**Maalismasut 2009** elokuussa

Viettelen tässä ansaittua vapaapäivää! Huominen kauhistuttaa, kun aamulla on lääkäri ja terkka ja sen jälkeen pitäisi ehtiä autokoulun toisen vaiheen liukasrata-harjoitteluun. Meinaa tulla kiire. Toinen vaihe on kyllä todella hölmä keksintö. Olen ajanut autoa noin 8 vuotta ja nyt menen harjoittelemaan, miten liukkailla ajetaan. :kieh:

Lääkäriinkään ei huvittaisi mennä, kun juuri torstaina oli ultra ja sen jälkeen oli verikokeet. Ja taas huomenna on verikoetta ja pissanäytettä ja ronkkimista.. Ehkä lääkärikikäyntikin on ihan hyvä juttu, mutta kun kaikki käynnit osuu niin lähelle toisiaan.

Alkaa palstailijoilla vähän olo paranemaan! Siis osalla, toisille, vielä pahoinvoinnista kärsiville jaksamisia! :hug:

Gallupista Poika- vai tyttöolo? Nooh, jos katsoo tuota miehen sukua, niin todella poikapainoitteistahan se on. Mutta itsellä tällä hetkellä tyttöolo. Me aiotaan kysyä rakenneultrassa sukupuolta. Tykkäisin tietää, kumpi siellä möyrii..

Kasteesta En ole varma, kastetaanko vauvaa vai ei. Itse liityin kirkkoon viime vuonna, koska menimme kirkossa naimisiin. Lapsuudessani äidin puoli oli erittäin uskonnonvastaista, isän puoli taas hartaita katolilaisia. Sain itse valita, kumman puolen otan. Ja tänä päivänäkin olen jossain siinä välissä. Ehkä lapsemme saa sitten itse valita, haluaako kasteen.. Meillä on miehen kanssa vielä vaiheessa tämä pohdiskelu. :) Mites muut? tullaanko kaikki maalisvauvat kastamaan? =)

Oma olo Pahoinvointia vain silloin tällöin. Olo alkaa normalisoitumaan. Viime päivinä vaivannut hammaskipu ja päänsärky, johon olen ottanut panadolia. Hampaidenpesu vaikeaa, kun yökötyttää hammasharja suussa.
 
Kasteesta ja kastemekosta: Ehdottomasti kastetaan lapsi. Sekä minun että miehen suvulla molemmilla omat kastemekot. Meidän mekko tosin on niin pieni, että saattaa olla ettei mahdu. Pieniä tyttöjä vaan kastettu siinä. Veli joutu pojalleen hommaamaan jostain isomman :)

Mulla on ihan poikaolo. En tiedä, mistä se johtuu. Mies on sitä mieltä, että tyttö tulee. Saas nähdä kumpi on oikeassa.

Pahaaoloa riittää 24/7.Toivottavasti pian helpottais. Torstaina neuvolan lääkäri. Sijaisterkka tosin meinas unohtaa varata koko ajan. Soitteli myöhemmin samana päivänä, et tämmönen unohtu. Mitäköhän muuta mahto unohtua?

Inkaliina ja AnniAapeli 9+1

 
mulla kans tuo pahoinvointi on hävinny... nyt ei pariin viikkoon oo tarttenu kärsiä ollenkaa. :)

galluppiin: jostakin syystä on koko ajan ollut poikaolo, mutta en syytä tiedä :D

uus galluppi (en tiiä onko kysytty jo, mutta kuitenkin) : haluaako monet tietää etukäteen sukupuolen, vai jännittää loppuun asti? itse ajattelin osittain et olis mukavampi jännätä loppuun asti, mut osittain tekis mieli sitä kysyä :D kun ei osaa päättää...

tiinahuu ja peipi 11+6 :heart:
 
tiinahuu: haluaisin tietää sukupuolen etukäteen, mutta mies on sitä mieltä että sitä ei kysytä. Siinä on se että säästyisi turhalta työltä kun tietäis etukäteen (ei viitsisi vanhoja mekkoja kaivaa esille, jos onkin poika).
 
Poikaa vai tyttöä Minä toivon tyttöä ja mies poikaa. Ei kovin yllättävää. Vielä ei ole fiilistä siitä, että kumpikohan sieltä olisi tulossa. Aiotaan kysyä rakenneultrassa josko lääkärisetä tai -täti suostuisi kertomaan/veikkaamaan jotain. Saa nähdä mikä Turussa on periaatteena kertomisen kanssa?

Kasteesta Eiköhän se lapsi kasteta ihan normaalisti. Mulla ei ole suuria tunteita uskonnosta kumpaakaan suuntaan ja muutenkin mulle kastejuhla on lähinnä juhlavampi nimenantotilaisuus. Yksi nimikin olisi tytölle jo valmiina. Kastemekko tulee siskolta, kun hankki ensimmäiselle lapselleen sellaisen uuden, kun suvussa ei ollut kiertävää mekkoa.

Oma olo Tänään on vatsasta vihlaissut pari kertaa aika inhasti. Yritän kuitenkin ajatella, että kipuja on odotettavissa eivätkä ne mitään välttämättä tarkoita. Muuten olo on aika mainio. Eilen oltiin monta tuntia kanttarellimetsässä. Vähän oli väsynyt olo se jälkeen, mut sellaista se reippailu joskus teettää.

Pari pientä bodya (56cm) tuli taas viikonloppuna ostettua

:whistle:

melita ja ötökkä 10+5
 
Sukupuolesta: Kaipa me halutaan se tietää tälläkin kerralla etukäteen. Ja jos saadaan tietää, niin kerrotaan se kyllä muillekin. Samoin varmaan nimen kanssa, eli vaikka lapsi kastetaan niin varmaankin ilmoitetaan että "xxx on nyt syntynyt". Isovanhemmat (eli meidän vanhemmat) hiukan valitti, kun kerrottiin nimi ennen ristiäisiä. Mä vaan en ole koskaan ymmärtänyt miksi nimeä pitäisi salailla sen ekan 2 kuukautta kun itse kuitenkin sitä käytetään :/ .

Melita: Esikoisesta kätilö kertoi rakenneultrassa sukupuolen kun kysyttiin. Silloin me vielä asuttiin Turussa ja käytiin ultrat siellä pääterveysaseman takana olevassa rakennuksessa. Nyt asutaankin Turun naapurissa ja ultrat tehdään äitiyspolilla. Saa nähdä miten siellä suhtaudutaan sukupuolikyselyihin. Nehän saattaa riippua jopa ihmisestä, jotkut ultraajat eivät halua sanoa mitään, kun eivät voi olla täysin varmoja.
 
Heissulivei vaan kaikille! :wave:

Syöpäkääryleiden boikotointi se alkoi sitten tännään.. Kaksi 2mg nicotinell purkkaa oon jauhanu tähän mennessä ja olo on mitä mainioin, ei tietoakaan vieroitusoireista -ainakaan vielä. Hyvä jos se vähentäminen auttoin näin paljon.

Sukupuolesta sen verran, että mulla on millon millanenkii olo, en oikein osaa aavistaa kumpi tulis. Kumpikin yhtä tervetulleita. =) Rakenneultrassa kyllä kysytään sukupuolta, mutta sukulaisille yms ei paljasteta kuin sit vasta kun lapsi syntyy.

Niinu & itiö 11+4 :heart:
 
Sain vihdoinkin ylipuhuttua miehen siihen, että muutetaan. Jipii! Nykyinen asuntoni ei tunnu kodilta. Eikä oikein tee mieli kannella miehen kamoja kahdeksanteen kerrokseen. Kun on toi hissi niin pieni. Eikä sinne mahtuis ees vaunut. :) eikun katselemaan asuntoja
 
Moi! Käytiin tänään niskapaine ultrassa ja turvotus oli alle 1mm joten ei huolta :) Kovasti pikkuinen liikkui siellä ja kaikki rakenteetki oli tähän asti kunnossa. Laskettu aika ei muuttunu.

Sukupuolesta: Esikoisesta oli kauhea pahoinvointi=huimauksen vuoksi. Ja nyt on paljo lievempänä.. Kiinalaisen kalenterin mukaan ois tyttö tulossa ja se piti esikoisestaki paikkansa eli poika tuli. Tyttö ois kiva, mutta kyllä poikaki pidetään :LOL:

Halutaan tietää etukäteen jos mahollista.. On raskaudessa ja synnytyksessä tarpeeksi jännittämistä muutenki..

Eeeva + Äppä 11+4
 
Tsemppiä kaikille jotka kamppailee tupakkaa vastaan!

Täällä tuo neiti on ollut vähän kuumeessa ja kauhee kitinä :/ Onneksi tuo mies tuli töistä niin saa hetkeksi sulkeutua tänne vintille.

Pahoinvointi alkaa helpottamaan,iltaisin vielä oksettaa jonkin verran. Ens maanantaina on seuraava neuvola ja labra,sit 9.9 on neuvola+lääkäri ja 10.9 VKS ultra. Että hetkeen ei nyt sitten taas tapahdu mitään. Toisaalta muistan kuinka loppuraskaudessa oli rasittavaa koko ajan rampata siellä neuvolassa :D

Sukupuolesta Viimeksi odotin poikaa ja tyttö tuli. Nyt ei oo vielä mitään tuntemuksia. Ei ne silloin täällä edes suostunut kertomaan,onkohan käytäntö muuttunut vuodessa?Toisaalta en edes halua tietää kumpi tulee,oiva lisäjännite. Toinen tyttö olis siinä mielessä mukava kun noita tyttöjen vaatteita löytyy. Mutta kunhan olisi terve niin ei muulla väliä.

chromo 9+1
 
inkaliina: minun porukat asuuvat kanssa kauempana, minä oon jo väsännyt molempien vanhemmille sellaiset kortit, missä on sisäpuolella vauvaruno ja siihen tulee myös ultrakuva. Ens ma olis se np-ultra niin sit lähtis kortit matkaan.. Jännää. =)
 
Sukupuolesta aiotaan kysyä etukäteen kumpi on tulossa, en vaan hirveesti luota sanoivat sitten mitä vaan, esikosta sanovat koko ajan että tyttö tulee kunnes sitten kaks päivää ennen synnytystä ultratessa selvisi että ihan selvä poikahan täällä on... Että ei kannata ihan satavarmaks uskoo mitä ne siellä sanoo...

Kasteesta kyllä kastetaan, esikko on kastettu. Ei olla mitenkään uskonnollisia mut minusta se vaan kuuluu asiaan. Minua ei olla kastettu vauvana ja kyllä se oli kouluaikaan aika ärsyttävää kun aina kyselivät osallistunko uskontotunneille yms. Heti kun täytin 15 minut sitten kastettiin omasta halustani. Meinasin sillon teininä vaihtaa nimenikin mutta onneks en ruvennu siihen urakkaan.

Kävin äsken poimimassa mustia viinimarjoja, huomenna urakka jatkuu. Pitää pakastaa niitä isot kasat talven varalle, oon kuullu että ne alentaa verenpainetta, mun pitäs popsia niitä varmaan litratolkulla joka päivä! :whistle:

Myhkäri+mahamölliäinen 11+2
 
Hei kaikille jälleen! Viikko vierähti mummolassa ja junamatkakin sujui ihan hyvin :) Hirveästi oli tullut teksitä ja en millään jaksanu kahlata kaikkea läpi.

Pahoinvointi jatkuu ja joka ilta olen peti/sohva/tietokonepotilas viidestä eteenpäin. Kaikki liikkuminen ja touhuaminen yököttää. Ja aina jos olen jalkeilla illalla saa käydä pönttöä moikkaamassa. Toisilla kuulostaa jo helpottavan. Onnea heille :)

Ens viikolla ois ultra. Vähän jännittää jo :)

Kasteesta Kyllä meillä kaikki lapset kastetaan. Eipä olla ihmeemmin edes neuvoteltu asiasta. Se tuntuu ihan luontevalta molemmista. Kastemekko on myös tiedossa. Miehen sisarusten lapsille on tehty kastemekko joka oli myös esikolla käytössä. Se on vielä mun mielestä aivan ihana mekko, luonnonvalkoista pellavaa. Sit samasta kankaasta on kasteliina johon on kirjailtu kaikkien nimet joiden ristiäisissä on käytetty näitä. Meidän likka oli kymmenes ja tämä uusi bebe on kahdestoista.

Tyttö/poika olosta sen verran et tuntemiset muuttuu jatkuvasti :) Tänään tuli mieleen et ois kyllä ihanaa kun meillä olis pikkuinen poika maaliskuussa. Mut nämä muuttuu jatkuvasti. Tyttöä synnyttämään lähtiessä olin ihan varma et poika tulee. Ja jotenkin vaan muistan ku mies heti mulle sanoi likan synnyttyä oikein painokkaasti et tyttö se on ja kyllä nauratti se =) Niin ja edelleenkään ei aiota kysyä, et kumpi tulee.

Mahassa on muuten lähes koko ajan ihan kumma painon tunne. Ajattelin, et oisko siitä, et kohtu on jo valmiiksi vähän isompi ja sit jotenki tuntuu ei tavalla kun se vielä kasvaa. Tuntuu et farkut puristaa vaikka maha ei kädellä kokeiltuna oikeastaan tunnu. Esikon kans mulla meni normaalit farkut jonnekin 18-22 viikoille (ylänappi auki ja vyö päällä). Venytin kyllä tarkoituksella mammahousujen ostamista ja nyt en ymmärrä miksi :LOL:

Ja ilta jatkuu vaakatasossa.. |O

annas rv 10+4
 
oletteko menossa niskapoimu-ultran yhteydessä verikokeisiin(eli siis downin syndrooman seulontaan)?Mulla on huomenna ja unohdin kysyä tarvitseeko jotenkin paastota tietty tuntimäärä tai olla käymättä vessassa ennen ultraa?Missään ei mitään ole mainittu, joten oletan, että menen näine hyvineni ja vessatettuna sekä aamiaisen nauttineena. Hitsi,kun jo jänskättää ja ihanaa saada varmuus, että tuolla todellakin on elämää :) Tulen kertomaan kuulumiseni sitten huomenna!

Genet ja elämä 11+5
 
Verikokeeseen oon menossa. Samalla otetaan ne veriryhmät ja varmistetaan et ei oo niitä tauteja. Multa otetaan myös omasta pyynnöstä pieni verenkuva hemoglobiinin takia. En kyllä oo kuullu paastoamisesta. Mut alakautta tehtävään ultraan kehotettiin menemään rakko tyhjänä. Mulle on kyllä aina ennen ultraa muistutettu et kävisitkö vessassa just ennen :)
 
Kauniin kastemekon olet tehnyt, Zoe-F! Itsekin olen ompelijatyyppiä ja olen haaveillut kastemekon ompelusta, oikein runsaasta ja paljon kangasta sisältävästä. Mutta meidän suvusta löytyisi kaksi vanhaa kastemekkoa, joita voisi käyttää. Äitini ompeli hääpuvustaan 34 vuotta sitten minulle kastemekon, jossa meidät kaikki sisarukset kastettiin, mutta ei muita. Äitini neuloi myöskin langasta 20 vuotta sitten kastemekon serkullemme ja siinä kastettiin kolme serkkuamme ja yksi heidän serkkunsa. Äitini olisi varmasti todella otettu, jos käyttäisimme jompaa kumpaa niistä. Mutta tuskin hän ainakaan odottaa tai painostaa, eihän siskonikaan niitä käyttänyt kolmella lapsellaan, vaan osti kaupasta. Ne eivät ole niin runsaita, ihania, prinsessaunelmia, joista minä olen aina haaveillut. Yksinkertaisen kauniita kyllä. Olisihan se hienoa kastaa oman sukuni puvussa, kun kastemalja tulee mieheni suvusta, miehen kummitädin posliinimaalaamana.

Joku täällä sanoi, ettei ole ehtinyt ajattelemaan niin pitkälle asti... Itse olen pohtinut jo vieraslistaa! Haluan selvittää, että mahdutaanko kotiin vai täytyykö mennä kirkkoon. Kummejakin on pohdittu, mutta ei olla osattu sitä vielä ihan päättää. Yhtä mieltä olemme siitä, että haluamme vain sylikummipariskunnan, emme muita. Mies on keksinyt jo tytön nimenkin. Kolme jopa. Ensimmäisen kelpuutin, muita en, enkä muutenkaan halua kolmea nimeä. Tyttöä emme ole erityisesti toivomassa, eikä ehkä haluta selvittääkään sitä etukäteen. Mutta mieheni äidillä on kohti yhdeksääkymppiä menossa oleva herttainen ystävätär, jolta mieheni tämän vanhan nimen bongasi. :)

Kaa! Mun synnäri on TAYS/VAS. Ikä 34v. Mulla ei ole hajuakaan noista lasketunajan laskutavoista... Mä oon tuossa 3.3. listassa, mutta Taysin lapsettomuuslääkäri laski mulle ajaksi 5.3. En tosin tiedä, miten sen on laskenut. Koeputkihedelmöitys (joka on aina 2+0) tehtiin 11.6. Neuvolan terveydenhoitaja laski yhdellä päivällä mulle eri raskausviikot, kuin mitä Tays... Tosin pyysin, että merkitsee niinkuin mulle oli Taysissa laskettu. Onkohan niissä jotain eri laskutapoja?

Rv 11+5
 
Taas on vähän tietämätön olo. :( Pitääkö mun ite varata aika lääkärille ja milloin siellä tulisi ekan kerran käydä? Toisen neuvola-ajan varaan varmaan uudesta asuinpaikasta. Millä rv:llä te olette käyneet toisen kerran neuvolassa? Se mun terkka ei varmaan juuri siksi antanut mulle toista neuvola-aikaa, koska mun oman alueen terkka on vielä lomalla ja olen itse muuttamassa eri paikkakunnalle.

Olo on jo viidettä päivää hyvä, ei pahoinvointia. Väsyttää toki edelleen, vaikka tulee nukuttua kunnolla. :) Huomisesta alkaen neljä yövuoroa töissä, saa nähdä, miten jaksaa...

Emilia ja masu 9+3
 
Heippa vaan kaikille!!

Tervetuloa kaikki uudet!!

Mä oon kateellisena lukenu et jollain on pahoivointi helpottanu. Mulla ei loppua näy. Tänään yrjösin kolme kertaa ennen ku selvisin lähtemään kouluun. (tyhjällä mahalla tosin ku MIKÄÄN ei pysyny sisällä, ei ees vesi)... NOOOH, ehkä se tästä vielä iloksi muuttuu joku päivä.

GALLUPPI miten te muut ootte liikkunu nyt alkuraskauden? Mitä lajeja ja miten ootte voinu harrastaa urheilua?

Mä oon käyny pari kertaa lenkille = kävelyllä ja joka kerta on tullu niin huono olo, et tullessa on viimeistään ollu yrjö kurkussa. Nyt en oikein tiiä et pitäiskö vaan sinnikkäästi yrittää liikkua pahoinvoinnista huolimatta vai antaa olla?!??

ZOE-F nauroin ihan vedet silmissä sun kirjoitukselle renkaan vaihdosta jne... sori se oli niin vaan hauskasti kuvattu...

Mä sain muuten neuvolasta sellasen lappusen nt ultrasta ja siinä luki et siellä "ultra vaatii erityistä tarkkaavaisuutta ja sen vuoksi muiden henkilöiden läsnäolo ei ole suotavaa" !!!!! mun (vähäisellä)älyllä tää tarkoittais et sinne ei vois isäkään tulla!pitää kyl soittaa ja tarkistaa..

nyt iltapalalle= (mehua ja pilttiä) :LOL: ja sit nukkumaan (huom! väsymys ei oo helpottanu)

Iloista alkavaa viikkoa kaikille!!


Muty & Killiäinen 10 + 3 (?)


*muoks* mitähän nuo silmänisku hymiöt tuolla tekee... näköjään älyä on sangen vähän...
 
Mutyn Liikuntagalluppiin. Oon ollut laiska sohvaperuna tässä lähivuodet ja yhtään ylimääräistä en ole liikkunut nyt alkuraskaudessakaan. Se harmittaa todella paljon ja olen ajatellut aloittaa ainakin kävelyn. Itämainen tanssi (vatsatanssi) kiinnostaa, olen harrastanut sitä joskus. Nyt ajattelin taas aloittaa, kun syksyn kurssit alkaa. Haluan ehdottomasti parantaa rapakuntoani kohti synnytystä, etten uupuisi kesken ponnistusten. :)
 
Liikuntagalluppiin: Nyt kun tuo pahoinvoiti on hellittänyt niin vois alkaa liikkumaan enemmän. Tosin pitää varmaan hoitaa muutto pois alta ensin. Mies lupas lähtee mukaan ulkoilee, osti jopa uudet lenkkikengät. :) Mikäs sen mukavempi tapa tutustua uuteen asuinympäristöön. Oon myös ajatellut aloittaa uimahallilla käynnin. Hyvähän se vaan on harrastaa raskaudenkin aikana, pitää vaan mennä voinnin mukaan.

Eeeva ajattelinkin heti huomenna soitella uuden asuinpaikan neuvolaan. Jospa sitten selviää muutama asia. =)
 

Yhteistyössä