*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Turvotusta on mullakin jo nyt alkanut näkymään, varsinkin sormista sen huomaa :/ Jää kihlasormuksesta isompi jälki kuin normaalisti ja eilen illasta sitä oli ikävä pitää kädessä.

Hankinnoista Me ollaan nyt vaatteita osteltu kun ei pojalle viitsi esikoisen pinkkejä päälle laittaa ;) Hassua kyllä katsella poikien vaatteita kun on tottunut tytölle ostamaan. Makkariin ostetaan lipasto vauvan tavaroille, ihana sit laitella vaatteet sun muut sinne :) Sitterikin tarvis pestä jollei uutta osteta ja ja.. Kovasti tekis mieli laittaa vauvan tarvikkeet esille jo.

Eilen vauvalla oli sellaset jumpat, että oksat pois! Maha liikkui puolelta toiselle ja milloin mikäkin törrötti tuossa mahan pinnalla, vielä en tunnistanut oliko jalka vai käsi :) Kovin vahvoja liikkeitä jo näillä viikoilla, potkihan pikkuinen jo vähän kylkiluihinkin muttei ainakaan vielä sattunut. Ihanaa :heart:

Huomenna poksuu viikot taas ja me matkataan mummilaan kyläilemään.

Nallu ja pikkuveli 21+6
 
Tavaroiden esillelaitosta en minäkään usko että sillä mitään huonoa onnea saa manattua, jos laittaa aikaisin tavaroita, enkä haluaisi olla tämän asian suhteen pessimistinen. Mutta meillä ei laiteta mitään valmiiksi ennenkuin vauva on kotona. Kerran olen kaiken siivonnut pois sairaalasta tultua ja se särki sydämen uudelleen joka tavaran kohdalla. Viimeksi kun olin sairaalassa vanhempani ja siskoni toivat vauvatavarat meille työhuoneeseen läjään. Ihan hyvin ne ehti sittenkin laitella, kun tulin sairaalasta. Myös äitiyspakkauksen avasin ensimmäistä kertaa sairaalastatulon jälkeen. Tällä kertaa olen uskaltautunut ostamaan muutaman pikkuisen vauvanvaatteen. Vaunu-asiaa täytyy vielä harkita, pitäisikö ne kuitenkin hankkia vähän etukäteen, kun etsitään käytettyjä tuplia. Voi olla ettei sitten löydykään kun tarvii.

Vauveli on nyt onneksi alkanut liikkumaan niin että minäkin tunnen. Vielä pitäisi jaksaa odottaa puolitoista viikkoa rakenneultraa, onneksi on paljon tekemistä niin aika kuluu.

Katsu ja Hippu 19+2
 
ultra kuulumisia.

eli rakenneultras oltiin ja kaikki on hyvin. kovasti pikkuinen siellä myllersi ja touhui siellä omiaan. yllätys oli et vastas muutamaa päivää pienempää ku taas nää muut sisarukset ovat vastanneet isompaa, ottaisin mielelläni vastaan pienemmän välillä.:p
istukka oli etuseinämässä niin kuin olen arvellutkin, kun liikkeet ovat tuntuneet huonommin vaikka ekas ultras sanottiin sen tulevan sijoittumaan taakse. pikkuinen oli 280g ja 42,8mm pitkä, mikäli luen nyt tätä oikein.
tuli vielä tyttölupaus:heart:!
olo on kaikin puolin onnellinen!

parit tyttömäiset bodyt oli pakko käydä ostamassa, kattoo sit lisää kun saa ne äitiysavustus rahat ja siskolta toi saa myös vaatteita joita olen säästänyt ettei paljoa tarvi hankkia.

nukkuminen hyvin yöt menee unien puolesta, jos joskus saa valvoa nii se on toi herra joka siitä vastaa. nytkin hällä on nuha ja yskä nii yöt huonommat.

liikkeet tuntuu alhaalla usein mut syynä myös on toi istukka, pienet myllertää ja uiskentelee viel paljon ympäriinsä nii ei ihme et liikkeet tuntuu eripaikoissa.:)

tavaroitten esille laitosta eipä pahemmin tarvi laittaa ku kaikki on valmiiks esillä jo pojan puolesta, pitää joitakin muuttaa vaa sit tyttömäisemmäks, mut vauvan vaatteet sun muut tarpeelliset (vaipat ym.) laitan valmiiks laatikkoihin sit vasta lähempänä laskettuu aikaa...

ens kerralla neuvolasta saakin ne paperit täytettäväks kelaan...:rolleyes:

vaikka onkin sateinen synkkä päivä, tämä äiti loistaa kuin naantalin aurinko!

pepper& tyllerö 19+3:heart:
 
Oletteko maksaneet rakenneultrasta? Mä olin ihan äimistynyt, kun tänään postilaatikosta oli tipahtanut 27,50e lasku poliklinikkakäynnistä. Nt-ultra ei ollut maksullinen, mutta näköjään rakenneultra sitten oli. Tästä ei ole ollut mitään puhetta neuvolasta niin en tiennyt etukäteen. Tuli vaan ahdistus, hirveä olo ja paniikki kun sairaalasta oli tullut kirje...

Tavaroiden esillelaitosta: me ei olla hankittu mitään vielä :LOL:. Tähän on kyllä ihan käytännön syyt: ollaan toivottavasti muuttamassa tammi-helmikuussa, joten nykyiseen kämppään ei mitään aleta laittelemaan.

Treenaamisesta mä olen käynyt salilla raskausaikana vain muutaman kerran mutta ihan normaalisti veivannut. Samoin jumpassa jaksan hyvin (paitsi en tietty tee mahallaan maaten selkälihaksia). Mielestäni voi tehdä ihan omien tuntemusten mukaan, tuskin kukaan veivaa väkisin vaan keventää painoja, jos alkaa esim. supistella tai muuten tulee huono olo.

Kuntosali on mielestäni turvallisempi kuin jumpat, ei ole vaaraa että vieressäjumppaaja törmäilisi päälle tms. Mieluummin itsekin kävisin salilla, mutta tällä hetkellä työpaikan salille on niin huonosti vuoroja, että ei tule juuri käytyä.

Poks 22 !
 
Heippa pitkästä aikaa... Täällä ollaan oltu vatsataudin kourissa ja jouduttu tuonne sairaalan puolelle nestetankkaukseen kun mikään ei pysynyt sisällä. No onneksi olo jo parempi. Se vatsataudin seurauksena sitten tuo painokin tippui ja nyt ei ole tullut kiloja kun 1.9kg siitä ennen raskautta tilasta... Sanoinkin tuolla neuvolassa että ensi kerralla sitten varmaan tuo vaaka räjähtää kun siihen astun. Nyt oli sen verran tipunut tuo paino että tosiaan mietityttää tuo seuraava mittaus :|

Supistuksista eli täällä joku kyseli niistä supistuksista... Mulla on muutama supistus ollut kivuliaita ja kerran jouduin menemään sairaalaan kun tuossa vatsan ja selän ympärillä oli sellainen "kipuvanne" joka ei poistunut millään kotikonstilla. Epäilivät että se oli supistuskipua. Onneksi suurin osa supistuksista joita tulee siis ihan päivittäin on ihan kivuttomia mutta epämiellyttäviä. Eikä onneksi olleen mitään tuolla alapäässä tehneet kun lääkäri tsekkasi sen rakenneultrassa .Mulla ainakin on helpottanut kun olen saanut lepäillä ja olenkin nyt yrittänyt ottaa mahdollisimman rauhassa että pääsisi mahdollismman vähäisillä supisteluilla...

Mutta hauskaa viikonloppua. Täällä olisi vielä kauppareissu edessä joten pitää lähteä sinne ruuhkaan pyörimään.

Sannamary+sissi 21+4
 
Niittyvilla, Outoa, että rakenneultrasta tullut lasku, meille ainakin sanottiin jo ilmottautuessa, et tää on ilmanen käynti. :O Miun käsittääkseni juurikin nt- ultra ja rakenneultra tarjotaan odottaville, mutta muut "ylimääräset" käynnit ois maksullisia. Riippuu kaiketi paikkakunnasta sitten, tai jotain?

Puhetta oli myös tavaroiden esillelaitosta, myö meinattiin miehekkeen kanssa vähän pistää tänään makkarin järjestystä uusiks, siirtää pinnasänky sinne ja sen semmoista. :) Ei haluta jättää kaikkea viime tinkaan, vaikka mitä pitäisi keretä tekemään. Tilattiin muuten matto olohuoneeseen, kauhukuvia tuli, kun mietti että pikkuinen matolla ollessaan sais kissankarvoja ynnä muuta suuhunsa tuosta nykyisestä karvamatosta. :( Kissankarvat ja muut roskat eivät lähde kaikki imuroinnillakaan nuista pitkistä nukkakarvoista, pitäisi vähän väliä harjata karstaharjalla, joka taas ei nappaa. Uusi matto onneksi on lyhyt nukkainen, helppo hoitoinen, ja viininpunainen mustilla köynnöskoukeroilla. :heart:

Pitäisi myös vauvan vaatteet laittaa lipastoon, ja ottaa tuolta erilliseen laatikkoon jemmaan kaikki tyttöjen vaatteet, kun ollaan ehditty molemmille ostaa, mutta poikahan tuolta olisi tulossa. :) Tilattiin muuten myös kankaita kestovaippoihin, harsoihin ja vaatteisiin kangastukulta, kivasti saa tehtyä sitten erilaisia vaatteita pojalle. :)

Täälläpäin on myös ollut unettomuutta, pikkuinen potkii yöllä ihan älyttömästi, ja jumppailee illasta. Päivällä tuntuu heräilevän vasta kahden- neljän välillä hetkeksi, ja sitten illasta taas sama rumba. Työkaverin mukaan liikkeistä voi päätellä vauvan tulevan nukkumis- ja valveilla olo rytmin, mutta pitääköhän tuo paikkaansa? :O Varsinkin nyt kipeänä tuntuu hankalalta nukkua, muutama tunti nukkuen, muutama hereillä ja näin ees päin. Jossain luki myös tuosta rytmistä, ja että jossain vaiheessa raskautta uni rupeaa menemään masussa kasvavan vauvan rytmin mukaan, jonka takia pitäisi lepäillä ja ottaa unia samaan aikaan kun pienikin, niin on helpompi tottua vastasyntyneen rytmiin.

Liikkeet tuntuu miulla kanssa melko alhaalla, ja kyljissä, mutta ei vielä ylempänä. Useimmiten vauva kellottaa selällään masussa, eli niin, että pää on toisella puolen masua, ja jalat toisella puolella. :heart: Hassulta tuntuu, kun kääntyy just päin vastoin samaan asentoon, ja jää tuohon masun keskelle potkimaan. :D Ekan kerran kun kääntyi just toisin päin, luulin että se pikkuinen jäi jumiin tuohon mahan keskelle, mutta ei kai sentään... ;)

Hauskaa Halloweenia muillekkin, vaikka vähän myöhässä olenkin! :)

Viude ja Dude 22+1
 
23+0!!!

Töistä tultu, ilma masentava mutta iltaa kohden meno patanee, mennään istumaan iltas ystävien luokse :) viel laittautua pitäis ja pihalle muutama kurpitsalyhty.
Olo on parempi se oli vain 2pv "pika pahaolo"
Sunnuntaina enenmän

HAUSKAA HALLOWEENIA

Heidi js Hippu
 
Selvisihän tämä rakenneultran lasku, kun katsoin poliklinikkakäynnin päiväystä. Eli se meidän TURHA kontrollikäynti on syynä tähän laskuun :mad:. Siitä mielipahasta, henkilökunnan tylystä käytöksestä ja p*skareissusta piti siis maksaakin.
 
Mulla noita 27,50 laskuja on kans kaks oottamassa maksamista, toinen päivystyskäynnistä ja toinen ihan tosi rakenneultrasta. Mulle sanottiin että koska rakenneultran teki spesialistilääkäri niin se on maksullinen käynti, muuten ois ollut ilmainen.
 
Kunnanhan kuuluisi tarjota kaksi ultraa raskauden aikana, joten jos rakenneultrasta tulee maksu niin olisin neuvolaan yhteydessä. Eri asia jos itse on tilannut jonkun erikoislääkärin tms, kun monet kunnat tarjoaa "vain" kätilön tekemän ultran. Mulla tulee loppuraskaudesta vielä kolmas ultra sektion vuoksi synnytystapa-arviossa, ja sen poliklinikkakäynnin maksan itse (tosin viime raskaudessa se maksu oli sairaalalaskun kanssa samassa).
 
Mun kontrolliultrauksen teki synnytyslääkäri, kun oli seulahälytys eli siitähän se polimaksu siis napsahti. Jännä vaan, kun vastaanotossa ei sanottu mitään lähtiessä, että lasku tulee perässä tms.
Mulle annettiin samalla reissulla myös "kasvukontrolliultra" -aika rv:lle 31, joten sekin on varmasti maksullinen kun on ylimääräinen.

Tosi ristiriitaiset ajatukset sen kolmannen ultran suhteen, en oikein tiedä minkä vuoksi mulle se aika annettiin kun kaikenhan pitäisi olla ok. Mulla on normaali raskaus ja synnytystapa-arvionhan antaa neuvolalääkäri. (Lähinnä pelottaa, että tämä eipäs-juupas-eipäs-epäilyt sisäelinten kanssa jatkuisi silloinkin...)

Jos jotain hämminkiä löytyy ultrassa rv31 niin en välttämättä halua tietää. Loppupeleissä lapsen terveydentila selviää kuitenkin vasta kun se on maailmassa ja synnytyksessäkin voi vaurioitua. Olen miettinyt jopa sen ultran perumista, tosin rv:lle 31 on paljon aikaa ja mieli voi muuttua moneen kertaan.

Nimimerkillä ultratrauma 22+0.
 
Viimeksi muokattu:
Niittyvilla: juu, kyllä kaikki poli käynnit erikseen maksaa. paitsi tosiaan nuo ultrat. Oli kyseessä sitten mikä tahansa käynti. itellä kans tiedossa kasa polilaskuja tällekkin odotusta, mutta kaikesta maksaa mikä on vain vauvan parhaaksi.
 
Meillä tekee aina lääkäri ultran, joten joka kerta napsahtaa polimaksu. Mielumin maksan sen lääkärin tekemän kyn kätilön ilmasen ultran. Mie oon aina luullu et muuallakin on sama käytäntö, en edes tienny että kätilöt tekee ultria :O
Tässäkin raskaudessa on ainakin yksi kontrolli rv 28, sitten näkee tuleeko lisäkäyntejä..t
 
Kätilöt usein taitavampia kuin lääkärit ainakin täällä päin, koska ultraavat paljon enemmän kuin lääkärit. TÄällä np-ultrat ja rakenneultrat tekee aina kätilö, ellei ole jotain syytä lääkärin ultrata. niin ja tosiaan nää ultraavat kätilöt on erikseen koulutettu tähän hommaan. eli kuka tahansa rivikätilö ei tee näitä ultria. =)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ton rakenneultran teki perinatologi ihan sen nt-ultran tehneen kätilön ehdotuksesta, kun toisella lapsellani oli vaikea sydänvika syntyessään mikä missattiin silloisissa ultrissa. Tosta missaamisesta johtuen me ei tiedetty ollenkaan pariin viikkoon mistä johtui että vauva kuoli viikon ikäisenä, ennenkuin saatiin patologilta lausunto mistä tuo ilmeni. Ajan sain myös viikolle 30 toiseen ultraan ja meen ihan mielelläni kyllä, sekä maksankin, mielenrauhalla ei ole hintalappua. Siitä ekasta, kätilön tekemästä ultrasta ei siis laskua tullut, vaikka polilla olikin.

 
Mulla ultrattiin esikoista satks:ssa kun asuin silloin siellä päin ja ne ultrat teki kätilö. Esikoisen kasvukontrollit ultrasi lääkäri taysissa. Nyt tämän raskauden ultrat on tehnyt kätilö terveystalolla (paitsi alkuraskauden uä jonka maksoin itse) ja varmaan synnytystapa-arviossa ultraa lääkäri taysissa. Mulla ainakin ultranneet kätilöt on ollut todella osaavia ja huolellisia, ja olen kyllä luottanut heidän ammattitaitoonsa, koulutushan heillä tosiaan on ultraamista varten. Alkuraskauden ultraa tai kasvukontrolleja ei tietenkään voi verrata esim rakenneultraan, mutta ihan samalla tavalle he työnsä tekivät. Taysissa kasvukontrollit tehnyt lääkäri tosin oli paljon "kylmempi", ultrasi vaan ne mitat eikä kyllä mitään ylimääräistä tehnyt. Käytännöt vaihtelee kunnittain, mutta mun mielestä Suomessa on oikein määritelty että kunnan pitää tarjota kaksi ultraa? Tuskin kätilön tekemä ultra on sen huonompi, muutenhan sekin olisi määritelty lääkärin tekemäksi varmasti jossain..
 
Mulla ei oo epäilystäkään kätilöiden ammattitaidosta ultratessa, heillä usein on paljon paremmin näpeissä toi käytännön tietopuoli ja ehdottomasti ottavat enemmän aikaa käydäkseen äidin ja isän kanssa läpi esiin nousseita kysymyksiä ja asioita. Tuo lääkäri mikä mulla rakenneultran teki oli tosiaan melko kylmä ja kliininen, tehokas toki mutta jäin kaipaamaan sitä henkilökohtaista kosketusta koko tilanteeseen. Näin siis meidän tapauksessa, lääkäreitä ja kätilöitäkin on erilaisia, ihan kuin meitä ihmisiäkin =)
 
Huh! Meinas taas haaveillessa mennä isänpäivälahjan hankinta mönkään mut onneks tänään muistin et lahja on vielä miettimättä/hankkimatta. Ensin meinasin tilata jotain esikoisen valokuvalla varustettua esim. smartphotosta mut tänään tajusin et eihän ne kerkee varmaan tulemaan ensi viikolla. Onneks mulletoi.comista löyty sopiva lahja ja sieltä toimittavat nopeasti. Kortti onkin sit esikoisen päiväkodissa väsäämä :heart: Mites teillä muilla isänpäiväsuunnitelmat?

Särö 23+1
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei ole erityisiä isänpäiväsuunnitelmia, mutta ajattelin leipaista jotain pientä kivaa tulevalle isukille:).

Osaisiko joku vinkata äitiysvaatekirppiksiä netissä? Tarvisin housuja, leggingsejä, mekkoja ja hameita. Huutiksesta olen selaillut äitiysvaatepaketteja, mutta suurin osa paketeista oli paitapaketteja tai sitten koko oli väärä.

Varmasti on jotain muitakin paikkoja joista voisi mammavaatetta löytää? Normikirppareilta en ole oikein äitiysvaatteita löytänyt, mitähän kautta ne vaihtavat omistajaa? Äippävaatteita tarvii kuitenkin lyhyen aikaa, joten pysyvät suht hyväkuntoisena ja varmasti lähtevät ennemmin kiertoon kuin roskiin?

Meillä päin on vain yksi äitiys/lastenvaatekirppis jossa kävin kerran ja toiste en mene, nuori myyjätyttö oli nyrpeä ja huokaili tylsistyneen näköisenä tiskin takana eikä edes tervehtinyt. Olen itse aspa, joten kiinnitän palveluun tosi paljon huomiota ja äänestän jaloillani.
 
Ultrista, tai siis laskuista oli puhetta.. meillä nt-ultran teki kätilö, joka oli aivan ihana ja tosi tarkka. Olen ymmärtänyt että ainakin täällä Naikkarilla (sieltä ainoastaan kokemukseni) he ovat siihen lisäkoulutusta saaneet ja homma siis hallussa :) Siitä ei tullut laskua, eikä ainakaan vielä ole näkynyt rakenneuä:stä, joka oli pari viikkkoa sitten ja lääkärin tekemä. Mä saan käydä kuukausittain tästä lähtien Naikkarilla kontrolleissa, johtuen tosta diabeteksestä ja verenpaineista. Ja nuo käynnit sit aina maksullisia, mutta mitäpä sitä ei lapsen eteen...
Naikkarilla on aina tähän saakka ollut kätilöiden lisäksi myös aivan ihanat ja asiakkaan huomioivat lääkärit, ja heillä on ollut aina aikaa asiakkaalle, vai pitääkö sanoa potilaalle? :) Tähän sitten poikkeuksena se edellisen rakenneuä:n tehnyt lääkäri.. mutta poikkeus vahvistanee säännön joten toivotaan seuraavalle kerralle eri lääkäriä, heh.

Niittyvilla jos facebookkiin kuulut niin sieltä löytyy ainakin pari äitiysvaate/tarvikekirppistä, ja tarjontaa on ihan hyvin. Huuto.netissäkin myydään, ja varmaan tori.fi:ssäkin.

Länsi-Vantaalla on tuo yksi lastentarvikekirppis, missä on myös äippävaatteita myynnissä. Olen myös löytänyt noilta suurilta kirppiksiltä jotain, siis niiltä jossa ollaan itse pöydän takana myymässä :)

Hyvää Pyhäinpäivää kaikille, ja jaksuja!

Ai niin, ja hiukka lisäinformaatiota listaan eli patulikki, 4. lapsi, la 7.3, NKL
 
Ihan vain omanapaista päivitystä täältä pikaisesti, ja ehkä pari kommenttia jos muistan mistä täällä on puhuttu.

Vauva pyörii, potkii ja nyrkkeilee paljon, joten ei tarvitse miettiä onko kaikki hyvin. :D Vatsa kasvaa hirvittävää vauhtia.

Mies on pysynyt kotona ja selvin päin, vähän uskaltaa siis hengittää vaikka koko ajan takaraivossa onkin pelko siitä milloin se taas ratkeaa.

Väsymys on hurjaa, mutta silti nukkuminen katkonaista ja vaikeaa, enimmäkseen vatsan takia, mutta myöskin siksi, että jos herään yöllä, en saa enää uudestaan unta vaan valvon muutaman tunnin.

Mä olen miettinyt että mikähän todennäköisyys tällä lapsella on sairastua keliakiaan ja /tai olla moniallerginen kun en voi mitenkään syödä itse monipuolista ruokaa. Nuo kaikki muut lapset ovat olleet vaikeasti moniallergisia vauvoina/taaperoina, mutta suurimmaksi osaksi jo "parantuneet" ja mulla todettiin keliakia vasta 4 vuotta sitten.

Hankin eilen vaunut, ja muutaman vauvanvaatteen. Ensi viikolla on se rakenneultra ja toivon että sukupuoli selviää. En periaatteestakaan ole halunnut hankkia juuri mitään ennenkuin se ultra on suoritettu.

Muuten täällä mennään tasaisesti. Rytmihäiriölääkkeet ja se päivittäinen grammainen Panadol auttavat hurjasti yhdistettyinä lepoon. Ei ole ollut kivuliaita supistuksia eikä rytmihäiriöitä, paitsi silloin jos on joutunut esimerkiksi käymään useammassa paikassa päivän mittaan tai kävelemään enemmän.

Siinäpä se, huomenna poksutaan taas.

Tikuliina ja tyyppi 19+6
 
Tosi tyhmä kysymys FB:n kirppisryhmistä: jos mä liityn suljettuun mammavaateryhmään, niin eikös tämä tule näkösälle kaikille kaverilistallani? Meneepä vaikeaksi, en nimittäin halua FB:hen kirjoitella raskausasioista mitään.

(Kaverilistalla mm. serkkuja, joihin en pidä live-elämässä yhteyttä ja jotka välittömästi alkavat odottaa kutsua ristiäisiin ja sitähän ei heille todellakaan tule... Eikä raskausasiat kuulu tässä vaiheessa myöskään kahdelle exälleni jotka listalla ovat.)
 
Viimeksi muokattu:
Niittyvilla Tarkoittaakohan tuo suljettu ryhmä samaa kuin salainen? Itse olen fb:ssä yhdessä salaisessa ryhmässä ja se ei näy kenellekään fb-kaverille. Sekin ryhmä liittyy just synnytykseen jota en halunnut vielä siinä vaiheessa julkistaa kaikille.
 
^ Ei varmaan ole sama asia? Nämä suljetut ryhmät siis vaatii liittymisen, ennen kuin pääsee näkemään mitään sivujen sisältöä. Liki kaikki kirppisryhmät on sellaisia, ettei ilmoja voi selata ennen kuin on liittynyt ryhmään... :/ Ja ryhmään liittyminenhän tulee kavereille näkösälle.
 

Yhteistyössä