**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Kaatjuska Me tietenkin kokeiltiin heti kaikki vempaimet, mitä talosta löytyi, kun saatiin vauva kotiin! Paitsi pinnasänkyä en ole vielä edes kokeillut...

Kantoliina oli ihan kokeilemisen arvoinen, mutta tässä hormonimyrskyoloissa tuli ihan karmea hiki pelkästä kokeilusta. Varmaan tullaan kokeilemaan ja käyttämään sitä myöhemmin, tällä hetkellä toimii paremmin tavallinen kantoreppu.
 
Meillä on tutti käytössä. Olin ensin sitä vastaan, mutta pojulla näyttäisi olevan melko kova imemisen tarve. Lutkuttaa sitä kovinkin tyytyväisenä. Mutta ei sitä toki aina huoli.

Oon ostanut kirpputorilta jonkun itse tekemän kantoliinan. Se on pitkä kuin nälkävuosi, en ole mitannut. En osaa käyttää sitä, oon yrittänyt katsella netistä sidontaohjeita, mutta kyllä tarvitsisin jonkun kantoliinatukihenkilön auttamaan sen käyttöön otossa!

Vauva 3vk 2pv
 
Iiiiiihana ilma, juuri oltiin vaunuilemassa koiran kera =) Meillä on pieni mäyris, ja nyt viikon harjottelun jälkeen sekin on tajunnut miten vaunujen vieressä pitää kävellä. Odotan innolla lumien sulamista, että päästään kunnolla vauvan ja koiran kaa ulkoileen!

äiree82 =) kiva kun joku muukin heppahöperö täällä. meillä jo suku ristinyt vauvankin "hevostytöksi". taitaa pieni päästä vaunuista käsin tutustuun tallielämään melko pian...jos en ite ratsastaan viä pääse niin ainakin heppoja rapsutteleen!

kantoliinaa haluisin kans käyttää, mulla on lainassa siskon vanha trikooliina, mutta en myöskään osaa sitoa sitä..yritin viime viikolla ja hormonimyllerryksessä sain aikaseks vaan pahan mielen. Ajattelin ottaa liinan ja vauvan ja suunnata Tampereen Napapiiriin apua hakemaan, kunhan tästä päästään kunnolla liikenteeseen. Jotenkin tuntuu vielä vähän epävarmalta lähtee nuin pienen vauvan kanssa mihinkään..Varsinkin kun imetys ei vieläkään tunnu kauheen sujuvalta muuten kuin makuultaan.

Puuskis ja neiti 3 vko 3 pvä
 
Meillä kans tyttö imee tuttia. Annoin sen jo synnärillä, kun vauva hamusi rintaa, vaikka oli juuri saanut lisämaitoa ison satsin. Tuttiin sitten rauhuttui ja eilenkin illalla nukahti tutti suussa. Mutta mä oon sitä mieltä, että jos tutista vaan pystyy pitään vauvan erossa niin parempi niin. Meillä nimittäin tuo esikoinen, 1 v 9kk, syö myös vieläkin tuttia välillä, yleensä nukkumaan menneessä.

Puuskamuikkunen, onko nuo natura babycare-vaipat niitä uusia luontoystävällisempiä vaippoja? Onko ne hyviä? Oon nähnyt niitä Prismassa ja meinannut ostaakin, mutta aina oon kuitenkin valinnut liberon.

Mulla on aivan uskomaton fiilis siitä että multa tulee maitoa. =) Mä olin niin varma ettei mulla tälläkään kertaa tule maitoa yhtään, ja mulla oli koko imettämistä kohtaa negatiivinen fiilis, mutta kas kummaa elämä osaa yllättää. Maito on nyt siis täysin noussut rintoihin ja viime yö oli eka yö kun en antanut vauvalle ollenkaan tuttelia. Syötin vauvan yhdeltä yöllä ja seuraavan kerran tyttö heräs syömään kuudelta aamulla. Nukkui siis 5 tuntia putkeen. =)

Jouduttiin eilen käymään tytön kanssa Taysissa antamassa verinäyte tuon keltasuuden vuoksi. Saatiin tulokset samantien ja bilirubiiniarvo oli hyvä. Ei siis tarvitse viedä vauvaa valohoitoon, eikä enää tarvitse mennä kontrolliinkaan.

Mutta nyt täytyy mennä vähän siivoamaan kämppää, kun iltapäivällä tulee vieraita vauvaa katsomaan.

marza ja prinsessa 4 vrk
 
marza: Hienoa että on alkanu tulemaan maitoa. Musta se on paljon helpompi imettää ku syöttää korvikkeita. Tai sit oon vaan niin tottunu syöttämään ku esikoistaki imetin vuoden.

Mulla pieni ongelma.... Miten ja missä te nukutatte vauvojanne? pinnasängyssä vai vieressä? Mulla neiti on jämähtäny mun viereen. Yritin taas viime yönä laittaa sitä omaan sänkyyn monta kertaa ja aina viiden minuutin jälkeen neiti alkoi itkemään ja mun piti ottaa se taas viereen.. Rasittavaa ku ei voi ite nukkua leveästi. Esikoinen nukkui vieressä jotain 10kk ikään asti ja sit opetettiin se pinnasänkyyn. Tämän kohdalla haluaisin tehdä poikkeuksen ja nukuttaa sitä omassa sängyssä... :attn:

Mulla oli tuossa viikonloppuna pari päivää pientä kuumetta. Ei pahemmin muita oireita ollu ja sitte nyt on ollu vatsatautia. Mulla näyttää nyt kaikki maholliset taudit kiertävän ku aikasemmin talvella vältin ne aika hyvin. :/

meillä yöt nukutaan ihan hyvin. Pari kolme kertaa neiti herää syömään. Yölliset kitinät on jääny pois ja siirtyny päiväs aikaan. Ihan selvästi on masuvaivoja. Pitäis varmaan alkaa antamaan tuota cuplatonia. Jaa mut pitää taas mennä

Jossu ja Tilli 2vk 1vrk
 
Kaa
Do-dii, nyt taidan hieman kommentoida juttujanne. Poika kun nukkuu vielä varmaan vähän aikaa.

Oma painonnousu raskaudenaikana: minulle tuli 11 kg painoa ja nyt (reilu viikko synnytyksen jälkeen) siitä jäljellä on vielä/enää kolmisen kiloa. Ihan kiva. Tarkoitus ei ole pudottaa painoa tarkoituksella, mutta olen iloinen jos pääsen lähtöpainooni ennen kesää. Täysimetän, joten painoon se varmasti vaikuttaa. Ruoka kyllä maistuu meikäläiselle (ja pojallekkin) oikein kiitettävästi.

Vauvan painoon: Syntymäpaino oli 3070g, kotiinlähtöpaino oli 2940g ja nyt 9 vrk ikäisenä paino on 3250g. Eli kotona on tosiaan oltu ruoka-aikana. :D

Kantoliina: itselläni ei ole kantoliinaa, mutta koska vauvamme on hyvinkin sylissä viihtyvää sorttia, voisin sellaisen tehdäkkin. Kantoreppu meillä kyllä on kesää varten jo hankittu, pitääkin sitä kokeilla tässä tulevina viikkoina.

Tutit: meillä otettiin tutti käyttöön kotiutumisen jälkeen kolmantena yönä, kun huutoa ja valvomista oli takana useampi tunti. Ja toimii... en ollut ajatellut tutin käyttöä etukäteen sen kummemmin, joten käytetään sitten vaan.

Vauvan nukkumapaikkana on meillä öisin perhepeti, päivisin oma pinnasänky. Päivisin herra viihtyy hyvin omassakin sängyssä, mutta yöllä nukahdetaan vain viereen. Tiedän, että perhepeti-ajatus herättää paljon keskustelua ja sitä vastaan ollaan paljon. Meille se käy. Imetyskin on paljon helpompaa niin.

Vaippoina miellä käytetään vielä kertakäyttöisiä, kokona 1. Eli pienimpiä vaippoja. Kun kokoa tulee lisää, otetaan rinnalle kestikset. Vielä ne ovat liian isoja tuon naperon käytettäväksi.

Vauva-arki on meillä lähtenyt hyvin käyntiin. Maito nousi minulla vasta viisi päivää synnytyksen jälkeen, mutta sen jälkeen maidon tuotannossa ei ole ollut mitään ongelmaa. Pumpata pitääkin aina välillä, on sen verran runsasta tuo maidon muodostuminen. Päivisin nukutaan paljon, illat seurustellaan ja yöllä sitten nukutaan vaihtelevasti. Mukava kyllä on tämä elämänmuutos ollut. :heart:

Kaa ja Napero 9 vrk
 
:heart: :heart: Aitienpaivalahja tytto syntyi 22. paiva! :heart: :heart:

Vihdoinkin han paatti tulla ulos, kolmen tunnin synnytys oli- hyva, etta ehdin mukaan... :LOL:

Maito on nyt noussut ja on tosi kivuliasta. |O Hieroa ole yrittanyt ja kaaliakin ostin- ANTAKAA VINKKEJA PLEASE!! Tytto syo vahan ja usein... taitaa pitaa minua huvituttina...

=)

 
Täällä on taas muutama huutovapaa päivä takana kun aloitettiin cuplatonit.

Poika on nyt 1kk 2vko ja paino 3150g pituus 47cm. Painokäyrä nousee lähes pystysuoraan...

tuttia poika sai jo keskolassa, ei oo pois otettu. Rauhoittaa usein nukkumaan.

kantoliina on kaapissa odottamassa.

Vaippoina Liberon ja Pamppersin 1 vaipat, kestot odottamassa että poika kasvaa niihin sopivaksi.

Poika nukkuu pääosin pinniksessä, huutoöinä pääsee äiskän rinnan päälle nukkumaan.

Maidontulo on hiukan tyrehtynyt kun ollaan otettu rintakumi käyttöön. Tänään olen sitkeesti koittanut sitten ihan luomunännillä syöttää ja hyvin on mennyt, mutta kun mun nännit ei vaan kestä imemistä, vaikka imuote on hyvä. Villavoidetuubi on tätä menoa äkkiä tyhjä. Vieläkään ei saa täysimettää niin on pakko lypsää joka välissä nyt että maidon tulo pysyis.
 
Kaa
Latte, tiedän tunteen... :kieh: Minulla auttoi seuraava; ensin menin pitkään lämpimään suihkuun ja suihkuttelin rintojani lämpimällä vedellä. Tämän jälkeen pumppasin molemmista rinnoista reilusti maitoa pois. Lämpö hellitttää kiristystä ja helpottaa maidon tuloa, ja pumppaus tietysti tyhjentää maitotiehyitä. Itselläni tuo kivulias vaihe kesti noin vuorokauden ja otin ihan ohjeen mukaisesti kaksi kertaa parasetamolia pahimpaan tuskaan. Tsemppiä, kyllä ne kivut siitä häviävät pian. Muistat vaan tyhjentää rintoja aina kun tuntuu että kiristää liikaa.

p.s. siinä pumppauksessa on vaan se juttu, että mitä enemmän pumppaa/imettää, sitä enemmän maitoa muodostuu. :D Mutta tilanne kyllä tasoittuu pian, älä huoli. Pumpatun maidonhan voi laittaa pakkaseen sitten vaikka, on sitten pahanpäivän varalle sielläkin äidinmaitoa.
 
Maidonnousun tuskiin mulla auttoi kaurapussi ja kaalinlehdet. Enemmän siinä taitaa turvotus tehdä kiusaa mutta tietty maito itsessään saattaa rinnoissa kiristellä. Mä kyllä varoittelen kovasti tuosta liiasta lypsämisestä. Kannattaa tosiaan olla varovainen, jotta se maidontuotanto ei heti alussa pääse mahdottomaksi. Itse kärsin esikoisen aikaan tuosta liiasta maidosta ja jouduinkin pumppaamaan säännöllisesti n. 4 tunnin välein ensimmäiset 5 kuukautta. Liiaksi tuo tuotanto pääsi siksi, kun pumppasin alusta saakka paljon, syynä pahat rintatulehdukset.

Nyt oon tosi tyytyväinen, sillä maitoa tulee juuri sopivasti. Pumppua käytän yöllä siihen, että otan etumaitoja pois, muuten ei tarvi lypsää. Helpottaa elämää huomattavasti, kun ei yöllä tarvi herätä kellon kanssa pumppaamaan.

Nyt syöttämään poikaa. Alkaa illan viimeinen syöttötuokio ja sit painummekin molemmat yöunille.

Iines ja Sintti-poika 3 vkoa1 pvä
 
Tervetuloa mukaan Zoe ja onnea suloisesta vaavista :heart:

m a r z a juurikin noita S-ryhmän ekovaippoja ne babycaret. Mä oon tykänny, ei oo tullu mitään vaippaihottumia tai valskaamisia. Ainakaan vielä :LOL:

Paremmalla aikaa lisää tekstiä...kauhee pyykkivuori odottaa silittämistä. Yäks.

Puuskamuikkunen ja Aunis 3 vko 4 pvä
 
Halfcafnonfatlatte jos sait osastolta niitä verkkoliivejä, ota käyttöön ja taittele harso sinne sisään. Pitää lämmön tasaisesti korkeampana, niin maito pääsee koko ajan valumaan pois, eikä niin pakkaudu rintoihin. Itse käytin varmaan ensimmäisen viikon ajan, enää ei tarvitse.

Meillä on selvästi nyt alkanut ensimmäinen tosi tiheän imun kausi, yöllä piti herätä seitsemän kertaa ja kaiken muun syömisen lisäksi poika veti eilispäivän aikana neljä desiä korviketta :whistle:

Myrna ja Mussu 22 päivää
 
Huomenna eka neuvola emännällä. Katotaanpa paljonko on vetänyt painoa ja pituutta lisää reilun viikon aikana. Kun se lähtöpaino synnäriltä oli vain 52 g tippunut siitä lähtöpainosta.... :whistle: , ilmeisen hyvin tullut maitoa multa vaikkei siltä tuntunutkaan siellä.
Maito on noussut ja nyt jo onneksi vähän rauhoittunut, tein ihan tietoisen päätöksen olla lypsämättä, desin verran lypsin ekana päivänä ja maito on pakasteessa, tarvitaan jonkun viikon päästä kun meen viisuria poistattaan.... Hyvät ruokahalut on emännällä, aikoo kasvaa ja kaunistua.

Muija ja emäntä 8 pv
 
Mä en oo oikein joutanut olemaan koneella, kun esikoisesta huolehdin. Ei syö kunnolla ja paino vaan tippuu. :(

Tyttö sen sijaan syö ja paljon. Nukkuu yöt ja yhellä syöllä mennään yöt läpi.

Tässä neuvolamitat.

3pv lähtöpaino synnärillä 2740g.

6pv 2940g
8pv 3020g
22pv 3680g

Paino nousee. :) Esikolla ei noin hyvin edes noussut paino, mutta oli kyllä erilainen syömään. Jaahas, nyt pitää taas mennä tissittelee.
 
Täällä ollaan ihan väsyksissä. Koko viime yö meni kuunnellessä ähinää ja kitinää :( . Nää vatsavaivat tuntuu menevän pojalla vaan pahemmaksi ja alankin nyt tiukemmalla kädellä tutkimaan omaa ruokavaliotani ja aion varata ajan myös vyöhyketerapiaan. Vatsavaivat kun ovat levinneet jo päiväsaikaankin ja alkaa olla väsyttävää niin äidille kuin vauvallekin, kun lapsen unet kestää n. 5-15 min. kerrallaan. Siinä ei paljon päiväunia nukuta.

No, täytyy vaan koittaa jaksaa, eihän nämä voi koko vuotta kestää...

Iines ja Sintti-poika 3 vkoa 3 pvää
 
Iines Meillä alkaa yleensä vatsakivut vaivaamaan siinä puolen päivän aikaan ja kestää klo 20 illalla. Yleensä silloin on nukahtanut ja nukkuu ihan ok syöden välissä neljään. Sitten alkaa taas ähinä ja vikinä ja itkupuuskat, jotka kestää klo 7 asti. Nukkuu kanssa sellaisia 10 minuutin päikkäreitä. Onneksi meillä on vielä edes se alkuyö rauhallisempi! Koskahan ne lupaa, että vatsavaivat alkaisivat helpottaa..? Jaksamista sinne ja kerro, auttaako vyöhyketerapia! :hug:

Mimmu ja Vauveli 2 viikkoa ja 1 päivää
 
Kaa
Vatsavaivoja täälläkin. Huomenna saan terkkariystävältäni Disflatyl-tippoja, toivottavasti ne hieman auttavat asiaa. Rela-tippojankin taisi olla tulossa. Itse olen jatkanut jo raskausaikana aloittamaani maitohappobakteeri-tabujen syöntiä. Silläkin pitäisi olla vaikutusta noihin vatsavaivoihin.

Ja tiedättekö mitä ostin tänään? Yhden pullon Fizzin Kuivaa Omenasiideriä (Dry Original). Ajattelin saunan jälkeen juoda siitä lasillisen ja N-A-U-T-T-I-A. Raskausaikana kaipasin kunnon punaviiniä ja tuota kyseessä olevaa siideriä. En oikeastaan mitään muuta alkoholipitoista. Tänään siis pumpataan maitoa pulloon ja nautitaan lasillinen kylmää, hyvää siideriä. Nam! On tätä odotettukin jo kymmenen kuukautta.
 
Mimmukka: Luin netistä (tosi luotettava tietolähde...), että usein itkut on pahimmillaan 6 viikon iässä, sen jälkeen alkaa hiljalleen helpottaa. Usein 3-4 kk ikään mennessä vatsavaivatkin ovat poissa, jos ei ole allergiaperäistä.

Vyöhyketerapia on nyt varattu ja sain ajan jo maanantaiksi klo 17. Terapeutti löytyi omasta kunnasta. Nyt on paljon parempi mieli, kun tiedän yrittäväni edes auttaa pienen oloa.
 
Jaksamisia teille niitten vatsavaivojen kanssa. Täällä niiltä ollaan aika hyvin säästytty. Yöt nukutaan tosi hyvin, mitä nyt aamulla seitsemän aikoihin alkaa kitinä kun nenä on niin tukossa. Voih ressua. Päivällä kellon ajasta riippumatta saattaa vähän tulla kitinää.

alotin suoraan nuo jekovit tipat, kun esikoisen jäljiltä vielä vähän jäljellä. Pitää myöhemmin sitten kokeilla nuita toisia tippoja mitä se neuvolan täti anto. Ei ainakaan esikoiselle käyny ne...

Kaa: Juuri tuossa päivällä sanoin ukolle että voi ku haluttas siideriä ja ihan just tulin kaupasta ja unohdin sitte ostaa sitä. Bläääääh!!! Noh jos sitä tässä illemmalla käy vielä lenkillä niin käy samalla sauna sidukan.

Jossu ja Tilli 2vk 3vrk (äkkiä tuo aika menee)
 
Moikka!!

Minkäs verran teidän vauvat nukkuu päivässä? Meillä tuntuu et nukkuu vain koko ajan...
Ei paljon ole hereillä... Onko jollain muulla tämmöinen vauva?
neiti kyllä herää syömään itse mutta ei sitten jaksa olla kauaa hereillä kun taas unille...
 
Moikka!

Siitä on sit tasan viikko aikaa, kun mulla alkoi kunnon supistukset. Hassua ajatella, että tuossa se vauva nyt on, kun viikko sitten se oli vielä masussa. Tuntuu että tää viikko on mennyt ihan hujauksessa ohi.

Meillä on ainakin toistaiseksi säästytty masuvaivoilta. Tyttö nukkuu öisin tosi hyvin, viime yönä syötin pari kertaa ja muut ajat tyttö nukkui kun tukki. Muutenkin vaikuttaa aika rauhalliselta tapaukselta. Paitsi että oon huomannut että vauva on päivisin aikamoinen sylivauva; lähes heti alkaa itku kun vauvan laittaa sitteriin tai pinnikseen, mutta kun ottaa syliin, heti itku lakkaa. Tänäänkin sit yritin tehdä ruokaa ja laittaa pyykkejä vauva kainalossa. :LOL:

Kaa, mäkin ostin eilen pullon golden capin kuivaa omppusiideriä. :D Piti juoda se illalla, mutta unohdin :headwall: , joten taidan korkata sen tänään ja nauttia. =) Kyllä sitä on odotettukin. :LOL:

Vihvi, meillä ainakin vauva on tykännyt kylpemisestä. Rauhottuu heti veteen ja huomaa kuinka vauva oikein nauttii kylvystä. Ja kyllä mun mielestä voi ihan hyvin kylvettää enemmän kun pari kertaa viikossa. Meillä esikoinenkin käy suihkussa lähes joka ilta mun kanssa. Tykkää niin kovasti suihkutella, joten en oo sitä sit kieltänyt, eikä ihokaan ole yhtään siitä kuivunut.

Vauvan nuhaa kannattaa muuten helpottaa nenä-friidalla. Se on paljon parempi kun se nenäpumppu. Me ei ainakaan saatu sillä pumpulla ikinä räkää kunnolla pois esikoiselta, mutta tuo frida toimii oikeesti. Siinä imetään letkun avulla räkä pois ja se on vauvallekin paljon mukavampi. Nenä-friidoja mýydään apteekissa, hintaa en muista.

Meillä jäi mies nyt isyyslomalle, ja menee töihin sitten vasta pääsiäisen jälkeen. Ihanaa, kun saadaan olla koko perhe kotona, eikä oo kiire mihkään. Onko muilla miehet jo isyyslomalla? Tai osalla varmaan on jo isyyslomat pdettykin...

Nimi meillä on vielä keksimättä vauvalle. Tai pari vaihtoehtoa on, mutta ei osata päättää kumpi olis parempi etunimi.
Ristiäiset ajateltiin pitää joko 03.05 tai sit äitienpäivänä. Riippuen ihan siitä onko tulevilla kummeilla menoa äitienpäivänä.

marza ja prinsessa, kohta 1 viikko

 
Kyllä meillä onkin se niistäjä ja kovassa käytössä. Ei vain tunnu tulevan räkä ulos. Siis toki vähän kerralla tulee. Onneksi ei oo kuumetta tai muita sairauksia pikku neitillä.

Meillä kans tykätään kylpemisestä ja kauhia huuto joka kerta ku kylvystä ottaa pois. sillon ku meidät kotiutettiin sairaalasta niin antovat ohjeita vauvan hoitoon niin niissä lapuissa oli että vauva pitäis kylvettää joka toinen päivä. Noh ehkei meillä ihan niin usein. Niin ja meillä on tapana että laitetaan vauva öljyä sinne kylpyveteen. On kylvyn jälkeen ihanan pehmeä iho. :)

Mies lähtee jo maanantaina töihin joten marza joo meillä on pidetty jo isyysloma. Täälä sellanen tilanne että mies on kaks viikkoa töissä ja sit joutuuki lomautetuksi ainaki 9vk. Inhottaa rahatilanteen takia, mutta toisaalta mukavaa kun mies on kotona. B)
 
Moikka!

Meillä on pojan nenä joka aamu ihan tukossa, nenä-friida toimii loistavasti ongelman poistajana.

Kylpy meillä on joka kolmas päivä, keskolan ohjeen mukaan, tosin sanottiin myös että voi kylpeä vaikka joka päivä jos iho kestää ja vauva tykkää.

Odotan tässä että poika heräisi, oltiin kylässä ja poika killitteli siellä tosi pitkään. Nyt sitten vetää jotain tosi pitkiä unia...en viitsis mennä nukkumaan kun sitten jos herää kuitnekin ihan just ni oon ihan sekaisin.

Meillä ois muuten tänään (tai eilen 27.3) ollut laskettu aika, kuitenkin onni onnettomuudessa ollaan saatu nauttia pojasta jo melkein 1kk ja 3 vko:a.
 
Merkkaus.

Muuten ei ne teidän pikkuistenne nenät välttämättä ole rääntakia tukossa, vaan maitoa saattaa olla nenässä:) Kuten meidän neidillä aina välillä oli.

Kohta pääsen parin viikon päästä virallisesti joukkoonne.

Jadekettu+masuasukki 40+0 :heart:
 

Yhteistyössä