**Maalismasut 2009** helmikuussa

aiti78kerava Mulla on kans tosi matalat paineet, vaikuttaiskohan nuokin? Ja mulla jos jalat nostaa ylös niin tulee ihan superhuono olo.. On tää niin hankalaa nyt lopussa, illalla kaatuu sänkyyn siitä et ei jaksa omaa kroppaa kantaa (ei siis yleensä edes nukuta) ja sit sängyssäkään ei voi olla. Jalkoja turvottaa, mut ei voi nostaa niitä ylös.. Vielä vähän pitäis kestää..
 
Zoe-F Oon ite huomannu kans tuon sykkeen nousun raskausaikana. Ennen neuvolassa pulssi oli ehkä 60, nyt useimmin 90. Ja aina on takana samat kuviot ennen mittauksia :) Mut illalla huomaa, et kun on ollu jonkun aikaa sängyssä niin alkaa pulssi nousta.. Aika inha tunne kun sen pitäisi mielummin laksea..

Pitäisköhän tässä painella jo nukkumaan. Tuun taas takas roikkumaan jos on taas kauhean hankalaa :):)
 
annas00, mulla on kans sama ongelma; makuuasennossa alkaa huimaan ja tulee paha olo. Selällään ei voi kuvitellakaan nukkuvansa. Ekassa raskaudessa mulla oli hammaslääri juuri näillä viikoilla ja meinasin pyörtyä siihen tuoliin. Hammaslääkäri totes ettei enää kannata mennä hammaslääkäriin noin lähellä la:ta kun maha painaa suonia jo niin paljon ja se aiheuttaa huonon olon. Sattumoisin mulle tuli kutsu hammaslääkärin tarkastukseen nytkin, mutta jätin käynnin suosiolla väliin.

Eipä tällä kertaa muuta.

marza ja minimuru 34+1
 
annas00 mulla on ainoastaan puoli-istuvassa asennossa "hyvä" olla, mietin jos alkaisin taas nukkua ikkuna auki, että edes öisin saisi happea (vaikkei se siihen oikeasti auta, mut ainakin pysyy ilma raikkaampana).

Tänään erehdyin nukahtamaan television eteen sohvalle, enkä meinannut millään enää päästä ylös kun ei selkä enää taivu mihinkään.

Lauantaina tein kuusi pellillistä pizzaa pakkaseen (tuli vähän iso taikina, niin kaulin ja täyttelin sitte kaikki) nyt niistä on jo pari syöty.. Lisäksi tein täytekakkupohjan ja ompelin muutaman pienen sisävaipan. Hyvää käyttöä vanhoille pyyhkeille ja t-paidoille :)

Huomenna olis ensimmäinen kerta perhevalmennusta täällä (pääsee katsomaan synnytysvideota :x) ja keskiviikkoaamuna neuvola + lääkäri
 
Mun pitäis kanssa tilata aika hammaslääkäriin, oli jo tammikuun lopulle varattuna, mut tuli tää muutto, niin peruin sen. En vaan taida enää saada aikaa ennen synnytystä ja vaikka saisin, niin en taida haluta mennä, kun kammoan hammaslääkäreitä muutenkin. Tän keilapallon kanssa varmaan pyörtyisin heti kun istun siihen tuoliin..
 
annas00 täällä kanssa yksi ketä rupee ahistaa varsinkin kun menee maate.
minulla jo pidemmän aikaan ollut sellainen olo että happi loppuu kun menee nukkumaan.
pari kertaa on ollut pakko nousta hetkeks istumaan.
 
Kaa
Meikäläisellä on hammaslääkärin tarkistus parin viikon päästä. Kun kerroin raskaudesta (oli siis sellainen jonotusaika, olin ollut jonossa yli puoli vuotta), niin sanoivat että kokeillaan makuullaan tarkastusta, mutta jos ei onnistu, niin sitten istuallaan. Saas nähdä... viikkoja on silloin jotain 38.
 
Zoe-F ajattelin samaa aiemmin, mut eikö sulla oo noi käynnit saarella? Kun mulla on Karhulassa.. Vai oisko tää niin iso kylä että ne järjestäis useampaa valmennusta? Tai jos oonkin menossa väärään paikkaan (ei mitenkään uutta) :D Täytyy varmaan soittaa ja kysyä aamulla..
 
Huomenta!

Odottelen tässä pyykkikoneen linkousta loppuvaksi, ajattelin ripustaa pyykit ja mennä takaisin nukkumaan. Nousin ylös jo kuudelta kun kuopus täyttää tänään vuosia ja koko poppoo herätteli sen sitten paketin kera. Ja piti katsoa että kakku lähti asiallisesti pakattuna päiväkotiin.

Masussa möyritään tänä aamuna kovasti. Ajattelin pitää tänään kunnon lepopäivän kun huomenna olisi pakko juosta asioilla kaupungilla. Eilen leivoin tätä päivää varten ja illalla huomasi seisoneensa tavallista enemmän. Joutui ihan onnahtelemaan ympäri asuntoa kun takapuoleen sattui niin kauheasti. Omituisia oireita tässä raskaudessa.

Sormukset saa sormeen, mutta ovat hiukan tiukemmat kuin yleensä. Vasta ihan viime päivinä ne ovat alkaneet tuntua hiukan ahtailta.

Metsälauha & riehakas Pyry 35+6
 
Huometa! :flower:
Nyt ollaan sitten virallisesti äitiyslomalla. Tosin KELAsta ei vieläkään ole tullut äitiysrahapäätöstä... Olis ihan kiva tietää minkälaisella rahalla sitä sitten eletään.

annas ja muut, mulla kanssa tollasta ahdistusta kun meen selälleni sänkyyn pötköttelemään. Pakko olla kyljellään. Usein myös neuvolassa ja ä.polilla kysyvät, että pystynynkö olemaan selällään tutkimuksen (esim. ultra, sydänäänien kuuntelu) ajan. Yleensä kyllä nuo pystyy olemaan ihan hyvin. Sydänkäyrää ä.polilla onkin otettu kyljellä maaten. Mulla ei vatsasta kuulu mitään kummempia äänia, mutta lonkat ja polvet paukahtelee aika äänekkäästi. :D

Mites, onkos teillä masukit jo kovasti lauskeutuneet? Eilen neuvolassa terkka koitteli vauvan päätä ja tuumi, että ei välttämättä oleile mahassa ihan LA:han asti. On kuulemma sen verran jo laskeutunut, että tosiaan saattaa syntyä jo aiemmin. Ja yliaikaseksihan tätä ei kuitenkaan anneta mennä, että 5 viikkoa olis nyt sitten vielä tätä odottelua.

Jaah, en nyt sitten muista mitä pitikään kommentoida... Mutta palaillaan, vointeja kaikille!! :heart:

Riine ja Pallopää 35+0
 
Huomenta!

Nyt olen vihdoin saanut luettua kaiken... Kommenttia tulee siis viikko sitten keskustelemiinne asioihin :ashamed:

Muiden tekemistä hankinnoista : Äitini on ahkeroinut neulomalla. Viikonloppuna valmistui koko ihana neulesetti: villatakki ja -housut, töppöset, tumput ja lakki. Ihanan pehmeää alpakkavillaa, luonnonvalkoisena. Lisäksi neulottu vaunupeitto kasvivärjätyistä langoista. Olin TOOOOOOSI hyvilläni! Lisäksi sain lakanakankaita. Siskoni myös ostellu jotain pientä.

Hb-gallup : Mulla ennen raskautta normitaso jossain 125-130. Alkuraskaudesta lähtölukema oli 145, alimmillaan käynyt ennen joulua 115. Tän jälkeen aloin ottaan Retaferia (nyt 1 tabu/ pvä) ja viime viikon lukema oli 130.

Sexyolo : Ei koko raskauden aikana. Mahaa ihailen ja tykkään kyllä kovasti!

Synnytystukihenkilö : Mies lähtee mukaan. Eilen käytiin synnärillä tutustumassa. Täällä oli kierroksella vain toinen pariskunta meidän lisäksi. synnytysvalmennuksessa jouduin käymään aikaisemmin yksin, kun mies sairasti kotona.

Vaivoja on edelleen todella vähän. Surkuttaa monen muun puolesta, kun osalla on niin paljon vaikeempaa.

Sairaalakassi on edelleen vasta puoliks pakattuna... Samoin vauvanvaatteet pesemättä ja pinnis kokoamatta, pullot ja pumppu ostamatta... Oon kyllä tyypillinen viimetingan ihminen, valitettavasti :LOL:

Sf-mitta : Kyselisin lähinnä niiltä, joilla tuo mitta tai ultran arvio ollut ollut pienehkö, (Marais, Viipi, ...?) että mimmosia nuo lukemat on ollu? Mulla nyt kahdella viimeisellä mittauksella (32+2 ja 34+4) ollut sama lukema (27,5). Neukkatäti ei kommentoinut sanallakaan, joten ajattelin, että ei kai tässä tartte hermoilla...? Viimeisen mittauksen teki kyllä harjoittelija, mutta vakimittaaja seurasi mittausta tarkasti vierestä.

Kantoliina on ostettu, merkki on MaM Earth, trikooliina. Samalla ostin imetysliivit (Carriwell, toppimalli). Molemmat hankinnat Oulun Taikapilvestä.

Jotain varmaan unohtui kommentoida, mutta tähän muistiin ei nyt ole enää luottamista...

Kaatjuska ja Kunto (35+2), toista päivää äippälomalla!

 
sormukset ei oo mahtunu enää pariin viikkoon
huomaa kyllä että oon raskaana,voiko nainen muuten niin innolla odottaa uutta pyykkikonetta? :LOL: ennen ei tuo homma kiinnostanu pätkääkään,nyt eilen pesin kaikki korista ja vielä etsimällä etsin josko ois vielä jotain pestävää :headwall:
paranemisia kaikille!,täällä kärsitään mielettömästä hammas särystä ja kurkkukivusta,muuten olo on hyvä ja vaivaton
Angelia ja vaavi 35+4
 
Huomenta!

Eilen oli käynti pelko- ja äitiyspolilla. Hyvä, että menin tuonne pelkopolille, oli tosi hyvä käynti. Ei siellä nyt pelko pois lähtenyt, ainakana kokonaan, mutta hyötyä siitä käynnistä oli. Kätilö siellä oli tosi mukava ja ammattitaitonen =)
Lääkärillä kävin samalla. Vauva on kasvanut hyvin, 3100g oli painoarvio. Saman verran kuin esikoinen syntyessään :eek: Kohdunsuu on kahdelle sormelle auki, kanavaa vajaa 2cm jäljellä. Paikat on kuulemma tosi pehmeät. Kolmen viikon päästä kontrolli ja käynnistys, tosin lääkärin mielestä tuskin mennään sinne asti =)

Eilen sitten supistelikin koko päivän kipeästi.. Mutta nyt supistuksista voi jo "nauttia", ei tarvi enää levolla saada niitä loppumaan =)

Sormukset ei ole enää sormissa. Kyllä ne varmaan vielä mahtuisivat, mutta ahdistavat ja puristavat epämiellyttävästi.

Ahdistavaa oloa on täälläkin maatessa ja toisinaan paikoillaan seistessä. Mutta se "kuuluu" asiaan tässä vaiheessa raskautta, kuten niin moni muukin vaiva ;)

-Pauko ja Peppi 36+1
 
Huomenta

Metsälauha meillä kanssa täyttää esikko tänään vuosia. Peräti huimat 2-vuotta :flower: . Meillä avataan illalla tarhan jälkeen paketit, kun isäkin tulee kotia. Ja eilen veimme valmiiksi tarhaan muumikeksejä. Meillä ei saa viedä namia / omia leivonnaisia, koska niissä ei ole tuoteselosteita. Namia ei saa viedä, koska useimmat vanhemmat eivät halua lastensa saavan namia viikolla. Lauantaina sitten juhlitaan neidin synttäreitä.

Olen kanssa herännyt kello kuusi. Ja alkanut siivoilemaan. Pyykkikone käy ja tiskikone on jo pyörinyt. Keittiön tasot on siivottu ja olohuoneesta on osittain jo pölyt pyyhittty. Vielä pitäisi loput pölyt pyyhkiä, pestä lattiat ja imuroida. Kun matot ovat edelleen kuivumassa kuivaushuoneessa. Niin on hyvä pestä kunnolla lattiat mattojenkin alta.:)

Sormukset mahtuu sormeen-ei ongelmia. Mahtui edellisessäkin raskaudessa loppuun asti. Kunnes oli käynnistyspäivä edessä, niin piti ottaa pois. Ja kun kotiuduin, niin ei kahteen viikkoon sitten mahtuneetkaan sormiin. Hieman oli turvotusta. No, mutta tulihan siellä sairaalassa suolaa sisuksiin, ettei mikään ihme :LOL: .

Selälleen makaaminen. Onnistuu ja olen jopa muutaman kerran herännyt aamulla mahaltani ja ihmeissäni, että mitenkäs tämä on mahdollista. :eek: .

Lauantaina olin pikkuneidin kanssa lumikasassa, kun veti pakarasta suonta ihan hurjana. Sen seurauksen sitten lensin :eek: kaaressa suoraan eteenpäin, kun jalat lähti alta ja kyynel nousi silmän kulmaan. :eek: Onnekseni sain oman mielikuvani mukaan kyynärtaipeet ja polvet maahan, etten ihan mahalleni lentänyt. Mutta kyllä sen jälkeen rupesi hieman supistelemaan tunnin ajaksi. Tuli hieman tuntuvia supistuksia. Mutta en ruvennut sentään vuotamaan ja vauva liikkui normaalisti. Joten en joutunut lähtemään Jorviin tarkistukseen.

Masuasukki liikkuu sangen paljon ja potkii. Toiveikkaana odotan, että syntyisi lähellä 40+ kuin että joutuisi käynnistykseen. Olisi ihana saada kokea synnytyksen alku normaalina, ettei käynnistyssuppareilla jne. Kun se ei ollut kivaa, kun joutui yksin olemaan sairaalassa monta tuntia.
Tuossa viikolla 38-40 pakkailen oman sairaalakassini ja vauvelin kassin valmiiksi.

Olen ostanut hieman Tuttelia ja Nania kaappiin. Siltä varalta, että maito ei heti nouse kunnolla. Lisäksi olen ostanut vastasyntyneen vaippoja, talkkia, kylpyöljyä, kunnon rasvaa, sinkkivoidetta, vauvan sänkyyn soivan lelun (joka toivottavasti rauhoittaa unille), esikoisella oli lainassa kummivanhempien mobile, vauvakirjan, kuviollisia harsoja mahdollisia pupluja varten (valkoiset ovat peppua varten), peppupyyhkeitä reissuja varten. Lansinohia kipeille rinnanpäille, on mahtavaa ainetta ja auttaa.

Vielä pitäisi hankkia, uusia tutteja muutamat, pieni tuttipullo ja muutamat tutin päät. Esikon äitiyspakkauksen esiin kaivaminen, jossa vauva nukkuu ekat viikot. Ai juu se rintapumppu. Olen miettinyt Avantin sähköistä. Mutta en ole varma. Ehdotuksia vastaanotetaan:) Esikon aikaan oli lainassa kummitädiltä, mutta nyt hän tarvitsee sitä itse, kun saavat kesällä toisen vauvan.
Sitten on vielä sen kantorepun hankinta.

Jaahas, taitaa tauko piisata nyt aika jatkaa siivoamista ja aamutsufeen juomista.

Palataan ja onnea matkaan kaikille :heart: .

Jadekettu+masuasukki 33+3 :heart:

PS. Jippii jippii, meillä neiti on alkanut taas pitkästä aikaa nukkumaan täydet yöunet ilman heräilyä. Nyt on mennyt 5 kokonaista yötä. :headwall: Koputtaa puuta.
 
Aamupäivää,

Täällä jälleen hiukan väsyneenä. Miten huonosti sitä nykyään nukkuukaan. Olo on kyllä viikkoihin nähden lähes mainio :eek: , mikä tietysti enteilee sitä, että tämä lapsi viihtyy masussa kaksi viikkoa yli la:n (kuten isoveljensäkin). Niitä sukkapuikkokipuja/-iskuja tulee kyllä päivittäin, mahtaiskohan niillä olla mitään vaikutusta kohdunsuun tilanteeseen...

sf-mitasta: Mulla on joko pitkä selkä tai muuten vaan tilava kroppa mut lääkäri sanoi viime viikon käynnillä (rv 35), että kohdulla on vielä kämmenen leveyden verran tilaa kasvaa ylöspäin. Tosin musta tuntuu, että sf-mitta alkaa kohta joko tippua tai pysyy samassa, sillä masu on niin roikkuvainen.

ahdistus-olosta: Mulla ei ole tätä vielä tullut, sillä kohtu ei ole vielä noussut niin ylös, että painaisi keuhkoja. Selällään en kyllä voi maata, sillä silloin tuntuu, että jotain menee lyttyyn.

sormukset eivät ole olleet sormissa enää pariin kuukauteen. Mahtuvat kyllä mutta mä pelkään niiden kiinnijämähtämistä, jos sormet päivän aikana turpoaa. Terkkari suositteli esikoisen aikaan, että sormukset eivät olisi sormissa enää loppuraskaudessa.

Mulle on tullut kanssa yksi alkuraskauden vaiva takaisin, nimittäin se aamuinen krapulainen olo. Herätessä on kyllä just semmonen olo, kun olis tyhjentänyt yksinään pullollisen viiniä. Mulla oli tuota alussa ja nyt taas :x .

Jaahas, pitää taas mennä. Mulla on tänään kampaaja aika, leikataan ja värjätään. Samalla käyn hoitamassa pankkiasioita ja ruokaostoksia, joten vilkas päivä tiedossa. Palaillaan taas :wave: !

Iines ja Sintti 36+3
 
Huomenta!

Kylläpäs on paljon tullut viikkon tekstiä. Huomaa että suurin osa on jo jäänyt äippälomalle.

Minulla oli karsee yö takana. Heräsin lähes tunnin välein ja tuntuu että pissallla täytyy käydä vähän väliä...
Tosiaankin voi nukkua vain vasemmalla tai oikealla kyljellä tyynyin tuettuna. No eipä tämä enää kestä kuin viikkoja kenties...
Minullakin on aamulla huono-olo ja tuntuu usein että happi loppuu. Kun pääsee vaakatasoon vähäksi aikaa, niin sitten helpottaa.

Oletteko hankkineet maalisvauvalle toppapukua? Vai miten aijottte sen noin kuukauden selvitä? Kovasti mietin että tarviiko pientä 56cm tai 62 cm toppapukua ollenkaan, kun pariin viikkoon ei tule kuitenkaan ulkoiltua. Äitiyspakkauksen puku on niin iso 68 cm että sehän on vasta ensi syksyksi. Pärjäiskö täällä Pohjois-Savossa kevyttoppapuvulla?
(RIippuu tietenkin lasketusta ajasta ja asuinpaikasta) Mut miten te muut olette asian ratkaiseet?

Savan ja vauva 35+6
 
Mulla on jatkuvasti hiki.. Sain miehen puhuttua että makkarista sammutetaan patterit ja siellä onki ollu pari viikkoa ihanan viileää. Nyt sitte eilen tuli putkimies ja löi patterit täysille ja irrotti termostaatit!!!!! Mittaavat kuulemma viikon ajan jotain virtauksia!!! Mitähän nuo sanos ku vaatis hotellihuoneen viikoksi ku tuskaa olla kotona koko ajan hiestä märkänä |O

Maha huilaa pelottavan hyvin :whistle:

Eeeva ja Äppä 36+5
 
Kaa
Galluppia taas pukkaa: kuinka vanhana olette ajatelleet pitää lapsellenne nimiäiset/ristiäiset/kastejuhlan? Tietyt rajathan siinä on, mutta koska ajan saa valita, niin sillä kysyn. Toukokuu näyttää olevan meillä melkoisen täynnä, joten näitäkin asioita on pakko alkaa jo ajatella...
 
ristiäisistä: meinattiin pitää toukokuun ekana viikonloppuna sillon lauantaina. Jos vaan seurakunnalle sopii. Meillä on huhtikuussa joka viikonloppuna jonku näkösiä kissan ristiäisiä. |O saa nähä sitten millon syntyy tää tenava, mut eihän se oo ku järjestely kysymys.

Miekin oon heränny tänään puol seiska ja väsyttää ihan hirviästi. vaikka olen tässä siivonnu kämppää jo monta päivää niin siltikkin löytäisin joka paikasta lisää siivottavaa. :headwall: :headwall: tänään yritän piettää lepopäivän. aamupahointvointiki on tullu takas. yäk!!

jossu ja tilli 37+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Kaan nimiäis/ristiäis galluppi: Mitään rajaahan ei kastejuhlalle mun muistaakseni ole, mutta nimi pitää ilmoittaa maistraattiin viimeistään kun lapsi on 2kk.
Just näin. Meillä nimiäiset on varmaan toukokuussa. Itse nimihän on jo kyllä kaikkien tiedossa :D

Nukkuminen ym.: Juu, ei mitenkään voi olla selällään, heti painaa suonet tukkoon ja happi loppuu ja heikottaa. Kyljellään voi ainoastaan olla ja silloinkin kramppaa lapojen välistä. Nice...

ärrieri 34+2
 
merkkailua että olen koko ajan lukenut kuulumisianne! :) itse en ole vaan jaksanut ja saanut aikaseksi kirjoittaa! :ashamed:
veljeni sai 7.päivä pojan :) :heart: ihanaa sitten kun iteläkin ohi!tänään olis vimeinen verikoe ja sen jälkeen neuvolaa..viikon välein ollut jo 34 viikolta asti!
menee nää viikot niiiiin hitaasti!!!
mulla ollut kanssa tuota happi ongelmaa..ärsyttävää!! :kieh:
väsyttää koko ajan!pitöisi nyt kerätä sitä virtaa talteen synnytystä varten vaan eipä oikein meinaa onnistua!
SaBiNe ja pikkuinen 36+5
 

Yhteistyössä