**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Neuvolassa on nyt käyty.

Mitat olivat 2vk6pv

paino: 4560 (4030 1vk)
pituus: 56,5 (syntyessä 52cm)
pipo: 38 (syntyessä 36)

Eli hyvin on poika kasvanut äidinmaidolla. Neuvolakäynti oli ihan kiva. Oli mukava jutella! Vähän ärsyttää aina se, että neukkatäti kehoittaa yrittämään eroon niistä rintakumeista, vaikka sanon, että ilman sattuu ihan tosi paljon. Tietenkin tekee vain töitään ja niinhän sen pitäisi mennä, mutta kun se on juuri itselle niin herkkä asia mistä otan itseeni..

Marais Aika täti siellä neuvolassa teillä! Eikö imetystukilistan sivuilla ihan kannusteta perhepetiin..? Jotta äidin ja vauvan unet on jotenkin samantahtiset.. Eikä sitten antanut ohjeita siihen, miten vastasyntyneen kanssa voi nukkua sen kahdeksan tuntia? Haluaisin mielelläni sellaiset yöunet, jos vaan joku kertoo, miten se on mahdollista! :LOL:

Päänsäryistä On ollut muutamana päivänä. Useammin, kuin raskaana ollessa. Tuntuu siltä, että voisi johtua niskoista tai Kaan mainitsemista lyhyistä yöunista.

Marais tarkoititko hymynaamalla sitä julistetta, missä on se keltainen hymynaama ja sininen tausta? Tahtoisi kanssa sellaisen. Ei neuvolatäti sellaista antanut.. :ashamed: Piää varmaan kysellä sitten sitä erikseen.

Mimmu ja Poikavuvva 2vkja6pv
 
Minut onkin jo laitettu tälle listalle. Kiitos.
Vähän korjaisin noita tietoja eli poika syntyi 25.3 kli 21.13, la 24.3. mitat oli ihan oikein. SKS oli sairaala.
Aivan ihana Imetysjuttu oli toi Jadeketun ekasivun juttu. Juuri näin meillä. Meillä eka únipätkä yöllä on n 4 h ja sit 1-2 tunnin välein mennään sinne n klo 9 saakka. Sit pakotan itseni ylös päivän hommiin. Ekalla oli rytmit ihan miten sattuu, tokalla oli heti alkuun selkee 1-2 herätyksen yörytmi ja mä olin tosi hyvissä voimissani kun sain nukkua joka yö 6-8h putkeen.
mikä tässä kolmannessa on oikein vikana, kun se valvottaa, tai siis tissittelee tunnin välein. Onneksi 2 vanhempaa lasta menee mieheni mukana aamulla hoitoon ja sit ne tulee 15-16 välillä. Oon yrittänyt olla ottamatta paineita et pitäsi jotain järkevää tehdä... Nettailusta tulee tosin vähän huono omatunto...

Jaksuja, ja toivottavasti kaikille löytyy rytmi elämään muutaman viikon-kk kuluessa.
 
Marais, voi kiesus, mikä neukkatäti sulla ollut!!
Mulla sitten pistää vihaks se kun syyllistetään perhepedistä. :kieh: Eiköhän se oo jokaisen perheen oma asia, miten nukutaan! Ja että pienen vauvan vanhempien pitäis nukkua 8 h tuntia yössä... ???? Sillä terkalla ei taida olla omia lapsia. Mä en edes muista koska olisin nukkunut yön aikana 8 tuntia. Varmaan ennen esikoista. :LOL:

 
Kotona olosta: nautin kyllä. Asun metsän keskellä ja mun kontaktit muuhun maailmaan jää päivisin tosi vähäisiksi. Kateellisena luen kun muilla on naapureita ja omat vanhemmat tukena ym. No valintojen maailma., kyllä täälläkin on ystäviä ja kyläpaikkoja, mut niihin pitää aina autolla lähteä ja kaikki perhekerhot ja muskarit on SRK:n järjestämiä. Mä en kuulu kirkkoon ja muutenkin tuntuu vieraalta noi kirkkotouhut. Ei mulla ole kiire töihin. Mies hoputtaa et josko hän jäisi vauvan kanssa jo kesällä kotiin, niin pääsisin töihin, mut en oo ollu kovin innostunut.

Samppa.
 
Täällä kans yks suihkutissi! Mun tissit tunnistaa Mimosan nälkäitkun ja alkavat vuotamaan maitoa kuin seulasta samantien. Liivinsuojia menee about 10 paria päivässä, kun mun tissit falskaa heti kun vauva hinkkaa sylissä itseään niitä vasten tai nyyhkäsee nälkäänsä. No, tietääpä että sitä maitoa tulee...

Taas soi vellikello!

Vielä pikaisesti ONNEA vauvansa syliinsä saaneille! :flower:

upupa ja Mimosa 5v viikkoa!
 
Marais: ihana neukkatäti!! siis se vois tulla meille hoitaan tota itku iitaa niin voisin nukkua vaikka 2 h putkeen!!
mä en tajuu tätä kirppua!! viime yönä kitisi ja ähisi ja märisi 3 tuntia putkeen (2-5) meinas pikkusen pinna kiristyä!! haluis vaan maata mun sylissä utare suussa, mut ei ime. killittää vaan silmillään.. muutenkin nukkuun mun mielestä huobosti. max 2 h tuntia putkeen.
onks kukaan antanu niitä rela tippoja? meillä on cuplatonit, mut ei kai oikein auta..Niin mulla tosiaan tulee tota maitoo, et ei ainakaan nälästä kitise. se on hyvä toi kumi ku siihen jää aina sitä maitoa niin tietääpä et jotain on menny ilm. kurkusta alas ja on jäänykin vielä utareeseenkin..
mimmukka: mä kans imetän silä kumilla. oon yrittäny vierrottua siitä, mut se sattuu niin sairaasti, et imetän tosi harvoin ilman sitä. lähinnä silloin kun en jaksa lähtee ettimään sitä mistään :) laiska laiskempi äiti!! mut mä en jaksa repiä ressiä noista asioista..
muuten suhtadun aika varauksella noihin neuvolan juttuihin. ne on kuitenkin aika pitkälle suosituksia mitä ne siellä antaa ja jokaisnen baby on erilainen. mä oon niin "tyhmä" et luotan omaan vaistooni vaan niin paljon, et tiiän mikä on parasta meijän vauvalle,
Zoe: mua nauratti niin toi kalsarin pesujuttu!
tietääkö joku et missä iässä se koliikki alkaa jos on alkaakseen? (mietin vaan et milloin sais sen suhteen alkaa hengittämään normaalisti... )
se on muuten jännnä, miten sitä oppii äkkiä yks kätiseksi. yks päivä tää pilli- iita vaan inisi niin kävin kakalle imettäen...
Mulla kans särkee päätä, tosin mulla se voi johtua kroonisesta niskajumista..
Mut mä lähen nyt kampaajalle...
ei muuta ku voimia! kai tää väsymys ja muu joskus helpottaa...
rytmiä odotellessa..
 
Imetys: pääsin ensimmäistä kertaa nyt imettämään tyttöä ja olin ihan ulalla ja hermostuin vähän kun tuntui että teen kaiken tön väärin, onneksi pääsin pian jyvälle. Sokeriliuosta piti välillä laittaa että alkoi taas ottaa otetta tissiin. Nimittäin neiti oli jo oppinut juomaan pullosta niin tissille totuttelu alkaa nyt. Tyttö hermostuu nyt helposti kun ei saa oikeaa otetta ja ohjaan kokoajan sitä. Sujuu jotenkuten ja nyt se tuhisee tuolla tyytyväisenä ja nukkuu hyvin.
Mies meni sen viereen nukkumaan ja mie saan nyt vähän liikkua. Täytyyhän side vaihtaa itseltäni ja käydä pissalla.

Tuossa ne vieressäni nukkuvat molemmat :heart: Toivotaan että jatkossakin imetyys sujuis, katsotaan illalla tilannetta uusiksi.

Jännittää ihan hirveesti nämä uudet jutut ja tuntuu etten vaan osaa yhtään tehdä ton vauvan kanssa oikein, onneksi mies rauhoittelee minua ja auttaa kokoajan. :ashamed:

Päästään kotiin kai joko huomenna tai perjantaina. :)

Mömmis ja rinsessa
 
Kaa
Meillä syötetään Disflatyl-tippoja (vastaava vaikutus kuin Cuplaton-tipoilla) ja ne ovat vähentäneet kitinää ihan selkeästi. Itse aloitin viikko sitten uudestaan nuo maitohappobakteeri-tabut, olivat olleet tauolla kun jatkuvasti unohdin niitä ostaa... :/ Nyt on mennyt muutamia päiviä ilman suurempia kitinöitä, johtuneeko sitten juuri noista Disflatyleistä ja omista mh-tabuista, tiedä häntä.
 
Mömmis, kyllä se siitä lähtee. Hyvältä kuulostaa. =)
Me käytiin ekan kerran pihalla tänään vaunuilla ja sitten nostin vaavin nukkuun tohon sisäkuistille, missä ei periaatteessa lämpötila mene nollan alle ja hyvin nukutti.
Tytsi nukkuu hyvin, vielä ei oo kitissyt masuvaivoja mutta ehtiihän tuo ne vielä aloittaa jos on aloittaakseen. :whistle:

Muija ja emäntä 2 vko
 
Mimmukka Joo, juuri tuo hymynaama saatiin neuvolasta, tosin se on nyt punaisella pohjalla se keltainen nassu :) Pyydä ihmeessä, taas nyt illalla sillä oli riemastuttava vaikutus. Poika ei osaa vielä nauraa, mutta katsoo tarkkaavaisesti ja alkaa tuhisemaan ja viuhtomaan käsillä.

Onnea Mömmis vauvasta!


Muty, miäkin oon miettinyt tuota koliikki-ikää, et milloin alkaa ja milloin sitten keskimäärin loppuu. Nyt taitaa olla meneillään tuo tiheämmän itkun kausi (2-6vko), joten ehkäs kitinät kohta vähenee. Tai sitten ei. Taitaa täällä olla myös äitillä sama kausi, kun vetisyttää samalla kun vauvakin itkee.

T. Marais ja Mökö
 
Onnea Mömmis vauvasta! :flower: :heart:

Koliikki alkaa yleensä vauvan toisella elinviikolla, mutta meijän esikolla se koliikki alko vasta 1 kuukauden iässä. Mutta oli helppo koliikki, kun meni jalkajumpalla ja Disflatyl-tipoilla ohi. Eli pieni koliikki oli.
Tässä on sivu, missä puhutaan koliikista. http://www.poliklinikka.fi/?id=9243319&page=2652164 Toivottavasti näkyy, kun ekaa kertaa täällä linkitän. :D

Typyllä rähmii silmä vieläkin. Eilen sain siihen silmätippareseptin, mutta enpä mä sitä saanu, kun puuttu reseptin kakkososa ja eivätkä apteekista alkaneet antamaan. :kieh: Noh, keitetyllä vedellä ahkerasti putsaillaan. Ja huomenna on Typyn ensimmäinen neuvolakäynti. Viiään ensin esikko anoppilaan ja sitten mies vie meijät neuvolaan ja me kävellään takas sitten.

Typy yritti viime yönä, että hän ei kyllä enää nuku. Kello oli 5, kun heräs ja mä päätin kuuden aikaan, että nyt kyllä nukut ja pistin tytön makuupussiin, tutti suuhun ja harso viereen. Sinne se nukahti ja eikä kuulunu vastaväitteitä. :)

Viipi ja Typy 4 vk :heart:
 
Mullekin terkka sanoi neuvolassa, et jos koliikki on tullakseen, se yleensä alkaa kahden ensimmäisen viikon aikana.

Zoe, vähän nauroin tuolle sun kalsarien pesu -jutulle. :LOL:

Täytyy jatkaa paremmalla ajalla, tyttö kutsuu.

marza
 
Ehtoota mamit ja vaavit! :heart:

Kertokaapa joku jos tiedätte ratkaisun ongelmaani.. Miksi toisessa rinnassa on maitoa kuin saavissa ja toiseen sitä tulee niukasti? Koomisen näköistä, kun toinen tissi on pamela luokkaa ja toinen ihan kääpiö siihen verrattuna. :( Inhottava tunnekin, kun toista tissiä saa olla vähänväliä syöttämässä ettei se ratkea liitoksistaan.. Alkuun tätä ongelmaa ei ollut.

Niinu & Hippis 1kk 5vrk
 
NIINU: mä vaihtelen sitä "aloitustissiä" ja sit kai se menee niin et mitä enenmmän se syö sitä "saavitissiä" sitä ennemän sinne tulee maitoa ja ja sit jos toista ei syö ollenkaan niin se varmaan "ehtyy". et pitäis yrittää syöttää molemmista yhtä paljon. tiesitkin tän varmaan. muuta en osaa sanoa.

cupalatoneista: ruutaan ne tosiaan ne tipat suoraan suuhun. Apteekissa ne sano et voi tehä niin, niin ku iines tossa aiemmin sanoinkin. siinä on vaan se et ne tipat ei jää lusikkaan vaan veteen/nesteeseen sekoitettuna ne menee kaikki tipat kurkusta alas.

Tänään oli neuvola ja neito oli kasvanu 300g/vkossa ja pituutta oli tullu 2.5 cm 2 viikossa. et ruoka- aikana on oltu paikalla. neiti kyllä syökin 2 tunnin välein (maximi syöttöväli on nykyään toi 2 tuntia) :whistle: Tänään oon imettäny koko päivän ilman kumia.. tissit hellänä..
mä tässä oon miettiny et pitäsikö mennä käymään apteekissa ostamassa raskustesti, ihan noin niin ku mielenkiinnosta.. ällö olo vaivaa nykyään turhan usein... :eek:
nyt suihkuun ja nukkuun ennen ku iltakonserttia alkaa kello 23.30, sitä kestää sit tonne aamuyön tunneille. jaksaa kuunnella virkeenä sitä kiljuntaa paremmin kuin väsyneenä...
 
Lueskelen täällä taustalla ahkeraan, vaan on tämä aika kortilla ettei ehdi kommentoimaan...
Neitikin ehti täyttää 1. päivä jo kuukauden!! Kohta se jo varmaan kävelee kun aika menee näin vauhdilla :eek:

Ihanaa kevään odottelua kaikille :)

Puuskamuikkunen ja Aunis 1kk
 
Kaa
mutylla on sitten jännät testaukset edessä... :) milläs politiikalla teillä on menty tuon ehkäisyn kanssa? Olisiko siis positiivinen testi hyvä ja toivottu vai yllättävä asia?

Mitenkäs muilla, onko "vauvakuumetta" ilmassa vai onko tarkoitus käyttää ehkäisyä vai onko lapsiluku jo täynnä? (En muista onko tästä ollut ketjussa jo puhetta...)

Itselläni on kyllä toive uudesta raskaudesta, mutta ei ihan heti tähän perään. Itse olisin kyllä valmis jo vaikka heti tulemaan raskaaksi, mutta tiedän arjen olevan melkoista hullumyllyä kahden vaippaikäisen kanssa. Joten eiköhän tässä odotella vielä jonkin aikaa ennen uuden "yrityksen" aloittamista.
 
Meillä lapsiluku jää tähän kahteen. On ollu sen verran kauheita nuo synnytykset, että joku muu voi tehdä niitä lapsosia tähän maailmaan.

Sain vihdoin ja viimein hankittua tuplarattaat huuto.netistä. Jee!! Olin ajatellu ettei me tarvita ku täälä lapissa riittää lunta pitkälle toukokuuhun asti. Noh en ehkä ihan ollu ajatellu loppuun asti.. meinaan nyt on jo tiet sulat ja useimmissa paikoissa on tiet hiekotettu. Eli siis esikoista ei voi pulkalla kuljettaa. Tahtoo ihmisten ilmoille!!!

vauva heräs pakko mennä :wave:

jossu ja tilli 3vk3vrk
 
Heippa!

Kaa: Ei haittais vaikka seuraava vauva tulis heti, tai olis tulematta. Ei olla käytetty mitään. Mä haluun saada lapset nuorena niin saa sit nähä lapsia todennäköisesti pidempään... :)
MÄ kyl luulen et kuvotus johtuu siitä et en muisat syödä tarpeeksi usein, maitoo kuitenkin tulee koko ajan suihkuamalla. tai nyt ku oon jättäny rintakumin pois niin tuntuu et maidon tuotanto on oikein räjähtäny! jotain ihan käsittämätöntä. liivin suojat on märät ihan justiinsa. Oisko kellään vinkata suojia jotka ei jäis kiinni nänniin. niin inha irrottella ku tuntuu et näpykkä jää kiinni liivin suojaan..

Niinu: mitähän tapahtuis jos lypsäisit sitä vajempaa tissiä? tai loppujen lopuksi jos se on vaan kosmeettinen haitta niin haittaako se?

Puuskamuikkunen: musta kans tuntuu et vauva kasvaa NIIN nopeeta ja aika menee vielä nopeempaa. Eilen pistin jo osan vaatteista "naftaliiniin". Sniiks!

Missä on eeeva?
Onkohan mömmis päässy jo kotia?
Entä Myymä?

Meillä oli pitkästä aikaa rauhallinen yö. Neito nukku koko yön heräs vaan syömään. eikä märissy montaa tuntia niin ku muina yöinä. Mitenkähän iineksen sintin yöt menee nykyään?

nyt riisipuuron keittoon...
 
Täällä tuli päivystyskeikka eilen, edellispäivästä asti aristanut toista tissiä enkä saanut sitä mitenkään tyhjäksi (yritin lypsää käsin ja koneella, lämpöpussia ja kuumaa suihkua apuna käyttäen) kun vauvakaan ei saanut imettyä kaikkea maitoa pois. Iltasella tuli heikohko olo, mittasin lämmön joka oli seitsemän aikaan 37.3 ja puoli yhdeksältä jo 39.1. Hyvä kun pystyssä pysyin. Appiukko heitti mut päivystykseen, pääsin heti lääkärille kun kerroin viisiviikkoisen vauvan odottelevan kotona. Sain antibioottikuurin. Vieläkin tosi kurja olo, onneksi mies on kotona jeesaamassa! En olis yöllä mitenkään pystynyt vaihtamaan Mimosalta vaippaa, tissikumin paikalleenasettaminenkin kävi jo työstä... Koittakaahan varjella tissejänne jottette joudu rintatulehduksesta kärsimään!

Meillä on muuten yhtäkkiä alkaneet falskaamaan nuo Liberon 1-vaipat. Heti tulee reidestä tai kyljestä pissit läpi. Onkohan joku sekundaerä, kun ennen nuo toimivat ihan hyvin? Edellispäivänä yritin taas viritellä kestoja neidin päälle mutta ovat vielä liian isot. Meillä on erilaisia vaippoja NB-koosta alkaen, mutta tuo NB taitaa olla kolmekiloisista ylöspäin ja Mimosa on vieläkin himpun alle sen 3kg.

Jouduin perumaan synttärikahveetkin tämän kuumeen vuoksi, huomenna olisivat kaverit tulleet kakkukahveelle mun kakskymppisteni johdosta ja sunnuntaina sukulaiset mutta eipä taaskaan onnistu. Viime vuonna olin syntymäpäivänäni angiinassa, silloin kuumetta oli yli 40 astetta. Niin mun tuuriani :headwall:

Ootteko te muutkin yhtä pahvipäitä kuin minä? Mä unohdan KAIKEN koko ajan, elän keltaisten post-it-lappujen varassa. Varattiin se Portugalinmatkakin, ja hoksasin tuossa viikko sitten että hups, mulla on yo-kirjoitukset samaan aikaan matkan kanssa. Onneksi saatiin siirrettyä matkaa. Eikä tämä ole ollenkaan ainoa unohdus, oon meinannut polttaa ''tuttisopat'' pohjaan useasti, laitan tavaroita vääriin paikkoihin yms. Kamalaa tällainen hajamielisyys.

Mimosa voi onneksi hienosti, syö ja nukkuu hyvin ja alkoi tuossa muutama päivä sitten hymyilemäänkin :) Nukkuvat just päikkäreitä miehen kanssa.

upupa ja Mimosa 5vkoa 2pvää
 
Muty mä käytän kankaisia liivinsuojia ihan just siks että kertakäyttöiset jäävät nänniin kiinni ja sattuvat. Mulla on joku 25 paria suojia, vähempiki riittäis ku pyykkikone pyörii kuitenkin päivittäin ja suojat kuivuvat nopeasti. Marketeista saa sellaisia valkoisia pitsihärpäkkeitä, kaksi paria maksavat 5e.

Ehkäisystä:
Meillä pelataan kondomin kanssa kunnes seuraava saa tulla. Kahta vaippaikäistä en haluaisi samaan aikaan, joten parin-kolmen vuoden ikäerolla sais toinen tulla. Sitten kun lapsiluku on täynnä, saa mies mennä laitattamaan putket solmuun. Mulle ei migreenitaipumuksen vuoksi sovi hormonaalinen ehkäisy, lisäksi pillereitä kokeillessani mun muutenkin runsaat ja kivuliaat kuukautiset muuttuivat entistä hirveämmiksi.
 
Upupaepos, tiedän tunteen! Minulla tulehdus iski heti ärhäkkänä kovana kuumeena. Ensimmäisen kerran sain sen kuriin ahkeralla lypsämisellä ja lepäämisellä, mutta parin päivän kuluttua vaiva iski uudelleen ja oli pakko käydä hakemassa antibiootit. Onneksi mies pystyi pitämään etätyöpäivän - ei olisi ollut kiva lähteä pienen vauvan kanssa keisarinleikkaushaavoista toipuvana ja kuumeisena bussilla lääkäriin. Nyt olo alkaa vihdoin helpottaa, vaikka olenkin vielä epäuskoinen: tutkin rintoja koko ajan ja kuljen suunnilleen kuumemittari kainalossa. Jatkossa aion pitää ekstrahyvää huolta siitä, että rinnat pysyvät tarpeeksi tyhjinä, vaikka se sitten vaatisikin pumppailua (joka toki lisää maidontuotantoa) ja myös vaihdella enemmän imetysasentoja, että varmasti rinnat tyhjenevät tasaisesti joka puolelta; vauvahan tyhjentää tehokkaimmin alaleuan puolelta. Ja villaiset liivinsuojat on must ulos lähtiessä.

Terveydenhoitaja kävi eilen kotikäynnillä ja punnitsi pikkuisen, joka oli kerännyt kroppaansa kahdessa viikossa komeat 600 g syntymäpainon päälle! Kaikki oli muutenkin hienosti, kuulemma erittäin pirteän ja ikäistään vanhemman oloinen tyttö.

Nyt taas pumppua desinfioimaan ja sitten lypsylle.
Minilla ja Ada Emilia
 

Yhteistyössä