Päiviä vaan! Naputtelen tässä kuulumisia hotellihuoneesta. Melkoinen shokki palata kahden viikon joululomalta töihin ja lähteä suoraan kolmen päivän työmatkalle. Mutta toistaiseksi kaikki hyvin, vaikka perhettä onkin jo kova ikävä : / Onneksi tässä ei ole enää montaa viikkoa töitä tehtävänä sitten tämän rutistuksen jälkeen.
Puutumista oli esikoisen raskaudessa ja se olikin yksi loppuajan rasittavimmista vaivoista. Mulla puutui nimenomaan sormet ja etenkin yöaikaan. Välillä puutuminen oli niin pahaa, että en meinannut vessan ovea saada auki, kun sormet eivät kertakaikkiaan suostuneet toimimaan. Kesäaika ja kovat helteet lisäsivät vaivaa vielä entisestään, eikä puutuminen päättynyt edes ihan heti synnytyksen jälkeen. Tämä kuulemma on ihan normaalia ja sitä voi yrittää estää runsaalla juomisella (kuten turvotustakin), mutta joillakin puutuminen vaan tulee pahempana kuin toisilla. Tässä raskaudessa olen toistaiseksi välttynyt moiselta *koputtaa puuta*.
Vauvan liikkeet ovat melko lailla erilaisia verrattuna aiempaan raskauteen. Esikoinen liikkui hyvin verkkaisesti ja olin lähes tulkoon joka päivä varma, että jotain on hätänä, kun liikkeitä tuntui niin satunnaisesti. Luonteeseen en koe tämän kyllä heijastuvan, sillä nyt kaksi ja puolivuotiaana tyyppi on melkoinen energiapakkaus
Saa nähdä, tulekoohan tästä nykyisestä mahassa olijasta sitten käänteisesti rauhallinen haaveilija, sillä liikkeitä tuntuu nyt todella paljon ja välillä jopa ihan meinaa sattua, kun kaveri oikein potkii tai pungertaa! Tänään tunsin myös aivan varmasti
hikan, joka kestikin ihan pitkään! Muutaman kerran aiemminkin olen ollut hikkaa havaitsevani, mutten ole ollut varma asiasta.
Vaatteita olen pessyt jonkin verran, kun saatiin uusi vaatekaappikin esikoiselle. Nyt siis hoitopöytä/lipasto on tyhjänä ja vaan odottelee vauvanvaatteita sinne viikattavaksi. Ajattelin pikaisesti pesasta nuo kellarissa lojuneet vaatteet, kun hieman niihin on sitä "mullan hajua" ehtinyt parissa vuodessa tarttumaan.
Oireita ja
vaivoja on sen verran, että maha tuntuu olevan todella alhaalla ja välillä painavan ihan kovastikin. Tässä raskaudessa maha ei ole mielestäni missään vaiheessa ollut kovin korkealla, kuten esikoisen kanssa, vaan laahaa varmaan kohta jo tuolla polvissa! Liitoskipuja on jonkin verran, varsinkin noustessa ja äkillisissä liikkeissä tuntuu. Varsinaisia supistuksia ei juurikaan ole (kai), mutta välillä kyllä mahaa kiristää ja kolottaa. Kosteustasapaino on myös melkoisen trooppisissa lukemissa
Kaikki nämä ovat mielestäni kuitenkin hyvin pieniä ja asiaan kuuluvia vaivoja, enkä ole kokenut niiden kovastikaan haittaavan elämää. Liikuntaa olen harrastanut todella laiskasti viimeaikoina, satunnaista uimista ja kävelyä lukuunottamatta. Haaveilen, että äitiyslomalla jaksaisin käydä joogassa vielä vähän intsensiivisemmin, mutta saas nyt nähdä.
Alisalle84 tsemppiä noiden lihasvaivojen kanssa. Uskon ja toivon, että kyseessä todella on vain raskauden aiheuttama sivuoire, mutta ymmärrän kyllä huolesi.
Anncarolille kaikkea hyvää uuteen kotiin ja kotimaahan!
Leo81 hienoja uutisia esikoisen kanssa :heart:.
Nopposelle pitkää pinnaa ja lisää viikkoja toivottaen.
Ensi viikolla seuraava neuvola. Jännittää jo valmiiksi, kuinkakohan monta(kymmentä) lisäkiloa joulu ja herkut ovatkaan saaneet aikaan! Nyt kai pitäisi mennä vähän kohta edustamaan tuonne työhommiin, joten ensi kertaan.
kwaidan ja Puh *poks, poks* 31+0