Marraskuiset 2021

Ihana kun löytyi jo keskustelu täältä! Plussasin tänään. Ois pitäny alkaa menkat, tulikin vaan pieni rusehtava vuoto ja olin heti varma että oon raskaana :D kääk! Vatsakin ollut kyllä viime aikoina sekaisin, mutta toisaalta mulla on aina ennen menkkoja..
La laskurin mukaan 9.11. Meillä on esikoinen 1v 1kk.
Meillä oli tarkoitus juhlia ensin häät ens keväänä ja sitten alkaa yrittämään toista, mutta tämä pieni ihme päättikin toisin <3
Haaveena aina ollut lapset pienellä ikäerolla :) silti aloin jo ressaamaan miten tuun pärjäämään kahden alle 2vn kanssa ja esikoinen synty keskosena rv 33+4, sekin jo ressaa ettei nyt kävis samoin.. mitään syytä ennenaikaisuudelle ei löytynyt..
Mekin varmaan odotellaan ekaan ultraan ennenkuin kerrotaan kenellekään.. :)
 
Ihana kun löytyi jo keskustelu täältä! Plussasin tänään. Ois pitäny alkaa menkat, tulikin vaan pieni rusehtava vuoto ja olin heti varma että oon raskaana kääk! Vatsakin ollut kyllä viime aikoina sekaisin, mutta toisaalta mulla on aina ennen menkkoja..
La laskurin mukaan 9.11. Meillä on esikoinen 1v 1kk.
Meillä oli tarkoitus juhlia ensin häät ens keväänä ja sitten alkaa yrittämään toista, mutta tämä pieni ihme päättikin toisin <3
Haaveena aina ollut lapset pienellä ikäerolla silti aloin jo ressaamaan miten tuun pärjäämään kahden alle 2vn kanssa ja esikoinen synty keskosena rv 33+4, sekin jo ressaa ettei nyt kävis samoin.. mitään syytä ennenaikaisuudelle ei löytynyt..
Mekin varmaan odotellaan ekaan ultraan ennenkuin kerrotaan kenellekään..

Meillä vanhemmat lapset vähän vajaa 1,5v ikäerolla ja selväjärkisenä on selvitty, vaikka toki työtä riitti, kun olivat pieniä :) mulle ehdottoman tärkeää oli pitää kiinni säännöllisestä päivärytmistä ja saada lapset mahdollisimman pian samaan rytmiin. Päiväuniajat pyhitin täysin omalle ajalle, en siis ikinä tehnyt kotitöitä tai muita velvollisuuksia. Tämä auttoi jaksamisessa huimasti! Nyt, kun lapset jo isompia, niin ovat uskomattoman tiivis kaksikko, joilla ihanat yhteiset leikit ja touhut <3

Nyt tää kolmas tuleekin sit isommalla ikäerolla.
 
  • Tykkää
Reactions: missy__
MMariia90
Paria päivää ennen menkkojen oletettua alkamispäivää tein pari testiä, joissa hailakat viivat... Nyt toinen päivä, kun menkat myöhässä. Tekis mieli tehdä digitesti vielä ennen kuin soittaa neuvola-aikaa...
Vaikka itselle olis jo kolmas lapsi tulossa, niin kyllä tämä alku on aina yhtä jännittävää ja odottavan aika on pitkä! Kuten jo aiemmatkin kirjoittajat ovat todenneet, sinne turvallisille viikoille olisi kiva päästä, ennen kuin kertoo muille. Jotenkin näin kolmannella kerralla on kuitenkin selkeästi sellainen olo, että tekis mieli kertoa parille hyvälle ystävälle heti! Mutta ehkä sitten, kun sydänäänet ovat varmistuneet, niin uskaltaa...

LA olisi laskurin mukaan 11.11.2021 <3

Lainattu Neilikka91: "Joitain oireita ollut viime viikonlopusta lähtien: rinnat kipeät, nukkuminen ollut levotonta/yöheräilyä/hankala saada unta uudelleen, väsymystä, vessassa pitää käydä useammin... Menkkamaisia juilimisia ollut myös useampana päivänä."

Ihan kuin mun suusta, täysin samoja oireita! Näitten lisäksi huomaan, että makea ei enää maistu, vaan enemminkin tekisi mieli koko ajan suolaista :) Alkaa pikkuhiljaa tulee olo "jommasta kummasta" näiden viitteiden perusteella! :D
Mites te muut, onko fiiliksiä kumpi vois tulla, tyttö vai poika?
 
vierailija
Samat oireet täälläkin pahoinvointi iskee aina yöllä... Koko ajan on nälkä mutta silti mikään ei maistu. Hiilihapotettua vettä tekee mieli, tavallinen vesi ällöttää
 
Meille siis syntymässä kolmas lapsi. Vanhemmat lapset ovat tyttö ja poika. Tää raskaus ei oo kyllä antanut mitään vihiä sukupuolesta, mutta itellä on poika olo.. Mä oon kertonut raskaudesta miehen siskolle, meillä oli molemmilla yritystä samaan aikaan ja yhdelle ystävälle. Muuten mekin odotetaan nt-ultraan, jos vaan pysyy salassa siihen saakka
 
Paria päivää ennen menkkojen oletettua alkamispäivää tein pari testiä, joissa hailakat viivat... Nyt toinen päivä, kun menkat myöhässä. Tekis mieli tehdä digitesti vielä ennen kuin soittaa neuvola-aikaa...
Vaikka itselle olis jo kolmas lapsi tulossa, niin kyllä tämä alku on aina yhtä jännittävää ja odottavan aika on pitkä! Kuten jo aiemmatkin kirjoittajat ovat todenneet, sinne turvallisille viikoille olisi kiva päästä, ennen kuin kertoo muille. Jotenkin näin kolmannella kerralla on kuitenkin selkeästi sellainen olo, että tekis mieli kertoa parille hyvälle ystävälle heti! Mutta ehkä sitten, kun sydänäänet ovat varmistuneet, niin uskaltaa...

LA olisi laskurin mukaan 11.11.2021 <3

Lainattu Neilikka91: "Joitain oireita ollut viime viikonlopusta lähtien: rinnat kipeät, nukkuminen ollut levotonta/yöheräilyä/hankala saada unta uudelleen, väsymystä, vessassa pitää käydä useammin... Menkkamaisia juilimisia ollut myös useampana päivänä."

Ihan kuin mun suusta, täysin samoja oireita! Näitten lisäksi huomaan, että makea ei enää maistu, vaan enemminkin tekisi mieli koko ajan suolaista Alkaa pikkuhiljaa tulee olo "jommasta kummasta" näiden viitteiden perusteella!
Mites te muut, onko fiiliksiä kumpi vois tulla, tyttö vai poika?
Itsellä kun on jo tyttö ja poika, niin jos niiden raskauksiin vertaan, niin tämä kolmas raskaus on oireiltaan lähempänä poikaraskautta. Toki, pahoinvointi ei onneksi (ainakaan vielä) ole ollenkaan niin paha, mitä pojan kohdalla oli (päivittäiset oksentelut yli puolenvälin), mutta muuten oireita kyllä riittää ja olo on kurja. Paleltaa,väsyttää,kuvottaa, naama kukkii, turvottaa..... ja menossa vasta 5+1.
Kun taas tyttöraskaudessa mulla ei ollut oikestaan mitään oireita missään vaiheessa.. mahan kasvu oli ainoa, mistä tiesi ja tunsi raskaana olevansa :)
Joten saa nähdä, noudattaako raskausoireet samaa kaavaa. Oon kyllä miettinyt, että voisi olla jännittävää kokea sekin, että sukupuolta ei selvitä etukäteen, kun aiemmissa raskauksissa ollaan selvitetty :)
 
Marrasbaby
Meillekin kolmas pienokainen, vanhemmat pojat -14 ja -17 Sanoisin, että on tosi erilainen alkuolo, ei yhtään niin pahoinvoiva kun aiemmin, pissattaa ja väsyttää kyllä samaan tapaan ja makeita mielitekoja, aiemmissa ennemmin suolaista..Joten jännä nähdä muuttuuko olot miten tässä tulevien viikkojen aikana.
 
vierailija
Täälläkin tyttö- ja poikaraskaudet takana ja nyt on vähän tyttöolo :D eka neuvola varattu, menee rv 9+4. Meillä on neuvolassa myös ultralaitteet joten sitä odotellessa... :)
 
Mulla on oireina ollut kuvottava olo, alkuviikosta vatsa oli sekaisin, mutta nyt tilanne kääntynyt toiseen ääripäähän :unsure:.Rinnoissa ei ole tapahtunut oikeastaan mitään, ehkä vähän normaalia turvonneemmat, mutta verrattuna menkkoja edeltäviin - voi melkeen sanoa että oireena niiden osalta on oireettomuus. Lisäksi olen ollut normaalia pirteämpi viime päivinä, ehkä se väsymys sieltä tulee.
Kauhulla odotan seuraavia viikkoja, kun tää kuvotus on jo nyt aikamoista ja pitkin päivää.

Tein äsken vielä viikkonäytöllisen digitestin ja oli viikot muuttuneet 2-3, ehkä tässä uskaltaa jo soitella neuvolaan, vaikka toki takaraivossa kytee että ollaan tosi alussa ja mitä vaan voi tapahtua.

Oletteko ajatelleet mennä varhaisultraan?
 
Moi! Tulen nyt ainakin hetkeksi tänne jakamaan ajatuksia. Taustaa senverran että onnistunut raskaus 2018 ja kkm viime syksynä. Nyt on testit taas haamuilleet jo lähes viikon ja himotestaajana niitä on kulunut PALJON. Ei oikein taas viivat vahvistu ja ruskeaa tuhrua paripv. Ei ole kovin luottavainen olo kun tuntuu vahvasti niin syksyn uusinnalta. Toivon sydämeni pohjasta että intuitio on nyt vain pielessä keskenmenon takia, mutta nähtäväksi jää!

Eri laskureiden ja laskukaavojen mukaan la kaikkea 9-13.11 välissä, sanoisin että 10.11 ois varmaan täsmäävin. Digi tänään 2-3 kun se vielä 2pv sitten oli 1-2. Nyt jätän testit viikoksi rauhaan ja odottelen vain.

Varhaisultraan siis ilman muuta jos sinne asti pääsen. Viimeksi rv7+0 todettiin keskeytyneen 5+5 päiviin eikä uusintaultrassa 8+3 ollut merkkiäkään että tulisi itsessään ulos ja meni lääkkeiden avulla.

Oloja ei ole, ei edes yöllisiä vessakäyntejä joita viimeksi oli kuitenkin heti..

Anteeksi pitkä ja vähän pessimistinem aloitusviesti, yritän tsempata pääni toivomaan parasta!

Mites muiden olot ja testien viivat?
 
Huomenta!
Täällä tosi aikaisessa vaiheessa kirjoitteleva, tänään 3+4 plussannut kakkosesta haaveileva :) LA eri tavoilla laskettuna n. 16.11/17.11. Meillä on ennestään maailman ihanin 1,5-vuotias ja nyt tämä toinen raskaus alkoi jo toivottomalta tuntuneesta yrityskierrosta 7. Saa nähdä, mitä viivoille käy lähipäivinä, ajattelin testailla vain joka toinen päivä (esikoisesta sain kauhean stressin aikaan jokaipäiväsellä testauksella). Olen edelleen niin ihmeissäni, että miten tämä raskaus pääsi totaalisesti yllättämään. Oireet luteaalivaiheessa on olleet ihan erilaiset kuin esikoisen raskaudessa, siksi en plussaan uskonutkaan. Oikeastaan ainoana oireena tähän asti ollut aivan kauhea palelu, yöt on pakko ollut nukkua kauhessa vuorauksessa. Tänään mahassa on tuntunut menkkajuilintaa.

Voikun meille syntyisi marraskuinen, ja teille kaikille muille myös <3
 
  • Tykkää
Reactions: Oliivipuu79
Täällä oireina arat rinnat, vaihtelee päivittäin tai samana päivänäkin. Ja nyt pientä kuvotusta muutamana päivänä. Ja yöllä vessassa ramppaamista ja levotonta nukkumista. Tulee kytättyä oireita liikaakin, koska eipä siihen voi vaikuttaa miten raskaus menee. Toivon ja rukoilen, että ekassa ultrassa näkyisi sykkivä sydän. Nyt 5+1. Vasta!
 
  • Tykkää
Reactions: IinesAnkka82
Äh. Kattelin neuvolan ajanvarausta netissä ja esikoisen neuvolaan ei kyllä oo mitään järkeviä aikoja saatavilla, eka mahdollinen aika ois arviolta 10+0 päivälle ja kuulostaa kauheen myöhäseltä veritestien ja ultran lähetteen kannalta. Nettivaraus ois niin kätsy kun sen saa peruttuakin sit sieltä helposti jos ei olekaan ketään asukasta matkassa. Mutta pitänee soittaa että onko väliä että varaako ensikäynnin sit vaan muualle jos haluaa aiemmin mennä :unsure:
 
Mmariia90
Täällä aika oireettomana oltu muutama päivä, mitä nyt jos nousee sohvalta äkkiseltään niin alavatsaa vihlaisee ja iltaisin paleltaa niin vietävästi! Tosin, kaikki makeanhimo on tiessään (olen perso makealle) ja ruokaa syön vain silloin kun on "pakko" eli säännöllisesti... Tämä tietysti hyvä, sillä ylipainoa minulla on jonkin verran. Luulen, että neuvolassa saan kyllä kuulla siitä, ettei tarvi tästä raskaudesta paino nousta yli 5-10kg... Kahdessa edellisessä raskaudessa pahoinvointi oli kamalaa ja sen takia mulla ei oo yleensä ensimmäisellä kolmannekselle paino kovin noussutkaan. Kirin sitten myöhemmin. Sitä samaa odottelen tältäkin...
Varasin ensikäynnin neuvolaan ja olin yllättynyt miten pian se tuleekaan! Eli 31.3. Se olis ja viikkoja silloin 7+6.
 
Täälläkin hyvin voimakkaita repäisykipuja alavatsalla, kun nousee nopeasti ylös. Tuntuu tosi ikävältä! :(

Väsymys on edelleen melko voimakasta ja kokonaisvaltaista. Kroppa ihan voimaton kokoajan. Ihan hirvittää, kun huomenna pitää palata töihin loman jälkeen ja työni on melko fyysistä ja hektistä, että kuinka sitä jaksaa ja selviää. En kuitenkaan haluaisi jäädä saikulle, koska en haluaisi raskaudesta vielä töissä kertoa. Mutta pitää katsoa ja kuulostella omaa vointia herkästi.

Toisaalta odottaa töihin pääsyä, kun tietää, että aika ja viikot sujahtaa taas paljon nopeammin ohi. Niin nopeammin sitten tulee myös se nt-ultra ja turvallisemmat viikot, kun ei ehdi raskausjuttuja niin paljon miettii mitä nyt lomalla :)
 
Mulla on taas vaikeeta töissä, kun on puuduttavaa kotietätyötä ja keksisin satoja googletettavia asioita, eli ei oikein pysy ajatus muualla.. Viikonloppuna sain hyvin ajatukset asioista pois mutta nyt sit taas plääh.. Mutta ihankun ois vähän tissit kipeet! Tai sit oon vaan painellu niitä niin kovaa että on kipeytynyt :D Yritän keksiä jotain oiretta, mutta kaikki nää vähäiset voi kyllä laittaa ihan normaalin väsymyksenkin piikkiin. Eläväisiä ja sekopäisiä unia ja yöllistä valvomista ehkä normaalia enemmän.

Olin ajatellut varhaisultraa 7+2 päivälle joka olisi perjantai. Mut en tiedä kykenenkö odottamaan niin pitkään. Jos vähän aikastais ja menis 7+0. Ihankuin sillä kahdella päivällä nyt väliä olisi. Mutta kun ei jaksa odottaa tässä hiton epätietoisuudessa. Ihmeellinen on ihmismieli, sitä ihan toivoo että tulis ees paha olo että vois ajatella kaiken olevan hyvin. Vaikken oikeasti kyllä mitään pahaa oloa haluais. Mutta ymmärrätte kaikki varmasti mitä tarkoitan :)

Mulla on myös vähän liikaa painoa. Esikoisen aikaan sitä oli vielä 6kg enemmän tässä lähtövaiheessa. Ja tuli 16kg raskausaikana. Ja toki radidiagnoosikin napsahti. Oletan sen diagnoosin tulevan toki nytkin. Jos nyt ees vähän fiksummin söis sit tässä..
 
Mmariia90
Täällä aika oireettomana oltu muutama päivä, mitä nyt jos nousee sohvalta äkkiseltään niin alavatsaa vihlaisee ja iltaisin paleltaa niin vietävästi! Tosin, kaikki makeanhimo on tiessään (olen perso makealle) ja ruokaa syön vain silloin kun on "pakko" eli säännöllisesti... Tämä tietysti hyvä, sillä ylipainoa minulla on jonkin verran. Luulen, että neuvolassa saan kyllä kuulla siitä, ettei tarvi tästä raskaudesta paino nousta yli 5-10kg... Kahdessa edellisessä raskaudessa pahoinvointi oli kamalaa ja sen takia mulla ei oo yleensä ensimmäisellä kolmannekselle paino kovin noussutkaan. Kirin sitten myöhemmin. Sitä samaa odottelen tältäkin...
Varasin ensikäynnin neuvolaan ja olin yllättynyt miten pian se tuleekaan! Eli 31.3. Se olis ja viikkoja silloin 7+6.
Hups, eiku 8+7 :D
 
Mä varasin varhaisultran 6+6 päivälle. Onko liian aikaisin? Sattuis vaan hyvin loman vikalle päivälle niin ei tarvis kesken päivän lähteä.
Vähän täälläkin alkanut pelot nostaa päätään keskenmenon/tuulimunan suhteen. Tullut varmaan luettua liikaa aiheeseen liittyen, mutta myös viime viikon etova olo on hävinnyt lähes kokonaan ja oireita ei kipeiden rintojen lisäksi muita oikein ole. Joten I feel you Iinesankka82 :)
 
  • Tykkää
Reactions: IinesAnkka82
vierailija
Stressaako teitä korona? Mua alkoi tänään ekaa kertaa huolestuttaa kun tajusin että kollegat rokotetaan lähiaikoina (?). Oon päiväkodissa töissä ja lisäksi mulla on perinnöllinen tukostaipumus ja raskaushan lisää muutenkin tukosriskiä :( en kyllä varmaan kehtaa vielä näin aikaisilla viikoilla kysyä työterveyden mielipidettä, kai pitää odotella että turvallisemmat viikot...
 
Stressaako teitä korona? Mua alkoi tänään ekaa kertaa huolestuttaa kun tajusin että kollegat rokotetaan lähiaikoina (?). Oon päiväkodissa töissä ja lisäksi mulla on perinnöllinen tukostaipumus ja raskaushan lisää muutenkin tukosriskiä en kyllä varmaan kehtaa vielä näin aikaisilla viikoilla kysyä työterveyden mielipidettä, kai pitää odotella että turvallisemmat viikot...
Vähän seilaa ajatukset sen suhteen. En oo oikein enää lukenut uutisia tms kun ruvennut vaan ahdistaa koko pandemia. Mulla siitä helppoa että oon kotietätöissä ja koska ei mitään sairauksia niin rokotevuoroa tuskin tarvitsee hetkeen odotella.. Mutta todennäköisesti kallistuisin tässä vaiheessa siihen etten rokotetta ota jos raskaus jatkuu. Ymmärrän täysin molemmat kannat ja jokainen tekee miten itse parhaaksi näkee oman tilanteen kannalta :)
 
Stressaako teitä korona? Mua alkoi tänään ekaa kertaa huolestuttaa kun tajusin että kollegat rokotetaan lähiaikoina (?). Oon päiväkodissa töissä ja lisäksi mulla on perinnöllinen tukostaipumus ja raskaushan lisää muutenkin tukosriskiä en kyllä varmaan kehtaa vielä näin aikaisilla viikoilla kysyä työterveyden mielipidettä, kai pitää odotella että turvallisemmat viikot...
Stresssaa ja ahdistaa kyllä. Eikä pelkästään raskauden takia,vaan muutenkin.

Stressaa sekin, että kuinka rajoitettua on tukihenkilön mukana oli sairaalassa sitten, kun tulee ajankohtaiseksi. Tällä hetkellä täällä mies/tukihenkilö pääsee ainoastaan synnytyssaliin mukaan, ei osastolle tai polikäynneille.
En tiedä, pääseekö nyt edes ultriin mukaan. Täytyy selvittää, kun tulee ajankohtaiseksi varata aika. Olisi tosi kurjaa joutua ultraan yksin, jos vaikka tulisikin jotain huonoja uutisia, tms. Ja muutenkin, on se niin ainutlaatuinen hetki, niin kurjaa miehenkin takia, jos ei pääse mukaan.

Koronarokotetta en aio raskauden aikana ottaa, kun ei sitä yhteyttä ole tutkittu tarpeeksi. Eikä sitä ilmeisesti nyt edes suositella otettavaksi raskauden aikana, paitsi tietyissä riskiryhmissä.
 
vierailija
Joo en mäkään aio koronarokotetta ottaa. Neuvolasta sanoivat että laittavat ekalla käynnillä lähetteen äitiyspolille... eniten pelkään tukoksia ja toki noi sairaalarajoitukset ahdistaa myös. En oo hirveesti enää uutisia seurannut, mutta nyt jotenkin iski tajuntaan :(
 

Yhteistyössä