**Maalismasut 2009** helmikuussa

Nyt väsyttää. Oltiin tänään miehen kanssa useampi tunti kaupungilla. Oli ihanaa syödä ravintolassa vaikka en kovin lähelle pöytää enää pääsekään ja koko ajan pitää varoa, etten pudota ruokaa rinnuksille :LOL: Juotiin kahvit kahvilassa ja tehtiin ostoksia vauvaa varten. Mukaan lähti pari lakanaa sänkyyn, mobile, pehmolelu ja vaatetta.

Makeanhimo on valtava koko ajan. Varsinkin väsyneenä voisin syödä käsittämättömiä määriä imelää. Karkkia en niinkään mutta muut kaikenmaailman herkut maistuisivat kyllä. Vaatii todellista itsekuria olla haalimatta kaupasta kaikkea ihanaa mahantäytettä mukaan. Hassua, sillä alkuraskaudessa en suurin piirtein voinut sietää mitään imelää mut nyt nähtävästi himoitsen sitten senkin edestä :D

Tiedättekö muuten jo etukäteen saavanne jonkinlaisia ponnistuslahjoja puolisoiltanne? Mulle on luvattu hankkia pitkään ihailemani kello. En millään malttaisi odottaa, että pääsen synnyttämään ja lahjaani :LOL: Olen kovasti yrittänyt olla ihana ja ymmärtäväinen vaimo odotusajan eikä tuo suuria vaikeuksia ole tuottanut, sillä mieli on ollut virkeä ja pirteä melkein koko ajan. Tosin itkut tirautan yleensä päivittäin hyvin pienistäkin mielenliikutuksista =)

Ovatko muuten tuntemattomat ihmiset kommentoineet vatsojanne tai muuten tulleet juttelemaan raskaudestanne ja miltä se teistä on tuntunut? Täällä kun kaupankassat sun muut sekä ihan vastaantulijatkin saattavat onnitella ja kysellä vauvan sukupuolta ja laskettua aikaa. Muutaman kerran on myös vatsani muodon perusteella arvattu oikein poikavauvaksi. Minusta tuollainen on pelkästään mukavaa ja hymyilen aina aurinkoisesti kyselijöille ja vastailen mielelläni. Kukaan ei kuitenkaan ole tahtonut mahaani kosketella, onneksi, sillä siinä varmaan menisi raja.

nipsunapsu 36+3
 
nipsunapsu: Kaupassa on jotkut kyselleet että millon laskettuaika on, mutta ei ne muuta kommenttia mahan suhteen ole antanu. Eikä oikiastaan muutenkaan tässä raskaudessa ole tutut tulleet vatsaa hipelöimään mitä ekassa teki. se oli tosi ärsyttävää.

supistukset on helpottanu, mutta jahka piettäisin tänään vähän lepäilypäivän. vauvan ei tarvis ihan vielä tulla ulos.

jossu ja tilli 37
 
Minäkin olen ollut hiljaa pitkän aikaa. Tammikuu on mennyt supernopeasti.

Odotan vähän kärsimättömänä, että saisin työt pois alta. Niitä piisaa vielä...

Pesänrakennusvietti on nyt päällä (on tullut kunnolla päälle viime viikkoina) ja haluan laittaa asioita kotona kuntoon: siivota, järjestellä, tehdä hankintoja, lukea ja orientoitua vauvan tuloon. Monista tavaroista on jo onneksi sovittu kaverien kanssa, että saadaan heiltä ja vaunutkin tilattu ;)

Tänä aamuna heräsin inhottavaan polttelevaan vatsakipuun, joka tuntui koko vatsassa. Voisikohan olla närästyskipua? Kylkiäkin jomottaa.

Palaan pian ja kirjoittelen enemmän. Jaksamisia kaikille!
 
Inha yö takana, käsi vammas kympillä ja kyynärpää jotenki osu miehen naamaan. :ashamed:
Nyt täyty keksiä tekemistä täksi päiväksi tai alkaa turhauttaa.

( . ) Maha on alkanu kutista kunnolla. Rasvausta ja rasvausta, är.

Mömmis & potkija 34+1
 
myymä
Pöttis: Älä huolestu syömispuheista. Niinkuin aiemmin jo kerroin, istukka ei läpäise kuin tietyn määrän "sokeria" eli et saa syömisilläsi lapsestasi isoa :) Siihen vaikuttaa muut tekijät! :)

Juomisesta: Meillä mies ei juo paljon eikä kovin usein mutta tissutella saa muutamia edelleen. Kännejä ei saa vetää mutta tiedostaa sen itsekin joten se ei koidu ongelmaksi :) Itsellä myös sama, etten tosiaankaan halua että joutuu pyrkimään maistissa synnärille :D

Vattihattu ONNEA lisärypystä ;)

Neuvolakuulumiset:
(suluissa edellinen käynti)

34+1 (31+6)
Paino 65,9 kg (65,1kg, lähtöpainosta +10,9kg)
RR: 131/69 (121/68)
Pissa puhdas, kuten aiemminkin.
RT (rt)
Syke taas 150 kuten tähän asti aina.
SF: 32 (30)

Neuvolantäti sitten sanoi, että nyt sitten jos vauva on tullakseen niin ei enää estellä, vaan jos synnytys käynnistyy niin hakeudut sitten omalle synnärille! siis WHAT!
Eihän vauvan keuhkot ole vielä kehittyneet täysin, kyllähän se erityishoitoa vielä vaatii..
Noh, eipä ole onneksi tulossa vielä.

Supistelee kipeästikkin välillä mutta ei tosiaankaan mitenkään säännöllisesti! :)

myymä ja pikkuveli 34+3 :)
 
Onnittelut vattihatulle! :) Meikäläiselläkin ens sunnuntaina synttärit, 24 sitten mittarissa.

Mies lähti jäälle ajelemaan moottorikelkalla niin ollaan typykän kanssa kahdestaan kotona tällä hetkellä. Kerrankin leikkii nätisti yksikseen että saan rauhassa kirjoitella. Yleensä on niin kade koneesta. Lunta satelee, on tullut jo koko aamun. Olis kiva mennä ulos mutta kun tuo neiti ei pysy pystyssä kun on noin paljon lunta niin se olis jatkuvaa nostelua :| Pulkassa viihtyy jonkin aikaa.

chromo 34+0 eikös?
 
ponnistuslahjasta en saanu mieheltä yhtään mitään kun esikoinen syntyi, turha odottaa nytkään mitään... :(

Miten te oikein kokeilette noita kohdunsuun kypsyyksiä ja lyhenemisiä itse? Nolona kyselen kun en varmaan ite tuntis mitään eroa entiseen, en oo kyllä kokeillukkaan ja joku sanoi tunteneensa vauvan päänkin?! :eek:

Pojan kanssa käytiin pihalla pari tuntia mäen laskussa ja "moottorisaha hommissa", aika rankkaa on jo tuo pihalla seisoskelu, alapää on tulessa!

Myhkäri+mahamölliäinen 36+1
 
Ponnistuslahjasta: Enpä ole koskaan kuullukkaan. Tuskin mieskään, eiköhän se ole tarpeeksi ihana lahja se minkä sieltä ponnistaa.

Sain jopa sairaalakassin pakattua melkein valmiiksi. säikytti sen verran eiliset supistelut.
 
vattihattu onnea oikein paljon :flower:
selkäkivuista mulla on nyt viime viikolla alkanut kauheat alaselkäkivut. välillä tulee oikein kauhea kipu tuonne alaselkään mistä jomottaa välillä pakaroihin ja takaraivoon asti. onko muilla tälläisiä?
ei ole ennen tälläistä ollut raskaana ollessa. taas täytyy myöntää ettei vanhuus tul yksin :ashamed:
täällä tosi kurja ilma kun sataa vettä joten ajattelin piristää itseäni ja tehdä kynsihuollon itselleni ja koittaa jotain uutta väriä :D
nyt syömään ja jatkamaan hommia :wave:
 
Vattihatulle onnittelut!

Ponnistuslahjaksi haluan ja saankin uuden vihkisormuksen - nykyistä ei voi venyttää, ja se ei enää mahdu mulle.

nipsunapsu ketään ihan tuikituntematon ei ole tullut raskautta kommentoimaan. Vatsaa saa koskea ne ihmiset, joiden kanssa on luontevaa muutenkin olla läheisemmin, eli esim. tavatessa halataan jne. Lähinnä mies, mun vanhemmat ja anoppi. Muutama ystävä myös.

Olin jo hiukan hätääntynyt aamulla kun Multeri oli ihan hiljaa massussa, melkein tunnin makoilin kyljelläni ja tökin mahaa josko saisin edes yhden muksaisun vastaukseksi. Pari vaimeaa tömäystä tuli, nousi ylös ja söin aamupalaa ja sen jälkeen muru onkin muljannut mahassa vinhaa vauhtia koko päivän =) Tais ottaa vaan pitkät aamunokoset.

Joko muilla alkaa olla levoton olo? En enää millään malttaisi odottaa että vauva syntyisi. Vaikka toivon että kasvaisi masussa vielä ihan rauhassa, murunen kun on vielä niin pieni, mutta jotenkin tuntuu että aika vaan ma-te-lee ja koko ajan on ihan rauhaton olo, kaikki muu tuntuu niin toisarvoiselta... Hyppisin varmaan seinille jos maha ei olisi tiellä :D

Huomenna tasan kuukausi laskettuun aikaan!!!

upupa ja Multeri 35+6
 
Ai onko levoton olo...
No hieman. En oikeen tiedä miten pitäs suhtautua itseensä, kun pelkään niin hirveesti kaikkee pöpöjä. En haluaisi että olisin ite kipeänä tai esikko ois kipeenä just sillon kun uus vauva syntyy. Miten te muut suhtaudutte? En haluaisi viedä esikoista minnekään, missä on muita taaperoita ettei saa flunssaa tai ykätautia; hänellä ei oikeen tuota vastustuskykyä oo ja sen kyllä tietää mitä se sit on jos on kipeänä: ei saa levätä ollenkaan kun yöt menee valvoessa. Oon ihan hysteerinen jos meille tulee vieraita, jotka yskivät tai ovat olleet kipeänä vastottain. Paheksun hirveesti ihmisiä, jotka yskivät räkäisesti kaupoissa tai muualla julkisissa paikoissa. Haluaisin vain linnottautua kotiin enkä nähdä ketään. Onko kellään muulla samoja oireita? Antakaa vinkkejä, miten ajatella jos tää on jonkun mielestä ihan naurettavaa. Onko se ok jos ei näe ketään ja sanoo suoraan että haluaa olla omissa oloissaan? Oon jo aika väsy tähän odotukseen, mutta toisaalta tiedän, että sitten kun vauva syntyy niin saa levätä vielä vähemmän. Vauva ois jo valmis syntymään ja voikin syntyä ihan millon vaan nyt mutta uskoisin että menee laskettuun aikaan. Kohta alkaa varmasti etusivun lista syntyneistä pidentyä vauhdilla kun lukee teidän muiden tuntemuksista. Miten muut joilla jo toinen synnytys takana, onko ollu samankaltainen kuin eka vai nopeampi tai täysin erilainen? Tietääkö kukaan, onko jotain julkista palvelua mihin vois viedä lapsen hoitoon kun lähtee ite synnyttämään?

MM 37+0
 
Ponnistuslahjasta en ole kans ikinä kuullutkaan. :eek: Olo on melko usein levoton ja hajoo oma pää tässä odottelussa. Puuduttavaa.

Kivuista vielä, tänään vieläkin viiltää tuossa vasemmassa nivusessa ettei voi seisoa sen jalan varassa. Olo käy päivä päivältä raskaammaksi ja se todella tuntuu polvissa, nilkoissa, lantiossa ja olokin karmea. Ei pysty nauttimaan tästä hetkestä mitenkään kun on paha olla.

Mömmis & potkija 34+1
 
Moi!

Apua, oli tullu 5 sivua tekstiä, mut sianpas luettua läpi.

Ponnituslahjasta, miten voi olla et noin moni ei oo semmosesta kuullutkaan? :eek: :eek: Ei siinä et olisin itekään mitään mieheltä saanut, mutta se on varmaan monia kymmeniä vuosia vanha juttu, että mies ostaa tuoreelle äidille lahjan lapsen synnyttämisestä. Suosituin isien ostama lahja on varmaan Kalevalan lapsikoru. Ja kyllä mä myönnän että vähän petyin esikoisen kohdalla kun mies ei mitään ostanut. Nyt en edes mitään odota.

Hb mulla oli alussa 133 ja viikko sitten 120. Ostin viime viikolla multitabsin raskausvitaamiineja, kun terkka käski alkaa syömään jotain ravinnelisää missä olis rautaa. Pelkkiä rautatabletteja ei ainkaan vielä tarvi alkaa popsimaan.

Miehen kännäämisestä olitte myös juteleet. Meillä oli mies perjantaina viihteellä ja pilas kyllä koko viikonlopun meiltä kaikilta. Yöt meni valvomiseks ja päivällä mies olis vaan nukkunut. Itte olin koko lauantain töissä ja kun tulin kotiin krapulainen mies makas sohvalla ja alkoi samantien nukkumaan. Ja oli siinä kaikkea muutakin. Olin kyllä niin kiukkunen etten oo aikoihin ollu. Ja nyt kehotin miestä tarkasti harkitsemaan enää viihteelle lähtöä, kun ikinä ei tiedä koska vauva syntyy.

Marza ja minimuru 34+0
 
Heippa!

Ponnistuslahjan sain mieheltä esikoisen synnytyksen jälkeen :heart: Kaulakorun jota olin ihaillut =)

Meillä mies ei ota oikeastaan koskaan alkoholia joten siitä ei ole huolta. Viskiä ottaa joskus, ehkä kerran kuussa, pienen siivun. Siitäkin itse sanoi jo joskus viime kuussa, ettei aio enää sitäkään ottaa =)

Huomenna olisi aika pelkopolille ja äitiyspolille. Toivottavasti olisi kaikinpuolin onnistunut käynti. Hirvittää ja jännittää mennä tuon pelkopolin vuoksi. En haluaisi ajatellakaan tulevaa synnytystä, saati sitten esikoisen synnytystä :| Mutta pakkohan sekin tosiasia on kohdata, synnytys kun väistämättä on edessä :whistle:

-Pauko ja Peppi 35+6
 
No niin vihdoin ja viimein tänne taas pääsee. Mikähän lie ollu taas palstassa.

Juuh kyllähän tässä vähän levoton olo on. ja vielä kannan syyllisyyttäkin kun hoidan yksin esikoista, niin se pääsee harva se päivä ulos kunnolla. Mullakin menny alaselkä viime aikoina tosi kipeäksi.
 
Heipähei!

Ei toimi vieläkään netti uudessa kämpässä.. Mälsää.
Katsoin tänä aamuna kotisynnytksen telkusta, eipä ainakaan auttanut meikäläisen synnytyskammoa olleskaan! :LOL: Noh tulipahan katsottua taas sellaista versiota että joku melkein tekee kuolemaa, jospa mulla meniskin sitten vähä vähemmällä draamalla. Eilis iltana suppailikin jo ihan kivasti, tais tulla jo 3-4 puolessa tunnissa, vahvoja mutta ei kipeitä. Inhottavan tuntuisia ne silti oli.

Tällä viikolla mulla on tavoitteena saada kaikki vauvan kamat kuntoon. Pinnis on jo kasattu, ei tarvii ku pyykätä siihen petivaatteet ja asennella reunasuojus. Tätini lupasi ommella ostamastani kankaasta sen hurstin siihen päälle. :) Vaatteet kävin viikonloppuna läpi myös, niitäkin ois hyvä alkaa pesemään hiljalleen. Puolipotkareita joudun hommaamaan ainakin parit-kolmet lisää. Niitä olikin vähemmän mitä muistin.

Hyvää vointia kaikille, mie lähen nyt hevosen kengitykseen!

Niinu & itiö 36+4

 
myymä
Huomenta!

kamala yö takana. Pyörin lähes koko yön, oli ahdistava olo ja järkyttävä pääkipu.
Aamulla sitten oli pakko nousta 7.30 ylös koska olo oli vaan niin ahdistava ja vessaan päästessä sitten tulikin oksennus.
Vatsataudissa siis mahdollisesti olen koska äsken sitten oksensin jälleen. Olo on IHAN hirveä.
Soitin neuvolaankin raskausmyrkytyksen pelossa mutta käskivät seurailla tämän päivän ja tulemaan sitten näytille jos olo ei parane...

Tähän hätään ei muuta, ei ole oikein voimia kirjoitella edes..

myymä ja pikkuveli 34+4
 
Voi myymää. :hug: Koitahan jaksella siellä. Vatsatauti on eritisen inhottava kun on raskaana.

Vieläkö teillä mahtuu sormukset sormiin? Mulla ei oo ollu mitään ongelmia viime päiviin asti, mutta nyt sormet alkaa oleen sen verran turvoksissa että sormukset alkaa painaa. Täytyy vissiin kohta ottaa kokonaan pois.

Mulla alkaa tänään sit vika työviikko ennen mammalomaa. =)

marza ja minimuru 34+1
 
myymälle halaus :hug: ja paranemisia! Toivottavasti ei olisi ainakaan raskausmyrkytys.

marza kyseli sormuksista: ei ole mahtunut piiiitkään aikaan. Turvotusta ei ole, oon vaan syönyt hyvin :)

Me lähdetään miehen kanssa nyt virastokierrokselle, mun täytyy käydä Kelassa ja Verotoimistossa, ja hoitaa muutama muukin juokseva asia. Viime yönä heräsin yhteen TOSI kivuliaaseen supistukseen, toista kipeetä ei tullutkaan. Huh, piankohan tässä joutuu synnärille..?

upupa ja Multeri 36+0 (POKS!)
 

Yhteistyössä