**Maalismasut 2009** helmikuussa

sormukset mahtuu!

Eilen supisteli iltasella ja kovasti vauva möyri. Alaspäin on matkalla ja nyt on vähän helpompi hengittää. Kauan onkin tuossa korkealla viihtynyt.

Kaikki hankinnat on valmiina. Haetaan toinen pinnasänky(äidin luona on mun ja veljen vanha). Tultiin siihen tulokseen että tuo neiti joka on nyt 1v2kk on liian pieni siirtymään jatkettavaan sänkyyn kun nukkuu yksin yläkerrassa omassa huoneessa ja pyörii paljon sängyssä. Käytiin sitten ostamassa uusi patja, enää tosiaan pitää hakea se sänky.
 
Myymälle jaksamista! Oksennustauti on kurja kaveri raskaudessa. Itse podin sitä pari viikkoa sitten.

Eeevalla söpönen masu.

Täällä oli oikein mukava viikonloppu. Vietettiin aikaa pääasiassa perheen kesken. Tehtiin pizzaa lauantaina, se on lapsista aina mukavaa, kun saavat laittaa omat täytteensä. Piipahdettiin kaupassa tekemässä viikon ruokaostokset ja Ikeasta hakemassa joitain säilytysjuttuja vaatekaappeihin. Illalla oli sauna. Sunnuntaina lapset olivat HopLopissa kavereiden kanssa ja me kävimme miehen kanssa kahdestaan ravintolassa syömässä sillä aikaa, luksusta. Kotona sitten pelattiin vielä illlalla lautapelejä ja Unoa. Oli oikein piristävää päästä jonnekin näiden neljän seinän sisältä kun en yksin lasten kanssa oikein uskalla enää lähteä paljon pihapiiriä edemmäksi.

Tänään on aivan ihana auringonpaiste ja maassakin on vielä valkoista viikonlopun märkyydestä huolimatta. Liukasta täällä kyllä nyt on. Pitäisi jaksaa leipoa pullaa kuopuksen kanssa, hän täyttää huomenna kuusi vuotta ja haluaa viedä päiväkotiin korvapuusteja.

Levoton olo iskee aina iltaisin. Silloin toivoisi että pieni jo suhteellisen pian syntyisi. Johtuu kyllä varmaan siitä että iltaisin on aina tukala olo. Päivisin toivon ettei vauva tulisi ennen laskettua aikaa, kun niin paljon on (muka) vielä tekemättä.

Metsälauha & Pyry 35+5
 
Heipsan,

Viikonloppu takana ja arki taas käynnissä. Vitsit että nukuinkin huonosti viime yönä. Ulkona lähes myrskysi, tuuli oli tosi voimakas. Talo paukkui ja kolisi, joten minä valvoin. Unenlahjat on menneet huonoiksi viime päivinä...

Ponnistuslahja: Minä sain mieheltä sormuksen. Siinä on pari pientä timanttia ja kolme safiiria, poika kun syntyi. Olin toivonut sormusta ja jotain sinistä siihen, sellaisen siis sain.

Äh, pakko jättää kesken. Lemmen viemää uusinta alkoi ja perjantain jakso jäi väliin. Mä oon jäänyt ihan koukkuun saksalaiseen saippuaan :LOL: .

Iines ja Sintti 36+2
 
Aurinkoista maanantaita!

Onpa ihanan näkönen ilma ainakin täällä Turun seudulla. Tarttis varmaan lähtee ulos, mutta pelkään vähän noita liukkaita, kävin äsken roskat viemässä ja postilaatikolla ja hui kun oli jäistä. Mutta jos ihan varovasti menis.

Sormukset mahtuu edelleen, tosin ovat ehkä normaali piukemmassa.

Myymälle parempia vointeja, mutta mitä jos ei olekaan vatsatautia vaan jotain enteilyä synnytykseen....Mä vihaan vatsatauteja yli kaiken sillä jotenkin kammoan oksentamista älyttömästi, ja vielä tässä tilassa, miten sitä pöntön päälle taipuis edes. No toivottavasti ei tule, kurkku on kyl kipeenä, että jonkun tavallisen flunssan olen saamassa mutta sen kyllä kestää.

Ponnistuslahjasta en ole kuullut minäkään, jostain napanuora kukkakimpuista kylläkin sitten laitokselle. Minä en ole semmosiakaan koskaan exältä saanut, saas nähä jos nyxä yllättäis =)

Pöttis ja Aatu 36+5
 
Moi!

Paranemisia, Myymä! Mahataudissa kuuluu saada keltaista Jaffaa :p

Käännösyritys oli ja meni. Ja yritykseksi jäi, pienokainen ei hievahtanutkaan :heart: Ittepäinen kuten äitinsä. Toimenpide ei sattunut, takapuolesta yritettiin nostaa ja se kun ei liikahtanutkaan, niin lääkäri luovutti. Yritän synnyttää alakautta nyt sitten perätilapienokaista, täydellinen perätila on kuulema ideaalinen perätiloista missä synnyttää. Lantion magneettikuvista tosin tulee tulokset vasta huomenna, ja jos niissä ei mitään ihmeellistä näy, niin sitten tulta päin. Varattiin varuilta myös sektioaika ennen laskettua aikaa, jos alkaa sittenkin pelottamaan... ensisynnyttäjä kun on, niin ei ole sillä lailla tietoa mihin ryhtyy :D

Pienen takapuoli on muuten jo tosi alhaalla, jokohan sieltä kohta tullaan? *toiveikkaana heti kun 37+0 tulee täyteen*

Hmm, nyt päiväunille!

T.Marais ja istuva Mökö 36+1

 
painajaisista: viime yönä näin sellaista unta että olin jossain markkinoilla tai festareilla ja jätin esikoisen (2v) jonkun kojun viereen kattelemaan tavaroita ja lähdin itse huitelemaan ties minne. sitten vain olin unohtanut poikani ja hengailin kavereitteni kans ja olin justiin sytyttämässä tupakkaa kun poika tuli ja kerto omista seikkailuistaan. Siihen heräsin. Siis ihan hirviää. EN IKINÄ jätä poikaa mihinkään yksin varsinkaan tuon ikästä. ja en tiiä onko mulla taas alkanu alitajunnassa haluttamaan tupakkia. poltin joskus aikoinaan. ja toisekseen onkohan mulla pieni pelko, että kun vauva tulee multa ei riitä tarpeeksi huomiota esikoista kohtaan... tämän kaltaisia unia olen nähnyt viime aikoina
 
Marais, miten tuo kääntöyritys meni? Itsellä on varmaan ens viikon tiistaina edessä, jos ei nyt ultrassa selviä, että Nappula on rt. Musta kyllä tuntuu, että on perätilassa edelleen. :headwall: No jos ei käänny, niin sitten perätilasynnytys eka vaihtoehto ja sektio toinen.

Oon ollu aika hiljanen, kun supistelee koko ajan. Pelottaa vielä, että syntyy aikasemmin, kun Nappula on tosiaan aika pieni. Torstaina oli painoarvio 2,2kiloa.

Mutta nyt täytyy mennä uhmaikäsen esikon luo.

Viipi ja Nappula 36+2
 
Viipi: Ihan ok tuo käännösyritys muuten oli, paitsi että eihän se onnistunut. Ensin oli käyrillä parikymmentä minuuttia, ja sitten lääkäri katsoi tarkemmin asennon, ja alkoi nostamaan Mököä takapuolen alta ylöspäin. Kun ei hievahtanutkaan, niin sitten lopetti. Paljoa ei sattunut, vähän vaan tuntui. Sitten antoi varuilta ajan sektioon (3pv ennen la:ta), jos alan jänistämään alatiesynnytystä. Ja magneetti"tuubissa" kävin myös, se oli aikas peloittavan näköinen laite, mutta kuvittelin olevani solariumissa B) Lantiokuvista sen lääkärin pitäisi soittaa huomenna, että antaako rakenteet periksi. Vauvan sydänkäyriä ei otettu enää toimenpiteen jälkeen, kävin varmistamassa että eikö varmasti tarvitse, niin ei tarvinnut, kun vaavi ei hievahtanutkaan.

Minulla on kanssa varmaan aika samankokoinen vauva, viime keskiviikkona 2150g, nyt ei sitten arviota otettu.

Lääkäri sanoi myös, että kun peräpää on niin hyvin kiinnittynyt, niin ei tarvitse tulla lanssilla vaakatasossa sairaalaan, vaan voi tulla esim. omalla autolla. Tuskin kuitenkaan itse ajan, heh.

T:Marais ja Mökö
 
Terve,

Eeeva meidän neidillä tulee punaisesta (lohikala) kalasta isoja näppyjä pitkin naamaa.
Vaalea kala ei tee mitään. Eli voi syödä mm. tonnikalaa, seitä (kalapuikot ovat kovasana :D ). Aika monella nappulalla saattaa olla punainen kala pannassa, koska on niin paljon voimakkaampaa. Meidän pitää altistaa tyttöämme punaiselle kalalle kevään ja kesän mittaan. Joten saas nähdä kuinka käy ajan kanssa. Toivotaan parasta.

Marais Harmi, ettei vauveli suostunut hievahtamaankaan. No, mutta eihän lääkärit anna synnyttää alatien kautta, jos olisi riskejä / komplikaatioita tiedossa. Joten eikähän se hyvin mene =) .

Täällä oli jollain synttärit. Onnea 25-vuotispäivän johdosta. (en muista kuka :ashamed: ) :flower: :flower: .

Oma (.). Tänään aamulla olin kello 8:00 taloyhtiömme pesutuvassa ja tsadaa. Arvatkaas mitä?

Olin pesemässä kämppämme kaikki viisi mattoa. Kolme isoa ja kaksi pientä. Oli pakko saada pestyksi, kun oli sen verran eteisen matot kuraiset ja tyttären kuivaksi opettelun kautta ( iso operaatio, jota aloitettu harjoittelemaan :heart: ) :heart: , niin on sattunut hieman vesivahinkoja.

Huomenna olisi tarkoitus siivota kämppä kunnolla, kun kerrankin pystyy pitkästä aikaa imuroimaan ja pesemään kaikki lattiat kunnolla, kun matot ei ole lattialla.
Sen jälkeen olin kiinalaisessa lounaalla ystävättäreni kanssa, jolla on muutaman viikon päästä laskettu aika.

Taitaa olla Karjalanpaisti uunissa valmiina, pitänee mennä kurkkaa. Ja samalla laittaa neidille ruokaa.

Aurinkoa kaikille.

Jadekettu+masuasukki 33+2 :heart:
 
myymä pikaisia paranemisia :hug:
en kanssa tiedä pahempaa tautia kun oksennustauti :x
tänne ei ihmeempiä. nukuttu on edelleen huonosti ja varsinkin kaksi viimeisintä yötä kun on vielä tyttökin valvottanut. tänään on nenä vuotanut ja nyt odotellaan meneekö pahemmaksi ja korviin :/
kerroin tuossa joulun tienoihin kun meillä kävi kaveri joka on siivoja niin tekemässä meidän joulusiivon itse kun en mitään isompaa pysty ja mies aina töissä.
eilen hän oli meillä käymässä ja käski ilmoitella kun lähden laitokselle niin voisi tulle meille siivoamaan. olis kämppä siisti kun tulee kotiin =)
mies kyllä siivoo jos ei ole töissä mutta kyllä te tiedätte nuo miesten siivoukset. mitään ei voi siirtää :kieh:
mitään tämä siivous ei tulisi nyttenkään maksamaan kun teen hänelle vastineeksi kynsiä =)
täytyy oikein harkita.
nyt halittamaan pientä nuhanenää.
 
Onko teillä muilla maha rutissut kumartuessa? Mulla on nyt ruvennu maha pitämään sellasta ihme ääntä aina kun kumarrun esim. laittamaan koiralle pantaa. Se pitää sellasta kurinaa/rutinaa/loiskuntaa, tuntuu kuin lapsvesi jotenki pyöris paineen vuoksi siellä. Epämääräistä ja häiritsevää. |O Ei siis tee oikeestaan kipeetä, on vaan epämiellyttävän tuntuista..
Oli pakko soittaa synnärille ja kysyä, kun jotenki sitä vaan mietti et mitä jos mä kumartumisella vaikka murran pikkusen luita.. :ashamed: Sen verran oudolta se tuntuu..
 
Omaa (.) Argsh... vatsatautia taitaa olla nyt kovasti liikkeellä. Olisi kiva tietää mistä johtuu, kun yht´äkkiä vatsaa alkaa polttamaan ja sit pitää jo juosta vessaan :ashamed: Vatsa aivan sekaisin... silti pystyn syömään ja juomaan ihan normaalisti. Eli ei ihan normi vatsatautia... Vatsa ollut sekaisin jo useamman päivän... mietin tässä että enteileekö mahd.synnytystä vai onko jotain vatsatautia. Onko muilla ollut tälläistä?

rv.33+1
 
Zoe-F joo vähän samalta kuulostaa joo ku maha murisis, oli vähän kiva yrittää selittää sitä puhelimessa kätilölle. "Kuulostaa niinku maha kurnis mutta ei kuitenkaan." kätilö ois varmaa ehdottanu et mee tyttökulta syömään ellen ois sanonu ettei johdu nälästä.. :LOL:
 
Kaa
Vatsatautia on tosiaan taas paljon liikkeellä, onneksi ehdin jäädä töistä pois ennenkuin sen "toinen aalto" tuli. Sieltä se olisi iskenyt kuitenkin. Voimia kaikille taudin kourassa kieriskeleville.

Itselleni on tullut takaisin se alkuraskauden ällötys-olo. Ei pahoinvointia, vaan sellaista huonoa vointia. Ei oikein tee mieli syödä mitään, vaikka on nälkä. Turhauttavaa.

Tajusin pari päivää sitten, ettei tässä ole kuin noin kuukausi enää aikaa synnytykseen. Noin keskimäärin. Voihan se olla sitten vaan viikko tai kuusi... Mutta silti. Ei pelota, mutta hieman jännittää. Hyvällä tavalla. Tänään sitten tuon ajatuksen ajamana laitoin vauvan vaatteet lipastoon jo valmiiksi, ja katselin hieman mitä kaikkea tarvikepuolelta kaapissa jo on valmiiksi. Sitten kun lähtö tulee (jos se tulee "normaaliin" tapaan kotona kärvisteltävillä supistuksilla), laitan kotona valmiiksi lakanat pinnikseen ja keitän tutit sun muut. En ennen sitä. Nyt on vaan hyvä tietää, että kaikki tarpeellinen on jo kaapissa. Hienosäätöä voin sitten tehdä ennen osastolle lähtöä tai komentaa miehen niitä tekemään. Sairaalakassi on suurinpiirtein pakattu ja kotiutumisvaatteet on kaukalossa. Eli valmiita ollaan! (Ja silti minusta tuntuu, että olen todella aikaisessa tämän valmistelun suhteen!) :whistle: :ashamed:
 
Apua!

Mikähän nyt on vialla kun aina vaakatasossa tulee sellainen ahdistava ja puristava olo. Ihan kun ei sais happea tarpeeksi ja pulssi nousee. Eilen illalla mies kokeili pulssia ja arvioi et ois n 90.. Aika korkea lepopulssi, olin ollu sängyssä jo aika pitkään.. Painaakohan maha jotain verisuonia tai keuhkoja. Ainoat mahdolliset asennot makuullaan on jommalla kummalla kyljellä tyyny jalkojen välissä..

Onkohan vakavaa? Ainakin ikävää on.. Muita samasta kärsiviä? annas rv 35+3
 
Kaa
Annas: Monellahan tuo olo tulee loppuraskaudessa kohdun painaessa palleaa ja keuhkoja. Olisiko sitä? (Toki pulssi nousee, jos ei saa happea, elimistö yrittää ekstrakovasti saada happea sinne elimiin)
 
Niin pitipä lisätä, et enää ei oo mitään asentoa missä ei tulis tuota puristavaa tunnetta. Oon jo tuolta 15 viikolta asti joutunut nukkumaan kyljellään kun happi ei kulje ollenkaan selällään.. Ja nyt viimeinenkin asento alkaa olla tosi hankala. Kohta mä en nuku enää ollenkaan ku kaikki asennot ahdistaaaaaa..

muoks* vielä, eli vauva ja kohtu varmasti painaaa keuhkoja kun viimeksi kohdun korkein kohta löytyi tosi ylhäältä kylkiluiden välistä.. Mut hankalaa on kun ei saa nukuttua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
annas00 Mulla käy yleensä niin, että kun mukava asento istuen tai maaten löytyy, niin totta kai just silloin käy supistamaan ja sitten ahdistaa ja painaa. Mut ei tätä enään kauaa kestä :)
Tosi on! Kiikkutuolissakaan ei voi silleen rennosti nojailla taaksepäin kun HAPPI LOPPUU.. (ja monesti myös supistaa)
 
Alkuperäinen kirjoittaja annas00:
Apua!

Mikähän nyt on vialla kun aina vaakatasossa tulee sellainen ahdistava ja puristava olo. Ihan kun ei sais happea tarpeeksi ja pulssi nousee. Eilen illalla mies kokeili pulssia ja arvioi et ois n 90.. Aika korkea lepopulssi, olin ollu sängyssä jo aika pitkään.. Painaakohan maha jotain verisuonia tai keuhkoja. Ainoat mahdolliset asennot makuullaan on jommalla kummalla kyljellä tyyny jalkojen välissä..

Onkohan vakavaa? Ainakin ikävää on.. Muita samasta kärsiviä? annas rv 35+3

Minulla tuollainen ahdistava olo tulee jos olen pystyasennossa :/ Jota tosin olen tehnyt tosi vähän, kun olen ollut jo kuukauden pakkolevossa... nyt voi jo pikkasen alkaa liikkumaan... ellei rupea supistelemaan kovasti. Yhtenä päivänä tein ruokaa n.15min pystyssä niin johan tuli huono olo. Ruokaa meinasin ruveta syömään, mutta ei pystynyt. Kylmä hiki tuli, öklötti ja huippas... heitin itteni sit levyks lattialle ja nostin jalat sohvalle... luulen että verenpaine romahti aikasta alas... paineet olleet tosi alhaisia... vähän väliä n.100/50 tai alle. Siin sit makoilin jonkun aikaa ja kun tuli parempi olo nousin ylös... ja eikun sama juttu. Pakko oli mennä makaamaan sänkyyn (kyljelleen tyyny jalkojenvälissä :) ) Ja ikkuna oli pakko avata kun tuntui että happi loppuu... Mietin myös voisiko tälläinen johtua siitä kun masuasukki painaa päällään noita isoja suonia alapäässä |O Lepopulssi on minulla muuten reilu 100. Paljonkohan se olisi jos vähän liikkuis. :LOL:

rv33+1
 

Yhteistyössä