***MAALISMASUT 2008*** JOULUKUUSSA

Moi kaikille!

Kiva että kaikille kuuluu lähinnä hyvää :)

Olin viime tiistaina neuvolalääkärissä ja sf-mitta oli 31cm ja sain siks lähetteen sokerirasitukseen ja myös ultraan.
Osaako joku sanoa kuinka kauan toi sokerirasitus kestää?
Ku sain ajan 8:30 ja ultra on samana päivänä klo.12 ni kerkeänkö sinne ultraan? Vai soitanko uuden ajan..

Sokerirasitukseen meno jännittää mutta sainpahan ajan ultraan! Oon jo pidemmän aikaa ollut halukas menemään ylimääräseen ultraan ku se rakenneultrakokemus oli niin huono :/
Harkittiin myös sitä 4d-ultraa mut päätin etten sinne halua, kiitos kuitenkin vastauksestasi Tiila :hug:

Suvitus+vaavi 26+6

Suvitus: Olin eilen sokerirasituksessa ja kesti 2 tuntia. Ensin otettiin yksi verikoe, jonka perään juotiin sitä litkua (joka ei muuten ollutkaan yhtään kamalaa). Sitten tunnin tauko ja uusi koe ja vielä tunnin tauko ja uusi koe. Joten ehdit varmasti ultraankin vielä :)

Nyt ehdin jo unohtaa nimimerkin, mutta joku kuitenkin kyseli olosta sen juonnin jälkeen. Itsekään en siis ole vielä saanut tuloksia, mutta itselle tuli hetken päästä juonnista vähän heikohko olo, mutta helpotti onneksi pian. Toivottavasti ei ole merkki siitä, että sokereissa jotain häikkää olisi. Ja onhan se ymmärrettävää kun ensin paastoaa 12 tuntia ja sitten juo noin makeaa päälle niin täytyyhän sen tuntua =)

Ipulla oli samanlainen vatsa kun täälläkin =)

Viikonloppuja kaikille ja voikaahan hyvin :hug:

Moi

suvitus juu kaksi tuntia siel sokerirasituksessa suunnilleen menee, ainakin miytä mä oon kolme kertaa jo käynyt niin eka otetaan se paastosokeriarvo (12h syömättä ja juomatta) sit juodaan se litku (maistuu lähinnä laimeelle väljähtyneelle cokikselle ja on kaljapullon näköinne/kokoinen) sit tunnin päästä verinäytteet ja kahden tunnin päästä ja sit pääsee pois. Eli ehdit kyllä hyvin vielä ultraan! :hug:

Mä oon menos siis tiistaina istukkaultraan, jännitän mittaileeko ne vauvaakin..

nyt viel jouluostoksille!

enne ja aarre 28+1

Sain eilen neuvolassa mun sokeri kokeen tulokset eikä ne kyllä hyvältä näyttäny. Arvot oli just sallitun rajoissa ja niitä nyt tarkkaillaan neuvolassa. Täytyy nyt olla vaan hirmu tarkkana et mitä syö ettei ne arvot tosta enään nouse. Lääkäri kysyi et syönkö mä paljon pullaa,viinereitä ja karkkia. No,en mä nyt niin kauheesti niitä ole syöny. Oon vaan niin helposti lihoavaa sorttia... Muuten kaikki oli kunnossa. Painoa on tullu alusta nyt 3,4kg. eli 200/viikko
Verenpaine oli 130/62
sf-mitta 26.
Hb:ta ei otettu kun se on ollu aina niin hyvä.
Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni. Pituus 3cm
Seuraava neuvola olis 2.1.08. Mulla on ollu neuvolat vielä 3 viikon välein mut luulen et ne ton jälkeen alkaa olemaan 2 kertaa kuussa.

Esikoinen on nyt vatsataudista selvittyään 40 asteen kuumeessa. :(

Iltoja..

Huhhuh.. Olipa siinä ilta. Yritin löytää itselleni jotain kivaa vaatetta.. Eipä ollutkaan ihan niin helppoa! Onneksi Bebes pelasti minut :) Samalla ostettiin sieltä pienokaiselle ruskovillan lapaset ja silkkimyssy. Ne on aivan ihanat.

Mua on viime aikoina alkanut jännittää/pelottaa synnytys ihan hirvittävästi. Mietin että pitäisiköhän kokeilla sitä pelkopolia. Onko kenelläkään kokemuksia? Mitä enemmän luen synnytyksestä, sitä enemmän alkaa pelottaa. En ole koskaan kohdannut kipua, joten sitä on todella hankala kuvitella mitä synnytys on... Lisäksi kärsin neulakammosta, joten epiduraalikin pelottaa! Kääk. Parasta jutella asiasta ti neuvolassa ja katsotaan mitä hassu neuvolan täti ehdottaa.

Löysin itselleni pilates-dvd:n.. Kokeilen sitä huomenna :) Ei enää viitsi ostaa kk-kortteja jumppakeskukseen, joten yritän kotikonstein pysyä edes jossain kuosissa.

Mies on taas ylitöissä.. Pitäis alkaa hänelle tehdä ruokaa, mutta alkaa mamman energiat olla vähissä! Parasta kai käydä taas kannattamassa alakerran pizzeriaa! ;)

Iltaa tässä viettelen ihan yksikseni. Muksut nukkuu ja mies firman pikku-jouluissa. Telkkaristakaan ei tuu mitään.. plää.. joku hiton men in black.. näyttäsivät nyt edes kunnon leffoja.

Täällä ollu monesta asiasta puhetta. Noi sokeriarvot tuntuu olevan täällä kovastikkin aiheena, aika usea näyttää käyneen jo siellä sokerirasitustestissä. Mie en koko testissä käynykkään vaan jouduin syyniin heti ekalta neuvola käynniltä ylipainoni vuoksi ja kyllähän ne tossa jonku ajan päästä sit kohoskin niihin lukemiin että guaremit alotin. Nyt jo mennään siinä vaiheessa että insuliinia pistelen kolmesti päivässä. alku paniikki on menny ohi ja nyt piikitys menee rutiinilla. :) Peukkuja teille kaikille testeihin! :D

Itkuhälyttimistäkin on ollut puhetta. Ei hankita, pärjätty vallan mainiosti 2 ekanki kanssa joten eiköhän tänki kaa pärjätä ;)

Pullot ja tutit sun muut keitän ihan kattilassa niinku ennenki :)

Ja sit tähän odotukseen kuuluva epämiellyttävyys, elikkäs lirahtelut kuuluu munki arkeen. Jos oikein kovasti aivastaa nii ihan varmana on alkkarit vaihdettava. Mutta no eipä tässä ole enää montaa kuukautta "kärsittävänä" :LOL:

Mutta nyt ajatus katkes.. no hauskaa illan jatkoa kaikille :D

Marmeladi & Masuasukki 28+3

Ja pitkästa aikaa siis täällä ollaan taas :wave:

Olen kyllä lueskellut muiden juttuja mutta itselle iskenyt laiskuus kirjoittamiseen. Ja tuo kuopus vienyt hirveästi aikaa, samoin tonttihommat :/

Keskiviikkona oli taas neuvolalääkäri ja tuomio oli aika hurja. Supistelut tehneet tehtävänsä ja kanavaa enää reilu sentti jäljellä ja kohdunsuu pehmennyt... :headwall: Tiistaina menen nyt sitten Jorviin ja katsotaan sisäkanavan tilanne *heittää toiveen ilmoille, että sitä olisi vielä se 3 senttiä jäljellä*. Nyt täytyy sitten ottaa (tai ainakin yrittää) rauhallisesti ja toivotaan että ei enää pahemmaksi menisi tilanne!
Muuten oma olo ihan jees. Turvotus hieman vaivaa ja väsymys aikaajoin. Kovin on minulla vielä pieni maha, ainakin ulkopuolisten mielestä, mutta omistan melkoisen leveän lantion joten sinne uppoaa hyvin. :LOL:

Nyt pitää lähteä tapettien hankintaan.

Palaillaan ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

*kleopatra ja ihmemies*

Huomenta!

Enne: Ihan tavallinen ultra terveyskeskuksessa oli. Ensin mittaili vauvaa mahan päältä ultralla ja sitten sisäkautta katto ton istukan paikan, kun ei sitä mahan päältä nähnyt, kun oli niin paljon vauvaa edessä :) Nyt sitten jatkot TAYSissa. Ainahan voit kysyä painoarviota, jos muuten ei sitä tekisi?

Misupai: Ihanaa, että sun istukka oli noussut! Täällä ollaan jo henkisesti valmistauduttu sektioon..

Onko synnytysvalmennusta enää olemassa ja mitäs sitten jos tiedossa on sektio niin onks niille joku eri?

riksu + lätty rv 27+4

Huomenta näin lauantai-aamuna!

riksu, me saatiin kutsu tammikuiseen valmennukseen, ei vaan olla vielä päätetty, mennäänkö sinne. Mulla on synnytystapa-arvio edessä vkolla 36 ja ei ole kuulemma väliä synnytystavalla sen valmennuksen kanssa. Eli ihan hyvin voi mennä joukkoon mukaan vaikka olisi sektiokin tiedossa.

Meillä oli keskiviikkona ä-polin seurantakäynti ja ultrassa kaikki hyvin. Painoarvio 1300g. Samoilla käyrillä mennään kuin viimeksikin...

Mua koitetaan tutkia tarkkaan ja vaikka ei ole ollut ylipainoa alussa eikä virtsassa ole ollut mitään, niin haluavat myös mut laittaa sokerirasitukseen. Ensi keskiviikkona on neuvola, jossa pitää ottaa puheeksi.. Onpahan sitten tutkittu sekin, kävi tuloksien kanssa kuinka vaan!

:hug: teille kaikille supistuksista kärsiville!!! Aika monella tuntuu olevan sitä vaivaa. Toivottavasti lepo auttaa, eikä tarvittais nyt vähään aikaan sairaalakeikkoja!!
Mulla supistellut välillä, kivuttomasti onneksi ja paikat olikin hyvin kiinni.

Mukavaa lauantaita kaikille :wave: pakko koittaa alkaa touhuu jotain kotonakin... arkisin kun ei töiden jälkeen jaksa niinku yhtään mitään. Pesukone pyörii jo, että aloitettu on :whistle:

Hexodus ja masumöyrijä 28+3

Puuh, koko viikon olen laiskotellut kuulumisten kirjoittelun kanssa; melkein päivittäin olen kyllä käynyt teitä lukemassa. :heart: Meillähän siis viime viikonloppuna piti olla kiva Hamina-Helsinki-Ikea reissu ja sille lähdettiinkin, ensimmäisenä yönä tuli niin hirveä kurkkukipu että luulin et kuolen siihen. Se yö meni sit niinku ihan valvoessa, ei jaksettu kuitenkaan siellä vieraassa kaupungissa lähteä mitään päivystävää terveysasemaakaan hakemaan, ei ne ois kuitenkaan mitään tehnyt. Jokaikisen 6 eri flunssan aikana (3 kk sisällä ) oon joutunu käymään lääkärissä/sairaanhoitajalla hakemassa saikkaria ja ensiks ne ihmettelee sitä ettei mulla oo kuumetta (mikä johtuu siitä ettei mulle vaan nouse kuume, mulla on ollu sitä viimeks joskus 10v) ja sen jälkeen "ahaa, jaa-a. joo oot raskaana. noniin, kuumaa mehua ja panadolia voit ottaa!" Ihan yhtä tyhjän kanssa... Ja rupee vaan ärsyttää se kuume=sairas asenne ku todellakin ihmisiä löytyy joille se ei vaan nouse.

Nyt meni vähän ohi aiheen. :D Noniin viikonloppu meni siis sairastaessa, maanantaina yritin mennä töihin mut eihän siitä mitään tullu, ensin terveydenhoitaja kirjotti mulle 2pv saikkaria, keskiviikkona rupesin yskimään niin paksua limaa etten saanu henkee ja veren maku suussa -> lääkäriin, kirjotti loppuviikon sairaslomaa ("mitään muuta ei tässä nyt oikein voi, sairaslomaa saat..." ) argh ! ... ja nyt vihdoin alkaa tuntua että helpottaa tääkin tauti ja toivon hartaasti et ois viimeinen raskaudenaikainen flunssani vaikka toiveeksi taitaa jäädä...

Sit täällä oli galluppia:
Itkuhälyttimet aiotaan hankkia, sen verran paljon on tarkoitus ulkona vaunuissa nukuttaa. Ja mökillä kun ollaan kesällä niin me vallataan asuntovaunu, niin voi sit istua iltaakin siinä ulkona muiden kanssa eikä tarvii olla vahtaamassa. Ja muutenkin, omien ja muiden kokemuksien perusteella on kuulostanu tarpeelliselta vekottimelta.
Ja kyllä, surullisen kuuluisasta virtsankarkailusta oon myös saanut osani, ja hirveän monet naurut myös. Meinasin tikahtua kun oltiin siskon kanssa karkkikaupassa ja aivastin ja samalla lorahti jotain, ja kuiskasin sen vaan siskolle ku se oli just menossa maksamaan, niin vähän se kaupantäti varmaan katto ku yhet räkättää ihan kaksinkerroin :LOL: Mun miehen mielestä tää on myös maailman huvittavin vaiva...
Mä en oo mihinkään sokerirasitukseen menossa ainakaan näillä näkymin... En oo helposti lihovaa sorttia ja SF menee ihan käyrillä. Vauvan painoarviokin enemmäkin oli pikkuisen jäljessä kun viimeks mittailtiin. Karkkia syön ihan syntisen paljon, pakko myöntää... Nyt on iskeny semmoset makeanhimot iltaisin et p a k k o s a a d a , joskus saan sen mandariineilla tms. tyydytettyä, useimmiten ajan miehen huoltikselle. :D Paino noussut nyt yhteensä 6-7kg, enkä ihan kamalan huolissani ole, terkkari sanoi että 15kg voi mun kokoiselle tulla ihan huoletta.

Omaan napaan ei erikoisempaa kuulu, eilen kirjoittelin joulukortit tyylikkäästi hieman myöhässä eli 70 sentin postimerkeillä menee. :kieh: Käytiin myös miehen kanssa kahdestaan vähän juhlistamassa meitä < 3, ihan vaan lempparipizzeriassa. Tänään on koko poppoon siivouspäivä, ja huomenna juhlitaan tuota pienempää neitoa, 5 vuotta täynnä! Ensi viikko sitten vielä töitä ja sen jälkeen alkais tän valaan epävirallinen äitiysloma.... Huiiiiii.

Nostan hattua jos joku jaksoi lukea. :ashamed:
mama-L <3 Onni 27+2

Vielä masukuva rv 27+0 (klikkaa isommaksi)

riksu82 Juu mun täytyy pyytää sitä jos ei muuten tee painoarviota vaavelista. Kiitos kun jaksat kommentoida! :heart:

mama-L Aivan ihana kuva! tosi persoonallinen odotuskuva ja jää ihanaksi muistoksi varmasti koko loppuelämäksi. Mäkin haluisin muistoksi kuvan masusta, sellaisen kauniin kuvan kuten sulla eikä pelkkää mahakumpua kuten yleensä tulee otettuu, pitää pyydellä mieheltä josko se ehtis.

enne ja aarre 28+2

Lauantaita!!

Sain eilen hyviä uutisia sokerirasituskokeesta. Tulokset oli siis ok, mikään arvo ei ollut yli sallitun ei edes lähellä. =) Tuloksethan mun piti saada vasta maanantaina, mutta ihana neuvolatäti olikin tullut viellä iltapäivästä käymään töissä ja kurkannut mun tulokset ja soitti sitten kotiin, että kaikki on ok. Ei tarvinnut sitten koko viikonloppua tressata niitten takia.

Tänään aloittelin jo tekemään joulusiivousta, kun oon ensi viikon töissä! Siivoilen tytön leikkihuoneen ja takkahuoneen, sitten täytyy vaihtaa jo joululiinat ja laittaa joulukoristeet paikoilleen. Ei jää ensi viikonlopulle niin paljon tekemistä. Mutta nyt jatkamaan siivoista!!

Hyvää viikonlopun jatkoa!!

Muumi82 ja eppu 29+4

Moips kaikki!

Osaisko joku veikata, mitä se tämä minun masulaiseni oikein puuhastelee...?
Tuntuu samalta kuin hikka, mutta tulee paljon nopeammassa tahdissa, aivan perättäisiä nykäyksiä. Tuntuu vähän niinku joltain pakkoliikkeiltä, nykii kuin olisi Parkinsonin tauti!! ;) No, silmäniskusta huolimatta en siis ollenkaan aiheesta nyt vitsaile, vaan olen lähinnä vähän huolissani, mitä tuolla masussa oikein tapahtuu? Onko vauvalla jotain pakkoliikkeitä, onkohan kaikki ok..??
Tätä on tapahtunu nyt jo jonkin aikaa, päivittäin.

mama-L, ihana masukuva!! Tosi hieno, tyylikäs. Sai kivasti ideaa omaankin kuvaan, tuon ed. sivulla olleen sijasta vois joskus koittaa vähän panostaa!! =)

Ippu 26+5

Ippu: täällä vauva saa kanssa samanlaisia tärinä / nykäisypuuskia. Jostain kirjasta luin, että hermoston kehittyminen saattaisi tehdä jotain tuollaisia liikkeitä, jotka siis ihan normaaleja. Sen parempaa tietoa itsellä ei asiasta ole, joten mielellään kanssa kuulisin jos jollain on tarkempaa tietoa! Tuskin kuitenkaan siis mitään vakavaa :)

Muumi: Kiva että sinulla sokerit oli kunnossa! :) Voi kun itsekin saisi niistä hyviä tuloksia ettei tarvitsisi täysin sanoa hyvästejä jouluherkuille...

Mama-L: Aivan ihana masukuva! Ja pikaisia paranemisia, ei ole todellakaan kivaa sairastella raskausaikana kun ei oikeen millään voi lääkitäkään. Lepo lienee paras hoito :hug:

Jaksaisikohan sitä ryhdistäytyä ja hieman aloitella joulusiivon tekoa... Kuulemma joillekkin tulee kova pesänrakennusvimma ennen lapsen syntymää ja siivoilevat innoissaan - minä haluaisin nyt sellaisen tässä joulun alla :D

Alisa 28+5

Nyt olis viikon työputki ennen jouluvapaita, mutta yhden työvuoron jälkeen olen ihan puhki! Jalkoja särkee ja alavatsalla on kipeä "vanne", että mitenkähän näihin sairaslomiin suhtaudutaan lääkärissä? En ole saikulla vielä paljon ollutkaan, mutta alkais olla aika hellittää minunkin :kieh:
Sokerirasituksessa olin eilen, mutta se oli aivan ok että jotain positiivistakin :)
Hyvää viikonloppua kaikille mammoille!

Aivan ihana odotuskuva mama-L!!Mä tajusin, ettei mun masusta oo otettu vielä yhtään kuvaa muistoksi.Jospa nyt tulis otettua sun kuvan innoittamana..

Tsemppiä kaikille supistuksista kärsiville!Ei kyllä oo kiva olla huolissaan, että vauva jo nyt tulis.Vielä olis pikkuisten hyvä kasvaa ja vahvistua.Muakin on supistellu pitkään ihan päivittäin ja välillä oikein kunnolla puristaa, mutta ei ne muuten kipeitä oo. Lääkärineuvolassa rv 25 oli ainakin kaikki ok.

Niin ja itkuhälyttimestä.. Me asuttiin esikoisen vauva-aikaan kerrostalossa ja sillon ei tarvittu itkuhälytintä.Ei siis sitä ostettukaan.Kuopuksen aikaan se on ollut taas ihan ehdoton, varsikin kun tyttö nukku 2-vuotiaaksi päikkärinsä meidän pihassa. Ja muutakin käyttöä on ollut. Vauvan tuttupullot jne. oon keittäny aina ihan vaan isossa kattilassa.

Onko muille tullu pistävää/viiltävää kipua jalkoihin..sellasta, että tuntuu kuin jalat lähtee alta.Vai miten sen nyt selittäis.. Jos mä touhuan tai kävelen päivän aikana paljon.Ei oo edes parina päivänä tarvinnu kauheesti kävellä.Mulle tulee oikeaan takareiteen, lähelle pakaraa voimakas viiltävä kipu.Pakko ottaa jostain kiinni, kun tuntuu että jalat lähtee alta.Se ei vielä ainakaan kestä kauaa, mutta usein tulee.Onko se iskiasta?! Kauheeta, kun nyt jo tollanen vaiva.Viimeksi se tuli pari viikkoo onnen synnytystä.

Hyvää viikonloppua maalismasuille!

Jade 28+3

Terveisiä päivystyksestä...

Eilen iski taas se mahdoton selkä/mahakipu ja tällä kertaa piti lähtä sitten päivystykseen ku ei pystyny olemaan mitenkään päin...
Synnärille laittoivat kun luulivat että vauvalla on hätä, mutta vauvalla oli onneksi kaikki hyvin eikä kivut ollu aiheuttanu supistuksiakaan jotka ois tuhonnu kohdunkaulaa.
Synnäriltä siirrettiin sitten kirurgisen päivystykseen jossa sain vihdoin ja viimein kunnon kipulääkkeet ja pystyin makaamaan jopa paikoillaan ja aamuyöllä selvis sitten että homma johtui sappikivistä :eek: Sappirakossa oli kiviä aika reippaastiki, mutta tulehdusta ei ollu joten eipä ne tehny sitten mitään... Osastolla olin yön yli ja aamun kun seurasivat tilannetta ja nyt pitäis vaan selvitä raskauden loppuun asti ruokavaliolla kun eivät mielellään leikkaa raskaana olevaa. Synnytyksen jälkeen voin käydä vaikka heti leikkauksessa, jos noita kipukohtauksia tulee vielä. Veikkaan että tulee kun tämä oli jo neljäs kerta reilun kuukauden sisällä :/

Tuo ruokavaliohomma pännii mua tällä hetkellä aika rankasti... Mä oon aivan hirveän perso makealle ja roskaruualle ja nyt on sitten kaikki semmoinen kiellettyä :( Ei pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia, sipsejä, suklaata (!), pähkinöitä, kakkua, leivonnaisia, torttuja... Ei siis mitään rasvaista tai epäterveellistä, ei maustettua, ei myöskään mm omenaa tai paprikaa... Huoh... Mulla menee koko ruokavalio ihan uusiksi ja rehellisesti sanottuna en kyllä tykkää :snotty: Onneksi ei tarvi kestää kuin tämä kolme kuukautta ja sitten saan mennä poistattaan vaikka koko sappirakon... Tämä äiti ei nimittäin ilman suklaata pärjää ei sitten millään :ashamed:

Vaiva on kuulemma aika yleinen raskaana olevilla, että voihan se olla ettei nuo kivet edes vaivaa synnytyksen jälkeen... Toivotaan niin...

En nyt muista teidän jutuista muuta kuin tuon mama-L:n ihanan masukuvan :heart:
Virtsankarkailusta ei oo ollu mulla ongelmaa, mutta ehtiihän se vielä...

Sänkyyn kait tässä joutais kun ei tuo ukko taida tulla enää tuolta makkarista... Lupasi hieroa selkää kun se on vieläkin eilisestä kipeänä, mutta pitänee yrittää sinnitellä huomiseen... Yöunet jäi siellä sairaalassa vain muutamaan tuntiin, että kyllähän tässä uni jo maistuis.

Pimmi 25+3

Mä yritän sekalaisesti kommentoida täällä olleisiin puheenaheisiin...Terkkuja bileistä. Olin eilen kavereiden, keitä en ole nähnyt moneen vuoteen, synttäreillä+tupareissa. Voin sanoa, että vaika jännitti mennä, oli kyllä tosi kivaa. Nauroin koko illan ihan kippurassa :LOL:. Aina kun näen ne ihmiset, tuntuu, että emme oltais oltu erossa yhtään! Nyt kun saatiin taas aloitettua näkemiset, pitää nähdä säännöllisesti. Vaikka olin selvinpäin, niiden ihmisten kanssa ei haittaa yhtään.

Sokerirasituskokeista on puhuttu. Mulle on tehty ekassa raskaudessa kun sokerit oli vähän koholla, mutta tulos oli normaali. Muistan vaan sen, miten äklö olo mulle tuli kun ei ollu syöny mitään ja sitten joutui juomaan jotain litkua.

Mullakin vauveli tärisee välillä omituisesti. Muutenkin pitää hirveetä mekkalaa :kieh:. Tuntuu olevan aika villi yksilö. No jos tulee tähän esikoistyttöön, niin ihan hyvin voi tulla villi tapaus. Hyvä tietää, että toi tärinä voi johtua keskushermoston kehityksestä.

Synnytyspelosta sen verran, että mä sain ajan kättärin pelkopolille 17.1. Mä vaadin sektiota aikaisemman huonon kokemuksen vuoksi. Katsotaan sitten mitä ne sanoo. Joudunko lisäkeskusteluihin yms. Vähän jännittää...

Muuten tällä hetkellä kaikki menee ihan ok. Ei ole erikoisia vaivoja. Vessassa pitää juosta ainakin kerran yössä, mutta se on normaalia tässä vaiheessa. Ruoka maistuu, on kokoajan nälkä.

Nyt pitää lopetella. Mummi tulee hakemaan tytön, mies on töissä ja mä lähen Itikseen katselemaan Joululahjoja. Ei millään jaksaisi, kun oltiin eilen tytön kanssa kotona vasta yhden aikaan yöllä ja itse menin nukkumaan kahdelta. Liian myöhään tällaiselle raskaanaolevalle

T: Helmi ja "tyyppi" 25+3

Huomenta!

Pimmi: Harmillisia nuo sappikivet ja varmasti kivuliaita! Ja joulun aikaan kun noita kiellettyjä herkkuja riittää... Mutta onneksi aikaa ei enää ole tämän enempää ja hyvähän se on jos kivut saa pidettyä poissa ruokavaliolla :)

Tuosta tärinästä löysin vielä keskustelua, koitan sen linkittää... http://keskustelu.kaksplus.fi/t846689
En enää löytänyt että mistä olin siitä hermoston kehittymisestä lukenut, että liekö siinä jotain perää, mutta vaaratonta näyttää kumminkin olevan!

Tutteli: meillä päin ainakin saa sairaslomaa ihan helposti. Ja jos ei jaksa niin kyllä sillon on oikeus jäädä kotiin, joten saikkua vaan hakemaan ja otat rennosti :hug:

Jade: ihan kuulostaa issiakselta. Mullakin sitä ollut joskus ennen raskautta, mutta nyt ihmeen kaupalla vielä siltä välttynyt. Koputtaa puuta... Mulla ainakin hieman helpotusta sillon toi rauhallinen kävely, lepo ja lämmin kauratyyny, en itiedä olisiko näistä apua raskausaikana issiakseen.

Alisa rv 28+6

Bellona: Täällä on yksi opettaja, joka aikoo ottaa palkan kesä- ja heinäkuulta. Itse olisin voinut ihan hyvin puolittaa palkan sijaisen kanssa, mutta kunta ei sitä sijaiselle maksaisi, vaan hänen sopimuksensa loppuu toukokuun loppuun. Yritin puhua, että laittaisivat paikan syksystä auki edes elokuun alusta, koska pitäähän vuotta suunnitellakin. Mutta olen samaan mieltä, että sinä saat itse päättää ja puolittaminen on reilua. Voisihan sitä viranhaltijana nostaa palkan vaikka koko kesältä.

Voi ku kivasti ootte sanonu mun masukuvasestain, kiitokset ! :heart:
Mies oli ihan otettu ku kerroin, hän sen otti, ihan kännykällä vaan, mutta kyllä vaalin minäkin tuota kuvaa kun on vähän erilainen. Aion tehdä vauvalle kirjaa odotuksesta jonka hän saa sitten joskus aikanaan, ollaan kuvailtu masua aina parin viikon välein, tarkotus ois pistää sit ajatuksia ylös ja muutenkin raskauden kulkua...

Parista aiheesta piti vielä kommentoida, toi pistävä kipu kuulostaa kyllä issiakselta minustakin joskaan en oo kuullu että jaloissa vois olla, sätelisköhän se jotenkin sit vaan sinne... Itsekin siitä kärsin... Se tuntuu vaan mulla jommankumman pakaran yläpuolella alaselässä, yhtäkkisenä jos nousee pitkään istumisen jälkeen tai kääntää kylkeä nopeasti, suoraan sanottuna tuntuu välillä siltä ku puukon iskis tonne jonnekki väliin, ilkeä vaiva. :/

Ja tommosta tärinää vauvalla on täälläkin havaittu, tosin aika vähän... Siks en oo huolestunu. Mutta eiköhän aika normaalia ole kun näin monella tuntuu olevan samanlaista.

Nyt taidan mennä syömään miehen tekemiä leipiä (saatiin aivan ihanaa ruisjyväleipää tänään kotiin, nams) ja katsomaan leffaa; The Ninth Gate. Epäilen että on hyvä, mutta jos ei niin onpahan ainakin Johnny Depp. :D

Kauniita unia masusille,
mama-L & Onni 27+3

Ihana reissu ja kiva oli myös tulla kotiin. Huh, kävelty on neljä päivää putkeen. Ja kertaakaan ei supistellut, ihme juttu. Varmaan vaikuttaa, ettei ollut mitään stressiä mistään.
Oli hauska hypistellä designer-vauvanvaatteita, vaikkakin aivan järkyttävän kalliita ne oli ja saivat jäädä Galleries Lafayetten hyllyille. Ostin sentään yhden jutun vauvalle, aivan ihanan vaaleanharmaan tähtikuviollisen haalaripussin. Vaikutti kätevältä, kun siihen saa laitettua turvavyöt kiinni.

Hassu sattuma eilen lentokentällä, (nuoret ja komeat)turvatarkastajapojat alkoivat arvuutella vauvan sukupuolta ja päätyivät lopputulokseen, että siellä on pakko olla kaksi vauvaa, tyttö ja poika. Toivottavasti kuitenkaan ei!

Onneksi kukaan teistä ei ole synnyttänyt meidän reissun aikana. Koittakaa mammat vielä levätä ja sinnitellä hetki. Onneksi aletaan olla jo turvallisemmalla puolella, ja pikkuisilla hyvät mahdollisuudet selviytyä vaikka syntyisivätkin etuajassa.

Ihania masukuvia oli laitettu, kivoja muistoja sitten myöhemmin.

Nyt aamupuuron keittoon. Voikaa hyvin t. pikkuvaemo ja ihmepoika (viikot ihan hukassa...)

Moikka täältäkin!

Oon ollu aika kipeenä enkä oo jaksanu mitään kirjotella, lukenu oon kyllä kaikki jutut. Ei meinaa mun poskiontelontulehdus helpottaa millään, on luultavasti viruspohjainen kun ei antibiootit oo vieläkää purru ja oon niitä jo 6 päivää kuitenki syöny :( Oon ollu ihan veto pois ja masukkikin ollu mun mielestä normaalia rauhallisempi, on varmaan antanu äidin olla rauhassa. Eilen kyllä innostui potkimaan taas niinkin et ihan sattui kun tuntui että kaveri tulee kyljestä ulos. Nyt alkaa pikkuhiljaa olo paranemaan ja ihana tunne kun jaksaa jo jotain tehdäkin. Sängyssä en oo kuitenkaan pystyny makaan kun tuntuu et siten on ollu vaikeinta olla ja hengittää ku oon niin tukossa ollu. Makuaisti oolu useemman päivän poissa ja väkisin oon suuhuni koittanu jotain laittaa, ihan vaan vauvan takia. Mut eiköhän tämäm tästä, ainaki jouluun mennessä ois kiva olla kunnossa.

Nimiasiaa ollaan vihdoin ja viimein saatu nimi päätettyä, pojallehan meillä olikin jo nimi valmiina, mut jos tämä tulokas on tyttö ni nyt on nimet sitten molempia varten :heart:

Pimmi mulla oli alkuraskaudessa kanssa ihan kauheet vatsakivut, ihan ylävatsassa ja säteili selkään asti, en sillon missään lääkärissä käyny mut sappikiviksi niitä on epäilty. Inhottava kipu siinä oli, kyyneleet vaan valui silmistä kun niin kipeetä teki. Toivottavasti saat oireet pysymään poissa ruokavaliolla. Mä olin sillon syöny melökeen levyn suklaata mikä ilmeisesti kivut laukaisi. Ja normaalisti en syö oikeestaan koskaan suklaata, sillon vaan jostain kumman syystä teki mieli.

Meidänki pitäis tänään ja huomenna tehdä vähän joulusiivousta, ei meille oo kukaan jouluna tulossa, itekin ollaan koko ajan liikkeellä mut on sitten kiva tulla siistiin kotiin väsyneenä :heart:

Pikkuvaemo kiva että oli onnistunu reissu teillä!

Eipä mulla nyt taas muuta, palataan!

:heart: :Ninni ja Kirppu 27+1

Nostan pinoa, omia kuulumisia ei oikeastaan ole kerrottavaksi...
Taistelen hirveän sisäisen raivon kanssa, lähestyvä joulu ja siihen liittyvät sukujen odotukset meidän joulunvietto-paikan suhteen on saanut minut aivan raivoihini!! Ollaan viimeiset kaksi vuotta vietetty jouluaattoa miehen perheen luona, ja vain joulupäivänä päiväseltään käyty minun vanhempieni luona.
Nyt haluaisin viettää aaton kahdessa paikassa; syödä jouluaterian miehen perheen luona, ja viettää aattoillan veljeni luona, minne tulee myös vanhempani. Joulupäivänä sit lähdettäisiin pariksi yöksi vanhempieni luo, sinne kun tulee molemmat siskoni lapsineen... Ja tämä kun ei tunnu miehelle passautuvan, sanoo, että kun kerta kahdeksi yöksi joulun aikana mennään jo minun sukuni pariin, niin voisi sen aaton sit olla kokonaan hänen sukunsa kanssa. Miten on siis toimittu jo kaksi edellistä joulua... en halua taas tuottaa pettymystä omille vanhemmilleni!!!
Ja siinä kun sitten anoppi päivittelee että 'hän kun luuli että te olette meillä aaton...' Joopa joo!! Kun on jo kaksi viimeistä joulua oltu niiden kanssa, ni taasko sitä pitäis!! Eikö voi tajuta että minulla on omakin lapsuudenperhe, joiden kanssa oleminen on minulle paljon tärkeämpää kuin miehen perheen kanssa oleminen! Varsinkin kun appivanhemmat ottaa minua tällä hetkellä muutenkin kaaliin niin superisti... ihan pelkällä olemassaolollaan! :kieh: Ja on siinä muutakin, mutta se taas on toinen ja piiiitkä tarina, niin en sitä tähän purkaukseni keskelle enää viitsi kirjoittaa.

Että saapa siis nähdä mihin meidän joulumme tästä kehittyy, kun saatais nyt ensin tämä mykkäkoulu aiheeseen liittyen purettua... ja kun löytyisi joku kompromissi. Se vain tuntuu perin hankalalta, kun itse en MILLÄÄN halua TAAS äitini mieltä pahoittaa, ettei me TAASKAAN oltaisikaan aattoiltaa heidän kanssaan. Ja jos mieskään ei anna periksi, niin... ehkä olemme sitten kummatkin aattoillan omien perheidemme kanssa. Ainoa vain, että missäköhän se tuo poika sit on..? ;) Kumpainenkin haluaisi tietysti olla myös pojan kanssa aattoillan, ja nähdä ilmeen kun pukki tulee... Tämän muuten appivanhemmat siis viime jouluna jo näki, siksi haluaisin että tänä vuonna minun vanhempani saisivat nähdä sen.
Ja kun siis sieltä vanhempieni luota kotiuduttuamme vietämme kuitenkin sen loppuviikon aika tiiviisti miehen suvun kanssa, näin ainakin tähän astisina jouluina on aina tapahtunut...
Äh. Raivostuttavaa. Ja sorry kun tänne puran tämän kaiken.... ei oikein ole ketään jolle purkaa, kun ei ole oikein ketään, jota tämä ei koskettaisi. Siis lähipiirissä...

Näillä mietteillä,
Ippu 27+0

Tänään aamusta olimme 4Dssä turun medisonarissa ja täytyy sanoa että kyllä siellä osataan. tunnin aikana saimme mukaamme toistakymmentä kuvaa, 38min videopätkää ja onnellisen mielen. Tytön tylleröinen meille kovasti itseään esitteli nähtiin haukotukset, peukun imeminen, joi lapsivettä jne...
Painoivarvio oli n. 900g ja laskettu aika mittojen mukaan aikaistui viikolla, mut eivät sitä tietenkään tässä vaiheessa enää muuta. Muutenkin kaikki rakenteet oli niinkuin pitääkin.

Tässä muutama kuva

http://www.aijaa.com/v.php?i=1347433.jpg

selvä äitin nenä ja isin suu =))

kyllä se hieno kokemus oli, suosittelin lämpimästi. Eikä haittaa yhtään vaikka köyhtyi 164?. Onpahan pikkaselle jotain sitten näyttää masuajasta kun jotain siitä ymmärtää.

Yhteistyössä