*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Posteljooni kyseli pakkauksen pyyhkeestä...en ole vielä pessyt,tänään meinasin laittaa sen koneeseen. Meinasitteko pestä makuupussia muuten?? Muut on pesty, mutta tuo makuupussi,tumput ja puvut ovat pesemättä.

Sairaalakassii en oo viel ees aatellu...vois kai tuota rueta miettimään...vaikka aikaa vielä on...Miehen pakattavaksi en sitä uskalla jättää....:LOL: tiiä mitä viel tullee...


Jemimi ja pikku-ukko 30+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Pyykit / sairaalakassi en ole vielä pessyt vauvan kamoja enkä pakannut kassia. Meillä kun on muutto kuun viimeisenä viikonloppuna, niin sitä ennen ei oikein kannata ruveta pyykkejä pesemään kun saattavat muuttohäslingeissä likaantua.
En pääse "sokerivauvan" kanssa kuitenkaan parissa päivässä vielä sairaalasta kotiin, joten hätätapauksessa miehellä on siinä aikaa pestä kamppeita ja haalia mulle jotain tarvikkeita ;). Joo aika viime tippaan menee kyllä kaikki muuton vuoksi ja vähän jännittää...

Äitiysloma alkaisi 25.1. (virallisesti 30.1. mutta on muutama lomapvä) mutta en todellakaan tiedä pystynkö olemaan töissä sinne asti, pelottaa jo valmiiksi ensi viikosta selviytyminen. Olisi yksi 3h palaveri tiedossa ja mun selkä ei kyllä kestä niin pitkää istumista, enkä voi olla pissaamattakaan niin kauaa... Täytyy varmaan vaan tylysti häippästä veskiin kesken kalvosulkeisten.

Ihanat mahat Leolla ja Säröllä :heart: Pitäisi itsekin ottaa uutta masukuvaa, oon suunnilleen joka kuukausi ottanut näihin aikoihin kuvan sen jälkeen kun alkoi olla jo muutakin kuvattavaa kuin "sipsiturvotus". On pötsi kyllä pullahtanut aika paljon sitten viime foton.

30 + 3
 
Vähään aikaan en oo taas ehtinyt kirjoittelemaan, aika paljon on tapahtunut sillä välin. Tsempittelyt vuodelepolaisille, supistuksista kärsiville, ja muille tarvitseville! :)

Posteljooni, Kelan pyyhkeen värjäämisestä kysyit. Meillä tipahti postilaatikkoon ilmoitus tuosta värjäämisestä heti sen jälkeisenä päivänä, kun olin ehtinyt kaikki pestä. :D Tuo pyyhkeen kantti värjäs meillä niihin pilkullisiin oransseihin pöksyihin sellasen 10cm x 10cm alueen, mutta muille vaatteille ei käynyt mitenkään. :O Pesin siis osan 30 asteessa, toiset 40 asteessa ja loput 60 asteessa, pesuohjeiden mukaan, mutta pyyhkeen kanssa oli turkoosia ja valkoista. Valkoinenkaan ei värjäytynyt ollenkaan, joten aika tuuri kävi, että pelkästään nuihin pilkullisiin pöksyihin tarttui tuo väri.

Ompelusta on ollut myös puhetta, täällä ollaan tehty kestovaippoja, tiimaimuja, harsot ommeltu ja värjätty, sekä pojalle vaatteita tehty. Tällä hetkellä pojalle parit henkselihousut tekeillä, vihreämustat ja mustat harmailla tassunjäljillä. Ajattelin verestää laukkujen ompelua, kun en oo pitkään aikaan niitä ommellut, niin meinasin siskoille tehhä ainakin jokaiselle yhden. ^^

Uusimmassa Suuressa Käsityölehdessä oli ohjeet kivannäköiseen neulemekkoon, mutta en osaa neuloa! :( Pitänee kysyä äidiltä tai siskolta, että ehtisivätkö neulomaan sellaisen miulle korvausta vastaan, tietenkin. Malli oli sen verran kiva, että pakko saada. :heart:

Neuvolatäti muuten sanoi viimeksi maidon pumppaamisesta sen verran, että sen saa alottaa vasta 38 viikolla, jos tarvitsee. Voi sitten olla, että näiden supistelujen takia sanoi, että vasta sitten, ettei synnytystä käynnistä.. Luulisin ainakin? Jotenkin tuntuu, että rinnat on jo nytten ihan kauheen pinkeinä, ja toista rintaa jomottaa hieman satunnaisesti. Pitäisi muuten se pumppu ostaa, ja muut imetykseen liittyen tarvittavat kamppeet, aika tuntuu vaan katoavan jonnekkin. :O

Ensi viikolla taas neuvolakäynti, ja sitä seuraavalla synnytysvalmennukseen. Aika menee kyllä hurjan nopeasti, mie oon yrittänyt lukea synnytyksestä nyt enemmän, ettei jännittäisi niin paljoa. :) Pahoittelut omanapaisesta viestistä, kaikki asiat tuntuu liikkuvan yhtaikaa päässä, ja puolet kommentoitavista unohtuu sen takia. :D

Viude ja Dude 31+3
 
Sone*:Mä olen tehnyt tuota myös, että noussut ylös ja mennyt istumaan takaisin pytylle ja yrittänyt uudestaan :)

ui ui kun täällä alkaa masuilijat ja poksumaan melkeen kaikki 30 viikkoa :heart:

Mulla ollut selkä eilen ja tänään tosi kipeä :'( Saanut juosta vessassakin koko päivän kun rakko ei tyhjene kunnolla ja koittanut vettäkin juoda hiukan normaalia enemmän kun turvotusta on niin ne yhditettynä niin voisi melkeen vaan istua valmiina sielä pöntöllä odottamassa seuraavaa kertaa.. :LOL:

Yksi hyvä ystävä vauvautui tänään 38+1 :) Tosi koskettavaa on kun ihmiset saa vauvoja ympärillä, mutta tosi rasittavaa ajatella, että on vajaa 8 viikkoa vielä itsellä laskettuun aikaan.. :D
 
Sunnuntai-iltaa kaikille!

Täällä on viikonloppu mennyt töiden merkeissä, ja täytyy kyllä sanoa, että selkä ei tykkää istumisesta. Saa nähdä, miten menee seuraavat neljä viikkoa, pystynkö olemaan loman alkuun asti töissä, vai joutuuko hakemaan jossain vaiheessa saikkua. Eilen kotona siivosin ennen töihinlähtöä, ja kyllä yltyivät taas liitoskivut ja muutamia supistuksiakin tuli. Ei tässä viissiin kauheasti enää pitäis rehkiä.

Turvotusta mulla on jonkin verran, lähinnä huomaa kasvoista ja siitä, että sormukset alkaa kiristää. Ei mitään pahaa onneksi ainakaan vielä.

Jälkisupistuksista en varmaan ole aikaisempien synnytysten jälkeen pahemmin kärsinyt, kun eivät ainakaan ole jääneet mieleen. Ainakin toisella kerralla synnytys käytiin jälkeenpäin läpi kätilön kanssa. Ensimmäiseltä kerralta en muista, oliko vastaavaa keskustelua.

Vaatteista minäkin suosin uusretroa ja värikkäitä kuoseja. Isommille lapsille myös olen ommellut vaatteita jonkin verran itse. Tulevalle vauvalle en ole ommellut vielä mitään, mutta suunnitelmia on, kunhan jään lomalle. Ihania kankaita on varastoon kertynyt ja äsken taas sorruin tilaamaan vähän lisää, nettikangaskaupoista kun saa kaikkea kivaa vähän liiankin helposti. Nippatädille vinkiksi vielä, että ottobren nettisivuilta pääsee selailemaan vanhoja lehtiä ja niitä voi tilatakin sieltä.

Äitiyspakkausta en ole vielä saanut, kun hakemuksenkin jätin vasta välipäivinä. Pari päivää sitten kävin läpi jo olemassa olevia vauvanvaatteita, jotta tietäisin, mitä vielä saan ostaa :) Pesemisen ja järjestämisen aloitan kans sitten, kunhan loma alkaa.

Omaa napaa vielä sen verran, että ajattelin aamulla soittaa neuvolaan ja kysyä, kirjasiko lääkäri jotain tietoihini siitä ohimennen mainistemastaan nesterakkulasta. En jotenkin osaa antaa asian olla tai pitää sitä harmittomana. Kun itse sitä kotona katsoin, se osoittautui läpimitaltaan parin sentin kokoiseksi valkoiseksi palluraksi, joka ei kuitenkaan ole kipeä tai mitään. Varasin jo ajan yksityiselle gynelle, että saisin tietää, mikä se on ja tarviiko siitä huolestua. Ois minusta ollut kohtuullista, että neuvolalääkäri olis edes antanut sille jonkun nimen, ja sanonut, häviääkö se itsestään jne.

Tsempit vielä kaikille vuode- tai muussa levossa oleville ja muistakin vaivoista kärsiville. Onneksi monet alkavat olla jo sen verran hyvillä viikoilla, että ei ole niin suurta huolta enää, mutta toivotaan silti kaikille vielä muutamia lisäviikkoja :)

Piikunen 28+1
 
Leo Minä tykkään kans retrokuoseista ja muutenkin värikkäistä vauvanvaatteista. Tykkäsin esim. kovasti äitiyspakkauksen vaatteista kun nyt oli ihan rohkeesti käytetty värejä. V. 2010 pakkaus, jonka sain esikoiselle oli pelkkää valkosta, harmaata ja ruskeeta.

Viude Olit tehnyt itse harsoja, millä värillä värjäsit ne, ihanko pesukonevärillä? Minulla on paljon vanhoja harsoja jotka ovat pesuissa menneet vähän ikävän väriseks niin ajattelin et niistä sais ihan uudenverosia kun värjäis.

Mam Täällä on kans kaks ystävääni saanu vauvan tällä viikolla ja oon ihan fiiliksissä itekin :)

(.) Minulla kun on kävellessä tullu supistuksia niin olin eilen ihan yllättyny kun pystyin tekemään pikkulenkin niin et vedin esikoista pulkassa. Illalla vaan sit alaselkään vihlo varmaan siitä johtuen. Ihan paras kulkuväline ois varmaan potkuri kun siinä ei tule samanlaista tärähtelyä mahaan kuin kävellessä. Täällä taajamassa vain ovat niin ahkeria hiekottamaan pyöräteitä et ei oikein pääse mihinkään potkurilla.

Särö ja Jalo 32+2
 
Olettepas te kirjoitelleet paljon parin päivän aikana. Yritän nyt vastailla joihinkin, en ole päässyt edes lukemaan perjantaina jälkeen ja pari sivua tekstiä tullut..

Jälkisupistukset Mä en ole niitä tuntenut ollenkaan. Tosin esikoinen syntyi sektiolla ja eka päivä meni meni kipulääkkeiden voimalla. Sektiohaava oli jo itsessään niin kipeä, että vaikuttikohan se tuntemuksiin..

Mulla on maha ollut jo kauan aika alhaalla, tosin se taitaa vaan olla mun mahan "malli". Ja samaa olen huomannut, ettei rakko tyhjene kunnolla. Vessassa saa ravata kun vauva painaa rakkoon, ja sit "väkisin" saa lirutella..

Turvotusta on käsissä ja jaloissa jo :/

Täälläkin ahdistaa :( mulla on stressiä monesta asiasta, esikoinen uhmailee ja itsellä on järkyttävät liitoskivut.. Oon niin räjähdysaltis koko ajan, että jo sekin saa itselle pahaa mieltä aikaiseksi. Noi kivut on kuitenkin ihan omaa luokkaansa, itkettää..

Eilen poksui viikotkin, tänään 31+1
 
P..kleen närästys!! Itkettää ja ketuttaa kun ei saa nukuttua. En edes tiennyt ennen raskautta, että mitä närästys on. Noh, onpahan tuokin selvinnyt... Alan oleen kyllä aika kypsä tähän massutteluun ja odotan maaliskuun alkua kuin kuuta nousevaa!!

Mustakin värit äitiyspakkauksessa on olleet tosi kivat- neutraalin ja raikkaat. Muo on alkanut tympimään tuo monissa kaupoissa oleva vaaleanpunainen/ vaalean sininen jaottelu. En aikaisemmin tajunnutkaan, kuinka räikeä tuo tyttö/poika jaottelu onkaan. Meidän pojalle ei vielä ainakaan ole yhtään vaalean sinistä vaatetta vielä siunaantunut. Toivottavasti ei saa traumoja poika parka kun sille muutamat lilat potkuhousut oon hankkinut :)

Jospa yrittäisin tuota nukkumista taas uudelleen vaikka tuntuukin, että hapot on ihan kurkun päässä edelleen ja pieni vielä möngertää vatsassa siihen malliin ettei ole aikomustakaan rauhoittua.. Yleensä on ollut öisin suht hissukseen, mutta ei näköjään tänään.. Poitsulla ollut muutenkin vilkas päivä tänään. Jännä muuten, kun on aina muutaman päivän tosi vilkas ja sitten on aina hissukseen yhden päivän ja säikyttele mammaa harvakseltaan, vaikka ihan selkeä rytmi tuntuu olevan..

Anyways, öitä vaan kaikille!

Rena & pikku kiemurtelija 31+5
 
Nallu:Voimia sinne stressin keskelle :flower:

Heräsin viimeyönä siihen kun nukuin kyljellään niin huomasin, että sillä kyljellä millä nukuin niin jalka oli puutunut.. :O Käännyin sitten toiselle kyljelle ja heräsin samaan asiaan.. :O Muilla samaa? Mistähän johtuu? Verenkierto jotenkin huonompaa?


mam ja risbe 32+3
 
ihania masuja!:)

turvotus on vähäsen, sormukset tiukalla, saa nähä joutuuks viel ottaa kokonaan pois ja sukat puristaa jaloissa.

synnytys keskustelu kätilön kanssa on käyty joka kerralla läpi, jotenki vaa käydään nii ajoissa jo sitä läpi ettei ite osaa vielä hahmottaa koko synnytystä. varsinki ku on nii siinä pienen vauvan huumassa ja ei sitä kivuliasta toimintaa haluu heti ryhtyy miettimään, yleensä noin viikon sisällä olen pystynyt vasta alkaa miettii koko asiaa nii olis hyvä jos vois myöhemmin mennä käymään läpi se.

vauvan vaatteita pestynä on ne jotka olen käynyt ostamassa nii siinä heittänyt samantien pyykkikoriin odottamaan mut muuten en ole viel penkonut kaappia ja heittänyt pesuun valmiina olevia vaatteita. pitäis viel keksiä mis alkaa säilyttää niitä tai oikeastaan kuopuksen vaatteille pitäisi keksiä paikka ja laittaa noi vauvan vaatteet taas hänen lipastoon...

värit ja kuosit aika paljon punaista olen tälle hankkinut mut löytyy kyl muitakin värejä, ihan noita halvalla löytyneitä vaatteita olen hankkinut... cittarista, robbarista ja lindexiltä...

ompelusta on ollut puhetta, miehän innostuin myös ottaa ompelukoneen esille ja ryhdyin ompelee meidän vanhaan äitiyspakkaukseen verhoilun, kävin ostaa pehmusteet laatikkoon ja eilen sit ompelin, ajattelin et siit olis saanut tulla vähän pidempi projekti mut enhän osannut sit lopettaa nii valmista siitä tuli jo eilen, aika kiva tulikin vaik ite sanonki, en ole pitkiin aikoihin ommellut mitää suurempaa....:D
saa vauveli sit nukkuu siin vähän aikaa...:p

soonfab4 mikäs tilanne sul on? toivottovasti olet viel kasassa, erittäin paljon voimia ja jaksamisia!:hug:

alan olla uupunut näihin lantiokipuihin, ei jaksa joka öistä ja aamuista mieletöntä särkyä ja aina kun sängystä nousee vihloo nii vietävästi alapäähän, irvistyksen vallassa pystyy nousee, päähän täs hajoo, seksikin on alkanut olla tosi vähissä noitten kipujen takia... viel olis kestettävää....:(:'(
viimisen raskauden takia haluis pystyy nauttii ja ottaa kaiken irti tästä mut alkaa olla mahoton kipujen takia!:mad:

pepper& typsy 28+6
 
Tulipa käytyä aamulla kontrollissa neuvolalääkärissä. Joulukuun alkupuolella huiteli lääkärikäynnillä yläpaineet yli 140, vähän säikäytti ja käytätti ostamassa mittarinki silloin kotiin. Sitten kotona mittailin ja ihan normaaleita lukemia sain, mikä lie valkotakkisyndrooma oli just sillon neuvolakäynnillä päällä. :LOL: Nyt oli sinänsä onneksi kaikki hyvin. Maha on ihan valtava, mutta vauveliini vastaa kooltaan viikkoja..

Turvotuksesta oli neuvolalääkärin kanssa jo silloin kk sitten puhetta, ja nyt kun sanoin että vaikka kuinka syön puolukkaa, mansikoita, mustikoita ja ananasta ei ne hirveemmin helpota, joka paikka ihan turvonnut, mutta ei kuulemma voi oikein mitään. Painoakin tullu eka neuvolakäynnistä huimat 18 kiloa (oon kyllä ollu reilusti ylipainoinen jo ennen raskauttakin)ja alkaa oleen melko tukalat oltavat. Oli lääkäri sitä mieltä että ainakin yks 10 kiloa on mulla pelkkää turvotusta eikä aikonut laittaa dieetille. :) Sanoi että turvotuksetkin yksilöllisiä ja kun ultralla katsoi että vauva voi hyvin ni nou hätä. Kääntynykki oli jo pää alaspäin. En oo ihan varma kuulinko oikein mutta sanoi että vauvan pää ois synnytyskanavassa..:O Apua mitä se tarkottaa? (tsori oon ensikertalainen, varmaan tyhmä kysymys :) ) Rupesin vasta nyt kelaamaan..

”Pelotteli” myös kaikennäkösistä vaivoista mitä voi tässä ilmetä, esimerkiksi kantapää voi puutua tunnottomaksi, ettei kannata säikähtää kuulemma :O. Mullahan noita järjettömiä lonkkakipuja ja samallaisia jalanpuutumisia mistä Mam_87 sanoi on jo ilmennytki. Harmi kun en oikein älynnyt kysyä mistä johtuu :( mutta kuulemma ihan normaalia on… Ihan ku noi selkäongelmat ei ois ollu ihan riittäviä ni sitten vielä kiva kuulla että eri vaivoja on vielä tulossa lisää läjäpäin, huhhu!

Nippatäti, minä oon kutonu esimerkiksi normaalin villahaalarin hupulla ja sellasen pussivillahaalarin missä ei oo jalkoja erikseen, ajattelin että voi olla kätevä sitten loppukeväästä kun voi toppapuvut olla jo liian kuumia. Oon neulonu noilla Garnstudio ~ DROPS Design malleilla, on tosi kivoja ja selkeitä nuo ohjeet tuolla!

Vaunuista meinas olla vähän hankala löytää, kun oli tiukat kriteerit koska ensimmäisenä meillä tässä kerrostalossa on niin pieni hissi, että ehkä säkällä siihen mahtuu 4 ihmistä mutta jos haluaa vielä hengittääkkin matkalla niin 2 hlöä on hyvä määrä.Piti siis löytää tosi kapeat ja lyhyet vaunut, että mahtuu sitte itekki niiden kärryjen kanssa sinne hissiin, kun ajattelin ettei sitä vauvaa voi sinne yksinään laittaa ajeleen.:cool: Toisena oli kriteeri että on oltava isot renkaat jotka pysyy paikallaan ja kolmantena vielä en todella ollu valmis maksamaan vaunuista mitään tonnia. Oon tosi huono ettiin mistään netistä käytettyjä, joten löysin sitten vähän oudomman merkkiset, z-linen yhdistelmävaunut uutena lastentarvikeliikkeestä alle kolmella sadalla. Olen kyllä tyytyväinen noihin, ja tuntuvat ihan tukevilta ainaki vielä ilman vaunuasukasta.

Voimia kaikille eri huolien kanssa painiville!!

Marionetti 31+0 pokspoks
 
Mam Kiitos!

Puutuminen Mulla ei jalkojen puutumista ole ollut, mutta käsien kyllä. Yöllä usein kun herään asentoa vaihtamaan, toinen käsi on puutunut ihan tuosta olkavarresta asti (vaikken siis edes nukkuisi käden päällä). Mä oon ajatellut, ettei veri vaan pääse kiertämään samalla tavalla.

Nallu ja pikkuveli 31+2
 
Alkaa huomata, että loppuraskaus on käsillä, kun monella on erilaisia vaivoja. Osa niistä kuuluu asiaan ja osa ei. Onneksi viimeisetkin maalismasut ylittävät 30 rajapyykin eli kaikki on jo hienosti loppuraskaudessa. Jaksamisia kaikille! Nallulle tsemppiä!

Sannamarylle voimia loppuraskauteen. Tilanteesi ei ole helppo, kun se aiheuttaa samalla kuormitusta henkisellä puolella. Onneksi jokainen päivä on aina askel kohti parempaa. Et ole asian kanssa yksin. Tule tänne purkamaan mieltäsi, jos se helpottaa. Olosi helpottuu, kun pääset sulattelemaan tilannetta ja viikkoja tulee lisää.

Leo onneksi kaikki oli hyvin :)

Emsuli pystyn jollakin tasolla samaistumaan sinun tilanteeseesi. Meillä mies joutuu hoitamaan kaiken, joten ymmärrän, että hän tarvitsee omaa aikaa. Toivoisin vain, että saisin enemmän huomiomiota kuin nyt saan. Nyt en käytännössä saa ollenkaan, jos en pyydä. Jos miehellä on vähänkään omaa aikaa, se menee pelaamiseen tai muuhun häntä kiinnostaviin asioihin. Toki isätkin tarvitsevat aikansa, mutta rajansa silläkin.

Nopponen 32 raskausviikko on rajapyykki, ettei syntynyt vauva ole enää pikkukeskonen, jos siis vauva painaa yli 1500g syntyessään. Onnittelut sen ylittämisestä. Samaisen rajapyykin ylittäneet saavat käsittääkseni synnyttää keskussairaalassa, kun muussa tapuksessa keskitetään yliopistollisiin sairaaloihin. Eli olet jo monta tärkeää etappia ylittänyt. Yhdyn nippatädin kommenttiin, että olet jo pitkällä raskaudessa, joten toivottavasti pystyt edes jonkin verran aiempaa enemmän nauttimaan raskaudestasi.

Synnytys käytiin kätilön kanssa läpi, mutta enpä osannut kauheasti kysellä asioita, kun en ollut osannut odottaa synnyttäväni vielä viikkoihin. Nyt osaisin paremmin kysellä. Synnytys meni tosi hyvin, joten tuskin silloin olisi ollut paljon kysyttävää.

Täällä on jo tullut paljon vinkkejä mitä Nippa ja muut voisivat tehdä. Mulle tuli mieleen, että vois askarrella tai suunnitella kutsukortteja ristiäisiin tai nimiäisiin, jos juhlat järjestätte. Toinen mikä tuli mieleen, niin tee vauvalle peitto joko ompelemalla tai kutomalla/virkkaamalla.

(.) Tänään tuli pitkästä aikaa käytyä päivystyksessä. Muutaman päivän ajan on vessassa käydessä alkanut tuntua paineentunnetta alapäässä. Pe olisi ollut lääkäri, mutta päivystyksessä suosittelivat käymään näyttäytymässä. Vauvan pää on tosi alhaalla, joka aiheuttaa uusia tuntemuksia. Kaikki oli kuitenkin loistavasti. Kohdunkaula ei ole lyhentynyt, eikä avautumista ole tapahtunut. Painoarvio oli ~1,6kg. Alan kohta jännäämään, kuinka pitkälle tässä vielä päästään, kun tilanne on näin hyvä. Miten te muut kuvaisitte painontunnetta? Missä se tuntuu ja millaisissa tilanteissa?

Minx 31+4
 
Minx82:Mulla tuntuu alapäässä etenkin kävellessä ja vessassa käydessä. Vihloo ja sattuu siis alapää kun kävelee ja kipuilee ja painaa.. : /

Marionetti:Mä kysyin yhdeltä kaverilta noista puutumisista niin sille oli sanottu, että johtuvat raskaudesta ja liittyvät kyllä verenkiertoon. Sillä oli kuulema oma nimityskin mitä ei muistanut.

( . ):Mulla tänään ollut etenkin kipuja tuolla alapäässä kävellessä ja jos vauva sattuu liikkumaan samaan aikaan niin voin sanoa, että kyllä sattuu ja etenkin kun vauvan pää tuntuu jo sisätutkimusta tehtäessä!! :x Kivuliaat supistukset on rauhoittunut lukuunottamatta harkka supistuksia mitä tulee noin 5-10pvässä.
Selkä on ihan romuna.. :( Näitä ihania vaivojahan nää on loppuun asti.. :LOL:
 
Paineentunne alapäässä: En tiedä onko toi minxin kyselemä painontunne jotain sellasta, kun itselläni on joskus ollu vessassa käydessä. Esim rautalääkkeen syönnin/kovan vatsan aikana kun on ponnistellu pöntöllä. Mut ei kuitenkaan aina. Ikään ku sellanen, en sanois kipu vaan sellanen tunne jossain siellä alhaalla, kohdunkaulassa, en mä tiedä tarkalleen missä?

Rakko tyhjenee enimmäkseen kai ihan hyvin. Tosin joskus on oikeasti tuntunu et saanu mennä ihan melkein heti uudestaan veskiin. Ja toki joskus tullu ravattua puolen tunnin aikana useamman kerran. Mut kaippa se enimmäkseen ihan tyhjenee.

Mitään ei oo tullu vielä oikein pyykättyä. Täytyy äitiyspakkauksen vaatteet pyykätä jossain vaiheessa ja ne mitä on ite ostanu. En tosiaan oikein uskalla laittaa vielä valmiiks, kun mietin et entä jos vauva vaik kuoliski tai muuta kamalaa :( Sit tuntuis vaan kauhealle jos kaikki olis valmiina. Täällä on varmaan kaikki viel pyykkäämättä sillonki ku vauva on jo syntyny :D Eikä tavaroille muuten nyt oo kaappitilaakaan, jotain täytys keksiä..

Sairaalakassin pakkailen äitiyslomalla, ennen täysaikasuutta kuitenki. Niin ei nyt ihan viime tippaan jää.

Turvotusta ei onneks ole esiintyny :)

Ompelusta ja neulomisesta oli puhetta täällä. Mulla oli kässä yläasteella 9, mut en mä oikein mikään ompelija tyyppi oo. Ja neuloa en osaa ainakaan, paitti ehkä patalapun/kaulaliinan. Voishan se olla ihan kiva jotain tehdä ompelemalla mut ainakaa nyt ei oo mitää ideaa päässä. Ehkä jos ideoita tulee niin alan sitte tuumasta toimeen. Vois kai sitä toisaalta katellakki jotai käsityölehtee. Vähä vaan huolettaa et jos ostan kankaat ja sit menee päin honkia mun ompelemiset :D

(.) Aaaargh!!!!! Omaan napaan sellasta että mua ärsyttää nyt ihan suunnattoman paljon!! Eli mä olen tässä miettiny että miten jaksan mun selän kanssa, ja keskiviikkona ekana päivänä loman jälkeen oli kipeä selkä, panadolit kotona, ja ajattelin etten jaksa enää sekuntiakaan. Mutta nyt lauantai ja sunnuntai meniki töissä tosi hyvin!! Sain paljo positiivista fiilistä niistä päivistä. Mutta sitten.. mulla on ollu vatsa löysänä nyt 2.1 alkaen. Sillon tuli useamman kerran päivässä vesikakkaa, torstaina ja perjantaina tuli löysät vasta illalla. Lauantaina jo päivällä, ja eilen illalla muutaman kerran ja yölläkin :( Nyt ei ole aamun jälkeen tullut mutta oksensin syömäni kiivin ja banaanin ja oksennusta tuli paljon. Mietin aluks et noni oon syöny jotai väärää, mutku homma jatku nii aloin miettii et olisko se voinukki johtua ku rautalääkkeen lopetin. Tosin toi alko vast viikon päästä siitä, mut apteekkari sano et vois olla sitäki. Maitohappobakteereja kävin ostamassa lauantaina. Mut nyt toi tän päiväne huonovointi viittaiski sit mahatautiin. Ottaa niin helkkaristi pattiin kun se selkä olis nyt kunnossa ja sitte jotain tällasta!!! :mad: Pois kai se on nyt sit oltava pari päivää ihan varmuuden vuoks. Voi itkujen itku.
 
Minx Kiitos :) Onneksi sulla ei kohdunsuulla ollut tapahtunut muutoksia!

Paineen tunne tuntuu mulla ihan tuolla alapäässä, en osaa oikein selittää miltä se tuntuu. Sattuu ja tuntuu kuin "alapää" putoaisi. Nyt kun vauva alkaa olla jo isompi niin pahan paineen tuntuessa tuntuu, että jos oikein puskisin niin se plumsahtaisi ulos.. Mulla paineen tunne ei liity mihinkään tekemiseen, sitä voi olla vaikka heti aamusta alkaen. Vessassa ja kyykyssä tunne tietysti pahenee.

Sairaalakassin pakkailen varmaan siinä 36-37 viikoilla :)

Viikkoja on kasassa jo hyvin, mutta silti on vaikea käsittää että pian meillä on pieni vauva täällä :)
 
Hei mammat!

Onko teillä kellään nyt/ollut aiemmissa raskauksissa tuota streptokokkia emättimessä? Mie kävin perjantaina päivystyksessä ja emättimestä löytyi streptokokki. Nyt huomenna pitää kiikuttaa labraan neljän tunnin virtsanäyte, että onko se strepto myös siinä. Oma neuvolatäti on saikulla, ja tuuraaja ei sanonu mitään tuosta, että mikä se on. :headwall: Miulla on nyt sellanen fiilis että mitähän vielä? Jos vielä saisin raskausmyrkytyksen, miulla olis pokeritermein varmaan sekä värisuora että full house.

Nippa ja pavel 31+2
 
Älyttömintä mitä mies on sanonut/tehnyt synnytyksessä? - Keskustelut - Meidanperhe.fi

Pakko linkittää tää loistava keskustelu tännekkin minkä löysin =)

Pari otetta sieltä:

"Terveydenhoitajani kertoi minulle omasta kokemuksestaan
Tämä tapahtui siis n.13 vuotta sitten: he menivät sairaalaan kun supistukset alkoivat, kätilö ohjasi äidin pukeutusmishuoneeseen riisumaan omat vaatteensa pikkuhousuja myöten ja laittamaan sairaalapaidan päälle joka oli silloin jostain syystä ns. leikkauspaita jossa on siis nauhakiinnitys selässä. Äiti tuli pukeutumishuoneesta sairaalapaita päällä. Sitten kätilö opasti miehen isien pukeutumishuoneeseen, isi meni sinne ja tuli kohta pois. Terkkarini meinasi kuulemma pyörtyä ja " kuolla" häpeästa kun mies tuli huoneesta: mies tuli huoneesta myös leikkauspaita päällä ja pakarat vilkkuen! Oli sitten löytänyt tuolilta samanlaisen paidan ja hädissään ajattelematta esikoisen synnytykseen tullessa toimi kuten äitä oli neuvottu! Siinä oli kuulemma ollut kätilölläkin naurussa pitelemistä. :D"

"Kerran laitoksella olimme kuolla nauruun kun yksi iskä toi koko äitiyspakkauslaatikon osastolle kun äiti pyysi tuomaan jotain vaatetta vauvalle kotiin lähtöä varten."
 
Paineentunne Voisin kuvailla että tuntuu vähän samalta kun ponnistuttais, eli siltä että tekis mieli pökästä se pää pellolle sieltä alakerrasta kun tuntuu että se tulee jo ihan itestää, tippuu niinkun joku mainitsi muukin. Vauvan pään liikkuessa on kipuja, vihloo ja painaa virtsarakkoa niin että ei pysty hirveesti pidättää pissaa, on mentävä vessaan vaikka ei oikeestaan olis edes kunnolla hätä, pieni liru vääntämään.
 
Nippatäti- voi harmi noita vaivoja!! Miksi sulta otettiin se koe? Oliko jotain tiettyjä oireita, että piti?

Omppulimu- hauskoja tarinoita. Pitää varmaan pitää jonkinlainen synnytysvalmennus miehellekin :)

Paineentunne- mulla ainakin silloin tällöin tulee sellainen vahva tunne ihan tuonne alas, että jos ponnistsis niin joku osa muksusta tulisi ulos.. Silloin on myös hankala kävellä.
 
Rena mie kävin päivystyksessä äitipolilla, kun luulin että vettä tihkui. Ja kun on ollu noita (kipeitäkin) supistuksia ja pehmenny kohdunsuu. Ilmeisesti toi streptokokki vois aiheuttaa supisteluja ja paikkojen enenaikaista kypsymistä. Tai en mie edes tiiä yhtään. Miulla ei kans pää kestä tätä kohta kun ihan jatkuvasti jotain paskaa sataa.
 
Hankinnat vs. pesänrakennusmania? Kaupoissa kiertelyyn ei voimat riitä, kun päivätyö vie paukut, mutta iltaisin kulutan aikaa nettikaupoissa surffaillen ja nettikirpiksiä laavaillen. Omasta mielestä kyseessä on tuiki tarpeelliset hankinnat vauvaa varten, miehen mielestä pesänrakennusmania :D :D :D

Loppukiri Huomaa tosiaan, että loppuraskauden aikaa elellään koko joukko. Alkaa olla aika kremppasta tämä meno täällä yhdellä jos toisella :) Täältä ainakin löytyy paineen tunnetta, turvotusta, liitoskipuja, univaikeuksia, supisteluja, vessassa juoksua, koko loppuraskauden iloinen kirjo. Viikonloppuna tihkutteli vertakin, mutta en lähtenyt lääkäriin, kun tihkuminen laantui itsekseen levolla. Tänään oli neuvola, ja kaikki ultrassa ok. Mam, mulla myös samaa jalan puutumista yöaikaan. Olen mieltänyt, että puutuminen liittyy siihen, että kohtu painaa vaikeuttaen laskimo(?)veren virtausta, joka aiheuttaa puutumista.

Ihokin alkaa olla läpikuultavan ohut, etenkin kyljistä. Varmaan repeäisi pituusuunnassa koko maha, jos kovin kävisi kyykistelemään - tai sitten suuremmasta aivastuksesta poksahtaa vauvan jalka läpi kyljestä.

Mitäs muuta?? Voihan pukama, sanon minä! Eikä siitä sitten sen enempää.

HP ja Pulla 31+1 (poks poks, wohoo)
 
Lisään korteni kekoon kootut vaivat -kategoriassa: suonikohjut. Varsinkin toinen reisi.muistuttaa läheisesti Niilin suiston karttaa.. Ekan lapsen kanssa tätä vaivaa ei ollut, toisen kanssa jo oli, mut tämä kolmas kerta on ihan omaa luokkaansa. Kuljen reisipituisissa tukisukissa, jotta jalat kestäis koossa edes suunnilleen. On kuulemma perinnöllistä tämä taipumus. Onko kellekään muulle siumaantunut tätä vaivaa?
 

Yhteistyössä