**Maalismasut 2009** joulukuussa 2008 *ensimmäinen vauva syntynyt!*

heips

Laitas Marais masukuvaa jos pystyt kun sulla viikkoja 30 :D
Hyvää ja turvallista reissua teille!!
Me lähdetään huomenna savoa kohti =)

kummeista on puhetta ollut.. Itsekkin ajateltiin ettei välttämättä perheenjäseniä kummiksi pyydettäisi..ovat kuitenkin vahvasti mukana lapsen elämässä muutenkin. mutta ei sekään ole lukkoon lyöty ;)
Esikoisella on kummeina meidän yhteiset kaverit ja minun serkku..

Itsellä kummeina äidin sisko, eli täti ja sitten setä ja hänen vaimonsa.. enkä kyllä ole sekaisin mennyt.. on ollut aina kummitäti :D
Muutenkin meidän suvussa saatetaan sanoa että eno, apumummo jne.. mummon siskoa sanoin pienenä juuri apumummoksi ja poika kutsuu minun enoa x-enoksi..
Omaa mummoani kaikki lapset nimittivät pienenä mummokseen (josta mummon tyttönä olin hiukan mustasukkainen ;) :LOL: )'

Ihanaa kun tulee lunta! tosin märkää sellaista muutta lunta kuitenkin!

käytiin pari tuntia ulkoilemassa koko perheen ja koirien voimin ja nyt poika nukkuu..
itse lähden pakkailemaan kun lähdetään heti aamusta huomenna ajelemaan..

joten rauhallista joulua jokaiselle ja älkää liikaa touhottako masujenne kanssa =) :flower:

saatan käydä illalla vielä kuulumiset lukaisemassa jos ennätän, mutta muuten en varmaankaan juuri koneella ensi viikolla ole..

danjuska ja vilma 26+1 :heart:
 
Zoe-F Pyysin tarkoituksella siskoani kummiksi kun kavereissani ei ole oikein ketään jota pyytäisin. Annoin siskolleni myös mahdollisuuden kieltäytyä tehtävästä mutta ei hän sitten kieltäytynytkään. Mieheni pyytää kaiketi serkkuaan sillä hänenkin kaverinsa on mitä on. Siskoltani en odota mitään lahjavuorta. Joku pieni muistaminen riittää. Joskus kun tuntuu että vanhemmat valittavat sitä kun kummi ei osta lahjaa ja kummilapsi taasen ei kiitä kummia saadusta lahjasta. Meille riittää ett siskoni on olemassa tenavalle. Sillähän siskonikin jo vaateongelmaa pähkäili kun hän on heiman poikamainen ja suosii mielummin verkkareita ja huppareita. Hametyyppiä tms juhlatyyppiä hän ei ole lainkaan, mutta sen verran tuntuu jo panikoivan kun vaatteita miettiin. Tuntuu asia siis hänellekin merkitsevän jotain.

Sain tuossa pikkuisen siivottua. Vielä pitää jotain pientä touhuilla. Mitään ns joulusiivousta tms en tehnyt vaan pikkuisen parempaa siivousta kuitenkin. Nyt on ruokakin uunisa kun mies joutui lumen tulon takia töihin. Onpahan ruoka valmiina.

Sinttikin on innostunut liikkumaan ahkerammin. Eilen käytti minua nyrkkeilysäkkinään ja maha vain tutisi.

Hansku ja Sintti 26+2

 
Kaa
Jokos Mömmiksellä on parempi olo? Vai saiko vatsatauti (tai muu) vallan? :hug:

Olen tässä lueskellut eri pinoja ja tullut siihen lopputulokseen, ette ei se taida maailmaloppu olla, jos nyt jo tuon vauvanurkkauksen tekee tuonne makkariin. :whistle:

Asutaan siis kaksiossa ja yhteen makkarin nurkkaan rakennetaan se vauvanurkkaus. Sitä ennen pitää siirtää iso vaatekaappi pois nurkkauksesta toiseen nurkkaukseen, sieltä sitten tietokone kokonaan pois huoneesta (iso pelikäytössä oleva pöytäkone lisukkeineen :eek: ) ja yksi lipasto sitten sen tilalle taas. Ja vapautuneeseen nurkkaan sitten kasata pinnis ja hyllyköt... Kaikkea tätä ennen pitää sitten siivota kaikki kaapit ja lipastot, jotta ne voi siirtää. Aargh! :kieh: Eli ehkä onkin parempi tehdä tuo tässä tammikuun aikana, eikä stressata sitten äippäloman alussa. Meikäläsellä kun ei ole siivousintoa yhtään...
 
Heippa Danjuska! Pitää miettiä, uskallanko laittaa kuvaa :) Jos yleisö pyörtyy....

Mekin ollaan itse asiassa pohjois-savossa, mutta näin espoon asukkaalle tämäkin on jo pohjoista (Iisalmi). Kolmessa tunnissa selvittiin, kun oltiin jo valmiiksi minun vanhempieni luona puolivälissä matkaa. Kätevää =)

T.Marais ja Mökö
 
Sisaruksista ollu puhetta. Mulla kuusi, joita yksi mua 1,5 vuotta vanhempi ja hänen kanssa hyvät ja läheiset välit. Esikoisensa on mun kummityttö myös ja tätä siskoa miehineen kysymme oman lapsemme kummeiksi.
Muiden kanssa en kovin paljon ole tekemisissä. Kolme nuorimmaista mua noin 15 vuotta nuorempia, joten ovat jääneet aikanaan jo etäisemmiksi.
Rakennusprojektimme myötä luotto yhteen veljeeni kärsi inflaation. Hän on koulutukseltaan puuseppä ja oli tekemässä hommia meillä. Sovitut aikataulut ei vaan alkuunkaan toiminnu ja sen vuoksi luotto ja arvostus koki kovan kolauksen. Olemme heidän poikansa kummi ja siinä suurin syy, että häntä vielä siedän. Avovaimonsa on kyllä edelleen kurssissa...

Miehellä yksi veli. Yhteyttä pidetään laiskahkosti häneen ja vaimoonsa, vaikka ovat kyllä mukavia. Kontaktit on vähän lisääntynny, kun saimme heidän esikoisensa kummipojaksemme pari vuotta sitten. Tätä pariskunttaa pyydämme myös kummeiksi.

 
Marais: No me tullaan siihen "naapuriin" ;)
Huomenna ajellaan kiuruvedelle ja sitten minun vanhemmille pielavedelle aattona

Kaakos asustelee myös savossa?

Itse tykkään kamalasti kotiseudusta ja ihana aina mennä käymään.
Hassulta tuntuu että muutin pohjoisemmaksi, kaupunkiin josta en ollut edes kuullut, heti ammattikoulun jälkeen (no en kyllä mikään hyvä/kiinnostunut maantiedosta..) mutta jokin kumma vaan veti tänne mukanaan ;) :whistle: :heart:

nyt vihdoin poika sai unen päästä kiinni joten naposteltavaa ettimään.. vaikka porkkanaa :whistle: :D
 
No niin nyt on päivä tehty joulusiivousta. Aikas lailla valmista olis. Pitää silittää vielä pojan huoneen verhot ja jotain pientä. Mut onpa mukavaa ku on raikas kämppä. Huone kerrallaan piti tuulettaa. Sit leivottiin miehen kans karjalanpiirakoita. En oo moneen vuoteen leiponu ja en muistanukkaan että niissä on nuin kauhia homma.. :attn:

Anoppi pyys että pitäis tehdä jotain savuporopiiraita.. Noh onhan tässä lomalla aikaa. Tekis mieli tehä sellanen kuivakakku jossa on jäätelöä sisässä, mut ku en muista sen nimeä joten en voi reseptiäkään googlettaa.. :ashamed: Meinasin että se ois voinu olla jälkkärinä joulupöydässä.

Huomena vissiin nostetaan kuusikin sisälle ja tiistaina koristellaan. Joulu se tulla jolkottaa. :heart:

Jossu ja Tilli 30

Ainiin yritän muistaa ottaa kuvan tässä lähiaikoina...
 
Zoe-F & Kaa: Joo hepottu jo vähä olo. Ny ukon vuoro juosta vessaan ripuloimaan. Mikä lie pöpö iskeny sitten. :eek:

Ihanaa tänään ei oo supistellut paljoo ollenkaan. Kerrankin näin. \o/

Meille saapui vihdoin äsken KEHTO! Semmone perintökehto. Kulkenu ties monen vauvan kautta. Nimetki löytyy pohjasta. :heart: Voisin huomenna viimestään kasata sen ja saada ehkä lakanat ynnä peitto paikalleen. En malta odottaa. :heart: Niin ja sitterikin tuli mukana. Hienoa, äiti tuo tiistaina sitten sen hoitopöydän, pääsen kunnolla laittelee paikat kuntoon. Jes.

Mömmis & potkija 27+1
 
Iltaa!

Kävin muutaman kaverin kans laulamassa kirkossa joululauluja ja tuli kyllä heti tosi jouluinen fiilis.

eeeva, ymmärsin joo et nuoremmasta veljestä puhuit. Pisti vaan silmään. =)

Suunnistaja; mulla ainakin tokassa lääkärineuvolassa katsotiin et paikat on kiinni ja muutenkin kaikki ok. Ei mitään sen kummempaa kun siinä ekassakaan lääkärinlassa.

Täällähän taitaa olla paljoin savolaisia. =) Ite asun pirkanmaalla, mut opiskeluaiakoina asuin vuoden verran Kuopiossa. Ihan kiva paikka, mutta ei mua kyllä enää sinne takaisin saisi. ;)

marza ja masuvauva tasaviikoin 27+0
 
Mä olen miettinyt kanssa tuota vauvan amme+jalat-hökötystä, Citymarketissa oli ainakin aika huima summa kun kyseessä kuitenkin iso muovikippo ja väänneltyä metalliputkea. Mutta pakko sellainen kai on hankkia, että pääsee vaavi polskimaan.
Mua on tänään närästänyt ihan törkeästi, oikein sattuu välillä kun polttelee kurkusta niin paljon. Nyt helpotti kun söin jääpaloja ja Rennietä. Multeri ei auttanut olo yhtään kun venkosi itsensä ihan tuohon ylävatsalle, oikein litisti itseensä vatsalaukkua vasten. Äsken siirtyi onneksi potkujen kera tuohon ''hyvään kohtaan'' eli varmaankin pää alaspäin. Mulla alkaa jo tietyissä istuma-asennoissa painaa kohtu keuhkoja, loppuraskaus tulee olemaanki varmaan aika hilpeähköä...
Jossu meidänkin pitäisi huomenna mennä kuusimetsälle, oikein odotan sitä ihanaa tuoksua mikä tulee vain joulukuusesta!
Mömmikselle päin paranemisia! Mun äiti just soitti tänään että isä on oksennustaudissa, toivottavasti paranisi ennen joulua. Ja mun yli yhdeksänkymppinen vanhamummo on kuumeessa, hänen kohdallaan täytyy varautua jokaisen flunssan yhteydessä että ''tämä voi olla se viimeinen''. On kyllä aika teräsmummu, mursi lonkkansa muutama kuukausi takaperin ja nyt on jo taas kotonaan rollaattori apunaan.

upupa ja Multeri 28+6 (Yritän muistaa huomenna sen mahakuvan!)
 
Huomenta taas pitkästä aikaa!

Oli niin paljon tekstiä, etten varmaan puoliakaan lukenut kunnolla :ashamed:

Emmillä toivottavasti tilanne tasaantuu ja vaavi pysyy ainakin pari kuukautta tiiviisti kyydissä :hug:

Danjuska onnistui kanssa säikäyttämään, kun oli kohdunsuu jo nyt auennut :/
Vasta nyt alan ymmärtää miten vähän aikaa tässä on enää maaliskuuhun..

( . ) Olen saanut asunnon irtisanottua ja ensimmäisiä tavaroita jo pakattuakin. Muuttoautot ja -apu on varattu, vaikka tarkka päivä ei vielä olekaan tiedossa, tammikuun puolenvälin jälkeen menee, kun yritän kuitenkin olla mahdollisimman pitkään töissä.
Melkein kaikki on tulokkaalle jo hankittu, ja on helppoa kun saan tavarat suoraan uuteen asuntoon.

Unirytmin olen tässä vapaiden aikana saanut ihan sekaisin, enkä tiedä miten korjaisin sen kun viikon päästä joudun taas menemään töihin.. Helmikuun alusta voikin jo jäädä lomalle..

Viime viikolla ajelin jakamassa joululahjoja, niin auton sähköjärjestelmä päätti sanoa sopimuksensa irti. Sulakkeiden irrottaminen auttoi hetken, mutta kyllä oli kiva esim aina kun käänsi virrat pois, niin aukesi kuskin ikkuna, ja valoilla oli koko matkan ajan ihan oma elämä..
Kauhulla odotan rahanmenoa tammikuussa, kun pitää viedä auto huoltoon.. ja tein pyhän päätöksen olla koskaan enää ostamatta autoa, jossa mikään toimii sähköisesti.

Maha alkaa painaa jo kunnolla, käveleminen tuottaa ongelmia, samoin istuminen, mutta varmaan aika nopeasti auttaisi jos nyt lisäisi liikuntaa ja yrittäisin vaikka alkaa käydä uimassa. Rinteeseen olisi kova hinku, on vaan turhan vaarallista jos kaatuu, eli vuoden päästä vasta..

Tänään ajattelin vielä leipoa pipareita ja torttuja, sitte voikin alkaa joulunviettoon :xmas:
 
myymä
Huomentarallaa!

Oottepas te olleet JÄLLEEN ahkeria kirjoittajia! :)

perheestä: Mulla 5 vuotta vanhempi isoveli, sekä 6 vuotta vanhempi isosisko ja kummankin kanssa todella hyvät välit :) Siskolle mennään nyt jouluakin viettelemään kun mun vanhempien luona on remontti.

Käynti kätilöopistolla viikonloppuna kun vauva oli todella hiljainen 2 päivää. Ihan satunnaisia liikkeitä tuli ja olin todella huolissani koska vauva on normaalisti todella aktiivinen eikä ole aiheuttanut huolta hetkeksikään. Ottivat sydänkäyrälle joka näytti normaalilta. Juottivat mehukeittoa jonka jälkeen vauva saikin sitten kunnon liikkeet aikaiseksi :) Lääkäri sitten halusi vielä ultrata ja onnistui mut säikäyttämään pahemman kerran :(
Eli ultrasi HYVIN pitkään ja hartaasti, sen enempää mitään puhumatta ja käski lopulta ulkopuolelle odottelemaan. Olin hieman hämilläni ja hetken päästä kutsuikin takas sanoen "En nyt halunnut mitenkään säikäyttää äsken mutta aivan kuin vauvan sydän olisi liikaa oikealal puolella. Kutsuin tänne toisen lääkärin katsomaan joka on ihan alansa huippuja niin saadaan varmasti luotettavaa tietoa" Olin AIVAN paniikissa mutta luojan kiitos väärä hälytys. Lääkärillä oli mennyt vauvan oikea ja vasen ilmeisesti sekaisin joten lopulta kaikki siis hyvin! :)
Vauva oli reilun kilon ja antoivat "painoarvioksi" 3,7 kg jos menee keskikäyrää myöten loppuun asti.

JOULUA ODOTELLESSA... :)


myymä ja pikkuveli 27+4 :)
 
Kaa
Mömmikseltä pitää kysyä uteliaisuudesta; kainuu ja savo ne yhteen soppii... eli mistäpäin kainuuta olet? Kiinnostaa, koska miehen suku on kotoisin kainuusta. Sisaruksia asuu Kuhmossa ja vanhemmat pikkupaikkakunnalla Kajjaanin ja Kuusamon välillä. =)
 
Kysympä täälläkin kun laitoin toiseen ketjuun saman, eli miten olette ajatelleet kivunlievityksen synnytyksessä?

Itseäni ainakin välillä tosi vaikeiden migreenikohtausten takia pelottaa selkäpuudutuksissa oleva päänsärkyriski vielä synnytystäkin enemmän, niin olen suunnitellut kieltäväni koko puudutuksen.. Akupunktio kiinnostaisi ja vesisynnytys, en vaan vielä tiedä miten hyvin niihin on sitten mahdollisuus..
 
Kaa
Myrna kyselit kivunlievityksestä; juuri eilen kirjoitin neuvolan esitietolomakkeeseen jotain seuraavanlaista: "Kohtalainen kivunlievitys toivottavaa, spinaali tai epiduraali ehdottomasti. Toivon että minua ohjataan myös "luonnollisissa" kivunlievitystavoissa, esim liikkuminen, vesi, jumppapallo, lämpö jne." Eli tuolla tarkoitain sitä, että kivunlievitystä haluan ehdottomasti, mutta en kuitenkaan kauhean paljon. Aikaisemmin ajattelin tuota epiduraalia, mutta sitten luin spinaalipuudutuksesta ja se rupesi kiinnostamaan. Ilokaasua tms. en mielellään käytä, mutta olen avoin ehdotuksille. Yritän päästä mahdollisimman pitkälle em. lääkitysten sekä luomukeinojen avulla. Ilman lääkkeitä en kuitenkaan halua edes yrittää! (Ja en ollutkaan aikaisemmin ajatellut tuota migreeniasiaa... minulla on normaalisti kauhea hormonimigreeni, mutta raskauden aikana sitä ei ole ollut kertaakaan. Pitääkin kysyä millainen riski minulla on se saada spinaalista tai epiduraalista.)
 
myymä
Kivunlievityksestä: Mä esikon aikaan mietin että mulla ois jotenkin korkee kipukynnys ja että kestäisin tyyliin ilokaasulla. Aluksi pärjäsinkin mutta lopulta supistukset yltyi NIIN kovaksi että taju meinasi lähteä joten otin epiduraalin. Mulla epiduraali oli _TAIVAS_ joten ehdottomasti haluan tälläkin kerralla jos vain mahdollista! Sain nukuttuakin epiduraalin jälkeen pari tuntia ja heräsin sitten siihen ponnistuksen tunteeseen ja PUM 13 min ja pieni oli ulkona :) Eli mä kyllä puhun noiden kivunlievitysten nimeen :heart:
 
Galluppiin: Esikoisesta en ehtiny saamaan ku paraservikaalipuudutuksen kohdunsuulle ja ilokaasua ja nyt varaudun siihen että synnytän kotiin ku sillä on niin peloteltu :D Mutta ihan oikeasti esikoisen kohdalla oisin halunnu epiduraalin mutta sitä ei keretty antaa ja nämä muut ehdotukset tuli sitte kätilöltä ja seuraavallaki kerralla aion kuunnella suosituksia tilanteen mukaan. Ikinä kun ei voi tietää miten synnytys etenee.. En todellakaan unelmoi luomuna synnyttämisestä on se sen verran kivuliasta..
Haluaisin kyllä kokeilla jotain muuta ku paraservikaalipuudutusta kun sen takia mulla ei ollu minkäänlaista ponnistamisen tunnetta :( Toinen kätilö tunnusteli mahaa ja sano millon ponnistaa kun en ite tienny yhtää :(

Huomenna ois vielä neuvola ennen joulua.. Saas nähdä alkaako vasta-aineita tulla kun ne yleensä loppua kohti ilmestyy..

myymä
: Varmasti säikäytti pahemman kerran :eek: Onneksi kaikki oli kuitenki hyvin!

Eeeva ja Äppä 29+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaa:
Mömmikseltä pitää kysyä uteliaisuudesta; kainuu ja savo ne yhteen soppii... eli mistäpäin kainuuta olet? Kiinnostaa, koska miehen suku on kotoisin kainuusta. Sisaruksia asuu Kuhmossa ja vanhemmat pikkupaikkakunnalla Kajjaanin ja Kuusamon välillä. =)
Kajaanista. :D


Liikkeet: Hitsin pitsi mikä yö! Melkoset bileet tuo baby järkänny. Kuudelta heräsin siihen kun toinen sai hikan ja siihen se jäi nukkuminen mun osalta. Sain äsken nukuttua taas mutta pikkune keksi potkia kylkiin. Pieni pirulainen. Isukki kuunteli yöllä masun elämää ja samantien tuli "isku" isin korvaa vasten. Naurettiin siinä sitten yhdessä. :heart: Reilu.

Muuten, mistä tuo häpyluun/whatevö jomotus johtuu? Painaako sillei kohtu siihen vai mitä ihm. Onneks ny meni ohi se. Jäi vaivaamaan ku yöllä sitä kohtaa särki vähäse.


Mömmis & potkija 27+2 :heart:
 

Yhteistyössä