**Maalismasut 2009** elokuussa

Zoe-F
Miä laitoin aijaa.comin kautta.
Meill oli suvus sellanen mekko mitä kaikki serkukset oli pitän mut minust toi on kivempi ku semmonen paksu virkattu. Sehän on tietty ihan maku asia mut se meijän mekko ku alkaa olee 25 vuotta nii aika on ehkä vähäsen sitä syönny.
 
Zoe-F: Ompas nätti mekko :) Sopii tytölle ja pojalle.

Meillä on suvussa kiertävä kastemekko joka on 25v. vanha.. Siihen on kirjailtu helmaan siinä mekossa kastettujen nimikirjaimet. Oli esikoisella ja tulee olemaan muillakin :)

Mimmukka81: niin näkyy olevan :) paitsi mulla on maanantaina ultra jossa se voi vielä muuttua :whistle:

Eeeva ja Äppä 11+2
 
Eeeva meillä on kanssa sama juttu kastemekonkanssa
äitin puolelta on jokaisen mun serkun kasteessa ollut sekä osalla serkun lapsilla.
Eka serkku on syntyny vissiin jo vuonna 69

mä oon sieltä nuorimmasta päästä.
Mut se on tosi kiva perinne.
Harmi vaan et meillä ei oo kirjailtu niitä nimikirjaimia, mutta aattelin nyt jälkikäteen laittaa jonkun kortin tai vastaavaa mihin voisi sitten laittaa kaste ajat ja nimen. Mut se kirjailu ois kyllä pysyvämpi..

hieno mekko Zoe-f meneekö ekaa kertaa päälle? Mä tein yläasteella muistaakseni poikavauvan liivin. Kun piti jotain lapselle tehä.
 
zoe-f: joo multakin nla-täti kyseli tarkkaan kauanko oon ratsastanu ja onko mun ratsastettavat luotettavia. Oon kopsutellut jo 16vuotta ja tippumiset ollut äärimmäisen harvinaisia viimeisen 10 vuoden aikana, yleensä vieraalla kouluttamattomalla hevosella joka on päässyt pahassa paikassa yllättämään.. Toki riski peliähän tuo ratsastus on jos vaik lenkkeilyyn vertaa. Ainakaan viimeksi ei vielä neuvolassa kieltänyt ratsastusta. Ja muuten, hieno tosiaan tuo sun tekemä mekko! =)
 
Zoe-F: Oot sitten ajatellu jo ysillä näin pitkälle ja tehny tosi upeen kastemekon!
Itte nykersin pienenpienen neulepuseron, luonnonvalkonen helmineuleella. Neulomisesta en ole erityisemmin koskaan pitänyt vaikka käsitöistä kyllä...mutta tulipahan tehtyä.. Onhan tuo nuttu tallella ja ehkä käyttöönkin voi ottaa sit joskus. Ei yhtä juhlavaa kuin sulla, mut jotain =) .

Lapsilukumäärästä: Kyllä itse ei oikein uskalla ajatella niin pitkälle... Ikääkin jo on, joten olisimme näin ohdakkeisen polun jälkeen alkuun oikein tyytyväisiä ja onnellisia edes tästä yhdestä... Ehkä kuitenkin kaksi naperoa on ollu aina sellanen haave.

Eternal-life: Huomasinki tos tänään vasta, että meillä on paitsi LA:t lähekkäin, niin myös synnäri sama! Pinos ei tällä haavaa näytä olevan muita samalla synnärillä...

Rattoisaa lauantai-illan jatkoa/ öitä!

kaatjuska + kunto 9+6
 
Hei!

Haluan liittyä joukkoonne. Elikäs olen 30 vuotias ja asustellaan perheen kanssa Espoossa. Perheeseen kuuluu avomies -82, poika 09/03 ja tyttö 12/07. Ja tämän pikkukolmosen laskettuaika 30.3. Kävin viime viikon keskiviikkona varmistamassa että masus todellaki on jotain eli yksityisel kävin ultras. Seuraava ultra onki sit sikiöseulonta Jorvissa, eli niinku se niskapoimu-ultra.
Mullahan on noi synnytykset ollu aika lyhyitä. Ensimmäinen 7,5 tuntia ja toinen noin 5 tuntia. Ja sit ku korkee kipukynnys niin en välttämättä tunne niitä kaikkia avaavia suppareita ja sit onki jo kiire. Jännää ehtiikö sitä sairaalaan ollenkaan tän kohdal ;) Varmaanki leiriydyn sairaalaan pihaan ennen laskettua aikaa. Ja tosiaanki viimeks en ehtiny saamaan mitään kivunlievitystä. Olisin halunnu epiduraalin ku se toi suuren avun esikoista punnatessa.
Laitoin kaupungille vuokrahakemuksen sillä isompi asunto on saatava ja mielellään ekasta kerroksesta tai sit joku hissillinen taloyhtiö sopii kans. Nyt asutaan luhtitalossa tokas kerrokses ja aika hankalaa olis kahden pienen lapsen ja kauppakassien kanssa. Esikoinen nyt tietty menee ihan itekseen :)
Mulla tahtoo pahoinvointi tulla iltaa kohden. Ja on aika karmee, toisin kuin muissa raskauksissa sitä ei juuri ollutkaan. Ja väsymys on tietty kans. Toisinaan otan nokoset tytön kanssa. Ja joskus sitä vaan vahingossa nukahtaa siinä imettäessä.
Mutta nyt lähen aamutoimiin tai sit istuksimaan sohvalle :) Hauskaa sunnuntaita!
 
Zoe-F
Moi!
Kiitti mekon kehuista, kyllä sitä tuli näprättyäkin.
Tänään on sitten sytkäri kateissa, tupakat loppu ja lisää ei tuu ja laastari olkapäässä.
Zoe ja Öttiäinen 9+2 :heart:
 
Sunnuntaita! Myö sitten eilen kerrottiin koko suvulle tulevasta vauvasta pojan 2v. synttäreillä. Mun porukat alko heti pillittämään ja niin kun arvelinkin miehen vanhemmat tokas vaan totisella naamalla et onneks olkoon... Mua sitten jäi niin perkuleesti kyrpimään kun kaikki vaan onnitteli minua eikä kukaan sanonu mitään isukille! Ihan kun minä yksin oisin tän vauvan alulle laittanu... :ashamed: No, ei mies tuntunu olevan millänsäkään, ne on varmaan taas nämä hormoonit...

Myhkäri+mahamölliäinen 11+1
 
Tai tuota nyt ollu usein ja nyt mulle riitti. Ku ei tule mitään meidän yhteydenpidosta niin parempi olla hissukseen. Mul palo käämit ku ei se tule esikoisen synttäreille taaskaan! Ekaks syy oli rahapula, asuu siis tampereella. Ja sit ku ihmettelin miten on varaa käyä baareilemassa ku eka valitettiin että hyvä ku on varaa ruokaan. Mut kuitenki, sit syyks vaihtu se etteivät tykkää kyläillä. Niin mun puolest olkoot. Tekosyiden keksiminen sai mut sit raivon partaalle. Ja tuntuu niin pahalta pojan puolesta vaikka eihän se sitä ymmärrä tietenkään. Sori tää vuodatus mut oon niin raivona nyt. Ja kaikkihan on tietty mun vika. Ja mul ei kuulemma ole kaikki ok. Heh. Oonki tämmönen ongelmatapaus joo.
 
Zoe-F
Niinu86 Miä lensin hevosen selästä ku naapurin likka sano käyväsä ajaas liiat lämmöt pois. Paskat, se ajo sen kaakin vaa lämpöseks. Aika kauan roikuin siin mukan mut sit lipest jalka jalustimelt. Onneks jaksoin pitää viäl hetken kii. Tipuin traktorin auran viereen. Taju lähti ja liikuntakyky melkein viikoks.
En ratsasta enää. Mulle kaakkii vaa leivän päälle.
 
zoe-f kuulostaa kyllä pahalta ja naapurintyttö varsin epäpätevältä. Surullista että tollasta pääsee sattumaan, niin hieno harrastus muuten. :'( Mie oon taas puhunu vaan hevosista niin pitkään ku jotain oon osannu puhua, et en osaa enää vierottaa itteeni koko hommasta vaikka välillä sattuu ja tapahtuu tuttavapiirissä ja itsellekin. Kerran itsekin maastossa jäin kahden puun väliin kun vieras hevonen jolla ratsastin sai hirveet sätkyt autosta.. :D Silloin se ei paljon naurattanu kun jalassa oli reikä, mut nyt se ajatus huvittaa. :)
 
Zoe-F
Naapurin likka vissiin ihan pätevä, ei vaan tunne meijän hevosii.
Meil ei oo mitää tavallisii kaakkei, ku molemmat on entisii ravihevosii.
Toinen on vähän pahapäisempi mut miä ratsastin sil lällykäl.
Se pahapäisempi on kyl aika hassu.
Se söis sen kaverisakii eväät omiesa lisäks.
Ei se ees anna kovin monen taputella itteää.
Kumma kyl se uskoo minuu. Voi johtuu siit et ku miä annan sille "risuu" jos se ei tottele. Heiluttelen sellast vetreetä oksaa ilmas ni siit lähtee sellanen ääni mistä se ei tykkää yhtää.
 
myymä
Zoe-F Tosssssi nätin mekon oot kyllä väsännyt :)

Mä olisin halunnut jatkaa ratsastusta raskaudenkin aikana mutta mulla on niin paha hevosallergia, että ilman allergialääkkeitä ei toivoakaan astua tallin lähellekkään, ja nyt allergialääkkeet ei sitten ole suotavat :( En mä muutenkaan käy kuin kerran viikossa, joten sinänsä menetys ei ole suuri, mutta kyllä niitä heposia ikävä tulee :(

Pahoinvointi on ohi!!! ONko se sitten hyvä asia, toisaalta, mutta kyllä se vähän pistää pelottaakkin, että joko rv 9+ se on ihan normaalia?
TOIVON SYVÄSTI!!

Torstaina olisi sitten neuvolassa sydänäänten kuuntelu, sitä odotellessa.... :heart: En tahdo taas pettyä. en en en en en suostu luopumaan tästä vauvasta enää!!

Myymä ja pikkuvelisisko 9+2
 
Kaa
Helskutin helskutin helskutti! :kieh: Kirjoitin pitkät pätkät ja sitten hävitin tekstin. En jaksa enää kirjoittaa uudestaan... Pyh. Uudet on joka tapauksessa lisätty listaan, tervetuloa. Lyhyesti omaa napaa; hääpäivä tuli vietettyä, mukavaa. Olo on vallan oireeton. En jaksa edes enää hermostua siitä, vaan yritän unohtaa sellaiset huolet sinne ultraan asti. Minkäpä tässä mahdolliselle tapahtuneelle voi.
 
Zoe-F
Moi!
Mul on ollu nyt nettailu pelkän mokkulan varas kaks viikkoo nii ei paljoo tuu juteltuu.
Ärsyttää ku just saa tekstin valmiiks ni yhteys pätkäsee :(
Mul ei oikeestaa paljon muita oireit oo nyt ku muistaa vitamiinit ottaa muutaku jonkin sortin mahan painaminen. ( ?? Jos joku ymmärtää minuu )
Myymä Äiskäl ja sen miehel on kaks isoo hevost ja kolme (plus yks lainakoira) ja kissa (plus yks lainakissa) Ni ei kerkee allergioimaa. Mulla on kyllä kissa-allergia mut se ei haittaa ku ne katit on ulkokattei.

Tänää on ollu suht iisi päivä. Laastari kädes ja ainuttakaa tupakkaa en oo polttan. Limat irtoo inhottavast. Mut tupakkayskä ei oo viäl tullu. Se tuleeki sit varmaa yöks :|
Mieskin on vissiin lopettamassa. Tänään poltti vaan neljä tupakkaa ja normaalist joku 20-30 päiväs. Oon kyl tosi ylpee siit. Eikä se vetän ees lauantain kännei ku miä kiukuttelin siit sille niin pahast.
Oikeestaa niin pahast et se on nyt tual vaihtaas mulle eturengast.
Kaahasin suutuspäissäni kotii perjantain ku se oli kännis ja niin nopees vauhis kurvasin mutkan et kumi irtos hetkeks vanteest ja ilmaa pääs pihalle.
Noh, ne renkaat oliki jo niin sileet et oli vaihdon tarpees :LOL:
Jos joka päivä olis yhtä helppo ku tää. Mul on viikoks laastarit ja varmaa otan viäl toiseks viikoks ja hätä varan laimeimmat purkat mut en käytä ellei toooosi toooosi pakko.
Vähän tupakointi pyöri mieles tos ruuan jälkee mut miä rupesin kattoo telkkarist sit pikkujulmureit.
Eilen tuli ostettua kaikkea arkistoistointi tarviketta tiimarista ku oli suunnitelmissa että mun tietokonepöydälle (Rakensin itte 2metrii pitkä ja 60cm "syvä" ) tulee hoitopöytäkin.
Vaatehuonetta pitäis alkaa tyhjentää kunhan löytäis pahvilaatikoita.
Muutossa jäi remontti tavarat sinne.
Sitte pääsis laittelee hyllypapereit ja ostelee kaikkee.
Mut mitää en osta ennen ku oon käynny siäl np-ultras 3.9.
Mulla tulee palkkaki just sopivast viimenen päivä.
Taijan pitää sen syyskuun ekan viikon vielä koulusta vapaata kun mulla on kaikki noi ultra ja oikeuden käynti (istun syyttömien aitios, mies ajo mun autoa päin, jätti ilmottamatta, mut oli sen verta dorga et jätti autosa siihen vieree noin 40cm päähän mun autost. Hyvä et pääsin kuskin ovest ees sisää )
Just sattuu mun seuraava neuvola miehen synttäripäiväks.
Miä en ottan sit mukaa ekaa neuvolaa, pitäiskö mun ottaa se nyt?
Onkohan se ihan ok?
Jos siäl kuunnellaa niit sydän äänii, miä haluisin et mies on mukana. Miä yksin kävin ultras sillo ku oli ongelmii ja viimeks näin itte ne sydämenlyönnit.

Sori tää jutun purkaus. Miä oon vaa jotenkii niin euforises tilas.
Alan jo olee vähän enemmän luottavaisin mielin et tää raskaus on ihan totta.

Zoe ja Öttiäinen 9+2 :heart:
 
Täällä minä vaikka oikeastaan pitäisi olla jo maate!mutta halusimpa kysäistä onko muilla jo yökötys oireet ohi? Mulla on pahin jo ohi vaikka viikkoja on 10 tänään,tuntuu hassulta kun eikoihin pikku potkuihin niin pitkä aika vielä mutta onneksi on lääkäri keskiviikkona niin jospa sitten kuulisi sydän äänet! ja onhan noita muita oireita niinkuin selkäkipua ettei vain aamuisin ikinä nuku liikaa ja eilen särki hassusti takapuolen päältä jalkaa tai reittä oikeastaan!
Tulipa valitettua mutta näitä särkyjä ei muissa odotuksissa ole näin alkuvaiheissa ollut mutta jospa ikä tekee heh heh sitä kun on 28 eli taitaa vaan olla lihakset huonossa jamassa!!!
 
Zoe-F
no mulla on alaselkä tuntunut hassulta ja väsyneeltä mutta luulen että johtuu siitä kun lensin hevosen selästä.
Mullakaan ei ole ollu enää pahoinvointii eikä sitä paljoa ollutkaan kun söin vitamiineja.
 
myymä
Huomenta tytöt :)
Ei olisi pitänyt mainita siitä pahoinvoinnin loppumisesta mitään. Yöllä monta kertaa heräsin TOSI pahaan oloon... Ja nyt aamulla joutui aamupalan jälkeen taas käydä kakomassa mutta sain psyykattua itteni jotta en oksentanut.. Nyt istun töissä ja olo on taas aika kuvotus... :x EHkä pitää vaan asennoitua siihen, että masussa todella kaikki on hyvin! sitä syvästi toivon!
En millään malttaisi odottaa torstaihin asti että kuulee sydänäänet....

Tein elämäni ensimmäistä vispipuuroa ja tein sen vielä punaviinimarjoista :) Tuli kyllä aikas nam nam!! :) Otin sitä töihinkin mukaan... mumskis...

Myymä ja pikkuvelisisko 9+3
 
Huomenta!

Mullakin nyt muutaman päivän sisällä tapahtunut olossa iso muutos. Pariin päivään ei oo oikeestaan ollu sitä etovaa oloo ja jaksan olla pitempään pystyssäkin. Eilen käytiin jopa pienellä kävelyllä! Eli ehkä se tästä pikku hiljaa helpottaa (koputtaa puuta).. Tosin nyt on ollu jotain pieniä kiputuntemuksia mahassa, mutta ehkäpä ne kuuluu asiaan.

Ens viikon perjantaina mulla on eka lääkärikäynti, siellä siis tehään sisätutkimus ja kuunnellaan sydänäänet. Sinne en ota miestä mukaan kun se on koulussa. Kun sit heti seuraavan viikon maanantaina on ultra niin näkee pikkusen sitten.

rv 9+5
 
Aamupäivää kaikille!

Jokos täällä alkaa olla parempi fiilis :) ?

hattivatille heti lämpimät onnittelut rouviintumisesta :flower: !

myymä: Sullahan on ihana pieni masu. Ja mitä oireisiin tulee, niin noinhan tuppaa menemään, että pariin päivään ei oo mitään ja sit yhtäkkiä olo on taas huono :/ . Kaikki on varmasti ihan hienosti :hug: .

oireista: Mulla on taas alkanut tulla niitä repäisykipuja. Äkilliset asennon muutokset repäisee kipeästi alavatsalle. Huomasin nuo kivut siitä, kun lauantaina hyppäsin pakettiautosta ulos ja repäisi niin kipeästi, että taivuin kaksinkerroin :eek: . Toivottavasti kyse olis vaan kohdun kasvukivuista :/ .

kastemekosta: Meillä oli esikoisella käytössä miehen vanha kastepuku. Siinä on kastettu jo 5 pientä poikaa ja ekan kerran puku on otettu käyttöön vuonna -78. Se on oikein nätti, tehty anopin hääpuvusta ja hunnusta. Jännä juttu mutta pukuun ei ole tarvinnut vielä koskaan vaihtaa vaaleanpunaisia ruusukkeita. Mulla vaan on vahva tunne siitä, että ens keväänä mulla on kova homma vaihtaa sinisten tilalle vaaleanpunaiset.

Gallupia: Onko kenellekään tullut vielä tyttö/poika-oloa? Mulla oli esikoisestakin vahva tyttöfiilis ja rakenneultrassa olisin varmaan lentänyt pepulleni, jos en olisi ollut makuuasennossa, kun kätilö ilmoitti olevansa 100% varma pojasta. Kai meille tulee toinen poika, kun mun tyttöoloihin ei voi luottaa... :D

np-ultra: Huomasin, että on kovasti eroja siinä mitkä viikot on parhaat ultran tekemiseen. Mulle sanottiin 11-13 ja siksi mut huolittiin sinne vasta 12+3 :/ . Toivottavasti ei vaan olisi liian myöhäistä. No, verikokeeseen menen vielä lisänä, joten kai siihen tulokseen voi luottaa.

Luin muuten vanhaa (kevään -08) Kaksplussaa, jossa oli odotusextra. Siinä joku sikiöseulonnoista väitellyt teologi kertoi, että nämä seulontaultrat on kovin ristiriitaisia. Hänen mukaansa niillä aiheutetaan kovin monille tarpeetonta huolta väärillä hälytyksillä. Arviolta 5 % ultratuista äideistä joutuu jatkotutkimuksiin ja VAAN 2,5% näiden äitien sikiöistä löytyy jotain kromosomi-/kehityshäiriöitä. Eli todella pieneltä osalta. Tää rauhoitti ainakin mun mieltäni hiukan, tosin voihan se olla, että mä kuulun tuohon 2,5% joukkoon :/ .

Iines ja Sintti 11+2
 
Kaa
Noniin, yritetään hieman paremmalla mielellä nyt kommentoida.

Kalkkilisä; olen syönyt Multi Kalkki Herukka -valmistetta. Sitä olen syönyt jo useamman vuoden, koska maitotuotteiden käyttö on muutenkin melko vähäistä.

Kastemekko; enpä ole noin kauas vielä ajatellut. Mutta meillä on perheessä mekko, jossa on kastettu minut, sisarukseni ja siskoni lapset. Mekko on 70-luvun alusta, mutta vielä todella hyväkuntoinen. En sitten ole kysellyt mitä tuolla miehen puolella on ollut tapana pitää lapsella päällä. Ajattelen asiaa sitten kun se on ajankohtainen. (Joitakin kuukausia sitten löysin kyllä eräästä neulontalehdestä ihanan virkatun kastemekon ohjeen... ajattelin sitä näyttää äidilleni, jos tuo "perinnemekko" ei ole enää kunnossa...)

Uusille onnea ja tervetuloa!

Omasta olosta; olo on hyvin oireeton, ei oikeastaan mitään oireita tällä hetkellä. Etova olo kesti vaan muutaman viikon ja on nyt hävinnyt kokonaan. Turvotusta ei ole, eikä täten mitään muutosta vatsan alueellakaan. Väsyttää kyllä, tosin se voi olla ihan normaalia näin sateisena aikana. Paino on pudonnut pari kiloa, mutta eiköhän se tuolta nouse. Ruokahalu on taas ihan normaali siis. Nyt vaan odotellaan kolmen viikon päähän ultraa, jolloin nähdään ollaanko sitä vielä raskaana vai ei. Ystäväni on kyllä luvannut ultrata minut ihan milloin vaan, jos tuntuu siltä. On itse siis neuvolan terkka toisella paikkakunnalla. Ja oma terkka kyllä kuunetelee sydänäänet milloin vaan on tarve. Nyt pitää vaan olla kärsivällinen ja yrittää odottaa sinne syyskuun alkuun...
 

Yhteistyössä