**Maalismasut 2009** joulukuussa 2008 *ensimmäinen vauva syntynyt!*

se on sitten vihdoin taas perjantai :D
sf-mitasta tuossa jo aikasemminkin kommentoisin mitasta mutta pitää vielä lisätä että kun odotin poikaa meni käyrä koko raskauden ajan aivan yläkäyrillä eli olis kuvitellut tulevan todella iso lapsi. poika painoi syntyessään 3530kg ja pituutta oli 51 eli ihan normaalin kokoinen.
luulen että lapsen kokoon vaikuttaa paljon vanhempien syntymäkoko myös ehkä :whistle:
nyt aion rentoutua viikonloppuna. meille tulee eräs tuttava kenellä on siivousfirma niin tekemään sunnuntaina joulusiivon :D
imuroi ja pesee lattiat, pesee vessan seinät kun on niin korkeat, imuroi sängyt.........
itse kyllä pidän siivoamisesta mutta nyt vaan ei pysty :ashamed:
miehestäkään ei ole mitään apua kun on jatkuvasti töissä :kieh:
jos tämä sitten on se minun joululahja =)
 
pah.. mihinhän minun toinen visti minkä päivällä kirjoitin niin hävis.. :headwall:
kivasti tök tök tökkii nämä sivut...

No kuitenkin.. Tänään en ole sitten tehnyt juurikaan mitään.. sillä aikaa laitoin ruuan kun mies ja poika ostoksilla. Käytiin kavereilla kylässä ja tein vähän pasteijoita.. istuiltaan :LOL: :ashamed:

koko päivän ollut ihan pinkeä ja kireä olo sekä tuonne alapäähän juilinut.. joten hissukseen on vaan mentävä.. ruokakaan ei oikein maita.. iltapalaksi söin porkkanoita ja omenaa..

Fazerina:
Juu jätä vaan ne pölypallot rauhaan.. kyllä ne sieltä sitten löytyy aikanaan jos kukaan muu ei kerkee siivota ;)

Ja lääkäri muutes määräsi juomaan paljon vettä jos supistelee.. en muista nyt sanoiko että lieventää niitä vai että hieman ennalta ehkäiseekin..hitsi kun niin laho pää.. mut juoda kuulemma pitää :D

ZoeF: no on meilläkin noita koiria (villakoirien lisäks :kieh: ) mutta en silti tehnyt suursiivousta kerralla.. 120 neliötä 3v pojan kans ei oikein onnistu.. pääasia kuitenkin että joka nurkka ja kohta tuli läpi käytyä kattoa myöten =)
Itse olin ennen kans samanmoinen (ja välillä edelleen se luonteenpiirre nostaa päätänsä.. ) että jos jonkun aloitin niin se PITI saada valmiiksi ja sitä ei jätetty kesken.. muuten nyppi kauheesti.. Kuitenkin pojan syntymän myötä ja töihin paluun myötä on pakko ollut vähän jarruttaa ja pistää istensä kuriin ;) Vaikeata se toisinaan vieläkin on.. mut onneks on tuo ukko kulta jolle voi sysätä sitten toisinaan osan ;)
Mut nyt jos pitäis ajatella tuota suursiivousta niin ei todellakaan ois voimia eikä energiaa enää..

jospa lähtis vielä pari porkkanaa rouskuttaa.. ne tuntuu uppoavan..

 
Emmimemmille pikaista toipumista!

Nyt on alkanut olemaan useammin närästystä.

Otin tukivyön käyttöön pari päivää sitten. Tuntuu, että olisi heti auttanut. Alaselkä ei puudu ja kylkiä ei särje. :) Mutta pidempi aikainen käyttö näyttää, että onko siitä todella apua vai kuvittelenko vain. Sain vyön tuttavalta kaupanpäällisiksi, kun ostettiin heiltä rattaat.

Mun sf-mitta on mennyt koko ajan tasaisesti vähän keskikäyrän yläpuolella. Viikolla 29+0 se oli 26.

Joulu-tohinat. Aloitin joulusiivouksen marraskuussa keittiön kaappien raivauksella. Vietiin kaikki ylimääräinen hyväntekeväisyyteen ja pesin kaikki hyllyt viimeistä nurkkaa myöten. Voi että tuli hyvä mieli! Ensimmäisenä adventtina pestiin ikkunat ja laitettiin jouluverhot. Nyt on käyty pikkuhiljaa läpi huone kerrallaan lattioita pesten ja tavaroita järjestellen. Askartelin 42 joulukorttia ja sain ne viime tipassa postiin. Joulupukki on tilattuna ja osa lahjoista paketoituna. Tänään mennään vielä lahjaostoksille ja huomenna aloitetaan jouluruokien valmistelu. Meille tulee aattona siskoni perhe ja mun vanhemmat + veli. Me järjestetään ensimmäistä kertaa joulu muille ja haluan, että kaikki on viimeisen päälle ja itse tehtyä ja laitettua. Oon yli kaiken jouluihminen ja rakastan tätä aikaa! :heart:
 
Ai niin sf-mitasta neuvolassa sanoivat että on vähän höpö mitta.. Eli jos kovasti heittää normaalista niin tutkitaan mutta aika paljon saa heittää ennen ku tarvii olla huolissaan.. Mutta pakko kuulemma mitata. Mulla oli viime neuvolassa eli rv ööö 25+6 sf-mitta 26 kun taas edellisessä raskaudessa se oli noilla viikoilla 22. Seuraava mitta onki otettu viime raskaudessa 31+4 ja mitta oli 30. Siitä se sitten on noussut 0,5cm viikossa kunnes oli viimesellä kerralla rv 35+5 32cm.
 
Ja kukonlaulun aikaa olla hereillä vaikka ois voinut nukkua. Ei nyt loistokkaasti mene. Illalla sitä sitten nukahdellaan jo kaheksan aikaan.

Tuo sf mitta on herättänyt vähnä huolta ja murhetta kun tajuaa nyt miten tärkeetä tietoa sekin antaa. Viikolla 22+3 se oli 17 senttiä ja neuvolatädin mielestä mennään alakäyrillä. Nyt oon viikolla 26+1 ja tuntuu ettei toi kumpu oo liikoja kasvanut. Sintti kuitenkin potkii pontevasti joten kaiketi se on kasvanut. Jospa se kohdun asento vaikuttaa sillä mulla kohtu on taaksepäin. Lääkärineuvola on tän kuun 30 päivä ja siellä tuskin muuta tehdään kuin sisätutkimus, tai sit pyydän ottamaan sen korkeuden ja painon. Toi painon ottaminen heti joulun jälkeen on vähän kyseen alaista mut mut

Siskoni on minua kaksi vuotta nuorempi ja välit on nykyään hyvät. Teininä oltiin jatkuvastinapit vastakkain. Siskoni ei ole erityisemmin lapsi-ihmisiä mutta kummasti tää mun tulokas on pehmittänyt häntä. Tää jo pohtii mitä hommaisi kummilahjaksi ja mitä sinne ristiäisiin pistäisi päälle :LOL: . Oon pyytänyt olemaan hermoilematta kun itellänikin tamineet pahasti mietintä myssyn alla.

Joukusiivouskisa yms emme tee. Joulun olemme anoppilassa joten mitäpä sitä joka komeroa siivoomaan kun emme joulua komerossa vietä. Siivoilenpahan sitten kun innostus iskee.

Hansku ja Sintti 26+1
 
Huomentaa!

Närästys: Luojan kiitos ettei sitä ole ollut pitkään aikaan ja toivottavasti ei tule vielä.

Supistukset: En pysty liikkuu nyt paljoo ollenkaan, vähäinen rasitus laukaisee suppareita ja jotku niistä sattuu. Kauppareissut ovat jo tuskaa. Supistaa muutenkin levossakin varsinkin iltapäivästä eteenpäin aina samoihin aikoihin. Ihanku tulis jotenki säännöllisesti.

Vauvalle on alkanut tulla se unirytmi. Aamuisin on niin mukavaa herätä kun toinenkin siellä heräilee samaan aikaan. :heart: Iskä edelleen juttelee pikkuiselle iltaisin ja vastaa tuo pieni potkuillaan isän poskea vasten. Niin herttainen näky että.... itkettää.


Mömmis & potkija 27+0 :heart:
 
Joko teillä on kummit mietittynä valmiiksi?
Meillä on muutamia vaihtoehtoja, mutta tuskin enää muuttuvat. 5 kummia näillä näkymin tulee ja on meidän mielestä just sopiva määrä kun osa asuu kaukana ja osa lähellä. Kummeiksi kysytään vasta kun vauva on syntyny..


Mömmis: Mulla on ihan sama juttu supistusten kans :(

Eeeva ja neiti rv 29+2


 
Kaa
Kummeista; molemmilla on varmasti mielessä muutamia ihmisiä, joita halutaan pyytää kummeiksi. Onneksi nämä ihmiset ovat aika pitkälle samoja molempien ajatuksissa, joten en usko että mitään kiistaa kummiasioista tulee. Mutta ei siis olla vielä yhdessä mietitty tätä tarkemmin. Tämä kuuluu taas luokkaan "ehtiihän sitä sitten mammalomalla!" :D (Niitä asioita on aikalailla paljon...)

Nyt kodinkonekauppaan katselemaan pesukoneita... :/
 
Zoe-F No nyt sit ratkes blondillekin kirjekuoren salaisuus...tyhmentääkö raskaus tosiaan näin paljon? :D

Olis se mies imuroinut, mutta kun mä olen sellainen hätähousu et just nyt, eikä huomenna tyyppinen..itseään saa siis syyttää. Mutta kyllä mä nyt suosiolla jätän mihelle sen imuroinnin. Itseasias mies oli vihainen kun näki et olin ottanut sen imurin esiin :saint:

Kummit on päätetty ja heiltä kysytty. Sylikummiksi pyydetty mun pikkusisko, koska erittäin aktiivisesti on meidän arjessa mukana. Parempaa kummia ei voisi lapselleen toivoa. Toinen kummi on miehen puolelta, hänen siskonsa Ruotsista. Päätettiin että yksi mun puolelta ja yksi hänen..

fasu ja tuitui 29
 
Meidän muksu saa haltiakummeikseen meidän parhaat ystävät. Mä en odota että kummit olisivat mitään lahja-automaatteja, jos välillä viettäisivät aikaa muksun kanssa ja olisivat sellaisia ''aikuisia ystäviä'' niin kuin mun kummit ovat olleet mulle, niin olisin todella tyytyväinen :)
Mä olen nyt pari yötä nukkunut ihan älyttömän huonosti. Närästyttää ja venkoiluttaa, ja mies on unissaan koko ajan iholla. Onneksi ei tarvitse nousta mihinkään tiettyyn aikaan, ja kun pakollista tekemistäkään ei ole niin kyllä tämän kanssa selviää. Saatiin eilen ostettua viimeisetkin joululahjat, ja käärittyä ne paketeihin. Mies on hankkinut mulle VIISI lahjaa, eikä mulla ole aavistustakaan mitä ne pitävät sisällään, ihan jännittää :D Mä kävin muksuna tonkimassa kaikki joululahjat etukäteen, olin niin malttamaton, mä jopa höyrystin teippauksia auki paketeista että sain kurkattua sisältöä :LOL: Mutta nyt mä yritän malttaa mieleni.

Ostin muuten vauvalle eilen Ainu-ensipupun :heart:

upupa ja Multeri 28+5
 
emmin mies täällä hei!

emmi ja vauva voivat tällä hetkellä hyvin. tänään on tullut muutama kivuliaampi supistus mutta onneksi ne eivät ole saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulle. toivotaan että supistukset lakkaisivat kokonaan.
 
moro

Mukava Emmin kuulumisia lukea! Ottakaahan rennosti koko sakki.

Mömmis: Kuulostaapa pahalta nuo sinun supistukset.. onko vaikuttanut mitenkään kohdunsuun tilanteeseen??

Eeeva: Minusta kans aivan ihana kun poika auttaa äitiä siivouksessa :D :heart: Milloin heiluu pölyrätti kädessä, milloin touhaa imurin kans ja sitten onkin hirvee tinka että saa luututa lattioita... jää lattiiaan niiiiin kiva jälki ;)

mut nyt alan valua keittiöön leipomaan torttuja ja pasteijoita..
ja katsomaan joko sais hiilet uunista vetää..
 
Danjuska Itse en vielä tässävaiheessa huolestu suppareista, puhuinkin tossa neuvolalääkärin kansssa että kuuluu asiaan. Muuten kohdunsuu on ollut napakasti kiinni. Ei tässä auta kuin ottaa rauhallisesti. :) Mut mikäli pahenevat niin mennään sitten näytille ja katsois onko alhaalla paikat varmasti kiinni ja muutenkin.

Kohta ois lähtö anoppilaan tekemään pipareita. :p Pikkune on kyl kova jumppaamaan. Maha suoraastaan heiluu ja pomppii. :LOL:


Mömmis & potkija 27+0
 
Mieki sain tänään kaikki viimisekki joululahjat ostettua. kovaa hommaa tuo shoppailu. Pitäis vielä paketoida ne. noh jahka ku tässä kerkiää. Huomena alkaa sit siivous urakka. hirvittää jo ajatuskin. Ukko oli tämän päivän kaksin pojan kans ja kämppä on kans sen mukainen... :attn:

jaa mut ne taitaa jo huudella tuola saunassa. pakko mennä ja kirjottelen sit myöhemmin. :wave:
 
Hip hei ja mukavaa lauantai-iltaa!!

Oli taas kolme päivää väliä kun en ehtinyt koneelle, ja kyllä oli taas tullut tekstiä Selasin nopeesti läpi, joten sori, jos jotain on jäänyt huomaamatta.

Kiinnitin huomiota tuohon eeevan kitjoitukseen: Mulla on pikkuveli joka on minua 2 vuotta vanhempi. =) Miten pikkuveli voi olla vanhempi... :LOL:

Emmille oikein paljon jaksamista! :flower:

Muty, mä kirjoitin muutama sivu sitten (oisko jotain 22-25 sivuilla) isyyslomasta aika pitkän pätkän, käy lukaseen. :)

Lääkärineuvolassa oon minäkin kaksi kertaa jo käynyt. Seuraava kerta sitten viikolla 35.

Sokerirasitus mulla oli perjantaina. Onneks ei tällä kertaa tullut huono olo, kun ekassa raskaudessa meinasin pyörtyä sinne odotustilaan. Sain ihan hyvin ajankin kulumaan aamulehden avulla.

Sisarussuhteista olitte myös jutelleet. Mulla on kaks pikkusiskoa; toinen 3 vuotta nuorempi, toinen 21 vuotta nuorempi. Molempien kans on tosi hyvät välit, nähdään ainakin pari-kolme kertaa vikkossa. Pienempi pikkusisko on vasta 7 vuotta ja erittäin ylpee täti. =) Miehen sisarukset sen sijaan on aika eri planeetalta kun mä, mutta tullaan silti hyvin toimeen ja kyläillään puolin ja toisin, mutta mitään hengenheimolaisia meistä ei kyllä tuu koskaan.

marza ja masuvauva 26+6
 
Apua, mun täytyy ihan oikeasti etsii itelleni joulun jälkeen joku kolttu mihin mahdun mahoineni. Ennakkoon oli jo tiedossa, että tammikuussa olis juhlaillalliset (Suomen vanhimman lintuyhdistyksen 50-vuotiskemut) ja nyt miehen veli ja tämän kihlattu ilmoittivat menevänsä ensi kuussa naimisiin :heart: Meidän pitäis mennä miehen kanssa maistraattiin todistajiksi. Ens vuosi onki pelkkää juhlahumua; miehen veljen häät, meidän lapsen syntymä ja parin kuukauden päästä hänen nimiäiset, mun siskon valmistujaiset, syksyllä mun ja miehen valmistujaiset... Onneks mä olen juhlaihminen :D

upupa ja Multeri 28+5
 
Upupaepops, mun täytyy myös hommata jokin parempi juhlavaate tammikuulle, kun on miehen palvelusvuosijuhla työpaikalla. Kymmenen vuotta on hänellä hurahtanut saman työnanatajan palveluksessa ja ois hienot illalliset tiedossa.

Kummeiksi otetaan vain sylikummit, ollaan molemmat samaa mieltä, ettei oteta muita kummeja. Toinen on pitkäaikainen paras ystäväni, joka pyydettäessä liikuttui ihan, ei ole vielä kenenkään kummi. Mies ehdotti veljeäni toiseksi, mutta en ole vielä suostunut, vaikka hyvä tyyppi onkin ja muuten kelpuuttaisinkin, mutta haluan, että hän on lapselle juuri eno. Lapsi menee mielestäni sekaisin, jos hän on sekä eno, että kummi. Mulla on periaate, että en halua lähisukua kummeiksi, koska heillä on jo jokin rooli muutenkin lapsen elämässä. Ehdotin jotakin miehen ystävää, mutta hän ei pidä ystävistään ketään sellaisena, jonka haluaisi. Toinen kummi on siis vielä mietinnässä.

Mulla on sisko ja veli. Hyvät välit molempiin, sukurakkaita ollaan ja paljon tekemisissä. Siskolla on kolme lasta, aivan hirmuisen läheisiä mulle. :heart: Asutaan samalla paikkakunnalla ja tehdään paljon asioita yhdessä. Miehellä on neljä nuorempaa sisarusta, asuvat eri paikkakunnalla. Hyvissä väleissä ollaan. Tykkään luoda perinteitä ja yksi sellainen on, että käymme riisipuurolla aina aatonaattona miehen siskon & miehensä luona. :)

Eilen tuli kertahulvahdus verta. Määrästä en osaa sanoa, vesi pytyssä värjäytyi veriseksi, kun kävin pissalla. Laitoin siteen, johon tuli vielä teelusikallinen ja lopuksi ruskeita kuivuneita rippeitä. Tämähän on tapahtunut kerran aikaisemminkin ja juuri samoin, että kerran ryöpsähti, sitten loppui yhtä yllättäen kuin alkoikin. Silloin ei mitään syytä löytynyt, ei kerrassaan mitään. Kohdunsuu oli kiinni, lapsivettä normaalisti, ei hiivaa, ei tulehdusta, ei kipuja, vauva potki normaalisti. Nytkin on liikkunut tavalliseen tapaan, eikä mulla ole mitään kipuun viittaavia tuntemuksia, joten en ottanut yhteyttä mihinkään. Maanantaina voisin tietty soittaa neuvolaan ja pitää heitä ajan tasalla asian kanssa. Viimeistään 30.12. otan asian puheeksi, kun on seuraava neuvola.

Tänään tehdään joululaatikot. Mies kuori ja pilkkoi eilen porkkanat & lantut valmiiksi, lantut myös keitettiin. Illemmalla lähdetään viemään paketteja mummolaan serkuille. :xmas:

Rv 29+4
 
Heips!

Ja viikot vierii :) Nyt jo mittarissa 30. viikko!

Juhlista: Täälläkin pitäisi löytää joku housupuku, jossa bleiserin napit menisivät edes suunnilleen kiinni... Parin viikon päästä on isompi työtilaisuus, jossa pitäisi koittaa näyttää siltä, että napit ei lennä irti justiinsa :p Toisaalta työkekkerit loppuvat vähäksi aikaa tammikuun lopussa, joten ihan hirveästi uuteen ei tässä vaiheessa viitisisi enää investoida. Ainoa mistä olen löytänyt ns. siistimpiä työvaatteita on Bebes, ja varmaan sielläkin tulee joulun jälkeen alet. Eli sinne siis! Pistäisivät nyt ainakin sit 50% aleliput, 20% ei kauheasti lämmitä.

Kohta pitäisi lähteä miehen vanhempien luoksi kohti pohjoista, se on sitten 3 tunnin ajo edessä. Onneksi on kauniit lumiset maisemat.

Painoa tullut nyt 11kg.... jos nyt yrittäisin jouluna, etten ota kovin montaa kiloa tuohon päälle. Vähän morkkis painon noususta, mutta kun painoindeksi oli lähtiessä 18, niin ei tässä mitään hätää ole. Mietityttää kuitenkin, että saako ne tulleet kilot sitten pudotettua raskauden jälkeen. Mutta onko se sitten loppujen lopuksi maailmanloppu, jos vaikka 5 kiloa jäisi? Hmm, ei varmasti.

T. Havukka-ahon ajattelija -Marais ja Mökö 29+0

 

Yhteistyössä