Marraskuun 2012 masuasukit <3 *heinäkuussa*

Iltavuoro takana, kuumassa vanhuksia hoidellaan +28,5-29,5 astetta.
Lähes koko kymmenen tuntinen jaloillaan seisomista, loppuillasta jalat jo niin kipeät että käveleminen sattuu. Eikun huomen aamulla taas uudestaan :O
 
Jos mukaan vielä mahtuu, täällä olisi yksi mattimyöhäinen. En ole oikein aiemmin saanut itseäni hilattua tänne palstoille. Viime syksyltä on koettuna tuulimunaraskaus ja sen jälkeen on ollut kaikenlaista vaikeutta elämässä asia toisen perään. En oikein ole uskaltanut enkä osannut iloita raskaudesta. Nyt on kuitenkin puoliväli ylitettynä (20+4) ja ehkä tässä pikkuhiljaa voisi alkaa ajatella, että kaikki ehkä meneekin hyvin =) Tuolla laskettujen aikojen listalla ilokseni huomasin muutaman tutun nimen viime syksyltä ja talvelta. Ihanaa että ollaan nyt täällä puolella!

Meillä on rakenneultra tämän viikon perjantaina. Sitä odotan lähinnä innolla, toki vähän huolestuttaakin. Pahimmat pelot menivät kuitenkin onneksi pari viikkoa sitten, kun jouduin kipuilun vuoksi ylimääräiseen ultraan erikoislääkärille ja hän silloin jo katsoi vähän sikiön rakenteitakin eikä mitään huolestuttavaa näkynyt. Laskettu aika on tässä vaiheessa 15.11., mutta tuon lääkärin arvion mukaan rakenneultrassa siirtyy viikolla eteenpäin. Mutta ilmoittelen sitten kunhan ollaan ultrassa käyty ja asia varmistunut :) Eli:

15.11. / taraolivia / ensimmäinen / SatKS
 
  • Tykkää
Reactions: nellielli
huomenta :)

tervetuloa taas uusille, meidän porukkahan on jo kohta kuin legioona :D vitsi kun kiva kun mukaan tullut noin monta uutta taas :)

turvotuksesta ja aiempi kommenttini niin eihän se nyt taaskaan ollut niin et tämä kommentti on se AINOA oikea pointti :D turvotukseen voi olla monia eri syitä, ja joissain tapauksissa liikunnan vähyys on syynä... tiedän vaan äitejä ketkä on just olleet vaan, syöneet kuin hevonen ja vallankin pitsaa, sipsejä ym voimakassuolaista,.... sit nesteet jämähtää ja kroppa turpoaa. tottakai jokaisen elimistö toimii erilailla, tää oli vaan yksi toteamus muiden joukossa....

rahat mä olen tienannut ekstraa omilla käsitöilläni, jokainen killinki minkä vaan saa kyhättyä, on tervetullut :) ihana kun ihmiset tykkää, ja mä saan tervettä vastapainoa lasten ja kodin hoitoon :) inspiraation ollessa valloillaan, tuntuu ettei ompelemista halua lopettaakaan, ja sit melkein harmittaa, kun aika loppuu kesken :) oon myös pitänyt jokusen kerran pihakirpparia, siitä tullut kanssa mukava lisä välillä :)

kirpparit meillä päin sekä lähi-kaupungeissa on TOSI hyvät kirpputorit!! oon jo vuosia kiertänyt, isommille lapsille ei oikein tahdo enää niin helpolla löytää, mutta pienille on ja äitiys-vaatteita myös. ja kun usein kiertää, näkee sit helposti, mikä loosi on uusi, ja ehtii nappaamaan parhaat päältä :)
vauvan vaatteitakin on todella hyvin toisinaan, jotkut myy sit kaiken varastonsa pois, ja ihan pilkkahinnoin. silloin on hyvä olla ite paikalla :) ja kun odottelee vajaan viikon ja käy taas , niin saattaapa olla et viimeisen myyntipäivän aikaan on puolen hinnan kyltti :D tää on taktista touhua :D tosin enää en ihan joka viikko pääse käymään, ja näin kesäisin loosit on aika tyhjiä kun kaikki ihmiset lomailee. mutta just ennen koulun alkua ne taas tulee, kun ihmiset alkaa ettiä koululaisilleen sopivia kuteita, ja huomaakin et ne on kesän aikana kasvanu kamppeistaan ulos :D samaten joulua ennen on ryysistä :)

meilläkin puoliväli huomenna :) ai ja ultra ois viikon päästä, mihin ihmeeseen se aika hurahti :)

fourth gift ja 19+6 :heart:
 
Hei taas kaikille ja hyvää huomenta :) Tervetuloa mukaan uudet ja onnea ultrakuulumisista niitä saaneille!

Synnytyksen jälkeisestä mielialasta Tuo paniikin tunne on itsellekin tuttua. Olin esikoisen synnytyksen jälkeen aivan paniikissa, ajattelin, että mitä hittoa oon mennyt tekemään. Itsekin katselin ikkunasta ulos kaupungilla käveleviä ihmisiä, ja mietin, että tuolla nuo menee ja mä olen kuin jossain vankilassa, tuomio seuraavat 18 vuotta. Mietin katkerana, että missä on se kuuluisa äidinrakkaus vauvaa kohtaa, minkä piti alkaa heti kun saa lapsen rinnalle. Ekat pari kuukautta meni baby bluesin vallassa, mutta kyllä se elämä sitten alkoi voittaa ja aloin oikeasti nauttia äitiydestä ja se äidinrakkauskin otti vallan:heart: Tällä kertaa yritän olla asettamatta itselle mitään odotuksia synnytyksen jälkeisestä ajasta, otetaan vastaan mitä tulee.

Äitiysloman tuloista Mulla ne tulot jopa nousee, koska olen viime vuodet elänyt opintotuella. Jos tuo on totta, että verotus menee vuoden 2010 mukaan niin sehän olisi ihan mahtavaa, koska 2010 vuosi on ainoa näistä viime vuosista kun olen ollut kokopäivätyössä. Jeij:flower: Huonohan se palkka oli ja vain puolisen vuotta olin töissä, mutta parempi se on kuin jos pelkän opintotuen mukaan laskettaisiin äitiysraha.

Painonnoususta Nyt on siis menssa viikot 24+ jtn ja paino noussut 7 kiloa. Olen alkanut syödä tosi terveellisesti ja välttelen kaikkea turvotusta aiheuttavaa, ja painonnnousu tuntuisi sillä pysyvän kurissa, mutta suoraan sanottuna *ituttaa, ihan kuin olisin dieetillä, vaikka en todellakaan sitä halua. Haluaisin kuitenkin nauttia kesästä ja raskaudesta ja hyvästä ruuasta, mutta tuntuu että jokainen suupala minkä otan, tarttuu ns. matkaan, ihan kuin aineenvaihdunta olisi täysin pysähtynyt.
Nesteen liikkellesaamiseen auttaa kyllä nuo perinteiset ananas, vesimeloni, greippi ja sitruunamehu (ja mansikat, silloin kun niitä raaskii ostaa) ja onneksi nuo kaikki on ihan herkkua, ettei tarvitse naama irvessä syödä.
Tuoreen leivän olen vaihtanut kuitupitoiseen näkkäriin ja varrasleipään (nam ;) ) mutta välillä kyllä täytyy ostaa ihanaa tuoretta patonkia tai irtosämpylöitä. Kyllä suoraan sanottuna otti päähän kun joku Henna mikälie hehkuttaa iltalehdessä että kiloja on tullut alle neljä. Meinasi lentää läppäri ikkunasta ulos..
Vannoin, etten vahtaisi painnonousua tämän raskauden aikana, mutta enpä arvannut että se näin nopeasti nousisi. Vielä kuitenkin 16 viikkoa jäljellä ja sehän tiedetään, että lopussa paino nousee eniten.. Huhhuh, mikähän sotanorsu sitä on lokakuun lopussa. Ja anteeksi vuodatus, mutta en kehtaa jatkuvasti miehellekään valittaa, miehet kun ei tunnetusti jaksa tätä naisten painosta jauhantaa kuunnella. Ihana se mies on kuitenkin ollut, jaksanut tsempata ja vakuuttaa etten mä näytä isolta muualta kuin mahasta. :)

PikkuA ja poikanen 24+1
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Joo tuo Henna mikä lie oli kyllä aika raivostuttava. :kieh: En ees viittiny lukea, mut mies ärähti siitä kans, että ihan naurettava! Itellä tullu jo se 10 kg painoa, mutta toisaalta mun paino tipahti kolmisen vuotta sitten jotain 7kg eikä ole pahemmin hilautunu takaisinpäin muutakuin 2 kg, paitsi tietysti nyt ollaan 5 kg ohi siitä mitä oon eniten koskaan painanu! :|

Blaah, mutta nyt töihin, vaikken millään haluis! Kauheet kuormat oottaa, kun ens viikolla pidän lomaviikon, niin pitäny ottaa sitte nyt enempi... Muutaman tunnin päästä oon kynkkäävä ankka...

mnica ja möntti 23+5
 
Tuohon raskaudenaikaiseen painonnousuun on pakko kommentoida että eiköhän se ole tarkoituksen mukaista että äidillä paino nousee! Jos se paino nimittäin ali- tai normaalipainoisella ei nouse tarpeeksi, niin voi aiheuttaa mm. lapsen ennenaikaisen syntymisen. Eli ihan huoletta vaan kiloja keräillään! Ihan sairas tämä maailma nykyään kun ihanteena tuntuu olevan että raskausaikanakaan ei saisi paino nousta ja vähintään parissa viikossa pitäisi synnytyksen jälkeen olla entisellään. Kaveri sai mm. tutulta ihailevaan sävyyn kommentteja kun hänestä ei juuri viimeisilläänkään huomannut esim. takaapäin että on raskaana. Sekö on tavoite että raskaus ei sitten näy?!
Asia on sitten eri esim. omalla kohdalla kun lähtöpainoa on jo se +100kg niin tässä tapauksessa painoa ei todellakaan tarvitse tulla lisää edes raskausaikana. Älkää siis ymmärtäkö väärin jos mä täällä tuulettelen että paino edelleen pysynyt samana.

Sitten iloisempiin asioihin! Eilinen rakenneultra meni melkein mallikkaasti! Mulla on istukka edessä ja tosiaan tätä makkaraa jo ennestään tässä masun päällä pienen suojana, joten näkyvyys ei ollut ihan optimaalinen. Mutta suurinpiirtein kaikki tarpeelliset rakenteet saatiin näkyviin ja hyvältä näytti! Pikkuisella oli siellä vissiin joogasessio meneillään, koska kaveri oli linkkuveitsenä kaksinkerroin varpaat naaman tasalla eikä suostunut lopettamaan venyttelyä vaikka häntä kuinka rynkytettiin ja ravisteltiin. Kieltävästi pudisteli vaan päätään ja vei päättäväisesti peukkua suuhun. Asennosta johtuen pituutta ei oikein saanut mitattua eikä tuo sukupuolikaan asennon eikä heikon näkyvyyden vuoksi selvinnyt. Painoarvio sentään saatiin eli 375g oli hänellä painoa.

Tuna ja sintti 21+1
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Tervetuloa uusille! :wave: Kiva, kun vieläkin löytyy uutta porukkaa mukaan.

Kipaisin juuri äsken puntarilla, kun tuosta painosta on nyt taas herännyt keskustelua. Ei ollut hyvät lukemat ei. Minua ei haittaa vaikka paino nouseekin, mutta kun se tuntuu nousevan nyt liian nopeaan, mikä taas ei ole hyvä juttu. Nyt oli alkupainosta tullut 7,3kg, mikä on vielä kohtuullisesti. Mutta tästä 5kg on tullut nyt viimeisen kahden kuukauden aikana, eli painonnousu on enemmän kuin 500g/viikko, ei hyvä. Täytyy vaan toivoa, että tuossa on nesteitä melko reippaasti, kuuma kesä ja viikonlopun sipsipussi ovat tehneet tehtävänsä. Muuten olen kuitenkin syönyt suht terveellisesti.

Acacia ja matkustaja 23+0 POKS!



 
Painonnousu: mulla on noussut aikaisemmissa raskauksissa molemmissa n. 16kg ja loppuraskaudessa tietty noussut ihan kiitettävästi varsinkin kun kesäraskaudet kyseessä ja turvotusta on ollut senkin takia. Molemmista raskauksista on myös jäänyt se parisen kiloa. Toivoisin, että nyt ei jää. Mutta itse raskauden aikaisesta painonnoususta en ole huolissani, imetys vie usein kilot nopeaan. Ja todella ärsyttävää kun media asettaa paineita synnyttäneille äideille julkaisemalla kaikenlaisten julkkisten painon pudotuksesta raskauden jälkeen: kahdessa viikossa timmissä kunnossa synnytyksen jälkeen jne. No kait kun heillä on kaikki lastenhoitajat ym.niin aikaa jää itsensä trimmaamiseen! Samoin tuo Hennan hehkutus: ihankuin raskaudessa olisi tärkeintä pysyä timmissä kunnossa, argh!

Eilen oli tavallista raskaampi päivä ja tuli oltua jalkojen päällä tosi paljon. Illalla kyllä huomasi tämän; jalkoja särki ihan sairaasti. Sitten vedin ihan hulluna mansikoita eilen ja vielä illallakin sängyssä luin mansikkakulho vieressä niin tulipa rankaisu heti yöllä. Ihan järkyttävät ylävatsakivut ja närästys! Kolme tuntia kävelin yöllä edestakaisin kun en pystynyt kivuilta nukkumaan, mietin jo, että pian pitää lähteä sairaalaan päivystykseen kunnes alkoi ripuli ja olo helpottui pian. Töihinkään en parin tunnin unilla pystynyt lähtemään. Eli mitä tästä opimme? Kohtuus kaikessa, myös mansikan syönnissä vaikka terveellisiä ovatkin:p En keksi mistä muustakaan tuo olisi tullut. Yöllä otin kyllä Obsidanin niinkuin muinakin öinä, eikä siitä aikaisemmin mitään ole tullut. Mutta huono olo oli kyllä ja vähän säikäytti...

Mullakin poksuu huomenna puoliväli, ihanaa:heart:

-Melanie 19+6
 
Tervetuloa taraolivia :flower: Muistathan jatkossa laittaa päivityspyynnöt punaisella, kiitos :)

Mulla vähän sama ongelma painon kanssa kuin Acacialla. Ensin paino ei noussut neljään kuukauteen ollenkaan ja nyt on tullut yhtäkkiä 5kg. Ja vaikka oon päättänyt, etten stressaa painonnousua, niin yhtäkkinen painonnousuhan ei ole hyvä ja hiukan se siksi mietityttää. Täytyypi yrittää jättää herkkuja vähemmälle ja seurata miten paino etenee jatkossa =)

idylli 23+3 :heart:
 
Pitkästä aikaa täällä!

Keskustelu painonnoususta tuntuu täälläkin ajankohtaiselta. Mullakaan ei alkuun noussut juuri ollenkaan paino, mutta nyt vähälle aikaa sitä on tullut muutama kilo. Ehkä pitää rajoittaa herkkujen syöntiä, vaikka muuten kyllä suht terveellisesti syönkin. Ja kokemuksesta esikoisen ajalta, mulla kaikki tulleet kilot ja vähän enemmänkin hävisi imetyksen aikana, mutta ehkä tällainen nopea painonnousu ei ole kovin hyvästä.

Rakenneultrassa käyty jo ennen juhannusta. Kaikki oli hyvin, näkyvät rakenteet normaalit. Istukka edessä, mikä jossain vaiheessa selitti liikkeiden "katoamisen". Nyt pikkuinen kyllä myskää sen verran ahkerasti, että tuntuvat läpi, eikä istukka hänen menoaan hidasta. Ja mulle saisi päivittää poikalupauksen. Näkyi sen verran selvästi, ettei itsellekään jäänyt epäselväksi. :)

PikkunenKakkonen & A-P 22+5
 
Piti vielä kommentoida Scalalle ja Anukkiolle noista sokereista. Juuri tässä +20 viikoilla saattaa käydä sokeriaineenvaihdunnassa suurikin muutos. Siksi voi just joku ruoka-aine aiheuttaa kovan sokeripiikin mitä aikaisemmin on pystynyt syömään ilman suurempia vaikutuksia. Itsekin lueskellut että nimenomaan aamulla nuo sokerit on herkimmillään ja monelle puurot yksi pahimmista sokerinnostajista. Itse oon nyt joutunut viikon sisällä reippaasti nostamaan insuliiniannosta että aamupaastot on saatu kuriin. Onneksi mulla ei päivällä paastoissa eikä aterianjälkeisissä ole ennen raskautta eikä sen aikanakaan ollut mitään ongelmaa (ja kovasti toivon että näin jatkuukin!).
Aamupalana täälläkin viiliä/maustamatonta jogurttia + ruisleipää + teetä.
 
Hippelishoppelis!

Tervetuloa uusille!


Tänään neuvolassa:
-Hemoglobiini 118->Arvasin koska väsyttää niin pirusti..
-Paino +13kg (vapiskaa siis niiden "isojen" painonnousujenne kanssa :p)
-sf-mitta 19 (mulla on siis pienempi vatsa kuin edellisissä raskauksissa... :O Mä niin odotin sitä isoa vatsaa *möks*).

Sokerirasitukseen käypi tie, terkkari sanoi että pakko ei ole mennä mutta nämä raskauksien aikaiset suuret painonvaihtelut saattaa härkkiä ne sokeriarvot jossain vaiheessa ketuilleen. Suositteli siis menemistä mutta sanoi että "en pakota". Enhän mä nyt sit voi olla menemättä.. muuten miettisin vaan että "mitäs jos siellä onkin jotain häikkää..?".

Lisärautaa pitää nyt saada sitten..

Ja hassua, oli uusi täti niin kysyi meidän kohta nelivuotiaalta esikoiselta että "No, alotatko sä nyt sitten syksyllä koulun?"... "Juu, eikun hän on kohta vasta neljä vuotta", "ai herranjestas, onpas iso poika..", "joo, onhan se..", "Menee varmaan paljon ruokaa", "joo, menee kyllä", "muistat vaan antaa kunnolla ruokaa kun toinen kasvaa niin kovaa vauhtia" "joo"... Silleen hmm... Poika itseasiassa olis lasten painoindeksin mukaan liikalihava, mutta näyttää ihan sellaselta honkkelilta, niin mä saan kuulla näitä "syökö tuo lapsi mitään?"-juttuja ihan tarpeekseni.. Sitten kun sanon että "jos poika on 110cm pitkä ja painaa 23kg niin eiköhän se kerro jotain..", "Ai? Onpas painava poika, ei uskoisi kyllä..". Sitten taas pikkusisko kasvaa tasaisesti keskikäyrillä mutta on sellainen pyöreää mallia, niin hänen kohdallaan kysytäänkin että "paljon tämä lapsi oikein syö?"...

Kunhan avauduin.. :D

Kerpele ja pieni 22+öö..
 
Hellurei ja hellät tunteet!

Pääsee taas kirjottelee ku pienempi likka meni päikkäreille ja isompi kattoo muumeja.

Eilen tuli taas veettyy niin mansikkaöverit, että oksat pois! Mutta ei turvota! Mulla ei onneks mansikoista tuu koskaan mitää mahakipuja, ja ne on kyl hurjan täyttäviä!

Voi Kerpele, tiedän kyllä tunteen, miltä susta tuntuu. Meijän 3 v likka on nyt 102cm pitkä ja 19kg, sopusuhtaisen kokoinen. Kaikki luulevat aina paljon vanhemmaksi. Sit aina ku se on vast 3 hei, rasittavaa ku leikkikentäl monesti paljon vanhempia jotka on pienempi kokoisia niin ei ymmärrä, että tää meijän likka ei välttämättä pysty vielä ihan kaikkeen samaan ku pari vuotta vanhemmat.. Ja meijän nuorempi neiti oli 1 v neuvolassa 80cm ja melkein 14kg, vaikka kuulostaa isolta ni silti on ihan sopusuhtaisen kokoinen, ei yhtään lihavia oo kumpikaan. Neuvolassa vaan sano, että etkai vaan juota mehua tälle tytölle tai syötä karkkia!! Olin sillee et hei haloo, ei kävis mielessäkään sokeria vielä syöttää ton ikäselle! Minkäs teet, että molemmat tytöt ovat isoluisia! Ja terveitä ovat kuin mitkä!!

Paino
Mul on joka raskaudessa ensin tippun paino jonkuu noin 5kg, niinkuin nytkin on ja sit 25 viikon jälkee pikkuhiljaa rupee nousemaan siihen samaan kuin ekalla neuvollakäynnillä.. eli plus miinus nolla.. Sit on kiva ku synnytyksen ja imetyksen jälkee joku 15kg painoa vähemmän ku ennen raskautta. Mut mullä vähän ylipainoa niin ei sitä painoo kauheest raskauden aikana tarttis tullakkaan :p Ja ku sokruarvot on ollu hyviä ja syö pienempiä aterioita useemmin niin se kyllä edesauttaa ettei se paino pääse nousemaankaan, koska muuten tulis varmaa syötyy herkkuja ihan liikaa, kesäsin varsinkii jäätelö ja limska houkuttelee ihan hirveesti, mut nyt oon tyytynny mansikoihin ja veteen :)

Mulla ois huomenna neuvola, saas nähä joutuuko rautaa ruveta vetämään.. Jokatoinen päivä jaksaa paremmin ja sit taas toisena vois vaan nukkua.. Mulla muutes on aina toi SF-mitta huidellu reilusti yli käyrien ja 2 ihan normaalikokoista vauvaa olen saanut, vaikka molemmissa RD todettiin, joten siitä en paljo jaksa huolta kantaa.. Ja riippuu kyl mittaajastakin..

Kohtahan se mieskii töistä tullatupsahtaa, niin täytyy vissii jauhelihakastikkeen tekoon lähteä, palaillaan taas :wave:

Niiskuneiti-87 ja murunen 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen ja Kerpele
Vielä epätietoinen täältä kyselee että onkohan nyt ihan normaalia että mulla ei tuota SF-mittaa ole otettu vielä lainkaan? Viime viikolla kuitenkin kävin neuvolassakin (20+2). Ihan käsin kyllä tunnusteltiin kohtua vatsan läpi.

Tuna ja sintti 21+1
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Painonnousu Itellä noussu ekasta neuvolasta paino jo 8 kiloa.. ja siitä mitä alimmillaan oon painanu, niin siihen on tullu jo 12 kiloo lisää.. :D et et..ei muiden painot ny niin kauheita täällä oo! ;) mut mulla kyl alussa nousi pahoinvoinnin takia paino hulluna, kun söin mitä vaan pystyin ja meni ruokavalio ihan uusiks..pahoinvoinnin jälkeen sentään on paino noussu hillitymmin.. :) nyt kun pystyy syömään taas ihan normaalisti..

Taloudellinen tilanne pelottaa ihan hulluna..kyl mä mietin koko ajan, et miten sitä pärjää..vaik tiedän, et pärjätään kyl äippäloman loppuun..ei siinä mitään..mut mua harmittaa jo valmiiks se, ettei mulla oo mitään mahkuja jäädä hoitovapaalle.. :( pakko viedä lapsi hoitoon äitiysloman jälkeen..meillä ei vaan oo varaa..ja ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka tuomitsee, et kuinka en jää hoitovapaalle ja vien lapseni jo hoitoon niin aikaisin..no, minkäs teet! kun ei oo mahdollista niin ei oo mahdollista.. :( jos lotossa voittais..siinä on se meikäläisen toivo vielä! ;)

Nellielli ja pötkö 23+2
 
Tunafish kiitos infosta. Tyhmää, ettei mulle neuvolassa viime viikolla ollenkaan sanottu tuosta 20+ viikon kriittisyydestä sokereiden/insuliinintuotannon suhteen. Aiemmat mittatulokset kun olivat mulla niin hyviä niin ohjeistettiin että vaan 1krt/vko tarvii jatkossa mitata. Siis kriittisimmällä hetkellä :O Kauhistuttaa ajatella että olenko nyt viime viikolla ajanut Paavoon liikaa sokeria!
Noh joka tapauksessa rd:täkin uhmaten tein itselleni ihmiskokeen aamulla ja söin kuin söinkin sen samaisen puurolautasellisen aamupalaksi. Tänään tunti aamiaisen jälkeen saldo oli maltilliset 6,1. (Paasto oli 4,1) Mutta eihän siitä mihinkään pääse, että mulla on kautta linjan ollu aamiaisen jälkeiset arvot päivän korkeimmat, vaikka eilistä lukuunottamatta arvot eivät olekaan menneet "kielletylle" alueelle. Mun on kai pakko luopua himoitsemastani kaurapuurosta! Snif.

Painon noususta en ole ollut huolissani. Oikeastaan päinvastoin pelotti kun alussa paino vaan putosi. Viime neuvolassa sitä oli tullut reilu kilo lisää ja olin siitä iloinen. Miinuksella ollaan silti alkupainoon nähden. Ja se alkupaino oli mulla ihan muhkea! Moni teistä ei pääsisi edes 30kg painonnousulla minun lukemiini! Ja olenko tästä ylpeä, no en... tarkoituksena oli pudotella painoa ennen raskautta terveellisempiin lukemiin, mutta en ehtinyt kuin kuukauden päivät laihdutella kun Paavo jo ilmoittikin tulostaan :) Projekti jatkuu sitten kun Paavo on nähnyt päivänvalon :)

Sf-mitta otettiin mulla viime neuvolassa (rv19+4) mutta terkkari sanoi tuolloin että yleensä näin varhain ei oteta. Miksi sitten otti, enpä tiedä :) Mulla oli hieman yläkäyrän päällä, 18cm.

Vähän huonoa oloa pukkaa taas.. johan se ehtikin viikon päivät olla melkein normaali..

Anukkio ja Paavo-Poika 20+4
 
Nellielli Meillä myös ihan sama taloudellinen tilanne eli minulla ei ole mitään mahiksia jäädä hoitovapaalle :( Sydän särkyy jo nyt sillä mielestäni alle 3v.:n paikka ei ole kodin ulkopuolella hoidossa :'( Mä yritän saada miestä jäämään hoitovapaalle niin että tekisi samalla iltoja ja viikonloppuja ja saisi lisätuloja sieltä. Ei tuo ole kauhean innostunut ollut mutta katsotaan. Toisinpäin ei ole mitään mahista sillä en itse ole vuorotyössä ja mulla ei ole mahdollista tehdä osapäivää. Viimeinen mahis on kai sitten se että sanon itseni irti vanhempainvapaan päätteeksi ja jään ansiosidonnaiselle.

Mulla on tänään huono päivä! :mad: Oon itkeskellyt täällä töissä koko iltapäivän. Mua harmittaa toi eilinen rakenneultra :( Olin oottanut sitä kuin kuuta nousevaa ja odotukset oli korkealla! Tietty tärkeintä että selvisi että pienellä kaikki hyvin (tai kaikki se mitä siellä saatiin selvitettyä). Meillä oli sellanen semi-ankea se ultrannut lääkäri. Ja sitten kun ne olosuhteet oli mitä oli (istukka edessä ja vauva kaksinkerroin) ja laitekin joku vanha paska niin ei saatu mm. vauvan kokonaispituutta puhumattakaan kasvojen rakennetta (huulihalkio) tai sukupuolta. Sellasen ihan kamalan pääkallokuvan edestäpäin leikkasi meille muistoksi mukaan. Kaikista kummallisinta on että minulle on ultraselostukseen merkitty tietoja vauvan pituudesta, vaikka ultran lopuksi lääkäri sanoi että pituutta ei pystynyt selvittämään. Voi kuulemma arvioida kaavalla pään korkeus + 2xjalan pituus. Mitä hittoa?
Mua v*tuttaa että joudun käymään tuolla NKL:la sairauteni vuoksi noissa paskaultrissa vaikka omalla paikkakunnalla olisi sairaalassa 4D. Sinne ei nyt sitten resurssien ja vaikka minkä byrokratian ja haistapaskasyiden vuoksi pääse ollenkaan. Ei vaikka asun 5km päässä ja NKL:le on 70km. Ei se katsokaas riitä että olen säästänyt yhteiskunnalta tuhansia euroja hoitamalla lapsettomuusasiat yksityisellä (kuten tähän saakka elämäni varrella kaikki muutkin terveyspalvelut). Pitää varmaan taas kerran sitten kaivaa kuvetta ja mennä jatkamaan rakenneultrausta yksityiselle jos ne puuttuvat asiat saataisiin siellä mitattua. Murr :mad:
 
Poitsu lähti isovanhempien ja serkkujensa kanssa teatteriin, joten pääse tänään miehen kanssa ihan kaksin saunaan eikä tarvitse pestä ku itsensä :)
Aamuvuoro sujui paremmin kuin eilinen iltavuoro, mutta pirusti väsyttää.
Bola- koru saapui eilen postissa, hiukan olen sitä pitänyt mutta vielä ei ihan tunnu omalta.

Muuten fiilikset hiukan alakuloiset. Eilisen ja tämän päivän aikana saanut kuulla huonoja uutisia. Siskoni ex-miehen syöpä on levinnyt ja elinaikaa tuskin enää kovin kauan on, samoin on serkkujeni isällä. Oman isäni vaivoja vielä tutkitaan... Yritän olla liikaa murehtimatta näitä, koska niille en itse mitään voi. Pakko ottaa asiat vastaan sellaisina kuin tulevat.

Tervetuloa uusille!
 
Heippa mammat,

Tervetuloa mukaan kaikille uusille =) kyllä tässä aika kiva joukko on jo kasassa.

Tänään oli se kauan odotettu rakenneultra. Ja kyllä oli mukava päästä kattomaan pikkuista pitkästä aikaa. Kaikki oli hyvin, vaiks utraaja joutuikin aika kauan sydäntä katteleen ku meinas olla niin huonossa asennossa. ei meinannu auttaa vaik yritti saada pikkuista kääntymään aika kovakouraisestikkin. Mutta lopulta onneksi sai kunnon näkymät pieneen sydämeen:heart:
Kun kaikki oli katsottu läpi ja kunnossa olivat ja päivätkin vastasi kokoa, niin sitten mietin ääneen että suostuisikohan vauveli kertomaan etukäteen sitä sukupuoltaan ja sieltähän se sitten saatiin poikalupaus eli ukkovaltaa tässä ootellaan.
Istukka oli etuseinässä, kuten olen vähän arvellu noitten liikkeitten perusteella. Eilen tuli kyllä pari kunnon potkua, että otti oikein kipeetä mahaan. Liekö maha jo venynyt turhan monta kertaa:LOL:

Jaksamisia Niipa-85 :hug:

hannama&poitsu 21+3
 
Tunafish-78, harmi että sulla jäi huono fiilis Naikkarista, riippuhan se niin paljon ultraajastakin. Muakin jännitti että minkälainen ultraaja sieltä siunaantuu, mutta aivan ihana kätilö joka selitti kokoajan että mitä mitataan, ja mikä on mikäkin ja mitä vauva tekee yms... Eli tosi hyvä fiilis on muutenkin ollut kokoajan Naistenklinikalta.
Meijän pojusta ei saatu kans kovin selviä profiili- kuvia, kun heilutteli päätään niin kovasti ja muutenkin oli meno päälle.
Pääasiahan kuitenkin on että sun pieni voi hyvin. :heart:

Matkustelusta vauvan kanssa täällä onkin ollut aikaisemmin jo puhe. Mä oon jo alkanut haaveilemaan että millon päästään uudestaan miehen kotimaahan, Vietnamiin.
Ajattelin ennen että varmaan vasta päästään näyttää nyyttiä miehen sukulaisille kun lapsi on 1 v -->, mutta toistaalta oon lueskellut kun ihmiset ovat matkustelleet jopa 4kuukauden ikäisten vauvojen kanssa Thaimaaseen, ja hyvin on kuulema mennyt. Varsinkin pitkä lentomatka on kuulema helpompi mitä pienempi vauva on, kun nukkuu kuitenkin suurimman osan ajasta.
Vietnam siis Thaimaan vieressä, samantapainen maa ainakin yhtä kuuma.. :p
Noooo.. matkustelua kannattaa miettiä tarkemmin sitten vauvan syntymän jälkeen. :)

Perjantaina ois tiedossa neuvolaa, vähän jo jänskättääkin mennä vaa'alle, vaikka tosta painon noususta puhuttuukin että nykyään sitä pelätään liikaa, ja raskaanakin pitäisi olla huippukunnossa.. Ei todellakaan. Mä toki pyrin syömään terveellisesti ja liikkumaan, mutta saa sitä herkutellakkin.. :p
Kyllä sitä kerkeää vauvan synnyttyä laihduttelemaan. :)

Nyt on yövuoro putki ohi ja alkaa odotetut vapaat. :) Viime yö tosin nukutti aika huonosti, aina tää rytmin muutos on vähän haastavaa.. Vauvallakin oli kovat jumpat 4-5 aikaan aamuyöllä..

Lily_ 21+1
 
Tervetuloa uusille! =)

Eilen oli neuvolapäivä ja siellä kaikki edelleen hyvin. Tuosta sf-mitasta on ollut puhetta, niin mulla se oli nyt 24... ja viikolla 21+6 se oli 20. Mittaaja oli tosin eri, mutta jos nämä luvut nyt jollekin jotain kertovat. Mulle niistä sanottiin sen verran, että yläkäyrän yläpuolella mennään, mutta huolta ei kai ole (?)

Painonnousu täälläkin kiihtynyt... alkuun painoa ei paljon tullut viikoittain. Mutta nyt kokonaispainonnousu neuvolan ekasta punnituksesta tuohon eiliseen on sellaset 7,5kiloa... Eihän se sinänsä paljolta kuulosta, mutta se on myös tullut "lähes" kaikki viikon 20 tienoilta, joten.... pikkasen ahdistaa.. vaikka myös päätin, että nyt en ahdistu. Olen elämäntapa painonpudottaja ja ylipainoinen, joten ajattelin raskauden olevan se pieni hetki elämästä, kun en varmasti murehdi painoasioita.. Noh, toisin kävi :D

Kelasta vielä sen verran, että nyt olen omat paperini lähettänyt eteenpäin netissä :flower: Raskaustodistus pitää vielä toimittaa kelalle ja sit tarvitaan se työnantajan lomake y 17 vai mikä se oli.. Tiedotin asiasta myös pomolle, mutta oltiin molemmat vähän epävarmoja, että tuleeko kelalta automaattisesti nyt pyyntö työnantajalle tästä, vai pitääkö mun nyt tehdä jotain, tai palkanlaskennan vaiko mitä. Kokemuksia? Ihmettelin nimittäin, että lomakesarjan lopussa luki jotenkin niin, että "huolehdin liitteiden toimittamisesta xx.xx.xx mennessä". Et josko ne ei nyt sit enää kysykään mitään työnantajalta vaan hylkää mun anomukseni, kun liitteitä ei oo toimitettu? Viisaammat, valistakaa nyt tyhmää :D

Muuten fiilikset on kohtuu hyvät ja olokin melko energinen. Johtuu varmaan tuo uusi energia siitä, että hemoglobiinikin oli jo taas hiukan nousussa :) Tuleva synnytyskin alkanut jo pyörimään päässä... Johtuiskohan noista tuskasista liitoskivuista mitä tunnen iltasin... tuntuvat meinaan siltä, niin kun seve koittais jo ahtautua pihalle sitä luonnollisinta reittiä :D Muutenkin poju potkiin niin älyttömästi, että hyvää asentoa on vaikee löytää... Välillä tulee sellaset kenkäsyt, että säikähdän ja sattuu... ja välillä taas tuntuu, niin kun pieni pallurainen pyörähtäis rakon yli puolelta toiselle... Mutta, nautinhan mä siitä, ei sitä parane kieltää :heart: vaikka hiukan pelkäänkin, että kuinka paljon seuraava potku sattuu :D

Toki vielä on varhaista puhua synnytyksestä ja siihen liittyvistä asioista, mutta mulle ehkä noitten sf-mittojen ja painonnousun ja muiden käyrien tähden on alkanut pyörimään mielessä se vaihtoehto, että mitä jos lääkäri toteaakin, että lapsi on liian suuri synnytettäväksi alakautta. En ajattele mitänkään niin, että olisin epäonnistunut, jos en alakautta synnytä, mutta olisin varmasti pettynyt, jos se vaihtoehto multa vietäisiin... Jotenkin ajatus synnytyksestä on nimenomaan se alatiesynnytys, joten on vaikee suhtautua siihen, jos joku sanoiskin päivämäärän milloin leikataan... Varhaisia ajatuksia, mutta mahtaisko kuulua tähän ajanjaksoon kuitenkin?

sisunen ja seve 23+5



 
Viimeksi muokattu:
sisunen Mullakin menee yläkäyrän yläpuolella ne sf-mitat ja vauvan painoarviokin oli ultrassa aika iso, joten kyllähän sitä kieltämättä itsellekin tuli mieleen, että mitä jos vauva onkin tosi iso. Mutta mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että tässä vaiheessa ne voi vielä mennä yli eikä silti tarvi huolestua, että jos joskus rv30 jälkeen vielä on yläkäyrän yläpuolella, niin sitten aletaan pohtimaan ison vauvan mahdollisuutta. Ja aika monelta olen kuullut, että on aluksi sf-mitta ollut iso, mutta sitten tasoittunut. Ymmärrän myös hyvin, mitä tarkoitat sillä, että mitä jos tehdäänkin sektio ja ns. alatiesynnytys vietäisiin pois. Tokihan sitä on valmis toimimaan, kuten itselle ja lapselle on parhaaksi. Joillekin on alusta asti selvää, että leikataan, tai sitten tilanne tulee yllättäen eteen, kun synnytys on jo käynnistynyt, mutta ei edistykään toivotulla tavalla. Jotenkin itse vaan on ajatellut, että se on sitten se alatiesynnytys ja siihen on ajatuksissa jo valmistautunut, niin jos nyt sanottaisiinkin, että tehdään sektio, niin siihen pitäisi asennoitua ihan uudelleen ja eri tavalla. Mutta älä murehdi sf-mitan takia vielä ja äidin painonnousuhan ei välttämättä kerro mitään vauvan painosta :flower:

hannamalle onnea poikalupauksesta, päivitänkö tietoihin?
Muistattehan edelleen, että päivityspyynnöt punaisella =)
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Neuvolassa käyty ja kaikki kunnossa. Hb oli laskenut, nyt 118, joten rautakuuri alkaa.
Paino oli myös laskenut, nyt -1,6kg lähtöpainosta. Sydänääniä ei kauan kuunneltu, kun taapero säikähti rätinää ihan tosissaan, mutta elossa oltiin, joten sekin puoli kunnossa. Sf-mittaa ei ole vielä mittailtu, ehkä ensi kerralla.

Tunaish Harmi, että käyntisi Nkl:lla ei oikein onnistunut. Itse olen siellä saanut aina hyvää kohtelua, toki lääkärit on vähän virallisempia ja vähäsanaisempia kuin kätilöt, mutta en voi moittia. Mulle tehtiin siellä rakenneultra muutama viikko sitten, ja silloin oli käytössä 4d-laite. Harmi, jos siellä on vielä niinkin vahoja laitteita, että ei kunnolla mittoja saada otettua. Minä aloitan tihennetyt käynnit siellä rv 30 eteenpäin riskiraskauden vuoksi.

sisunen Tuon Y17-lomakkeen voi tulostaa kelan sivuilta ja viedä työnantajalle täytettäväksi. Parempi itse olla aktiivinen kuin jäädä odottelemaan kelan puolelta mitään. Yleensä ne laittaa vaan
hakemukset sivuun jos jotain puuttuu. Tuo lomake löytyy kela.fi ->lapsiperheet ja siellä sivun oikeassa laidassa kohta lomakkeet. Sieltä valitset sen lomakkeen y17 ja tulostat.
Tai ta voi mennä sinne itse, täyttää ja tulostaa. Varmaan palkanlaskija sen voi ottaa suoraan, sillä
hänellähän ne parhaimmat tiedot on sulle maksetuista rahoista.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sisunen ja Idylli

Yhteistyössä