Marraskuun 2009 karhunpennut

Raskauskiloista: Äsken neuvolassa punnittiin ja sen vaa'an mukaan seitsemän kiloa lähtenyt ja kolme jäljellä. Mitkään vanhat housut eivät mahdu, joten käytän edelleen äitiyshousuja, jotka ovatkin sen verran miellyttäviä jalassa, etten välitä siirtyäkään omiin housuihin:)

Poika edelleen kääntyy joka päivä mahalta selälleen ihan kokonaan, mutta neuvolatädin mukaan vielä "väärällä" tekniikalla :LOL: :LOL:

Täällä nukutaan öisin 2-4 tuntia kerrallaan. Nyt on kahtena yönä ollut eka pätkä ton noin neljä tuntia ja elättelen toiveita, että pysyy niin tai miel. jopa pitenee.

Paino oli neuvolassa taas noussut hyvin, nyt ollaan jo yli neljän kilon. Syntymäpaino oli siis 2980g ja nyt tänään 4255 g (ikää 5 vkoa ja 2 vrk), pituutta oli syntyessä 49 cm ja nyt 56 cm. Edelleen mennään ykköskoon vaipoilla. POika on aika hoikka vartalosta.

Tsemppiä kaikille vauvanhoitoon ja kaikkeen muuhunkin!

Ida Maria sai nimensä ja Theon 1-vuotis juhlia juhlittu onnistuneesti!

Laitanpa sen kunniaksi pari kuvaa rakkaistani, kävimme oikein studiokuvassa törsäämässä, mutta oli kyllä rahansa väärti, suosittelen.

Isoveli antaa pusuja pikkusiskolle

Meidän rinsessa

Isä ja tytär :heart: :heart: :heart:

thor ja Ida, tasan 1kk

Olipa Thorilla ihania kuvia. Harmi, että studiokuvat ovat niin hintavia, vaikka kyllähän sen yleensä tuloksesta näkee, mistä maksaa :)

Raskauskilot ovat täällä hävinneet. Synnäriltä tullessa oli kymmenestä kilosta kaksi jäljellä ja nekin hävisivät parissa päivässä. "Reppu" on tosin entistäkin isompi näin kolmannen synnytyksen jälkeen, mutta elättelen toiveita, että se siitä vielä tasoittuisi. onhan synnytyksestäkin huomenna vasta kaksi viikkoa, niin ei vatsalihaksetkaan oo vielä palautunu juuri mitään.

ON:

En oo jaksanut kirjottaa piitkään aikaan mitään. Odotuspuolen keskustelun kävin kurkkaamassa, mutta sinne oli tullut sairaalassaoloaikana yli 20 sivua tekstiä, niin ei millään jaksanut kaikkea lukea... Menin siis 41+0 tilanteella ma 16.11. käynnistykseen. Koko päivä kypysyteltiin kahdella cytotekmurulla. Aamusta asti tuli lääkesupistuksia, mutta synnytys ei käynnistynyt. Yöllä muuttuivat sitten kipeämmiksi ja synnytys on kirjattu alkamaan klo 2. epiduraalin sain, mutta se epäonnistui ja puudutti vain yhdeksi tunniksi. koko loppuaika meni siis ilman lääkkeitä... :( sitä en kyllä toivonut. Poika syntyi sitten klo 6:46 vajaan kahden minuutin ponnistuksen päätteeksi. Kiire oli vaavilla, mutta onneksi säästyin repeämiltä :) Mitat 4300g ja 50 cm.

Keskiviikkoiltana sitten suunniteltiinkin seuraavaksi päiväksi kotiinlähtöä, mutta kuinka ollakaan suunnitelmat menivät mönkään. Vauva joutui lastenosastolle herpestartuntaepäilyn takia ja minulle tuli kohtutulehdus ja näin ollen reissumme venyi 9 päiväiseksi. Nyt ollaan kuitenkin molemmat kunnossa ja terveitä.

anilja ja "johan"

me käytiin tänään ekan kerran neuvolassa. iteltä poistettiin tikit ja kuulemma haava näyttää ihan hyvältä vaikka ite epäilin että ois tulehdusta.
vauva on kasvanut erittäin hyvin, nyt oli painoa 4050g eli 300g tullut nyt neljässä päivässä, on tuo kyllä niin kova syömään että ei tuo kova painon nousu tullut yllärinä :D napatynkään terkka laitto laapista(?miten lie kirjoitetaan) kun vuotelee hieman verta koko ajan eikä näytä vielä irtoamisen merkkejä.

Miyaki & poju 1vko 1vrk

Aivan mahtavia kuvia Thor!! Pitäisiköhän viedä meidänkin tyttö kuvattavaksi. On nuo valokuvaamossa otetut kuvat miljoona kertaa parempia kun itse ottamat! =)

Me ajateltiin ottaa tytöstä ihan kotona jouluisia kuvia ja teettää perinteinen vauva joulukortti :xmas: Mites muilla? Missä olette kuvat teetättäneet? En ole kerinnyt tekemään vielä yhtään hintavertailua.

Tutista Mä olen keittänyt käytetyt tutit kerran päivässä. Ja huuhtonut olen aina välillä jos on johkin tipahtanut. En kylläkään tiedä mikä on yleinen suositus asiassa?

Parisuhteesta Mä olen oikein ihmetellyt miten mulla ei ole tullut lainkaan hormooni myrskyjä, itkeskelyä tms. Meillä on aika tasaista parisuhteessa. Vauvan tulo ei ole siihen mielestäni vaikuttanut. Meillä on mies tosi paljon mukana vauvan hoidossa ja tekee myös kotihommia vaikka samalla tekee kotona remonttiakin. Yöheräilyt yritän kyllä itse hoitaa kun mies palaili tänään töihin.

Raskauskiloista Mulle tuli noin 20 kg raskausaikana ja synnärille oli jäänyt vain kolme kiloa!! Nyt taitaa olla noin puolet kiloista lähtenyt. Vielä saisi vähän lähteä vaikka voisi jäädä hieman ylimääräistäkin, olin aika hoikassa kunnossa ennen raskautta.

Täällä on kans edelleen masuvaivoja. Relat ja cuplatonit käytössä ja yritän myös katsoa mitä syön, mutta ei oikein mikään tunnu auttavan. Meillä tyttö nukkuu parhaiten ulkona eli aamupäivisin tehdään vaunulenkki ja nukkuu pisimmät unet noin kolme tuntia. Päivällä tyttö valvoskelee pari noin kahden tunnin pätkää. On kyllä monesti aika väsynyt ja itkeskelee välillä masuaan ja väsymystään. Miten teillä muilla kun vauvat ovat hereillä ja "seurustelevat" itkeskelevätkö he paljon?? Täällä siirrytään illalla sänkyyn noin puoli kymmenen aikaan, koska nyt on ollut jo useampana iltana vakio että viim. ns iltasyötöstä alkaa mahan vääntelyt ja tyttö itkee tunnista kolmeen tuntiin, nukkumaan päästään sitten noin kahdentoista aikaan. Yöllä heräilee tunnin tai kolmen tunnin välein yleensä ensin vatsanvääntelyihin ja sitten syömään. Näinhän toki ei mene joka päivä vaan rytmit vaihtelevat melkoisesti :)

Santtu ja tyttö 3 vko 3 pvä

Moro! Meilläki mies ollu kotona aktiivinen lapsenhoitaja, mutta mä olen ollu jotenki räjähdysaltis pieneenkin poikkisanaan ja tehny siitä numeron. eilenki piti ruveta pillittää ku vähä korotettiin ääntä toisillemme. Mies on ihan haltioissaan pojastamme ja aina töistä tullessa on kova ikävä poikaa, toivottavasti myös minua :LOL:
raskauskiloista mulla tuli tasan 20 ja 10 lähteny, joista 9 heti ja 1 kilo kahdessa viikossa eli loput 10 lähtenee hissukseen, toivottavasti se 0,5 kiloa viikossa vähintään. Mulla kuitenkin suurin osa vanhoista vaatteista mahtuu eikä tartte äippähousuja pitää lainkaan. Olen käynyt joka päivä vähintään 1 h lenkillä ja kaloreita polttanu hulluna mutta silti aika hitaasti paino tippunu, mutta kai peppu piukentunu ku vaatteet rupee jo istuu. tarkoitus ois päästä samoihin mittoihin ku ennen ku en mikään kukkakeppi ole ollutkaan, tosin lihaksikas ja kohtuu rasvaton kylläkin ja nyt on sit muotoja eri lailla.

Vauva nukkui viime yönä eka kerran sitten syntymäyön jälkeen 6 h putkeen eli eilen illalla rupes 9 nukkkuu ja 3 heräsi, tosin ennen iltaunia piti raivota noin tunti . Sitte nukku kuuteen asti ja vielä tissin kautta lötköteltiin kahdekssaan saakka. Äiti siis saa nukkua aika hyvin yöllä, toistaiseksi ainakin. meidän poitsulla ollu tosi vähä vatsavaivoja, ehkä max kerran päivään vähän ynähtelee ja siks en oo antanu mitää ekstraa d-vitamiinin lisäksi. Tuntuu että tosi monella on masuongelmia, jostain syystä meillä on niiltä vältytty.

Ai niin vielä niistä ristiäisistä, ne on 20.12. ja mummolassa eli 350 km päässä meiltä. Näin siksi että suku asuu siellä kummeista lähtien. Ja nimeksihän tulee kuten jo aiemmin paljastin Kasper Juho Eemeli .. Jäämme sit viikoks joulua viettää sukulaisiin eli edessä on tuolloin eka kyläreissu meillä.

terkuin schnappy ja poitsu 3 vkoa 2 pvää

Heippa kaikki pitkästä aikaa!

EN oo jaksanu hirveesti kirjoitella mutta joka pvä oon käyny lukemassa kuulumiset.

Thor, aivan iiiihania kuvia!!! <3

Raskauskiloista: mä pääsin helpolla, kaikki 13kiloa oli lähtenyt kun 2vkoa synnytyksestä oli menny.. Ja en tosiaan oo paastonnu, päinvastoin.. Tainnu toi imetys tehdä tehtävänsä :D

Täällä myös valvottuja öitä masuvaivojen vuoksi. Mä oikeesti viime vkolla jo luulin että meiän pojalla on joku koliikki kun yöt oli niin mahdottoman vaikeita ja itkusta ei meinannut tulla loppua.. ja poika heräsi aina heti nukahdettuaan uudelleen kipuihinsa. No mä sitten koitin jättää d-vitamiinit pois ja nyt onkin sit pari pvää menny ihan unelmasti sen jälkeen!! Eli meillä syy oli niissä! Aivan kuin uus poika meillä nyt, nukkuu hyvin ja seurustelee valveilla ollessaan iloisesti - eikä enää naama kurtussa huuda juuri ollenkaan..
Mä sitten rupesin samalla tutkimaan netistä asiaa että eikö tosiaan ole muuta tapaa antaa vauvalle tarvittavaa d-vita-annosta ja onhan sellainen! Eli jos äiti syö 50mikrogrammaa (eli2000IU) päivässä d-vitamiinia niin se takaa vauvalle riittävän saannin äidinmaidon kautta! Miksei tätä voinu kukaan aiemmin kertoa?!?! http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1778184/?tool=pubmed

Ja toi 50mikrogrammaa on kuitenkin vielä turvallinen annos äidillekin. Yks tuttu lääkäri sanoi että 250mikrogrammaakin on vielä sallittu annos tämän pvän tiedon mukaan.. Eli mä aion kyllä siirtyä nyt välittömästi tälle d-vitakuurille ja lopettaa pojan kiusaamisen d-tipoilla.

Viime yö sitten nukuttiin 3h pätkiä ja herättiin syömään kaks kertaa. Ihanaa kun on kerrankin virkeä olo itselläkin!

mä meen nyt päikkäreille kun poikakin simahti vaunuun.

T.Sandy ja poika 1kk + 1päivä !

Siis häh?? Nyt mä olen ihan ulalla! Siis d-vitamiinista! Olen ollut siinä käsityksessä että äidinmaitoon ei mene d-vitamiinia ja että sitä pitää siksi antaa vauvalle tippoina!?!
Tottahan toki ottaisin itse mielummin ne vitamiinit kuin antaisin vauvalle. En ole niitä edes vielä saanut aloitettua, kun pelottaa ne masuvaivat :ashamed: ja olen vähän unohtanutkin...
Esikoinen sai aika lailla masuvaivoja devitolista ja sitä samaa ainetta sain nytkin terkkarilta.. Eikös niitä myydä jotain muitakin d-vtamiinivalmisteita joita voi vauvalle antaa? Ovatko masuystävällisempiä?

Nyt on pakko mennä nukkumaan kun kello taas yksi :D

söpis ja pikku nöpönenät 2vkoa4päivää ja 1,5v :heart:

Aivan mahtavia kuvia Thorilla! :heart:

Täällä viime yö oli sitten virallisesti ensimmäinen vaikea yö. Aika pitkäänhän me selvittiinkin... A-poika huusi yhdestä viiteen ihan suoraa huutoa eikä siihen auttanut mikään, selkeesti vatsa vaivasi. Mieskin lähti evakkoon vierashuoneeseen, kun ei siinä möykässä voinut olla. Onneksi toinen poika nukkui tyytyväisenä eikä välittänyt veljensä elämöinnistä. Nyt päätin vaihtaa Devitolin Jekovittiin. Samalla kun tällä viikolla haen muita lääkkeitä, otan vielä Rela-tippoja matkaan. Katsotaan helpottaako... Vähän huolestuttaa, kun pojalla on veljensä tapaan nivustyrä komeasti esillä ja siellä suoli iloisesti pulputtaa, ettei kipu vaan tule siitä. Leikkausta yritetään lykätä vähän suuremmille kilomäärille.

Eilisen neuvolan painot pojilla oli 2810 ja 4175 g. :whistle:

VL & jätkänpätkät 3 kk

Thor sydämenvalloittajia nuo sinun kuvat <3
Täällä mentiin TAAS nukkumaan vähän yli kolmen, poitsu kun on tupannu viime päivinä valvomaan 23-03 |O :headwall: , vähän jutellen ja sit niitä masuvaivojaan itkeskellen.. Viime yönä tulin tulokseen että neuvolaan otan puhelun, kunhan on soittoaika (10-11) ja kyselen vähän nuista valmisteista, kannattaako esim. vaihtaa neuvolasta saadut d-vitamiinit vesipohjasiin jekovit tippoihin, saattasko johtua vaivat nannista joita joudun antamaan päivittäin lisäruokana ku ei tissimaito riitä. Onko kellään kokemusta Tutteli Omneosta? sellasesta eilen netistä lukaisin, ja oli suosittu.. Joku vatsaystävällisempi vaihtoehto vissiin? Ja sit ne Cuplaton tipat, mitä kerkesinkin jo ylistämään....
Siis ilman ulostulo on ihan jees, parempaa kuin ennen.. Joutuu kuitenkin naama punasena ja tuskasena äkeltämään ilmat pihalle :/ ja äitin mielestä se on kamalaa katsottavaa! :/
Ja sit toisekseen huomasin, kun sitä cuplatonia oon nyt melkeen joka ruokinnan yhteydessä antanu niin alkanu ihan älytön pulauttelu ja muutamaan otteeseen tullut oksennuskin ihan paineella.. Tiedä sitten johtuuko cuplatonista, kun aikasemmin en ainakaan oo pistäny tota ääripuklailuu merkille?
Oliskohan sitten cuplatonin tilalle disfatyl vai relatipat paremmat?

Täällä toinen osapuoli nukkuin (taas) sohvalla, kun ei "jaksanu" kuunnella poitsun huutoja.. Hah, on siinäkin! Aamuyöllä huuteli, et poika on selkeesti sairas kun vaan itkee.. tokasin takasin et liekköhän nälkä.. ja tissillähän se huutokin loppui <3

Mutta nyt aamusumpille, kun poitsukin nukkuu <3

pikkuihra ja ruttu-ukko PÄIVÄÄ VAILLE 1KK

Thor, aivan tajuttoman suloisia kuvia! :heart:

Täällä on viime yö nukuttu (kahden huonosti nukutun yön jälkeen) taas normaalisti. Mieskin oli ihmeissään seitsemältä aamulla, sillä luuli kellon olevan kaksi yöllä. En tiedä mikä sitten auttoi asiaan, mutta ainakin sen muutoksen tein, että annoin rela-tipat jo päivällä, kun aiemmin annoin ne illalla.

Esikko ja Möhkis tasan 4 viikkoa

Tänne yksi lastenhoitaja kiitos. :ashamed:
Mä oon nyt sunnuntaista asti ollu ripulissa ja eilen nousi kuumekkin vielä kaupan päälle..
Olo alkaa olemaan aika heikko vaikka kuinka yritän juoda,juoda ja juoda :/
No ehkä tää maha tästä joskus tokenee..ärsyttää vaan kun on ihan veto poissa..

me ollaan saatu poika jo oppimaan " pahoille" tavoille,on nyt varmaan viikon ajan nukkunut joka yö meidän välissä,omaan sänkyyn kun laittaa niin 5min saa kauheat raivarit eikä rauhotu millään,meidän välissä nukahtaa heti..Ja onhan se ihana kun tuhisee siinä vieressä ;)

Joo nyt sänkyyn keräämään voimia ennekun poitsu taas herää..

hannanmamma+Jätkänpätkä 11pv :heart:

Masuvaivoihin on meillä auttanut Rela-tipat ja Disfaltyl. Täysin mahavaivat ei ole poistuneet mutta auttaneet mun mielestä huomattavasti. Disfaltyliä siis annetaan 10-15 tippaa 2-3x/vrk (mä annan aamulla 9 aikaan, iltapäivällä 3 aikaan ja illalla 9 aikaan) ja relatipat puolenpäivän tietämillä.

Viime yönä meillä nukuttiin klo22-03 putkeen, edellisenäkin yönä melkein yhtä hyvin ja enää ei herätä niin usein mahaa huutamaan kesken unien päivälläkään. Mut mikä kumma siinä on et kun vauva nukkuu niin minä heräilen vähän väliä tarkistamaan onko kaikki pinniksessä hyvin... :ashamed:

Nunneliini & vaapula 2vkoa 2vrk :heart:

ihania kuvia Thor :heart:

Taaskaan en jaksa enenpää kirjotella. Vauva roikkuu tissillä, keskimmäinen kiukkuaa väsyneenä vieressä ja esikoinen kaipaa muuten vaan huomioo :whistle:

Mutte enköhän jossain vaiheessa kerkee sit vähän paremminkin kirjottaan ja kommentoimaan.

Lauantaina meillä onkin jo ristiäiset. Saa sitten opetella puhuun ihan oikeella nimellä =)

Sonja ja pikku-ukko 3vk ja 5 päivää

Ihanaa joulukuun alkua tännekin puolelle!

anilja lämpöiset vauvaonnittelut pojasta! :heart:

Kiitos kovasti kehuista kaikille!
Äiti on niin kovasti ylpeä omista mussukoistaan... :ashamed:

Ninni89 käytiin Kirkkonummella Nina Dodd nimisellä kuvaajalla, joka oli kyllä tosi taitava ja studio oli hieno. Maksoi 183 euroa tunnin kuvaussessio, jossa otettiin satoja kuvia eri yhdistelmissä ja vaatteissa meidän perheestä. Hinta oli kallis, mutta vastaavasti saatiin oikeudet 50 parhaaseen kuvaan, eli editoituna cd levylle värillisinä ja mustavalkoisena. Siitä voi sitten itse teettää haluamansa ja hintahan on tosi pieni esim. nettiputiikeissa.

hannanmamma03 koetahan parannella, :snotty: toi on varmasti tosi raskasta kun yrittää kipiänä pientä hoitaa... Ja ethän sinä pahoille tavoille pikkuista opeta, vaikka hän nukkuisikin nämä haastavat ensi viikot perhepedissä. Vieroitus omaan sänkyyn ei todellakaan välttämättä ole taistelua - ei meillä ainakaan ollut. Pääasia että kummatkin voitte hyvin! :heart:

Esikko77 hienoa että saitte nukutuksi, yksi yökin tekee välillä ihmeitä! :hug:

Muille valvojille voimia ja jaksamista, ottakaahan päikkäreitä aina kun vaan on mahdollisuus.

Huh, olisi niin paljon kommentoitavaa, mutta hiukan tytön napaa tähän kohtaa. Eilen oli 1kk neuvola ja Idalla oli kyllä mitat kohdallaan. :ashamed: :whistle: Painoa oli kerääntynyt 5040g (syntymäp. 4220g) pituutta 56cm (53cm). Meillä siis on siirrytty 60cm vaatteisiin pikkuhiljaa ja 2. koon Liberoja ollaan käytetty jo tovi. :D

thor ja Ida 1kk ja risat

Heipparallaa! Ekaa kertaa kirjotan tälle puolelle...

Vauva-arki lähteny hyvin käyntiin. Vauva nukkuu tosi paljon ja tylsää ehtii välissä olemaan. Mieskin melkee koko ajan kotona ku sillä ei hirveesti kouluu oo ennen jouluu. Yöllä herätään 2-3 tunnin välein mut aamupäivisin tyttö nukkuu pitempiä välejä. Kestovaippailu äitiyspakkauksen vaipoilla ja yhdellä lisäimulla näyttää toimivan hyvin eikä ohivuotoja pahemmin oo tullu :) Pitää vaan tilata lisää niitä vaippoja ku muuten pitää joka päivä pestä!

Raskauskiloista: Kävin tänää vaa'alla ja nyt se näytti lähtöpainoa :eek: Eli kaikki kilot hävinny... Ja löllömasu pienenee joka päivä :)

Magda ja tyttö 5 vrk

pikkuihra, olen jostain lukenut, että nimenomaan disfatylit olisi parempia tuon pulauttelun suhteen. Lienee kuitenkin vauvakohtaista, niinkuin kaikki muukin. :whistle: Täytyisi itsekin kokeilla, meillä myös lentää puklu jokaisen ruuan päälle... :x

Alkuperäinen kirjoittaja Valkolilja:
pikkuihra, olen jostain lukenut, että nimenomaan disfatylit olisi parempia tuon pulauttelun suhteen. Lienee kuitenkin vauvakohtaista, niinkuin kaikki muukin. :whistle: Täytyisi itsekin kokeilla, meillä myös lentää puklu jokaisen ruuan päälle... :x
Disfatylit ostettu ! huuh, 19,90?! meiän lähäriapteekki on kallis :( ja sit vaihdoin jekovittiin.. saas nähä miten auttaa.. Tutteli Omneota en löytäny k-supermarketista enkä s-marketista :( joten saas nähä saako näiden kahden vaihdoksilla ihmeitä aikaan :D

Tjoo, kyllä poika NYT nukkuu sit niiiin hyvin :D

Meillä mies kanssa oli vähän kauhuissaan kun osti apteekista tota Distafylia ja rela tippoja ja maksovat melkein 40e yhteensä..

Thor:in kuvia unohdin kehua viimeksi,todella hienoja!!

Eikait tässä muu auta kun suunnata lääkäriin huomenna,josko sieltä jotain apua sais.. :ashamed:

Kyllä on masentava ilma ulkona..Tulis jo lunta ja pakkasta äkkiä!!

Onnea anilja vauvasta!

Raskauskiloja on pari jäljellä. Noin 10 kg tuli yhteensä.

Kuinka pian seksiä, meillä on kaikkien 3 jälkeen mennyt vaan 1-2vk. kenestäkään ei ole tikkejä tullu, niin on parantunukkin nopsaan. ja sitähän ne suosittelee, et kumia käyttäs jälkivuodon ajan..

Yhteistyössä