilusta kovasti kun tykkään. syksyllä on aivan parasta myrskyisät tuulet, värikkäät lehdet, villapaidat ja säärystimet :) paksut sukkahousut :D
ja talvella pikkupakkasilla kun kävelee, miten se narisee kengän alla. luonto on ihan pysähdyksissä...
suomessa on ihanaa asua, kun vaihtelua on niin paljon. luulenpa että kyllästyisin jos asuisin etelässä. joskus meinasin muuttaa lämpimään, mutta hyvä täälläkin on olla :)

helteet se on jännä juttu, et tätä keliä on ollu jopa pari päivää, kun ensimmäiset valitukset jo kuuluu. (en tarkota täällä ringissä vaan muualla ihmiset..) suomen kesä helteineen on niin lyhyt, että kyllä tän kestää. tai niin, sydänsairaille koettelemus ja vanhuksille myös.
mutta näin kun itelläkin alkoi nyt loma, ni mikäs tässä on istuessa sitten. ei sitte vaa tehdä mitään :)
auringossa en makaa, enkä ulkona ole kuumimpaan aikaan päivästä... eilen säätiedotuksessakin erityisesti varoitettiin voimakkaasta UV-säteilystä.

vauvan rytmi onkos muilla jo selkeät kellonajat, milloin vauva on hereillä? sitä on hauska sitten seurata, mulla on jokaisessa odotuksessa olleet, ja se vauvan rytmi on pitänyt myös syntymän jälkeenkin. helppo ollut laittaa päiväunille kun mahasta saakka on tutut ajat :)
tai ite oon pitäny niistä kiinni, koska oppiihan pienokainen jo nytkin , milloin äiti lepää, niin on aika rauhoittua :) -ellei sitten tule juostua vessassa :D

voi pahus kun tekee jäätelöä mieli,, eilenkin iltalenkillä menin jo kaupalle päin, mutta sain itseni kääntymään takas :)
nyt en jaksa ees ajatella lähteä kävellen kauppaan... tein aamusta 1,5 h lenkin koiran ja vaunujen kanssa. -enkä käynyt jäätelö-ostoksilla silläkään kertaa.
viikonloppuna varmaan herkuttelen muutenkin, taas, niin joskos saisi hiukan rajoitettua tätä....
pakkasessa se ei nimittäin säily pitkään ;)

mnica tuuleta kuule ihan rauhassa päätä tänne :) sitä varten vertaistuki on, että oma olo helpottuu, eikä kukaan kumminkaan ole naama vastassa... siis että kun saat kirjoitettua ketutuksen tänne, voi olo helpottua :) ja kun ei konkreettisesti pura kiukkua toiseen OIKEAAN ihmiseen, ei tule sillaikaan loukattua ketään :)
tsempit kiukkupäivään, ne on raskausajan vitsaus, eikä helppoja kestää.... :hug:
kyllä huomenna jo parempi päivä on , toivotaan :)

huhhuh, tulipas vatsa täyteen kanasalaatista :) sitten taas juomaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Mä taisin tuulettaa liian aikaisin mahtavista unenlahjoistani - heräsin yöllä klo1 ja valvoin aamukuuteen.. sitten taas nukahdin ja nukuin melkein klo11 asti.. plääh. Mikähän tuokin oli. Olin pirteä kuin peipponen yöllä. Taas ne kamalat liitoskivut seuranani. Ja vessassa kävin tunnin välein. Miksi ihmeessä ne kivut on öisin niin inhottavia? Kamalaa kun yrittää vaihtaa asentoa niin aina nivusiin ja kupeisiin vihloo niin hemmetisti. Mun kyljen kääntämiset onkin alkaneet olla melko mielenkiintosia kun yritän jaloilla punkea itseni toiseen asentoon.

Mä en ole huomannut Paavolla mitään rytmiä vielä. Tosin en mä niitä liikkeitäkään vielä edes joka päivä tunne. Yöllä Paavo oli kyllä kanssani hereillä :)
Niin ja Paavo vissiin tykkää Whitesnakesta :LOL: Yritä siinä sitten kilistellä vienosti bola-korulla kun toisesta on selkeästi kehkeytymässä ruuhkatukka!

Helle, en sitten tykkää kans yhtään. Alkukesä oli mun mielestä tosi kiva kun oli koleaa :) Tiedän olevani mielipiteineni vähemmistössä. Oon lapsesta saakka tykänny pilvisestä ja viileästä kesäsäästä. Tosin jostain kumman syystä tänä kesänä en ole kärsinyt helteestä.. vielä.. Onkohan ruumiinlämpö jotenkin korkeammalla ja se ei siks vaivaa? (Kotitieteilijä Anukkio kehittelee taas teorioita) Toisaalta en mä ole juurikaan mitään fyysistä jaksanut tehdäkään.

Turvotusta täälläkin. Nilkoista ja vihkisormuksesta sen eniten huomaa. Juon vettä 2,5-3l päivittäin. Ei kai sille mitään voi ja hyvä tietää ettei ole vaarallistakaan kun verenpaine on ok. Jalat ylös vaan välillä niin auttaa. Vihkisormus on kai kohta otettava väliaikaisesti pois :(

mnica, mä oon ihan samaa mieltä kuin fourth gift, että anna tulla vaan. Sillai sitä pahaa oloa saa purettua, kun tuulettaa kunnolla. Saa täällä huonoistakin hetkistä puhua, eiks vaan? :) Halit sinulle :hug: ja parempaa päivänjatkoa!

Tänään poksuu puoliväli!!!

Anukkio ja Paavo-Poika 20+0 :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Voihan närästys! Se on nyt tullut jäädäkseen. Eilen illalla ja yöllä taas närästi oikeen kunnolla. Ja kun en normaalisti koskaan kärsi närästyksestä, niin eihän meillä mitään lääkkeitä ole. Tosin en tiedä mitä edes saisi käyttää. Täytyy tehdä tutustumisreissu apteekkiin :D

Lisäksi nyt on parina päivänä ilmaantunut allergiaoireita, kun heinät on alkaneet kukkia. Neuvolasta sanottiin, että esim. histeciä ja muita allergialääkkeitä, joissa vaikuttavana aineena on cetirizin, voi syödä huoletta, vaikka niissä lukeekin, että raskaana ollessa keskustele lääkärin kanssa. Eli jos on muita heinänuhasta kärsiviä, niin allergialääkettä vaan nassuun, ettei tarvi kärsiä. En mäkään niitä nyt mitään kaksin käsin ajatellut popsia, mutta jos oikeen pahaksi yltyy, niin sitten kyllä otan.

Oon ihan kateellinen fourth giftille parin tunnin vaunu- ja koiralenkeistä. Itsekin mielelläni lenkkeilisin pitkiä lenkkejä meidän koiran kanssa, mutta viimeistään 45minuutin kuluttua tulee ihan kauhee pissahätä ja on pakko päästä vessaan. Noh, metsässä voi mennä puskaan tai sitten täytyy suunnata lenkit sillai, et pääsee tuttaville pissalle :D Ja usein kyllä alkaa myös alavatsaa tai häpyluuta sattua, jos liian pitkän lenkin tekee. Meidän iso koira vaatisi lyhyiden pissalenkkien lisäksi sellasen reilun tunnin yhtämittaisen lenkin päivässä, mutta nyt on joutunut vähän joustamaan siitä. Eipä näytä koiraa haittaavan, päinvastoin nyt helteillä se viihtyy lähinnä sisällä ilmalämpöpumpun alla =)

Vauvan rytmi En ole huomannut mitään kovin selkeää rytmiä. Iltaisin alkaa yleensä joskus klo 9-10 iltajumppa. Päivisin jumputtelee aina kun oon levossa ja nukkuu kun oon liikkeessä. Nyt kesälomalla itselläkin rytmit ja päivän menot on hyvin vaihtelevia, niin ei ole mitään tiettyjä rutiineita kehittynyt.

Turvotus Vatsa turpoaa päivän mittaan, mutta muuten en oo huomannut mitään valtaisaa turvotusta. Sormukset tuntuu ehkä hiukan ahtaammilta sormissa eli varmaan lievää turvotusta on, mutta ei siis mitään suurempaa.

Hankinnoista Ostin eilen kasan pojan vaatteita yhdeltä tuttavalta, joka myi pois. Eivät olleet oikeen mun mieleen, mutta aattelin, että kun pienet koot menee vaan hetken, niin järkeväähän se on kierrättää. Ja kun en maksanut niistä kuin muutaman euron. Lisäksi oon muutaman vaatehankinnan tehnyt aiemmin. Äitiyspakkauksen lisäksi en enää ajatellut ostaa kuin pari omaan makuun sopivaa pojan vaatetta ja muutamia neutraaleja vaatteita, jos vaikka ultran tulos oliskin ollut väärä ja syntyykin tyttö. Ja pinnasänky, sitteri, kantoreppu, rintapumppu, syöttötuoli, turvakaukalo ja hoitopöytä meillä onkin jo valmiina (tai ne ei oo konkreettisesti vielä meillä, mutta siis on hankittu/joku muu ostanut/saatu muualta). Vaunut ostetaan elokuun puolella ja samalla kertaa varmaan kaikki muu puuttuva vauvatavara (amme, tutteja ym.) Täältä maalta täytyy lähteä varta vasten muualle ostoksille =) Mulla on sellainen olo, ettei mitään ole hankittuna, mutta todellisuudessa suurin osa tarvittava ja ylimääräistäkin on jo hankittu, mutta kun ne ei ole konkreettisesti täällä meillä, niin ne unohtuu.

Jo synnyttäneille kysymys Paljonko tein kuppikoko on kasvanut synnytyksen jälkeen maidon noustua? Mun täytynee hankkia imetysliivejä jo etukäteen, koska täältä niitä ei saa eikä välttämättä huvita heti synnytyksen jälkeen lähteä ajelemaan minnekään kaupunkiin ostoksille. Postimyynnistäkin voi tietty tilata, mutta olisi kiva, että jotkut liivit olisi heti käytössä. Tästä taisi olla juttua aiemminkin, mutta kiitos, jos joku jaksaa vastata uudelleen.

Oho, tulipa kirjoitettua pitkästi. Kiitos niille, jotka jaksaa lukea :LOL:


idylli 22+6
:heart:
 
Viimeksi muokattu:
mnica anna tulla vaan valitusta. Sillä se helpottaa, kun saa purkaa sitä. Ja täällä on monta silmäparia, jotka lukee mielellään ja tarjoaa tukea vaikka kuinka pienestä asiasta olisi kyse. Kyllä me kuunnellaan ja luetaan mitä mielessä on. :)

Acacia 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Turvotusta ei onneksi ole, en siitä ole ennenkään kärsinyt, ja näyttää vielä ainakin pysyvän poissa. Sama juttu närästyksen kanssa.

Helle on ok, jos ei tarvi olla töissä. Kun ei ole autoissa ilmastointia ja se aurinko paahtaa kivasti isoista ikkunoista. Saa nähdä miten ens viikolla jaksaa kun loma loppuu ja helteille on luvattu jatkoa vielä ens viikollekin. No, on sentään iltavuoroa. Tosin aamuvuorotkin alkaa niin aikaisin aina ettei vielä silloin ole kuuma. Normaalistikin olo on aika tukala, kun autossa tosiaan vähintään +35 ja oot suoraan siinä paahteessa. Juomista toki on aina mukana, mutta ei sitten liikaakaan kannata juoda, kun ei sitten vessaankaan pääse moneen tuntiin. Ja sit asiakkaat jaksaa valittaa kun auto on kuuma ja joutuvat istumaan siellä jopa 5-15 minuuttiakin... Joo onneks ei tarvi ite istua kuin sen 4 tuntia.

Mies lähti sitten hakemaan meille uutta autoa, harmi kun se ei nyt ole sitten vielä liikennekäytössä. Kun miehellä muutenkin kesällä on pari autoa liikenteessä, niin maksaahan tuo sitten jonkun verran. Ens kesäksi luultavasti otan tuon maasturin omiin nimiin, kun siinä on enempi tilaa ja ilmastointi. Laittaa sit oman auton seisontaan kesäksi. Nyt ei viitsi muutaman kuukauden takia sitä enää tehdä.

Tirppana 19+6
 
koiralenkit mulla koira on 50-kiloinen, eikä sille kyllä valitettavasti riitä et helteisinä päivinä jättäisi väliin... pakko käydä aikasin aamulla tai myöhään illalla, mikä on mulle huonompi vaihtoehto, kun iltaa kohti oon jo niin väsyny :D ja supistuksiakaan ei oo tarvinnu sietää, kun pitää sitkeästi aamulenkeistä kiinni. ja mun pää tarttee lenkin myös :) jos en pääse liikkumaan, alan olla kireänä... se on kamala tunne, kun on tottunu reippailemaan :D

närästykseen gaviscon mä käytän tota, renniet ei oikee enää maistu :) tota on joko purutablettina, tai liuoksena. tehokas toi litku :) -tai mulle ainaki tehoaa. mua närästää jos juon liikaa kahvia, tai syön liian isoja annoksia...

flunssa tuleekin vauhdilla... kurkkukipu pahenee, nenä on nyt sit ihan tukkeessa... helpotusta kurkkuun toi chilisoossi noiden nachojen kanssa. kuumeinen olokin mokoma :( ja niin ku mun piti siivoo tänää... ei taida jaksakaan...

kuppikoon muuttuminen maidon noustessa no ne ekat päivät itellä on kyllä parikin kokoa kasvanu, mutta kun tilanne tasaantuu nopeasti (ainakin mulla) niin ihan oman kokoisiksi jääneet :) se on niin hirveän yksilöllistä, mutta ehkä sillä pärjää jos on varalta jotain pari kokoa isommat.
mä en osaa näitä imetysasioita muutenkaan kommentoida, kun mun maidontuotanto on niin olematonta aina :) korvikkeet on synnäriltä saakka käytössä, ja imetysajat minimaalisen lyhkäsiä.

helteet joo siis jos fyysistäkin puskee tuolla pihalla niin huhhei... tai muistan elävästi millaista oli olla seisomatyössä paikassa, jossa armoton kiire, eikä ilmastointia lähimaillakaan....
muistakaa sitten, että vaikka juokin paljon vettä, niin puolet päivän nestemäärästä tulis olla jotain muuta kuin vettä!! jos juo vaiks kolmekin litraa hanavettä, voi tulla entistä kehnomp0i olo... liika veden juonti huuhtoo kaikki suolat elimistöstä. siksi tulis muistaa joko syödä jotain tarpeeksi suolaista+juoda limsaa tms. tai sitten juoda puolet nestemäärästä ihan kaupan vichyä, missä on suoloja ....
mä olen huitassu naamariin myös muutaman meetvursti-siivun :popcorn: naaaaaaam...
mut ei puhettakaan et huvittais alkaa mitään kauempi kestäviä kokkailuja hellan äärellä :D (hiki!)
lorvailen sit tässä vaan pienimmäisen päiväunien aikaan. kai sitä kohta jaksaa nousta edes keittiön siivoamaan.

miks mä en eilen kaupassa käydessä ostanu ees vesimelonia :stick: :D
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli
Komppaan muita, mnica, anna tulla vaan, kyllä täällä luetaan kaikki jutut! Eikä harmistuta vaikka olisi negatiivispainotteisia viestejä. Ja se avautuminen helpottaa oloa niiiin paljon... =)

Mä olen huomannut vauvalla unirytmin! Aamulla tulen puoli kahdeksaksi töihin, ja joka aamu alkaa peuhaaminen ja potkiminen yhdeksän aikaan aamulla :) Sitten työpäivän aikana jumpataan vielä pariin otteeseen ja illalla sitten yleensä kun oikasee itsensä joko sohvalle tai sänkyyn. Tosi hauska on seurata, ja kyllä sitä aamuisin alkaa ihan odottamaan, hauskaa :)

Helteestä ja kesästä tykkään, mutta nyt on kyllä huomannut, ettei jotenkin jaksa yhtä hyvin lämmintä kuin aiemmin. Töissä alkaa iltapäivää kohden ilma seisomaan ja lämpenee vähän liikaa, niin alkaa väsyttämään ja ahdistamaan. Mut kun huono ilmastointi ja ei saa oikein tuuletettuakaan, niin minkäs teet. Taukoilen sitten vähän enemmän ;)

Ihanaa, kun on perjantai. Sisko tulee tänään kylään ja tiedossa on tämän ja huomisen päivän aikana hääasusteiden etsimistä. Kengät olisi pakko löytää ensi viikon puvun sovitukseen! :p

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Suzyy ja pikkunen 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli ja mnica
Kiitos sympatioista... ehkä nyt on vähän parempi. Pistin koneen kiinni ja menin vähäks aikaa sänkyyn kasteleen tyynyn aika perusteellisesti. Manailin siinä väliin, että missähän ne mun (huuhaa)enkelitki nyt on ja sitte kohta olinki jo unessa (eli siinähän ne..). Herättyä pääsin lähteen koiran kanssa ja meinasin lähteä pitemmälle lenkille, mutta sitte tuliki tuossa päättyvällä tiellä pari rekkaa, että ohjauduin suosiolla kiertään pikku metsikkölenkin kaikessa rauhassa. Olihan tuolla sessellä lenkin lyhyydestä huolimatta aika kuuma kun päästiin kotiin. Nyt on kissatki "arestissa" sisällä, että saan tuulettaa parveketta ettei mun kasvit ihan kuole sinne! Yleensä on tuo parvekkeen ovi auki, mut sitte sisälle tulee liian kuuma. Etelän puolella kun ollaan.
Ehkä sitä vois ukon kanssa koittaa lähteä sitte jonnekin, kun se tulee tuntia aiemmin töistä. Mansikoita tekis täälläkin mieli! Ja jätskiä tietty, mut söinki jo yhen tyrkisk peberin...

Mua vähän hirvittää, että loppuraskaudesta voi tulla aika kiireinen, kun ootetaan sitä, että vuokralaiset muuttais pois meidän tulevasta talosta. Viimeistään lokakuun alkuun mennessä niiden pitää muuttaa, mutta toivottavasti ne ois niin järkeviä, että lähtisivät jo aiemmin... Joudutaan kaikki hankinnat varastoida jonnekin muualle siksi aikaa, kun täällä meidän yksiössä ei oikein oo tilaa varsinkin kun on noita karvalapsia.

Tajusin kyllä, että liikaa huolehdin tulevaisuudesta välillä, mutta esim tänä aamuna mun mies oivallisesti laukaisi tämän huolen. Kun meillä tulee olemaan rahallisesti aika tiukkaa, niin mä jo NYT mietin sitä, että mitähän mä rupean tekemään sitte, ku taas PITÄIS mennä töihin. Kattelen koulutuksia ja työpaikkoja, vaikka eihän niitä herranen aika vielä mistään tiedä! Samalla tsekkailen myös miehelle työpaikkaa lähempää tai lisäkoulutuksia... Järkiki sanoo, etten voi keskittyä nyt muuhun kuin äidiksi tulemiseen, mutta välillä on sellanen olo, että pitäis skipata koko vauva-aika ja heittää lapsi hoitoon heti ku mahollista, että meillä ois joku elämä. Sitä mä EN halua! Se elämä on kuitenki tässä ja nyt. Voisko joku kertoa sen myös miehelle, kun mua se ei usko?! Välillä on tehny mieli nostaa isompiki riita pystyyn esim. siitä, että ois se voinu laittaa rahaa enemmän säästöön ja olla ostamatta kaikenlaisia härpäkkeitä, mitä ei ihan välttämättä tarvita. Sen takia en oo saanu oikein mitään vauvajuttujakaan ostettua, kun ei vielä tiedä mitkä on ihan välttämättömiä, jos joltain vaikka saakin tai löydän kirpparilta halvalla, kun saan itteni lähtemään niitä kiertämään. Ja mitä mä ite tarvin? Musta on tullu siis kauheen pihi. Yritän säästää omistani siinä missä toinen tuhlaa omistaan.. Mulla on kuitenki yli puolet pienemmät tulot. Blah! Tässä nyt varmaan osa siitä mun vuodatuksesta.

Vois laittaa vaiks pyykit pyöriin ja yrittää olla muutenki reipas. Neulois nyt lilan langan loppuun lastenhuoneen neulepeitosta, jota oon ruvennu tekeen jo varmaan pari vuotta sitte :D Oon alennuksesta ostanu flip flop -lankaa ja rupesin vaan neuloon siitä jotain isoa, eli yks lankakerä per raita ja siinä on nyt vihree, lila, vihree, sininen, vihree, lila (tämä nyt menossa) ja sitte vielä tulee yks vihree kerällinen raitaa. Tulee siitä sen verran iso, että vois torkkupeittona käyttää. Möntti on ruvennu monesti kyllä möyriin, kun istun neulomaan. Tuikkii se tuolla nytkin :heart:

Hyvää päivänjatkoa kaikille! :cool:
 
idylli onko sulla sitä tukivyötä? mä en lähde lenkille enää ilman sitä, ei meinaa tule sitä vessahätää niin helpolla kun vyön pistää :D ja muutenkin jaksaa paaaaaaljon paremmin :)
Kiitti vinkistä, täytyy laittaan harkintaan tukivyön hankkiminen! Ei ole tullut mieleenkään, kun en oo kuitenkaan kokenut liian rasittaviksi oireita ja oloa, mutta tyhmäähän se on odottaa viime tippaan, kun voi jo ennalta ehkäistä tilannetta. Ja meillä myös 50-kiloinen jötkäle :D Mutta paksu turkki tekee sen, että on ihan läkähtynyt helteillä eikä koira itsekään jaksa kunnon lenkkejä. Ja luonteeltaankin on vähän laiskanpuoleinen. Hiukan on siis helteillä lyhennetty ja kuljettu läheisen järven kautta, niin pääsee aina lenkin lopuksi uimaan ja purkamaan sinne energiaa. Tänään mies tuli työmatkalta kotiin, niin lähdetään yhdessä lenkille ja mies saa sitten vielä jatkaa, jos mua alkaa ahdistaa liikaa :D
 
mä lopetin makoilun, ja sain siivottua koko alakerran, vessaa myöten :) helteisellä säällä kämppää ei kyllä saa raikkaan ja puhtaan tuoksuiseksi, mut lattialla on ihanaa läpsytellä kun ei ole kilo roskaa kantapäässä :D nyt alko sit tekee mieli jo ruokaakin, kurkku on vieläkin kipeä mut taidan käydä kaupassa hakemassa turkin pippureita, ne on hyviä siihenkin vaivaan :D

armoton karkin tuska on, kuin pikkulapsella kun tietää olevan perjantai ja karkkipäivä :D -koita tässä sitte näyttää aikuisen mallia :D
 
Mnica Samaa mieltä muiden kanssa, kaikki vuodatukset vaan tänne!

Rintojen koot Mulla kuppi suureni yhdellä kun maito nousi ja siinä taisi pysyä imetyksen ajan. Sitten on taas palattu ennalleen. Mullakaan maidontuotanto ei ollut suurta. Muistelen esikoisen aikaisista palstakirjotuksista että tuo rintojen suureneminen on kovin yksilöllistä ja jollakin saattaa kuppikoko suurentua runsaastikin. Kuten Fourth gift muistaakseni jo sanoi, jos ostaa pari kokoa suuremmat niin niillä varmasti pärjää jonkin aikaa.

Kuulin nyt tänään että mun kaks työkaveria on kans raskaana ja lasketut ajat meillä 1-2 kuukauden erolla.

Ihanaa kun huomenna saa toivottavasti aamulla nukkua ja sitten mennäänkin niihin häihin.
 

Yhteistyössä