**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Marais meillä ei esikko röyhtäillyt oikein koskaan ei pullautellut. Mutta jumppasin jalkoja muutamia kertoja päivisin niin helpotti. Lisäksi mies teki työpäivän jälkeen vauvahierontaa. Masuvaivoja kestää hetken kaikilla, mutta ne kyllä helpottaa. =) Vaikka on todella raastavaa kuulla, kun toinen huutaa naamapunaisena ja ähisee. :snotty: .

Viipi meillä alkoi esikko nukkumaan täysiä yöunia 1 1/2 kk:n ikäisenä. Ja samalla jätti yösyönnit pois itse. Tosin tulin näitä muutamia poikkeuskertoja, jolloin tuli tiheän imunkausia ennen puolen vuoden ikää. Mutta ne kesti yleensä päivän ja typy heräsi maksimissaan kerran yössä silloinkin syömään. Meillä nukuttiin tosihuonosti aina päivällä, mutta korvasi sen sitten yöunilla.

Meillä on tulossa kanssa kolme nimeä jos on nyt tyttö, kuten on povailtu. Etunimi on vielä työn alla osittain. Meilllä on muutama vaihtoehto, joita pyörittelemme. Ja ollaan samaa mieltä suhteellisen paljon asiasta.

Olen kanssa miettinyt ristiäistarjottavia, mutta ideoita voidaan ottaa vastaan. Teemme siis itse/kustannamme itse siis juhlat. Kuten olemme kaikki juhlat itse hoitaneet häitä ja esikon ristiäisiä myöden. Ei ole valitettavasti kukaan lähisuvusta tarjonnut apuaan. Valitettavasti, vaikka olisi ollut niin mukavaa. Jos vaikka velipoika ammattimiehenä olisi tehnyt häihimme osan ruoista / kakuista. Mutta ei niin ei.

No, se on aamupalan aika. Palataan ja vauvantuoksuista arkea kaikille:)

Jadekettu+masuasukki 40+2 :heart:
 
Takana muutama rankempi päivä. Rintatulehdus iski, ei sinänsä mitenkään yllättäen (ottaen huomioon maidon valtavan määrän), mutta tosi kovaa ja nopeasti. Heräsin vain aamulla siihen, että paleli ja särki kamalasti ja puolen tunnin kuluttua kuumetta olikin jo 39,5 astetta. Oli pakko soittaa mies kotiin, kun en päässyt sängystä ylös eikä vauva rauhoittunut vieressä. Soitin synnytysosastolle ja kehottivat yrittämään rintojen tyhjennystä pumpulla ja menemään lääkäriin, jos kuume ei nopeasti laskisi. Laskihan se ja olo helpottui, mutta pari päivää on mennyt hermostuneessa pumppailussa ja lämmön mittailussa. Tyttökin oli samalla jotenkin rauhaton ja itkeskeli tavallista enemmän. Viikonloppuna tilanne onneksi rauhoittui ja ensimmäisellä vierailulla isovanhempien luokse nukkui melkein koko ajan ja hymyili loput minuutit aurinkoisena. Muuten imetys on mennyt upeasti: maito nousi helposti ja nopeasti, vauvan imuote oli alusta asti oikea ja napakka eikä mua pahemmin sattunut. Lansinoh tepsi hyvin ekojen päivien aristaviin nänneihin.

Jännää, miten erilaisia rytmejä vauvoilla on. Meillä menee yöt (n. 22 - 06) parilla syötöllä, jotka parhaimmillaan kestää alle puoli tuntia ahmimisineen ja hyssyttelyineen. Eilen ei sitten toisen syötön jälkeen tullut uni silmään ollenkaan, joten minä kanniskelin pirteää neitiä ympäri olkkaria ja tarjosin sitten uudelleen tissiä. Siihenhän hän sitten nukahti kuin tukki. Vauva syö niin vauhdilla ja kärsimättömästi, että meidän syötöt koostuu usein parista osasta kun välillä pitää sulatella ahmittua maitoa. Aamu menee yleensä lyhyiden päikkäreiden ja seurustelun rytmittämänä. Ja kakkaamisen - meidän likan suoli toimii ainakin 8 kertaa päivässä! Iltapäivällä alkaa hermostuneempi jakso, jolloin hän saattaa torkahtaa syliin, mutta herää heti kitisemään, jos yrittää laskea omaan sänkyyn. Mutta ihan kohtuullisen "helpolta tämä tuntuu", minä yleensä nukun yhdet päikkärit aamupäivästä, ja niiden voimalla jaksan sitten lyhyemmät yöt.

Nukkuuko kaikkien vauvat syliin, viereen tai rinnalle, vai onnistutteko te nukuttamaan suoraan omassa sängyssä? Minä ajattelen, että on normaalia, että ihan pieni ihminen tarvitsee läheisyyttä tunteakseen olonsa turvalliseksi ja voidakseen nukahtaa. Vähän isompana on sitten rytmin ja omaan sänkyyn nukahtamiseen aika.

Rela-tipat ostimme viikonloppuna. Annamme ne pieneen maitoannokseen sekoitettuna pullosta; samalla Ada tottuu syömään myös pullosta niitä hetkiä varten, kun äiti on poissa.

Meillä oli nimi tiedossa sekä tyttöä että poikaa varten heti raskauden alusta alkaen. Pojasta olisi tullut Pedro Akseli, ja tytöstä tulee siis Ada Emilia. Nimi on mainio, koska se on helppo ääntää sekä Suomessa että Espanjassa (josta mun mies on kotoisin) ja itse asiassa molemmat nimet ovat virallisia sekä täällä että etelässä. Sukunimi heitettiin kolikolla ja isän nimi voitti, mikä tuntuu aika kivalta, ikään kuin "lohdutukselta" appivanhemmille, jotka joutuvat toukokuuhun asti ihailemaan ensimmäistä lastenlastaan videokameran välityksellä.

Uusi raskaus tuntuisi kivalta vuoden parin kuluttua. Minä haluaisin ennen sitä löytää uuden työpaikan ja saada jotain muutosta asuntoasiaan; lisäksi keisarinleikkauksen jälkeen pitää olla vähän kärsivällisempi. Pahimpina väsyhetkinä toki tuntuu, että kymmenen vuotta olisi parempi väli, mutta kyllä tämä on niin hienoa, että ainakin kakkonen hankitaan varmasti.

Elämä helpottui eilisiltana valtavasti, kun saimme Ikeasta ostetun hoitopöytä/hyllyn pystyyn. Mun selkä on ollut tosi kovilla olohuoneen pöydän yllä kumarrellessa, pesukoneen päälle ei mahdu hoitoalustaa ja sängyssä vaihtaminen ei innosta. Olkkarista kolmasosa on nyt vauvanhuonetta, mutta kivalta näyttää silti ja on ihanaa, kun kaikki kamat on samassa paikassa käden ulottuvilla. Sairaalan valtavaa hoitopöytää ja vesipistettä siinä vieressä on kyllä ikävä. Kakkosen kanssa meilläkin on sitten oltava enemmän tilaa, mutta sujuu se vauva-arki kaksiossakin.

Tänään lähdetään ekaa kertaa kaupungille vaunujen kanssa. Mun on pakko saada hyvät megatukevat imetysrintaliivit, muuten ei tule pidemmistä kävelyistä yhtään mitään.

Hauskaa viikonalkua kaikille

Minilla ja Ada Emilia
 
Heipsan!

Jälleen uusi päivä. Jotenkin tässä vaan päivät kuluu ilman että itse tajuaa. Mä oon vaan kotona, missään ei juurikaan tee mieli käydä, kun pää on sumussa... Jälleen yksi ähinän täyteinen yö takana. Odotan innolla illan vyöhyketerapiaa, jos se saisi vaikka pojan vähän rentoutumaan. Tuntuu lapsiparka olevan ihan pinkeä ja jännittynyt :/ .

Uutta raskautta ei tule ellei käy vahinko. Olemme miehen kanssa molemmat samaa mieltä asiasta, että lapsiluku on nyt täynnä. Siksipä kovasti pohdin mikä olis meille hyvä ehkäisykeino. Kärsin migreenistä, joten saattaa olla etten uskalla hormonikierukkaa ottaa. Kuparikierukka olisi varmaan ainoa vaihtoehto. No, pitänee haastatella lääkäriä parin viikon päästä jälkitarkastuksessa.

Ristiäistarjoilut: Mä mietin, että kuinka montaa eri vaihtoehtoa leipomuksia pitää olla. Kun voileipäkakkuja on kaksi, liha ja kala. Sitten makeina tulee olemaan täytekakku, pullapitko/kranssi, kinuskitäytteiset pikkuleivät ja "nimi"pikkuleivät (herrasväen pikkuleipätyyppiset) sekä kuivakakkuna ihanan kuuloinen omenakakku. Riittääköhän nuo vai pitäiskö tehdä joku piirakka vielä lisäksi :/ ?

Jaahas, kutsu käy taas, pitänee mennä.

Iines ja Sintti-poika 3 vko 6 pvää
 
Heippa!

Iines Toivottavasti vyöhyketerapia tuo pikaista helpotusta teidän päiviin ja varsinkin öihin!!

Eilen vietin taas koko päivän tissi pojan suussa. Kiemurteli ja söi ja itki vuorotellen. Ja kaikki alkoi jo neljältä aamulla. Illalla tuli jo itku, kun ei vauva halunnut yhtään rauhoittua unille kellon ollessa jo yli 23. Mies joutui lähteä ostamaan korviketta, jota antoi sitten desin verran yöllä ekalla syöttökerralla. Sain nukuttua ja aamulla kuuden aikaan syöttäminenkin tuntui taas jo ihan kivalta ajatukselta.

Kävin tänään sairaalassa munuaisten ultraäänessä. Munuaisallas oli pienentynyt synnytyksen jälkeen ja huolta ei kai enää ole. Pääsin sisälle nopeasti, kun yleensä pitää odottaa tutkimukseen pääsyä. Mies ehti juuri ja juuri ajaa kotiin pojan kanssa, kun jo soitin, että voi tulla hakemaan. Menin sitten syömään yksin Mäkkiin ja perhe tuli hakemaan. Aika outoa kuljeskella itsekseen! Ei edes vauvaa mahassa.. Vauva ei ehtinyt nälkiintyä, vaan nukkui tyytyväisenä turvakaukalossa koko tämän ajan. Kun tulimme kotiin, vauva heräsi syömään. Hyvin meni reissu siis!

Nyt on nukkunut kantoliinassa jo tunnin. Kantoliina tuntuu aika hyvältä selälle ja vauvaa on helppo kantaa, kun se on niin lähellä kehoa. Näyttää tykkäävän pienestä kengurupussistaan! :heart:

Röyhtäytyksistä
Satunnaisesti röyhtäisee, kun laittaa olalle. Pieruja pumpataan monta kertaa päivässä ja kylpy tai suihku rauhoittaa iltaisin.

Mimmu ja vauva 2 viikkoa ja 4 päivää
 
Kiitos vinkeistä cuplatonin kanssa. Meillä menee rela-tipat ja d-vitamiini ihan lusikalla suoraan suuhuh, joten varmaan samaan tapaan annan sit noita cuplatonejakin. Ilmeisesti tuo nesteeseen sekoittaminen ei sit ole ihan välttämätöntä? Oliskin kyllä helpompaa niin. Mites te jotka sekoittelette veteen tai vastikkeeseen, onko vesi keitettyä ja jäähdytettyä? Entä vastike, huoneenlämmöstä, kylmänä vai lämmitettynä? Ai miten niin oon vähän epävarma...

Tänään jäätiin ekaa kertaa poitsun kanssa kahdestaan kotiin kun miehen isyysloma loppui. Onpa vaan ollut touhukas aamupäivä. Nyt pikkuinen suostui hetkeksi sänkyyn niin äiti sai syötyä ja hetken huilattua, huh. Yö meni taas vaihteeksi tunnin- puolentoista syöttöväleillä. Vauva söi jotenkin tosi levottomasti, tempoili rintaa, päästi välillä irti huudon kanssa ja sit söi taas. Välillä imi pidemmän pätkän, mutta sitten taas riehuttiin. Muutama päivä sitten ollut tiheän imun kausi ilmeisesti toimi yli odotusten ja maitoa tais tulla liikaakin. Jospa se pian tasoittuis pojan ruokarytmiin sopivaksi.

Jaksamista kaikille!

Cattitude
 
Maanantaita!!

Minilla kyseli tuosta vauvan nukahtamispaikasta. Meillä vauva nukahtaa oikeastaan mihin vaan, syliin, sitteriin, sänkyyn... Oon aika paljon antanut vauvan nukkua sylissä, koska nautin siitä itsekin niin paljon. :) Päivisin vauva nukkuu myös paljon sitterissä ja oikeastaan ainoastaan yöllä pinnasängyssä. Välillä oon öisinkin jättänyt vauvan nukkumaan mun kainaloon syötön jälkeen. Ja jättäisin useimminkin, mutta esikoinen nukkuu meidän välissä, niin pelkään etä se potkii yöllä vauvaa. Meillä siis nukutaan perhepedissä oikeastaan pakosta, koska meille ei mahdu esikoiselle omaa sänkyä tähän pieneen kämppään. Toista se on sit ens syksynä kun päästään muuttaan omaan taloon, jossa neliöitä lähes neljä kertaa enemmän kun nyt. :LOL:

Nimi on meillä edelleen mietinnässä. Tytölle tulee 3 nimeä, kuten isoveljelläänkin, mutta meillä on miehen kanssa vähän erimielisyyttä etunimestä. Kalenterista etunimi ei tule löytymään sillä haluamme lapsille vähän harvinaisemmat nimet, joita ei ihan heti tule vastaan. Tosin mun etunimi-ehdotus alkaa olemaan jo aika suosittu, ainakin
kastettu -ilmoitusten perusteella. :D

Ristiäistarjoilut: täytekakut ja voileipäkakut meille tekee mun miehen täti. Hänellä on ollut tapana tehdä kaikkiin miehen perheen juhliin tarjottavat ja oli anopille sanonut että tekee mielellään meille ristiäsiinkin kakut. Ja kaiken lisäks hän antaa ne lapsilahjaksi, eli meidän ei tarvi maksaa niistä mitään. :eek: Kakkujen lisäks ostan sit jostain keksejä ja pullakranssin, sekä tilaan tytön nimellä varustettuja suklaasydämiä. Esikoisen ristiäisissäkin meillä oli tarjottavana suklaasydämiä, joissa luki pojan nimi. Ne oli sit kiva nostaa pöytään nimen julkistamisen jälkeen.

Zoe, mullekin on tullut jotain ihme näppyjä iholle. Ne ilmestyivät ihan raskauden loppupuolella ja niitä tuli lähinnä kaulaan ja käsiin. Ihan kun olis pieniä finnejä iholla, mutta luulen et ne on ennemminkin jotain rasvanäppyjä ja lähtevät puristamalla pois. Mutta niitä on vaikea puristaa kun ovat niin pieniä...

marza ja prinsessa 1 vko 2 pvä
 
Heips!

Zoe kirjoitit siitä joskus et syötit rintakumilla ja se oli luiskahtanu sivuun jne... mule on kans käyny niin varsinkin aamuyöllä ku alkaa pää olla jo niin sekaisin, niin vauva saattaa imee ja imee, mut eihän sieltä mitään tuu ku kumi on kainalossa :LOL:

marza joo multa tosiaan on aika monikin puoli tuttu kysyny et repesinkö ja pitkikö leikata ja kuin paljon tuli tikkejä.. ilmeisesti jotkut ajattelee et ku on synnyttäny niin ei oo enää mitään intimiteettiä. siis kyl mä kerron mun lähimmille ihmisille, en niillekään kyllä kaikille et montako repeemää tuli. Ihan sama mun mielestä ois jos mä kyselisin ihmisiltä et sheivaatko alapäätä vakituiseen, minkä on sun eturauhasen tilanne (MIEHILTÄ SIIS), onko sulla kuukautiset nyt jne. Ei siinä, mua ei haittaa jos joku mulle kertoo omista synnytyksistään ja repeämisistään mut mä en haluu kertoo.

Nimeä meillä ei oikein vielä oo. yks etunimi ehdotus mut sekään ei oo mikään varma. ristiäispäivää ei olla päästetty, eikä olla oltu yhteydessä pappiinkaan. eikä tehty itse asiassa koko asian eteen mitään. saamattomia vanhempia on tällä meidän lapsella.

ÄÄh, mulla alko tekeen mieli kans hesen hampparia..

keskiviikkoaamuna ois 8 neuvola ja en kyl tiiä miten me selvitään niin aikasin yhtään minnekään. tai siis mä en jaksa nousta niin aikasin.

Tykkäättekö te olla kotona? kuluuko teillä aika?
SIi mä tykkään olla ihan hirveesti kotona, en jakais yhtään ajatella et mun pitäis lähtee jonnekin. mullahan on koulu kesken ja mä yritän tehä sitä koko ajan eteen päin vaikka vauva onkin. mut saa nähä, jää ehkä haaveeksi, ku musta on tullu niin saamaton.
mä oon muuten yrittäny "kouluttaa" vauvaa pois rintakumista. mut se sattuu niin sairaasti mulle, että taidan imettää kumin avulla. ei oo mitään himoa saada tissin päitä rikki.

Muty& pikkuneiti 1kk 2pvä
 
Kaa
Muty kyseli fiiliksistä kotona olon suhteen; kotona on kiva olla, mutta kaipaan jo hirveästi harrastuksia ja liikkumista ulkona. Ennen raskautta liikuin säännöllisesti sekä koiran kanssa, että muissa harrastuksissa ja suunnitelmat ovat kovat päästä takaisin samaan rytmiin pikimiten. Epparihaavan takia en ole vielä saanut lupaa tehdä isompia, mutta heti kun paranen, niin aloittelen uudestaan harrastuksia. Vaunut kävin tänään hakemassa käyttöön, joten kävelemään sentääs pääsee jo tästä päivästä lähtien. Vaikkakin alkuun kovin lyhyille lenkeille. Muuten kotona on kyllä mukava olla, en kaipaa yhtään takaisin töihin! (Raskausaikana ihan loppuun asti olisin voinut palata takaisin töihin, mutta mieli muuttui heti synnytyksen jälkeen. :heart: )
 
Heippa!

Tänään on meilläkin iskä mennyt töihin loman jälkeen ja päivä pojan kanssa on kulunut sohvalla löhöten. Kun laskee pojan sänkyyn alkaa huuto. Tai siis alkoi...kun iskä tuli kotiin ja laittoi pojan sänkyyn niin ei kuulunut pihaustakaan. Mä olen ehkä hermoillut kahdestaan olemista ja poika on sen aistinut ja on myös ollut sitten hermostunut.

Mä nyt sitten kipujen takia lopetin kokonaan imettämisen. Lypsän kyllä edelleen ahkerasti ja mun maito on toistaiseksi riittänyt mainiosti pojalle.

Yleensä poika nukahtaa syliin ja siitä siirretään sitten sänkyyn. Jos masu vaivaa yöllä niin saa ihan nukkua mun rinnalla.

Nimiasia meillä on ihan selvä. Joonatan on alusta asti ollu ainoo vaihtoehto pojan nimeksi. Lisäksi hän saa mun pappavainaan nimen ja iskän toisen nimen. Mun äiti hoitaa ristiäistarjoilut, ei tarvi miettiä niitä.

Mä viihdyn ihan hyvin kotona pojan kanssa. En oo kauheesti muutenkaan liihottanut maailmalla kun kintut ei paljoo kestä kävelemistä jne... Mä siivoilen pitkin viikkoa, ettei kaikkee tuu yhdelle päivälle, teen käsitöitä ja koirat vie paljon aikaa.
 
Iltaa!

Olimme siis Sintin kanssa vyöhyketerapiassa. Vielä ei havaittavissa muuta muutosta, kuin että pojan masu ei ollut enää niin pinkeä kuin se mielestäni oli aiemmin. Katotaan josko vaikutus näkyisi jo yöllä. Saattaa olla turha toive mutta mitäpä sitä ei tekis ja toivois, jotta pienellä olisi parempi olo. Nyt ainakin nukkuu iltaunia oikein tyytyväisenä ja rauhallisena.

Seuraava terapiakäynti onkin jo keskiviikkona. Terapeutti oli sitä mieltä, että kahden viikon aikana kannattaa käydä 5 kertaa, joten se tehdään. Hinnasta mulla ei ole hajuakaan, en huomannut edes kysyä :ashamed: . No, maksoi mitä tahansa, niin käytäisiin me se hoitosarja joka tapauksessa. Niin joo, pieni selkeästi arasteli jalkapohjien hierontaa. Siellä on ne sisäelimien ja suoliston pisteet. Täti totesi, että selkeästi on ilmaa hirmuisesti masussa. Samoin sanoi, että on virtausongelmia -> meillähän pieni ei juurikaan röyhtäile eikä puklaa ollenkaan. Se ei välttämättä ole hyvä asia, sillä ilmat jää jylläämään pieneen elimistöön todella kivuliaasti :( .

Kotona olo on mulle tällä kertaa jotenkin vaivalloisempaa. Kaipaan kovasti töihin. Raskausaika oli niin rankka, että silloin olisin halunnut olla kotona, nyt kaipaan paljon eri ympyröitä. No, me asutaan niin maaseudulla, että saa kulkea kilometrejä, jos haluaa nähdä muita ihmisiä :/ . Pitää siis käydä edes kaupassa pari kertaa viikossa tai muutoin tulen todella mökkihöperöksi.

Nukutus: Meillä poika nukahtaa tissille. Siitä nostetaan nukkumaan vaunuihin. Sintti on hankala ja nukkuu vaunuissa yön ekan pätkän, sen jälkeen jää "nukkumaan" mun viereen. Päivällä nukkuu vain vaunuissa, muualla ei suostu nukkumaan. Kunhan masuvaivat helpottaa, niin opetan nukkumaan äp-laatikossa.

Huh, onpa ihanan rauhallista kun molemmat ipanat ovat nukkumassa :) .

 
Täällä maito tyrehtynyt melkeistä kokonaan. Ehkä joku 20ml tulee silloin tällöin päivän aikana.. En sit tiiä et oliskos syynä rintakumin kokoaikainen käyttö...!?!

Mut eilen sit tapahtui ihme. Mentiin saunaan miehen kans ja otin yhden siiderin sit. Tunnin päästä ihmettelin kun tuntui märältä. Vuosi vasen tissi, mutta kun pumppasin niin tuli se 20ml rinnasta..

No tänään ostettu kaappi täyteen korviketta, ei voi mitään... :/
 
Heips taas ja onnea vauvaantuneille!

Täällä tissitellään ja nukutaan ja ihmetellään maailmaa. Itkutkin loppuivat Cuplatonin ansiosta - minäkin annan tipat ihan vain suoraan suuhun sekoittamatta nesteeseen. Yöt ovat ihanan rauhallisia, Mimosa herää syömään kerran tai pari ja nukahtaa nopsasti uudestaan.

Kävimme viime viikolla punnituksessa neuvolassa, ja nyt oli painoa tullut 8 päivässä 160 grammaa ja pituutta sentin verran. ''Kasvaa omalla käyrällään'' merkattiin neuvolakorttiin, eikä neukkatäti ainakaan valittanut etteikö kasvua olisi tullut tarpeeksi. Jänteväksi ja terhakaksi tytöksi kehui meidän muruista :) Kysyin niistä rokotteista jotka olisi perusrokotteiden lisäksi hyvä olla alle 1-vuotiailla ulkomaille matkustettaessa: rotavirus, hepatiitti B ja tuberkuloosi. Rotavirukseen saimme jo reseptin, tuberkuloosi- ja HBV-rokotukset otetaan vasta 4kk-lääkärintarkastuksen tienoilla.

Nukuttaminen tapahtuu usein syliin, neidiltä lupsahtaa vaan luomet kiinni ja sitten kuuluukin jo tasaista tuhinaa :heart: Päivisin Mimosa nukkuu meidän sängyllä, öisin omassaan kun 120cm leveä sänky on jo mulle ja miehellekin aika nafti. Uusi, leveämpi sänky olis hankintalistalla, saatais mussu viekkuun nukkumaan.

Nyt tuli kustu tissittelee, huomenna lisää!

 
fazerina: Pumpattu maitomäärä ei kerro totuutta siitä tuleeko maitoa vai ei. Toiset eivät heru pumpulle vaikka vauva saa rinnasta tarpeeksi maitoa. Onko vauva kuitenkin tyytyväinen rintamaidolla? Älä nyt ihmeessä vielä luovuta, sillä todellakaan tuo pumppaaminen ei kerro totuutta.
 
Käytiin tänään ekan kerran muksujen kans kylästelemässä. Voi kuiten minkälaista hommaa se yksin noitten kans on lähtiä yhtään mihinkään. Varsinki ku tuntuu ettei mulla oo koordinoimiskykyä olleskaan. Pitäs vissiin alkaa useammin käymään kylästelemässä. Ulkoilemaan on helppo lähtiä kun on jo monen päivän kokemus, mutta ku kylästelemään lähdettäessä on muistettava ottaa vaipat yms matkaan... Eihän tää mamma muista kaikkia kerralla ja meinasin vielä jättää ulkoovenki auki. :LOL: :LOL:

Mulla on muuten lisääntyny toi hajamielisyys. Mites muilla?? Eilenki meinasin lähtiä ulkoilemaan lasten kans ilman housuja. :LOL: oispa taas naapureilla ollu kateltavaa ja muisteltavaa.. Sitten eilen sato lunta ja kärtysin ukolle ku en löytäny sadesuojaa vaunuihin. Olin muka joka paikan kattonu ja ukko rakas sitte löysi sen juurikin sieltä paikasta mistä olin todella tarkkaan katsonu.. no ei siinä lähdin sitten ulkoilemaan muksujen kans ja parin tunnin päästä tultiin sisälle ja huomasin että siinä se sadesuoja retkotti vieläkin eteisessä. Eiku ukolta pyytelemään anteeksi kärtyämistä...

Alotin eilen cuplatonikki ja tänään neiti ei ole päivällä kitissy ollenkaan ja ollu hyvällä päällä. Joku aika sitten ku nukutin vauvaa niin sillon se kyllä itki ihan hysteerisenä ja tutti tai tissi ei kummakkaan kelvannu. Ainut hyvä paikka oli olalla. Sain sen onneksi nukkumaan. toivottavasti vain ei ollu koliikin alkua...

Pakko lähtiä nukkumaan...

Jossu ja neiti 3vk
 
Kah meidänkin aika siirtyä tänne. :)

Tyttö syntyi (rv 41+2) 30.3.09 klo 16.04 hätäsektiolla.

Paino 4200 g
Pituus 53,2 cm
Päänymp. 34,5 cm

Rakastan :heart: Kaunis on tyttäremme, uskomatonta että se tuhisi ihanasti ja on edelleen vielä tämän yön lämpökopassa lepäämässä. Sujuu jo hengittämineen omilla keuhkoilla ja imee tuttia napakkaasti. Voimaa löytyy. ;)

Mömmis ja rinsessa 1vrk
 
Oon nyt ihan pihalla tästä ketjusta mut olkoot. Tänään ois tissilypsytteltreeniä, evotan sen, en vaan osaa, mutta onneks katotaan tänään ne otteet uusiks ettei vaan valo alaspäin vaa ptäis mennä suoraan pullon sisään.

Sektiohaava on kyl inhottavan kipeä, jälkivuotokin sitä ällömpää. Yöllä rupesin tärisemään kunnolla ja jännitin sit lihaksia liikaa josta seurasi kovat kivut mahaan, onneks sain käytyä pisulla ja lääkettä nassuun ja tuplasti peittoa päälle niin johan auttoi.
Käveleminen on edelleen vähän niin ja näin, en pysty kunnolla vielä, joutuu menee pyörätuolissa. Mies työntää innoissaan sitä. :D

Eilen mies lähti kotiin anopin kyydissä ja oli lähtiessä niin tohkeissaan ja onneissaan että jäi sairaalakengät jalkoihin ja ne omat ulkoilukengät unohtui tänne huoneeseeni. :LOL: :heart:

Eilen myös käytiin illalla sanomasssa tytölle hyvät yöt ja juteltiin siinä yli vieraluajan Onneksi ei hoitajat häätäneet meitä pois vaikka meni yli salliitun vierailuajan Lähdettyämme alkoi tyttö itkeä kovin. aloin itsekin pillittää kun oli sydäntä särkevää jättää se sinne hoitajien hoivattavaksi. Aamulla on tytöllä verikokeet ja jotku tutkimukset niin saadaan sitten tietää milloin saan tytön huoneeseeni jatkossa ja muuta. Päivällä selvinee paremmin asiat sitten.

Tytöllä on muuten mahtava imuteho. Imas kunnolla tutin ja otti sormeni, menas imee koko käteni suuhunsa. Ihana :heart:

Olikoan vielä jotain muuta. En nyt saa mieleeni mitään. Suihkuun pitäis yrittää päästä tässä jossain välissä ja mies tulisi avustamaan. Sairaalan kuteet on kyllä nyt pop kun sotkee tuo vuoto paikkoja. :)

Mömmis ja prinsessa 2vrk
 
Onnea Mömmis! Sait vihdoin prinsessan mahan tälle puolen!

Eilen poika nukkui koko päivän välillä vaan syöden! Aamupäivällä seurusteli, mutta sitten lähdettiin ajelulle ja kaupoille, niin vauva nukkui koko matkan ja kotonakin tovin. Sitten syötiin ja taas kolmen tunnin päikkärit. Illalla sitten seurusteltiin ja tissiteltiin ennen yöunille menoa. Ja vauva oli sitä mieltä neljän aikaan aamuyöllä, että nyt voisi nousta jo ylös. :kieh: Ilmavaivat jylläsivät yöaikaan ja poika sai rauhassa nukkua päivällä. Olisi pitänyt itsekin nukkua päikkärit. =)

Tänään on neuvola. Saas nähdä, miten on vauveli saanut painoa!

Jossu En kanssa pysty tekemään mitään päätöksiä tai suunnittelemaan tai etsimään mitään. Ei siitä ole mitään hyötyä kuiteskaan. Aika hauska tuo sadesuojajuttu! Että huomaa sen vasta eteisessä, kun on tullut takaisin! :LOL:

Pitääpi taas mennä!
 
Moikka!

Mömmikselle onnea tätäkin kautta!!!

Meillä oli eilen eka neuvola. Tässä kuulumiset, suluissa syntymämitat, tytöllä ikää 10 päivää.

paino 3900 g (3560g)
pituus 53 cm (50cm)
pipo 34 cm (34,5)

Lisäksi terkka kirjoitti neuvolakorttiin näin:
Hienosti kasvaa rintamaidolla. Kaunis ihonväri, iho vähän hilseilee. Silmät ja suu siistit. napa tihkuttaa verta.

Eli hyvin on tyttö saanut ravintoa, vaikka mä olin kovin epäileväinen tuon mun maidon riittävyyden suhteen.
Fazerina, mäkään en saanut pumppaamalla kun 20 ml pulloon, mutta näyttää tuota maitoa silti tarpeeksi tulevan, koska vauva on noin hyvin kasvanut. Joten se pumppaamalla saatu maito, ei kerro totuutta maidon riittävyydestä.

Kotona olosta mä nautin nyt sunnattomasti. Musta on ihanaa kun ei ole kiire mihinkään ja saa aamulla ihan rauhassa lukea lehden ja juoda aamukahvin. Vähän mua jännittää se kun mies menee töihin isyysloman jälkeen ja oon päivät yksin lasten kanssa, mutta eiköhän se hyvin mee. Nyt on vaan ollut niin luxusta kun mies on pääasiassa touhunnut esikoisen kanssa ja mä oon hoitanut vauvaa. Mutta onneks on kesä tulossa niin ulos lähteminenkin on helpompaa kun ei tarvi kauheesti pukea. Mä oon muutenkin aikamoinen liikkuja, en montaa päivää viihdy kotona vaan on pakko päästä näkeen ihmisiä. Aika usein oon meidän porukoilla, kun ne asuu ihan tuossa lähellä. Ja kesällä me ollaan tosi paljon kavereiden kanssa oltu hengailemassa kaupungilla. Se on kyllä iso plussa et mun monella kaverilla on kans lapsia, niin on joku kenen kans lähteä puistoon tai vaunutteleen keskustaan.

Onko kellään muulla tullut kovia päänsärkyjä synnytyksen jälkeen? Mulla ei yleensä koskaan särje päätä, mutta nyt on lähes päivittäin tullut ihan hirveitä päänsärkyjä. Oikein vihloo tuonne vasemmalle ohimolle. Mulla lähti jo ajatus juokseen melkoista vauhtia, ja aloin jo kuvitteleen että mulla on aivokasvain... Mietin et voisko tuo päänsärky johtua imettämisestä? Kun siinä kuitenkin kuluu melkoinen määrä energiaa ja mä aina välillä unohdan juoda, eikä joka päivä kerkiä syömäänkään kovin sännöllisesti, vaikka se just nyt olis tärkeää. Täytyy yrittää tsempata tuon juomisen ja syömisen kanssa, jos päänsäryt siitä helpottais.

Seksiäkin täällä on harrastettu synnytyksen jälkeen. Vähän jänskätti et miten se sujuu, mutta hyvin meni. :) Tasan viikko meni synnytyksestä, joten kyllä tuo palautuminen on mulla ollut tällä kertaa huomattavasti nopeampaa kun esikoisesta. Esikoisesta tosin leikattiin eppari ja repesinkin vähän, mutta nyt ei mitään. Ja jälkivuotokin alkaa jo hiipumaan. =)

Eilen pyydetiin tytölle kummeiksi miehen sisko ja hänen miehensä. Olivat kovin tyytyväisen ja otetun olosia, ja lupasivat tottakai tulla kummeiksi. Luultavasti pyydetään toisiksi kummeiksi vielä meidän yks kaveripariskunta. Ja anoppi lupas et saadaan pitää ristiäiset heillä kotona, nyt vaan odotellaan mikä päivä papille sopii.

marza ja prinsessa 11 pvää
 
Kaa
Päänsärkyä on täälläkin ollut. Itse ajattelen sen johtuvan pienestä jatkuvasta nestehukasta (imetän ja unohdan aina välillä juoda tarpeeksi) sekä epäsäännöllisestä yörytmistä (minulle tulee herkästi päänsärkyä jos en saa nukuttua kunnolla).
 
Voi itku mikä neuvolatäti: Onneksi sentään oli sijainen. Arvasin jo löysästä kädenpuristuksesta, että ihme tapaus. Omituisuudet:

1. Kysyi onko ollut mitään murheita. Heitin mm, että naapurin kissa harmittaa, kun tekee tarpeensa päivittäin pihallemme. Täti kysäisi, että koen sen varmasti loukkauksena pihaamme kohtaan? Siis?? Ihan muista syistä mulla siihen kisuun hermo menee....

2. Syyllisti perhepedistä ja käski lopettamaan, vaikka sanoin että ainoastaan vieressä vauva saa mahavaivoiltaan nukuttua. On kuulema niin vaarallista. No, riskit siinä on, mutta aika voimakkaasti sanottu.

3. Tulin maininneeksi, että vauva nukkuu usiein muovitetun froteen päällä esim. kun on sohvalla meidän vieressä kun katotaan telkkaria tai sitten meidän sängyssä. Kysyi, että minkä ihmeen takia pidätte vauvaa monta tuntia paikoillaan?? Siihen totesin, että ei tämä vielä liiku, ja kyllä se aika paljon nukkuu. Ja koko ajan valvotaan, jos ei ole turvallisessa paikassa.

4. Kysyi kuinka monta tuntia nukun yössä. Vastasin, että vaihtelee mahavaivoista riippuen, jotain 4-6 tuntia. Tuohon neukkatäti totesi, että liian vähän, pitäisi saada vähintään sellaiset 8 tunnin yöunet. Sanoin, että pikkuvauvan kanssa tuohon ei varmaan kovin moni pysty. Mielestäni nukun kuitenkin ihan suhteellisen hyviä tuntimääriä....

5. Mitähän vielä? Ei meinannut tajuta mitään, ennen kuin toistin itseni. No siitähän tuli sitten tunnin mittainen reissu.

No, valoa tuohon ihme-käyntiin toi vauvan mitat:

Syntymämitat 6.3 (3vko 5pv sitten):

Paino: 3060g
Pituus: 50cm
Pipo: 35cm

Mitat tänään:

Paino: 4400g
Pituus: 56cm
Pipo: 39cm

Mieletön kasvuvauhti, 400g viikossa!

Ostin muuten eilen nyytille aurinkolasit. Taisi olla vähän turhan aikaista, mutta olivat makean näköiset. Vaunutkin olisivat suojanneet ihan hyvin....

Zoe: Löytyy sitten kohtalotoveri noissa suihkutisseissä ja ilmavaivoissa.. Hitsi kun jaksaisi pumpata aina pahimmat pois, mutta ei jaksa millään, tuplatyö.

T.Marais ja neuvolan hymynaamasta tykkäävä Mökö 3vko 5pv
 

Yhteistyössä