**Maalismasut 2009** joulukuussa 2008 *ensimmäinen vauva syntynyt!*

Ensin ammeista ja hökötyksistä... siis niistä jaloista on ollut täällä puhetta. No, jokaisella omat käytäntönsä, mutta huomasin esikoisen kanssa, että se ammeenjalat-systeemi oli meillä täysin turha. Ainakin siis meillä. Oikeesti mies kylvetti vauvaa aina vanna lattialla. Varmaan riippuu tietysti siitäkin millainen pesutila on kokonaisuudessaan. Pidin jalkojen ostoa hirmu tärkeänä ennen vauvan syntymää ergonomian takia, mutta kissan viikset ihan turhaan tuli ostettua. No, jollain muulla saattaa olla ihan erilainen kokemus asiasta.

Joku kysy suonikohjusta alapäässä. Normitilanne valitettavasti! ja luulen että saattaa olla yleistäkin. Onneksi ei oo montaa gyn.tutkimusta tässä kunnassa raskauden aikana... heh!

Mikä se siedettävin (maultaan) alkoholiton punaviinimerkki oli? Toisaalta ootteko tulleet ajatelleeksi, että alkottomissa viineissä voi olla jotain muita epäedullisia lisäaineita?

Jakselkaahan mammat ja hyvää, rauhallista joulua! Toivotaan että jouluna on ympärillä rakkaita ihmisiä ja tämä joulu jää muistojen arkistoihin onnellisena ja mukavana itse kullakin, ilman turhaa riitelyä. Joillakin viimeinen joulu ennen ensimmäisen lapsen syntymää, toisilla taas ehkä yhden tai muutaman pikkumenijän kanssa ihmeineen. Nauttikaa ja rentoutukaa, varsinkin jos ne lapset saa huomiota muiltakin ja saa vähän keskittyä itseensä (ja masuunsa) tavallista enemmän. Unohtamatta joulun sanomaa. Niin, ja muistetaanhan ottaa se ukkokin huomioon välillä ;) (meikäläiseltä on päässy pahasti unohtumaan).

Terveisin totally jouluihminen MM ja 30 plus 1


:wave:
 
Ihanaa aatonaatonaattoa kaikille maalismasuille!

Höh, eihän sitä lunta tullut täällä etelässä, vaikka eilen vähän lupailivatkin. Onneksi jouluaatoksi viimeistään pakastuu - vesisade latistaa tunnelmaa mustaa joulua enemmän!

Kivunlievitys on minun kohdallani vielä aika auki. Alunperin olin jo vahvasti epiduraalin kannalla, mutta laskimotukokseen aloitetun verenohennuslääkityksen takia sen saaminen on epävarmaa. Pidän sormet ristissä, että lääkitystä voitaisiin lähempänä synnytystä rukata niin, että epiduraali olisi ainakin mahdollinen, vaikken siihen sitten turvautuisikaan.

Edessä ensimmäinen joulu ilman miestä. Lentoliput Espanjaan oli molemmille valmiina, mutta nyt ukko saa hoidella sukulaisvierailun yksinään, kun minä vielä toivun tukoksesta. Positiivisesti ajatellen saan parempaa ruokaa, pääsen koristelemaan kuusen ja katsomaan Lumiukkoa...ja nautin joulusta lämpimissä sisätiloissa; Espanjassa on nimittäin talvella asunnoissa törkeän kylmää ja kosteaa.

Minun neljän päivän sairaalakeikkani jotenkin havahdutti siihen, että yllättäviä asioita voi tapahtua. Siksi kävimme jo nyt hankkimassa vikan ison ostoksen, eli pinnasängyn ja pistimme sen kokoon vanhan työpöydän paikalle. Malli on Ikean Hensvik, jota meillä on ennestään kirjahylly, ja ostimme myös matalamman hyllyn, johon tulee laatikoita vaavin tavaroille. Tosi kivan näköinen nurkkaus, ja vielä kauniimmaksi tulee, kun vuodenvaihteen jälkeen laitetaan kuvia seinälle ja katos paikoilleen. Patja ja lakanat on jo sängyssä, unipussin tilaan sitten myöhemmin netistä.

Nyt pakkaamaan vikat miehen perheen lahjat ja kirjoittamaan kortit. Meillä on tässä asiassa selvä työnjako: minä paperoin, laitan nauhat ja rustaan joulutervehdykset, mies laittaa nimensä alle...

Hauskaa joulua kaikille, nauttikaa herkuista ja yhdessäolosta. Ensi vuonna juhlitaan jo uusien perheenjäsenten kanssa!

Minilla ja Ada Emilia 27+9
 
mie haluan ehottomasti sen epiduraalin. viimeksi ku otin niin sain jopa puoli toista tuntia nukkua. :) sitten viimeksi otin ne agua rakkulat. niitten laitto oli yhtä tuskaa, mutta todella tehokkaat ja nopea vaikutus. Ilokaasua en halua ku sen takia oksentelin viimeksi. Ihan hirveetä.

 
heippa kaikille!

Tulee vaan nyt omaa napaa.. Tänä aamuna sit lensi taas okennus kaaressa ja samantien alko menkkamaisen jomotus alavatsalla ja selässä. Mulla oli heti aamusta neuvola, ja meen nyt iltapäivällä lääkäriin tarkistuttamaan tilanteen. virtsakokeeseen huomenna aamulla. Se meinas eka lähettää mut sairaalaan äitipolille, mut toistaikseksi ei oo tarvinnu lähteä. Katotaan nyt sit parin tunnin päästä lekurin jälkeen.

Jaksamisia kaikille!!

Muty ja pikkuinen 28+ 4 (?)
 
jossu84: Tuo on jännä miten eri ihmiset erilai reagoi noihin kivunlievityksiin nimittäin en oo kuullu mitään hyvää aqua rakkuloista ennen :D Ja ilokaasu oli mulle tosi hyvä :) Voi olla että jos joutuu kauemmin hengittelemään ilokaasua niin tulee huono olo.. Ite olin koko ajan silmät kiinni siinä niin pysy huono olo pois..

muty: Toivottavasti et joudu jouluksi millekkään osastolle :( Pietään peukkuja että kaikki ois hyvin :hug:
 
Mutylle jaksamisia!

Kivunlievityksestä en osaa vielä sanoa. Olen kyllä tutustunut erilaisiin vaihtoehtoihin, ja jos sattuu niin kaikkea muuta voin kokeilla paitsi ilokaasua, sillä siitä ovat todella monet sanoneet tulleensa pahoinvoiviksi. Voi olla että pärjään ilman mitään, täytyy katsoa mikä fiilis on kun lähtö tulee :)

Käytiin moikkaamassa miehen mummoa tänään ja illalla mennään miehen veljen luo. Käytiin ostamassa jouluruoatkin, eli hedelmiä, limsaa, mehukeittoa, jogurttia ja maitoa :D Ollaan jokaisena joulunpyhänä jonkun sukulaisen pöydässä, joten ostettiin kotiin vaan kevyitä välipaloja kun on vähän sellainen fiilis että ainakin minä mussutan itseni täyteen kaikkia raskaita jouluherkkuja.

upupa ja Multeri 29+0 (MIHIN se aika menee, herranjestas sentään! :xmas: )
 
mutylle ja emmille :hug: ja toivotaan parasta!!!

kivunlievitys minulla oli esikoisen kanssa kohdunkaulanpudotus ja se auttoi. Olisin varmasti ottanut vielä enemmän mutta lääkäri oli pari tuntia tulossa... piti käydää kotona???

otan varmasti sama tällä kertaa ja ajattelin kokeilla myös nuo aqua rakkuloita.

tein lumi töitä tänään ja nyt sitten haarjojen välissä vähän kiipeetä.

Onko muilla ollu pahonvointia tai etova olo? mulla on ollu nyt pari viikkoa sitä. tuntuu siltä että alkuraskauden pahonvointia tulee takaisin.

Olen nukkunut todella levottomasti nyt monta yötäkin mutta luulen että se johtuu työjuttuista.... grrr...

minä ja molly 28+5
 
Moi!

Toivottavasti Mutylla on kaikki hyvin! Ja emmille jaksuja!

Tänään oli neuvola. Painoa oli tullut 700g kahdessa viikossa. Verenpaine oli ok, vaikka aika ylhäällä omiin normaalilukemiin nähden. Taisi johtua siitä, kun ennen mittausta kerroin tuosta työtilanteesta. Kätilö kertoi, että vauva on raivotarjonnassa, ja aika alhaalla, joten epäili, että ei enää kääntyile ylös sieltä. Onkin tässä pari päivää ollut häpyluu vähän kipeä ja alapäässä välillä kauheeta painontunnetta. En tiennyt, että se vauva näin aikaisin löytäisi tuon ulostuloasennon...

Joku kysyi pahoinvoinnista. Silloin tällöin öisin oon heränny vessaan ja sen jälkeen on ollu tosi huono olo. Ja nyt parin päivän aikana on ollu vähän huono olo ajoittain..

Tänään haettiin joulukuusi äidin luokse. Me ei myöskään osteta mitään jouluruokia kun menemme äidin luo syömään aattona ja siskon luokse syömään 1. joulupäivänä. 2. joulupäivänä menen jo töihin..

Rauhallista joulunalusta kaikille!

Mimmu ja Furuno 29+4
 

kivunlievityksestä esikoisen synnytyksessä mentiin ilokaasulla eteenpäin ne 16 tuntia ja jossain vaiheessa sain myös paraservikaalipuudutuksen, mutta niiden vaikutusaikahanon vaan jotain tunti,puolitoista. Jos nyt taas mentäis jokseenkin samoilla linjoilla, en ainakaan haluaisi mitään muuta. Ainakaan viimeksi ei ollut tarvetta "tuhdimpaan".
 
lääkärissä kävin ja kohdun kaula on alkanu pehmemään liikaa. Nyt vaan kuulema lepoa ja lepoa, ei nosteluja yms. Onko kellekään muulle sanottu et kohdun suu on takana? Sattu nimittäin niin paljon ku se lääkäri joutu kaivamaan sen kohdunkaulan/suun/mikä lie esille. Nyt nukkumaan. Oon niin väsyny et ei mitään rajaa.
mömmis ja mianjo kyseli pahoinvoinnista niin mulle on tullu kans se takaisin. Jääkaappi lemuaa ja joka paikassa haisee ja ruoka ei oikein maistu ja ällöttää!! ihan ku alkuraskaus.
Kivunlievityksestä: mulla on niin matala kipukynnys omasta mielestä et saa nähä mitä kaikkee ehdin saamaan. haluisin et synntyksestä ei jäis mitään traumaa vaan hyvä kokemus.
hyviä öitä ja kiitos tsemppauksistanne!
 
Heippa taas, siitä on nyt taas jonku aikaa kun on tullu viimeks kirjoteltua! Ollu pientä kiirusta, mut nyt sitä ollaan täällä taas. :)

Nukuin tuossa yhden yön sairaalassa tarkkailussaki, ei tuntunu liikkeet ja oli kauheat kivut, todennäköisesti oli ollu supistuksia ja laittoivat tipalla suoraan suoneen jotain nestettä jonka piti estää supistukset ja sain vielä särkylääkkeenkin suoraan suoneen. Nyt sitä ollaan jo paljon paremmassa kunnossa, mutta kyllä sitä säikähti! :( Onneks pikkusella oli kuitenki kaikki kunnossa! :)

Potkuja tuntuu niiiiiiin valtavan paljon! Ei paljon säästele äitin hermoja välillä. ;) Kontrolliultrassa kävin viimeviikolla, mut ei saatu varmistuksia onko tulossa todellakin tyttö, kun asukki oli niin sykkyrällä ettei mitenkään ultraaja saanu selvää. :p Kuvaakaan ei saatu hyvää kun pikkunen oli päättäny ettei hän käänny vaan pysyy kasvot selkää vasten! :D :/ Oli kyllä aivan ihanaa nähä rakas pikkunen! :) :heart:

Pääsin myös äitipolille puhumaan synnytyspeloista, onko niitä muilla täällä? :eek: Pelottaa kamalasti se kipu ja piikit, tai jos pikkunen ei selviä tai syntyy etuajassa.. :/ Onko kellään muuten tietoa siitä jos vauva tulee etuajassa niin millon se todennäkösesti selviäisi hengissä?

Mitä muiden Joulun odotukeen kuuluu? eihän olla nosteltu liian painavia!? :eek: Lääkäri tosiaan kielsi multa nuo nostelut kireesti ja sanoi, että ei pitäis edes verhoja vaihtaa itse kun istukka saattaa irrota pelkästä liiallisesta käsien nostelusta. :/ :S

Hyvät joulut kaikille maalismasuille!!!!!!!!!!! :heart: :) :wave:

eternal-life ja asukki 28+6
 
Tuossa linkki sikiön selviämis mahdollisuuksista:
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=66

mianjo: Vaikuttiko sulla se puudutus ponnistamisen tarpeeseen? Siis ponnistuttiko sulla ihan järkyttävän paljon niinku kuulemma kuuluu tehä?

Pahoinvointiin:
Mulla on alkanu taas ruoka tökkiä varsinki aamuisin.. Ei haluta mitään :(
 
Eilen käytiin kävelyllä miehen kanssa ja oksennus lensi kaaressa...aamusin olen alkanut kans yökkäilee.. Eli nostan käden ylös, täällä kans taas pahoinvoivana.

Hyvät joulut kaikille mammoille :hug: :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Tuossa linkki sikiön selviämis mahdollisuuksista:
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=66

mianjo: Vaikuttiko sulla se puudutus ponnistamisen tarpeeseen? Siis ponnistuttiko sulla ihan järkyttävän paljon niinku kuulemma kuuluu tehä?

Pahoinvointiin:
Mulla on alkanu taas ruoka tökkiä varsinki aamuisin.. Ei haluta mitään :(
juu, se oli kuin olisin ollu yhtäkkiä taivaassa en tuntenut mitään, ponnistusvaihe pojan kanssa vähän yli puoli tuntia. sain särkylääkkeen ja sitten joku "särkylääke" piikin kautta pakaraankin. muuta hoitajat ei voinut antaa muuta kun läkäri ei ollu paikkalla.


Pelkopolissa kävin kun odotin esikoista. se oli siitä että teininä minun läääkäri oli sanonut minulle että en saa synnyttää alakautta, voin halvantua siitä. Oma neuvolalääkäri sanoi että ei se mitään...

Mutta puhuin silloin myös piikkikammosta ja että pelkään että vauvalla on napanuora kaulan ympäri niinkuin minun pikkuveljellä oli. (hänelle tuli happipuute ja sai pysyvän vamman) toinen asia mitä myös pelkään on lääkitys raskauden aikana. toinen pikkuveli sai lääkäreiten mukaan vamman siitä että äitini söi lääkkeitä mitä oli "raskaalle oleville ok syödä".

Nytkin olen kauhuissani kun olen syönyt jo aika paljon panadolia.
Kun odotin esikoista niin söin koko raskauden aikana 3-4 panadolia ja olen jo syönyt tässä raskaudessa yli sen tuplasti. tiedän että monet raskaana olevia syö enemmän särkylääkettää kun mitä minä olen syönyt mutta kun minulla on "lähellä" elävä todiste siitä että aina ei "sallittu raskaana oleville" oo hyvä...
 
Heippa!

Jopas taas maalismammoille sattuu ja tapahtuu. Toivotaan nyt kuitenkin et vaavit pysyi masuissa vielä ainakin hetken aikaa.

Myrnakos se kirjoitteli et hinku rinteeseen olis kova. Sama vika täällä. :wave: Mutta ei auta kun odottaa ens talveen. Täytyy sit ens talvena ottaa tänkin vuoden edestä. =)

Kivunlievityksestä; sain esikoisen synnytyksessä epiduraalin ja spinaalin ja aion todellakin otta nytkin. Kylpy auttoi mulla avautumisvaiheessa, ja loikoilinkin pari tuntia ammeessa ensi alkuun. Senkin haluan nyt ja ilmoitinkin neuvolaan etten synnytä ellen pääse ammehuoineeseen. :LOL: TAYS:ssa kun on vaan yksi synnytyssali jossa on amme... Ilokaasua enkä aqua-rakkuloita halua, vaikkei niistä kokemusta ookaan. Pelkään et meen ilokaasusta liian sekaisin ja aqua-rakkauloiden laittaminen pelottaa liikaa.

marza ja masuvauva 27+1
 
Joulusiivous teki ny pahaa mulle. Selkä kipeytyi, alapää jomotti kybäl, olin niin allapäin kun tuntu niin pahalta. Halusin niin siivota koko kämpän.

No pesin aamupäivällä 3 jättikassillista vaatteita mm. vauvan vaatteet. Sitten laitettiin kehto ja siirrettiiin sänky parempaan paikkaan, hirveet järjestelyt oli. Meni koko pvä ja se nyt kostautui tietty. Menin lepäämään, onneksi auttoi sen verran että nyt on jo paljon parempi olo.
Mies kyllä vähä oli sillei että tämä saa olla luvan viimeinen kerta kun rasitan itseäni. Jatkossa se ei anna mun tehdä mitään muuta kuin rentoutumista ja lepäämistä. On siinä niin ihanan huolehtivainen ja rakastava aviomies. :heart:

Mömmis & potkija 27+3 :heart:
 
Öitä!

Vessareissu on jälleen venähtänny yli tunnin mittaiseksi...

Eipäs tässä hätiä, ulkona kunnon myrsky, itse keittelin just kaakaot ja istun mukavasti olohuoneen nojatuolissa - puhtaassa kodissa joulukuusenvalojen loisteessa!

Eilen siivottu pitkän kaavan mukaan, lähinnä sen takia että veti jatkuvasti mahan pinkeeksi, kun vähäkin jotain teki. Mies oli kyllä hienosti mukana siivouksessa!

tänään on vielä leipomis- ja kokkauspäivä. Aamupäivästä käväisen vielä kaupungilla. siivouksesta saunan ja lattioiden pesu jäi vielä tälle päivälle.

Kivunlievityksestä on puhuttu. Täytyy sanoa, että en ollu ajatellu TÄTÄKÄÄN asiaa ennenkuin herätitte minut ajattelemaan :D . Tämä mun odotus tuntuu olevan aikalailla "katsotaan, mitä vastaan tulee"-pohjalla... Täytyy aiia rueta vasta ottamaan selvää, mitä täällä Kokkolassa tarjotaan ja millasia eri vaihtoehdot ovat.

Lunta on ja pikkupakkasta on tänne Länsirannikolle luvattu joulun ajaksi, joten pysyneekin - mahtavaa! Auringonkin ennustettiin pilkahtavan (?) tänään ja aattona.

Tunnelmallista ja leppoisaa joulunaikaa kaikille mammoille ja masuasukkaille!

Kaatjuska ja Kunto 28+2
 
myymä
Hyvää aatonatto huomenta :)

Mulla ei kyllä ollut mitään uutta asiaa mutta päätinpä tulla toivottamaan kaikille oikein HYVÄÄ JOULUA jos en ennen sitä enää piipahda täällä :)
vielä tämä työpäivä pitäis jaksaa loppuun asti ja sitten oliskin monta monta vapaapäivää! IHANAA :)

myymä ja pikkuveli 27+5 :)
 

Yhteistyössä