Marraskuun 2012 masuasukit <3 *heinäkuussa*

mnica mä kyllä ymmärrän sun pointin tuossa raha-asiassa.... itellä ihan samallai... miehellä yli puolet suurempi tili, ja mä maksan kuitenkin laskuistakin puolet. sekä ruokalaskusta suurimman osan :) mutta ne omat hankinnat jää aina tosi pieneen, oon pitkän aikaa iki-onnellinen jos kirpparilta jotain itelleni löydän :D
mies kyllä sanoo aina että kyllä mun tarvii itellenikin ihan kaupasta ostaa mitä tartten, mut ei äitinä sitä vaan osaa.... jätän omani aina edullisimpaan vaihtoehtoon tai en osta ollenkaan.
ja työtilanne huolettaa muakin nyt jo :)
 
fourth gift joo, mullakin just kun kaupoissa käyn töissä niin yleensä mä tuon sitä ruokaa kotiin. Nyt onneks en enää jaksa kantaa mitään kovin suuria niin pitää sit yhdes lähtee erikseen. ja kyllähän tuo ukko sitte aina välillä maksaa ruoat ja sillon ostetaanki sitte aika lailla enempi kerralla..

Meinattiin ja käytiinki kattomassa autoja. Nettiautosta löydettiin täältä yhdestä autoliikkeestä yks hyvä, mutta ku mentiin kattoon, niin se oli just tänäaamuna myyty! Sitte käytiin myös yhtä toista kattomassa, mutta siitä oli otettu lappu pois eli kenties oli varauksessa?? Mutta päästiin sentään tässä farmariautoasiassakin vähän eteenpäin. Meillä kun on 2 autoa, joista toisesta on nyt vaihdelaatikko rikki eikä kumpikaan oikein sovellu perheautoksi, vielä kun pitää koiruus saada mahtuun kyytiin kanssa. Tuo munki auto saattaa hajota millon hyvänsä, kun on jakopääremppa edessä ja se vasta maksaaki.

Apua, mutta nyt mies on lähössä koiran kanssa ulos ja mä haluun mukaan!!!!!
 
Takaisin olen. Mansikoita en jaksanu kuitenkaan ostaa, mutta ostettiin vesimeloni. Tehtiin myös pitsaa, vaikka uunin lämmittäminen ei tässä kuumuudessa ollukaan niin hyvä idea. Ukko jakso syödä vaan yhden palan, mut mä vedin kaks ja olo oliki sit sellanen ja edelleen maha turvoksissa. Tuossa vitsailinki, kun huomenna käydään vissiin tulevalla talolla, että pitäiskö mun ennen sitä syödä itteni oikein palloks ja sit ähistä ja puhista isolla mahalla siel :D auttaiskohan vuokralaisia häipyyn nopeemmin..?

Ja sain lilan langan loppuun peitossa eli enää yks kerä, jota voisinki tästä siirtyä neulomaan!

ja viel onnittelut harakanhatulle! Onkos nyt tyttö- ja poikalupaukset tasoissa? ;)
 
Huh hellettä! Tämä tyttö on aina rakastanut kesää ja helteitä, mutta ei enää :/ Hiki virtaa ja tuntuu, että nakuna pitäs olla, että tätä sietää. Odotan innolla koko ensi viikoksi luvattuja sateita!

Vauvan rytmi on ollut jo jonkin aikaa aika selkeä. Toki eihän sitä tiedä, kuin paljon Nyytti potkee niin etten tunne, mutta se mistä itse saan osakseni menee jotakuinkin näin: aamulla 8-9 Nyytti herättelee aamupissalle, yhden kieppeillä alkaa päiväjytät ja seuraavat viim. kuuden aikaan. Illalla sitten ensin pikkuvenyttelyt ennen yhdeksää ja sitten kunnon disko päälle yhdentoista aikaa kun itse olisin jo ihan valmis unille. :D Hassunhauskaa on ollut seurata toisen toimintaa. Ja ai että meillä rakastetaan pillimehuja ja muita makeahkoja juomia, mahottomat kiitokset massusta tuntuu joka kerta :D

Liikkeet on jo todella voimakkaita ollut juhannukselta asti ja suurin osa näkyy selkeästi päälle päin. Niin ja oikealla kylellä en saisi nukkua ollenkaan, kun jos sille erehdyn yöllä kääntymään niin alkaa todella agressiivinen potkiminen kylkeen, että hus käännytkös siitä! Vasemmalla ei koskaan ongelmaa...mistä lie johtuu.

Koira käy sääliksi, kun joutuu tyytymään tynkäulkoiluihin. Ei ois meidän ulkomaan reissun jälkeen halunnu ollenkaan takas kotiin, kun oli viikon ajan päässy mahottomille juoksu ja kävelylenkeille ja kokoajan joku oli leikkinyt ja touhunnut kaverina. Meikäläisen kanssa ei pitkälle pötkitä, kun alavatsaan alkaa sattua niin mahottomasti ja selkä vaivaa niin, että välillä mahotonta ankkakävelyä...ja sitten vielä tämä hikoilu! Omistan tukivyön, mutta tämmösellä helteellä en ees ajattele laittavani sitä päälle.

Hankinnat on hyvällä mallilla. Emmaljungan vaunut ostetaan perhepiiristä vähän käytettynä, Brion turvakaukalo on uutena, pinnasänky ostettiin käytettynä verhoineen, hoitoalusta löytyy, Baby Björn Balance sitteri saatiin ostettua käytettynä (vaikkakin kauan harkittiin, ettei sitteriä tarvita ollenkaan)...vaatteet löytyy omista vauva-ajan potkuhousuista lähtien. Puuhamatto on tilauksessa...hmm...seuraavaksi ostettavana amme ja teline :) Olenko ehkä aikaste liikkeellä? Jotenkin vaan oma pää sanoo, että syys-lokakuussa ei järki jaksa enää ees ajatella hankintoja.

Anukkio joku päivä kirjoitit, ettet oo uskaltanu painella massua kun pelkäät, että Paavo lyttääntyy. Mua niiiiin nauratti ja ukko katto kieroon, että mikä mua vaivaa. Ei niinkään se että sua pelottaa vaan se miten asian kirjotit. Siis täällä kohtalotoveri. Rakenneultraan saakka painelin tooosi hennosti vatsaa, että josko Nyytti sais mun viestin, mutta aina samalla hirvitti, että jos nyt jotenki töytäsinki sitä niin että kävi kipiää :LOL: Sitten kun näin ja tunsin miten kätilö rakenneultrassa murjo mun mahaa menemään minkä kerkes ja joka puolelta niin tuli järki käteen, että ehken mää pikku tönäsyllä ketään pahoinpitele :D

Iltapainit alkoi, niin josko Nyytin ja vesimelonilohkon kanssa köllimään. Kuulemisiin!

*metsätähti* & Nyytti 22+2
 
Pikaisesti vaan tuosta ultraajan painelusta. Mulla kanssa paineli vatsaa todella kovaa, ravisteli vatsaa ja lopuksi Pekkistä piti saada muuttamaan asentoa niin oikeen voimalla työnteli käden kanssa tosta
toiselta puolelta.
Huutelin muuten huutonetistä yhen ihanan tyttömäisen vaatepaketin, vaikka jotenkaan en vielä uskalla täöysin uskoa että meille on tulossa tyttö.

Harakanhattu Onnea poikalupauksesta!

Sunnuntaina saavutetaan täälläkin sitten puoliväli!
 
Ei mitään uutta auringon alla, lomalle mars! Apua mitenkähän tuosta huomisesta selvitään? Auto on kuin liikkuva sauna, tuntuu että iho pitäis repiä päältä että ois sopivan lämpöstä :kieh: +800 km taival alotetaan aamu seiskalta. Ei muutako taukoja taukoja!

Onnea taas ultrakuulumisista ja muista kaikille tasapuolisesti :) ja mnica anna sie tulla vaan, kyllä täällä itte kukanenkin märisee sun mistäkin kun tunteissa ollaan ja täytyyhän nämä huoletkin velloa ei ole niitä huolipäiviäkään toista samanlaista niin niistäkin ottakaamme kaiken irti! :D

Hankinnoista. oon istunu nyt kaks päivää putkeen selailemassa kaikki H&M Seppälä netanttila ellos blaa blaa kaikki mahdolliset nettikaupat läpi pieniä pieniä vaatteita, naamaan oikeen sattuu kun istun huuli pyöreänä kulmat kurtussa koneella ja lässytän näytölle ja mahalle.... Koirat istuu vieressä päät kenossa että mikä hemmetti tuolle akalle oikeen nyt tuli? :D
Toistaseksi sorruin tilaamaan pikku pikku vaate-starttipaketteja tuolta ellokselta aivan hurmaavilla mustavalkoisilla mäyrä-kuoseilla :heart: en uskaltanut toissapäivänä Ideaparkissa vierailla missään vaateliikkeissä kun siellä oli joku alennuskausi menossa... menoja ois yhtäkkiä kertynyt kun joka kauppaan menee se pari kymppiä (mitä ei ole varaa mennä) niin näiden innoittamana aloitin kotona nettishoppailun - eli ette usko kuinka monta ostoskoria oon deletoinut kyynel silmässä :LOL: :'( :kieh:

Ny nukkuun et jaksaa herää!

Lumineiti ja Uuboli 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Huomenia leidit :) Mies lähti töihin ja mä pääsin rauhassa keskittymään teidän kirjotteluihin :D Pistin samalla musiikin soimaan siinä toivossa, että jotain tarttuis sevellekin :heart: Tää on nyt sitä varhaiskasvatusta parhaimmillaan :D

Vauvalle on muodostunut jonkunlainen rytmi...ehkä lähinnä kuitenkin ruokarytmi, ihan niin kun äidillänsäkin :D Aamulla näihin aikoihin, kun oon syönyt aamupalan, niin seve alottaa aamujumpat ja hiljenee jossain välissä heräten taas puoliltapäivin lounaalle. Ja sitten iltapäivä kahville ja pitkin iltaa tulee sitten hajanaisia potkuja. Nukkumaan mennessä hän on kyllä jo yleensä itsekin nukkumassa. Hyvin harvon enää siinä vaiheessa on iskän kylkee ja selkää potkinut. Joskus kylläkin, mutta eipä ole mies vielä tuntenut :) Miehelle sanonutkin, että mukava olla tässä viestinvälittäjänä, kun toinen ei tunne potkuja ja pojalla kuitenkin ihan selkeesti jotain asiaa on :heart: Mun oma päivän rytmi on niin tasanen, että en tiedä olisko seve niin aktiivinen ilman noita ruokataukoja :D

mnica ja muutkin, joilla huoli tulevaisuudesta painaa...liityn kerhoonne. Oon laskenut noilla kelan laskureilla mitä mulle tulee käteen kuukaudessa äitiyslomalla ja minimissäänkin käteen tulee 1000 vähemmän, kuin nyt.... mulla siis vaihteleva tulotaso, joten tuo summa sitten vaihtelee 1000 ja 1800 euron välillä... Eli ei paljon hymyilytä se.. :| Kaiken lisäksi, työtulojen muuttumisen myötä mun tuloni on kasvanut sen 20% viime verotuksen sulkemisen jälkeen....mutta mutta... laskentatavasta riippuen jään parin sadan euron päähän siitä 20%... Tosin, eipä sekään ihmeitä tekisi... Eilen tuli vähän paha mieli, kun tajusin, että työttömänä saisin enemmän rahaa, kuin äitiyslomalla... eikö siinä oo jotain pielessä??? Äitiysloman johdosta menot kuitenkin väistämättä kasvavat uuden perheenjäsenen myötä, mutta työttömänä näin ei välttämättä ole. Toki voidaan aina sanoa, että työttömyyttä ei aina voi valita, mutta äitiyden voi, näkisi vaan sen päättäjän joka uskaltaa moisen sammakon päästää suustansa :kieh:
Samoin ihmettelin sitäkin, että lapsen ensimmäisen vuoden aikana tukisumma muuttuu vielä kaksi kertaa. Eli 56 päivää sai korotettua äitiyspäivärahaa ja sen jälkeen se muuttui hiukan pienemmäksi pariksi kuukaudeksi ja loppuaika tulikin sitten vielä matalampaa tukea.... Ihmettelin vain, että millä ihmeellä sekin perusteellaan... Tuleeko vauva muka jotenkin halvemmaksi 56 päivää syntymän jälkeen vai mitä-tä ?!? No, onneksi miehen tulot säilyvät ennallaan.. Tosin, meistä kumpikaan ei ole missään "johtotehtävissä" vaan ihan tavallisia duunareita ollaan ja tulotaso ollut sen mukanen. Olin melko itkunen ja katkera koko tukihommaa kohtaan... tuli vähän sellanen fiilis myös, että jos äitiysloman sijasta ilmottautuiskin työttömäks, että tulis toimeen! Mutta mun oloani helpotti kovasti se, että tein tarkat laskelmat kaikista laskuista ja lainoista mitä meillä kuukausittain tulee, millon on minkäkin kokosia summia maksettavana. Tein siis taulukon vuoden 2013 loppuun asti.. Lopuks lisäsin sinne todelliset tulot verojen jälkeen (eli myös sen mun onnettoman vanhempainrahani) ja totesin, että tullaanhan me toimeen... Talouden tulot on melkolailla +/-0, mutta tappioo ei näytettäisi tekevän.. Jossain kuussa jäi saturainen yli ja jossain mentiin saman verran miinukselle. Toki ymmärrän, että elämä on paljon mutkikkaampaa, kuin joku excel-taulukko, mutta jotenkin tilanteen näkeminen helpotti ainakin mua. Ja nyt koitan säästää joka tilistä vimmatusti, että olisi vähän bufferia, kun vauva syntyy... Listauksesta oli sekin apu, että kun tuo miesväki yleensä pystyy ajattelemaan vain konkreettisia asioita, niin listaa oli helppo näyttää miehellekin ja sanoa, että tämä on tuleva tilanne, nyt täytyy elää sen mukaan. Mun onneksi mies muutenkin on säästäväinen ja jos hän jotain koneita tarvii, niin ostelee niitä ns. omilla rahoillaan, sen jälkeen kun kuukauden yhteiset rahat on "korvamerkitty". Mutta nyt hänkin varmaan ymmärtää sen, että hankintoja pitää suunnitella paljon pidemmällä tähtäimellä kuin ennen.

Lisää haastetta tuo pakollinen autohankinta...ja sitä myöten kuukausittainen parin sadan euron autolainalyhennys... Mutta noilla meidän autoilla ei vaan voi ajatellakaan jatkavansa enää vauvan kanssa... nimim. tällä viikolla matka tyssäsi lämppärianturivikaan... Jos olis ollut 2kk ikänen vauva takapenkillä kyydissä, niin miten ihmeessä olisin siellä korvessa voinut ootella, että joku tulee auttamaan mua?

Ja vielä yhtenä huolena on mullakin, että ei ole äitiysloman jälkeen työpaikkaa mihin palata. Määräaikaisuus päättyy niin "sopivasti" ja jatkoa ei ole luvassa. Tän oon koittanut kääntää niin, että nythän mun ei tarvii potea huonoa omaatuntoa siitä, jos haluankin olla lapsen kanssa kotona kauemmin tai tehdä vaikka kymmenen lasta peräsin tähän maailmaan. Ei ole velvollisuuden tuntoa ketään kohtaan. Eikä tarvii surra, että liian pienen lapsen tarvii laittaa hoitoon. Jos tulee kuitenkin tilanne, että sitä työtä tarjoutuisikin, niin sittenhän voin sitä asiaa miettiä yhdessä miehen kanssa... mutta turha murehtia sitä asiaa etukäteen.

Lähtökohtaisesti siis uskon, että kyllä asiat aina järjestyy ja työtä löytyy tekevälle. Ja kun itse hoitaa omat hommansa ja taloutensa hyvin, niin kyllä sitä rahaa riittää välttämättömään. Ei huvituksiin, eikä ainakaan usein...mutta sitten pitää keksiä halvempia huvituksia ;)

Pahoittelut pitkästä tekstistä ja vuodatuksesta ja kiitos niille jotka jaksoi lukea... Eniten koitin tässä sanoa, että varmaan harva meistä ei murehdi tälläisiä asioita. Pahinta on, jos niitä miettii yökaudet, koska nää on just niitä asioita, jotka ei miettimällä muutu. Kannattaa ottaa rohkeesti härkää sarvista ja katsoa mikä se oma tilanne ihan oikeesti on... Sellaselta epämääräseltä peikolta kuin esim. rahojen vähyys on paha suojautua, mutta kun selvittää kuinka vähän sitä rahaa ihan oikeesti on ja kuinka paljon sitä ihan oikeesti pitäis olla, niin vastustaja ei välttämättä ookaan enää niin paha... Ja mitä tulee miehiin ja niitten rahan käyttöön... paha aikuista miestä on käskeä, mutta kyllä niitten silmiä voi koittaa vähän avata tilanteelle ;) Uus perheenjäsen on niillekin varmasti niin iso juttu (vaikka olisivatkin isiä jo ennestään), että tilanteen hahmottaminen etukäteen on kakslahkeisille helposti ihan liian monimutkasta. Mun mies sanoi melko hyvin tähän liittyen viime viikonloppuna, että alkaa itellekin tuleen sellanen olo, että pitäis saada remppa tehtyä loppuun, kun noi viikot vähenee. Että vaikka tää vauva on mulle ollut jo kovasti konkreettinen monta viikkoa, niin miehelle se ei vielä oo ollut, kun sinne marraskuulle on niin kovin kovin pitkä aika... kunnes lasketaan viikkoja hiukan tarkemmin... 16 viikkoa ja ollaan viikolla 40... Ei kuulosta paljolta eihän ;)

Tsemppejä mammat ja avointa puhetta, sitä varten tämä palsta on =)

sisunen ja seve 23+2



 
Viimeksi muokattu:
sisunen pelottava/jännittävä todellisuus iski, kun kirjoitit, että 16 viikkoa ja olette jo viikolla 40...meillä se tarkoittaa 17 viikkoa...kääk! En oo valmis! Oonko? :O

Lumineiti täällä kans on selattu noin miljoona verkkokauppaa hellyyttävien vaatteiden toivossa. Oma ongelma on vaan ollut se, ettei mikään oo kelvannut! Ennen raskautta, kun katseli huvikseen vauvan vaatteita tai osteli sisarusten vauvoille, niin kaikki oli niin täydellisen ihania ja nyt sitten tuntuu, että kaikki on vaan rääsyjä...Suojeleekohan meikäläisen alitajunta lompakkoa? Noh, lopulta tilasin viikolla Boozt verkkokaupasta pari vaatekappaletta, kun siellä on niin edullisia ja tuttuja merkkejä kuitenkin. Laskeskelin, että hyvällä tuurilla nyt perjantaina olisi ollut paketti postissa ja sitten kun se ei vielä ollutkaan niin itkuhan siinä tuli :LOL:

Omaa napaa kahteentoista asti tuli nukuttua, kun Nyytti valvotti yöllä useamman tunnin. Kauhulla odotan, että tuoko on hänen ruokailurytminsä yöllä :O Ei nimittäin ollut ensimmäinen kerta, kun hänellä yöt menee rummuttaessa niin, ettei mamman tartte haaveillakaan unista...

*metsätähti* & Nyytti 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: Lumineiti
Raha-asioita täälläkin on mietitty luonnollisesti. En ole uskaltanut tarkkaan edes laskea paljon sitä sitten rahaa tulee, varautunut kyllä olen hyvinkin pieniin tuloihin. Mutta viimeistään sitten äitiysloman jälkeen varmaan pitää pankin kanssa koittaa sopia noista talolainan lyhennyksistä, jos mies ei sitten pysty maksamaan sitä puolta minunkin osuudestani. Maltilliset lyhennykset meillä onneksi on. Ja molemmilla varsin hyvin säästöjäkin. Ja onneksi tulot on nyt samat, niin helppo jakaa menotkin. Jotenkin tuntuu ettei mies oikein ole ymmärtänyt, että kohta hänen on maksettava enemmän noista pakollisista menoista. En tiedä olettaako sitten että onhan minulla noita säästöjä ja niillä sitten elän. Ei ole kauheasti kantaa vaan ottanut näihin raha-asioihin, vaikka oon koittanut puhua. Kuitenkin ihan fiksu on rahan käytössä, joten luulis tajuavan. Enhän minäkään mielelläni toisen elätettävänä olisi, mutta pakko taitaa olla, lapsen hyväksihän se vaan on. Mutta saa nähdä kuin kauan hoitovapaalla pystyn olemaan, oon miettinyt jos sitten saisi alkuun tehdä 6 tuntista työpäivää. Siinä mielessä oon hyvässä asemassa, että on se vakituinen työpaikka ja pystyy just tekemään sitä lyhyempää työpäivääkin. Ja kun molemmat haluttaisi vielä lisääkin näitä lapsia, niin en viitsi hirveästi vielä stressata näistä ja miettiä sitä parasta ikäeroa jne. Tosin minä haluaisin pienellä ikäerolla, mutta siinä tulee just sitten se miten rahallisesti pärjää jos ei välissä ehdi töissä käymään jne.

Tulipas minullakin pitkä vuodatus, mutta onneksi en ole ainut joka näitä miettii.
Ja onneksi ens viikolle on luvattu sateita ja vähän viileämpää kun työt taas alkaa. Ei tuolla pihalla kauhean pitkään jaksa olla. Vähän sain yhtä puskaa raivattua rikkaruohoja ja nokkosia leikeltyä. Ei vaan enää kauheasti kärsi kumarrella.

Puoliväli saavutettu tänään ja sen kunniaksi pikkuinen jytäsi aamulla sitten ihan kunnolla. Sellaisia kunnon tömäyksiä tuntui ihan mahanpäällekin. Ei oikeastaan tuntunut mahassa tuo, mutta huomasin vaan peiton päälle tuon, kun peittokin ihan liikahti :D Onkohan kaveri kääntynyt toiseen suuntaan kun ei eilenkään potkuja niinkään tuntunut, pelkästään sitä mylläystä.

Tirppana 20+0
 
Raha-asioista olette kirjoitelleet. Minullakin on jo vuosia ollut vakituinen työpaikka, joten sen puoleen olen aina rauhallisin mielin ollut kotona. On paikka mihin palata.

Taloudellisesti ei palkalta tippuminen ä-päivärahalle ole ollut iso harppaus, koska siinä vaiheessa on yli 400e hoitomaksut jääneet pois, kun lapsetkin ovat jääneet kotiin minun kanssa. Iso pudotus tuli nyt keväällä kun ä-päiväraha loppui ja jäin kotihoidontuelle. Menoja piti karsia lähes 1000e kuussa, ja samaan aikaan loppui myös lapsilisä vanhimmasta lapsesta ja kuitenkin esim. lukion kirjat toivat uuden menoerän.

Hyvin on kuitenkin selvitty (kiitos ison veronpalautuksen ja pienen säästämisen), asuntolainaan lyhennysvapaata jokunen kuukausi, lehtitilaukset pois, nettiliittymiä vähennetty. Ruokaa tehdään tarkalla budjetilla ja hyödynnetään alennuksia. Kirppareista on tullut mun suosikkipaikkoja ja voi sitä riemua kun sieltä löytyy jotain, mitä lapset tarvitsee ja paljon halvemmalla. Asutaan parinkin kauppakeskuksen lähellä, ja tiukasti on pysytty sieltä pois, ettei tule houkutuksia. Täytyy sanoa, että on tämä "pihistely" ollut kaiken sen ilon väärti, mitä on saanut kokea kun tuon 3v:n ja 1v:n kanssa on saanut päivät touhuta. Tilanne on minullekin hieman outo, kun yleensä olen palannut töihin kun vauvat ovat olleet just sen vuoden.

sisunen ihmetteli tuota korkeampaa päivärahaa ekoilta päiviltä. Muistaakseni se tuli siksi, että monet työpaikat maksavat ensimmäisiltä kuukausilta palkkaa, joten tuo korkeampi päiväraha menee siinä tapauksessa työnantajalle ja tasoittaa näitä äitiyslomista tulevia kuluja. Mutta tietenkin, jos ei palkkaa saa, niin se korkeampi päiväraha tulee äidille itselleen.

Tirppana83 Nykyään voi lapset "tehdä" pienellä ikäerolla, ilman että se vaikuttaa päivärahaan. Eli seuraavasta lapsesta saa vähintään sen saman päivärahan kuin edellisestä, ilman että tarvitsee käydä töissä niitä palkkatuloja kerryttämässä. Seuraavan lapsen la on oltava ennen edellisen 3-vuotispäivää. Toki töihin meno ja pidempi ikäero on järkevää, jos haluaa kerryttää myös säästötiliä.

rytmi Rytmistä ei tietoakaan. Päivisin olen liikkeessä ja touhussa niin paljon, että en ehdi juuri mahan oloja tarkkailla. Iltaisin kun menen sohvalle pitkäkseen ja katselen telkkaria, on mahassa aika menot. Jollain oli kännykkä potkumittarina, meillä sen virkaa toimittaa tv:n kaukosäädin ja joskus kyllä Eikka saa aika mahtavat heilurit aikaan.

Hikistä loppupäivää ja ukkosta odotellessa,

Scala ja Eikka rv 22+1
 
Mulla näemmä tulee nämä vitutusolot aina viikonloppusin tälleen lomalla :) Tänään oon potenut rankkaa kateutta kun eräs kaverini ilmotti fb:ssa olevansa juuri lentokentällä siemailemassa kuoharia ja kohta eessä parin viikon loma Kreikassa. Lisäksi ottaa päähän kun on Ruisrock enkä jaksanut lähteä.. siis ihan fyysisesti en jaksanut, muuten olis kyllä niin paljon haluttanut mennä :( On välillä niin ristiriitanen olo ittensä kanssa. Että miks helkkarissa mä nyt jaksan valittaa pienistä kun kuitenkin olen vauvaa toivonut jo vuosia! Ihan tuoreessa muistissa on vielä kun lööpit hehkutti Victorian raskausonnea ja mä aloin kaupassa itkemään kun ajattelin että ei mulla kuitenkaan ikinä tule tommosta :) Oon vissiin jotenkin perusnegatiivinen ihminen kun ei koskaan ole hyvin! Ärsyttää huomata itsessään tällaisia piirteitä!

Mitenhän pian tuon vauvan kanssa uskaltaa lähteä lentokoneella matkustelemaan? Onko kellään kokemuksia? Meillä on ollut tapana n. kerran vuodessa käydä jossain etelänmatkalla, siis ihan jossain Kanarialla tai vastaavassa. Haaveilen kovasti pääseväni jo ehkä ensi kesänä tai syksyllä 2013 jonnekin.

Raha-asioista täälläkin pähkäillään ja ollaan huolissaan. Mieheni on sellainen hetkessä eläjä eikä kanna huolta raha-asioista. Meillä on sellainen tilanne, että olen ostanut tämän rivarikolmion yksin ennen mieheni tapaamista. Asuntolaina on minun ja saa olla jatkossakin. Olen lyhentänyt sitä ehkä liiankin suurilla erillä. Ajattelin mennä rakenneultran jälkeen juttelemaan pankkiin joko tauosta lainanlyhennyksissä tai sitten erien pienentämisestä minimiin. Jännittää vaan kun lainani on jaettu kahdeksi lainaksi ja toinen niistä on kiinteäkorkoinen (silloin kannatti ottaa) ja se on kuulemma paljon "jäykempi" muuteltava. Mulla ei missään tapauksessa ole varaa äitiysloman aikana lyhennellä sitäkään entiseen malliin... huoh.
Jos saan tuon laina-asian hoidettua, niin en huoli niin paljon. Uskon vahvasti "suu säkkiä myöten" -elämiseen. Ihan hyvin pärjäsin opiskeluaikoinakin sillä 1540mk/kk opintotuella +asumistuki. Siis onhan nyt toki enemmän menojakin, mutta mitä yritän tällä vertauksella selventää, niin luotan siihen, että kun pitää menotkin kohtuullisina niin kyllä sitä pärjäillään. Siinä mielessä saa kyllä tuon matkahaaveen unohtaa, ellen sitten löydä jotain huippuhalpaa äkkilähtöä :)
Sekin rauhoittaa, että minulla on vakituinen virka/työpaikka, johon saan sitten pomminvarmasti palata. Näillä näkymin olen kotona hoitamassa vauvaa tammikuuhun 2014 asti. Opettajana tuntuu luontevalta palata työhön uuden lukukauden alkaessa. Tälleen ehtisin olla kotona Paavon kanssa reilun vuoden. Enemmänkin haluaisin olla, mutta se taloudellinen tilanne......

metsätähti, juu minä se vähän kieli poskessa puhuin siitä Paavon lyttäämisestä :) En mä kyllä uskalla painella massua kovasti edelleenkään. Vaikka neuvolantätikin tistaina junttas sitä aika reippaasti! Miks niitten täytyy sillai tehdä? Musta se tuntuu ällöttävältä. Eihän se satu mutta tuntuu kamalalta. Ja pelottaahan se siltikin vähän ettei vauvaan satu. Kamalaa jos ne alkaa munkin masua vatkaamaan ens viikon r-ultrassa. Kun se muutenkin jo pelottaa ihan tarpeeks.

Valivali ja ruikutirui päättyy täältä Turusta tähän :)

Anukkio ja Paavo-Poika 20+1
 
Kiitos Scala tuosta infosta, itsellä kun ei hirveästi ole tietoa kaikista noista äitiyspäivärahoista ym. Muuta kuin että ilmeisesti nyt kun sitä hakee (ekan kerran) niin pitänee viedä jotain palkkakuitteja viimeiseltä puolelta vuodelta tai sit se menee vuoden 2010? tulojen mukaan. Joten pitänee vaan viedä kiltisti ne palkkakuitit, kun on parissa vuodessa jotain euron noussut tuntipalkkakin. Ja juu, toki haluaisin pienemmällä ikäerolla sitten toisen, olis sitten enemmän kaveria tälle esikoiselle. Mutta kaikkihan taas riippuu niin monesta asiasta. Mies ilmeisesti myös samalla kannalla, mutta eri juttu taas on, miten helposti sitten onnistuu se toinen saada aluille.. Tässä ekassakin yrityksessä meni se reilu puoli vuotta, toki sekään ei loppujen lopuksi pitkä aika ole, verrattuna monen muun tilanteeseen. Mut kunhan nyt saa tosiaan tän ensimmäisenkin tehtyä, niin ehtiihän sitä sittenkin asioita pohtia ja murehtia. Ja onneksi tosiaan ollaan molemmat aika säästäväisiä, aika vähän menee rahaa mihinkään ylimääräiseen. Alennusmyynneistä olen tähänkin asti vaatteeni ostanut jne. Nyt tosin tuo uusi auto teki miehen säästöihin loven, mutta onhan niitä silti vielä aika mukavasti jäljellä. Ja tosiaan veronpalautuksia tulee molemmille reilusti, kun tää talo tuli ostettua 1,5 vuotta sitten. Ja vielä jos voittaisi tappelun kelan kanssa, niin sieltäkin tulisi aika kivasti rahaa, useamman kuukauden sairaspäivärahoista edelleen on valitus menossa. Tosin kovin suuria toiveita en tästä elättele.

Pitkästä aikaa iski ärrinmurrin kohtaus miestä kohtaan. Olin just sisällä ottamassa kissan silmäkulmasta punkkia pois, kun toinen talsii kengät jalassa ihan siihen viereen. Ja tuo mein kissa pelkää jostain syystä älyttömästi jos sisällä kävellään kengät jalassa. Ja kyllähän mies sen tietää, mutta siitä huolimatta piti sit jatkaa vaan lompsimista, vaikka näki jo metrien päästä, että just oon pihtien ja kissan kanssa siinä. No, kissa sit juoksi pihalle karkuun ja ei oo sen jälkeen näkynyt. Punkki edelleen silmäkulmassa. Muuten sais ukko ite nyt sit ottaa sen punkin siltä, mutta siitä ei tule kuin tappelu, ei se kissa anna kenenkään muun itseään käsitellä kuin minun.
 
Tirppana83 En usko, että sun tarvitsee sinne kelaan mitään palkkakuitteja viedä, en minä ainakaan muista koskaan vieneeni. Työnantaja täyttää niihin kelan papereihin ne palkkatiedot puolelta vuodelta, lisäksi hakee sen oman osuutensa sieltä kelalta, jos saat ekat kuukaudet palkkaa. Suuremmilla työnantajilla on myös mahdollisuus tehdä se sähköisesti netissä.

Kelassa ne laskee automaattisesti, mikä on sinun kannalta paras ä-päivärahavaihtoehto, puolen vuoden tulot vai vuoden 2010 tulot. Ja ne joilla on alle 3v lapsia, kolmas vaihtoehto on siis tuo sama päiväraha kuin edellisestä. Kelan virkailijan pitää siis virkansa puolesta valita se hakijan kannalta parhain vaihtoehto.
 
Anukkio, mulla on sama tilanne asunnon kanssa, eli minä olen ostanut talon ja minä sitä lainaakin lyhennän (ja tulen lyhentämäänkin). Sama tilanne myös siinä suhteessa, että mulla on asuntoon kaksi lainaa, valtion takaama ja aikanaan äidin takaama, joka nyt on muuttunut asunnon takaamaksi. Pikkulainassa on vaihtuva korko, isossa kiinteä korko. Ja ainakin Nordeassa sain lyhennysvapaan kumpaankin lainaan :)
Ensi kuussa siis alkaa mennä vain korot ja koska otin kaksi vuotta lyhennysvapaata (mies työtön, aion pitää puoli vuotta hoitovapaata), niin seuraava lainan lyhennys on elokuussa 2014 :)
Rohkeasti vaan siis neuvottelemaan!
Mulla oli ajatuksena joko lyhennysvapaa tai laina-ajan pitkittäminen, mutta jälkimmäinen ei onnistunut kiinteän koron takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Anukkio
heipsati hei :)

päivärahasta mä olin perhepäivähoitajana.. ja koska nuorin on alle 3v, sain kotihoidontukea, joka katsottiin Kelassa mulle palkaksi. sitä varten piti toimittaa erillinen verokorttikin. samaten hoitolapsista saatu kulukorvaus oli mulle laskettua palkkatuloa.
Arvatkaas kuinka kävi, kun menin laskettamaan päivärahaani?
-No Kelapa ei laske näitä tuloja mun äippärahaan ollenkaan!!!!! :mad: eli kun peruspalkka oli mitä oli, niin sen mukaan sitten lasketaan, ja ei kyllä kuulkaas paljoakaan naurata. liki minimiin jää :(
Ihan turhaa systeemiä mun mielestä. Kuitenkin olen tehnyt kokopäivätyötä, 10-11 tuntisia päiviäkin, ja minkä vuoksi?+?????

mutta näin mennään ja vatsahaavaa ei jaksa ottaa vastaan liikoja murehtimalla näitäkään. Remppa saadaan hyvälle mallille ennen mun jäämistä kotiin, ja hommat jatkuu sitten kun äitiysloma on ohi.
Perhepäivähoitajana on siinä mielessä kätevä olla että ei tartte sitten hoitomaksuja omistaan maksaa, saa olla kotona töissä ja näkee muutakin perhettä :D

auto menee vaihtoon vielä, mutta eikös semmonenkin kärry jostain siunaannu mikä palvelee meidän tarkoituksia :)

noni, nyt lohta ja salaattia...ja sen jälkeen irtsareita :p
 
Hyvää matkaa harakanhattu!

Rahatilanne
Kyllähän tuo rahatilanne täälläkin hiukkasen huolettaa, kun miehellä loppuu työt lokakuun jälkeen, jos siis sopimusta ei jatketa, rukoilen yli kaiken, että jatkuisi! Ja hyvin ollaan tähän asti tultu miehen tuloilla toimeen ku oma kotihoidontuki on aivan kakka.. Mies tienaa alle viikossa saman, mitä mä kuukaudessa, ompa arvostettua tää kotiäitinä oleminen ja kun yrittää kotona lastaan kasvattaa :stick: onneks liiton päivät on miehellä täynnä, mutta ennen ku nekään alkaa pyörimään, pitää nyt laittaa jo kaikki mahdollinen säästöön ja onneks saadaan ihan hyvät veronpalautukset, tarkoitukella mies maksannu vähän liikaa, että sais joulun alla sitte enempi.

Närästys
Mä oon muutes kuullu sanonnan, että närästäville odottajille tulis paljon hiuksia omaava lapsi. Ainakin mun siskoa esim näärästi kauheesti odotusaikana ja ihan hurja pehko oli pojalla syntyessä, meijän vuoden ikäsellä ei oo vieläkään niin paljoa hiusta :D ja mua ei siis ikinä oo närästänny, eikä mitään tietoa miltä se tuntuu :O en oo tainnu jäädä mistään paitsi :snotty:

Me oltii tos 5 jälkee iltapäiväl lähös ostaa jäätelöä, ku appiukko toi parilitraa mansikoita aamulla, niin kävellessä autolle rupesin kattomaa ku nuorempi likka oli mun sylissä, että mikä ihme sen korvan takana on niin PUNKKI! Siis mä vielä koiralta otan punkin, ok, mut siis mun rakas pien 1-v neiti :'( siinä melkee itku päästy ja maha meni ihan sekasin. Noh, ei muuta ku päivystykseen ja siellä ottivat sen pois sitte ja viikon verran pitää nyt tarkkailla, että jos tulee se rinkula tai rupee punottaa tai yms ni sit antibioottikuuri, turhaan ei noin nuorelle anneta kuuria, kun on niin vahvaa kuulemma. Kyllä täst lähtien teen punkkitarkistuksen ainakii 3 kertaa päivässä!! :kieh: :mad:

*metsätähti*
Mul kans ihan sama fiilis ku aikasemmin oon katellu kaupoissa ja netissä just noit vauvan vaatteita ni kaikkii tosi ihanii on ollu ja nyt sit ku selailee ni ihan ku mukamas ei kelpais meijän tulevalle neidille :LOL: onko sit minusta tullu pihi vai mikä lie :whistle:

Vauvan rytmi
Siis mul tuntuu päivisin silloin tällöin potku sinne tai potku tänne, mut iltasin on aina ku nukkumaa on menossa ni hurjaa myllerrystä :p mut ei oo viel mitää tiettyy rytmii, ehkä enemmän vielä vaan nukkuu, tai sit en vielä kaikkia liikkeitä tunne.

Koira
Meil on semmonen 40 kilonen uros labbis, oikee sellain laiskan letkee, vähä niiku omistajasakin :LOL: Aamul tai illal yleensä käydään pidempi lenkki ja sit pari vähä semmosta lyhyempää lenkkiä. Meil koira läähättää ihan hullunaa just jos on lämmin ilma, ni ei raaski toisenkaa pitkälle lenkille lähtee tai sit pitäs olla vettä mukana. Talvisin on kiva ku toinen oikee nauttii pakkaskeleistä niin voi tehdä kuin pitkii lenkkejä tahansa.

Oho, ompas kello jo paljon, nyt äkkiä iltapuurot lapsille, että pääsevät yöunille.

Niiskuneiti-87 ja murunen 21+6 (huomena poksahtaa ja kovaa) :LOL: :heart: vissii vähä yliväsymystä liikkeellä :D
 
Jee, tänään poksuu 23+0 :heart:

Raha-asioista Kyllähän ne itseäkin mietityttää, kun valtava asuntolaina painaa päälle eikä kauheesti viittis ottaa lyhennysvapaata. Onneksi mun äitiysraha tulee olemaan ihan ok, joten en usko, että joudutaan vielä tekemään mitään poikkeusjärjestelyjä, vaikka toki menoja täytyy reilusti karsia. Onneksi molemmille tulee reilut veronpalautukset, niin sekin helpottaa. Eniten huolestuttaa vanhempainvapaan jälkeinen tilanne, kun tippuu kotihoidontuelle. Silloin on pakko sopia lyhennysvapaista kuukausista pankin kanssa ja siltikin tulee olemaan tiukkaa. En kuitenkaan aio (ainakaan näillä näkymin) mennä heti töihin takaisin, joten sitten täytyy vaan sinnitellä miehen tuloilla. Mun sijaisuus loppuu jossain välissä vanhempainvapaata, mutta onneksi täällä päin on kuitenkin opettajille melko hyvin töitä, joten oon ihan luottavaisin mielin, että saan jotain töitä sitten kun alan harkita töihin paluuta. Haaveillaan toisesta lapsesta pienellä ikäerolla, mutta... tähän tuhlaantui kolme vuotta, joten turha suunnitella liikoja.

Muuten raha-asioista vielä sen verran, että miten aiotte käyttää lapsilisät? Kuluuko ihan elämiseen vai säästättekö jotenkin? Me ollaan ajateltu, että yritettäisiin siirtää se huima 100euroa kuussa vauvan tilille ja maksettaisiin sieltä sitten suurempia vauvan menoeriä, kuten vakuutus, turvaistuin, polkupyörä jne. Mutta jos tulee tiukkaa, niin sitten käytetään ihan arkeen.

Muistattehan, että kaikki päivityspyynnöt tulee laittaa punaisella. Tänne tulee paljon tekstiä päivittäin ja osa ultrakuulumisista ym. saattaa mennä ohi, kun joskus vaan selailen tekstit läpi enkä ehdi lukea sanasta sanaan kaikkia.

idylli
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Heips,

Pikaisesti ennen nukkumaan menoa, viime yönä uni jäi vähiin, niin nyt sitten väsyttää kahta kauheammin.

Raha asiat ei mua kovin huolestuta. Mun tulot ovat olleet viimeisen puolisen vuotta kotihoidontuki ja lapsilisä, joten kokemusta pieni tuloisena olosta löytyy. Lainaa meillä kodista vielä jonkin verran on, mutta erä on todella pieni, joten sitäkään ei tartte rukata. Täytyy sitten äitiyspäivärahoista ja veronpalautuksista säästellä, ettei tarvi heti vanhempainvapaan päätyttyä lähteä takaisin työelämään, ellei sitten sen hetkinen elämäntilanne sitä joka tapauksessa vaadi.

Rytmi vaavilla on selkeästi tyypillinen vauvaperheen rytmi, valvotaan silloin kun muut nukkuu ja nukutaan silloin kun muut valvoo. Päivisin ei paljoa liikkeitä tunnut, mutta iltasella ja yöllä on senkin edestä eloa :)

Inari & Juri Kakara 21+1
 
Raha-asiat tietysti mielessä siitä kun hoitovapaalle jää. Silloin tapahtuu romahdus, mutta eiköhän siitä selvitä. Mä tienaan enemmän kuin mies, mutta kyllähän tota selvittiin aiemminkin hoitovapaalla, niin eiköhän nytkin. Menoja olen alkanut jo nyt karsia ja säästöön laittaa kaiken liikenevän ja pikapikaa maksan remppalainaa pois, ettei sitten ole ylim. menoeriä. Mä olen niin iloinen ja tyytyväinen tähän suomessa olevaan järjestelmään, että voi 3v asti olla lapsen kanssa kotona yhteiskunnan maksaessa siitä. Valinnanvapaus. Hyvässä asemassa ajatellen toisia valtioita ihan Euroopassakin, ettei ole välttämättä ollenkaan palkallisia äitiyslomia, niin kuin täällä. Oonks mä liian yltiöpositiivinen?

Lapsilisä tulee mulle ja menee kyllä mitä tulee. Lasten tileille laitan silloin tällöin rahaa ja sieltä oli tarkoitus tehdä suurempia hankintoja kuten polkupyörät, mutta en mä ole sieltä raaskinutkaan ottaa. Ja usein on sitten synttäri-/joululahjatoiveena mummoille ja kummeille isommat hankinnat, niin tulee oikeesti tarpeellista.

Närästystä ei ole, mutta mulla on tosi herkkä maha. Orjallinen ruoka-ajoille enkä pysty syömään mitä tahansa tai kärsin parin tunnin vatsanväänteistä. Ja ei aina selitystä asioille löydy, eilen kärsin taas ihan kotiruuan jälkeen. Varmaan taas herkistyy enemmän raskauden myötä. Mutta on se oikeesti välillä, mun on esim.syötävä ennen kuin menen vaikka ravintolaan syömään tai tulee vatsanväänteet. Einekset, pizzat, hampparit yms. ei missään nimessä! Itse teen ruuat pääsääntösesti alusta loppuun, niin tietää mitä niissä on ja ilman lisäaineita. Tää on harmi, kun joskus vaan ei jaksais kokkailla ja ois niiiiin helppoa lämmittää joku valmis ruoka.. ja tää on tosi rajottava ongelma, koska mun pitää miettiä ettei ateriavälit kasva liian suuriksi esim.jos menee kaupungille. Mutta toisaalta se on hyvä lastenkin kannalta, niin ei tule nälkä-kiukkua kesken matkan.

Rytmi on selkeä siis lasten vuoksi ja oman vatsan vuoksi. Vauva jumppailee aamulla kun heräillään ja ruoka-aikoina sekä illalla kun on nukkumaan menossa. Mutta tuskinpa tuo rytmi kertoo mitään mahan ulkopuolisesta elämästä.

Mansikat on niiiin parasta! Tarttee ostella monta laatikollista pakkaseen talven varalle. =)

Hevosenkenkä 22+5
 
huomenta mammaset :)

harmittaa tää kuumuus, jäi illan lemmenleikit pahasti kesken kun halut karisi molemmilta hien virratessa ja hapen loppuessa :D mutta kivaa oli silti :p on tuo mies vaan semmonen herkku... mä niin pitäisin sen töistä aina kotona et se sais vaan mua viihdytellä ;) onneks lomaa on vielä...

valoisat yöt ja univaikeudet no me on ratkaistu ongelma niin, että makuuhuoneessa on pimennys-rullaverhot. aivan loistavat!!!!! on ihanaa herätä aamulla kun ei ole hajuakaan kellosta, ja vielä kun makkarin ikkunaan paistaa aamuaurinko, niin eipä häiritse :)

lumineiti jaksamista ajoon :)

tulot jos mun tulot ois olleet isommat, meillä ois isä jääny kotiin vauvan kanssa ja mä oisin jatkanut töitä. alun kolme kuukautta ehkä oisin ollu ite. mutta nyt miehen tulot on niin paljon isommat, ettei meilläkään kyllä hätää ole. omat tienestit tippuu päälle 500e, mikä ei loppupeleissä ole edes paljoa. mutta harmittaa kovasti.

lapsilisät se mikä tulee, myös menee... kolmelle lapselle on aika vaikeaa säästää, mutta mitään heiltä ei puutu. ostelen vaatteet ja muut tarvittavat. säästötili meillä on erikseen yhteinen, ja ehkäpä sitten kun tämä talo on remontilta valmis, voidaan joka lapsellekin erikseen alkaa säästämään. tänä päivänä kun ruokakin on jo niin kallista niin siihenkin uppoaa vähintään 400e kuussa viideltä hengeltä, eikä aina riitäkään...

vauvan rytmi joka ensimmäistään odottaa, ei tartte säikähtää että vauva jos yöllä keikkuu, että niin se on sitten syntymän jälkeenkin... kun opettaa pienen siihen et yöt on nukkumista varten, niin aika helposti ainakin itellä käynyt. vauvat syö ja nukkuu, eikä killittele silmät apposen auki keskellä yötä :)

maha nyt on päässy siihen vaiheeseen,kun oikein ylpeänä kulkee selkeän vauvamahansa kanssa, tiukat vaatteet on ihanat peilistä katottuna, vaikkakin nään jotain häiritseviä asioita, kuten joku alushousun sauma... tai rintsikan sauma... sitten kun vertaa ihmisiin, ketkä ei ole edes raskaana, ja nekin kehtaa kulkea monen monen makkaransa kera tiukoissa vaatteissa, niin ei mulla ehkä olekaan mitään häpeän aihetta :)

lämmintä päivää kaikille, meillä suunnataan tänäkin sunnuntaina kirppareille :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hevosenkenkä;26639569:
Mä olen niin iloinen ja tyytyväinen tähän suomessa olevaan järjestelmään, että voi 3v asti olla lapsen kanssa kotona yhteiskunnan maksaessa siitä. Valinnanvapaus. Hyvässä asemassa ajatellen toisia valtioita ihan Euroopassakin, ettei ole välttämättä ollenkaan palkallisia äitiyslomia, niin kuin täällä. Oonks mä liian yltiöpositiivinen?
Oot sä liian yltiöpositiivinen :D Ei vaan, oon kyllä ihan samaa mieltä, että meillä on hieno järjestelmä ja asiat paremmin kuin monessa muussa maassa. Mutta onhan se kotihoidontuki ihan naurettavan pieni summa. Työttömänä saisin ainakin neljä kertaa sen suuruisen summan kuussa (ansiosidonnaista), joten tekisi kyllä mieli alkuun keplotella ja nostaa työttömyysrahaa ja sitten jos saa töitä, niin ilmoittaa jäävänsä kotihoidontuelle. Ja kyllä, väärin se on tuolla tavalla toimia, mutta tällainenkin porsaanreikä on ja aika moni sitä käyttää. Jos kotihoidontuki olisi edes pari sataa enemmän kuussa, niin sillä pystyisi jo ostamaan ruuat ja vähän ehkä vaatteitakin ym. mitä lapsi milloinkin tarvitsee. Tai maksamaan muutaman laskun jne. Meidän asuinkunnassa ei siis ole mitään korotettua kotihoidontukea, kuntalisää tms. miksi sitä kutsutaankin.

Mutta näitä on aikaa murehtia myöhemmin. Jospa ensin keskitytään saamaan meidän pikkuiset tähän maailmaan ja ollaan onnellisia heistä :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä