*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen! Kaikenlaisia vaivoja sitä raskaana olevilla onkin! Eipä niitä sit enää onneksi muista kun saa vauvan syliin.

Jälkisupistukset oli kolmannelta ihan hirveitä sektiohaavan kanssa!!! Ne kyllä pelottavat... pari päivää leikkauksen jälkeen tuli jälkisupistuksia joka kerta kun imetti. Onneksi kipuja helpotti ihana vauveli :) . Jälkivuotoasiaa olen kans miettinyt, se se on hommaa... Onneksi itellä menkat synnytyksen jälkeen ovat alkaneet vasta kun vauva on lähempänä 10 kk. Että kait sitä voi sen 6 viikkoa vuotaa kun tietää että sit saa olla taas ilman rättejä pitkään.

Oletteko tilanneet netistä raskaus/imetysvaatteita?? Tekis mieli tilailla mut en ole löytänyt oikein mieleisiä sivuja. Olis kiva kuulla kokemuksia vaatteiden laadusta, toimituksesta yms.

Torstaina menen ultraan, ihana nähdä vauva pitkästä aikaa :heart:

Pihlaja78 32+1
 
Nippatäti: on niitä mullakin myös siellä.. Eivät ole kipeitä niin kauan kun on noi tukisukat jalassa, mutta jos niitä ei ole niin tekee kipeää tonne nivustaipeen tienoille. Eli elän täysin riipuvaisena noista sukista ja toivon, ettei vauva liiskaa pällään suoniparkoja ihan tukkoon..
 
Täällä osastolla edelleen ollaan, mutta oon jo saanu tänään liikkua. Huomenna sit verikokeita ja lääkärin kans tapaaminen, toiveissa kotiin lepoon pääsy, kun huomenna täyttyy 32 viikkoa. Seuraava etappi on sit se 34 viikkoa. Nippatäti: oon kans ihan varma et saan vielä raskausmyrkytyksen, kaksosraskaudessa se on kai yleisempää. Sokerit on sentäs pysyny kurissa ja insuliinia ei vielä oo tarvittu. Tsemppiä kaikille "vaivasille", palkinto ei oo enää kaukana :) ja tsemppiä terveillekin <3
 
Särö78 Ostettiin Anttilasta niitä Dylonin pesukonevärejä, tropical greenin laitoin harsoille. :) Hyvin onnistu värjäys, ja nuista harsoista tuli ihanan kirkkaita! Paketissa luki että 600 g pitäis laittaa koneeseen, mutta mie laitoin summamutikassa jotain 12-14 harsoa, bodyn ja parit potkarit. En tähän hätään löydä kuvaa tuosta värjäystuloksesta, mutta kirkas väri tuli miun mielestä ainakin, ja onhan nuo kirkkaan vihreet harsot pirtsakamman näkösetkin. ^^

Pepper, täällä kanssa lantiokipuja! Tähän asti on auttanu, että nukkuu tyyny jalkojen välissä, mutta nyt viimesen viikon- kahden sisään on ruennut koskemaan enemmän. Varsinkin noustessa, vaihtaessa asentoa ja nojaillessa pistää inhottavasti, tai tuntuu että joku tökkäisi tikulla alaselkään. :( Kiva ois saada helpotettua näitä kipuja edes jonkin verran, kun välillä meinaa itku päästä ylös noustessa.

Painontunteesta
, miulla ei nyt oo enää ollut sitä, mutta aiemmin kun oli, niin se tuli joka ikisen kerran, kun nousi seisaalleen. Jotenkin tuntu, että paikat lähtisi aukeemaan, vauva yrittäis änkeä ulos, tai joku nyrkinkokonen painava pallo valuis alaspäin, eikä sitä sais pysäytettyä. Lepo onneks auttoi miulla siihen... Hankala yrittää kertoa, miltä painontunne tuntui miusta, mutta lähinnä nuo tulivat mieleen.

Omppis, toivottavasti ei mahatautia ainakaan olis, eikä selkäkään koko loppuaikaa oikuttelis! Luulisin myös, että saattaa raudan lopetuksesta johtua, ja keho ettis tavallaan sitä normaalia rytmiä, jos ehti kroppa jo tottua siihen lisärautaan niin hyvin. Mutta, selkä- ja lantiokipuinen täälläkin. Just käytiin eilen lukemassa kokonaan tuo linkittämäsi ketju, ihan hulvaton, naurettiin miehen kanssa nuille jutuille molemmat! :D Pakko kyllä laittaa kirjanmerkkeihin, jos alkaisi taas juttu vilkastua siellä. ^^

Viude ja Dude 31+4
 
Minx: mulla tuota samaa ilmeisesti kuin sulla. Mulla nyt supistellut edelleen joka päivä ja tänään jo levossakin tosi kipeää supparia, asennon vaihto auttoi siihen.Mut se paineen tunne ja vihlonta on hämärää, välillä ei tartte kuin pieni matka kävellä ja välillä tulee ihan istuessa. viiltää, pistää ja sellainen ikävän tuntuinen paine. välillä vauva räoeltää jotain tuolla pesässään niin tuntuu, että se kaivaa mun emätintä...=D se jo oliskin. Välillä vihlaisee niin, että tuntuu et menee jalat alta. Ilmeisesti ne on jotenkin hermotuksesta johtuvaa kun nyt nuo lantionluut ja muut paikat levenee urakalla. Neuvolasta puhui tuosta, että saattaa olla hermostoperäistä tuo tuntemus. Mut jotenkin tuo vauva tuntuu tosi matalalla tuolla päänsä kanssa. tänään hikka tuntui emättimessä joten vauva varmaan on jotenkin siellä niin päin, että se tuntuu noin hassulta.

suppareita siis edelleen. lepoa ja rennosti ottamista sen mitä pystyy. Lapsella nyt päiväsairaala jakso naapuri kaupungissa niin mies hoitaa pienempiä kotona ja mä saan vähän hengähtää tuolla sairaalalla. =D ainut miinus, että autoilu lisää suppareita.

Leo
 
Hyvää uutta vuotta kaikille odottajille:wave:

Lueskelen palstaa aina silloin tällöin, mutta ei ole tullut kirjoitettua. Kaikilla tuntuu olevan, jo hieman vaivoja.
Vauva liikkuu ihan mahdottomasti massussa, tuntuu ettei ole paikallaan ollenkaan, ihanalta tuntuu. Pieniä vaivoja on täälläkin, kolottaa vähän joka paikasta ja nyt on ollut unen kanssa ongelmia, ei meinaa löytyä asentoa. Olen nukkunut tähän asti aivan loistavasti. Istukka on edessä, joten tuntuu että parempi nukkua, kuin aikaisemmissa raskauksissa.
Vielä on viikko töitä ja sitten alkaa loma, ennen äippälomaa. Vauvajutut on vielä hankkimatta, tietää ainakin mitä lomalla tekee.
Millaisia vaunuja teillä on tai on suunnitteilla? Me tarvitsemme hyvin maastossa liikkuvat vaunut, onko teillä kokemuksia? Vaunukaupassa käytiin kerran katsomassa, ja johan oli vaihtoehtoja...huuli pyöreänä kuunneltiin, onhan tässä aikaa kun edellisen kerran on vaunuja tarvinnut hankkia, ihan amatööriksi ittesä tunsi.

OivaAino 30+5
 
pixielläkin niin nätti masu, ja onpa ylhäällä vielä, miulla roikkuu tuossa ihan alhaalla maha, on selvästi laskeutunu.

Bingo Juu mie oon huomanu että on tosi erilaisia maha-asukkeja. Esikoinen oli ihan älytön härveltäjä, veti kuperkeikkaa ja maha heilui aina toiselat puolelta toiselle. Käänteli pyllyä jos pikkasen taputti mahaa, selvästi huomiota rakastava mukula niinkuin onkin tuo 7v. Kuopus oli rauhallisempi mutta potki kuitenkin napaksti, ja tämä kolmas on vielä hiljaismepi kaveri. Ei ole paljon peppua käännellyt, pää alaspäin rv 28 ja keskittyy lähinnä muljuamiseen, varsinkin tuon pään heilutteluun. Potkuja ja nyrkkeilyjä kyllä tuntuu napakasti mutta päiväsaikaan on kuitenkin aikalailla hiljaisuus. Iltasin on sitten jumpan aika. Eli varsin huono nukkuja tääkin yöllä :D Kuopuskin nukkui päivät ja valvoi yöt! :whistle:

Hp Ihan hirvee pukama täälkin.. Tuli nyt samaan syssyyn kun maha laskeutui ja ilmankos kun on niin kova paine alakerrassa. Mut sehän ei hävii mihinkään ennekun tää vauva on ulkona.

Puutumiset: Miun käsityksen mukaan myös johtuu siitä kun kohtu painaa isoja verisuonia. Myös hermopinteitä voi olla selän asennon muutoksen johdosta. Muistan viime raskaudesta että puutumiset alkoi viimesillä viikoilla. Nyt jo rv31 :kieh: Vaivoja löytyy kyllä kaikenmoisia mutta mieliala on ollut nyt hyvä ja ihan kivalta taas tuntuu olla raskaana.

Sone ja Paavo 31+2

ps tänään rotinoille, viikon ikäistä pikkuista katsomaan :)
 
Soonfab: Toivotaan että pääset kotiin kuluttamaan aikaa ettei tarttis osastolla viimeisiä viikkoja viettää... :) Itselläni sama uhka näiden vuotojen takia ja mistään hinnasta ei osastolle kiinnostais lähteä, vielä itse ainakin kotosalla...

omppulimu:Huippu linkitys, kiitos! Luin eilen illalla ja nauroin sohvan nurkassa niin et pelkäsin että saan sillä mahan hytkytyksellä nauramisen takia jotain vuotoja aikaan lisää. :) Mut ihana oli saada piristystä tähän ankeuteen tänne sohvan pohjalle kun kaikki on kielletty ja mieli on pääosin harmaa...

Paineen tunne on täälläkin tuttu kaveri... Välillä heti kun nousee ylös tuntuu et kohtu tippuu lattialle, välillä taas tunnetta ei ole. Tietty jos kauan seisoo niin sit tulee jossain vaiheessa.... Mielenkiinnolla odotankin ensi viikon ultraa et mitäs niille paikoille alakerrassa kuuluu kun kipeät supistukset on levosta huolimatta lisääntyneet... :( Viimeksi kaulaa oli vielä 4,5cm jäljella ja paikat kiinni, saapa nähdä nyt... Mulla kun paikat ei sais aukeilla sen istukankaan vuoksi, luonnollisesti jos reikä istukan alla aukeaa, mitäpä siinä muutakaan voi tapahtua kun hanat aukeaa myöskin ja sit vuoto voi olla jo vaarallistakin vauvalle jos kovin yltyy... Vielä 4 viikkoa kun pysyis kaikki ennallaan!!! Mites muut joilla kipeitä suppareita, onko teillä kipu vaan ylempänä kovettunutta vatsaa vaan ottaako kipu jo ihan selvästi kohdun suulle? Mä muistan esikon aikaan et sit ku alko synnytys läheneen supparit alko kouristaa just alhaalta ja säteili ylöspäin kivikovaa vatsaa... Mua on alkanut huolestuttaan ku näistä mun suppareista alkaa tulla mieleen välillä jo esikoisen synnytystä ennakoivat supparit. : / (Ei siis ihan ne joista synnärille lähdettiin, vaan tyyliin viikkoa ennen...)

Nukkuminen
on taas huonontunut. :( Kolottaa, vihloo ja jomottaa ja asentoa ei löydy ja sitä pitää vaihtaa usein ettei jotain paikkaa ala kolottaan... Mulla myös jalka joka on ollut alempana kylkiasennossa on ajoittain puutunut... Ei varmaan veri pääse kiertään ku on jo niin valtava joka puolelta... Ja kömpelö... Kuin jokin virtahepo. Plääh!

( . )
Tämä raskaus on vienyt kaikki haluni olla raskaana ENÄÄ KOSKAAN!!! Nyt ainakin olen täysin vakuuttunut että tämä on viimeinen lapsemme... Kiitos! Kun nyt saisin vaan tämän käärön syliini vielä terveenä. :) Mielialat heittelee, välillä tuntuu et eihän tässä enää paha, muutama viikko, sen seisoo vaikka päällään osastollakin erossa perheestä jopa jos se on pakollista. Sit hetken päästä jos jotain ikäviä tuntemuksia alamahassa alan taas panikoida ja pelätä et EEEEEIIII en tahdo kotoa mihinkään!!!! Mut siis vuodot on nyt olleet poissa (toistaiseksi) ja yritän pakottaa itseni lepäämään mahdollisimman paljon vaikka hinku tehdä kaikennäköistä olisi... Kaikkia vuotojahan ei välttämättä levollakaan saa pidettyä poissa näissä eteisistukka ongelmissa mut en ainakaan itse tahdo lisätä riskiä... Päivä kerrallaan... Vauva ainaskin on erittäinkin elinvoimainen, välillä maha ihan soikeena ku venyttelee joka suuntaan. :)

Nopponen 32+3
 
nopponen Supistuksista! Miulla ei oo ikinä tuntunut supparit ylämahassa, navan alapuolella ja varsinkin tuolla ihan munasarjojen kohdilla ja alaselässä kiristyksenä ja polttona. Ihan kun olis joku kuristuspanta tossa lantion seudulla.
 
Viude Kiitti vinkistä! Pitääpä hommata tuota dylon-väriä, vihreetä oon itekin ajatellu. Jos värjäis muutaman bodynkin kun nyt kaikki on valkeeta ja vaaleensinistä.

Omppulimu Tuo on ihan huippuketju, joskus aiemmin lueskelin sitä vedet silmissä :D

Paineentunnetta tuntuu täälläkin, etenkin kun istuu pytylle pissalle niin häpyhuulissa(!) tuntuu sellanen jännä paine, ihan kun veri pakkautus niihin. Nyt on välillä tuntunu sellasta polttelua ihan alamahassa, muistuttaa ihan synnytyspolttoja mut eivät oo kovin kipeitä. Mahan kovettumista ei oo pahemmin ollu.

OivaAino Minulla on Oran vaunut vm. 2005. Niistä oon kyllä tykänny. Isot ilmakumipyörät ja hyvä jousitus on ehottomat jos tarvii liikkua epätasasella esim. hiekkatiellä. Kerran oon tehny vaunulenkin hiekkatiellä sellasilla vaunuilla joissa ei ollu oikein minkäänlaista jousitusta niin täryytti kyllä tosi ikävästi käsiin.

Pukamista oli kans puhetta, minulla ei niitä onneks vielä oo mut esikoisen synnytyksessä mulle tuli varmaan viis ja olivat kyllä julmetun kipeitä, oli ns. p*rse tulessa. Nyt onkin jo valmiiks pukamavoidetta kaapissa.

(.) Eilen sain laitettua vauvanvaatteet valmiiks ja sänkyynkin laitoin petivaatteet. Kartotin kans vähän mitä pitää sit lähempänä vielä ostaa (vaippoja, pullotutteja, tutteja, nannia varuilta jne.)

Särö ja Jalo 32+4
 
Viimeksi muokattu:
Hah haa.. :D Tulin päivittämään hauskan jutun minkä huomasin kun tulin suihkusta.. :D En siis alakertaa ole nähnyt jokusen aikaan ja peilistä katselin seisaaltaan, että pullottaapas tuo etuosa vatsan alapuolella. Karvoituksen kohtaa siis jos olisi karvoja.. No siinä sitten ihmettelin ja katsoin, että olenko lihonut alapäästä noin paljon ja painelin siitä niin vauvan pää se sieltä pullottaa.. :LOL: Eli kaunis pullea alapää on ulkopuolelta..:LOL:

mam ja risbe 32+4 :heart:
 
Kiitos vastauksista paineentunteeseen! Mulla ei vielä ole ollut kipuja, vihlaisuja tai muuta sellaista, vaikka vauva on ollut koko ajan alhaalla. Vauvan liikkeet eivät aiheuta muuta kuin hassuja tuntemuksia alapäässä. Kuvaisin painetta samoin kuin särö, paitsi mulla ei tule vielä noin lyhyestä istumisesta tuntemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Särö78;27836852:
Paineentunnetta tuntuu täälläkin, etenkin kun istuu pytylle pissalle niin häpyhuulissa(!) tuntuu sellanen jännä paine, ihan kun veri pakkautus niihin.
Omppulimu harmi kun kaikki ikävyydet tulevat samaan syssyyn. Ajattelen asiaa niin, että sen jälkeen tulee seesteisempi vaihe. Pikaista paranemista! Hauskan linkin liitit :)

SoonFab4 Onnea uudesta viikosta!

Bingo kirjoitteli vauvojen erilaisista liikkeistä masussa. Nyt täytyy tunnustaa, etten oikein muista miten esikoinen liikkui. Sanoisin silti, että molemmat ovat olleet mahassa aika rauhallisia. Nyt kun olen joutunut makaamaan paljon, niin toivon vauvan nukahtavan ilman liiempiä hyssyttelyjä. Jännityksellä odotan, onko tämä yhtä helppo nukahtaja kuin esikoinen.

Perinteisiä loppuraskaudenvaivoja mulla on ollut aika vähän. Esim. turvotusta ei ole ollut. Osittain vaivojen vähyys voi johtua liikkumattomuudesta, mutta luulis sen taas tuovan omat vaivansa. Eiköhän tässä vielä ehdi ilmaantua ties mitä vaivoja, joten turha vielä tuulettaa. Mulle ne on uusia, vaikka yksi lapsi ennestään. Siinä mielessä loppuraskaus on mulle jännittävä uusi kokemus.

Nukkuminen on täällä huonontunut. Nukahtaminen on aiempaa vaikeampaa ja herään myös herkemmin ääniin. Sen jälkeen saatan nukahtaa, mutta uni on levottomampaa. Onneksi voin nukkua päiväunia. Niitä tulee toisinaan otettua parit päivässä, mikä tietenkin vaikeuttaa yöllä nukkumista.

Kohta ensimmäiset jäävät äitiyslomalle! Tuntuu tosi uskomattomalta, mutta sitä ollaan odotettu. Kukakohan meistä jää ensimmäisenä? CandleLightilla ei ainakaan ollut enää paljon töitä, mutta liekö jää ensimmäisenä.

Minx 31+5
 
Nopposen tuntemukset voisin allekirjoittaa sanasta sanaan. Mulla on ihan samanmoisia vaivoja ja jännitän ensi viikon ultraa. Maanantaiaamuna menen ultrattavaksi ja hermoilen myös vauvan kokoa, kun mulla todettiin se raskausdiabetes.

Yöt on tuskaisia, ei ole mitään hyvää asentoa ja yritän vaihdella kyljeltä toiselle vaan aina kulloisenkin puutuvan jalan mukaan... :rolleyes:

Onkohan haittaa jos otan Panadolia kun mulla on niin hirveät nivuskivut + alaselkä tulessa (ilmeisesti jumiutuu kun joudun varomaan toista jalkaa ja klenkkasen kävellessä) ? En muuten selviä töissä loppupäivää, mutta en kai voi särkylääkkeidenkään voimalla ruveta työssä käymään. Pitäis varmaan soittaa neuvolaan ja pyytää aikaa neuvolalääkärille tms. saikkua varten. Ei tästä tule mitään.

Mä en pääse enää oikein autosta ulos, kun ei ole vatsalihaksia joilla penkistä ponnistaa ja just vasemmanpuoleinen nivunen on niin kipeä, että sen jalan varaan ei voi painoa laskea. Varmaan menee liitoskipujen piikkiin tuo tajuton nivuskipu, tuntuu siis kuin olisi reiden lähentäjälihas olisi revähtänyt, mutta koska oon jumpannut viimeksi rv 25 niin tiedän että tää ei ole mitään urheilukipua vaikka siltä tuntuukin. Ollut jo jonkin aikaa, mutta nyt ruvennut kipeytymään niin pahasti että on vaikea kävellä ja vaikea jopa pukea housuja jalkaan, kun jalka ei nouse ilman hirveää kipua.

Alakerrassa tuntuu painetta ja tosiaan kuten joku sanoikin, tuolista ylösnoustessa tuntuu välillä että kohtu tippuu lattialle.

Voimia kaikille! ollaan kyllä tosi raihnaisen kuuloista porukkaa, mutta mua ainakin lohduttaa lukea etten ole ainoa kipeä ja köpö. Ihmekös tuo kun maaliskuu lähenee!

31 + 5
 
Viimeksi muokattu:
Päivää ketjuun täältä brittein saarilta! Muutto on nyt ohi ja kotikin alkaa näyttää kodilta, tosin puolet huonekaluista on vielä hankkimatta mutta välttää nyt tälleen kunnes ehditään. Mulla alkaa tänään äippäloma, jee! Tosin en töissä käynyt tossa loppuaikana Suomessa ollessani muutenkaan, mutta nyt oon sit virallisesti äitiyslomalla.

Eilen kävi kätilö meillä ensimmäisellä kotikäynnillä, ns. booking appointment, hän sit kuulemma nakuttelee mut systeemiin ja sairaalalta soittelevat sit lääkärille aikaa mulle. Verenpaineen otti ja pissakokeen, proteiinit on edelleen koholla mutta paineet oli hyvät. Sf-mitta oli venynyt siitä viime kerrasta huimaan 30,5 senttiin. Sydänäänet kuunneltiin kanssa ja tunnusteltiin masua, kätilön mielestä kaikki vaikutti normaalilta mutta kyllä mä haluun silti käydä siellä sairaalalla varmistelemassa.

Koitan tässä nyt saada aikaseks luettua mitä kaikkea tänne kuuluu, nyt tulin vain piipahtamaan kun sain aamutoimet tehtyä ja on hetki aikaa hengähtää. Kohta täytyy alkaa siivoilemaan ja järjestelemään lisää paikkoja, mies lähti toiselle puolen maata koulutukseen ja tulee vasta myöhään illalla niin on pois jaloista.

 
Heips naiset!

Paineentunne on mulla just samanlaista kuin Säröllä, eli kun käy pissalle niin häpyhuulia alkaa särkeä ja istuminen tuntuu kurjalta, etenkin jos pitäisi olla pidemmällä istunnolla.. Vauva tuntuu poraavan päätään tuonne alas myös usein autossa istuessa ja jos on ollut jaloillaan pitkään.

Turvotusta tuntuu joskus olevan nilkoissa, mutta ei muulla oikeastaan ollenkaan. Esikoisestakaan ei paljoa tullut turvotusta, mikä on ihan hyvä.

Liikkeiden eroista Esikoinen oli todella kova potkimaan, tämä tykkää enemmän myllertää ja kääntelehtiä. Potkiihan tämäkin välillä kovastikin, mutta enemmän tykkää vaihdella asentoa.

Puutumista on täälläkin. Välillä nukkuessa tuntuu jalat puutuvan. Välillä kun olen ajanut autoa on puutunut osa toisen jalan jalkapöydästä. (?)

Nukkuminen on viime aikoina onnistunut ihan hyvin. Tyyny pitää usein olla jalkojen välissä, saa nukuttua paremmin.

Synnytyksen läpikäyminen kätilön kanssa. Esikoisen aikaan ei sellaista kyllä ollut, olisi varmaan kuitenkin ollut ihan hyödyllistä. Saapi nähdä onko nyt.

Rakon tyhjeneminen vaihtelee. Välillä tyhjenee ihan hyvin, välillä tuntuu että saa oikein keskittyä että tulee mitään ja sitten saa kohta käydä vessassa uudelleen kun kaikki ei ole tullutkaan.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, aitan vasta sitten lähempänä, vielä tuntuu liian aikaiselta kun ei ole mitään vinkkejä ollut synnytyksen alkamisestakaan. Supparit ei ole kipeitä lainkaan, harjoitussuppareita vain.

Vauvan vaatteiden pesu varastosta kaivamani vaatteet olen jo ajat sitten pessyt. Äitiyspakkauksen kamppeita ja muutamia saatuja vaatteita en ole vielä pessyt, mutta kohta pitää pestä.

Kiitos Omppis linkistä, täytyy lukea!

Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville ja onnea hyviä uutisia saaneille!

( . ) Tänne ei ihmeitä. Loma alkoi ja siitä nyt nautitaan jonkin aikaa, ennen kuin käydään urakalla tätä kämppään laittamaan. Pitää käydä läpi hieman kaappeja ja heittää turhaa tavaraa pois. Tänään tuli postissa tilaamamme hoitopöytä ja koottiinkin se jo. Hyvältä pöydältä vaikuttaa joten olen ihan tyytyväinen, saa vielä nähdä millainen se on käytössä. Turvakaukalo ei ole vielä saapunut ja pinnistä pitää kysellä kaverilta. Varastossa pitäisi käydä kaivamassa sitteri esiin ja pestä se. Vaunutkin (meillä on Brion vaunut, vuosimallia en muista) pitää kaivaa varastostaa ja pestä.
Esikko on vatsataudissa ja ukkelikin on hieman kipeänä, joten tässä on nyt näitä passattavia.

Mukavaa talvipäivää!

CandleLight ja poju 32+2
 
Heips!

Täällä on kans tänään ensimmäinen äitiyslomapäivä! Olin kyllä eilenkin kotosalla palkattomalla virkavapaalla ja siivosin koko huushollin esikoisen avustuksella, niin saa sitten tänään lomailla eli käydä rauhassa neuvolassa ja perhekahvilassa. :) Onpa mukavaa jäädä taas kotiin, vaikka varmaan pitkiäkin päiviä tulee, etenkin kun tuo esikoinen on joululoman ajan ollut niin isin tyttöä enkä mä kelpaa mihinkään!

Vaivat on yllättäneet tällä kertaa, niitä on jopa joitain ilmestynyt. Paineentunnetta on koettu ja pitkät automatkat on aika tuskallisia. Yhtenä yönä tuollaisen automatkan jälkeen jouduin jopa menemään sohvalle nukkumaan, kun oma sänky ei vaan mitenkään sopinut ja joka puolelta kolotti. Sittemmin raahasin sinne ison kasan tyynyjä, joilla ankkuroin itseni tukevaan asentoon.

Vauvan vaatteet ja hankinnat alkaa olla tehtynä. Vaatteet on pääosin pesty, mutta vielä tarttis lajitella koon mukaan. Kaappeihinkin on jo raivattu tilaa! Meillä on tulossa ikäeroksi 1 v. ja 9-10 kk, ja olen koko raskauden ajan yrittänyt tutkailla tuplaratasmarkkinoita sillä silmällä, että mitähän meille tarvittaisiin. Lopulta viikonloppuna tilasin Easywalker Duot, jotka tuntuivat käteen varsin mainioilta ja joilla arvelen olevan aikanaan jotain jälleenmyyntiarvoakin... Itelle pitäisi vielä hommata kasa kestoliivinsuojia, eiköhän sitten olis jo tarvittava määrä (ja varmaan aika paljon enemmänkin) tavaraa kasassa.

Tsempit kaikille vaivatuille ja lepuuttelijoille!


Tiipula rv 31+5
 
Moikka masuilijat pitkästä aikaa! Olin parin viikon lomilla joulun ja uudenvuoden ympärillä ja siis lomalla myös tietokoneen käytöstä - hyvää teki! :)

Huoh, minulta pääsee huokaisu, kun olette niin ahkeria ja teillä on jo kaikki vauvahommat kasassa! Mekin olemme toki hankintoja tehneet, mutta kun on se remontti kesken, niin kaikki (siis ihan kaikki) on vielä varaston perukoilla eikä mitään valmista ole. Rupee ehkä hieman ahistamaan... Emme edes oikein ehdi keskittyä tähän vauvan odotukseen, vaikka voimaantuneiden liikkeiden myötä se on toki konkretisoitunut ja tuonyt hauskoja hetkiä mukanaan.

No, onnekas olen siinä, että mitään vaivoja minulla ei ole. Toki vatsa painaa ja rajoittaa remppaamista ja joskus hieman supistaa, mutta muutoin voimakkaampia supistuksia tai mitään kipuja ei ole ilmaantunut.

Läpäisin myös toisen kierroksen sokerirasituksen ihanteellisilla lukemilla, eli helpotuksen huokaus siinä asiassa.

Kaikkea hyvää kaikille palstalaisille! =)

Ihanainen & Silmu 29+2
 
Minx: lisääntynyt verenkierto saattaa sitä painetta häppäreissä aiheuttaa, mut tuota mulla on silloin lopuksi kun häppäreitä ihan pakottaa, ihan hirveän kipeä. onneksi sitä ei vielä tän kaiken muun paineen lisäksi ole. Tää paine tuntuu tuolla emättimessä ja pyllyn päällä. vauva ilmeisesti majailee siellä ja painaa suolta tai jotain. Kohdunsuulle sitä painetta ei einakaan ultratessa tullut, joten siitä saa olla huoletta. =)

Niittyvilla: Panadol on turvallinen lääke odotusaikana ja voit ottaa sitä sen 1g x3 päivässä kyllä, mieluummin kivuton kuin nostaa sitä stressi astetta kivulla. =) Mut mä olen ihan käyttänyt tarvittaessa jopa tuota 1g kerralla (aika usein 500mg). siitä ainakin särkyihin apua.

Nopponen: supistukset tuntuu mulla tuolla alhaalla vanteena alamasulla, selällä ja se paineen tunnne lisääntyy hirmuisesti. Ylämaha ei juuri mitään muuta tiiä, kuin että vatta on ihan alienin muotoinen ja kivi kova kun oikein kova supistus on päällä. onneksi ei ainakaan nuo ensimmäiset kipetä ole muuta aiheuttaneet mulla kuin tuon pehmenemisen. Toivotaan, että sun kohdunkaula on samanlaista terästä. =) mulla nuo vaivat on hyvin saman kuuloisia. toivotaan, ettei sulla nyt lähe paikat vielä aukeamaan niin saat vähän lisäviikkoja masuvauvalle. mutta jos niin käy, että joudut synnyttämään piankin niin onneksi suomen keskos hoito on hyvää ja noilla viikoilla on jo melko turvallista syntyä. Tsemppiä!

Neuvolassa kävin äsken ja sielllä kaikki oikein hyvin. Maksa-arvotkin on vielä pysynyt hyvänä, sappihappo vastaus tulee myöhemmin. Vauvan sf mitta meni vähän keskikäyrän yläpuolta samoin kuin vauvan painoarviokin tuolla äitipolilla joten hyvältä näyttää. seuraava neuvola laitettiin vasta helmikuun toiselle viikolle, kun tässä välissä on se äitipolin koko arvio. Joten turhaa siellä juosta. apua silloin on jo rv 34 =D aika menee kyllä vauhdilla. =)

Ihanainen: onnea hyvistä sokeriarvoista! =)

AnnCarol Oi miten erilainen käytäntö, että tulevat kotiin asti käymään odotusaikana. =) kiva kuulla kuulumisia. =)

Tänään on ollut hyvä päivä vaivoista huolimatta. Esikoinen sai epilepsia diagnoosin tuossa pari kk sitten ja nyt se peruttiin ja kyse on sittenkin edelleen kuumekouristuksista. Aivosähkökäyrät nyt puhtaat ja lääkäri antoi sittenkin terveen pojan paperit. Siksi hyvä fiilis. :heart:

Leo
 
Lapsen liikkeistä: meillä ykkönen oli kovempi potkija masussa kuin kakkonen. Myöhemmällä iällä ykkönen on ollut liikunnallisempi, kakkonen enemmän haaveilija / taiteilijatyyppiä. Miten teillä muilla - onko kovista potkijoista tullut urheilijoita vai unikekoja?
 
Nopponen Mulla on ihan sama juttu, että janontunne pahenee vain näköjään loppua kohden. tuntuu, että koko ajan on jano ja vaikka yritän mukamas juoda, nii pissa on aina tosi tummaa. Varmaan elimistö käyttää kaiken mahdollisen nesteen minkä litkin.

Synnytyskeskustelu kätilön kanssa Täällä meillä kyllä synnytys käytiin läpi. Multa oikein kysyttiin, että jäikö traumoja, kun en kerennytkään saada ainoaa kivunlievitystä mitä olin alunperin toivonut. synnytys käytiin vaan läpi ja ei mulla ihmeempiä ollu, nii oli suht lyhyt keskustelu.

sone ihana "haalari" :heart:

niittyvilla älä huoli, en oo minäkään laittanu tikkua ristiin vauvan vaatteiden ym. kanssa.

Pesettekö uudelleen esikoisen vanhoja vaatteita, jotka tulee tulevalle vauvalle kiertoon? Ite mietin, että "pitääkö" ne pestä, vaikka ovatkin olleet laatikossa, tosin jo parin vuoden ajan?

Nallu munkin mahan malli taitaa olla sellanen, että näytää olevan alhaalla. useemman suusta oon kuullu, että maha ois "tipahtanu" vaikka itestä ei kyllä sille tunne. Mun mielestä se on ollu tuossa koko raskausajan :D Tsemppiä sinne kipujen kärvistelyn kanssa :hug:

mam varmaan se masu alkaa oleen jo niin iso, että "tukkii" verisuonia ja siitä aiheutuu puutuminen. Siis kun veri ei pääse kunnolla kiertään jalkoihin?

painontunteesta mulla se ei oo jatkuvaa, mutta ajoittain esiintyy. Esim. just vessassa käydessä, kyykyssä ollessa tai pitkään seisoessa, tuntuu kuin alapää räjähtäis, sellanen ihme tunne tuolla häpyluissa/häpyhuulien kohdalla. :D Ei kiva tunne siis ollenkaan.

omppulimu aika paha :LOL:

pihlaja Ite tilasin kaverin suosittelemat imetysliivit bebes.fi-sivustolta. Kalliitahan nuo olivat, mutta kuulemma äärettömän hyvät mitä kokemuksia eri ihmsillä niistä oli. Kaveri kehu myös maasta taivaisiin.

soonfab kiva kuulla, että oot vielä yhdessä koossa :heart:

OivaAino Mää ainaskin suosittelen emmaljungan vaunuja. Meillä todella kovalla käytöllä olleet nyt jo reilu kolme vuotta ja hyvin ovat kestäneet. Parhaimmillaan lenkkeilty 3 kertaa päivässä ja ensimmäinen kesä niitä pakattiin jatkuvasti autoon, joten hyvin ovat retuutuksen kestäneet :D

anncarol kiva kuulla, että muutto sujui hyvin ja tavarat alkaa olla kuosissa :)

Leo olipas teillä ihania uutisia, jos epilepsia diagnoosi on peruttu :) syystäkin hyvä fiilis :)

Täällä viikonloppuna poksui uudet viikot ja kohta mennään taas uusille lukemille :D aika kuluu musta ihan kuin siivillä enkä perässä meinaa pysyä. Perjantaina on lääkärineuvola ja luulen, että se kirjottaa saikkua loppu ajan eli 2 vkoa. Mulla raskas työ, jossa paljon kyykistelyitä ja jalkojen päällä oloa sekä vanhusten avustamista. Toisaalta meillä on rauhallisempaa nyt töissä, joten uskoisin, että viikko menis vielä suht koht helposti töissä. Toisaalta olishan se kiva jo jäädä kotiin, kun tuntuu, että tuo maha on eessä joka paikassa.

Yhtä asiaa ihmettelen. Määhän oon jo pitkään valittanu näistä mun oudoista lihastuntemuksista. Nyt musta tuntuu, että lihakset kramppaakin ajoittain kauheen helposti. No sehän ei ole ihmeellistä tässä tilassa, mutta kun syön magneesiumia jo neljättä kuukautta eikä se muka auta mitään. eilenkin portaita kävellessä meinas pohje alkaa kramppaileen : / Kädet/sormet saattaa krampata ihan jonku pilttipurkin avaamisesta.. Täytyy mainita tuosta lääkärille.
Nyt lähen nukkuun, ku muutama yö taas menny muutaman tunnin unilla |O

Alisa & Hippu 32+3, kai? :D
 
Alisa84:Mä pesin sellaisella kevyellä ohjelmalla esikon vaatteet vaikka ihan puhtaana olleetkin laatikossa, mutta jotenkin olivat silti tunkkaisia...

(.) Mä oon lähössä TAAS ylimääräiselle neukku käynnille, tällä kertaa tuohon ihan omaan tk:hon. Mulla ei sit näytä olevan ku ongelmia tuon värkkini kanssa. Jos sieltä ei tuu verta ni sit jotain muuta. :headwall: Eilen tuli sellaista paksua kellertävää eritettä, ite uskoisin et on ihan paakkuuntunu normi valkkaria ja hiiva päällä, niinku tähänkin asti, mut sen verta iso yhtenäinen klöntti tuli et soitin neuvolaan. Kyseli irtosiko limatulppa???? Eilisen sit murehdin et olikohan se se ja kohta lähdetään piipaa autolla kiireelliseen sektioon jos synnytys käynnistyy : /, mut nyt tuntuu et varmaan vaan paakkuuntunu valkkaria ku oon viime päivät vaan makoillu paljo ni ei kai sieltä valunu oon niin paljo ku yleensä. Nyt meen kuitenkin antaan hiiva- ja jonki muun emätintulehusnäytteen.... Hiiva nyt ainaki on, sehän nyt on ollu koko ajan muutenkin.... Onko muuten teillä aiemmin synnyttäneillä irronnu limatulppa ennen synnytystä? Minkälainen se on? Ja menikö siitä kauan sit synnytykseen? Mulla ei mitään kokemusta, esikon kohdalla en huomannu mitään tulpan irtoamista... :confused:

Nopponen 32+4
 
Viimeksi muokattu:
Nopponen Ilmoittele itsestäsi kun pääset jossai vaiheessa ilmottelemaan.

Tässä linkki,kysymys nro 9 on limatulpasta: Pirkanmaan sairaanhoitopiiri: Potilaille & läheisille: Synnytyspäivystyksen usein kysytyt kysymykset

Itellä normisynnytyksestä aikaa se 12 vuotta,niin einpä nyt muista limatulpasta mittään...


Huomenna olisi neuvolakkii...Turvotusta esiintyy,jää sukista jäljet jalkoihin,niin täytyy mainita asiasta,vaikka kyllähän ne varmasti kysyykin siitä. Ja nyt eikös ne käynnit oo 2 viikon välein,tais täti viime neuvolassa mainita noin...

Ja maaliskuu eikun lähenee =D


Jemimi ja pikku-ukko 30+3 (kauheeta....miten aika nopeaan menny,vastahan sitä plussasi...=) )
 
Neukkukuulumiset:
Joo pari näytetty tuli taas annettua ja toinen pikatesti osoittikin et nyt mulla on sit ainaski se joku melko yleinen emätintulehdus, testi tais olla joku flagytesti :confused: nimeltään tai vastaava... ikinä ei oo ollu mitään tällaista mut ei kuulemma oo vaarallinen, voi olla kellä vaan meistä oireettomanakin ja aina sitä ei siis tartte lääkkeillä edes hoitaa jos ei pahemmin oireile, mut nyt ku raskaana oon niin hyvä hoitaa pois ettei nouse kohdunkaulaa pitkin kohtuun jos oikein äityy pahaksi... : / Oireet on kuulemma samankaltaiset ku hiivassa lähes, valkkari vaan oli nyt mulla PALJO paksumpaa ku aiemmin vaikka hiivakin jyllännyt. Kerran tää testi otettiin jo aiemmilla viikoillakin multa mut silloin se oli nega et tiedä kuiteskin kuinka kauan tääkin jo vaivannu silti tietämättäni... Nyt sit 5 iltana sellaista geeliä laittaa emättimeen, ei sen kummempaa. Hiiva vastauksen saan huomenna... varmaan seki on, luulen... Se hoidetaankin sit tän toisen hoidon jälkeen pois taas hetkeksi. :( Mut positiivista et vauvaa taas pääsin kurkkaan ultrassa kun neukkutäti halus esitellä opiskelijalle tällaista "erikoistapausta" kun istukkka on ihan väärällä paikalla... Kivahan se oli olla koekaniini ku saa itse katsoa vauvaa ja kuulla sydämmen jumpsutuksen. :heart:
Pissa edelleen puhdas.
Paino LASKENUT :D -200g/vk. :confused::LOL: Ja mä siis istun/makaan/löhöän päivät ku ei SAA liikkua ku pakolliset hommat... Lisäksi ku sok.ras. läpäisin ni oon syöny vähä miten tekee mieli... ei niin terveellisesti siis... karkkiakin, myönnän... :popcorn::ashamed: Mut paljo en kerrallaan tosin pysty ruokaakaan syömään ku alkaa ahdistaan mahaa... siitäkö sit johtuu laihtuminen....? Mut näköjään mitä enemmän laiskottelee ja syö epäterveellistä ruokaa ni paino vaan tippuu. Taitaa nää mun jo olemattomat lihakset vaan surkastua ja muuttua löllöksi ihra-makkaraksi, lihashan painaa enemmän ku läski... :attn: Odottaa melkoiset reenit keväällä tätä emäntää... :kieh:

Nopponen 32+4
 
Heipä hei pitkästä aikaa kollegat!

Nopponen edellisessä raskaudessa limatulppa irtosi päivää ennen synnytystä. Se oli sellaista nätin vaaleanpunervaa limaa, ei oikeastaan mikään klöntti, vaan paksumpaa limaa.

Vauvanvaatteista esikoisen vauvan vaatteet ovat vielä varastoituna laatikossa. En ole vielä kaivanut niitä esiin. Mutta mulla laskettuaika onkin vasta ihan kuun lopussa, eli aikaa on vielä. Eilen ostin ensimmäiset uudet vaatteet vauvalle. Toivon selviäväni aika hyvin esikoisen vanhoilla vaatteilla, mutta varmaan tietysti jotain uutta kivaa pitää myös ostaa.

Synnytyksen läpikäyminen kätilön kanssa oli myös meillä. Silloin oli kyllä niin euforisessa tilassa että eipä sitä osannut synnytystä niin analyyttisesti pohtia. Nyt kyllä tuntuu että sitä voisi käydä läpi. Mietityttää että missä vaiheessa sinne sairaalaan pitää nyt lähteä, kun esikoinenkin oli jo tunnin sairaalassa olon jälkeen syntynyt. Mites muut uudelleen synnyttäjät, onko samoja fiiliksiä?

Posteljooni esikoinen oli kova potkimaan masussa ja sama jatkui hänen synnyttyään. Jalat kävi jo vauvana koko ajan ja yhä vieläkin kolmevuotiaana:) Ja samanmoinen potkuttelija tuntuu olevan tämä kakkonenkin.

Paineentunnetta tuntuu vaihtelevasti. Erityisesti kävellessä huomaa että välillä se tuntuu niin vaivaselta könkkäämiseltä ja välillä taas ei missään tunnu.

Oma vointi on ihan kohtuullinen. Vatsa on jo tietysti sen verran iso että se aiheuttaa erinäisiä vaivoja. Mutta rankan alkuraskauden jälkeen nautin kyllä tästä seesteisestä olosta.

Kettuliini ja poju 28+5
 

Yhteistyössä