**Maalismasut 2009** helmikuussa

Suklaasta En ookaan maistanu tota appelsiinikrokanttia, ehkä täytyy pysyäkin erossa! :) Sen sijaan kaveri toi yhtenä päivänä Fazerinan uuden Caramel patukan maistettavaksi ja nyt se on mulla päivittäin ajatuksissa. :ashamed:

Enköhän minäkin sairaalavaatteissa pyöri, kun aika koittaa, oon vaan herkkä esim. ärsyyntymään, jos vaatteet tuntuu ikäviltä päällä. Mut sairaalakamojen ei ainakaan pitäis kiristää tms...

Mahan täristämisestä en tiedä, mut ainaki hikka tuntuu selvästi välillä, ku Tyyppi jää nykimään.

Hannami ja Tyyppi 37+6
 
Imetysliivejä olen hankkinut yhdet ja aion hankkia parit lisää kunhan on koko tarkemmin selvillä synnytyksen jälkeen. Samoin imetyspaidat hankin myöhemmin. Alkuun aion pärjätä äitiyspaidoilla, joissa on kätevästi napitus ylhäältä mahaan saakka. Kovasti tekisi mieli tilata Gapilta uudet farkut ja paitoja jo etukäteen mutta yritän malttaa vielä mieleni. Äkkiähän ne sitten tulee kotiin kun oikea tarve on (lue: kun niihin taas mahtuu) :D

Maha tärisee välillä muutama sekunti kerrallaan yleensä. Tuntuu hauskalle. Samoin hikka tuntuu melkein päivittäin.

Suklaa on maistunut turhan hyvin. Yleensä en juurikaan suklaasta välitä mutta raskausaikana se on kuulunut melkein jokaiseen päivääni edes jossain muodossa :ashamed: Twixit on hyviä, samoin Lindt crunchy caramel :p

Omassa voinnissa ei juurikaan muutosta ole tapahtunut. Maha kiristyy yhä pitkiksi ajoiksi ja selkä kipeytyy iltaa kohden ja kotihommissa. Vauva tuntuu paineena haaroissa ja ajoittain vihloo kovaa. Yöt nukun sikeästi vaikka vessassa saakin ravata. Turvotus on ilmaantunut ja iltaisin nilkoissa on sukkien alla syvähköt painautumat. Sormukset mahtuu toistaiseksi. Huomenna lääkäriin ja sitten olis enää viikko laskettuun :wave:

nipsunapsu 38+6
 
Kaikenlaisia häätäjäisiä moni teistä näyttää koittavan... Siis tekö tahdotte vaavit ulos ja sassiin! :D

Vaatteista. Mä pakkasin sairaalakassiin alusvaatteita ja parit olohousut & paidat, aamutakin ja aamutossut. Kattoo sitten, pidänkö niitä vai sairaalakamppeita... :) Kotiin ei ole vielä mitään. Pitäisköhän hakea joku imetyspaita? Raskausvaatteiksi oon tehnyt muutamat äitiyshousut. Paidoiksi on käynyt ihan normaalit tunikat.

Mulla ei ole kertaakaan maha tärissyt. Mutta hikka-nytkytystä on kyllä melkein päivittäin.


No niin, vihdoinkin vauvan petivaatteet valmiina... Samaa kangasta kuin jollakin palstalaisella oli taannoin, tää oli oikeastaan ainoata kivaa väriä ja kuosia Eurokankaassa, joka käy tytölle ja pojalle. Hienon oli tilkkupeiton kyseinen palstalainen tehnyt! Ite en oo koskaan tehnyt tilkkutöitä, joten tein tämmöisen vähän yksinkertaisemman mallin. Saas nähdä, viliseekö nallet liikaa vauvan silmissä...






Rv 38+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja minde83:
Eikös täällä ollu muitakin jotka kärsii/kärsi näistä kylkikivuista? Onko vaivaan löytynyt syytä tai onko se loppunut? Mulla alko joulun aatonaattona ja se vaivaa joka päivä. Istuminen varsinkin kovalla alustalla on erittäin hankalaa ja välillä mikään ei kipuun auta. Makuulla kipu ei aina vaivaa ja usein kävellessä se on ihan siedettävää.
Noista kylkikivuista Onkohan kylkikipu teillä mahdollisesti oikealla puolella? Jos näin, syy saattaa olla munuaisissa... itselleni jouduttiin laittamaan pyelostomiakatetri... tuosta kyljestä putki suoraan munuaiseen, jotta virtsa pääsee ulos... kasvava kohtu painoi virtsajohtimen niin lyttyyn ettei virtsa päässyt munuaisaltaaseen ja syntyi (hydronefroosi) oikean munuaisaltaan laajentuma.

Raskausaikana on erittäin yleistä että juuri tuolta oikealta puolelta kohtu painaa noita virtsajohtimia ja se tekee kivun kylkeen. Yleensä tosin mihinkään toimenpiteisiin ei tämän takia ruveta... tälläinen katetri on aikasta harvinainen... omalla kohdallani kipulääkkeet ei vaan enää auttaneet ja munuaisjuttu lisäsi kovasti supistuksia... siksi tähän päädyttiin... niin ja munuaisen tilanne oli mennyt jo huonoksi...

Kannattaa kysästä asiasta neuvolassa, että jos olisi mahdollista päästä ultraan, jossa pystyvät katsomaan onko tuo munuaisallas laajentunut eli johtuuko kivut mahd.siitä.

Kipuihin itse söin Litalginia.


Mahan tärinästä rupes ihan naurattamaan kun huomasin tämän :LOL: Esikoista (tyttöä) odottaessani en koskaan tuntenut mitään tärinöitä, hikan kylläkin. Kuopusta (poikaa) taas odottaessa tätä tärinää oli ja ihmettelin sitä silloin itsekkin. Joku sanoi minulle silloin, että tärinä johtuu siitä kun vauva pissaa... Jos on siis poika, ravistaa niinkuin isommatkin miehet pissan jälkeen :LOL: En tiedä pitääkö paikkansa, mutta nyt odotan taas tyttöä ja ei tätä tärinää ole ollut... Kertokaapa te sitten joilla tätä tärinää on ollut tuliko tyttö vai poika. :D

aiti78kerava 35+2

 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Sappivaivoiksi ne mun pallean ja oikean kyljen poltot ja painon tunnot nimesivät. Säteili selkään pistävänä.
Voihan ne olla sappivaivojakin?? tästä itselläni ei ole kokemusta. Mutta sen olen kyllä saanut todeta ettei näistä munuaisjutuista pahemmin tietoa neuvolassa tai kättärilläkään... edes lääkäreillä ole.
Tosi monta kertaa itsekkin kävin kättärillä kipujen takia, mutta vasta marraskuussa huomasivat tutkia nuo munuaiset... Silloin oli verta +++ virtsassa ja sen takia ultrasivat nuo munuaiset jospa olisivat jonkin virtsakiven nähneet. Kiviä ei löydetty, mutta silloin todettiin tuo munuaisaltaan laajentuma... tammikuussa allas oli jo niin laajentunut, ettei voinut muuta kun laittaa tuo p.keleen katetri. Toivon todella ettei kenellekkään tällästä jouduttaisi laittamaan. Samoin sitten noista supistuksista, kun olen usealta kättärilääkäriltä kysynyt voisiko munuaisen tilanne vaikuttaa supisteluihin, kaikki ovat sanoneet että ei, jos/kun ei ole tulehdusta päällä... Mutta kaksi eri urologia (munuaislääkäri) sanoi että munuaisvaivoilla on suora yhteys noihin supisteluihin.
Ota näistä siis selvää, mikä johtuu mistäkin. :$
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Niimpä niin. Mulla on muuten supistellut (joskin kivuttomasti) melkein koko ajan. Siis melkein taukoamatta kymmenen-kahden kymmenen minuutin välein jo viimeisen kuukauden verran.
Eikä noista sappivaivoistakaan ainakaan terkkari edes maininnut, tarjoili ensin närästystä syyksi, mutta kun närästys ei tee oloa että olisi ihan valmis kivun takia hyppäämään parvekkeelta, eikä minulla kuitenkaan mitään polttavia röyhtäyksiäkään ole ollut.
Sitten arvaili syyksi jotakin lihasta ja sitten kun sanoin että voikohan ne olla sappivaivoja, niin vasta sitten jonkin aikaa pohdittuaan ja konetta ropeloituaan neuvolantäti arvaili että todennäköisesti se niitä on..
:headwall:

Juu ja minulle sanottiin että nuo oikean puoleiset kylkikivut, alavatsan kivut on kiinnikkeiden kipuja... ihan normaalia. :headwall: Itse kyllä aavistelin ettei kyl mitään normaaleit kipui oo...
 
Moikka!

Vaatteista olitte puhuneet. Mäkään en oo hankkinut itselleni mitään pitkiin aikoihin. Ei oo kauheesti huvittanut sovitella tän mahan kanssa mitään. Ja synnyyttää aioin sairaalan kaavussa. Turhaa sitä omia vaatteita alkaa sotkemaan. Imetyspaitoja en tällä kertaa oo ostanut, mutta ekan raskauden jäljiltä on pari paitaa kaapissa. Ja täytyy vielä ihmetellä miten joku voi mahtua omiin housuihin?! :eek: :eek: :eek: Mulle ei menis omat housut mitenkään jalkaan ja ekan raskauden jälkeen käytin mammahousuja vielä pari kuukautta synnytyksen jälkeenkin. :( Omat housut ei yksinkertaisesti mahtuneet jalkaan. Eikä se ollut pelkästään kiloista kii, vaan tuntui oikeesti et lantionluut on sen verran levinnyt ettei housut mahtuneet.

Mahan tärisesmisestä, mulla oli ekan kerran tuota mahan tärinää viime sunnuntaina. Tai musta se tuntui ennemminkin siltä kun kissa olis kehränny mahassa. :LOL: Mä oon kans kuullut et se vois johtua siitä et vauva pissaa, mut ekassa raskaudessa mulla ei semmosta ollut ja pojan silloin synnytin. Hikka vauvalla on monta kertaa päivässä ja se ei kyllä oo kauheen kivan tuntusta...

Eilen tilattiin sitten viimenkin ne tuplat. Päädyttiin niihin carenoihin. Tilasin ne hobby hallista kun olivat siellä n. 60 euroa halvemmat kuun missään muualla. Ja vauvakoppakin oli pari kymppiä muita paikkoja edullisempi. Ainoa vaan, että meille tulee mustat vaunut ja ruskea koppa. Olisin halunnut kokonaan ruskean setin, mutta ei ollut ja tuota koppaa ei taas ilmeiseti ollut mustana niin päädyttiin sitten tuohon ratkaisuun. Enkä mä tiedä onko sillä mitään merkitystä et koppa on eri värinen kun vaunuosa...

Huomenna olis vika lääkärineuvola, tuun sit kertoon kuulumisia.

marza ja minimuru 36+2


 
myymä
Huomenta!

Täällä esikoinen näyttäisi flunssan merkkejä :( toivottavasti kuume pysyis poissa...PAri päivää ollut tosi räkänen.
Ajateltiin kuitenkin lähteä kohta hetkeksi haukkaamaan raitista ilmaa..

Omaolo on oikein ´hyvä. Ylihuomenna ois sitten neuvola, sitä odotellessa...

myymä ja pikkuveli 36+6 :)
 
Moikka!

Neuvolassa käyty ja tarkkailu jatkuu kotona... Vauva kääntynyt oikein päin. Kamalia vihlontoja ja tuntuu kun joku vetäis puukolla alapäästä sisään... Ihan kamalaa... Nivusiin ja alavatsaan sattuu... Todella tuskainen olo :(
 
Huomenta!

Tänään näyttäisi tulevan todella kaunis päivä. Täällä etelässäkin on kerrankin lunta ja aurinko paistaa. Esikoisella on tänään talviliikuntapäivä koulussa, kyllä tuolla kelpaa hiihdellä, kiva juttu. Kuopuksellakin on tänään luistelua, joten pääsee hänkin nauttimaan kauniista ilmasta. Harmittaa kun en itse uskalla lähteä enää näin pallomahaisena hiihtämään edes pientä lenkkiä. Ei muuten, mutta kuka mut hinaa ylös hangesta jos kellahdan sinne? Jos hiukan kävisi mummoköpöttelyllä sen sijaan. Pitkälle en kyllä uskalla kävellä, illalla ja yöllä supisteli useamman tunnin putkeen ikävän vihlonnan saattelemana. Soisin pikkuisen viihtyvän masussa kuitenkin vielä ainakin viikon. Eilen neuvolassa täti arvioi syntymäpainoksi laskettuna aikana 3600g, se olisi ihan sopiva synnytettävä vielä. Eli en käy tarkoituksella pientä ennen aikaansa häätämään, katsotaan hommaa vasta sitten kun laskettu aika ylittyy.

Sairaalavaatteet otan ehdottomasti käyttöön. Eihän ne kovin hehkeät ole, mutta löysät ja mukavat päällä, ja saa tosiaan vaihdettua aina kun tarvetta on.

Maha ei tärise vaikka poikaa onkin luvattu. Hikkaa kyllä on, tosin nyt vähemmän näin loppua kohti.

Ai niin, piti vielä todeta että mustakin on mukava käydä neuvolassa, kuten joku muukin totesi. Siellä on mukava hoitaja.

Metsälauha 38 tasan
 
neuvolassa on mukava käydä ihan senkin takia että raskaushormonien takia sitä huolehtii liikaa että vauvalla vois olla joku huonosti. Neuvolassa on sitte hyvä kuulla onko kaikki hyvin.

viime aikoina tullu vähän laiska olo kirjottamisen suhteen.. olen kyllä käyny aamuin ja illoin lukemassa täälä. :)

jossu ja tilli 39+3
 
Kaa
Neuvolassa on kyllä kiva käydä.. johtuu varmaan myös sosiaalisesta puolestani. Olen tottunut olemaan töissä ison porukan kanssa ja olenkin hyvin sosiaalinen ja pulppuileva (hyvässä) seurassa. Nyt äitiyslomalla kaipaan sitä ympäristöä, etenkin kun viime päivät on "joutunut" olemaan neljän seinän sisällä... Neuvolassa on mukava käydä siis ihan sosiaalisen ympäristönkin puolesta. Plus tietty mukavan neuvolatätin takia.
 
Kaa
Olen muuten viettänyt aamun netin ihmeellisessä maailmassa vertailemalla nettikauppojen hintoja kestovaippojen suhteen... hurjaa hommaa! Kauppoja ja tarjontaa on niin paljon. Olisiko kellään suositusta hyvästä ja edullisesta kestovaippakaupasta netissä? Tai jopa hyviä tarjouksia? Thänks!

Kaa 37+1
 
Tervehdys mamit!

Tasan viikko laskettu aikaan ja olen jo kolmeen kertaan luullut, että nyt tuli laitokselle lähtö. Eilen oli menkkamaiset alavatsakivut ja aikamoiset supistelut, jotka kuitenkin taas loppuivat yöllä. Alapäähän tuntuu kauhee paineentunne jos jotain kotitöitäkin tässä yrittää tehdä, sunnuntaina kun imuroin alakerran niin kylvin hiestä ja paineen tunne oli valtava. Saa kyllä noi hommat jo multa jäädä...

Kaverit piti mulle sunnuntaina vauvakutsut ja oli super hauskaa, ihania ystäviä :flower: Vauva sai ihkut verkkarit ja leluja ja minä sain suklaata, kukkia, kynttilöitä, valokuvakehykset vauvalle yms yms.

Paras ystäväni sai eilen poikavauvan, halaus hänelle :hug: Ikävä kyllä istukka oli revennyt ja vauvan tila kriittinen tällä hetkellä :'( Olen puhelimessa vasta puhunut ystäväni miehen kanssa, oma mielikin kyllä heidän puolestaan matalalla, mutta toivon ja rukoilen parempaa jatkoa heille.

Sairaalan vaatteet juu otan käyttöön, omat verkkarit ja paitakin on kyl pakattuna, mutta todennäköisesti kuljen siinä sairaalan kaavussa suurimman osan ajasta. Kyllä sitä pyykkiä saa taas kotona sitten pestä.

Maha tärisee sillon tällön, mutta hikkaa on sitäkin useammin.

Pöttis rv 39
 
Huomenta kaikille!

Eilen vietin Ikeassa monta tuntia. Lähinnä siskon asioilla oltiin, mutta tarttui sieltä tottakai parit lakanat ja muuta pientä melkein satasen edestä. :D Sisko osti kirjahyllyn ja telkkaritason olohuoneeseen, joten paketteja oli noin sata. Autettiin sitten miehen kanssa kokoamisessa ja siihen meni monta tuntia. Rankkaa hommaa, kun piti kumarrella ja pyöriä lattialla ruuvien perässä.

Yö oli sitten taas ihan kauhea, kun kyljen kääntäminen sattui ja kun piti nousta vessaan, niin selkä oli niin kipeä, että jalat meinasivat mennä alta. Supisteluja en kuitenkaan tuntenut normaalia enemmän tai voimakkaammin, joten tuosta jumpasta ei ollut apua sitten siihen.

Vaatteista Sairaalassa käytän sairaalavaatteita. Sukkia otan mukaan. Olen ostanut parit isommat pyjamat, missä on napit edessä, jotta imettäminen olisi helpompaa öisin. Ajattelin käyttää verkkareita ja lökäpöksyjä aluksi, koska niitä käytän yleensä aina kotona. En mahdu enää farkkuihin, joita käytin ennen. Reisistä ottaa vastaan. Takapuoli on näköjään levinnyt niin paljon. En mahdu edes keskiraskauden äitiyshousuihinkaan. Käytän varmaan niitä synnytyksen jälkeen, kun vähän kutistun.

Mahan tärinä Jossain vaiheessa tärisi silloin tällöin, nyt en ole tuntenut sellaista vähään aikaan. Poikaa ovat luvanneet.

Hikka On onneksi vähentynyt. Jossain vaiheessa sitä oli monta kertaa päivässä. Nyt noin kerran.

Neuvola En niin erityisesti tykkää mennä sinne, mutta jos niitä ei olisi, niin en tykkäisi siitäkään. Eli tulee ihan hyvä mieli, kun on käynyt neuvolassa, mutta se ei ole sellainen kohokohta. Me ei paljoa keskustella siellä mitään neuvolatädin kanssa. Viimeksi oli eri täti ja käyntikin oli ihan erilainen. Siellä puhuttiin ja mieskin otettiin huomioon. Oltiin ihan kummissamme siitä.

Huomenna on tasan viikko laskettuun aikaan! Taitaa mennä kyllä yli oikein kunnolla, kun ei ole mitään isoja pahoja tuntemuksia.

Mimmu ja Furuno 38+6
 
Huomentapäivää!

Ihana aurinkoinen päivä, täytyy lähteä ulos esikoisen päikkäreiden jälkeen. Aamulla jo käytiin neuvolassa.

Pissa puhdas, rr hyvä, hb oli tehnyt ihme nousun viikon aikana vaikken ole pystynyt syömään rautaa :eek: Nyt oli 120, viikko sitten 108. Vauva on tosi matalalla, tuossa häpyluun yläpuolella tuntuu vauvan kaula. Kohdunsuu on 3cm auki, kanavaa vajaa 2cm jäljellä. Kätilö vähän pyöräytteli kalvoja, jos se sais jotain aikaseksi. Nyt sitten ootellaan maanantain käynnistystä =) Syntymäpainoarvio on nyt maanantaille n.4kg, sillon siis rv 39.

Sairaalassa käytän sairaalavaatteita. Käytännöllistä ja helppoa :whistle: Synnytyksen jälkeen joutuu varmastikin taas jonkin aikaa käyttämään äitiysvaatteita kun omat vaatteet ei mahdu päälle. Kotona käytän samoja vaatteita kuin normaalistikin, mukavia oloasuja :) Imetyspaitoja en ole ostanut yhtään, niitä ehtii hommaamaan sitten myöhemminkin mikäli imetys onnistuu. Imetysliivit on esikoisen ajalta tallessa, niitäkin ostan sitten lisää mikäli tarvii.

Neuvolassa on ollut mukava käydä, tosin liika usein siellä on joutunut käymään vastoinkäymisten vuoksi :( Th/kätilö on mukava ja asiantunteva, on voinut luottaa hänen tieto-taitoonsa täysin. Tänään olikin sitten viimenen käynti.

Maha ei tärise. Hikka vauvalla on päivittäin.

Pauko ja Peppi 38+2
 
Heips!

Neuvolassa jälleen lyllerretty mutkin ja kaikki pitäisi olla ok =) Terkka meinas et lon askeutunut alas, mut sf-mitta jatkaa silti kasvuaan, nyt 35.

Sairaalassa
käytän sairaalavaatteita, en halua sotkea omia vaatteita ja jälkivuoto on ollut aikasta valtava ainakin aiemmin. :eek: ei auta edes ne iiiiiiiiiisot siteet sairaalassa, vaan kamppeet on ollut aikasta monesti vaihdon tarpeessa.

Poikaa odotellaan mut maha ei ole väreillyt mielestäni kertaakaan. Ja hikkakin ollut hyvin harvoin.

Th sijainen ehdotteli kyykylleen oloa ja konttausta, niiden kolmen ässän lisäksi. Et tulis aiemmin Möhkö ulos, mut kukahan mut nostaa ...jos kyykylleen menen ja ylös nousu ei niin vain tapahdu :kieh:

Ai niin ja onnea avioituneille ( olikos se Hendu?)! :flower:

Nyt suklaan pariin kun toi paino ei ole noussut kuin vajaat 12kg :D

Hömäkkä ja Möhkö 38+6, huomenna enää viikko...tai kolme :kieh:
 
Kaa
Sairaalassa käytän sairaalakuteita. Ovat kyllä olleet huvittavan suuria meikäläiselle aiemmin, mutta josko nyt olisi sopivia kokoja... onhan tuota itsekkin suurentunut tässä kuukausien aikana. :D Ei ole ollut mielessänikään tuo omien vaatteiden käyttö, säästyypähän omat vaatteet siistimpänä ja ei tartte isompia tahroja kotona pestä. Sukat kyllä otan mukaan ja alusvaatteet, mutta päällyskaapuna käytän sairaalan kaapua.

Hikkaa on päivittäin vekaralla, parikin kertaa joskus. Väreilyä oli silloin keskiraskaudessa jonkin verran, muttei ei enää pitkään aikaan.
 
Mä oon tykännyt käydä neuvolassa. Tänään on viimeinen käynti kahdelta, tulee ihan haikea olo, meillä on ollut kiva neuvolatäti. Kyseli viime kerralla, että halutaanko hänet kotikäynnille vauvan synnyttyä ja kyllähän se passaa.

Rv 39+0
 
Iik. Monilla jo viikot liki 40. :eek:

Yöllä tuli äklö olo mut nyt normalisoitui. Mää hajoon näihin viimeisiin viikkoihin+päiviin. :kieh: Oiskin jo neuvola tai jotain, ihan mitä tahansa. Tahtoo tekemistä.

Jos nyt selais nettisivuja. Tahtoo hankkia jo rattaat.

Mömmis 36+4
 

Yhteistyössä