Maaliskuun mussukat 2015 -syyskuu-

Hei vaan.

Tosiaan mullahan oli viimeinkin eilen se lapsivesipunktio. Luojan kiitos se onnistui hyvin ja minulle ei tullut siitä mitään jälkioireita :saint:. Pistoskohta toki tuntuu varmaan vielä päivän kaksi mutta ei muuta. Ponnistelevaa rasitusta pitää välttää vielä tämä päivä ja pikkuhiljaa sitten alan taas liikkumaan normisti.
Toki jälkioireet on yksilöllisiä ja kukaan ei siihen operaatioon mennessä tiedä miltä se tulee tuntumaan tai miten siinä tulee käymään... :/. Keskenmenon riski on nykyään 1:200, eli joka 200;s punktio aiheuttaisi keskenmenon.

Minulle se ei tuntunut pahalta, verikokeen ottokin epäonnistuessaan on ollut paljon pahempi.
Tehtiin todella nopeasti itse toimenpide ja n. 5 arkipäivän kuluttua kuulen tulokset sekä myös sen kumpi meille on tulossa (pieni lohtu operaatiosta jossa oli riskinsä...) <3

Kätilö ensin jututti tuloksista (np-ultra ja verikoe).
Lisäksi kätilö kertoi tarkasti mitä ja miten tullaan tekemään ja sen jälkeen asiansa tunteva naislääkäri huoneeseen tullessaan vielä täsmensi joitakin asioita. Hän totesi että Np-tulos 1.9 mm on ihan normaali johon minä että niin olen itsekin käsittänut. Kun lääkäri sitten ensin ultrasi vaavin niin totesi ettei hän näe mitää poikkeavaa ja kaikki olisi sen puoleen ok. Helpotti pelkästään jo tuo tieto. Viikkoja sanoi olevan koneen mukaan 15+1 vaikka mulle nyt on laskettu että olisi 15+4, eli olisi siinä n. -3 päivän heitto. Se ainakin tietäisi sitä että varmasti mentäisiin maaliskuun puolelle LA;n suhteen mitä jostakin syystä itsekin toivon ;).
Esikoinen syntyi 40+3. Hän oli tarkka koska ei heittänyt kuin +3 päivää yli LA;n. Samaa toivon tietysti nytkin tapahtuvan.

Itse olen myös tuntemuksista masulla arvellut jo toista viikkoa että tuntisin aika ajoin jonkin nykäyksen tai muun nopean liikkeen ja joskus pienempiä hipaisuja. Sen tietää että vaavi on vielä sen verran pieni että varmaan jos hän tekee sen äkkiliikkeen joka on vielä aika hallitsematonta niin uskon että on mahdollista sellainen tuntea. Lisäksi jos esim. aivastan niin se pistää pienen liikkumaan. Onhan se selvää että kun on äkkinäinen ääni ja liike lihaksissa niin hän siihen reagoi :rolleyes:

Kipuiluista. Mulla lähinnä niitä on iltaisin kun menen sänkyyn pitkäkseen. Silloin ne venymiskivut mitkä on mulla pieniä tuntuu. Varsinkin vasemmalla puolella alavatsalla tuntuu koko ajan olevan muita arempi paikka. Arvelen itse sen johtuvan esikoisen asumisesta että kohtu olisi joutunut kovemmalle kun hänen päänsä pullotti samassa kohtaa aikoinaan. En sitten tiedä voiko asia olla niin?
En voi kuitenkaan moittia että olisi ollut kurja olo tuntemusten suhteen, oikein hyvin menee toistaiseksi ja nautin nyt siitä koska kyllä lopussa tulee jos jonkinlaista kremppaa arvelen.
Mutta hätiköidysti en voi makuuasennossa asentoa vaihtaa enkä voi istua kyyryssä siten että painaa alavatsaa eli kohtua, toisaalta luonnolista onkin että niin ei voi tehdä.
Selkä minulla on luonnostaan vahva joten arvelen sen kestävän myös tämän toisen raskauden.

Sokerirasituksesta. Minun mielestä se tehdään täällä aika myöhään kuin vasta n 4 kk ennen LA. Mutta näillä mennään. Jännää nähdä miten siinä käy sillä makeaa olen tässä raskaudessa syönyt enemmän kuin ekassa :x.

Vauvalle hankinnoista. Tämän viikon alussa hankin käytetyn sitterin koska edellinen on palautettu lainasta. Emma-merkkinen on nyt meillä. Vielä puuttuu käytännöllinen pinnasänky, sitten en enää keksi kovin erikoista hankintaa. Ne vaatteet toki jos vauva onkin poika.

Itse myös koen ehdottoman tarpeelliseksi hoitopöydän mikä meillä myös jo on. Ostettiin Ikeasta ihan perusmalli ja hyvin on meillä palvellut. Senkin puolesta mitä joku muukin totesi että hyvä ergonomia on tärkeää, selän pitää kuitenkin palvella vielä raskauden jälkeenkin hyvin. Mieheni on pitkä ja hänellä olisi aika vaikeaa vaihtaa vauvan vaippoja sängyn päällä... :/.

Vähän oli edellisellä kerralla mitään tarpeetonta vauvalle. Mutta yhden mainitsen; imetystyyny. Eipä ollut paljoa käyttöä minulla ainakaan. Pitää yrittää kokeilla vielä kakkosen kanssa mutta hieman epäilen. Siispä heitänkin asian näin päin; mikä teistä on ollut tarpeetonta jota olette hankkineet tai saaneet vauvallenne?

Yksi (vanha) idea tällekin palstalle olisi minusta kiva; että kaikki aina loppuun kirjaisivat nimimerkkinsä ja millä viikoilla on menossa. En minä ainakaan muista niitä ja olisi hyvä nähdä ne joka kerta monestakin syystä.

Hyvää viikonloppua kaikille =). Täällä Lapissa ainakin on jo reilun viikon olleet mahtavat syyssäät ja loppua ei vielä näy :cool:.

Daria 09/ 15+5
 
  • Tykkää
Reactions: lazyanne
Hienoa kuulla Daria että toimenpide sujui noin hyvin. Olen lukenut siitä niin paljon kaikkea kamalaa ja jos kohdalle vielä sattuu (olipa toimenpide mikä tahansa) jotenkin ei-ystävällinen henkilökunta niin siinä on kyllä melkoisen trauman ainekset valmiina. Mutta lupaavaltahan tuo vaikuttaa jo np:n ja ultrankin suhteen, että peukkua vaan ja mitä parhaimpia toiveita <3

Hankinnoista ei olla kyllä hankittu vielä mitään eikä edes oikein hirveesti mietitty asiaa, vaunut joo tottakai mut vielä ei oo niiden aika mut ei oikein muuta oo vielä tullu mieleen, otetaan varmasti äitiyspakkaus näin ensikertalaisina. Jotenki vaikka olis kyllä rahaakin ostaa kaikenlaista "oman maun mukaista" niin kyllä mä sen silti tahdon. Olin tossa aiemmin sitä mieltä että hoitopöytä on ihan turha juttu, että kai sen lapsen vaihtaa jollain alustalla sohvalla tai sängylläkin mut nyt kun näitä kaaripissa-ammuskakka-juttuja on täältä lukenut niin olen alkanut harkitsemaan uudestaan :D Että saattaishan se ollakin ihan hyvä juttu, ja noissa hoitopöydissähän näyttäis olevan kans fiksusti suunniteltua säilytystilaa, tasoa, laatikkoa ja koria kaikenlaista joten olispahan siinä sitten semmonen baby station kämpässä.

ON : ultra käyty tänään, viikoissa mentäs muistaakseni 12+5 ja kyytiläinen näytti olevan päivää tai lähes kahta isompi. Neuvola ja ultran hoitaja muuten laski mulle eri viikot samasta vikasta menkkapäivästä, siihen oli kai joku "laitetekninen" syy mitä nyt en muista mutta pääasia että kaikki hyvin. Päänympärysmitta ja reisiluun mitta kaikki ookoo ja niskaturvotusta 1.2 eli normaalin rajoissa ja tänään sitte tulikin jo myös labrasta postia että ei trisomia 21-riskiä. Seulooko ne mitään muuta? Tämäkin on mulle vielä vähän epäselvää.

Dopplerista on ollut paljon iloa, mäkin olen saanut sillä jo monta kertaa muksun sykkeestä kiinni kun tajusin kuunnella alempaa, siellä se kuulostaa menevän kuin pieni juna. Kiitos sinä joka täällä vinkkasit että kannattaa hakea ääniä ihan lähes sieltä biksurajan alapuolelta! :)

Iltaisin on aivan älytön turvotus, maha vaan pamahtaa esille päivällisen jälkeen ja on suorastaan tuskallisen pinkeä kantaa, tuntuu että hengittäminenkin on hankalaa, että jos tämä nyt on tätä niin mitä sitten kun se on iso myös muuhun aikaan päivästä :D Odotan pelonsekaisella ilojännityksellä.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Mä olen tässä sellasta pähkäilly ton äitiyspakkauksen osalta, että missäs vaiheessa vaihtuu pakkauksen sisältö? Eli tullaanko me saamaan se pakkaus jota jo nyt jaetaan, vai saadaanko me uutta mallistoa?
 
Kommentoinpa minäkin hankinnoista: meilläkin hoitotaso on ollut ehdottoman tärkeä, esikoiselle hankin kirpparilta muutamalla eurolla sellaisen puisen hoitotason, jonka saa pinnasängyn päälle. Vaippoja ym. hoitovälineitä olen ensin säilyttänyt pinnasängyssä siellä jalkopäässä, kun ensikuukausina vauva on niin pieni eikä liiku yhtään, niin sinne päätyyn jää paljon tyhjää tilaa. Ja kun vauva kasvaa ja alkaa liikkua, olen siirtänyt tavarat koriin, jonka olen kiinnittänyt pinniksen päätyyn. Suosittelen, etenkin jos tilaa on vähän! Tämä on myös edullinen ratkaisu ja on toiminut hyvin ainakin meillä. Edelleen vaihdan vaipat kuopukselle (nyt 10kk) siinä, meillä kun käytetään kestovaippoja, niin ei ole housuvaipat käytössä.

Daria09 kyseli turhista hankinnoista. Esikoiselle tuli ehkä hankittua eniten turhaa, olin mm. ostanut rintakumin ja maidonkerääjiä valmiiksi, joita ei siis tullut käytettyä. Lisäksi sain lahjaksi pinnasängyn päälle kiinnitettävän soivan mobilen, joka oli kyllä ihan kiva, mutta heti kun vauva alkoi liikkumaan ja sai itse mobilesta otteen, sai sen rikki. Sen jälkeen ei ole meille soivia mobileja hankittu :) Yksi turha asia, sitten vanhemmalle vauvalle, on meillä ollut kävelykärry (niille jotka ei tiedä: sellainen valtavan kokoinen tuolimallinen härpäke, mihin vauva laitetaan istumaan ja hän voi sitten halutessaan lykkiä itseään sillä eteenpäin ennen kuin osaa kävellä). Saatiin sellainen kuopukselle lainaan, mutta hän ei ole viihtynyt siinä hetkeäkään ja nyt se vie ison osan meidän muutenkin ahtaasta vaatekomerosta :)

Tänään kaivoin ekaa kertaa äitiyshousut esiin, alkoi niin normivaatteet kiristää :) Onko täällä jo moni vaihtanut äitiyshousuihin? Mulla on vanhimmat äitiyshousut aika monen vuoden takaa (kohta 8 vuoden), mutta edelleen ne toimii ihan jees. Jotain uutta tekisi mieli kyllä ostaa, äitiysfarkkuhametta tai lappuhaalareita mietin...jotenkin tuntuu, että ne kannattaa ostaa jo tässä vaiheessa kun kerran äitiysvaatteisiin aikoo jo siirtyä, sillä käyttöaika jää kuitenkin suht lyhyeksi. Paljon olen tehnyt hyviä äitiysvaatelöytöjä myös kirppareilta, hyväkuntoista vaatetta on aika paljon liikkeellä juuri tuosta edellä mainitusta syystä, eli ovat ainoastaan muutaman kuukauden käytössä jokaisella odottajalla. Etenkin juhlamekkoja ym. löytyy kirppareilta lähes uutena.

Kuinka paljon teillä on muuten paino noussut (tai laskenut) tähän mennessä raskautta? Itselläni on tullut nyt ehkä vajaa kolme kiloa, mikä ahdistaa, tässä vaiheessa kun se on ihan oman mässäilyn aiheuttamaa (johtuen osin alkuraskauden pahoinvoinnista, mikä sai syömään jotain tauotta, ettei oksu lentäisi). Olen normaalipainoinen, BMI 20, ja jokaisessa kolmessa edellisessä raskaudessa minulle on tullut alle 10 kiloa painoa, joista synnärille tai alkuviikkojen aikana on yleensä kadonnut n. 6 kiloa, loput 2-3 on sitten jämähtänyt imetyksen ajaksi. Sitten kun imetys on loppunut, olen saanut loputkin pois. Nyt kuitenkin stressaan, että jos paino nousee liiaksi, ylimääräistäkin jää enemmän ja sitten olo on kurja synnytyksen jälkeen, kun oma kroppa ei tunnu omalta. Tiedän että nämä ovat pieniä murheita, mutta mietityttävät välillä. Nyt vaan täytyy kiinnittää huomiota herkutteluun ja pyrkiä syömään terveellisesti, niinhän se on.

Liikkeitä täällä ei vielä tunnu, hienoa kuulla että niin monella tuntuu jo! Niitä innolla odotellessa...

Marrastuuli + pikkuinen 13+6
 
Äitiysvaatteista: ...tunnustan! Ostin turvousaikana eli heti aluksi suorat mustat housut joita käytän töissä. Nyt ne on mulle aamulla löysät ja iltapäivällä sopivat. Ostin siks heti kun ajattelin samaa että käyttöaika jää niin kovin lyhyeksi. Niin..ja olen mukavuudenhaluinen enkä pidä siitä jos vaatteet kiristää.

Äitiyspakkaus: mä haluun sen ihan vaan jotta pääsen hypistelemään! Pidän yllätyksistä! ...vaikka sisältöhän on tiedossa mut kuitenkin, kyl te tiedätte mitä tarkoitan
:D
Hankinnoista: kuinka kauan pinnasängyllä pärjätään eli onko se vuoden hankinta vai pärjääkö sillä neljä ekaa vuotta? Osahan on jotenkin säädettävissä? Onko pyörät niissä kätevät jostain syystä kun niitäkin näkyy markkinoilla aika paljon...

Kiitos Daria09 kivasta kertomuksesta!
Meillä käytiin ultrassa viikko sitten, silloin otettiin verikokeet jotka sit katsotaan yhteen ton ultran kanssa. Kuulemma kahdessa viikossa tulee kirje kotiin jos joutuu lisätutkimuksiin...tänään sain postilaatikolla sydärin kun sairaalasta tuli kuori, se olikin vain lasku ultrasta huhhuh! Vielä viikko jännitettävä noita kromosomi-juttuja. Olin ihan unohtanut jännätä tätä mut lasku muistutti mua.

Maaliskuu2015 ja söpö 12+4
 
marrastuuli kyseli painosta, mähän olen paukutellut jo vastoin kaikkia ohjeita näiden ekan kolmen kuukauden aikana yli viis kiloa lisää. Se ei kumma kyllä vaan oikein näy hirveesti vielä missään - vaatekoko on edelleen 34/36, housut 28" . Rinnat on kyllä huomattavasti kasvaneet, et niiden kohdalta paidat ehkä vähän jo kinnaa, ja vatsakin jonkin verran, ja se suunnaton turvotuspallo tulee esiin iltaisin, mut muuten tää painonnousu ei ainakaan kropassa älyttömästi näy. Ehkä sitten enemmän naamassa, heh.

Olin yllättynyt siitä miten kivannäköisiä äitiysvaatteita kaupan onkaan, nyt kun aloin selaamaan netin tarjontaa. Tosi kivan näköisiä mekkoja ja kaikkea, jota vois käyttää raskauden jälkeenkin! Miehen siskolta tulee jokunen mammamekko, mut katsoo nyt miten tää vatsa tästä alkaa kasvamaan ja minkälaista vaatetta alkaa kaipamaan... fiiliksen mukaan, ja sit jos ei tarttekaan hirveesti mitään erityisiä äitiysvaatteita hankkia vaan pärjää ihan vaan noilla vähän isommilla "tavallisilla" vaatteilla niin hyvä vaan.
 
Esikoinen nukkui pinniksessä vuoden. Eli niin kauan, että kuopus syntyi ja tarvitsi sitä. Kuopus nukkui pinniksessä 4-vuotiaaksi. Poistettiin vaan 4 pinnaa jalkopäästä, että pääsi itse kulkemaan sänkyyn ja pois.

Maaliskuu2015; Miten sulle tuli lasku ultrasta??
 
Hitsin yövessakäynnit! Tääl sitä taas valvotaan sohvalla. Poika heräs mun kolisteluihin ja jouduin luovuttaan petipaikkani sille...

Äitiyspakkaus meillä otetaan. Esikoiselta on kaikki tallella, mutta näen sen myös henkilökohtasena muistona. Ja voipahan viedä mökille sit toisen vesilämpömittarin :)

Hankinnat meillä on sillain hyvällä mallilla, et liki kaikki esikoiselta on viel käyttökelposta. Kaukalo joudutaan hankkiin uusi, kun vanha oli jo neljällä lapsella kiertänyt. Vaatteista pienimmät on neutraaleja, 68cm eteenpäin alkaa olla poikavoittosta. En kuitenkaan näe tarvetta hankkia niin isoja vielä varoiks jos tyttö tuleekin. Enkä pojallekaan oo ostanut, kun ehkä viis vaatetta. Kaikki tulleet kierrosta tai lahjoina ja niitähän piisaa!

Meillä on iso hoitopöytä, mut en oo vielä varma otetaanko käyttöön vai ostetaanko vessan altaan viereen uusi vetolaatikosto, jonka päälle sais kovareunasen alustan. Vesipiste kun on niskakakkojen tähden tärkeä. Hoitopöytä meillä oli ergonomian vuoksi tärkeä, mut nyt toi taso vois ajaa asian. Ikeassa myydään simppeliä hoitopöytää 25€. Meillä oli se viimeks vessassa kakkostasona ja oli superkätevä + helppo purettuna säilyttää. Nyt kuitenkin haluaisin muutenkin laatikoita lisää vessaan.

Kaukalopussi meillä on ja oli kätevä marrasvauvalla. Käytetään varmaan alkuun myös tällä maaliskuisella :)

Omat olot vaihtelee väsymyksestä ja huonosta olosta täydelliseen raskauden unohtamiseen. Joskus maha tuntuu kireältä ja painavalta mutta useimmiten en koko mahaa tunne. Turvotus on laskenut ja omat housut mahtuis ehkä taas, mutta laitoin jo kaikki varastoon. Äitiysfarkut on mulle ongelmallisia, kun niissä farkku vaihtuu äitiysmahaksi just mun mahan herkimmällä kohdalla, eli istuvissa housuissa en pysty istumaan. Löysemmät taas putoaa päältä seistessä :(

Eka ultra ens viikolla. Vielä sinne asti saadaan jännittää ollaanko tässä turvallisesti raskaana vai ei. Pahat viikot on nyt ohi, mutta en osaa kauheesti tuulettaa, kun en tiedä. No, tuuletellaan sit Ultran jälkeen, jos kaikki on ok :)

Jos koittas saada viel unta......

Sisunen ja pötkö (12+1)
 
äitiyspakkaus juu, saadaan tämä mitä jaetaan parasta aikaa. Se vaihtuu joskus toukokuulla.

pinnasänky meillä on semmlnen vanha, ei semmonen nykyaikanen iso missä varmaan nukutaanki useampi vuosi. Kuopus on nyt 1v7kk ja tarvis vaihtaa neiti isompaan.

turhat hankinnat kuopuksen kohdalla tutit ja tuttipullot oli turhat, ei kelvannu ne. Maidonkerääjän ostin kans, enkä sit osannutkaan käyttää :D Rintapumppu on ollut turha kun en sille heru.

painonnousu ei nousua havaittavissa täälä. Saapa nähdä. Viime raskaudessa kärsin kovasta ruokahaluttomuudesta ja paino nousu koko 9kk aikana 3kg. Tällä kertaa kyllä ruoka maistuu ihan hyvin sentään! :)


RK 13+5
 
Maksuista: mulle tulee aina n 30€ lasku kun käyn Kotkassa sairaalassa, se on kai poliklinikkamaksu...niin tuli tosiaan nytkin nt-ultran jälkeen. Oon vaan ajatellut että kuuluu asiaan, oonko ainut?

Yövalvomisista: mä juoksen yöt vessassa klo 23, 02, 04 ja vielä 06. Onneks uni tulee kuitenkin hyvin sen jälkeen mut aika katkonaista kyllä on.

Pinniksistä: hauska kuulla että sillä saattas päästä useammankin vuoden!

Painosta: kääk, en ole suonut ajatustakaan tälle! Katsotaan reilun viikon päästä lääkärineuvolassa sit mihin lukemiin päästään!

Papu 12+5
 
Maaliskuu: kävin viikko sitten nt-ultrassa koksissa ja oli ilmainen (tai no, veroissa maksettu). Jos vauva olisikin ollut niin paljon pienempi että ultraan olisi pitänyt tulla uudestaan niin siitä olisivat lähettäneet laskun.

Tänään 12+0, jee :)
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Ihanuus, minkäin nyt käynyt siellä np-ultrassa! Ihana pikkuinen pomppi hullunlailla masussa, ja hoitajan mukaan kaikki näytti hyvällä eikä np-tuloskaan ollut kun 0,7. Ainut että LA muuttui, eikä viikkojakaan niin paljoa mitä luullut.. Uusi LA 31.3. , saa nähä meneekö pian huhtikuun puolelle, harmi sinänsä ku niin jo asennoitunut että maaliskussaa saapuisi pikkuinen..
Hankinnoista, no edelleenkään ei ole kyllä tänne mitään ehitty hankkia.. :D Voisi alkaa hiljalleen kasaamaan tarvittavia, ettei tulisi järetön rahanmeno kun kaikki hankkii kerralla. Ei vain taas osaa lähteä liikenteeseen tämän asian suhteen, noo aikaahan mulla riittää :D
Yöpissa! voi onneksi ei tarvitse kun kerran yössä herätä pissaamaan, vaikka joskus ,niinkuin nyt viimeyönä, ei tarvitse nousta ollenkaan :)
Paino ei ole vielä noussut, mutta huhhei. Eilen pidin muutaman kaverin kanssa tyttöjen illan, lähinnä hyvän ruoan, seurustelun ja elokuvan merkeissä. Nyt sitten jääkaappi täynnä tähteitä! On pizzaa, kinkkusienipiirakkaa, limpparia ja pöydällä lojuu karkki ja suklaa kipot! Apuva sanon minä, tuossa kun ovat niin ei malta olla napostelematta joten ihme jos ei ala kilot kohta paukkumaan :D Pitää sanoa rakkaalle että laittaa herkku vaiheen silmään ja syö pian herkut, ettei jää kaikki minun syötäväksi ;D
Äitiysvaatteita en ole pahemmin ostanut, yhden paidan ostin kirpparilta kun oli niin halpa ja nätti. Ei vielä ole tullut kyllä tarvettakaan käyttää, maha kun ei pahemmin ole kasvanut tai sitten en vain huomaa kun aina ollut pieni pömppis tuo minun maha :D Haluttais lähteä kirpparille kyllä kiertelemään, jos tänään saisi aikaiseksikin kun vapaa päivää saa vietellä! :)

Joo nyt täytyy terävöityä ja pukea ihmisvaatteet päälle, sisko tulossa visiitille :heart:
Piip- 11+4
 
Ultrahinnoista..... Sorry! Tarkistin, vaikka lasku onkin Careasta niin tämä on naistenpolin lasku ( jolloin ultrattiin niitä alkuraskauden vaiheita).
Eli näinhän se varmaankin on ettei tuosta nt-ultrasta sitten tule laskua, hyvä niin!

Arvatkaa mitä? Tilasin ilmaisen Baby Boxin ja lähden pian hakemaan sitä, kivaa! :p
 
Tänne on tullutkin mukavasti kuulumisia ;).

Kiitos Evene ja Maaliskuu2015. Minullakin on hyvät fiilikset tuloksista :). Muutenkin arvelin että voin kannustaa niitä jotka joutuu samaan tilanteeseen. Mie taidan olla LA;n suhteen eka monessa asiassa.

Pinniksen käyttöiästä. Meillä esikoinen nukkui sellaisessa 70- luvun mallisessa jopa 3 v. ja 4 kk eikä moittinut yhtään. Kylläkin oli sitten innoissaan kun sai isojen sängyn käyttöön. Mutta että kyllä pinnis mielestäni pitkään palvelee jos ei vaan sisar sitten tarvitse.

Hoitopöydästä vielä sen verran että Ikeasta saa tosiaan edullisesti. Toisekseen meillä mies tuunasi sitä vielä ja asensi siihen pöydän yläosaan alapuolelle kiskot joihin saatiin vielä pari Ikean muovilaatikkoa ;). Mie sen halusin että niihin sai vauvan hoitotarvikkeet ja alatasolle ne vaipat tms.
Varmasti pienen tilan ihme on tuo Pinniksen päälle asennettava malli. Näppärästi keksitty myös se kun joku oli tuunannut ja kiinnittänyt korin Pinniksen päätyyn hoitotarvikkeille.

Kelan äitiyspakkaus edelleen houkuttaa vaikka toinen lapsi. Se vaan on niin ihana kun olisi uudet kuosit ja hälle omat ;). En tiedä miten siitä kuumeesta ohi pääsis, Hehee :). Taitaa olla enemmän tunne kuin järkiasia.

Maaliskuu2015, ihmettelen myös miksi teillä maksaa nuo ultrat? Kyllä ne yleiset normitutkimukset pitäis olla ilmaisia. Minulle maksoi tuo lapsivesipunktio 29 euroa.
Kannattaa kyseenalaistaa miksi teillä maksaa. Sitäkin mietin jos joudutte käymään ns. Naapurikunnassa mutta senkin voi minusta vaan oma asuinkunta maksaa sille toiselle kunnalle eikä asukas itse.

Turhakkeista. Kävelytuoli kuulostaa juuri sellaiselta. Epäilen että vauvan selkä ei edes kestä sellaista liikettä vielä :/. Tuttipullot ja tutit on yksilöllisiä. Jotkut vauvat ei huoli mutta monet huolii. Ei meilläkään esikoinen tuttipullosta imeväisenä tykännyt mutta imetyksen jälkeen kyllä. Hankintoihin 1 Kpl kumpaakin ja sitten näkee miten tarvitsee.

ON; Mulle tullut eka kolmanneksen jälkeen painoa n. 4,5 Kg. Ruokahalu on kuitenkin tasoittunut enkä ole sen puoleen huolestunut asiasta. Enemmän siitä että makea maistuu...
Pissalla ei tässä vaiheessa ole tarvinnut käydä kuin silloin tällöin kerran yössä. Onnekas minä.

Daria09/ 15+6
 
maaliskuu2015 mikä ihmeen baby box?? Määki haluun! :D

Eilen oli onnen päivä :) vaikka noita pikku monotuksia onkin jo pidemmän aikaa tuntunut niin aina se skeptinen minä nostaa päätään, jos ne onkin haamupotkuja, suolenliikkeitä vaan.

No, vihdoin sain doplerilla sydänäänet kuulumaan, ei epäilystäkään :heart: eikä tarvinnu edes etsiä. Siinä ne heti kuului oikealla alhaalla :)

Kivempi huomenna mennä neuvolaankin, ei ainakaan tarvi jännittää niin paljon. En tiedä yhtään kuinka hyvä kuuntelija tämä mein nykynen nla täti on :)

RK 13+6
 
Baby Box: tää on löydettävissä Lastentarvike-nimisen yrityksen sivuilta, sinne yhteystiedot niin saat koodin jolla voit liikkeestä noutaa paketin. Paketin sisältö vaihtelee!
Meillä oli pikkuruiset sukat, koon 56 body, joku liina, sellainen safety-avaimenperä ja ruokalappu. Sekä esitteitä ja tarjouskuponkeja. Oli kyllä herttainen paketti!
Näin voitais sanoa että ekat hankinnat on tehty, eikö? :heart:
 
Moikka kaikille.. Mä olen täällä taustaillut hetken kun ollut niin hektistä. Tytön skopia sujui hyvin ja nyt gluteenittomalla oltu muutamia päiviä. Paljon on opittavaa mutta pikkuhiljaa hyvä tulee :)

Ihania juttuja täällä kuitenkin.. Oon kyllä käyny lukemassa. :)

Huhhuh, huomenna np-ultra ja jännittää ihan hirveesti vuodon ja sen edellisen ultran kokoarvion vuoksi.. Mikä ei oikeesti vois olla mahdollista. Noh huomenna sen näkee.

Mun maha on kyllä ku potkupallo.. Turvotusta varmaan mut jännä juttu et kasvaa samaan tahtiin ku viikkoja tulee?? Eli oisko kuitenkin sitä ihteensä. Mulla kyllä eteisistukka että suurentaiskos se.. +++ edelleen hirveet iltapahoinvoinnit jotka alkaa nykyään jo iltapäivällä..

Apuuaa.. Iha hirrrvee tärinä :D ei pysty ny tähänkään keskittyyn.. :)

Höpönenä ja minimartta 12+4.. Palaan huomenna kommentoimaan, nyt ei kykene.. :)
 
maaliskuu2015 no höh, en ees tiedä missä lähin lastentarvike on. Mahtaako edes tampereella olla, sinnekkin se 60km. Esikoisen aikaan sai kappahallista lahjabodyn, mut sitten sekin muuttui siihen, et se tarvikin hakea kaupasta. No ihan tylsää, täältä landelta kaupunkiin ihan noin vaan viittis lähteä ajeleen. :)
Tänään olis neuvola, voimavarakeskustelut saa käydä 5v:n kanssa :D mies on niin kipeä ettei siitä oo mukaan lähtijäksi enkä huoliskaan sitä tartuttaan mahatautia sinne.

RK 14+0 poks :)
 
Moi ja kyllähän tänne on tullut tekstiä! Kiva lueskella :)

Daria09 hienoa että punktio meni hyvin, tsemppiä tulosten odotteluun!

Jooku kyseli seulonnoista että tulokset oli ilmoitettu trisomia 21 osalta, ja että mitä muuta siinä seulotaan. Ainakin HUSin alueella samassa seulassa on myös trisomia 18, vaikka tätä ei erikseen siinä kirjeessä lue, mikä on vähän hassua... Eli samassa kirjeessä on molemmat tulokset, näin mulle selvisi kun ihmettelin samaa.

höpönenä tsemppiä ultraan! :wave: Mua jännitti kans ihan kamalasti silloin nt-ultraa ennen..

Ja hyvä idea oli joltakulta että viikot näkyisi aina lopussa :) Toinen idea olisi että neuvolakuulumisia voisi kaikki halukkaat laittaa tänne näkyviin vähän tarkemmin. Tämä tapa oli eskoisen pinossa käytössä ja oli mun mielestä kiva vertailla muiden tilannetta omiin lukuihin :)

Lääkärineuvola RV 13+2:
Paino: +420g/viikko
RR: 99/68
Pissa: puhdas
HB: -ei mitattu
Sykkeet: ei saatu mitattua lukua
Liikkeet:++
Kohdunsuu: Kiinteä, kiinni ja 3cm

Tuo siis oli oma viimeisin nevuola :) Seuraava käynti rv22 vasta.

Pinniksestä Meillä nukkuu 2v4kk edelleen pinniksessä, ei ole missään vaiheessa yrittänyt kiipeillä sieltä poiskaan.. ;) Nyt varmaan jouluna toivotaan isojen sänkyä joulupukilta niin saadaan sitten pinnis hetkeksi pois näkyvistä ja sitten tämän uuden tulokkaan käyttöön. Toinen sängynlaita ajateltiin ottaa pois tässä parin viikon sisällä kuitenkin niin voi harjoitella "vapautta", meidän härkäpään tuntien saan kantaa lapsen iltaisin sänkyynsä noin 100 kertaa. Kaverin ennätys oli 127 kertaa illassa kun he siirtyivät isojen sänkyyn :D

Hankinnoista Rintapumppu tuli ainakin meillä hyvään käyttöön, mulla maidontuotanto pysy käynnissä vaan jos ei annettu yhtään korviketta vauvalle vaan pumppasin pakkaseen. Eli toisinsanoen aina jos olin poissa vauvan luota syöttöjen väliä niin pumppu lauloi ennen ja jälkeen niin mun kroppa ymmärsi pitää maidontuotannon kunnossa :) Muuten olis varmaan lopahtanut heti. Yksilöllistä tämäkin, itse sai kyllä tehdä hommia sen täysimetyksen kanssa, että maito riitti. Piti syödä ja juoda koko ajan ja imettää tosi säännöllisesti. Varsinkin kun eskoinen puklas kaaressa ihan-koko-ajan, niin tuntui että ei siinä ollut järkeä ollenkaan. Meillä vaan syötiin ja puklattiin vuorotellen ja äiti ressasi maidontulosta :D Eli pukluharsoja kului meillä enemmän kuin vaippoja päivässä ;) Kävelytuolit ym. kannattaa jättää tosiaan hankkimatta, niistä on lääkäreiden ja fysioterapeuttien mukaan jopa haittaa lapsen liikkumisen oppimiselle ja kehonhallinnalle, lähipiirissäkin yksi huono esimerkki tästä..

Jatkan myöhemmin lisäää. Ihanaa viikkoa! :flower:

Vappuvaavi ja tulokas 14+6
 
Palaan vielä myöhemmin, mut pakko oli tulla kertoo väliaikatiedote :)

Kaikki hyvin ultrassa <3 <3 aivan mieletön helpotus. Muutaman päivän pienempi mut la:ta ei sen takia muutettu.. Muutettiin kyllä jonku takii päivän aikasemmaks?? :) sairaalal joku eri laskuri ku neuvolalla. Eli la nyt 24.3 <3 <3 turvotuskin vain 0,9cm joten kaikki kunnossa... Minimartta vain ois mielellään koisinut siellä :)

Palaan illemmalla <3

Oisko muuten hauskoja tai muistorikkaita ideoita kertoa isovanhemmille? Me kun ollaan tätä tietoa pihtailtu epätietoisuuden vuoksi :) lapsille varmaan nyt tänään tai huomenna kerrotaan <3

Höpönenä ja minimartta 12+6
 
Tänään oli vihdoin neuvola. Syke näytti 152. Kohtu oli jo napaan saakka. Hiukan hämmennyin tästä. En odottanut sen olevan vielä ihan niin suuri. Kysyin, voinko oikeasti jo tuntea liikkeet. Kuulemma voin aivan hyvin kun edellisissäkin olen niin aikaisin tuntenut.
Paino mitattiin mammafarkut ja villapaita päällä, joten en tosiaan luota tuohon lukemaan. Neuvolan puntari näytti lähes 2kg enemmän, kuin kotona aamulla mittasin. Edellinen lukema oli vähemmässä vaatetuksessa mitattu ja näytti lähes samaa kotipuntarin kanssa.
Verenpaineet matalammat kuin edellisellä kerralla. Kuulemma ihan hyvät lukemat.
Muuta ei sitten tehtykään. Sentään korjasi korttiin muutaman väärän tiedon oikeaksi. Oli merkattu kuopuksen raskauden kesto ja imetysaika väärin.

Kävelytuolista. Esikoiselle ostettiin sellainen. 5kk ikäisestä eteenpäin oli päivittäin siinä. Poika oppi 7kk iässä kävelemään tuen kanssa ja 9kk ilman tukea. Eli meillä ei kyllä haitannut kehitystä millään lailla.

Tänään siis 15+5
 
Hei kaikille!

Hävettää, kuinka harvoin tänne kirjoitan, vaikka melkein päivittäin on mielessä jotain, mitä voisin kertoa teille.
Perjantaina oli nt-ultra. Jännitin kauheasti, enkä nukkunut paljon yhtään yöllä. Kaikki oli kuitenkin hyvin, nt 2,0 ml eli normaali ja vauveli pyöri ja polski menemään masussa. Oli ihan yhtä vilkas kuin isoveljensä, joka pyöri vielä synnytyspäivänä mahassa. (Aamulla kun ultrattiin, oli kasvotarjonnassa, mutta yöllä syntyi ihan oikein päin, tosin napanuora oli kolme kertaa vartalon ympärillä.)
Vauveli oli päivän suurempi kuin la:n mukaan, mutta sitä ei niin pienistä lähdetty muuttamaan. Esikoisen aikana ultrattiin ihan mahan päältä ja hyvin näkyi, mutta tällä kertaa lääkäri halusi ultrata emättimen kautta. Onneksi se ei kauhean epämukavalta tuntunut. Mies vain joutui miettimään, mihinkä kehtaa katsoa :LOL:

Liikkeet Pientä vipellystä tuntuu nykyisin päivittäin ja maha alkaa vähän erottua.

Paino[/B ]Vaikka ruoka on maistunut paremmin kuin aiemmin, painan vieläkin reilun kilon vähemmän kuin raskauden alussa. Mutta kyllä ne kilot vielä ehtivät kertyä.

Hankinnat Mitään uutta en ole pienelle hankkinut, vaikka nyt päätin antaa itselleni luvan, kun ultrassakin oli kaikki hyvin. Paljon olen saanut siskoltani palautuksia, osa vaatteista sopii kummallekin, mutta suurin osa on selkeästi poikien vaatteita. Jos tyttö on tulossa, haluan hänelle vähän prinsessavaatetta (pinkki on minunkin lempivärini, joten sitä näkyisi paljon tytön päällä).

Neuvola minulla on vasta kuun lopussa, joten niitä kuulumisia saa odotella.

Isovanhemmille kertomisesta: kerroin perjantaina ultran jälkeen omille vanhemmilleni, mihin äitini totesi, että esikoinen oli kertonut sen jo viime kerralla käydessään. Ihan hauska idea laittaa lapset (varsinkin pienemmät) kertomaan isovanhemmille. Päiväkodissa poika ei sentään vielä ole juorunnut, vaikka ajattelin sielläkin pian kertoa :)

Hoitopöytä oli meillä tosi hyödyllinen, mutta luovuin siitä ja ajattelin hankkia mieluummin sellaisen pinniksen päälle asennettavan tason. Kolmiossa kun vielä asumme, niin kaikki tila on tarpeen.

Pissalla ei ole tarvinnut käydä kuin silloin tällöin keskellä yötä, mutta aamulla kyllä kauhea hätä! Viikonloppuisinkaan ei pitkään nukkuminen onnistu, kun pitää juosta vessaan aamulla ja sitten ei enää uni tule sen jälkeen...

Hyvää viikkoa kaikille!

Mins ja polskutteleva napero 13+3
 
Ihania, positiivisia kuulumisia monella!
Meidän lääkärineuvola on ens viikolla, sit laittelen noita lukemia :)
Raskaus yllätti oireettomuudellaan viikonloppuna ja toisaalta joka kipu toi mieleen taas keskenmenon mahdollisuuden. Aloin pelkäämään pahinta joten soitin aamulla neuvolaan ja sain heti luvan tulla kuuntelemaan sydänäänet. Siellä se tuksutti ja potki sitä ultralaitetta niin että ei jäänyt enää epäselväksi asuuko masussa asukki :heart:
Neuvolan täti on itse rauhallisuus, aina valmiina auttamaan muttei tuputa ohjeita. Meillä on käynyt sen suhteen hyvä tuuri! Sanoi taas ettei tästä mitään vaivaa ja tulehan taas ettei näitä joudu kotona pähkäilemään.. Tuli hyvä ja huojentunut mieli!

Liikkeitä mä en kyl tunnista vaikka niitä olisikin jo.. Kohtu venyy ja paukku ja istuminen tuntuu rasittavan kohdun aluetta? Onko se edes mahdollista :LOL: tietokonepöytään ei voi nojata, pitää siis yrittää parantaa ryhtiä!

13+0
 

Yhteistyössä