Olipas kiva lukea kuulumisia joita tulikin sitten lyhyessä ajassa monta =). Yritetään olla aktiivista porukkaa ainakin arkena
.
ON; Neuvolassa käyty tänään. Hemoglobiini oli noussut kuten arvelinkin ja kun se oli kuukausi sitten 116 niin nyt jo 129. Olen tyytyväinen.
Satunnainen rautatankkaus siis tepsi ja omalla kohdalla myös se että helteet jäi taakse niin arvo pysyykin hyvänä.
Minulla on neuvola kerran kuussa ja minusta se on ihan riittävästi. Kuten joku muukin mainitsi neuvolalääkäreissä on alettu säästämään ja esim. mulla se oli raskauden 1/3 loppuvaiheessa ja toinen tulee siellä ihan lopussa. Sekään ei minua haittaa kun ei erityisiä kremppoja siis ole ollut.
SF mitaksi saatiin n. 21 ja kuulemma se onkin aluksi isompi luku ja tasoittuu myöhemmin.
Painoa oli mulle tullut 400g/viikko ja vieläkin mennään normilukemissa. Esikoisesta tuli raskaudessa 12 kg, siitä osa jäi synnärille ja loput lähti imetyksen aikana pois.
Vauvan syke 140 ja oma 69. Verenpaine 115/70.
Suurin jännitysmomentti koettiin sitten vauvan sydänääniä etsiessä. Ensin harjoittelija etsi ja etsi ja kun ei löytänyt itse konkari sitten. Ei meinannut löytää hänkään. Meinasin jo hermostunutta naurua alkaa siinä nauramaan kun tähän asti on aina nopeasti syke löytynyt. No, kun konkari sitten alavatsan alueen jälkeen kuitenkin kokeili navan päältä niin siellähän se piilostelija olikin :wave:! Olenkin tuntenut että kohtu on kasvanut navan yläpuolelle ja kyytiläinen oli juuri siellä majailemassa. Mutta vähän aikaa oli totista ja jännittynyttä sakkia huoneessa ettenkö sanoisi.
Janon tunne on selvästi ollut isompi. Esikoisen aikana en muista että olisin tankannut vettä kovin paljon mutta nyt oikein veden himo välillä iskee
ja tämäkin normaali ilmiö raskaana ollessa. Itseasiassa hyvin tärkeää on tankata vettä odotusaikana. Sekin helpottaa oloa huomattavasti.
Tukivyön tilasin netin kautta jo alkuraskaudessa, mutta vieläkään en ole sitä tarvinnut. Varmaan ajan kysymys että pitää alkaa käyttämään esim kävelylenkeillä. Antaa varmasti kivasti lisätukea. Mulla sama homma kuin joku toinenkin mainitsi. Perusalushousuilla vielä mennään kun laskeutuvat vatsan alle. Sitten kun alkaa reisistä ja vatsasta puristamaan joutuu ostamaan leveämpää ja isompaa mallia. Rintsikoihin ostin sen jatkopalan jonka avulla vielä olen päässyt ilman uusien ostamista. Imetysrintaliivejä ostan sitten uusia ainakin kahdet kun entiset on jo niin kuluneet (olivat myös myöhemmin peruskäytössä).
Mulla ei mielestäni ole ylimääräistä kertynyt muualle kuin vatsaan niin ei siinä mielessä isoja haasteita vaikka vatsa ISO jo onkin
Kirppikseltä tällä viikolla metsästän pitkän ja vatsaystävällisen talvitakin kylläkin
Vauvan liikkeistä, totta se on että mullakin alkoi siinä RV 15 ja risat tuntua niitä hipsutuksia alavatsalla. Mutta siihen aikaan ei läheskään vielä päivittäin tuntunut vielä. Vasta kun tuli RV 20+1 olen alkanut päivittäin ja useasti päivän aikana liikkeet tuntemaan. Mulla nyt onkin toinen raskaus, mutta näköjään poikkeuksiakin on tuntemusten suhteen. Kyllä se aika koittaa vielä kaikille täällä :flower:
Unista; ihan parin viikon sisällä on alkanut tulla mielikuvitusrikkaita unia kyllä. Yhdessäkin toimin kätilönä toiselle raskaana olevalle mutta myös kaikenlaisia unia.
Sikeästi nukun, paremmin kuin yleensä ja ihme kyllä edelleen ei juuri tarvi öisin vessassa rampata kuten alkuraskaudessa ja hyvä niin. Vauva aikana tulee sitten yöt pompittua kuitenkin jos vauva imee tiuhaan jne.
Synnytys ei juurikaan itsellä ole vielä mielessä. On siihen vielä niin paljon aikaa. Säästän itseäni sen miettimiseltä. Kuitenkaan sitä ei voi mitenkään hallita kun synnytys alkaa ja se menee omalla painollaan. Viimeksi en ehtinyt saada epiduraalia, mutta ilokaasun ja jonkun kipupiikin voimin synnytys kuitenkin sujui ongelmitta.
Joulu kyllä on ollut mielessä. Ainakin innoissaan siitä jo nyt vaikka en kauppojen joululauluista niin välitä. Onneksi ei sentään vielä ole kaupoissa soinut. Joulupöydän ruoat on lähinnä haaveissa ja se rauhallinen tunnelma :xmas:.
Meilläkin ollut esikoinen omituisessa kuumeessa. Viime keskiviikkona tuli kuumeeseen ja vielä tänäänkin hitusen oli kuumetta...! Nuhaksi sitten viikonloppuna kääntyi. Pitää seurailla jos lämpö ei asetu normaaliksi tai nousee uudelleen niin matka lääkärille käy. Ainakin vielä olen samalta välttynyt, onneksi. Mullahan oli kuumetauti elokuun puolivälissä niin jospa tältä nyt välttyisi.
Varmasti
Vappuvaavi oli sulla raskasta kun esikoinen oli kipeänä. Lohduttaudu sillä että vaikka tulevaisuudessa olisikin kaksi hoidettavaa potilasta niin et kuitenkaan silloin ole raskaana. Kyllä raskaus vaan voimia/energiaa enemmän syö kuin että olisit normitilassa.
Jihuu! Huomasin tuossa jo n. kaksi viikkoa sitten että häh, mullahan ei enää olekaan sitä -piip-
allergiaa :snotty:. Ihanaa :heart:! Oli se kyllä kurjaa aikaa ja vie mieltä huonommaksi. Tässä kävi aika samoin kuin esikon kanssa jolloin tulin "terveeksi" allergiasta odotusajaksi. Nyt vaan ei ehtinyt heti saada hyvää vastustuskykyä kun tuo syksy tuli ja joku allergisoi.
Huh, minusta nyt taas on alun hitauden jälkeen viikot alkaneet kulua hurjaa kyytiä!! En mukana enää pysy ja parempi ettei taas liikaa laskekaan mutta että miten tämä aika yht'äkkiä meneekin siivillä? Onko muilla samoja tuntemuksia?
Itse olen syksyn koittaessa alkanut aktiivi kirjaston käyttäjäksi. Lainaan paljon kaikenlaisia naisten aikakausilehtiä mutta myös kirjoja kuten nyt luen Jari Sinkkosen "lapsen kanssa". Hyvin helppolukuista sisällöltään sekä fonttikokokin sopiva. Jospa mulla siksi kuluukin aika kun luen niin paljon? Ja kun vauva syntyy niin lukemisen saa tod.näk. unohtaa joksikin aikaa
.
Vauvalle on yksi tosi vahva
nimi mielessä ja sitä tässä makustellut pysyykö loppuun asti. Onko muilla nimeämiskuumetta havaittavissa?
Esikoisen nimen keksi isä ja ajattelin tällä kertaa käyttää veto-oikeutta ja viemällä oman keksimäni nimen nuijan kanssa läpi. Molemmat sisarusten nimet löytyvät kalenterista. Ei siis mitään sellaista itse keksittyä.
Sellaisia vanhemman kansan nimiä molemmat mutta jotka ei kuitenkaan ole tällä hetkellä muodissa.
Kiitos listan päivittäjälle nopeudesta =).
RV 21+1