Marraskuun 2009 karhunpennut

Oho, onpas taas vierähtänyt aikaa, kun olen ehtinyt käymään viimeks!

Viikko sitten meillä oli 2kk neuvola ja mun jälkitarkastus, neidin mitat oli 60cm (syntyessä 50cm), 5750g (syntyessä 3505g) ja pipo 41cm (syntyessä 36cm). Saatiin myös lähete lastenlääkärille, kun oli allergiaepäilyä kokovartaloihottuman takia, jota ei kaks viikkoa sitten neuvolalääkärin kirjottamat rasvat olleet pahemmin auttaneet. Eilen oltiin sit lastenlääkärillä ja siellä kun punnitsivat, niin olis viikossa lähtenyt 75g poies :eek: Syönyt kuitenkin kokoajan hyvin ja maitoa ainakin on riittänyt yhä ihan reilusti - kun sitten tänään neuvolatädille soittelin tuosta sairaalareissusta ja sen tuloksista, niin sanoi, että voidaan käydä ens viikolla punnituksessa, jos mua huolestuttaa :)

Tosiaan eilen sit lääkäri oli sitä mieltä, että Pinjalla olisi atooppinen iho, eikä ihottuman ja kuivuuden taustalla olisikaan allergiaa. Saatiin kolmea uutta rasvaa reseptillä ja nyt on kyllä jo tässä melkeen kahden päivän rasvailun jälkeen huomattavissa selkeä parannus ihossa! Kahden viikon päästä on kontrollikäynti sairaalalla ja toivon tosiaan, että iho menee samaa tahtia paremmaksi ja pysyisi hyvänä nyt sitten.

Rotarokote saatiin silloin viikko sitten ja seuraavana päivänä tuo teki kahdet niskakakat ja tuon jälkeen sai tänään seuraavan kerran vasta kakittua - oli tässä välissä hieman kiukkuinen, mutta luulen, että saattaa johtua tuosta ihostakin, kun se oli ihan kuin hiekkapaperia ja ainakin päänahka sillä tuntuu kutisseen, kun sitä hinkuttaa ja raapii.

Täällä nukuttu nyt vähän vaihtelevasti, kun on ollut vähän räkäinen neiti, mutta maksimissaan herättää kahteen otteeseen yöllä - tosin nykyään tuo haluaisi herätä kovin aikaisin aamusta juttelemaan ja seurustelemaan.. äiti ei arvosta :p Nyt on saanu mies sitten sen kaa aamusin seurustella, kun on tällä viikolla iltavuorossa ja lähtee töihin aamulla vasta puol ysin aikoihin.

Mutta juu, nyt nukkumaan itsekin!

Kerppa ja Pinja 2kk 1vk 4pv

Meilläkin tutti on unileluna, sängystä löytyy kyllä leluja, mutta ei tyttö niitä vielä mielestäni edes sen kummemmin katsele :D Esikoinen söi tuttia 1,5-vuotiaaksi ja siinä vaiheessa vasta tuli unilelut tosi tärkeiksi.

Meillä menee tosi hyvin arki tällä hetkellä, tyttö on perustyytyväinen sekä päivällä että yöllä =) Nautin niin kauan kuin tätä kestää :heart: Pienempiä pakkasia odotellessa, meinaa iskeä mökkihöperyys näillä ilmoilla :LOL:

Täällä pidetty pikkumiestä väkisin hereillä, jotta saisi öisin nukuttua... viimeyön unisaldoksi tulikin 5 ja puol tuntia yhtäjaksoista unta 21.30-03 =) , mutta siit eespäin menikin taas kitinällä aamuun asti.

Unilelua ei meillä ole, mutta katselee lahjaksi saamiaan pehmoja ja juttelee niille pinnasängyssä ollessaan, itse olen harsoa tyrkyttänyt ...

Kaupassa viihtymisestä oli puhe, ja meillä ainakin nukkuu tyytyväisenä vaunuissa, kun niillä pääosin kauppareissut hoituu, ei herää, vaikka tullaan sisälle lämpimään, ja vaatteitakin saa avata... mutta satunnaisesti, jos käydään kaukalon kanssa autolla, niin sitten onkin erijuttu, ja saa kanniskella sylissä.

"Unikoulu" jatkuu... koitan pitää väkisin hereillä päiväsaikaan , ja loppuillasta, että saisi edes sen 5 tunnin pätkän yhtäjaksoista unta, jaksaa itekin paremmin, jos ei tarvi tyytyä ihan siihen tunnin unenpätkään vuorokaudessa ...

Kuiskaten ja Lenni 2kk1vrk

Nyt tulee lyhyesti omaa napaa.. Meillä yhtäkkiä alettu syömään öisin 4-5 kertaa kun ennen syötiin kerran yössä... Tänään tuli tasan 3kk pojalle täyteen. Onko tämä nyt joku tiheän imun kausi vai mitä ihmettä ? vai loppuuko mulla maito?? oon ihan väsynyt, tätä jatkunut nyt 5 päivää ja yötä. Muilla kokemuksia vastaavasta? lisämaitoakaan en voi antaa kun ei huoli tuttipulloa sitten millään! :/

Sandy meillä sama homma, ennen syötiin 2-3krt yössä klo 23-09 välillä ja nyt syödään 4-5krt. tätä jatkunut jo tovin. 3kk iässä on juuri se tiheän imun kausi.. oisko teillä juuri sitä. (meillä taas on aina tiheän imun kausi (päivällä syö 1-2h välein ja nyt syö yölläkin tiheään...) :LOL:)

maitohan ei lopu yhtäkkiä kesken kunhan muistat syödä ja juoda riittävästi etkä stressaa, ja jos vauva ei syö pullosta niin eihän siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin imettää niin tiheään kuin vauva haluaa. Jostain luin että se tiheän imun kausi voi kestää yli viikonkin.

esikoisen aikaan syötiin kans jatkuvasti alle 4kk iässä eikä sekään huolinut pulloa niin sitä sitten istuttiin sohvan mutkassa vähän väliä... et vinkkejä otetaan vastaan täälläkin, soseita odotellessa! :whistle:

kuiskaten montako tuntia teillä sit päivisin nukutaan? meillä nuo yöunet kans huonoja, oon ajatellu et johtuu siitä kun näillä -20 asteen pakkasilla ei pääse ulos nukkuu niin vaikuttaa yöuniinkin... illalla yritän pitää neitiä hereillä klo 18-19 eteenpäin.

Meidän otto taitaa olla oikein jättiläinen 2kk neuvolassa painoa 6600g ja pituutta 61cm hyvin tuntuu tuttelilla kasvavan.. :LOL:

Isosisko oli eilen ja yöllä mahataudissa,nyt ollut tän päivän onneksi oksentamatta..Täällä norovirusta liikkeellä kuulemma paljon.. :/

hannanmamma ja Otto 2kk 9pv :heart:

Meilläkin täällä sairastellaan... esikoisella oli ensin mahatauti, nyt tolla keskimmäisellä ollut pari päivää. Saas nähä kehen seuraavaks iskee. Mullakin on nyt illalla ollu vähän huono olo :/
Se on niin inhottava tauti |O

Malla29
Mahatautia on ollut meilläkin, koko perheellä tämän viikon. Ei kivaa ei, mutta josko nyt olis taas tauti selätetty.
Joku muukin kirjoitti että öisin on rintamaito riittänyt vaikka päivisin otetaan korviketta lisäksi. Samoin mennään täällä mikä on kiva, ettei yöllä tarvitse pulloa antaa. Saa jatkaa unia samantien, yleensäpä tuo poika nukkuukin kainalossa koko yön.

Niin ja Tiitus tuli meidän pojan nimeksi.

Malla ja Tiitus, kohta 2kk

Täällä meni yö taas pipariksi, tunnin välein kitinää... tuttelia en ole enää antanut, kun rintamaito on kelvannut sekä päivin että öin, ja mikäs sen helpompaa, kuin antaa tissutella öisin.

Jos sais joskus viel paremmat ja pidemmät yöunet, niin hyvä... mutta nyt mennään näin.

Kuiskaten ja Lenni 2kk 2 vrk

moiks pitkästä aikaa =)

kuiskaten kaikki myötätunto sulle, on niin rasittavaa kun ei saa nukutuksi. mä olen kiitollinen et saan nykyään öisin nukkua, ihan sama miten päivät menee kuhan se yö on rauhallista. paljo tsemppiä jaksamiseen sulle sinne :hug: jos ei meinaa iltasin jaksaa olla hereillä nii ootko koittanu kylvettää? meillä ainaki poika jaksaa kylpeä ja sillä saanu venyteltyä iltakukkumista. kans jos teillä pikkanen nukkuu vaunuissa lenkillä nii kannattaa alkuillasta lähteä lenkille et nukkuu sillon ja jaksaa sit valvoa myöhempään iltaan asti et yöllä nukuttais.. meillä kun herra haluais alkaa yöunille jo 18-19 aikaan nii pitää kaikenmaailman poppakonsteilla pitää sitä hereillä, enhän mä jaksa kahen aikaan yöllä alkaa seurustelemaan |O

ekat menkat alko täällä ja voi kikkelis kokkelis et sitä tuleeki 10 kuukauden edestä :eek: ei riitä mitkään siteet varmaan pitää pampperssi lyödä housuihin seuraavaks. eihän tää voi normaalia olla, paljo runsaampaa ku jälkivuoto!! :eek:

muuten ei meille ihmeempää, hyvin menee yöt edelleen ja päivät kans, alkaa vaan olla niin tylsää ku ollu kovia pakkasia et sisällä vaan kyhnötetään eikä aina jaksa kyläilläkkään ku oma vaivansa raahautua vauvan kans mihkään..

hattua nostan yksinhuoltajille, on tosi rankkaa kun ei ole toista aikuista auttamassa. nyt sen huomaan miten kiitollinen olenkaan miehelleni joka onkin auttanut tosi paljon esim ku tulee töistä nii hoitelee poikaa et saan tehtyä ihan perus asioita kuten pyykinpesu,tiskien laitto,ruoan laitto yms. nyt ukkeli viikonlopun reissussa nii täällä on vaan pohjaanpalanutta ruokaa, tiskiallas täynnä astioita ja pyykit pesemättä, ei vaan kerkee ja pysty kaikkea tekee ku prinssi haluaa napottaa sylissä vaan, huoh :ashamed:

mut nyt se nukkuu kiltisti omassa sängyssä nii pitää mennä hoitamaan huushollia välillä =)

hyviä vointeja kaikille mammoille ja vaaveleille :heart:

tupuna ja Edo 2,5kk :heart:

Moikkelis! :wave:

Täällä kirotaan rota-rokotetta ja lujaa!! :kieh: Meillä oli torstainan 3kk-neuvolalääkäri ja otin sitten ptkän pohdinnan jälkeen rota-rokotteen 2. osan ja nyt kaduttaa :ashamed: Hirveet mahavaivat taas pojalla ja eilinen meni lähes koko päivä huutaessa :ashamed: Eniten huolettaa kun toinen ei sitten oikein tahdo syödäkkään mitään! Pystyasennossa kanniskellen ja tutilla sitten saanut nukahtamaan ja puoli unisena tissiä syömään!
Ensimmäinen piikki saatiin myös ja siitä ei ole vielä oireita tullut (kopkop )...ja pikkumies oli oikein reipas eikä rokotus edes itekettäny! =)
Tyytyväisiä oltiin siis vielä silloin ja lääkärillekkin kovasti hymyiltiin :heart: Neuvolakorttissa lukee 'hyvin kasvanut ja kehittynyt hymypoika'! :D
Korvat, suu ja kaikki kunnossa joten meidän ajoittaiset itku- ja syömisongelmat johtuu masunväänteistä!
Oliverin 3kk-mitat 6740g/61.4cm ja pippo 43cm :heart:
Masuongelmaa meillä siis on ja kakka tulee tosi harvoin, ei välttämättä edes kerran viikkoon :/ Joten saatiinkin varovainen lupa aloittaa luumusoseen maistelu! Vielä en sitä tosin ole aloittanut koska rota-rokote aiheutti näin ikävät masuvaivat taas!

Malla ihana nimi tuo Tiitus :heart:

Teddybear...mullahan on kans minipillerit ja menkat alkoi muutaman päivän päästä pillereiden aloittamisesta! Saattaa kuulua siis ihan pillereiden ominaisuuksiin koska nehän on keltarauhashormonia! Mut sen jälkeen mulla ei oo enää menkkoja näkyny vaikka nyt menee jo toinen laatta puolivälissä! Toivotaan että pysyisikin näin ;)

Ja tupuna juu-u...ne yhdet menkat mitkä oli niin oli tosiaankin valtaisat!! :eek: Runsaammat kuin jälkivuoto ja kesti semmoset viikon!! :whistle: Jostain oon lukenu että ekat menkat vois olla normaalia runsaammat?!

Tiheän imun kautta täälläki odotetaan ja pelätään :whistle: Oon niin tottunu pojan hyviin yöuniin kun eka pätkä on edelleen sen 6-8h joten olis siinä taas opettelua jos yöt menis kovinki syöttopitoisiksi! :whistle: Eli jaksuja teille joilla näin on! :hug:
Päivällä meillä sitten syödäänkin yleisimmin 1h välein hereillä ollessa eikä päivään mahdu kuin yleensä yhdet pidemmät unet joten kyllähän tuo sitten päivisin tissillä 'roikkuu'!
Mikä oli muuten neuvolantädin mielestä liian tiheää syömistä!! :whistle: Mutta näin me nyt mennään eteenpäin ;)
Perunaa ja porkkanaa aletaan maistella pikkuhiljaa tossa kuukauden päästä...luumua ja päärynää varmaan kans...ne kun on masulle hyväksi!

Unilelua ei oo meilläkään eikä tutti pysy suussa kuin patentilla ;)

Jennyli: Voihan rotarokote tosiaan! :headwall: Meillä saatiin tiistaina tuon ensimmäinen annos ja voi jumankekka sentään! :eek:
Mua oikeen rupes kaduttaa koko ottaminen. Sellaiset huudot alkoi samana iltana, pierut ja kakka lentää kuin varpusparvi. Eilen oli kirjaimellisesti napaan asti täynnä sitä itseään. :headwall: Meillä on vielä tuo imetys takkuillut sammaksen takia ja kun siitä aletaan päästä niin sitten noiden mahavaivojen takia ei suostu kuin muutaman kerran päivässä rauhoittumaan rinnalle. Ja taas sitten tästä syystä maito alkaa taas vähentymään :kieh: Ja pakko on antaa sitten pullosta että saa nestettä, kun niin ripulille on vetänyt tuo rokote :headwall: Onko tuo nyt niin pakollinen loppujen lopuksi? Meillä vain yksi sairastanut rotan vauva aikana ja sai sen sairaalasta kun oli siellä osastohoidossa kuukausia.
Muutenhan meillä ei ole masuvaivoja, mutta nyt tosiaan ollut tiistai illasta asti eikä loppua näy :/

Chira voi ei, halitus sinnekkin :hug: Mä tosiaan alan olla vahvasti sitä mieltä että 5kk satsi jää ottamatta!! Vaikka pienempi pahahan tämä kuin itse rota joka vetää näin pienen varmasti sairaalakuntoon mutta eipä meillä aikoinaan kaksosetkaan tätä rokotetta saaneet eikä kertaakaan ole mahataudissa ollut!
Meillä muuten tää rokote ei tee ripulia vaikka toisaalta toivonkin että tulis se kakka kun toiselta niin harvaksiin sitä tulee...mutta pierut on kyllä jotain ihan järkyttäviä ja mahassa kiertää ihan urakalla!!
Ja pyörrämpä sitten puheeni siitä ettei piikistä tullut mitään...meillä ollaan nimittäin nyt sitten kuumeessa! :(
Ja poika nukkunut koko aamupäivän syömättä oikeestaan mitään!!
Pakkohan se sitten pumppailla kun rinnat kun kivet kun yöllä syöttövälit niin pitkiä!! Ja kaippa jatkan pumppailua sitten muutenkin jottei maito nyt liikaa lähtis vähentymään! Ei vaan tahdo oikein pumpulle herua niin johan tässä kohta itsekkin ollaan varmaanrintatulehduksessa!! :kieh:
Juuh...sori valitus mutta kyllä sieppaa ja surettaa toinen!

meillä pähkäillään myös tota toista rota-annosta koska ekasta tuli silloin viikon huudot. Maanantaina on 3kk neuvola ja siellä antaisivat tuon rotan ja sitten sen ekan viitosrokotteen. Esikoinen sai siitä ekan annoksen ollessaan 6kk ikäinen kun en halunnut näin pientä rokotuttaa ja neukkutäti sanoi että noin puolen vuoden ikään asti on imetyksellä aika hyvä suoja. Ei tietenkään ehdoton mutta silloin päätettiin näin. Nyt ajattelin että ehkä otetaan se vitosrokote ja rotan toinen annos sitten 4kk-neuvolassa kun on vähän taas vauva isompi. Sitten ei ehditä sitä kolmatta annosta ottaa (sehän pitää ottaa kaikki ennen 16vk ikää ) mutta 2/3 antaa jo silti sellaista suojaa ettei se ripulitauti niin pahana tule jos tulee ollenkaan.

Mahavaivaa on ollut aika paljon antibioottikuurin jälkeen ja nyt kun vähän alkaa helpottamaan (vieläkin tosin maha ihan vesikakkasella) niin huomenna olis tosiaan ne rokotteet josta seuraisi ainakin viikoksi taas mahakipuja. Ei paljon houkuta,kiva alku elämälle kun saa vaan itkeä mahakipujaan koko ajan.. Ja en tarkoita etteikö rokotteet suojaisi vielä pahemmilta taudeilta,mutta eipä se asiaa sen miellyttävämmäksi tällä hetkellä vauvalle tee.

Meillä on viikon päästä 3kk neuvola missä olisi rotarokotteen 2.annos. Meillä en huomannut 1.annoksesta mitään erityistä kiukkua, itkuisuutta tms - onko 2.satsin saaneilla kokemus että siitä tuli enemmän reaktiota? Tietäisi vähän varoitella miestä sen viikon osalta jos ottaisi lyhyempiä päiviä ja enemmän kotitoimistoa..just in case!

Samalla tulee ensimmäinen yhdistelmärokote (piikki) - ilmeisesti kuumetta ainakin nostattanut osalla - oletteko antaneet kuumelääkettä tms sitten, käyttäneet lääkärissä vai meneekö kuume (ja mikä muu??) sitten mahdollisesti rokotteen piikkiin?

Huh pitää oikeen miettiä mitä kaikkea noista voi seurata.

Mitäs teidän vauvat tykkää kylpemisestä?
Millaisessa ammessa kylvetätte ja kuinka usein? Meillä kylpyhetket on suoraa huutoa, ja ihan tavallinen, iso amme puolillaan vettä... miten pitkään vauva mahtuu siihen kohtuammeeseen? sitäkin tässä jo harkinnut, kun ei kylpemisestä tule mitään, kun kiireellä pitää pestä, kun toinen huutaa kokoajan :|

Kuiskaten Meillä tykätään kylpemisestä...Nyt alkaa olla jo vaikeuksia pitää vaavi pinnalla, kun potkii ja loiskii niin paljon :D Tosin ei kyllä mitään hirveän kauaa siellä vedessä viihdy..
Meillä on semmonen ihan perus amme.

Kahden viikon päästä mennään vauvauintiin! Joku muu menossa moiseen/käynyt edellisten kanssa? Mitä vauvat on tykännyt. Mua hiukan pelottaa mahtaako tykätä.

Kylpemisestä... Täällä tykätään vaihtelevasti. Välillä vaan olla möllöttää ja välillä innostuu potkottelemaankin:) Väsyneenä jos kylpyyn vie niin silloin se on yhtä huutoa.. Tavallinen amme on täällä käytössä. Silloin tällöin olen ottanut suihkuun kanssani, poika vaan ihmeissään möllöttää sielläkin :D

Milliz + taavi 2 kk 3 vkoa

Meillä poika kans inhos ennenkylpemistä,no pari vikaa kertaa oon saunassa kylvettänyt niin että on joku vähän yli 50 astetta lämmintä ja on viihtynyt paljon paremmin..

Meillä ei rota rokotteesta onneks oo noin pahoja vaivoja tullut ja ehdottomasti otan loputkin satsit,kaverini jolla jo vanhemmat lapset kertoi että oli kauheeta kun vanhempi tyttö aikoinaan jotui 5vrk sairaalaan rota ripulin takia kun kuivui niin pahoin.

Polde meillä aiheutti myös rotan 1. osa masuvaivoja, ainakin 2vkoksi ja nyt taitaa sama toistua myös tän 2. osan kanssa :/ Rota-rokotehan on tehokkaimmillaan viikon päästä rokotteesta ja meille terkka sanoi että esim. vaipat kannattas viedä suoraan ulos kun sitä rotavirusta on siinä kakassa! Viimeksi meillä oli poika 4pvän ripulissa just viikko rokotteesta...muutoin kun siis suoli toimii niin hitaasti!

Toi yhdistelmärokote taas nostattaa toisille kuumetta kuten nyt sitten vissiin meille (en oo varma kun toinen kaksosistakin tuli tänään kuumeeseen) ja mä oon lääkinny ihan supoilla ja nestemäisellä panadolilla. Lääkäriin ei ole ainakaan vielä aiheta mennä ja olen saanut pojan kuitenkin syömäänkin ihan ok. Kuivumisen vaara se suurin kai on sairastaessa?!

Kylpemisestä meillä tykätään kovasti!! Koskaan ei olla itketty ja nykyään molskutellaan niin että vesi roiskuu :LOL: Meillä on ihan perus amme kanssa!

:attn: Galluppia tulin pistämään pystyyn :attn:
Eli kuinka usein lapsesi syö? Korviketta saavien mammat voivat laittaa myös määriä. Onko korvikelapsilla samanlaisia tiheän imun kausia kuin rintalapsilla?

Ajattelin nyt selvittää, mitä muut samassa kehitysiässä olevat syö. Meille tuli nimittäin eilen illalla isännän kanssa sanomista aiheesta. Hänen mielestään minä olen lykkäämässä pulloa suuhun joka ikiseen inahdukseen. Itse olen hieman eri mieltä. Annoin isännän hoitaa asian omalla tavallaan ja kuuntelin jätkien huutoa (miehen tyynnyttelystä huolimatta) 15 minuuttia |O , kunnes kyllästyin ja syötin pojat. Olen tehnyt mielestäni kovasti työtä sen eteen, että meidän pojilla on RYTMI, jonka mukaan mennään ja sen ansiosta meillä nukutaan yöt ja päivälläkin aina tiettyyn aikaan. Tähän liittyy myös kellon katsominen esim. iltasyömisten kanssa, mutta toki maitoa saa silloin kun nälkä on. Iltaisin pullolla ollaan suhteessa useammin kuin muina aikoina. Maitoannokset on kerralla 100-130 ml, iltavelliä vedetään noin 150 ml. Lisäksi meillä syödään sosetta 2-3 kertaa päivässä, mutta niiden maistelu täytyy ajoittaa aina siten, että pojat on tyytyväisiä. Jos on kiljuva nälkä, ei soseen kanssa puljaamisesta tule mitään. Soseen jälkeen on myös aina saatava vähän maitoa.

Aloitin nyt kirjaamaan ylös poikien syömisiä, koska olen käsittänyt, että kiinteidenkin aloittamisen jälkeen vauvan tulisi saada noin 8 dl maitoa päivässä. Onpahan sitten todisteita isännällekin, koska olen 100% varma, että olen tässä asiassa oikeassa (eli että meidän pojat syö ihan sopivasti eikä mamma tuputa maitoa liikaa). :p

(Me oltiin vähän kireellä molemmat eilen, joten ihan pikkiriikkisestä kärpäsestä paisui härkänen... :whistle: )

Kiitos vastauksistanne!

T: Drama queen :D

Yhteistyössä