MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Lokakuu* :)

Ruubi on kynttilät otettu käyttöön juu ;).

Harmin paikka. Näyttää siltä että täällä ei keskustelua juuri "synny"...
Yksinpuhelua ei viitsi harrastaa.
Tietysti monilla kuten minullakin on alkuraskaus jo aikaa sitten helpottanut ja kun ei oikein ole nyt mitään mistä kirjoittaisi niin varmaan itsekin pidän taukoa täältä.

Toki jos täällä keskusteltaisiin ja kommentoitaisiin aktiivisesti niin silloin voisi enemmän innostua itsekin.

Mutta oikein tunnelmallista alkutalvea kaikille <3. Jatkossa laitan pari riviä jos jotain erityistä tulee. Rakenneultra on meillä tulevana torstaina.

Ps.Ja sivuston päivittäjä voit laittaa sinne alkuun tytön minun kohdalle kun on varma tieto ;). Kiva olis varmaan jättää myös se oliko äidillä tyttö vai poikaolo. Näkee sitten miten äidit aavistivat sukupuolen. Mulle kävi toisen kerran niin että juuri toista arvelin syntyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Heipat vaan taas :)

Efi sinuakaan en löytänyt listalta, laitatko tietoja niin päivittelen :)

Tosiaan harmi kun täällä keskustelu niin hiljentynyt. Kyselin tuolta fb:n puolelta jos joku olisi halunnut rakenneultrakuulumisiaan tänne, mut eipä halunnut. Yritetään me muutamat kuitenkin pitää jonkunlaista keskustelua yllä, minua ainakin kiinnostaa kaikkien kuulumiset, vaikkei olisi mitään ihmeellistäkään :)

17+3
 
efi
Tarrasukka Oon mä siellä, mutta jostain syystä vaan nimellä edi. Se on ollu väärin jo niin kauan kun muistan, jos ei sitte alusta asti.

Mun mielestä keskustelua on ollut ihan hyvin. Viikonloput oli esikoisen aikaanki hiljasia. Tietty nyt eletään tätä onnellista keskiraskautta eli ei taida ihmisillä olla niin hirveesti valittamista.

Efi 18+3
 
Voi, älkää nyt karatko mihinkään! Minä ainakin käyn täällä lukemassa juttuja päivittäin. Joskus tosiaan tuntuu, ettei ole mitään uutta kirjoitettavaa, mutta silti on mukava lueskella muilta ihan vaan neuvolakuulumisia ja yleisiä tuntemuksia. Rakenneultratkin alkavat kaikilla olla käsillä tai jo ohi, laittakaa myös niistä kuulumisia. Toivottavasti kaikkien vauvoilla on asiat hyvin, itseäni jännittää se kovasti. Ensi torstaina pääsee sitten jännityksestä hetkeksi, ennen kuin seuraavaksi alkaa jännittämään synnytysjuttuja :)

Mites teillä muilla, onko jo supistellut? Joku laittoikin, että on jo joutunut jäämään sairaslomalle supistusten vuoksi, todella kurja juttu :( Itselläni välillä tuntuu pieniä supistuksia, mutta ei kivuliaita kuitenkaan. Alaselkä on alkanut hieman kipuilemaan, mutta ei onneksi pahaksi ole vielä mennyt. Muita vaivoja ei sitten nyt olekaan, mitä nyt valtava ruokahalu, joka saa painon nousemaan ja välillä taas pelottaa, kuinka suureksi sitä kasvaakaan...aiemmissa raskauksissa painoa tullut maltillisesti 7-10 kilon väliltä, joista on sairaalaan jäänyt 5-6 kiloa, loput on sitten täytynyt pudottamalla pudottaa. Nyt vaan mietityttää, kun ikääkin alkaa olla, että se painon pudottaminen ei ehkä ole enää yhtä helppoa kuin vajaa kymmenen vuotta sitten, kun esikoinen syntyi. No, pieniähän nämä murheet ja täysin itsestä kiinni, miten päättää syödä ja herkutella :)

Mutta nyt siis iltapalalle ja leffan pariin, laitelkaahan kuulumisia muutkin!

Marrastuuli ja vauveli 19+1
 
Näin se on, että keskiraskaus on seesteisempää ja tuntuukin, ettei ole kerrottavaa.. Toisaalta viikonloput on myös hiljasia, kun kaikki on puuhissaan.

Tänne tuli tänään iso kasa vauvan vaatetta. Niitä sais alkaa selvitteleen, jos jaksais :D onneks aikaa on yllin kyllin! Dopplerin saan toivottavasti huomenna :) kiva sitte esikoisen kanssa ääniä kuunnella.

Painosta, en oo nyt käynyt kotona puntarilla, mutta veikkaan, et neljä kiloa olis tullut. Esikoisesta tuli 12. Pari kiloa jäi synnärille, mutta vuosi synnytyksen jälkeen painoin 12 kiloa vähemmän kuin ennen odotusta :) vauvan säännöllinen ruokailurytmi pakotti mutkin syömään säännöllisemmin. Lopulta kun alettiin syömään hiukan samojakin ruokia, niin ei voinut enää hakea take awaytä jos laiskotti. Ruoka oli pakko tehä.

Syksy on ihanaa aikaa! Täällä poltellaan innolla kynttilöitä ja kuulostellaan pikku-potkuja. Rakenneultraa ootellessa...

Sisunen ja pötkylä 17+2
 
Kirjoitelkaa vaan vaikkei suurta asiaakaan olisi :) itse olen ollut huono kirjoittelen vaikka melkein päivittäin käyn täällä lueskellessa. Yritän jatkossa ryhdistäytyä! :)

Moni on pohdiskellut doppleria hankintaa ja täytyy sanoa että itse olen pysynyt järjissäni sen laitteen ansiosta :D ihanaa kuunnella sykkeitä aina kun siltä tuntuu, rauhoittaa mieltä kummasti. Olenkin kuullut sykkeet jo 9+3 viikolta asti eli tosi aikaisin. Mulla on ultrageeliä mikä tuli käytetyn laitteen mukana mutta kuulemma mikä tahansa öljytön rasva tai liukkari käy väliaineeksi. Muistan että sitäkin joku täällä kysyi. Mutta on ollut todellakin hintansa väärti laite ja enemmänkin, maksoin 20€ siitä.

Potkut alkoi tuntua selvästi reilu viikko sitten eli 15+6. Mahakin on jo iso ja pinkeä, ei voi erehtyä ettei olisi vauvamaha. Yllättävän aikaisin nousi vatsa ja potkutkin päivittäin tuntuvaksi vaikka olenkin ensisynnyttäjä, mutta ei todellakaan haittaa! Ihanaa olla raskaana, vaikka selkäkivut vaivaavatkin jonkin verran.

Meillä on rakenneultraan vielä 3 viikkoa. Toivottavasti aika menee nopeasti, en malta odottaa! Uskon että kaikki on hyvin ja odotan innolla että saisin tietää vauvan sukupuolen :) tyttöolo on vahva :)

Tavaraa on jo jonkun verran. Olen saanut ystäviltä ja ostanut jonkun verran käytettynä. Ihana hipsuttaa pikku vaatteita. Tekee odottamisesta jotenkin konkreettisempaa.

Tällaisia kuulumisia meille. Kirjoitelkaa paljon, on mukava lueskella kanssaodottajien kuulumisia :)

VanillaLady 17+1
 
Huh ja huomenta!

Meillä ei ole vielä rakenneultra takana, ensviikolla (onneksi jo!). Kai sitä on sen jälkeen pakko käydä jo vähän lisävaatetusta hakemassa, tosin mulla ei oo mitään käsitystä kuinka monta tuhatta pientä vaatetta on hyvä olla koossa 50 :p Noita 60cm vaatteita olen myös ostellut, oikeastaan niitä saattaa olla jopa enempi kuin 50-senttisiä. Appivanhemmatkin oli jo kantanut kortensa kekoon, mutta tosiaan tuttavilla ei ole kyllä jäänyt nyt pieneksi sopivia vaatteita joten siellä kirpparilla tulee varmaan useampi mutka vielä käytyä.

Täällä fyysisesti ihan hyvät voinnit edelleen, ja ehkä se sojotin tuosta keskeltä otsaa on pikkuhiljaa alkanut surkastua. Tai katoilla joinakin päivinä. Älyttömän ihanaa on, että pikkuisen liikkeet tuntuu useaan kertaan päivässä ja oikeastaan joka päivä, välillä vaan on ollut vielä niin vauhti päällä, että tuntuu ettei ole ehtinyt kuulostelemaan ja tunnustelemaan. Herkkuhimot ja makeannimot on palanneet, johtuu toisaalta varmaan osin myös siitä, että on liikaa aikaa oleilla kotona.

On tullut möllöteltyä paljon kotona ja omissakin oloissa, tuntuu ettei ihan niin paljon jaksa sosialisoida (en muutenkaan ole kaikkein kovin kyläluuta) koska ajatukset pyörii niin paljon tässä masuasiassa. Kirjoista päätellen tämä on ihan normaalia, ja toisaalta ei se itseäkään haittaa. Mikäs sen mukavampaa kuin haaveilla tulevasta ja lueskella vähän asiaan liittyvää kirjallisuutta koirat kainalossa :)

Tuleeko muilla lueskeltua raskaus/vauvakirjallisuutta? Toki varmaan jos ei ensimmäinen ole tulossa, niin homma ei ole niin rakettitiedettä kuin esim meikäläiselle jolla edelleen päätä särkee liian monet vaihtoehdot :D

En muista onko ollut asiasta tällä puolen puhetta, mutta millaisia kokemuksia teillä on kantoliinoista? Joku tuttavani suositteli Kanga(?) kantoliinaa ja toisaalta sitten ilmeisesti kaikille koko kantoliinahomma ei edes passaa. Nyt olisi aikaa shoppailla käytettyä liinaa, mutta en ole uskaltanut tehdä asian suhteen liikkuja.

Mukavaa päivää kaikille :)
Ruubi ja pikkuinen 19+0
 
Viimeksi muokattu:
Heiii! Kyllähän täällä vielä keskustellaan, itse ainakin koen riittäväksi juttujen määrän täällä. Aina ei ehdi, jouda, viitsi kirjoittaa,mutta sitten tulee aina massiivinen juturyöppy jota mukava lukea ja kommentoida! :)

Mulla rakenneultraan vielä reipas 3 viikkoa. Vatsa ei ole vieläkään pullahtanut kunnolla esiin, viikonloppuna kavereiden juhlissa ollessakin ihmettelivät miten ei näy vielä :D Ää niin jo haluaisin vatsan esiin, mutta toisaalta ei sillä kiire ole ja puh! :D Ei itsekään tiedä mitä haluaa, kohan vain kaikki olisi hyvin masussa <3 Doppleri, oi sen haluaisin mutta jotenkin tuntuu että ei sitä enää viitsi hankkia ja itsestäni tiedän etten sitä jaksa ruveta metsästämään... :D

Kynttilöitä en vielä ole käryytellyt, vaikka otolliset pimeät syyssäät ovat saapuneet. Niin hektistä omalla tavallaan tuntuu olevan elo, ettei ole tullut edes mieleen kynttilät. Se on tämä pentuarki mikä niin sekoittaa pakkaa :D Vaikka koira hyvin oppinut ja osaa sen kanssa toimia, ei vieläkään tunnu luonnistuvan normaaliin tapaan perus pyykinpesut, lenkkeilyt, kaupassakäynni ym! Saatikka että saisi rauhassa vain ukon kainalossa telkkua katsoa! Aina pikku karvakasa puskee väliin ja syliin :D Odotan innolla että pääsemme miehen kanssa taas viikonlopun irtiotto lomalla ja pikkukoiruli saa mennä hoitoon! Saisi vihdoin kahdenkeskeista aikaa <3 Vaikka vastahan mulla oli tosiaan reilu viikon loma töistä, mutta se meni reissun päälle, sitten kaveri oli kyläilemässä ja viimeiset kaksi päivää menikin aivan koomaillessa :D

Ja voi kateellinen! VanillaLady, sulla jo potkuja tuntunut pitkän aikaa vaikka ensisynnyttäjä. Jotenkin kuvitellut että ensisynnyttäjillä tuntisi vasta myöhäisimmässä vaiheessa liikkeet, mutta yksilöllistähän taitaa tuokin asia olla :) Mutta ihana kuulla että siellä jo liikkeistä pääset nauttimaan!

Ruubi
, ei ole tullut kyllä luettua raskaus-/vauvakirjallisuutta, vaikka esikoinen tulossa. Jotenkin koko raskaus on ollut niin uskomaton ajatus, siis että olen oikeasti raskaana ja tänne olisi vauva tulossa! Sekä sitten se että raskaus ollut niin helppo ja huomaamaton. Saas nähdä missä vaiheessa paniikin poikasta iskee, kun tajuan että lapsi oikeasti tulee eikä meillä ole mitään tarvikkeita saati valmistautuminen muutenkin retuperällään :D Noh, uskon että kaikki kyllä lutviutuu aikanaan. Ja vielähän aikaa on. Tuntuu että jotakin minä vielä odottelen, varmistusta että sieltä oikeasti joku tulee ja se varmistus taitanee tulla vasta kun aikaa kuluu ja vatsakin tulee oikeasti näkyviiin. Odottelua siis vielä tänne.. :D Mutta onnellista sellaista :heart:

Onnellista odottelua teille myös ja tottahan me keskustelua saadaan ylläpidettyä! :)
Piip- 17+0 (ihanaihana, puoliväli tule jo!)
 
Viimeksi muokattu:
Hellou naiset!

On niin hirvee kiirus ollu tässä että tuntuu ettei oikein mitään ehdi, mekin muutetaan tässä hyvin pian joten varastoja on siivottu ja kaikenlaista pakkausta jo suoritettu.

Vointi on jatkunut muuten hyvänä mutta unet on käyneet suorastaan sekopäisiksi ja väkivaltaisiksi eli kovin rentouttavista yöunista ei voi puhua kun herää aamuyöllä sydän pamppaillen tajuamaan että unta se vaan oli. Alavatsalla ja nivusissa on alkanut myös tuntumaan ajoittain kipua, sellaista venyttävää omituista, ehkä ne nyt vaan liittyy tuohon kohdun kasvamiseen ja asettumiseen?

Oletteko ostaneet mitään erityisiä äitiysalusvaatteita ? Selailin tuossa yhden nettikaupan katalogia ja kovin kauniita ja käytännöllisen oloisia olisi tarjolla, mut en sitte tiedä miten tollaset tosi matalavyötäröiset raskausalkkarit käytössä oikein menis, onkohan ne nyt sen kivemmat kuin noi tavallisetkaan pikkarit mitä käytän.

Yksi tuote mihin kiinnitin huomiota oli tämmönen joku (en muista merkkiä) re-belt - eli tukivyö jota käytetään synnytyksen jälkeen edeseauttamaan paikkojen palautumista, oliko täällä kenelläkään useammin asialla olleella tämmösestä kokemusta?

Oon ollut ihan supervarovainen tosiaan kaikkien kemikaalien ja sen sellasten kanssa enkä ole hiuksiakaan nyt raskausaikana ollenkaan värjännyt ja muutenkin tää oma ylläpito on ihan romahtanut, niin nyt oli sitten jo PAKKO ottaa perjantaina uusi väri hiuksiin kun kekkasin että tuttu kampaaja tekee myös kasvivärjäyksiä jotka on odottavalle äidillekin turvallisia. Eli nyt mennään kohti syksyä uudella punaisella, ja on kyllä ihanaa kun vähän tälleen itseään laittoi... en mikään superturhamainen ole mut kyllä tämmönen pieni oma tälläytyminen kummasti piristi!

Mäkin luin VanillaLadyn tuntemuksista jopa hieman ihmeissäni, että miten jo noin aikaisin liikkeet tuntuu, mut yksilöllisiähän tässä ollaan... mulla menossa nyt 18+1 (tai 2, en oikein muista tätä mut ei kai tuo niin päivän päälle) enkä ole vielä ainakaan tietoisesti tuntenut mitään, en hipaisuja, en potkuja, vaikka ilmeisen liikkuvainen tuo tuolla onkin, dopplerilla kun kuuntelee niin saa kyllä kuljetella laitetta välillä hyvinkin vikkelään mahan toiselta puolelta toiselle puolelle, että pysyy äänessä kiinni.

Doppler on muuten mulle, kaikesta alun epäilevästä suhtautumisesta huolimatta ollut tosi kiva hankinta jolle on ollut paljon käyttöä, ja siitä on tullut jo ihan iltarutiini, että rasvaa masulle ja vähän kuuntelua, ja sit kun siinä hetken on beben kanssa "seurustellut" niin hieroo rasvan hellästi ja huolella ihoon. Tuleepa se raskausarpien ehkäisytyökin tehtyä siinä samalla.

Nälkä on ollut viime aikoina huikea, tuntuu että pitää saada ruokaa ihan koko ajan mutta olen yrittänyt olla antamatta periksi ja syödä ihan vaan normaalikokoisia annoksia ja paljon pieniä välipaloja, ettei verensokerit heiluis ihan miten sattuu. Painonnousu ei ole nyt ollut enää sellaista kuin siinä alkuvaiheessa, oli tullut vaan 100g lisää viime käyntien välillä, mut kai se tässä jossain vaiheessa ampaisee nousuun.

Mahaa ei vieläkään oikein näy, paitsi illalla.

Ihanaa viikkoa kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Älkee jättäkö! :p Oon ollut vasta vajaan viikon radiohiljaisuudessa :wave:

Ja siis johtuu siitä, kun meillä oli esikoisella joku sitkeä vatsatauti+kuume yhdistelmä koko viikon niin siinä ei paljoa kirjoiteltu.. Ja onhan täällä muut hoitaneet sitä mun puolestani! Kiva on ollut lukea teidän juttuja oksupyykin pesemisen ja kuumeen mittaamisen lomassa ;) Huh, kyllä sitä taas mietti että mitä se on sitten kun KAKSI on yhtä aikaa kipeänä kun nyt meni kaikki paukut tuohon yhden pienen nesteyttämiseen ja hoitamiseen.. Hirmuinen huoli ja kurja olo toisen puolesta. Ja univelasta en edes aloita, onneksi oli viikonloppuna jo parempi ja sain nukutta öisin ja päikkärit päälle. Vähän meillä on sairastettu mutta kamalaa se on silti :x

Meidän siis piti lähteä vielä viikonloppuna syyslomareissulle Tukholmaan. No ei lähdetty, ja onneksi otin peruutusturvan kaikkiin varauksiin niin saatiin rahat takaisin. Suosittelen kaikille lapsiperheille ;) Harmittaa kun ei oikein muuta "kivaa" arjen keskelle ollut syksylle tiedossa mutta ei auta, nyt nautitaan siitä että ollaan terveinä :)

Jaahas, ja mitäs kaikkea täällä on juteltu...! Kirjoitteluun ylipäätään, että viikonloppuisin, lomilla ja juhlapyhinähän täällä on aina hiljaista mutta mun mielestä täällä on muuten ihailtavan aktiivinen joukko :heart: Tarrasukalle erityiskiitos päivityksistä, nyt varsinkin kun alkaa tyttö- ja poikalupauksia satelemaan :flower:

Meillä siis rakenneultra keskiviikkona, ja jännittää että onko kaikki niinkuin pitää. Me ei kysytä sukupuolta, ellei hän siellä ole kuvissa niin että ei jää maallikollekaan epäselväksi ;) Esikoisestakaan ei kysytty, ja tykättiin siitä. Ja ihana kuulla teidän hyvistä ultrakuulumisista ja neuvoloista, mulla seuraava neuvola (toka th-käynti) on se KELA-lapun saanti neuvola rv22 eli marraskuun alussa. Ihan hurjaa ajatella että sitten olen jo virallisesti KELAnkin puolesta raskaana ja saa alkaa hakemaan äitiysrahat ym. Ja lääkärineuvoloista joku kyseli. Virallinen suositus on kunnille 2 lääkärineuvolaa, miellä on rv 13-18 ja joskus rv35-36 toinen. Esikoisesta oli myös puolen välin jälkeen, mutta se meilläkin on nyt "säästetty" pois ohjelmasta kaikilta.

Sappikivistä kurjaa että ei ole ultralla selvinnyt! Mulla myös ultralla tutkittu ja sappeen ei kipuja saatu paikallistettua. Mulla tulee sappikivityyppistä kipua sienistä, liittyy vissiin siihen sienisokeriin. Ja lääkkeeksi sain Litalginia, jota saa mun käsittääkseni raskaanakin syödä. Annetaan joskus jopa supistusten estoon ellen ihan väärin muista.

Vuodoista/tulehduksista hyvä kun ovat hoidossa teillä! Ei kannata riskeerata yhtään, kannattaa vaan heti mennä labraan jos on outoja hiiva/virtsatietyyppisiä oireita tai vuotoa, kun voi olla bakteerivaginoosi tai joku muu tulehdus mikä pitää hoitaa. Esikoisesta mulla oli 10 päivän Flagyl-emätinkapselikuuri bakteerivaginoosiin, oireet kans epämääräiset kirvelyineen ja valkovuotoineen. Streptokokkihan usein jo seulotaan neuvoloissa (kunnasta riippuen) loppuraskaudesta, mutta ei ihan joka puolella. Esim. meillä ei esikoisen aikana sitä näytettä otettu neuvolassa kaikilta, mutta naapurikunnassa otettiin. Nyt se on meilläkin rutiinitsekkinä kaikilla, mikä on hyvä että tiedetään aloittaa antibiootti ajoissa!

Ja kiitos talo-onnitteluista! :heart: Vähän hirvittää, että miten tässä vielä aikataulut ja muut menee, kun mahdollinen muutto on vasta vuodenvaihteessa.. Mutta uskotaan, että maha pysyy paikallaan vielä sinne laskettuun aikaan asti ja saa kaikki tavarat ja muut paikoilleen ennen synnytystä ;)

Unohtui kuitenkin kommentoida puolet asioista, mutta jatkan vaikka hetken päästä lisää :)

Vappuvaavi ja tulokas 19+6
 
Heipskukkuu!

Se siitä yritän kirjoitella useammin. Taisin kirjoittaa kerran viimekuussa.:D Pakko myöntää,että en edes kerennyt lukea mitä täällä on tapahtunut.

Rakenneultra on keskiviikkona. Tyttöolo on itellä aika vahva. Saas nähdä kumpi tulee tai saadaanko etes selville jos toinen on jalat ristissä.

"Hehkeä" keskiraskaus mitä se on.... Itellä on olo kuin sotanorsulla ja omasta mielestä näytänkin siltä. Puntarilla en ole käynyt, mutta maha on ihan hillitön. Jos osaisin niin pitäis melkein kuvaa laittaa. En siis pysty piilottelemaan, että missä mennään.:LOL: onneks sentään kaikki on vatsassa eikä kaikkialla.
Eilen nukkumaan mennessä mietinkin,että taitaa ollakin hyvä juttu, että jää meidän viimeiseksi lapseksi. En jaksais tätä uudelleen. Alaselkään koskee joka päivä ja alavatsa on kipeä. Liekkö kasvukipuja tai puutuu istuessa. Ei ollut ekaa odottaessa tai aika kultaa muistot. Supisteluita[/B ] on ollut jo muutaman viikon. Nyt ne on muuttuneet päivittäisisksi. Eivät siis ole voimakkaita, mutta inhottavia.


Synnytys on alkanut pyörimään mielessä kun on keskenmenon pelosta ylipäässyt. Pitää olla varmaan vähän korvien välissä vikaa kun odotan sitä innolla. Esikoisesta ei jäänyt minkäänlaista pelkoa tai huonoa muistoa. Eikä se kipu ollut kuin hetkellistä....siis ne ihan pahimmat.:p Olen jopa miettinyt, että saisiko sitä itseään tsemppattua ,että pyrkisi ottamaan vähemmän tai ei lainkaan lääkinnällisiä helpotuksia. Ooteko jo käyneet keskustelua synnytyksistä? Minkälaisia ajatuksia teillä on?

Hankintoja en ole tehnyt vieläkään. Paremminkin meinaan myydä entisiäkin vaatteita pois. Pakko saada kaappiin tilaa uudelle tulokkaalle. Vaunu asiaa en ole miettinyt. sekin on tuntunut niin kaukaselta asialta. Esikoisella on käytössä emmaljunga yhdistelmät ja ne on kyllä toiminu, mutta pitäs varmaan miettiä sisar rattaita.

Doppler on käytössä. Ei oo tullu nyt kauheesti käytettyä kun vatsassa käypi sellanen rumba, että tuntee selvästi onko jalka vai kädet hommissa. Viimeviikolla taisin yhtenä päivänä kuunnella kun ei tuntunut mitään ja pahinta vaihtoehto pyöri mielessä.

Neuvola käyntejä on kyllä tosi harvoin. Marraskuussa on vasta kolmas käynti ja nyt sitte nämä kaksi ultraa siihen lisäksi. Mites teillä muilla on käyntejä ollut?

Puhuiko joku täällä streptokokista? Olen lueskellut muitakin ketjuja niin en muista missä siitä keskusteltiin.:ashamed: Itsehän olen syönyt siihen jo yhden antibiootin ja toivottavasti ei toista tule tai saan loppuajaksi estolääkityksen. Itsellä ne aiheutti esikoisen aikaan jo supisteluita. Synnytyksestä se sitten tarttuikin tipasta huolimatta tyttöön, mutta onneksi ei tarvinnut hänelle suurempaa lääkitystä. Päästiin kotiinkin ihan normaalisti.

Tulipas romaani. Pahoittelut tosiaan kun en ole nyt lukenut mistä olette keskustelleet ja en muista mitä kellekkin kuuluu. Pitää kahlata tämä uusi kuukausi alusta lähtien niin olen taas jutussa mukana. Töissä ollut hirveä härdelli ja nyt se on rauhoittumaan päin niin voi keskittyä muuhunkin.

Kiitos Tarrasukalle uudesta pinosta ja tervetuloa uudetkin mukaan. Loppuviikosta laittelen,että mitä masusta löytyy.:heart:

Pahki 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Tosiaan täällä ollaan, vaikka ei joka päivä jaksakaan kommentoida, ja viikonloppuisin on usein kone kiinni koko viikonlopun, kun tulee töissä niin paljon käytettyä.

Ruubi: Pissalla ravaaminen on hiukan helpottunut ja juomisen himo. Mutta mulla oli juuri tuota samaa, että kun olin käynyt pissalla, niin 15 min päästä oli taas armoton pissa hätä. Ihan normaalia, ei kannata huolestua.

Liikkeet: Ihanat liikkeet tuntuvat aina kun on hereillä ja jopa isäkin pääsi viikonloppuna tuntemaan kädelleen liikkeitä. Asukki pyöriskelee vaan niin paljon vielä että juuri kun liikkeet tuntuivat oikealla, ne yhtäkkiä tuntuukin ihan alhaalla ja sitten kääntyykin väärinpäin ja niitä ei hetkeen tunnu ja sitten taas tuntuukin vasemmalla. Oikea pyöriäinen tämä meidän nappula. :LOL:

Eveneve: Normaaleilla pikkareilla pärjää hyvin. Itse en käytä mitään korkeamallisia / mahan peittäviä muutenkaan, ja ne tavalliset jää mukavasti mahan alle. Ainoastaan liivit meni vaihtoon, kun kaarituet alkoi tuntua ikäviltä ja normi liivit jäi pieniksi kun tissit turposi heti alkuraskaudesta. Käytän venyviä urheiluliivejä tai ihan imetysliivejä. Niitähän sitten synnytyksen jälkeenkin tarvitaan.

ON on KYLLÄSTYNYT KIPUILUIHIN! laitoin raskausajan (carriwelin) tukivyön tilaukseen, jospa siitä olisi apua. Supisteluita ei onneksi ole, mutta liikkuminen on hankalaa näillä säryillä, ja istumatyö ei selvästikään auta asiaa. Olen etana kultainen, kannan asuntoa ylpeänä, mutta raskas se on. Myös häntäluu on alkanut menemään jumiin jos makaan selälläni tai jos teen jumppaliikkeitä selällään. On tosi vaikea kammeta itseään jumiutuneen häntäluun kanssa lattialta kyljen kautta. :mad:

Synnytystä olen sen verran miettinyt, että olen kysellyt tutuilta kuka tulisi poikia hoitamaan siksi aikaa. Haluaisin kuitenkin isän mukaan synnytykseen.

Onnea kaikille rakenneultriin! :heart:

Mariia ja Nappula 21 + 2
 
???? ompas tullut kivasti viestejä :)

Olisi kiva kommentoida henkilökohtaisemmin mut jotenkin puhelimella hankala kirjottaa ja selata tekstejä.. Ja ulkoo ei muista :) mut joku kerta sitten.

Mä aattelin et heti ku rakenneultra on ollut, niin hommaan kaikki perusjutut kuntoon kotiin. Eli siis vaatteet, kärryt, sängyt, koliikkikeinut ym muut pikkutilpehöörit, Lähinnä ne mitä on vaikeempi lähteä yhtäkkiä osteleen. Pelkään nimittäin että käy niin etten pääse tai sit ehi hommata kaikkea. Tää syksy on mennyt NIIN nopeesti näin jälkikäteen et eihän se haittaa vaikka kama muutaman kk:n seisoo nurkissa :)

Himoista. Onneks ruokahalu hippasen rauhoittunut, olisin pari viikkoo sit voinu syödä vaikka hevosen ???? nyt tekee mieli hillosipuleita ja kovia tulisia salmiakkeja. Myös suolainen maistuu, esim leivänpäällisleikkeleet ???? mut enempi tosiaan suolainen kuin makea. Eilen kyllä söin lakritsijäätelöä, vaikkei ensin tehnytkään mieli... Mut kun alotti ni ois tehny mieli käydä ostaan uus pallo :)

Hiivaa eikä bakteerivaginoosia löytynyt pe kokeista, eikä virtsistä. Ainut siis mikä vois suppareita nyt edesauttaa ni on tuo streptokokko b joka löyty jo alkuviikolla. Noh ta-lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan ja huomenna siis mentävä näytille. Suppareita tulee siis levossakin kivasti. Onneksi nyt vielä kivuttomia. Mut esim.ku lähen käveleen ni alavatsa voi olla niin kovana koko ajanbet pitää pikku etukumarassa kulkea ja vähän "ankkamaisesti" kävellä hetkittäin.

Tänään oli pakko käydä kaupas ja kesken kauppareissun taas suppaili niin kivast ja kivisti alavatsaa ja nivusia et hetken olin jähmettyneenä ja sit lähin pikuhiljaa vaappumaan ankkatyylillä. Tuli vaan sit mieleen et kun takki on kiinni ni eihän kukaan näe että on paksuna vaan näyttää varmaan lähinnä siltä että 'tais rouvalta tulla sonnat housuu'... ????????

Noh huomenna sit lekuriin ja ultraan, toivottavasti keksis siellä jotain. Onhan tää aika tylsää tässä vaiheessa, kun vielä aika pitkä matka perille asti on..

Höpönenä ja minimartta 17+6

Oih, pitäiskös laittaa niitä kynttilöitä...
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Pahki: Onko sulla ollut siis tässä raskaudessa jo ab tuohon streptoon. Mulle kun sanottiin et synnytyksessä sitten, mut aattelin nyt huomenna keskustella et joskos sen sais jo nyt.. Että pääsis turvallisemmille viikoille.. Nyt kun ei vielä mitään toivo ole vielä..


Ja kivoja kysymysmerkkejä tulee luurin hymynaamoista :)
 
Viimeksi muokattu:
Olipas kiva lukea kuulumisia joita tulikin sitten lyhyessä ajassa monta =). Yritetään olla aktiivista porukkaa ainakin arkena ;).

ON;
Neuvolassa käyty tänään. Hemoglobiini oli noussut kuten arvelinkin ja kun se oli kuukausi sitten 116 niin nyt jo 129. Olen tyytyväinen.
Satunnainen rautatankkaus siis tepsi ja omalla kohdalla myös se että helteet jäi taakse niin arvo pysyykin hyvänä.

Minulla on neuvola kerran kuussa ja minusta se on ihan riittävästi. Kuten joku muukin mainitsi neuvolalääkäreissä on alettu säästämään ja esim. mulla se oli raskauden 1/3 loppuvaiheessa ja toinen tulee siellä ihan lopussa. Sekään ei minua haittaa kun ei erityisiä kremppoja siis ole ollut.

SF mitaksi saatiin n. 21 ja kuulemma se onkin aluksi isompi luku ja tasoittuu myöhemmin.
Painoa oli mulle tullut 400g/viikko ja vieläkin mennään normilukemissa. Esikoisesta tuli raskaudessa 12 kg, siitä osa jäi synnärille ja loput lähti imetyksen aikana pois.

Vauvan syke 140 ja oma 69. Verenpaine 115/70.

Suurin jännitysmomentti koettiin sitten vauvan sydänääniä etsiessä. Ensin harjoittelija etsi ja etsi ja kun ei löytänyt itse konkari sitten. Ei meinannut löytää hänkään. Meinasin jo hermostunutta naurua alkaa siinä nauramaan kun tähän asti on aina nopeasti syke löytynyt. No, kun konkari sitten alavatsan alueen jälkeen kuitenkin kokeili navan päältä niin siellähän se piilostelija olikin :wave:! Olenkin tuntenut että kohtu on kasvanut navan yläpuolelle ja kyytiläinen oli juuri siellä majailemassa. Mutta vähän aikaa oli totista ja jännittynyttä sakkia huoneessa ettenkö sanoisi.

Janon tunne on selvästi ollut isompi. Esikoisen aikana en muista että olisin tankannut vettä kovin paljon mutta nyt oikein veden himo välillä iskee :eek: ja tämäkin normaali ilmiö raskaana ollessa. Itseasiassa hyvin tärkeää on tankata vettä odotusaikana. Sekin helpottaa oloa huomattavasti.

Tukivyön tilasin netin kautta jo alkuraskaudessa, mutta vieläkään en ole sitä tarvinnut. Varmaan ajan kysymys että pitää alkaa käyttämään esim kävelylenkeillä. Antaa varmasti kivasti lisätukea. Mulla sama homma kuin joku toinenkin mainitsi. Perusalushousuilla vielä mennään kun laskeutuvat vatsan alle. Sitten kun alkaa reisistä ja vatsasta puristamaan joutuu ostamaan leveämpää ja isompaa mallia. Rintsikoihin ostin sen jatkopalan jonka avulla vielä olen päässyt ilman uusien ostamista. Imetysrintaliivejä ostan sitten uusia ainakin kahdet kun entiset on jo niin kuluneet (olivat myös myöhemmin peruskäytössä).
Mulla ei mielestäni ole ylimääräistä kertynyt muualle kuin vatsaan niin ei siinä mielessä isoja haasteita vaikka vatsa ISO jo onkin :cool:
Kirppikseltä tällä viikolla metsästän pitkän ja vatsaystävällisen talvitakin kylläkin :LOL:

Vauvan liikkeistä, totta se on että mullakin alkoi siinä RV 15 ja risat tuntua niitä hipsutuksia alavatsalla. Mutta siihen aikaan ei läheskään vielä päivittäin tuntunut vielä. Vasta kun tuli RV 20+1 olen alkanut päivittäin ja useasti päivän aikana liikkeet tuntemaan. Mulla nyt onkin toinen raskaus, mutta näköjään poikkeuksiakin on tuntemusten suhteen. Kyllä se aika koittaa vielä kaikille täällä :flower:

Unista; ihan parin viikon sisällä on alkanut tulla mielikuvitusrikkaita unia kyllä. Yhdessäkin toimin kätilönä toiselle raskaana olevalle mutta myös kaikenlaisia unia. Sikeästi nukun, paremmin kuin yleensä ja ihme kyllä edelleen ei juuri tarvi öisin vessassa rampata kuten alkuraskaudessa ja hyvä niin. Vauva aikana tulee sitten yöt pompittua kuitenkin jos vauva imee tiuhaan jne.

Synnytys ei juurikaan itsellä ole vielä mielessä. On siihen vielä niin paljon aikaa. Säästän itseäni sen miettimiseltä. Kuitenkaan sitä ei voi mitenkään hallita kun synnytys alkaa ja se menee omalla painollaan. Viimeksi en ehtinyt saada epiduraalia, mutta ilokaasun ja jonkun kipupiikin voimin synnytys kuitenkin sujui ongelmitta.

Joulu kyllä on ollut mielessä. Ainakin innoissaan siitä jo nyt vaikka en kauppojen joululauluista niin välitä. Onneksi ei sentään vielä ole kaupoissa soinut. Joulupöydän ruoat on lähinnä haaveissa ja se rauhallinen tunnelma :xmas:.

Meilläkin ollut esikoinen omituisessa kuumeessa. Viime keskiviikkona tuli kuumeeseen ja vielä tänäänkin hitusen oli kuumetta...! Nuhaksi sitten viikonloppuna kääntyi. Pitää seurailla jos lämpö ei asetu normaaliksi tai nousee uudelleen niin matka lääkärille käy. Ainakin vielä olen samalta välttynyt, onneksi. Mullahan oli kuumetauti elokuun puolivälissä niin jospa tältä nyt välttyisi.
Varmasti Vappuvaavi oli sulla raskasta kun esikoinen oli kipeänä. Lohduttaudu sillä että vaikka tulevaisuudessa olisikin kaksi hoidettavaa potilasta niin et kuitenkaan silloin ole raskaana. Kyllä raskaus vaan voimia/energiaa enemmän syö kuin että olisit normitilassa.

Jihuu! Huomasin tuossa jo n. kaksi viikkoa sitten että häh, mullahan ei enää olekaan sitä -piip- allergiaa :snotty:. Ihanaa :heart:! Oli se kyllä kurjaa aikaa ja vie mieltä huonommaksi. Tässä kävi aika samoin kuin esikon kanssa jolloin tulin "terveeksi" allergiasta odotusajaksi. Nyt vaan ei ehtinyt heti saada hyvää vastustuskykyä kun tuo syksy tuli ja joku allergisoi.

Huh, minusta nyt taas on alun hitauden jälkeen viikot alkaneet kulua hurjaa kyytiä!! En mukana enää pysy ja parempi ettei taas liikaa laskekaan mutta että miten tämä aika yht'äkkiä meneekin siivillä? Onko muilla samoja tuntemuksia?

Itse olen syksyn koittaessa alkanut aktiivi kirjaston käyttäjäksi. Lainaan paljon kaikenlaisia naisten aikakausilehtiä mutta myös kirjoja kuten nyt luen Jari Sinkkosen "lapsen kanssa". Hyvin helppolukuista sisällöltään sekä fonttikokokin sopiva. Jospa mulla siksi kuluukin aika kun luen niin paljon? Ja kun vauva syntyy niin lukemisen saa tod.näk. unohtaa joksikin aikaa ;).

Vauvalle on yksi tosi vahva nimi mielessä ja sitä tässä makustellut pysyykö loppuun asti. Onko muilla nimeämiskuumetta havaittavissa?
Esikoisen nimen keksi isä ja ajattelin tällä kertaa käyttää veto-oikeutta ja viemällä oman keksimäni nimen nuijan kanssa läpi. Molemmat sisarusten nimet löytyvät kalenterista. Ei siis mitään sellaista itse keksittyä.
Sellaisia vanhemman kansan nimiä molemmat mutta jotka ei kuitenkaan ole tällä hetkellä muodissa.

Kiitos listan päivittäjälle nopeudesta =).

RV 21+1
 
Viimeksi muokattu:
Onpas kumma, ettei mulle ole taaskaan tullu yhtään ilmotusta näistä viesteistä sähköpostiin. Olenkin ihmetellyt, kun on niin kovin hiljaista ollut.

Meillä oli tänään rakenneultra ja nyt saan huokaista helpotuksesta. Vauvalla oli kaikki hyvin! Kaikki löytyi, mitä pitikin, eikä mitään ylimääräistä. Kokoarvio oli n. 320g. Vastasi yhden laskukaavan mukaan rv19+4 ja toisen mukaan 20+3. Laskettua aikaa ei muutettu.

Mulla on ollut tässä kovin erilainen olo kuin edellisissä raskauksissa, joista siis tuloksena kaksi poikaa ja olenkin miettinyt, että josko tämä olisi tyttöoloa. Juttelin myös oloista ja tuntemuksista äitini kanssa ja hän totesi, että kuulostaa täysin samalta, kuin hänen olonsa kun odotti minua. No nyt sitten ultraaja katseli aikansa ja totesi, ettei nyt rahojaan menisi laittamaan pantiksi, mutta hänen mielestään tulokas olisi tyttö.

Oireita on ollut nyt supistelut, jos reippaammin, tai pidempiä matkoja kävelee ja alaselän kivut iltaisin. Jatkuva nälkä myös vaivaa. Tämä näkyy valitettavasti sitten myös puntarilla. Pari kertaa on myös ollut ikävää paineentunnetta alavatsalla ja vihlomista nivusiin ja sisäreisiin. Ja edelleen vatsan oikealta puolen välillä repäisee. Ultrassa todettiin istukan olevan juuri siinä, eli kai ne on jotain istukan ja kohdun kasvukipuja.

Nimi on ollut valittuna jo ennen koko projektiin ryhtymistä. Toivottavasti saamme sen myös käyttöön. Pojalle ei nimittäin vieläkään ole edes nimiehdotusta.

Liikkeitä olen tuntenut jo rv15+ saakka. Nyt liikkeet alkavat olla sellaisia epämukavia muljahduksia, kun vauva vaihtaa asentoa. Potkut ja nyrkiniskut ovat edelleen kutittavia ja hentoja.

Pari kertaa olen säikähtänyt, kun en ole koko päivänä tuntenut kuin muutaman hennon liikkeen. Vilkas vipeltäjä ultrassa kuitenkin löytyi, joten on sitten vaan istukkaa ja selkää monotellut noina päivinä.

Älkää ihmeessä lakatko käymästä täällä. Meillä on täällä ollut positiivisen vilkasta keskustelua. Kaikkina päivinä ei vaan ehdi koneelle ja kännyllä on hankala lukea pitkiä viestejä. Koitan katsoa itsekin nuo asetukset kuntoon, että tiedän tänne tulleeen viestejä.

Lillitys rv 20+5. Tyttölupaus
 
  • Tykkää
Reactions: Piip- ja Vappuvaavi
Moikka masuilijat!

Eihän täällä kuulumisissa perässä pysy kun töitäkin olisi täällä töissä ;)

Kiitos Daria09 tsempistä, sairastelut on kyllä voimia vieviä. Meillä on nyt 2,5veellä muutenkin tahtomeiningeissä "äiti"vaihe, että isi ei kelpaa mihinkään lohdutukseen vaan huuto vaan yltyy. Niin se olen sitten minä joka on noussut sängystä sen 20 kertaa yössä kun oltiin sairaana. Esikoinen oli muuten viime yön ekaa kertaa "isojen"sängyssä, ja hyvin meni. Ei tainnut vielä tajutakaan että sieltä sängystä nyt todella pääsee pois kun ei ole laitoja :D Että pinnasängystä on nyt patjan suojus pesty ja sänky kasattu pois odottamaan muuttoa ja uutta nukkujaa :) Periaatteessahan suositellaan että jokaiselle vauvalle ostetaan uusi patja, mutta meillä on ollut 2 patjaa käytössä ja niitä vaihdeltu ja ahkerasti päällisiä pesty niin nyt saa tulokas olla samalla patjalla..

Kyllä tämä odotus on jotenkin niin erilaista nyt kun ensimmäisen kanssa.. Juuri miehelle totesin eilen että mieti kun eskoisen saamiseen isojen sänkyyn meni 2,5 vuotta niin meillä on taas sama edessä ;) Ihanaahan se on, mutta nyt on niin paljon konkreettisempaa se, mitä vauva tuo tullessaan ja mitä kaikkea eteen tulee niin tunnepuolella kuin fyysisestikin. Piip ei istuta sohvalla mekään, siinä mielessä koiranpennun ja pienen lapsen kanssa on välillä aika samanlaista :D Meillä siis myös koira ja välillä naurattaa kun se elo on samanlaista koirankin kannsa; pissiä, kakkaa, ruokaa ja hellyyttä, rokotuksia ja hampaiden tuloa. Ja johdonmukaisia rajoja ;)

Ruubi Kynttilät esillä täälläkin, se vähä mitä esikoisen kanssa uskaltaa polttaa ;) Joulukortitkin jo tilattu, hih :xmas: Ja Vauva-lehti, Kaksplus ja Meidän Perhe mulla on luettavana aina, töistä onneksi ne saan. Muutenkin tykkään lukea paljon vauva/lapsiaiheesta ja mieskin arvostaa kuulemma sitä että mä perehdyn ja kerron sitten hänellekin kuinka pitää toimia ja mikä on normaalia :D Kantoliinat jäi meillä käyttämättä, rintareppu oli ulkomailla ja lentokentällä kätevä. Nyt siis ostin käytetyn Manducan jos tämä toinen nyt olisi enemmänkin repussa. Esikoinen oli siis sellainen vipeltäjä, että sylissä ja liinassa iski yleensä vaan hiki ja kiukku.

Marrastuuli kyseli suppareista. Täällä tulee välillä mahan kovettumia, ei kipeitä, mutta tuntuu paineena ja kiristyksenä. Silloin menen yleensä istumaan/pötköttämään hetkeksi. Selkäkivuilta olen tähän mennessä välttynyt, toivotaan että ei tulekaan. Repäisykipuja edelleen välillä, nyt tuntuu että on taas kasvuspurtti mahalla kun tuntuu repäisykipuja enemmän. Ja maha on ISO :wave:

Jatkan taas kun ehdin :)

Vappuvaavi ja tulokas rv20+0 (puolivälissä!!)
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Vau, yhtäkkiä mahtavan paljon tekstiä täällä, jatketaan samaan malliin :)

Ruubi kyseli 50-senttisistä vaatteista ja siitä, kuinka paljon niitä tulisi olla. Itselläni kaikki kolme vauvaa ovat olleet pieniä, alle 50-senttisiä, joten heille koko 56 oli kyllä todella suuri ensimmäisen kuuakuden ajan. Tästä viimeisestä lupailtiin isoa rakenneultrassa, joten hänelle en hommannut kuin muutaman 56-senttisen vaatteen, mutta poika olikin sitten syntyessään ihan samaa kokoa kuin edelliset, eli 49cm ja vähän reilut kolme kiloa. Toisaalta ystäväni sai reilun 4-kiloisen vauvan, pituuttakin 54cm, ja häneltä jäi kokonaan 50-senttiset vaatteet käyttämättä ja 56-senttisetkin menivät vissiin pari viikkoa, joten se taitaa ihan riippua vauvasta, kuinka paljon mitäkin kokoa tarvitsee. Muutamat bodyt ja puolipotkarit tuota pienempää kokoa kuitenkin varaisin, saahan niitä sitten pikaisestikin lisää (ja voi toivoa vaikka vauvalahjaksi sukulaisilta :)), mkäli vauva on tosi pikkuruinen.

Eveneve: samaa mieltä MariaR81 kanssa, että normipikkareilla pärjää hyvin. Ostaa vaikka kokoa isompaa kuin normaalisti käyttää, jos peppu ja lantio kasvaa. Ikinä en ole mitään raskausalkkareita käyttänyt, tuntuis jotenkin hassulta vetäistä alkkarit mahan päälle :) Vaikka tykkään kyllä raskaushousuista, joissa on se korkea trikookaistale.

Talvitakista: vinkkinä muillekin, että H&M:n alennusrekissä roikkui vielä loppuviikosta A-linjaisia mustia villakangastakkeja hintaan 15 euroa. Menee varmasti isonkin raskausmahan kanssa ja näytti oikein kivalta päällä. Otin väljän koon, niin mahtuu varmasti villapaitaa alle kovimmilla pakasilla. Pituus n. polveen saakka. Sellaisen siis itselleni nyt hankin ja olen tyytyväinen! En tiedä tuleeko käytettyä raskauden jälkeen, vaikka periaatteessa kyllä voisi, kun ei ole mikään mama-malliston takki kuitenkaan, mutta onneksi hintakaan ei ollut kamalan paha. Jotenkin itse en viitsi investoida kamalasti näihin raskausajan vaatteisiin, kun ovat kuitenkin käytössä niin vähän aikaa, ja kokemuksesta tiedän, ettei niitä vaatteita halua nähdäkään sitten enää synnytyksen jälkeen, vaikka kuinka olisivat käyttökelpoisia sittenkin :) No, imetysrintsikoita / paitoja tulee toki vielä käytettyä imetysaikana, muttei tosiaan enää sen jälkeen niitäkään.

Daria09 kyseli nimistä: pojalle olisi yksi nimi mietittynä, mutta saapa nähdä pysyykö nimi sinne asti, että vauva saa nimen. Tosin sukupuolestakaan meillä ei ole vielä tietoa, mutta poikaolo kyllä (taas) on. Jotenkin jäi tunne, että ultraaja olisi nähnyt pojan jo np-ultrassa, kun mies sitä niin kovasti uteli, joten yllättyisin kovasti, jos rakenneultrassa paljastuisikin tyttö.

Kantoliinasta: kolmannen kanssa käytin ihan alussa, ehkä n. 1-2 kuukauden ajan. Koin sen ehkä vähän hankalaksi sitoa, siksi jäi aika vähälle käytölle. Tosin tiedän, että sitomisessa harjaantuu, mitä enemmän liinaa käyttää. Saatiin lainaksi myös Manduca, jota tuli sitten enemmän käytettyä vauvan ollessa n. 3-6 kuukautta. Uutena en lähtisi mitään näitä hankkimaan, mutta niitähän saa nykyään tavallisilta kirppareilta ja nettikirppareilta.

Onko täällä ketään, joka on ajatellut käyttää kestovaippoja? Meillä kaikki kolme vauvaa ovat menneet kestovaipoissa, joten eiköhän tämä neljäskin. Nyt kolmannella on edelleen käytössä vaippoja, jotka ostin esikoiselle käytettynä, joten täytyy sanoa, että ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin aika moneen kertaan :) Tosin muutamia "uusia" käytettyjä vaippoja olen hankkinut, kun vanhimmissa on kuminauhat jo alkaneet pettää. Mutta annan mielelläni vinkkejä tästä asiasta, jos joku esikoistaan odottava asiaa miettii. Ei ole ollenkaan niin hankalaa, kuin voisi kuvitella, ja luontoa ja rahaa säästyy takuuvarmasti!

No niin, tulipahan sitä juttua näi tiistaisen aamun kunniaksi! Kolmonen on päikkäreillä, joten nyt on hyvin aikaa kirjoitella. Normaalisti en hänen hereillä ollessaan koneelle pääse, koska on koko ajan räpläämässä näppäimistöä tai sitten roikkuu jalassa kiinni ja huutaa, jos ei pääse koneelle :) Kolmonen on siis nyt vähän alle vuoden, ihana touhukas pikkumies.

Marrastuuli 19+3
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Aivan on taas nyt jo kommentoitava, kun niin paljon lisää keskustelua tullut! :)
Raskausajan pikkuhousut, siis hihh! eipä kyllä olisi tullut mieleenkään että moisiakin saattaisi olla olemassa :popcorn: En kyllä usko aikovani moisia käyttää, kommenttien perusteella kuulostaa että pärjää nykyisillä :)

Tukivyö, anteeksi minun ääretön laiskuuteni! Mutta voisiko joku valaista tästä hieman enemmän, milloin olisi aiheen ottaa käyttöön, oletteko kokeneet hyväksi ja hyödylliseksi jne..? Mulla nimittäin on jo nyt iltaisin alaselkäkipuja, varsinkin siis jos työpäivä ollut tai muuten paljon jalkeilla. VAIKKA ei mulla mahakaan ole iso, jos edes huomattavissa olevakaan vielä :D Tai sitten kuvittelen olevani tosi pienimahainen ;D

Hmm, niin ihana oli lukea teidän ultrakuulumisia!! Entistä enemmän innolla odottaa omaansa ja huihui nimien mietintää ja pikkuisen sukupuolen tietämistä ja huisia :) Tässähän on vaikka kuinka kaikkea uutta jännättävää ja mietittävää!

Mur itselleni! Toivotaan että tämä nyt vain johtuu raskaudesta, mutta olen niin vihainen itselleni kun en saa itseäni liikkumaan! Entistä enemmän pahaa mieltä tuottaa vielä kun makean himot ovat mulla aivan järettömät, eikä mene kyllä päivääkään ettenkö jotain ylimääräistä herkkua söisi! :( Itselleni vannotin että raskauden aikanakin pidän yllä hyvää liikuntarytmiä ja harrastan urheilua entiseen tyyliin. Mutta ei! Esimerkiksi tänään olin vannottanut meneväni lenkille, no ensin touhusin koiran kanssa hetken pihalla, sitten älytön väsymys iski ja otettiin oikein perhepäikkärit sohvalla. Sitten piti tehdä ruoka, kun hillitön nälkä ja nyt kun on syönyt niin on aivan liian kylmissään ajatellakseen että lähtisi tuonne pakkaseen lenkille! :( Se on vaikuttanut kyllä myös paljon kun tuo koiranpentu nukahtaa syliin, ei millään raaski laittaa sitä petiin nukkumaan lähteäkseen itse lenkille. Mutta EI en haluaisi kyllä nyt raskauden aikana saada järjettömästi liikakiloja, joista eroonpääsy on pian taas iissoon urakan takana!! Äh, olen aivan umpikujassa itseni ja tämän asian suhteen! Lenkille, ei en jaksa, herkkuja jee nam, mur mene lenkille, ei on liian kylmä, ei koiravauvva nukkuu niin suloisesti sylissä ja tässä on niin lämmin... Minä ja minun raskausajan urheilu...:stick: :stick:

Piip- 17+1
 
Mä mietinki et jotain unohdin. Ne oli noi alusvaatteet. Oon joutunu vaihtamaan toisenlaisiin alusvaatteisiin. Löysin h&m:ltä alushousuja, joissa ei ole ollenkaan resoreita. Ihan pelkkää kangasta siis vaan. Ei paina eikä purista mistään.

Pienistä vauvanvaatteista piti laittaa, että meille on hankittu muutama 50cm vaate varuiksi, mutta koskapa tuossa rakenneultrassa lupailtiin pientä vauvaa, niin aiomme hankkia muutamia lisää. Jos vauva on tyttö ja tulee minuun, niin on täysiaikaisenakin korkeintaan sen 47cm ja alle 3kg.
 
Mä käytin esikoisella kestiksiä ja kertsuja.. Meillä allergiavauva joka sonti joka viides minuutti ;D

Pikkarit.. Juu isommat on hommattava :) ahteri leviää kyllä hyvää vauhtia ;D Myös äippähousut jotenkin painaa vaikka niissä ihan hyvä ja löysä resori.. Tuntuu kuitenkin et nekin vähän aiheuttaa supisteluja?? Outoa.

Aattelin ostaa 50cm perusvaatteita sillain, et pärjää myös puklailevan nyytin kanssa. Aion kyllä käyttää kuivausrumpua vauvanvaatteisiin (muuten kuivaan sillä vain lakanat ja pyyhkeet). Ihanan pehmoiset vaatteet tulee ja saa nopeesti pesastuu ja kuivattuu, mutta kone myös vähän kutistaa. Sillä myös ostetaankin enempi sit niitä 56cm.

Mut tosiaan vaikka vauva olisikin yli 50cm ni onhan se ekat viikot niin kippurassa että pienemmätkin menee :)

Oih, ei jaksais enää odottaa :) ekassa raskaudessa pitkä odotus on hyväksi kun pitää valmistautua ja vähän kuin itsekin kasvaa vauvan tuloon.. Seuraavissa tää odotus on kyllä niin turhaa :D

Kävin äippäpolilla siis tänään. Ultrasivat ja kohdunsuu napakasti kiinni ja kaikki hyvin muutenkin vauvalla, siellä se nikotteli <3. Siitä rohkaistuna kävin sitten lasten kans illalla ulkoilemassa vähän. Tekipäs kyllä niin hyvää. Ihanaa.

Saikkua jatketaan tarvittaessa, mut mä taidan haluta vielä töihin :) olivat kyllä sitä mieltä että kevennettyä työtä pitäs tehdä.. En oo kyl esimiehelle soittanut ja mietimpä vaan että mitenköhän sellainen onnistuukaan hoitoalalla.. Meillä ainakin niin tiukat resurssit et tiedän toisten tekevän niskalimassa sitten munkin työt ja se ei kans kuulosta oikein hyvältä. Vähän niinku et tekee niin tai näin, menee kaikki aina väärinpäin. :( noh, aattelin nyt käydä ainakin kokeilemassa, sillä myös tykkään työstäni :)

Vielä otettiin lisää kokeita. Mun toosasta on otettu varmaan kaikki mahdolliset tulehdusnäytteet viikon aikana, ja joitain varmaan kahdestikin. Antibioottia en kuitenkaan strepto b:hen saanut, vasta synnytyksessä. Pyh, olisin sen halunnut. Oon lukenut nyt niin hirveitä kauhukertomuksia, mut lääkärit sitä mieltä ettei aiheuta mun suppareita tuo. Mä olen kyllä sisimmissäni eri mieltä, koska monella ab:t helpottaneet oloa :(

Noh ei se auta, näillä eväillä mennään. Mut olihan se ultra oikeesti niin ihana taas, siellä oli kova meno päällä vaikken mä tunnekaan liikkeitä (istukka edessä). Selkeästi siellä hikka ärsytti, aina hikan jälkeen anto pikku potkunyrkkeilyraivarit :D kertookohan se tulevasta luonteesta jotain :) nyt jotenkin konkretisoituu se että mun sisälläni kasvaa meidän kolmas murunen, tunteet alkaa vahvistua <3 <3 <3

Oikein ihania kirpsakoita päiviä teille :)

Höpönenä ja minimartta 18+0
 
  • Tykkää
Reactions: Piip- ja Ruubi
Heip ja terkkuja ultrasta! :heart:

Kaikki kunnossa ja vastasi just viikkoja 20+1 niinkuin tänään on. :) Oli mukava vanhempi kätilö, jotenkin vaan kokemus tekee tossa ammatissa monesti hyvää, vaikka nuorissakin on meillä hyviä ollut. Toivotti tervetulleeksi synnyttämään ensi vuoden puolella ;)

Ja talorintamaltakin kuuluu hyvää, nyt on homekoira jo käynyt kohteessa ja kuulemma koira oli ihan pettynyt kun mitään "kivaa" ei sieltä löytynyt :D Eli kuntokartoitus vielä ja sitten uskaltaa jo hihkua! Heti tietysti pessimisti minussa miettii, että nyt on asiat vähän liian hyvin, mutta huss sellaiset ajatukset!! :stick:

marrastuuli tuo on niin totta raskausvaatteiden jälkeen, ne haluaisi heittää ikkunasta ulos heti kun vaan mahdollista :D Äityspikkareita tilasin muutamat H&M:ltä samalla kun ostin sieltä talvitakin. Osa omista löysistä menee ihan hyvin, ja osa jää kaappiin odottamaan ensi kevättä. En tiedä minkälaisia ne mahan päälle vedettävät on, kun mulla jo äitiyssukkahousutkin aina rullautuu ja hilautuu jostain päästä alaspäin mahaa =)

Dobleria ei meille tule, kun liikkeet on tuntunut jo rv17 lähtien niin ei ole ollut mielessä hankkiakaan.

Painosta Kotivaaka näyttää nyt 4 kiloa enemmän kuin ennen plussa, neuvoloita kun ei ole niin ei siellä ole tullut mitään kommenttiakaan asiasta :D Samoissa kun esikosesta tässä vaiheessa, tai jopa vähemmän. Yhteensä tuli noin 10 kg esikoisesta, että tässä on vielä varaa loppukiriin.

Kiva jos on viimeisilläkin pahoinvoinnit hellittäneet, nyt sitten alkaa nää muut kivat vaivat.. Suonenvetoja on nyt ollut vähän toisessa jalassa, magnesiumia pitää käydä taas ostamassa, esikoisesta oli samaa vaivaa. Tieysti odotuksessa mukana jälkipuoliskolla ovat myös ystävämme närästys ja ummetus. :LOL: Yksi vaiva on nyt täällä hellittänyt, päänsärkyä ei ole ollut muutamaan viikkoon enää kuin satunnaisesti.

Ihanaa pakkaspäivää kaikille! :)

Vappuvaavi ja tulokas 20+1
 
Kirpeää pakkaspäivää kaikille =)

Täälä sisällä möllötellään kuumeilevan esikoisen kanssa, ikkunasta vaan katselen kuinka nätti päivä olisikaan ulkoiluun =D

Äitiysalusvaatteista: Ostin esikoista odottaessa muutamat pöksyt mutta en oikein niistä muuten tykännyt muutakun sitten synnytyksen ja tulehtuneen sektiohaavan kanssa...oli kiva kun arpi sai olla ilman puristusta =)

Pahoinvoinnista: Ilottelin jo tuossa muutamia viikkoja sitten että hihhei sehän loppu..no joopa joo...olihan se jotain kolme viikkoa pois mutta nyt se on taas kivasti muistuttanut läsnäolollaan mutta elän toivossa että joskos se tästä pian...

Pikkuinen rymyää taas jotain ikiomaa diskoilua masussa ja eilen pääsi esikoinenkin tuntemaan potkun käteensä, ja voi että kun nauratti =D!!!

Vointeja ja kirpsakoita ulkoilukelejä kaikille =)

T: Kesäkerttu ja masuasukas 18+3
 

Yhteistyössä