**Maalismasut 2009** joulukuussa 2008 *ensimmäinen vauva syntynyt!*

mianjo: hmmmm...miten musta toi sun sf-mitta ei kuulosta mitenkään ylisuurelta? Mulla mitattiin eilen sf-mitta rvkolla 26+4 ja se oli 25 cm. Olet mua kaksi viikkoa edellä, joten tuo 1 cm/vko kuulostaa ihan hyvältä. Toki meilläkin mennään hiukan yli keskikäyrän mutta ei se ole mitenkään epänormaalia jos on tulossa keskimääräistä isompi vauva. Esikoiselta oli tasan sama mitta samoilla viikoilla ja hänhän painoi sen 4140 g. Nytkin povasivat tästä vauvasta saman kokoista...Olikos sulla aiempia lapsia? Entä paljonko miehesi painoi syntyessään? Miehen syntymäpaino on kuulemma yhteydessä lapsen syntymäpainoon..
 
Zoe-F: Kyllä sillä on merkitystä, ja nimenomaan sen mittausta käytetään mm. arvioitaessa sikiön kokoa. On aivan sama kenen vauva viihtyy ylhäällä, alhaalla tai poikittain, mutta kohdun pohjan korkeus on tietyjen viitearvojen sisällä tietyillä raskausviikoilla KAIKILLA silloin kun sikiön kasvu on ns. normaalia. Tässä suora lainaus täältä http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae47000

Sikiön kasvun seuranta neuvolassa

Sikiön kasvua seurataan neuvolassa mittaamalla kohdun kokoa ns. symfyysi-fundusmitan (häpyluunliitos-kohdunpohjamitta, S-F-mitta, sf-mitta) avulla. Mittaustulokset merkitään neuvolakortin normaalikäyrästöön ja pisteet yhdistetään kohdun kasvukäyräksi. Jos kasvu on pienempi kuin normaalin kasvukäyrän 10. persentiili edellyttäisi tai kasvu ei ole lineaarista, potilas lähetetään jatkoselvittelyihin äitiyspoliklinikkaan. Vastaavasti, jos kohdun kasvu ylittää normaalikäyrän 90. persentiilin mukaisen kasvun, kyseessä voi olla kaksosraskaus, väärin arvioitu synnytyksen laskettu aika, kiihtynyt sikiön kasvu (makrosomia) tai poikkeuksellisen runsas lapsiveden määrä. Myös tällöin synnyttäjä ohjataan jatkoselvittelyihin äitiyspoliklinikkaan.



Sf-mitta kertoo siis kohdun koon, ei vatsanympärysmittaa, joka voi vaihdella paljonkin eri ihmisillä ruumiinrakenteestä riippuen. Toislla vauva "uppoaa" lantion sisään eikä masua niin näy kun taas toisilla vauvamasu näkyy selvemmin jo heti alusta.
 
Zoe: Juu'u, syntymävuosi on -79 mut en mä silti itseäni vanhaksi tunne :D . Se on kato se henkinen ikä mikä on tärkeää ja omasta mielestäni en ole päivääkään 18 ikävuotta vanhempi :LOL: .

Mielenkiintoinen sikiön koko keskustelu, saanen tuppautua mukaan :whistle: . Siis mä voisin kyllä uskoa, että isän syntymäpainolla on merkitystä vauvan kokoon, nimittäin mieheni on ollut syntyessään 4040 g ja meidän esikoinen oli 4050 g syntyessään.

Esikoisen aikaan mun sf-mitta meni kyllä ihan keskikäyrillä mutta silti poika oli noinkin iso. Nyt mennään reilusti, siis todella reilusti yläkäyrän yläpuolella ja mä pelkään hirmuisesti että tämä on oikea jättivauva (vaikka koko oli rakenneultrassa 6 päivää viikkojen mukaista pienempi). Muistaakseni mulla oli toi sf-mitta 27 cm jo rv 24+jotain |O . Silti lääkäri ei ollut huolissaan, sillä mitta menee tasaisesti omalla käyrällään. Mä kyllä olen huolissani.
 
Ärrierin kanssa olen samaa mieltä tuosta sf-mitasta. Ei se suoraan ja varmasti kerro vauvan kokoa mutta kyllä se suuntaa antaa. Ja kertoo se mitta myös jotain lapsiveden määrästä. Sokeasti siihen mittaan ei kannata luottaa, mutta ei se ihan hölynpölyöä ole.

Emmille jaksamisia :hug: Toivottavasti vauva viihtyisi vielä hetken mahassa :hug:

Nyt ei ehdi muuta :wave:

-Pauko ja Peppi28+4
 
Kaa
Uutta galluppia tulossa:

Ketjussa on paljon ollut puhetta perheestä ja suhteesta perheenjäseniin. Nyt siis kyselenkin; millainen suhde teillä on sisaruksiinne, entäs miehen/puolison sisaruksiin?

Itselläni on kolme sisarusta ja miehen puolella on yhteensä kolme lasta. Kaikkien kanssa on todella hyvä suhde ja yksi siskoni on myös parhaita ystäviäni. Tänäänkin hän on tulossa saunomaan ja syömään herkkuja luokseni, kun mies "karkaa" firman pikkujouluihin. Suhteeni sisaruksiin ei ole kuitenkaan sellainen "yliläheinen" (eli olisimme tekemisissä päivittäin ja ajatkuvasti), vaan sellainen rento sisarussuhde. Olen näin aikuisiällä oppinut arvostamaan tuota asiaa yhtenä elämän tärkeimmistä asioista.
 
Kaa
Ja sitten ihan vaan sitä tavallista ihmettelyä ja kyselyä: "kylmääkö" ja turtuuko jollain muullakin lantion seudun hermot istumisen jälkeen? Eli melko usein, kun lähden esim. lenkille koiran kanssa "suoraan sohvalta", oikea lonkkani puutuu ja tuntuu hyvin viileältä. Voimat häviävät osittain, muittei kuitenkaan niin paljoa, että jalat lähtevät alta. Sellainen puutumisen tunne, aivan kuin olisi istunut kätensä päällä. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan...? Hieman huonoa artikulaatiota...
 
Zoe-F on pistänyt tuulemaan. Varoituksen sana noiden sohvien päällisistä, minä saan ne tuskalla aina kiskottua pois sohvan päältä, mutta mies joutuu laittamaan ne pesun jälkeen takaisin, kun se on niin hankalaa. Toivottavasti saat apua niiden kiskomiseen, ikävää hommaa.

Saa nähdä kuinka meillä käy joulusiivouksen, olen töissä viikonlopun ja vielä maanantainkin ja pitkää päivää on tiedossa. Olen tiistaina varmaan niin raato että pötkötän vaan. No, parempi levännyt äiti ja sekainen koti kuin silmiään tulitikuilla auki pitävä äiti ja koti kiillotettuna. Silti harmittaa. Mies laittaa meillä onneksi jouluruoat, mutta siivouksen päälle se ei ymmärrä. Onneksi sillä on aikaa tehdä kun loma alkaa tänäään ja loppuu vasta 7.1.09.

Joulun ohjelmaan kuuluu rauhallinen aamu. Joulurauhanjulistuksen aikaan syödään riisipuuro. Kuusi koristellaan joko ennen sitä tai sen jälkeen, kummin ehtii. Sitten käydään miehen isän haudalla. Ruoka on neljän aikoihin ja pukki tulee 17.40. Sitten lapset saavat touhuta lahjojensa kanssa. Illalla me miehen kanssa pelaamme jotain ja syömme herkkuja. Eli aatto oman perheen kesken. Muina joulun päivinä käydään sukulaisissa.

Metsälauha ja jotain viikkoja
 
Mä en kykene tekemään töitä, surffaan vaan, joten vastaan uuteen gallupiin:

Mulla on yksi sisko, nuorempi sellainen. Ikäeroa on 10 vuotta ja se kyllä tekee valitettavan paljon. Ollaan niin erilaisissa elämäntilanteissa oltu ihan koko ajan, että tuntuu kun en häntä kunnolla tuntisi :/ . Yhteydenpito on aika heikkoa, kun asutaan 160 km päästä toisistamme. Nähdään harvoin jne. Mutta silti odotan nyt paljon, että päästään jouluna päivittämään kuulumisia :) . Miehellä on yksi veli, pikkuveli ja heillä ikäeroa on 2 vuotta. He ovat erittäin läheisiä ja soittelevat/näkevät toisiaan useita kertoja viikossa. No, välimatkaa heillä on 700 m. Välillä mua ahdistaa miehen yliläheinen suhde vanhempiinsa ja veljeensä, kun itselläni on päinvastainen, ja se onkin ainoa asia, joka rassaa mun ja miehen välistä suhdetta :|.
 
Sisarussuhteesta minulla on oikein hyvät välit siskon kanssa, parhaita kavereita en voi meidän sanoa olevan, sen verran erilaisia ihmisiä olemme. Olisi kiva kun sisaruksia olisi enemmän. Miehellä on sisaruspuolia isän uudesta liitosta, he ovat niin paljon nuorempia, vielä lapsia, että heihin suhtautuu sukulaislapsina, ei ehkä niinkään sisaruksina. Toivottavasti omilla lapsilla on sitten aikuisina lämpimät välit, kun päinvastaistakin näkee.

Jos tuo sf-mitta lupaa vauvan kokoa, niin meille pitäisi tulla pieni vauva, mitta on keskikäyrän alapuolella. Pienehköjä ovat molemmat tytötkin olleet, alle 3,5 kg. Samaa kokoluokkaa saisi olla tämäkin, ei liian iso eikä liian pieni.
 
Huomenet kaikille!

Me lähdetään pian miehen kanssa taas vaunuja katsomaan, josko jo löytyis jotkut kivat. Mies oli nähnyt untakin siitä, että meillä oli jo vauva. Kysyin, että minkälainen vauva tuli, ja mies sanoi vain että ''vaativa.'' :D Enneuni, kenties?

Sisarusgalluppiin: mulla on hyvät välit kaksi vuotta vanhempaan siskooni ja kaksi vuotta nuorempaan siskooni. Olen siis akkalauman keskimmäinen. Meidän välit parani todella paljon sen jälkeen, kun muutettiin omiin huusholleihimme. Mä jouduin muksuna hiukan väliinputoajaksi vanhempien huomion suhteen, kun isosisko oli aina niin sairas ja pikkusisko on ollut ns. ''vaikea tapaus'' eli ei niin vähääkään käytöshäiriöinen. Jälkeenpäin ajatellen se ei haittaa, mä opin jo varhain itsenäiseksi ja olen kuitenki aina voinut luottaa siihen että vanhemmat ovat mun tukena ja turvana.
Miehen vuotta nuorempi pikkuveli ja tämän kihlattu on meille todella läheisiä, ja ollaankin paljon tekemisissä heidän kanssaan. Miehen veli on mullekin kuin veli, auttaa aina ja on todella mukava ja sympaattinen tyyppi.

Pidetään kaikki peukut pystyssä että jouluna olisi lunta, tai edes pakkasta! Täällä länsirannikolla on nyt nimittäin melkein viisi astetta lämmintä ja taivaalta tulee vettä.

upupa ja Multeri 28+4
 
Iines79 mulla on sama ongelma, pitäisi ryhdistäytyä ja tehdä joko töitä tai hiukan kotihommia, mutta en jaksa kun olin yön töissä. Tässä sitä istutaan ja kirjoitellaan. Nyt otan itseä niskasta kiinni ja laitan edes pyykkikoneen päälle.
 
heips

jos ekaks oma napa.. Vein aamulla pojan kerhoon ja lähdin koirien kanssa lenkille. hyvä kun pois pääsin sieltä kun puristi kohtua niin lujasti :/
Soitin päivytykseen ja sanoivat ettät ulla heti.. odottelin aulassa ja toivoin että pääsisin äkkiä lääkärille kun joku halvatun huumehörhö yritti iskeä minua aulassa :headwall: :x

Lääkäri tutki tilanteen ja kohdunkaula on auennut.. kanavaa kyllä on ihan normisti ja on napakka mutta muutosta sen verran tullut että suu tosiaan auki..
Sanoi että nyt oottaa iisiti ja heti tammikuun alusta soittaa neuvolaan.. tarttee varmaan vielä vilkasta ennen lääkärin neuvolaa mikä siellä tilanne..

Eilinen oli kans tosi hankala pv ja yö meni pyöriessä.. mut nyt pitänee tosiaan ottaa rauhallisemmin.
Onneks mies jäi nyt monen viikon joululomalle :D :heart:

suursiivouksesta.. itse aloitin sen jo marraskuun lopulla ja etenin huone kerrallaan.. tai no yläkerran siivosin samana päivänä.. itse kyllä tekisin vaikka koko siiovuksen aina kerralla mutta 3v poitsun kanssa ei oikein onnistu ;) ja jos nyt pitäis alkaa tekemään niin ei ois voimia eikä energiaakaan kyllä :whistle:

jouluruuista.. kaikkea aion syödä.. myös maksalaatikkoa maistan.. se on ehdoton herkku mutta pitänee rajoittaa tänä jouluna ;)
muuten pöydästä löytyy kinkku, perunat, kastike, rosollia, kalaa, herneitä, kotikaljaa jne.. ikinä ei ole mulle alkoholi (siis viini tms..) ruuan kans uponnut joten ei tee tiukkaa... vedellä ja mehulla mennään =)
sitten jälkkäriksi luumukeittoa/luumurahkaa :p ehdoton herkku!

aatto-ohjelma meillä menee niin että mennään jo alkuviikosta anoppilaan.. aattoaamuna koristellaan kuusi, syödään puuro, ulkoillaan ja leikitään pojan kans.. katsotaan varmaan joulurauhan julistus ja piirrettyjä.. päiväruualle mennään minun porukoille joksus 15-16.. alkuillasta saunotaan, otetaan hepat sisään ja odotellaan pukkia =) pari yötä varmaan ollaan ja sitten suunnataan takas kotiin.
Ei sitä täällä kaupungissa osaa joulua viettää kun joka ikisen joulun elämässään on maalla ollut :heart:

sisarussuhteista.. itsellä kaksi pikkusiskoa... nuoremman kanssa läheiset välit ja käykin meillä paljon.. (joskin aika teini välillä ;) ) keskimmäiseen en ole enää missään yhteydessä hänen tekojensa vuoksi.. on tehnyt niin kauheita tekoja meille kaikille ja liikkuu semmoisissa porukoissa että en halua häntä lähellekkään perhettäni.
Miehellä 2 vanhempaa veljeä.. molempien kans tulen kyllä juttuun.. nyttkinhän poika oli mummolassa kun toinen sedistä oli käymässä ja pyysi että voiko Tatu jäädä pariksi yötä =) vanhemman veljen vaimo vaan ei ole näyttäytynyt sen jälkeen kun esikoinen saatiin :whistle: ja eipä kyllä niin väliksikään...

Emmille oikein paljon terkkuja ja jaksuja sinne sairaalaan!!! :hug:
Jos Emmin mies joutaa niin käy päivittelemässä tilannetta. Toivottavasti supparit saadaan kuriin ja pikkuinen malttaa vielä masussa pysyä!

Ottakaahan iisiti kaikki vaikka joulu onkin ovella! Tulee se ilman hössötystäkin ;) :hug:

danjuska ja vilma 25+6
 
Kun tää joulu mennä jollottais jo ohi.. Imuroisin just meidän yläkerran ja taas saa itteään syyttää kun jomottaa alapäätä vietävästi. Ehkä oikeesti pitäis vaan antaa pölypalleroiden olla ja uskoa sitä lääkäriä :) Ei nyt vielä olis aika pienokaisen tulla... :headwall:

Emmille vointeja, jaksamista ja voimia ja toivotaan kaikkea parasta!!!

fasu ja tuitui 28+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
mianjo: hmmmm...miten musta toi sun sf-mitta ei kuulosta mitenkään ylisuurelta? Mulla mitattiin eilen sf-mitta rvkolla 26+4 ja se oli 25 cm. Olet mua kaksi viikkoa edellä, joten tuo 1 cm/vko kuulostaa ihan hyvältä. Toki meilläkin mennään hiukan yli keskikäyrän mutta ei se ole mitenkään epänormaalia jos on tulossa keskimääräistä isompi vauva. Esikoiselta oli tasan sama mitta samoilla viikoilla ja hänhän painoi sen 4140 g. Nytkin povasivat tästä vauvasta saman kokoista...Olikos sulla aiempia lapsia? Entä paljonko miehesi painoi syntyessään? Miehen syntymäpaino on kuulemma yhteydessä lapsen syntymäpainoon..
on minulla yhden lapsen jo. mutta minun mitta on tullu kolmessa viikossa 6 cm. eli 2cm/viikko. mies syntyi 4 viikkoa liian aikaisin ja paino oli 2860g ja 47cm pitkä. nyt hän on melkein 2metriä ja painaa alle 90 kg. minä itse olin pieni ja pullukka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaa:
Ja sitten ihan vaan sitä tavallista ihmettelyä ja kyselyä: "kylmääkö" ja turtuuko jollain muullakin lantion seudun hermot istumisen jälkeen? Eli melko usein, kun lähden esim. lenkille koiran kanssa "suoraan sohvalta", oikea lonkkani puutuu ja tuntuu hyvin viileältä. Voimat häviävät osittain, muittei kuitenkaan niin paljoa, että jalat lähtevät alta. Sellainen puutumisen tunne, aivan kuin olisi istunut kätensä päällä. Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan...? Hieman huonoa artikulaatiota...
minulla on sama tunne ja sitten vielä mulle joskus tulee semmoinen levoton olo mutta en tiedä miten olis että on hyvä olla. yleensä aina kun on selkä kipeä niin haluaisin tehdä jotain mutta en tiedä mitä. välillä luulen että selkäkipu on supistuksia... mutta en ole varma. mies sanoo mua välillä harhaluuloksi, ja olenkin sitä vähän... :LOL:
 
Sisaruksista itselläni on 3vuotta vanhempi isosisko ja 12vuotta nuorempi pikkusisko. Isosiskon kans elämä on ollu aina aika vuoristorataa, koska olemme NIIN eri luonteisia. Välimme on aina ollut kunnossa, mutta joskus ei vaan huvita nähdä toisen naamaa... Iän ja lasten myötä homma alkaa pikkuhiljaa luistaa paremmin. Pikkusiskoni on ollut aina minulle tosi tärkeä vaikkakin hänen murrosikänsä on tuonut "etäisyyttä" väleihimme.

Avopuolisollani on 3veljeä ja sisko ja he ovat kaikki meille todella läheisiä. Kun kenelläkään ei ollut vielä lapsia (nyt kahdella ja pian meillä) ryypiskelimme harvase viikonloppu yhdessä, mutta kun lapsia on syntynyt, näemme harvemmin, mutta yhtä hyvällä ilmapiirillä kuitenkin. Mielestäni sisaruksissa on se ihana puoli, että vaikka niitä ei pitkään aikaan näkisi/ niistä kuulisi, kontakti ei niihin katoa. Tämä on tosin oma mielipiteeni omista ja avokin sisaruksista, mutta olen hyvin onnellinen että näin on.
 
Heippa vaan kaikille!

Sain tänään isyyspakkauksen valmiiksi, siitä tuli kyllä yllättävän hauska, hykertelin yksinäni tänään kun liimailin sellaisia super-isi logoja mm.tehojuoman etiketin tilalle.. :D

Sisarussuhteista, minulla on pikkuveli 6-v, asuvat tosin 250km päässä niin pääsee näkemään turhan harvoin. :( Muuten toki pikkuveikkaan välit ovat oikein lämpimät! :heart: Miehellä on yksi veli ja kolme siskoa, heidän kanssaan ollaan toki myös hyvissä väleissä. Miehen veljellä ja hänen avokillaan on 2-vuotias tyttö ja toinen tuloillaan toukokuussa! :heart: Onpahan meidän lapsella sit edes nuo pari kappaletta serkkuja, ihanaa.

Viikonlopuksi olis tiedossa sukulointia ja joulumarkkinoita. Sunnuntaina pitänee vielä leipoakin, taitaa nämä päivät ennen joulua kulua aikalailla touhuillessa.

Eilen mulla oli jotain supistuksia(???) tai vastaavaa illalla, niin kovia alamasun poltteluita että piti ihan kyyryyn mennä. Nämä tuntuivat siis pelkästään ihan alhaalla, vauvamasun alla.. Ei ollut mukavaa ja melkein säikähdin.

Tässä vielä tuoretta masukuvaa eiliseltä, jolloinka siis oli 29+0
http://i81.photobucket.com/albums/j234/jemina_photos/itimaha.jpg

Niinu & rinsessa 29+1
 
Kaa
Juuh, pesukone hajosi. Kivakiva. Noh, oli tarkoitus ostaa uusi jokatapauksessa, joten ei ollut iso shokki. Pesuaikaakaan ei jäänyt jäljelle kuin 8 minuuttia, joten pyykitkin tulivat pestyä tämän viimeisen kerran. Huomenna konekauppaan. Ikävä kyllä maksoin tunti ennen koneen hajoamista 1000 euron velanlyhennyksen tililtäni... olisi voinut sen jättää maksamatta, niin ei stressaisi tuo maksupolitiikka niin paljoa. :D
 
Oma napaa: Kävin kaupungilla tänään ja tuli varmaan 10supistusta siellä.. Ei kipeitä mutta tosi napakoita.. Ei siis kestä enää lähteä edes kaupungille :kieh:

Sisarussuhteista: Mulla on pikkuveli joka on minua 2 vuotta vanhempi. Ollaan täysin eri planeetoilta, mutta hyvissä väleissä. Veli opiskelee taidekasvatusta ja minä en moisesta ymmärrä mitään eli se jo kertoo jonku verran kiinnostuksen kohteiden eroavaisuudesta :D Hää on kuitenki esikoisen kummi ja välimatkan salliessa hoitaa hommaansa hyvin joten tulee oltua paljon tekemisissä :)

Emmille jaksuja kovasti :) Ja jollain oli kohdunsuu auennu, hui! :eek: Mulla kyllä supistelee tosi napakasti, niin että henkeä salpaa mutta ei oo kohdunsuulle tehny mitään..toistaiseksi..

Eeeva ja Äppä 29+2
 
LOMA LOMA LOMA!! Eli ensi viikko tosiaan rennosti, jee! Paitti että läppäri on mukana, ihan siltä varalta että työinspiraatio iskisi. Ja maanantaina pitää soittaa pari puhelua, mut pääasia on, että saa nukkua pitkään ja ottaa rennosti. Nyt viimepäivät on ollut ihan minuuttiaikataulu, syömään ei ole ehtinyt kuin "lennossa" ja joka minuutti on pitänyt hyödyntää. Toisaalta, nautin, kun on äksöniä :)

SF-mitasta: SF-mittani viikolla 27 oli 19 cm, eli todella pieni. Mökö oli tuolloin kuitenkin yli kilon "vonkale". Lääkärin sanoi, että pitkillä ihmisillä mitta on usein pienempi ja että vauvan asento voi vaikuttaa tulokseen. Ja Mökö majaili ihan alhaalla. Lisäksi tulokseen voi vaikuttaa lapsiveden määrä. Eli itse en suoraan allekirjoita tuota SF-mitan vaikutusta vauvan kokoon, vaan uskon, että se on monien tekijöiden summa eikä nämä 2 asiaa ole suoraan keskenään verrannollisia. Pitäisi saada käpäliin "järeät" tutkimustulokset.

Joulusiivous.. hmm.. Ehkä ensi vuonna? ;)

T:Joulutunnelmainen Marais ja Mökö 28+5
 

Yhteistyössä