*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Heidihe Uutisesi vetää sanattomaksi. En osaa muuta, kuin ottaa osaa, vaikka kaikki kömpelöt sanat tuntuvat pieniltä, mitättömiltä tai vääriltä. Toivottavasti löydät voimia ja lohtua jaksaaksesi eteenpäin surun keskellä.
Myös Tikuliinalle voimia isojen muutosten keskellä.

Omaa napaa Vointi ja mieli hyvä. Masu kasvaa ja vauva potkuttelee päivittäin. Olen tyytyväinen itseeni, kun olen jaksanut töissä ja käynyt jumpassakin, vaikkei voimat entisenlaiset olekaan. Viime viikolla täytin äitisloma- ja äitiyspakkaushakemukset ja vauvan tulo tuntuu taas piirun verran enemmän todelta.

Ensimmäinen hikka tuntui viime viikolla. Epäilin ensiksi tuntemuksiani, mutta samanlaista hikkailua ollut tunnettavissa lähes joka päivä sen jälkeenkin. Ihanaa! :)

HaaveissaPulla ja Pulla (huomenna poksuu 24)
 
HeidiHe:lle osanotot <3 Osaan vain kuvitella tuskasi, mutta lohdutuksen sanaiset sinulle kyyneleet silmissä laitan <3

" olen tuskista vapaa ja mukana tuulen,
saan kulkea rajalla ajattomuuden.
Olen kimallus tähden, olen pilven lento,
olen kasteisen aamun pisara hento.
En ole poissa vaan luoksenne saavun, mukana jokaisen
nousevan aamun ja jokaisen tummuvan illan myötä
toivotan teille hyvää yötä."


( . ):Täällä kärsitään unettomuudesta ja painajaisista niiden myötä :( Lauantaina tuli käytyä synnärillä kun sain tunnin kestävän puukko kivun vatsan eteen joka levisi. Vauvalla kaikki hyvin ja kivulle ei löytynyt syytä. Käskettiin vain levätä. rv 25+1 pikkuiselle saatiin painoarvioksi 880g ja sanoivat, että menee keskikäyrän yläpuolella kun huoleni mainitsin vauvan mahdollisesta isosta koosta samalla. Vauvan vatsan ympärys vastasi 26+2 vaikka oli 25+1 Sanoivat, että minun pitää vaan neuvolassa asiaa seurata. No ei tässä auta kuin neuvolaan pänätä asiaa, että jos ottaisivat vakavissaan.


Ihania massuja kaikilla :heart: Lähden jatkamaan päänsärkyä ja väsynyttä maanantaita. Ai niin äitiyspakkaus oli jo myönnetty perjantaina kun torstaina vein paperit. Vanhempainpäivärahasta ei näkynyt vielä tietoa.

Mam ja risbe 25+3
 
Viimeksi muokattu:
HeidiHe oon kamalan pahoillani teidän menetyksen puolesta! Kenellekkään ei toivoisi tälläistä menetystä enää tässä vaiheessa kun on näin pitkälle päästy. :hug:

Omaa napaa: täällä on ollut puhetta herkkulakosta ym. elämäntapojen ja ruokavalion muutoksesta. Itse sen myös aloittaneena, siis oon vähentänyt herkuttelun ihan minimiin ja ruokavalioon olen alkanut taas panostaa, kasviksia enemmän ym. sekä liikuntaa lisäämään oman jaksamisen mukaan. Koen syöväni hyvin ja monipuolisesti ja myöskin riittävästi. Nyt kuitenkin vähän mietityttää, paino on laskenut 1,5kg kahdessa viikossa. Mietimpä vain onko tästä nyt jotain haittaa.. BMI oli normaali, ehkä hieman yläkantissa, mutta normaali silti raskauden alussa. Nyt siis painoa tullut alkupainosta 5,5kg lisää. Mitenkäs muilla?

Sitten tänään näin parasta ystävääni, joka todella tökerösti suhtautunut raskauteeni kun siitä kerroin, vaikka tietoinen meidän lapsettomuushoidoista ym. Tänään ääneen pohdin kasvatustapojani ja mitkä asiat mulle tärkeitä, niin kaverini kritisoi joka asiaa mitä sanoin. Teki niin mieli sanoa pari valittua sanaa ihmiselle, joka ei ole koskaan ollut raskaana eikä muutenkaan haaveile äitiydestä. Ja kyseessä ei ollut mitkään suuret linjat vaan sellaisia pikkujuttuja, mitkä koen itselleni ja tulevan lapsen kehitykselle tärkeäksi. Ehkä on typerää ottaa itseensä kyseisen asian takia, mutta ei kyllä hyvältä tuntunut. :( Kyseinen ystävä on kommentoinut myös unettomuuttani ja antanut ohjeita mitä tulisi tehdä, että nukkuisin paremmin. Kommentit ovat olleet kovasti sen suuntaisia, että itsepähän unettomuuteni aiheutan. Tällöinkin vaihdoin puheenaiheen aika nopeasti.

Tuntuu pieneltä nämä murheeni muiden omiin verrattuna, mutta pakko päästä johonkin näitä vuodattamaan. :/

Minttu ja kääpiö 23+6 <3
 
Minttu: Jokaisella meistä on oman kokoiset murheet. :) Ja täällä jokainen saa vuodattaa omat murheensa. Oli ne minkä kokoiset tahansa. Ikävältä kuulostaa tuollaiset kommentit.. :( Varmasti itsekin pahoittaisin mieleni tuollaisesta. Ja ei kyllä kukaan omatahtoisesti unettomuuttaan aiheuta. Meillä on äiti valvonut nyt melkein kuukauden niin että nukkuu yhden yön 4 h sit valvoo kaksi seuraavaa.. Ja varmasti nukkuisi joka yö jos vaan saisi unta, sitä en epäile yhtään. Varmasti näin myös sinunkin kohdallasi. :)

Ja niinhän se menee että "parhaita" lasten kasvattajia on ihmiset, joilla ei omia lapsia ole laisinkaan.. Nehän ne niistä asioista parhaiten tietää. Ja sitten kun jotkut ei vaan ymmärrä että jokaisella meillä on oma tapansa kasvattaa omat lapset. :)

lenkkari ja nöttis
 
Minttu Onpas kurjaa että ystäväsi (ja vielä paras sellainen) suhtautuu noin sinulle tärkeään asiaan. Onhan se joskus niin että sellaiseen jota ei ole itse kokenut on vähän vaikea suhtautua mutta sitten on vaikka parempi olla hiljaa kuin tölväistä jotain negatiivista kommenttia. Ehkä ystäväsi ei nyt osaa oikein eläytyä sinun elämäntilanteeseesi. Ja tiedän kokemuksesta tuosta unettomuudesta että ne "hyvää tarkoittavat neuvot" eivät oikeesti hirveesti mieltä lämmitä kun itse on kokeillut kaiken mahdollisen eikä silti nukuta. Toivottavasti ystäväsi asenne tuosta muuttuu.

Torstaina ois sokerirasitus, toinen sellainen. Saas nähdä kuin käy...

Särö 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli keskusäitiysneuvolassa ultra ja saikku napsahti äitiysloman alkuun asti. Kohdunkaula oli lyhentynyt ja sisäsuu auki eli ennenaikaisen synnytyksen riski on suuri. Vauvojen painoarvio oli n. 780 g/ 790 g. Toisella oli pientä sivuääntä sydämessä, mutta sanoi että on normaalia tässä vaiheessa vielä. A-vauva oli kääntynyt pää alaspäin, kuten aavistelinkin. Eli alateitse olisi nyt sit synnytys mahdollinen...
Perjantaina sairaalaan kontrolliin, sieltä jo pelottelivat et voi joutua sisään. Perjantaina on sit viisaampi. Päivä kerrallaan rauhassa elellään...

SoonFab ja sisko ja sen veli 24+6
 
Soonfab Toivottavasti vauvat vielä jonkun aikaa jaksaisi masussa pysyä :hug:

(.) Väsyttää melko paljon. Yöllä en meinaa saada unta ja asentoa saa vaihtaa koko ajan, sitten vielä heräilen monta kertaa yössä.. Huimausta on myös useammin ollut, mutta muuten olo on hyvä. Vauva jumppaa kovasti, joten oletan hänen voivan hyvin :)

Nallu ja pikkuveli 24+2
 
Lyhyesti omanapailua:
Viime viikon neuvolassa tuli muutosta tilanteeseen. Hyvinhän ilman sen kummempia vaivoja ja oireita tähän asti selvittiinkin. Sokerit oli kahdella plussalla, joten sokerirasitustestiä aikaistettiin ja se ois jo nyt perjantaina. Vauvan sydänäänissä kuului myös joku sivuääni, jota ultrataan tarkemmin uudelleen ensi tiistaina. Sitä enne tällä viikolla käyn vielä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Kuten SoonFab4:kin sanoi, sivuääni on aika yleinen vielä tämän ikäisillä, mutta kyllä se silti mietityttää. Hyvä että tutkivat ja sitten on kohta viisaampi. Onneksi pikkuinen on kova potkuttelemaan :heart: niin en oo ihan paniikissa.

Jos ottaa Kelalta viimesen 6kk:n mukaan lasketun rahan ja tekisi hakemuksen nyt, niin se lasketaan siis tästä marraskuusta taaksepäin, eikö? Mietin vaan, että kun toukokuu oli vielä itsellä vähän alempipalkkainen, niin kannattaakohan odottaa joulukuun alkuun että pistää Kelalle hakemukset? Kokemuksia? :)

Laia 23+3
 
Laia, rupesin itsekin nyt taas miettimään tuota 6 kk taaksepäin, kun itsellä oli sama pulma. Olin lukevinani kelan sivuilta, että se ok 6 kk ennen äitiysrahan maksamisen alkamista, mutta palkkatoimisto käski minun itse merkitä tuo 6 kk palkka olemaan elokuu - tammikuu, enkä muistanut sitä enää erikseen paikan päällä sanoa :/ Toivottavasti se nyt on sitten 6 kk ennen äitiysrahan alkamista laskettu palkka!

Kilu ja Onni-Unelma 23+3
 
Minttu No onpas tökerö ystävä (jos sitä edes sellaiseksi voi kutsua). Kurjassa tilanteessa oot ja varmasti hänelle ei huvita mitään kertoa, jos vastaanotto on tuollainen :(

Onko kellään suositella mitään lasten kirjaa mikä kertoo ehkä raskausajasta, isosiskoksi tulemisesta tai vauvan syntymästä? :wave: Meillä on tyttö 2,5vee ja hän ei yhtään tunnu ymmärtävän, että vauva on tulossa :D Jospa kirjojen kautta sais asiaa vähän konkretisoitua :)

soonfab Voimia sinne ja koitahan parhaan mukaan oottaa iisisti ja lepäillä :hug: Toivotaan parasta ja tuuhan kertoon perjantaina kuulumiset het ku vaan mahdollista!

Täällä on ilmeisestikin flunssa tulossa :snotty: Kurkku on ihan järjettömän kipeä ja karhean tuntuinen : / Mua on myös alkanu ahistaan nyt oma paino ja sen nousu, kun tuntuu, että kaikki ruoka ym. maistuu ja liikunta jääny hieman vähemmälle näiden suppareiden takia. Suppaillut on siis päivittäin, mutta onneksi vain muutamia. Töissä oon pystyny vielä oleen ja kotonakin pystyy touhuilla, sellasta ns. ylimäärästä lepoa ei tarvi.
Mulla on mahassa, tuossa ylhäällä vasemmalla sellanen kosketusarka kohta, mikäköhän se mahtaa olla? Mulla on 3 vkon päästä lääkärineuvola ja jos se sillon vielä vaivaa, nii pitää ottaa puheeks. Onneks mulla on kaks terkkari ystävää, joita voin konsultoida "hädän hetkellä" ;) Siis jos oma mieli alkaa tehä pahasti tepposia.

Pitää varmaan tästä lähtee nukkumaan, ku oon ihan poikki.. Viime yö meni lähes kokonaan valvoessa, kurkkukipu ja kaikki maailman asiat pyöri mielessä :/

Alisa & Hippu 25+2
 
Alisa84 Toi vallaton vauva valtaa vatsan on ihan hyvä, mut sitä ei uutena enää löydä. Kirjastossa tietty voi olla tai jos käytettynä löytää. Meillä se oli onneksi tallessa mun lapsuudesta. Me ostettiin mein tytölle sellainen kirja kuin "Laurasta tulee isosisko". Se on mun mielestä kiva ja siinä kerrotaan hyvin lapselle asioita (esim miksi äidin maha kasvaa, ihmetellään kuin vauva ei heti tulekaan, mummu tulee lauran luokse kun äiti ja isä menee sairaalaan vauvan syntyessä, äiti imettää yms). Mein 2v tyttö on tuota tykännyt lukea :)
 
Minttu: Ei kyllä kuulosta kovin parhaalta ystävältä :(

Tuli mieleen että eilen yks mun tuttu/kaveri, ei kylläkää mikään hyvä kaveri.. Niin kysyi että miks päätettiin pitää tää vauva kun ei mulla ole edes ammattia. Sanoin että en kai mä nyt omaa lastani tappais. Sitte sain kuulla et eihän se ole mikään lapsi vaan möykky mikä ei tiedä mistään mitään. No siitä tulee lapsi. Kyllä vähän kiehautti! Sanoin ihan piruuttani että ei tää edes ollu mikään vahinko, siitäs sai :kieh:
Ja muutenki se kyseli tyhmiä et eikö mua esim huoleta raskausarvet. Joo pinnallinen ihminen kyseessä eikä mikään hyvä kaveri, netissä lähinnä tuttu mut kerran oon nähny nopeasti ihan oikeassaki elämässä. Oon kyllä ennenki kuullu siltä suorapuheisia kommentteja joihinki asioihi liittyen.

Muuten tää raskaus uutinen onkin otettu hyvin ihmisten keskuudessa :)

Mulla oli tänään hieman kovat kivut ristiselässä ja tuntu oikeassa pakarassakin. Viime viikolla oli myös ristiselkäkipua, sellasia kovia juilasuja ja vähän ehkä siitä ristiselästä oikealle. Tänään se tuntu muuttaneen muotoaan laajemmaks ja pahemmaks. Kaks vapaapäivää meni ihan hyvin. Nyt pitäis sit aamulla osata arvioida että onko musta tekemään työpäivä vai ei, mut se voi olla vaikea kotona sanoa.. Jos vasta töissä alkaa ja en mikään selvänäkijä kuitenkaan ole.

Sokerirasitus toistamiseen ens viikolla.

Omppis ja papu 25 poks.
 
Tuntuu kyllä, että joku sitä mun ystävää nyt risoo täs koko vauva-asias, tai sitte hän todellakin ajattelee vaan meidän parasta kommenteillaan tajuamatta itte sitä kuinka ne asiansa esittää. Ei se kai auta jättää kun omaan arvoonsa, ehkä joku päivä kun hän itte on raskaana ja hormonimyrskys, niin ymmärtää oman käytöksensä ja sen, että miten kaikki ehkä hyvälläkin tarkotetut kommentit saattaa tuntua aika pahalta.

omppulimu ihan oikein sanoit tuolle tutullesi, uskomaton kommentti.

Kelan papereista neuvolatäti sano, että sitten kun jään pois töistä niin pyydän palkkatodistuksen viimesen puolen vuoden ajalta, eli elo-tammikuun. Kelaskin sanottiin, että ne rahat tulee sitte vähä myöhäs, mutta saanhan mä kuitenkin sen äitiyspakkauksen. Teki mieli sanoa, että kun sillä pakkauksella ei kuitenkaan vuokraa makseta tai ruokaa osteta.

Täällä takana tosi huono yö taas vaihteeksi. :/ Huomenna pitäis mennä taas töihin takasin, saas nähdä kauanko jaksan eteenpäin tälläsillä unilla. Tavotteena ainakin kuukausi.

Liitoskipuja on ruvennu mukavasti tuntumaan, aina ku vähääkään liikkuu, tai joutuu olemaan jalkojensa päällä ja aamusin kun nousee sängystä. Ja kääpiö on kyllä niin kova jylläämään masus, että saas nähdä minkälainen vipeltäjä sieltä vielä tulee. :)

Mukavaa tiistaita kaikille! :)

Minttu ja kääpiö 24+0 <3
 
Pistävää kipua mahassa Onko tuttua? Heräsin viime yönä kun alamahaan oikealle puolelle pistää välillä aika ikävästi, just sellanen sukkapuikkokipu! Ja sitä on kestäny aamuun saakka. Vähän huolestuttaa...
 
Sone*:Mulla on tuollaisia kipuja melkeen jatkuvasti ja tuo puukkokipu mistä kerroin niin oli saman tyyppinen, mutta eri kohtaa.
Mulla kesti tuo kipu kanssa tosi kauan ja meninkin päivystykseen ja oli kaikki hyvin, mutta seurailehan tilannetta :)

Tänne ei siis mitään uutta.. muuttamaan päästään jo todennäköisesti seuraavalla viikolla :) niin tai mainittakoon, että tämä vauveli on masusssa kova hikkaamaan :D


mam ja risbe 25+4 :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihania masukuvia teillä :heart:

SoonFab4 kurja tilanne sinulla :hug:. Nyt kovasti lepoa, jos sillä saisit lisää viikkoja. Minulla kohdunkaula palautui levolla hyvin, vaikka ei alkuperäiseen mittaansa. Funnelingia minulla ei ole ainakaan vielä, mutta olen lukenut, että sekin voi levolla hävitä, vaikkakin palaa nopeasti ilman lepoa. Funnelingin häviäminen varmaan riippuu funnelingin koosta. Jos kiinnostaa lukea muiden kokemuksia ja mahdollisesti jakaa omia ajatuksia, niin ainakin Kevyt-yhdistyksen sivuilla on keskustelua kyseisistä aiheista Kevyt-yhdistyksen keskustelu &bull; Etusivu Sinne voi liittyä, jos on riski ennenaikaiseen synnytykseen tai on keskoslapsi.

Minttu harmi, ettei ystäväsi ymmärrä sinua ja tilannettasi. Monia asioita on vaikea ymmärtää, jos ei ole tse kokenut, mutta tökerö ei siitä huolimatta tarvise olla.

Tsemppiä sokerirasitukseen meneville! Toivottavasti kaikki menee hyvin.

(.) Tänne ei mitään ihmeempiä kuulu. Viimeisestä lääkärikäynnistä viikko ja seuraavaan vielä viikko. Supistuksia tulee edelleen samaan malliin, mutta en nyt jaksa niitä miettiä. Vauva liikkuu paljon ja oletettavasti voi hyvin. Kohta 3 viikkoa jäljellä hyville viikoille pääsemiseen eli 28 rv:n täyttymiseen. Vaikea uskoa, että aika menee näin hurjaa vauhtia tekemättä oikein mitään ja tällä stressillä. Onneks stressi on hieman helpottanut.

Voikaa hyvin!

Minx 24+5
 

Yhteistyössä