MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Lokakuu* :)

Nopeasti käyn kommentoimassa VanillaLadyn matkavinkkipyyntöihin :) Eli ihan ensimmäisenä kannattaa laittaa harkintaan syntymättömän vauvan vakuutus jos ei vielä ole! Varsinkin EU:n ulkopuolelle jos matkustaa niin raskauteen liittyvät lääkärikäynnit saattaa olla tähtitieteellisen kalliita jos jotain tulee. Jenkeissä erityisesti ilman vakuutusta ei suunnilleen oteta edes sairaalaan sisään.. Ainakin OP Pohjolassa saa vauvan ja äidin matkavakuutuksen osaksi vauvavakuutusta, voi mennä tosin tiukoille vakuutuksen myöntäminen kun teillä on reissu joulukuussa. Vakuutusta kun voi hakea mun mielestä vasta rakenneultran jälkeen. Matka menee varmasti hienosti, en halua pelotella! Itsekin esikoisesta lensin kahteen kertaan ja ei tullut mitään ihmeellistä vastaan. Lentosukat, jaloittelu, ja runsas veden juonti = käytäväpaikka niin voi juosta pissalla ;)
 
Jee, työpäivä saikun jälkeen selätetty. Yllättävän hyvin sujui, mutta mulla oli mahdollisuus ottaa vähän löysemmin. Ennen puoltapäivää kuitenkin alavatsa alkoi olla taas niin kipee et esim. Kumartumiset teki tuskaa. Noh, selvisin kuitenkin. Ja oli se niin mukavaa kuitenkin.

Mulla meinas kotona jo iskee nimittäin masis että taasko mä joudun makaan puolesta välistä raskautta niinkuin esikoisen kanssa. Sekin on yllättävän raskasta ja henkisesti kuluttavaa.

Huomenna onkin sitten iltavuoro niin saapa nähdä miten mamman käy ;/

Seksistä: Mulle ei maistu ei sitte pätkääkään. Tosin en nyt normistikaan mikään hirmu halukas ja aktiivinen tuolla saralla ole. Olishan se ajatuksena mukavaa...

Ny ruoan laittoon.. Huomiseksi väännän valmiiksi ku lapsilla ja isällä huomenna menevä ilta ja mä töissä.

Höpönenä ja minimartta 19+0
...ja vatsa vaan pullistuu.
 
Mitähän mun pitikään tällä kertaa kommentoida...no supistuksista nyt ainakin, että nyt on täälläkin niitä alkanut tulla. Ei kivuliaita, mutta hieman epämiellyttäviä. Seuraava neuvola on vasta marraskuun loppupuolella, täytyy siellä viimeistään ottaa asia esiin, ellei täydy käydä näytillä ennen sitä. Olen jotenkin tosi pelokas ennenaikaisen synnytyksen suhteen, edellisen vauvan odotusaikana supisteli suunnilleen samoilta viikoilta alkaen ja paikat olivatkin kypsyneet turhan paljon viikolla 30, jolloin tilanne tarkistettiin. Siitä sitten lepoasennossa (kotona sain olla kylläkin), imurointi-, kävely-, ym. kiellossa viikolle 35 saakka. Vauva syntyi sitten rv 37+2.

Raskausarvista: kolme raskautta takana ja en ole onnistunut saamaan raskausarpia. Esikoisesta rasvailin todella tarkasti juuri sillä Body Shopin puikolla, tokasta en muista muistinko rasvailla, kolmannesta satunnaisesti millä sattuu voiteella ja nyt tästä neljännestä jollakin YvesRocherin rasvaisella voiteella, mitä sattui kaapista löytymään. Tosin taitaa olla aika pitkälle ihotyypistä kyse, tuleeko arpia vai ei.

MariaR81: mulla on täsmälleen sama olo tämän tytön odotuksesta, eli maha on todellakin suurempi viikkoihin nähden kuin aikaisemmin ja olen kyllä muutenkin kerryttänyt nyt enemmän kiloja kuin pojista. Voikohan se tosiaan olla kiinni vauvan sukupuolesta, vai mistä. Jännittävää joka tapauksessa vertailla näitä poika- ja tyttöraskauksien eroja, nyt kun vihdoin pääsin myös sen toisen kokemaan :)

Marrastuuli + vauveli 20+3
 
Illan kuhnetta vielä,

Onko teillä muilla ollut kipuja alavatsalla näillä viikoilla? Omasta edellisestä raskaudesta kun on jo yli kuusi vuotta niin välillä pistää miettimään mistä pitäisi huolestua... Pääsin äsken töistä ja siellä taas nivuset kipeytyi niin kuin monena muunakin iltana, mutta nyt kun nostin lattialta laatikoita ja siivoilin jotain niin välillä tuli sellaisia kivuliaita vihlaisuja.

Kotiin päästyä kävin sohvalle makuulle ja nyt ylösnoustessa vihloo taas ja nivuskipukaan ei tunnu helpottavan, toisin kuin aiempina iltoina. Mukula kuitenkin tuntuu liikuskelevan ja tökkii mahaakin välillä reippaastikin. Jäin vain miettimään pitäisikö ottaa yhteyttä päivystykseen vai käskevätkö vaan ottamaan Panadolia... Eniten mietityttää kun ru:n yhteydessä lekuri sanoi että jos supistuksia alkaa tulla niin yhteys synnärin päivystykseen...

Elnastiina ja av 21+3
 
Ihanan aurinkoista aamua!:cool: Ihan niinkun MAALISKUUSSA tämä paiste ;)

Nukkuminen pätkissä kuulostaa Daria09 tutulta, ja saman olen huomannut että heräilen melkein joka yö 4-5 aikaan enkä meinaa saada unta. Miehen kello soikin sitten jo 5.20 niin yleensä loppuyö menee ihan harakoille kun omakin kello soi jo kuuden aikaan. Esikoinen on nyt taas heräillyt enemmän kun näkee unia niin todellakin univelkaa on.. ja töissäkin pitäisi saada jotain aikaiseksi. Pää on nyt jo välillä ihan pehmeä, tähän vielä kun joku erehtyy sanomaan että se on "hyvää harjoitusta vauvan kanssa heräilyyn" niin aarggh :headwall: Voin kertoa, että sitä taitoa ei kenenkään tarvitse harjoitella etukäteen ainakaan, se on sitten sitä mitä se on! Parempi että levänneestä tilasta siirtyy valvomiseen mun mielestä kuin univelasta syvempään univelkaan.

Tästä väsymyksestä pääästäänkin sitten seksiin :D Jos saisi nukkua enemmän niin jaksaisi myös harrastaa muutakin enemmän, mun alkuraskauden himot haihtui jo niin ruuassa kuin tässäkin suhteessa ;) Että nyt on ihan sellainen "normaali" vaihe, eli viikonloppuisin on yleensä vähän enemmän energiaa tähänkin.. Suppareista joku muuten mainitsi, niitä mahan kovettumisia tulee täälläkin yleensä jälkeenpäin. Mutta siitä ne sitten rauhottuu, että en sen takia jättäisi väliin ;)

Kivuista ja harjoitussuppareista täällä moni jutteli. Mulla tuntuu kävellessä vähänkin reippaammin = mun normaali kävelyvauhti, sellaisia pistoksia alamahalla. Ihan niinkuin kylkipistoksia/mahapistoksia kun joskus tulee lenkillä normaalistikin, mutta tuonne alemmas. Että on joutunut vähentämään vauhtia, mikä on hankalaa kun aina olen juoksemassa kiireellä johonkin :D Ja jos yhtään epäilyttää niin kannattaa neuvolaan/polille soittaa ja kysellä että pääseekö tarkastukseen, mielummin niin kuin että paikat pehmenee ja sitten joutuukin vuodelepoon tms. Varsinkin jos on aiempaa historiaa niin vieläkin herkemmin, ei ole turhia tarkastuksia näillä viikoilla kun ollaan vielä vauvan ennenaikaisen syntymisen kannalta erittäin huonoilla viikoilla. Itse kävin juuri virtsakokeessa työterveydessä kun alkuraskaudessa oli se oireeton virtsatietulehdus ja harkkarisuppareita on ollut taas, ettei ole tosiaan joku piilevä tulehdus. Tulehdusten (virtsis, bakteerivaginoosi, strepto) suhteen kannattaa myös pitää silmät auki ja pyytää lähete labraan, voi tehdä hallaa alakerrassa, vaikka oireet muuten olisi hyvin vähäiset.

Höpönenä kiva kun pääsit töihin, toivottavasti olo jatkuu yhtä hyvänä! :)

Raidallinen kissa oli löytänyt kaukalopussin, se on mullakin harkinnassa mutta en ole ryhtynyt etsintään vielä. Jotenkin en nimittäin tunnu tajuavan, että meille voi oikeasti syntyä "talvivauva". Esikoinen kun oli yliaikainen niin odottaa tästä samaa, mutta toisaalta maaliskuun lopullakin on parhaimmillaan kylmin talvi, että ei se nyt mitään kevättä kuitenkaan ole! Eli pitää ryhdistäytyä myös noiden lämpöisten kanssa :) Itse ajattelin kaikki lämpöiset ottaa aika pientä kokoa 50-56cm, huhti-toukokuussa on jo kuitenkin vähemmän pakkaskelejä ja esikoisesta on jäljellä sitten kevyempiä fleece- ja karvahaalareita. Ja pakkauksen haalarilla pärjää sitten sen seuraavan talven hyvin. Juuri syntyi kaverille toinen vauva monta viikkoa etuajassa, vaikka esikoinen meni siellä kans kolmatta viikkoa yli lasketun ajan. Siitä nyt jotenkin itsekin heräsi, että vauvahan voi syntyä jo helmikuussa, vaikka se epätodennäköistä olisikin.. Ja varmasti tässä pinossa syntyykin jo moni helmikuussa kun on alkukuun laskettuja päiviä niin paljon :)

Nautitaan ja otetaan rauhallisesti kaikki :)

Vappuvaavi ja tulokas 21+1
 
Minä täällä jatkan yksinpuhelua! Mutta nyt hatuttaa niin, että pitää tulla avautumaan heti ;)

Työpaikkalääkäri siis soitti juuri siitä virtsatestistä ja siellähän on taas virtsatietulehdus! Nyt odotetaan vielä huomiseen bakteeriviljelyn tuloksia niin saadaan oikea antibiootti asialle. MUTTA se ärsytys syntyi siitä, että tämä työterveyslääkäri ihmetteli, että miksi mun alkuraskauden oireetonta virtsatietulehdusta ei ole seurattu uusintanäyttein neuvolassa, kuulemma aina pitäisi seurata juuri siksi että oireettomatkin tulehdukset voi lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Noh, minähän tätä juuri neuvolalääkäriltä kyselin rv13 siinä ekassa lääkärineuvolassa. Eli noin 8 viikkoa sitten ja silloin vastaus oli, että ei rutiininomaisesti seurata uusintanäytteillä. Aha, no olisko ehkä syytä jos ei alunperinkään ole ollut suuria oireita.. Ajattelin ottaa tänään puhelimen kauniiseen käteeni ja soittaa neuvolaan ja kysyä että miten tätä nyt sitten seurataan vai pitääkö hoidattaa itseni työterveydessä. On se nyt uskomatonta, että työterveyslääkärikin tietää enemmän raskaudenaikaisesta terveydenhoidosta kuin neuvolalääkäri! Meillä kylläkin on nevolassa aina nuoria, vastavalmistuneita terveyskeskuslääkäreitä, ja eihän se kokemuksen puuten heidän syytään ole. Mutta jos on raskaana olevat ja pienet vauvat asiakkaina niin voisi vähän miettiä että pitäisikö herkemmin määrätä lähetteitä jos omaa kokemusta on vähemmän... Murrrrr. Olen puhunut.

Nyt sitten toivon, että tästä yhden päivän antibioottikuurin aloituksen viivyttelystä ei ole enää enempää haittaa tonne alaosastolle. Noh, jos tässä on ollut kaksi kuukautta jo virtsatietulehdus niin ei luulisi sitten yhden päivän enään haittaavan ;)

Puhiseva Vappuvaavi ja tulokas 21+1
 
Yskäisenä ja pienessä kuumeessa yhä.. : /

Vappuvaavi: Onpa outoa ettei ole neuvolan kautta ottaneet sinua seurantaann. Eikö yleensäkin virtsatietulehduksen jälkeen pitäisi ainakin se tarkistuskäynti olla, niin kuin korvatulehduksesakin...:confused: Valita vaan vapaasti neuvolaan!

Elnastiina: Mulla on aika pitkään myös kipuillut nivusia. Mutta nyt kun olen ollut alkuviikon kotona, ja levännyt on kivutkin vähentyneet. Ne alkoi haarojen ja häpyluun särkynä. Laitoin kohdun etenpäin kasvun piikkiin. Mutta viimeviikolla kipu siirtyi alavatsalle ja oikein polttelemalla särki jo torstaina loppupäivästä ja perjantaina jo puolenpäivän jäkeen oli tosi tukalaa töissä. Joten tavallaan hyvään saumaan tuli tämä flunssa, niin pääsin muulla syyllä lepäämään. Olen vielä loppuviikon saikulla ja katsotaan sitten ensiviikolla miltä töissä tuntuu. Koska kotona ei ole mitään särkyä mahassa eikä nivusissa. No välillä hiukan ajoittaista särkyä haaroissa, ei juurikaan muuta. Mulla on istumatyö päätteen ääressä, ja ajattelen että ehkä paikat ei kuitenkaan ole palautuneet niin hyvin edellisistä raskauksista kuin olisin kuvitellut... Mutta lepo tosiaan auttaa särkyihin ja kipuihin mulla, ei niinkään panadoli. Myöskin luin eilen tuosta Libero-kirjasta jonka neuvolasta sain kohdunlaskeumasta, ja kuvittelisin että se saattaisi mulla olla syynä. Pitää vielä soittaa neuvolaan ja kysellä.

Kaukalopussi. Minä tässä myös harkitsen kaukalopussin hankkimista, olisi se vaan niin paljon helpompi kuin haalari vastasyntyneen kanssa. Jospa jostain käytettynä kivan löytäisi. Haluaisin vaan värikkään ja kuviollisen enkä perinteistä mustaa... Tiedän että ihania värikkäistä on ollut markkinoilla,mutta nyt kaikki tuntuu olevan yksivärisiä.

Harrastakaa vain seksiä, jos lääkäri ei ole kieltänyt. Meillä miehellä ei ole ongelmaa mahan suhteen, mutta olen itse niin väsy välillä ettei kiinnosta. Ja nyt on vielä tämä flunssa. :ashamed:

Väsymys: Olen samaa mieltä että levänneenä olisi kivempi ottaa vauva maailmaan ;) mutta ei se vaan aina onnistu.

Marrastuuli: Mukava kuulla että toisellakin tyttömaha ja painonkasvu saattaa pitää paikkansa. :D

Mariia ja Nappula
 
Ääk miten sitä on ehtinyt jäädä kuulumisista jälkeen hetkessä!

Mukava lukea rakenneultrauutisia :) Puoliväli alkaa olla ylitettynä!

Äitiysalusvaatteista: en oo vielä kokenut tarpeelliseksi muuta kuin kokoa isommat alushousut ja rintaliivit. Oon toisaalta myös melko (TOSI) pihi, ja ajattelin että mitä vähemmällä ostelulla selviää, sen parempi.

Vappuvaavi, harmi että teillä meni reissu sivu suun :L

Oloista: olen päässyt minäkin kipujen ja vaivojen kerhoon. Liian nopsaa kävellessä pistelee oikealle vatsanseutuun, selkää jomottelee, päätä särkee useampana päivänä viikossa, välillä iskee oksetus ja issiasvaivaa on :p Onneksi ei samana päivänä kaikkia, eikä onneksi vielä mitenkään lamauttavana. Oon myös ruvennut kuorsaamaan selälläni ja tuntuu, että maha tekee hengittämisestä jo vähän vaivalloisempaa kun nokka on muutenkin aina tosi tukkoinen. Voisi olla itselläkin se tukivyö pelastus, kaverini vannotti sen nimeen.

Synnytysasiaa : mulla rupesi tuossa toissapäivänä hermostuttamaan se, että miten koirien kanssa toimitaan kun oon itse sairaalassa. Äitee sanoi, että miehen kannattaa jäädä lomille vasta kun kotiudutaan vauvan kanssa ettei mee "turhaan" päivät kun minä oon vielä vauvan kanssa sairaalassa. Se tarkottaisi sitä, että kun synnytän niin miehen pitäis siinä rinnalla hoitaa työt, nukkumiset ja meidän koirien lenkkeilytykset. Eikä ne voi päivät pitkät olla kotona kaksistaankaan.
Kyllä äitini ja anoppi käyttäisivät mielellään koirat välillä jos tarve vaatii, vaikka useampanakin päivänä, mutta molemmat on aika pienikokoisia eikä kovin vahvarakenteisia naisia, joten niillä voi tulla tosissaan ongelmia kahden kultaisennoutajan kanssa (etenkin kun isompi on nyt ruvennut isottelemaan jopa pienillekin koirille mitä ei ennen oo tehnyt.. en tiiä johtuuko mun masusta vai pentukoirasta).

Darialle sympatiat jännitysmomentista, onneksi oli vain "väärä hälytys". Pitkiltä tuntuu ne sekunnit kun vähänkään joutuu epäilemään. Mutta inhottava, että ultrassa oli semmonen vähemmän mukava lääkäri :L

Piip, me nukuttiin koko kesä pennun kanssa aina 9-12 päikkärit :p Aina kun mulla on aikaa, heittäydyn vieläkin pitkäkseni tuona välinä ja pentu jalkojen ja sohvan väliin. On jäänyt hyvä rytmi päälle. Onneksi tosiaan pennut nukkuu paljon, en tiedä miten olis kesä muuten mennyt kun väsytti niin tajuttomasti. Ja väsyt on palanneet. Mutta mulla oli kans hyvät suunnitelmat urheilun suhteen ja todellisuus on osoittautunut toiseksi. Kyllä me käydään joskus/monena päivänä viikossa koirien kans pari tuntia hitaasti kävelemässä, mutta välttämättä päivään ei muuta kuulu. Onneksi viikon päästä alkaa työt ja tulee siellä käveltyä.

Onneksi tarrasukalla kaikki kunnossa, mutta kyllä tuommonen säikäyttää.

Mamu13, uskomatonta toimintaa myös sulle siellä työterveydessä. Aina ei oikeat ihmiset päädy oikeille aloille. Mur! Oivoi, Berliiniin! Ollaan käyty siellä miehen kanssa kahdesti, oikein mukava kaupunki. Vauvanvaateliikkeistä en osaa sanoa kyllä mitään, mutta varmasti niitä löytyy ja eipähän tuu joka vauvalla vastaan.

Maaliskuu2015, ennen tuli sanottua tosiaan lauseen perään että "jos kaikki menee hyvin", mutta toisaalta sitä lienee niin hölmö ettei osaa ajatellakaan että osuisi omalle kohdalle mikään ikävä. Kyllä se nyt, etenkin rakenneultran jälkeen, on entistä helpompi uskoa että meillä on ensivuonna pikkuinen :> Hyvin epäjouluinen tähti on meillä jo löytänyt ikkunaan. Joku tuttu (olisiko ollut äitini) kyllä vähän naureskeli mutta mulla on kerrankin fiilikset kohallaan niin törröttäköön ikkunassa jo nyt!

Raskausarvista: minä laiskista laiskin itseni rasvaaja oon orjallisesti joka ilta alkuraskaudesta lähtien rasvannut vatsaa. Vielä ei oo mitään näkyvissä, mutta mulla on nuoruusajoilta vieläkin haaleat viivat persiinsivuissa ja reisissä kasvusta, joten nyt yritän kyllä tehdä kaikkeni uusien estämiseksi. Maha on kovin venyttyneen oloinen (ja ISO) joten saa nähdä miten tässä taistossa käy :p

Rakenneultrasta: meillä oli tänään aamulla aika. Eilen rupesin jännittämään ekaa kertaa, että mitä jos siellä tulisikin jotain muuta kuin "kaikki kunnossa". Jännän äärellä oltiinkin sitten, mutta onneksi lopulta mitään hälyyttävää ei tullut esille.
Meillä meni hiukan päälle tunti siellä! Onneksi oli aikaa ja onneksi eivät pistäneet pois ennenkuin kaikki oli selvitetty juurta jaksain. Meillä nimittäin kätilö ei löytänyt toista ventrikkeliä aivoista, eikä se heti alkuun sanonut että on normaalia ettei se asennon takia näykään. No mies oli ihan huolestunut ja kieltämättä minäkin. Toinen ultraaja sitten löysi sen ventrikkelin.
Napasuonet oli sitten toinen juttu. Pienokaisen pää oli hiukan vähemmän, kuin viikkojen mukaan olisi pitänyt olla. Nämä kaksi asiaa yhdistettynä olis johtaneet siihen, että painoa pitää seurata. Ei millään näkynyt kuin kaksi, mutta sitten pyysi vielä kolmannen henkilön ultrailemaan, tuli joku kokeneempi naislääkäri, ja se löysi sieltä sen kolmannen napasuonen.
Kyllä meinasi jo parku tulla, kun ehdin mietiskellä että siellä on useampi asia vinksallaan. Loppuenlopuksi pään mittakin oli enemmän, kuin ensimmäisellä mittauksella, eli ihan sopivan kokoinen viikkoihin.
Saatiin kuitenkin sitten ylimääräinen aika, kattovat painon jne, ensivuoden alussa. Kätilö sanoi, että pannaan tähän vaikka ne napasuonet (jotka siis löytyi) syyksi, että saatte sen ajan. Eli kaikki oli kunnossa. Mutta hitto että säikäytti kyllä meidät molemmat ne odottelun hetket.
No, vilahti siellä vehkeetkin, eli minun tyttöolo oli ihan hukka-arvaus :)
Onneksi meille sattui ehkäpä maailman ihanin kätilö.

Ruubi ja pikkupoitsu 20+2
 
Ruubi Loppuhyvin kaikki hyvin lopulta, kiva kuulla :) Ja onnea poikalupauksesta :flower: On varmasti ollut pitkiä minuutteja ultrassa! Joskus vauva vaan tosiaan on sellaisessa asennossa, että ei millään meinata saada kaikkea tarvittavaa mittailtua.. Meillä oli ekassa ultrassa just niin, että sai vääntää ja kääntää kun ei meinannut saada mitattua niitä mitä piti. Ja hyvä kun saitte seurannan kuitenkin, on se aina kiva tietää miten siellä masussa menee :heart:

Ja sitten näihin lepposiiin raskaan olevien aiheisiin eli ummetukseen, tässä kohti voi lopettaa jos on liikaa :D Mutta mulle tuli vähän yllärinä tämä vaiva nyt tokassa raskaudessa.. tai sitten olen sen vaan onnellisesti unohtanut ensimmäisestä. Mielestäni syön riittävästi kuituja ja juon paljon vettä ja kävelenkin joka päivä reippaasti työmatkoja, mutta ei näytä näistä olevan apua nyt. Onko joku käyttänyt kuitulisiä raskauden aikana? Mietin, että voisin kokeilla sitä Visibliniä ainakin. Ei tämä nyt häiritsevää vielä ole, mutta huomaa eron "normaaliin" ihan riittävän hyvin.. Nim. ei peräpukamia mulle kiitos :LOL:

MariaR81 kohdunlaskeuma on iäkkäämmillä yleisempää, ja lievänä ei siihen ole oikein muuta neuvoa käsittääkseni kuin lantionpohjan lihasten jumppa. Jostain luin, että gynekologit eivät välttämättä edes mainitse lievästä kohdunlaskeumasta, vaikka sitä monella vanhemmalla voi ollakin jos se ei naiselle aiheuta oireita tai ole muuten häiritsevä. Eiköhän ne ole kasvukipuja tai muuta kohdun kasvuun liittyvää, mutta kysy neuvolasta jos mietityttää :) Ja jos lepo auttaa niin sitten vaan koita levätä mahdollisuuksien mukaan.

Mulla on edelleen ne virtsanäytteen bakteeriviljelyn tulokset tulematta, saisi sitten sen antibiootin. Olsikohan nyt sitten kolmas ab-kuuri tässä raskaudessa, huoh.. Ja samoin kuin moni muukin täällä niin olen yrittänyt välttää kaikkia lääkkeitä raskauden aikana, mutta tämä pieni on nyt saanut jo aikamoisen antibioottiannoksen jo ennen syntymäänsä : / Soitin muuten eilen sinne neuvolaan ja th sanoi, että kontrollinäyte kuurin jälkeen olisi pitänyt ottaa sen ensimmäisen oireettoman virtsatietulehduksen jälkeen. Ei sitten sanonut juuta eikä jaata tähän neuvolalääkärin vastaukseen että ei tarvitse ottaa, mutta eipä sitä kukaan työkaveriaan mielellään kritisoi.. Sovitaan ensi viikon neuvolassa sitten seurannasta, kun haluavat mielummin "omiin kirjoihin" ne näytteet, kun muuten ne tulokset jäävät tuonne työterveyden salaisiin kansioihin. Mutta siis jee, mulla on ensi viikolla toka neuvolan th-käynti rv 22+3! ;)

Ihanaa päivää kaikki masut!

Vappuvaavi ja tulokas 21+2
 
Kiitos Vappuvaavi. :heart: :) Säikähdytän itseni aina kaikilla irjoituksilla, ja ei neuvolatätikään ollut huolissaan, kyseli vaan että supisteliko, ja totesi että jos ensi viikolla jälleen maha kipeytyy voin varata tarkistusajan lääkärille. Ja nyt ei tosiaan ole mitään ihmaallisiä tuntemuksia/kipuja ollut..

Ruubille onnea poikalupauksesta! :)

Kestoilusta joku täällä puheli myös jo. Me kestoiltiin osittain poikien kanssa, ja totesin että on ihan hyvä juttu. :wave: Itse pidin eniten BumGeniuksen tasksuvaipoista, jotka kasvoi lapsen mukana. Ne tuli tokan jälkeen myytyä kaverille joka on ne taas myynyt eteenpäin jo. Joten uusia (käytettyjä) ollaan metsästämässä. Nyt katselin käytetynä Imse vimsen pakettia, mutta ne onkin vaan pikkuvauvakokoa. höh! Mutta törmäsinkin sitten Huutonetissä Babyland-taskuvaippoihin, jotka kasvataa kokoa kuten BumGeniukset ja on huomattavasti halvempia. Niitä voisi kokeilla. En halua että kestoilu on "vaikeaa" eli en jaksa ihmetellä kuorivaippojen, lisämujen, harsojen ja villahousujen kanssa, eikä varsinkaan tuo meidän miespuolinen innostu liika monimutkaisesta. Noilla taskuvaipoilla kestoilu tuntui olevan mahdollisimman helppoa - vähän kuin kertiksiä pesisi. Ja kertiksiä taas käytetään sujuvasti kestojen ohella. Pitää vielä hiukka tutkailla vaan noita malleja, koska Babylandin kestoissa saattaa olla hiukan huonot imut... hmmm...

Kovaan ummetukseen kannatta tosiaan jotain apua hakkia, ettei ole pukamia jo ennen synnytystä. Synnytyksessä niitä saattaa taas tulla.

Mariia ja Nappula
 

Yhteistyössä