***MAALISMASUT 2008***MARRASKUUSSA

Miten Ninni78 sun äippäloma voi alkaa jo tammikuussa vaikka mennään lähes päivälleen samoilla viikoilla? Kun omani alkaa joskus helmikuun lopussa ja vaikka ottaisin sen varhennettunakin eli 5vk ennen la, niin pysyis helmikuun puolella!!! Olen niin out näistä jutuista, mutta olikohan painovirhe vai???
 
ääni on kuulostanut joulupukilta jo viikon ja taitaa olla jonkin asteista poskiontelon tulehdustaki kehissä, ei jaksais lähteä lääkäriin.. Flunssaista porukkaa täällä näkyy olevan paljon. Sitä on liikkeellä.. :snotty:

Pimmi84: vein paperit kelaan viime pe ja ne lupas että siitä 2 viikkoa niin pakkaus on minulla =) toivottavasti pitää paikkansa, se kelan täti vielä soitti johonki ja tarkisti ajan, kun olin niin hätäinen :LOL: äitiysrahapäätös tulee vasta tammikuussa kun 06 verotiedot tulevat niille kelaan vasta tän kuun lopussa..

Nyt jatkaan lueskelua..

Mariann 23+6
 
Laskin sen varhennetun mukaan, eli 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Sellasen ohjeen mä ainakin sain et se normaali äippäloma alkaa 30 arkipäivää ennen lask.aikaa ja varhennettu 50 arkipäivää ennen. Enkä siis laskenu millään laskurilla vaan ihan kalenterista...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tutteli78:
Miten Ninni78 sun äippäloma voi alkaa jo tammikuussa vaikka mennään lähes päivälleen samoilla viikoilla? Kun omani alkaa joskus helmikuun lopussa ja vaikka ottaisin sen varhennettunakin eli 5vk ennen la, niin pysyis helmikuun puolella!!! Olen niin out näistä jutuista, mutta olikohan painovirhe vai???



Samaa minäkin mietin. Kun minulla on la 7.3 ja kelalta laskivat että minulla alkaa äippäloma varhennettuna 9.1.2008 =)
 
Voih miten aikaisin teillä joillain onnellisilla alkaa äippäloma! Mulla vasta sen kuukauden ennen laskettua aikaa, eli helmikuun puolivälistä. Eipä sinänsä muuten mitään väliä ookaan, kun kotona poikaa hoidan, taikka siis työttömänä oon, ni kotona olohan siinä vain jatkuu edelleen, mutta rahat muuttuu, ja kelan laskureiden mukaan ylöspäin, ni siinä mielessähän sitä oottaa kyllä innolla! =)

Tein tänään pastan kaveriksi kastiketta rainbown lohikuutioista, katkaravuista, Cream Bonjour -tuorejuustosta (ei pastöroitu, mutta aattelin että kun kypsentää, ni voin sitä syödä ) ja ruokakermasta. Ne lohikuutiot oli kypsinäkin jotenki tosi outoja, ihmeellisen kovia ja jotenki kumisen olosia, eikä mielestäni ehtineet suinkaan ylikypsyä, eikä toisaalta liian vähääkään aikaa mielestäni porisseet... No, niiden lohikuutioiden omituisuuden, ja sen tuorejuuston takia multa jäi sit pastakastike syömättä, en vain uskaltanut sitä syödä! Kun kaloja koskee joku rajoitus, ja tuorejuustoja myös, ni tuntui, että mulla on lautasellinen kiellettyä nenän edessä, ni eipä siinä oikein ruokahalua sit ollu... :(

Käytiin ettimässä mulle tänään talvitakkia, ku entisestä poksahti vetoketju pulkkamäessä. Etin halpaa ja nättiä, semmosta että täksi talveksi vain, kun ens talvena toivon mukaan olen jo pikkuisen soukemmassa kunnossa! ;) Mutta ei... en löytäny mieleistä, ja jäinpä siis takitta. On mulla toki pariki vanhaa takkia jotka mahtuu masun kanssa, ja joilla voin ulkoilla esikoisen kans, mutta ollaan ens viikolla lähdössä reissuun etelä-suomeen, ja sinne ois kiva laittaa kyllä jotain vähän hienompaa ku joku vanha laskettelutakin räpsy...

Tjaah, tässäpä ne varmaan olennaisimmat, vähä tämmönen valitusvirsi-viesti tuli, ku on vähän kökkis-fiilis, vaikken oikeastaan tiiä ees että miksi. Jospa se tästä..

Ippu 21+2
 
Niin mullekin oli yllätys, että ne lauantait lasketaan mukaan, mutta näin on. Nyt olen sitten jäämässä helmikuun alkupuolella 40 päivää ennen, kun työkuvioihin sopii sillä tavoin parhaiten. Toisaalta mulla ei ole sikäli kiire, että olen ihan varautunut siihen, että synnytys on sitten reippaasti huhtikuun puolella, kun meillä on suvussa aina synnytty yliajalla ja usein vielä käynnistyksellä.
 
Eli lauantailtakin siis maksetaan, joten viikossa tulee 6xpäiväraha??

Kun on niin kauan aikaa kun oon viimex äippälomalla ollu etten tollasia enää toudellakaan muista...

Sen katoin et saan kuopuksesta 60? kuussa siihen asti että hän menee kouluun, kai se nyt edes pitää paikkansa?

Eipäs muuta...

:heart: :Ninni ja Kirppu 22+3
 
Joo kyllä ne lauantait lasketaan äitiyslomapäiviksi ja niiltä maksetaan äippäraha. Ja kotihoidontuki nousi juuri (muistaakseni) huhtikuussa siihen 60? muista kotona hoidettavista lapsista jotka ei ole kunnallisessa päivähoidossa.
Itse aloitan äitiysloman normaalin 30 päivän mukaan, kun se sitten aina on sieltä loppupäästä pois paljon päiviä jos varhennettuna aloittaa.
Eli äitiyslomani alkaa 24.2.2008

 
Miun äippäloma alkaa normaalin 30 pv:n mukaan 26.1.2008. Eli viisi vkoa ennen laskettua, joka on 1.3.2008. Kelan laskuri antoi saman kuin palkkatäti töistä. Miun virkavapaapäätös on tehty kuun alussa, enkä tiedä kauan menee Kelalle, mutta varmaan tän kuun aikana saan paketin tutkittavakseni!!! Kivaa!! Pitäs ehkä tuo vauvan kaappi pyyhkiä ja laittaa hyllyt kohdilleen, niin sais sen laatikon tyhjentää sitten.

Täällä oli keskustelua myös synnäreistä. Pitääkö sinne jotenkin ilmoittautua erikseen? Meen siis Naistenklinikalle ja oon siellä jo ultrassa ollut eli tiedot on siellä. Mun mielestä neuvolantäti sanoi laittavansa sinne jonkin ilmoituksen kun sairaalaan valittiin. Ekakertalaisena on ihan ulkona...

Ippu: Voit ihan hyvin tulla tänne etelään missä takissa vain. Tiedän, että itteä voi vanha takki ärsyttää, mutta ei sitä muut tiedä, jos puhdas on. Ja täältä isoista keskuksista voisit löytääkin mieluisan uuden! Aina tuntuu kivemmalta tehdä hyvä löyty reissun päältä, ainakin minusta.

Meillä painiskellaan pinnasänky-asian kanssa. Haluttaisi kotimaisen firman umpipäätyinen valkoinen sänky. Möhkö on musta aika hinnakas niin lyhyen ajan käyttöön, Pikkupuun hintaa en tiedä ja Niemen tehtailta olis 170 e paikkeilla. Onko muita firmoja tiedossa, jotka tekisi? Pikkupuu ja Niemi on kivan näköisiä.

Omamasu kulkee mukana mukavasti. Vauveli potkiskelee nyt paljon pitkin päivää. Jospa se tajuaisi jo nyt, että öisin nukutaan. Aika lailla saa tehdä ja liikkua kuten ennenkin, tosin jotkut venytysasennot on hankalia. Tuossa ennen saunaa nostelin käsipainoja ja ei supistellut tms. Ainoa mietityttävä asia on se, että omat paidat alkaa nyt olla lyhyitä pitkän aluspaidankin kanssa, joten Marimekot taitaa päästä joka päivä päälle. Ei viittisi hirveästi ostella uusia. Ehkä joku pidempi lyhythihainen täytyisi ostaa, jota voisi käyttää omien villatakkien kanssa. Kun ei mariraitaa viittisi joka päivä pitää...

Nyt ei voi muuta kuin mennä köllöttelemään ja lueskelemaan sänkyyn. Aamulla töihin.

Misupai ja Helmis 24+4

 
Eli tänään oli rakenneultra ja kovasti kaveri taas liikkui! :heart: kaikki muuten ok, mutta toinen munuaisallas laajentunut juuri viitearvon yli, joten tarkkailu-ultra on sit 2.1. Käski olla murehtimatta, mutta kyllähän tuo silti vähän mieltä painaa.

Jalkoja piti aika tiiviisti yhdessä, mutta veikkasi kuitenkin tyttöä, mutta oli niin epävarma et sanoi tosiaan olevan vain veikkaus. Mä olin yllättynyt koska mulla on ollu niin vahva poikatunne. Emme kumpikaan ole toivoneet jompaa kumpaa, mutta tosiaan olen koko ajan sanonut että kyllä se poika on. No saa nähdä sit maaliskuus kumpi sieltä tulee! Tosin ajattelin tuon munuaisjutun vuoksi mennä 4D-ultraan, jos siellä näkyisi jotenkin selvemmin nuo mitat, kun tosiaan olivat juuri ja juuri viitearvon yli.

Onko kellään kokemusta/tietoa tuosta sikiöaikaisesta munuaisaltaan laajenemisesta?

taimi & vatsataimi 20+4
 
Olen taustalla lukenut tätä ketjua jo jonkin aikaa, mutta en ole saanut aikaiseksi rekisteröityä aikaisemmin B)

Nyt oli kuitenkin pakottava tarve tuon taimin viestin jälkeen saada vastattua tuohon viestiin. Ymmärrän taimi erittäin hyvin, että olo on huolestunut, vaikka sanoivatkin, että älä murehdi. Itselläni oli viikko sitten ikävä 4D kokemus. :/ Siellä oli se lääkärikin todella törppö, ja huono sosiaalinen käytös oli silmiin pistävää. Hän mainitsi meille, että aivojen takakammiossa jokin sarvi olisi laajahko ja suositteli kontrolliultaa 3vk päähän. Meillä se arvo oli 8mm, ja viitearvon normaaliraja oli 10mm. Joten tosi ihmeellistä, että edes mainitsi asiasta mitään, koska arvo ei edes ylittynyt. Menin asiasta ihan paniikkiin, ja lääkäri yritti myös lohdutella (huono yritys silti), että turha murehtia, tuskin mitään kyseessä. Mainitsi vain, että saittepahan nyt kelan korvauksen sitten tästä käynnistä..

No eihän sitä voi olla murehtimatta, odottava äiti on sen verran herkkä ja panikoiva! Mutta pointti tulee tässä, eli otin yhteyttä tuon ultran jälkeen oman paikkakuntani synnytyslääkäriin, joka on myös ylilääkäri gynessä. Hän rauhoitteli minut lopulta ja sanoi, että huolta ei ole, aina tällaisissa tilanteissa jos OIKEASTI epäiltäisiin jotakin vakavaa, määrättäisiin HETI jatkotutkimuksiin, eikä mihinkään kontrolliultriin niin kun sinutkin on määrätty. Joten jos siinä epäiltäisiin jotakin ihmeellistä olevan, olisit jo "rankemmissa" jatkotutkimuksissa. Toivottavasti edes vähän helpotti mieltäsi, mutta ymmärrän erittäin hyvin huolesi.

Amanda82 22+6
 
Malla29
Taas pitkästä aikaa kirjottelen tähänkin ketjuun. Mä aloitan myös varhennettuna äippäloman ja sen on kela ja neuvolakin vahvistanut että 5.1 alkaa. La mulla on tarkentunut päivälle 4.3. tässä linkki kelan laskuriin, se kertoo tarkat päivämäärät kun syöttää siihen lasketun ajan.
http://asiakas.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Mulla työt kestää vuoden loppuun joten tuossa ei tule kuin viiden päivän katko, aion hakea puolen vuoden tuloilla.

Myös edellisen kanssa aloitin varhennettuna, koska kahdesta lapsesta sai sitten enemmän kotihoidontukea! Eli pääsi kuukautta aikaisemmin kotihoidontuelle, muuten äitiyslomalla mulla oli minimiraha. Että sillä on rahallista merkitystä milloin aloittaa.
 
Huomenet mammoille! :wave:

Misupai, ihana, kiitos! Mieltä lämmitti nuo sanasi! Ehkäpä tosiaan uskaltaudun reissun päälle siinä "vanhassa räpsyssä" ja kattelen sieltä etelästä sit sitä uutta takkia =)

taimi, minulla on vierestä seurattua kokemusta munuaisaltaan laajentumasta, kun miehen siskon vauvalla munuaisaltaat olivat laajentuneet, mutta hänellä oli sitten paljon muutakin "vikaa", sydänvika esimerkiksi, ja myöhemmissä tutkimuksissa todettiin myös down-oireyhtymä, joten sinänsä yhdyn Amanda82n kommenttiin, että jos vauvallanne epäiltäisiin jotakin todella olevan vialla, olisit jo "rankemmissa" jatkotutkimuksissa. Kälyni esimerkiksi määrättiin heti siihen... onkohan se istukkabiopsia vai lapsivesinäyte vai mikä... ja oisko siinä ollu jotain ultraamista vielä ensin... asiaa alettiin kuitenkin tutkia ihan heti, ei vain jotain kontrolliultraa useampien viikkojen päähän. Joten en tosiaan minäkään usko että mitään hätää on, eiköhän kaikki ole ihan hyvin ja vauva kasvaa ja voi hienosti! =) :hug:

Amanda82lle pahoittelut myös huolesta, ja törpöstä lääkäristä! Minusta noita tutkimuksia tekeville pitäisi jo koulussa olla jokin kurssi raskaana olevan naisen mielenliikkeistä... oppisivat jo koulutusvaiheessa varomaan vähän sanojaan!! :/

Omassa navassa ei muutoksia, vointi on hyvä, lukuunottamatta tuota hillitöntä kömpelyyden ja jäykkyyden tunnetta, sekä liitoskipuja, jotka eilen alkoivat jo pienestäkin kävelystä. Pöh! Näillä viikoilla jo! Piiiiiitkä aika noita(kin) kestettävänä vielä.

Ippu 21+3
 
Huomenia!

Ompas taas aika vierähtänyt...
Eilen oli neuvola ja hemppa oli tippunu 113 vaikka olen syönyt rautaa jo pari kk.
Verenpaineet oli 117/63, painonnousua 1167g viikko :ashamed: nyt saa sitten olla tosi tarkkana syömisten kanssa. Kohdunpohjankorkeus oli 18 eli ihan ok. Vauva touhusi kovasti joten syke oli 160. Kelan paprut sain mut varmuuden vuoksi laitan eteenpäin vasta joulun jälkeen...pakko saada äippäraha 2006 mukaan.

Lantio on löystyminen ja issiaskivut pitävät huolen siitä että liikkuminen on mahdollisimman tuskaista. Tämän takia varmaan painokin noussut noin paljon kun ei pääse lenkille.. :eek:
Suppareita tulee silloin tällöin ja napakampien aikana vuotaa limaa..joten varattiin aika lekurille heti joulukuun alkuun.

Hope08+ Nyyti 22+6
 
Taimi, älä turhaan ole paniikissa. Noi munuaishommat on aika yleisiä ja tosi hyvä, että nähtiin nyt jo ultrassa.
Meidän nyt jo viisivuotiaalla pojalla huomattiin myös loppuraskauden seurannassa munuaisaltaan laajentuminen, joka todettiin sitten syntymän jälkeen hydronefroosiksi, eli vesimunuaiseksi.
Sai pissatulehduksen estolääkityksen ja tilannetta seurattiin, kunnes sitten 18 kk:n iässä leikattiin.
Usein kyseiset vaivat paranevat itsestään, tärkeää kuitenkin on ettei tule tulehduksia ja juuri siksi on tosi hyvä, jos tilanne tiedetään jo hyvissä ajoin.
Paljon haleja ja tsemppiä, älä tosiaan oo paniikissa, vaikka kuulostaakin mahdottomalta.
t. pikkuvaemo
 
Talvista torstaita!

Hui, taitaa olla tämän talven kylmin päivä!!! Meidän mittari näyttää -5.6 astetta! Hrrrrr..
Onneksi ostin eilen sopivasti uuden pitkän untuvatakin. Löytyi vihdoinkin sopiva joka mahtui päälle. Lisäksi bongasin Zaran äitiysmalliston!! En tiennyt ennen että niillä on äitiysvaatteita. Sain sieltä kahdet sopivat housut. :)

Misupai mietit synnärille ilmoittautumista. Mä olen myös menossa naistenklinikalle. Neuvolassa piti täyttää ihan alussa se lomake minne laitettiin tiedot synnytyssairaalaa varten ja päätettiin oma sairaala. Mä olen ymmärtänyt niin että kun hetki koittaa niin sinne vaan sitten ollaan yhteydessä (mulla ainakin liimasivat äitiyskorttiin tarran jossa puhnrot ym) ja ei muuta kuin sinne vaan!
Mä haluaisin sellaiseen perhehuoneeseen synnytyksen jälkeen. Olisi kiva jos isä voisi jäädä sinne minun ja pikkuisen kanssa. Siitä ajattelin kysellä neuvolassa.

Mulla on tänään kotipäivä. Äiti tulee Turuuuust kylään ja pitäisi hiukan siistiä kotia. Pääsee hypistelemään meidän vauvanvaatteita :)
Nyt aamiaiselle!

Mukavaa päivää kaikille!

Laura&vauveli 23+2 :heart:
 
Moi kaikki vanhat ja uudet tuttavuudet. Ilmottelen vaan että nyt sitten on meikälläkin se fuckin insuliini. Mieli maassa ja suoraan sanottuna oon itkeny silmät päästä. Mullon aivan mieletön neulakammo, ajatus siitä että pistän itteäni tuntuu aivan kamalalta. Se ei mua haittaa jos joku muu mua pistää, koska voin kääntää katseen pois. Mut esim. verikoetta ottaessa mun ei kestä nähä sitä neulaa, vaan on käänettävä pää pois. Hoitaja näytti miten kynää käytetään ja ehdotti että kokeilen pistää, samantien mie romahin ja purskahin itkuun eikä sille itkulle meinannu tulla loppua. Pikkasen niinku pisti nolottaan. Hoitaja näytti säikähtävän, ehdotti että yritän pistää aluks 1 kerran ja siitä sitten nostetaan kertoja. Mua pelottaa aivan hirveesti sekin että jos pistän liikaa insuliinia, mää olen aivan kauhuissani. Sairaalastaki ryntäsin pihalle ja istuin autossa varmaan sen 10min ennen ku uskalsin lähteä ajamaan.. UÄ:tä ei otettukkaan tällä kertaa, seuraava käynti parin viikon päästä.

Marmeladi *aivan paniikissa* & Masuasukki 24+2 *autuaan tietämätön maailman murheista*
 

Yhteistyössä