karjalanpaisti. miten te sen teette?

yksi varmasti maailman helpoimmista ja myöskin hyvimmistä ruuista kyllä mutta alkaa vähän jo kyllästyttää. nyt sit kuitenkin pöydällä odottaa lihat ja ajattelin tehdä ihan tämän pyhän ja oman laiskuuteni kunniaksi. koitin googlella etsiä jotain vähän makoisampaa ohjetta ,mutta ei löytynyt kun se perus ohje. mitä kaikkea te sinne pistätte? oletteko yleensä pistänyt lihaliemi kuution? kertokaahan miten siitä sais oikein hyvän makuisen... mutta mielellään ilman kermaa sitten (sen ohjeen googlesta löysin) ja ei kuulostanu mun paistilta:wave:
 
valurautapata
voita
suolaa
lihat
laakerinlehtiä
sipulia
porkkanaa
palsternakkaa
maustepippuria

ruskistan lihat ja juurekset, lisään suolan ja pipputit, vesi viimisennä ja uuniin hautumaan pitkäksi,pitkäksi aikaa.
 
"vieras"
Suolaa, kokonaisia mauste- ja valkopippureita, kuorittu kokonainen sipuli ja laakerinlehti tulee mausteeksi.

Hyvän makuisen saa, kun hauduttaa todella kauan kannen alla, makuluu lihojen mukana myös antaa lisää makua.
 
Hopss
Juureksia vaihtelevasti ja lihat (ilman vettä). Pippuria ja suolaa.
120 astetta (uunissa haudutustoiminto) ja 5-6 tuntia.
Yksinkertaista ja niin ihanan mureaa ja makoisaa :p
 
mn
ruskistan lihat voissa.
uunivuokaa laitan vettä, mustapippuria, laakerinlehteä, lihaliemikuution, sit sellaisen paketin mis on raakoja vihanneksia ja se on tarkoitettu keittoihin.. mikä nyt oikealta nimeltään + ruskistetut lihat.
 
karjalainen
yksinkertaisesti: lihat ja sipulisilppu, suola ja kokonaisia maustepippuria uunin kestävään astiaan ilman vettä. Asteita pari sataa. Ilman kantta. Kun lihat on ruskistuneet päältä, laita vettä niin että lihat peitty, kansi päälle ja uunin lämpö 75:een. Hauduta puoltoista tuntia tai enemmän. Paisti vaan paranee, kun on pitkään uunissa.
 
No mä ruskistan vähän niitä lihoja paistinpannulla sipulisilpun kanssa että lihasyyt sulkeutuu ja pysyy liha mehevänä. Sit laitan kolme isoa sipulia ja neljä porkkanaa paloiteltuna lihan kanssa uunivuokaan ja 5-6 valkosipulinkynttä mukaan vettä niin että koko homma peittyy ja vasikanlihaliemi nestettä pullosta päälle sekä soijaa. Uuni 200 asteiseksi ja vuoka siellä kaksi tuntia kansi päällä ja sit tunti vielä ilman kantta, vettä lisätään haihtuneen tilalle uunissa olon aikana. Tiedän ettei oo ihan perinteinen resepti mutta kun mä en saata syödä sitä ihan perinteistä kun se ei maistu miltään =). Niin joo ja pippureita sinne kans ja pari laakerinlehteä.
 
"minä"
lihoihin väri pannulla. Kokkipataan ja suolaa ja vettä päälle. Pippuria, porkkanaa, sipulia. Leivinuuniin noin 4 tunniksi. Eka pidän ilman kantta ja joskus tunnin, kahden välissä laitan kannen päälle.
 
Paistiekspertti
Itse olen vuosikausia yrittänyt oppia tekemään sitä äärettömän herkullista paistia ja olen tullut siihen tulokseen, että maukkauden salaisuus tulee suolasta. Lihoihin reippaasti suolaa, mutta se vaatii monia harjoituskertoja, jotta sitä ei kuitenkaan laita liikaa. Suolaan lihat silmämääräisesti. Astiaan kokonainen sipuli paiston ajaksi, porkkanoita tykkään lisätä myös, mutta ne eivät ole välttämättömyys, ainoastaan siinä saa todella maukkaat porkkanat lisukkeeksi samalla. Pippureitakin riittävästi sekaan. Ekan tunnin voi tosiaan pitää 200 asteessa mutta viimeiset tunnit pidän 150 asteessa, en ole katsonut kellosta kokonaisaikaa sillä maistan muutaman tunnin päästä lihoja ja sitten kun ovat sopivasti murean hajoavia, otan paistin pois.

Lihojen ruskistus ja sipulisilppu ei kuulu paistiin! :)
 
"pompom"
Laitan lihat uunivuokaan, vähän suolaa ja pari kokonaista mustapippuria ja vettä sen verran että lihat justjajust peittyy. Sit uuniin eka tunniks 225 asteeseen niin että lihat kunnolla käristyy ja sitten alennan lämmön n.175 asteeseen ja annan hautua monta tuntia. Vettaa saattaa joutua hiukka lisäämään jossain vaiheessa.
Meidän Karjalan evakko isomummon paistissa ei koskaan ollut mitään muuta kun lihaa ja mausteet, se on sitten enemmänkin palapaistia tms. jos sinne mukaan akaa juureksia ja kermoja tunkemaan. :) Parasta paisti oli itse tehdyn riisipiirakan päältä tarjottuna.
 
[QUOTE="pompom";22394081]Laitan lihat uunivuokaan, vähän suolaa ja pari kokonaista mustapippuria ja vettä sen verran että lihat justjajust peittyy. Sit uuniin eka tunniks 225 asteeseen niin että lihat kunnolla käristyy ja sitten alennan lämmön n.175 asteeseen ja annan hautua monta tuntia. Vettaa saattaa joutua hiukka lisäämään jossain vaiheessa.
Meidän Karjalan evakko isomummon paistissa ei koskaan ollut mitään muuta kun lihaa ja mausteet, se on sitten enemmänkin palapaistia tms. jos sinne mukaan akaa juureksia ja kermoja tunkemaan. :) Parasta paisti oli itse tehdyn riisipiirakan päältä tarjottuna.[/QUOTE]


Kermasta en ole minäkään kuullut, mutta porkkana- ja sipulilohkoja on ollut jokaisessa karjalanpaistissa, mitä olen syönyt. Kai tästäkin ohjeesta on monta versiota :)

Toisaalta voisi kuvitella, että ennen vanhaan pataa olisi "jatkettu" halvoilla/itseviljelemillä sipulilla ja porkkanalla, mutta tiedä sitä sitten....
 
Viimeksi muokattu:
tein sellasen perus paistin, paitsi et ennen en oo käyttäny siinä voita :D hyvin terveellistä juu. mut siis ruskistin lihat voissa :D ja annoin pannulla niitten kypsyä myös vedessä seassa sipuli lohkoja ja porkkanaa, maustoin mustapippurilla,viherpippurilla ja ihan pikkasen valkopippuria sekä monta laakerinlehteä.niin ja liha...öö..ei se kuutio ole vaan se sellanen hyytelö mitä myydään korvaamaan lihaliemi kuutioit. sitten voitelin vuuan ihan hirveellä määrällä voita :D ja pistin uuniin,laitoin klo 10.30 ja äsken syötiin.. toi on oikeesti paras paisti minkä oon onnistunut tekemään,kannattaa kokeilla reippaalla voilla :D piti ihan lisätä vettä ja vähä maustetta sinne äsken ja laittaa uuniin vielä hautumaan miestä varten.tuli kyllä niin hyvää et tulkaa maistelemaan :D
 
vierailija
yksi varmasti maailman helpoimmista ja myöskin hyvimmistä ruuista kyllä mutta alkaa vähän jo kyllästyttää. nyt sit kuitenkin pöydällä odottaa lihat ja ajattelin tehdä ihan tämän pyhän ja oman laiskuuteni kunniaksi. koitin googlella etsiä jotain vähän makoisampaa ohjetta ,mutta ei löytynyt kun se perus ohje. mitä kaikkea te sinne pistätte? oletteko yleensä pistänyt lihaliemi kuution? kertokaahan miten siitä sais oikein hyvän makuisen... mutta mielellään ilman kermaa sitten (sen ohjeen googlesta löysin) ja ei kuulostanu mun paistilta:wave:
 

Yhteistyössä