*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Joulukuussa

Heippa kaikille pitkästä aikaa :)

Paljon oli taas tekstiä tullut ja kivoja masukuvia!

Vaivoja rupeaa täälläkin olemaan, joku oli kirjoitellut lonkkasäryistä . Mulla on myös hirmuiset lonkkasäryt oikealla puolella, välillä on käveleminen todella kivuliasta. Särkylääkettä on pakko aika ajoin ottaa. Inhottava vaiva ja ei se varmaan kilojen myötä ainakaan helpotu. Tyynyä olen pitänyt yöllä jalkojen välissä, mutta en tiedä onko siitä muuta hyötyä kuin että polvilumpiot ei paina toisiinsa :LOL:. Kauratyynyä olen lämmitellyt useamman kerran yössä, siitä on vähän apua. Pohkeet on myös kipeät niin pidän kauratyynyä välillä lonkan päällä ja sit vaihdan pohkeisiin. Viime yönä vielä närästikin niin mahottomasti tai oletan sen olevan sitä kun koko ylämahaa poltteli niin kipeästi. Rennietä otin ja vettä join, polte loppui sitten reilun tunnin päästä.

Painoa on tullut jo kymmenisen kiloa, huh, huh. No ei kai se ihme oo kun ei pysty liikkumaan ja ruokaa syön entiseen malliin.

Ristiäisistä olitte puhuneet, meillä ei ole lapsia kirkkoon kastettu. Lapset on siunattu helluntaiseurakunnassa. Lapset saa sitten itse tehdät omat valintansa, varmaankin siinä vaiheessa kun rippikoulu tulee ajankohtaiseksi.

Vauva liikkuu kovasti, pääasiassa potkii alas. Välillä tuntuu koko lapsi oikein tärisevän, en tiedä mitä touhuaa...

Oikein ihanaa viikonloppua kaikille!

Pihlaja78 28+5
 
Viimeksi muokattu:
Särö ja CandleLight hyvä kun selvensitte tolvanalle, niinpä tietysti, vauvan kotiutumisvaatteet. En mä ole tajunnut ajatella niitäkään, meillähän on kaukalokin vielä ostoslistalla...Vaatteita tullaan saamaan yhdeltä kaveriltani ja hällä oli toppapussia yms. joten eiköhän niistä ja äitiysakkauksen vermeitä yhdistämällä saada sopiva asu. Olen neulonut pikkuiselle jo piponkin, töppöset ja tumput vielä työn alla :).
 
Viimeksi muokattu:
Nanna: Onnittelut kosinnasta! :heart:

Minx: Onnittelut turvallisista viikoista! Toivottavasti saat viikkoja vielä paljon lisää :)

Särö: Suuret kiitokset paketista! Perille tuli :) Vaipat odottelevat tuolla jo käyttäjäänsä... Tosin toivon että saavat siellä hetken vielä odotellakin ;)

Voihan flunssa! Täälläkin siis painitaan flunssan kanssa :snotty: Tää on niin raivostuttavaa kun ei saa kunnolla henkeä kun on nenä tukossa ja ja ihan järkyttävä yskä, kurkkukipu ja vielä kun toi flunssa menee mulla aina noihin hengitysteihin niin pitää olla noita astmalääkkeitä vetelemässä. Voisi tämä jo lähteä pois.
Onko teillä jotain hyviä ideoita tuon tukkoisen nenän kanssa? Olisi ihana saada nukuttua yöt kunnolla ja hengiteltyäkin hieman...

Ristiäisistä: Eli meillä ne tulee ihan automaattiseti. Ei olla niin uskovaisia kuitenkaan vaikka kirkkoon kuulutaan, mutta itse en voisi edes muuta ajatella kuin perinteisiä ristiäisiä :). Kai sitä kohta voisi jo niitäkin ajan kuluksi alkaa suunnittelemaan ;)

Tyttö-/poikalupauksista: Eli siis mä olen todella varautunut noiden lupausten kanssa. Ehkä sitä uskaltaa täällä nyt paljastaa, että tuossa rakenneultrassa saatiin silloin tyttölupaus, mutta nyt kun tosiaan olen joutunut noissa ultrissa juoksemaan supistusten takia niin viime kontrollissa lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata. No nyt olisi taas perjantaina uusi ultra joten pakko kai kysyä silloinkin onko meidän "tyttö" kasvattanut pippelin :LOL: . Onhan se sama kumpaa sukupuolta sieltä tulee kunhan on terve, mutta jotenkin nyt tuon ensimmäisen lupauksen jälkeen siihen olis kerennyt jo tottua, että tuo vatsan asukki olisi tyttö (ja esikoinenkin puhuu pikkusiskosta). Ei tässä kuitenkaan ole vielä uskaltanut mitään tyttötyylistä vaatetta ostella kun kun ei vielä sitten kovin varma ole asiasta...
Onko monella tuo sukupuoli sitten kuitenkin ollut eri mitä oli ultrissa "luvattu"?

Kestoliivin suojista: Olen tässä yrittänyt metsästää sellaisia Ainun valkoisia ketoliivin suojia ja täällä pienemmässä kaupungissa niitä nyt ei suostu löytymään edes isommista kaupoista (huom! meidän isot kaupat ovat s-market ja sittari). Osaako joku neuvoa mistä niitä voisi löytää? Olen tässä miettinyt että pitäsi varmaan ajella tuonne Vantaan jumboon katsomaan tilannetta josko siellä olisi niitä tarjolla?

(.) Eli täällä ollaan siis vielä sairaslomalla supistusten takia ja mielestäni tämä kotona olo on kyllä helpottanut vaikka tylsäähän tämä on. Ensi viikon perjantaina katsotaan tilanne taas uudelleen ja mietitään mitä tehdään. Onhan noita supistuksia siis päivittäin, mutta eivät ne todellakaan ole yhtä napakoita mitä silloin tuli kun olin töissä. Silloin ne tuntuivat jo tuolla selän ja vatsankin puolellakin. Nyt sellaisia ei tule enää kun silloin kun on ollut todella rankka päivä tai tehnyt jotain erityisempää.

Täällä odotellaan kovasti jo joulua :xmas: Laitettiin tuossa viikon alussa jo meidän joulukuusi kasaan (siis meillä on tuollainen muovinen versio). Piti saada tänne sitä joulufiilistä hieman enemmän ;) . Suunnittelen tässä jo joulun "tarjoilua" valmiiksi niin tietää sitten ainakin mitä tuolta kaupasta pitää hakea.Jotenkin olen niin jouluihminen että tämä on vaan ihanaa suunnitella kaikkea joulun varaksi :)

No mutta nyt lopettelen tältä erään... Hauskaa joulun odotusta kaikille!! :xmas:

Sannamary ja sissi 27+4
 
Täällä olis vielä yks maalissynnyttäjä tulossa mukaan listoille. Älkää antako nimimerkin hämätä: näin hitaalla täällä ollaan! Raskausdementikko joka ei osaa enää edes kuukausia, huh : / Yritin keksiä osuvaa nimimerkkiä ja näin kävi. Sentään jälkikäteen hoksasin, että puihin meni... En voi muuta sanoa, kuin että toivottavasti synnytän ennen tuota toukokuuta, sen verran tahti on hidastunut fyysisesti ja psyykkisesti :LOL: Onneksi työpäiviä jäljellä enää 11 ennen lomaa ja varhennettua mammalomaa. Mä en enää oikein pysykään tämän maailman kartalla.

Näillä mennään: ikä 30v./ 2.lapsi / synnytyssairaala TAYS/ LA 13.3./ poikalupaus


Eli 27+2 :heart:
 
Sannamary: Meidän eka poika oli vielä ultrassa 95% tyttö. Siinä sitten kun perätilavauvaa lähdin ponnistamaan, niin synnytyksen alkumetreillä kävi ilmi, että ne 20 mekkoa oli vähän hätiköityjä hankintoja :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Leo81
Juli: Ihanaa kun olet saanut pojan kotiin! :heart: Ja uusi vaihe elämässä ja uudessa kodissa voi alkaa ja juuri sopivasti jouluksi! Täydellistä! :)

Minx82: Ihanaa kun oot päässyt jo näin pitkälle ja lisää päiviä ja viikkoja tulee kokoajan! :) Ja kiitos hyvistä tietopaketeista kelan asioihin liittyen. Jos nyt siis ymmärsin oikein, niin onko se lakimuutos nyt varmistettu? Ja siis isä saa pitää viel vapaata äidin vanhempainvapaan perään, eikä se lyhene äidillä?? Jos asia on noin ajattelin heti jo vuoden päähän eteenpäin ja suunnittelin et ku mun vanhempainavapaa päättyy joskus joulukuu alussa ni ehdottomasti siinä tapauksessa meidän isukki pitää loput isävapaansa mitä on jääny isyyslomasta ja mä meen tienaan hyvillä lisillä joulun ajaksi sit. :) Ja sit tietty jään isyysvapaan loputtua kodinhoidontuelle viel ku vauva on aivan liian pieni vietäväksi hoitoon mielestäni. Saispahan ite tuuletettua aivoja töissä muutaman viikon sekä tienattua ja ukko sais puolestaan ”levätä” lasten kanssa kotona joulun ajan... :D Mut tämä sitten jos asia menee niinkuin nyt tajusin. Ja tietty paljon tapahtuu viel ennen sitä, joten ei passaa liikaa suunnitella. Kun saisi tämän vauvan vaan terveenä syliin saakka! :heart:

Mam: Mahtava massu sinulla! :) On kyllä selvästi isompi kuin minun, vaikka lääkäri viime ultrauksessa katsoi että vauva olisi viikkoihin nähden hiukan isompikin kohdallani...

Nippatädille pitkää pinnaa tälle viikonlopulle! Toivottavasti äitisi vierailu sujuisi mukavissa merkeissä. :)

Pixie-: Onnea tyttölupauksesta! :) Ja ihanaa että olet alkanut nauttimaan raskaudesta rakenneultran halkio-uutisen järkytyksen jälkeenkin. :)

Maymom: Tervetuloa! Ja toivotaan tosiaan että saat uuden vauvasi ennen tuota toukokuuta. :) Mä en ois ees tajunnu ellet olis itse maininnut asiasta, niin hyvin perillä täälläkin ollaan tuosta ameriikan kielestä, kuukaudet muistaa kun aloittaa litanian alusta sormien kanssa laskien. :) Voih, sinullako on käynyt noin että tytöstä muuttuikin h-hetkellä poika. :)

sannamary: kyseli sukupuoliasioista... Mulla on katsottu 3:ssa eri ultrassa ja samaa sukupuolta kaikki on veikannu (jota en edelleenkään ole kertonut kuin lapsen isälle, en edes täällä ennen kuin näkee päivänvalon... :)) Tänään terkkarikin kysy et mitäs ne lääkärit on veikannu ja sano et samaa mieltä on ja jos muuksi muuttuu niin hänen täytyy todennäköisesti kouluttautua uudelleen ultraäänen tulkitsemisen suhteen. :) Mutta saapa nähdä, ite oon neutraalina pitäny hankinnat, kaiken varalta. :) Esikoiselta ei edes kysytty ku halutttiin pitää yllärinä. :)

( . ) Täällä sokerirasitus ja neuvola takana! Äsken soitin tulokset ja kirkkaasti läpäisin tämänkin rasituksen arvoilla 5,0 – 8,6 – 6,3!!!! JIPII!!!! (Eka raskaudessa siis oli RD niin olin melkein varma et taas jään kiinni...) Vältyin kuitenkin edes tältä ressiltä kun muuten sitä on riittänytkin tässä odotuksessa. Aion silti pitää saman linjan, herkkuja vain v.loppuna, muuten perus terveellistä kotiruokaa, ihan vaan oman painonhallinnankin kannalta kun liikkua en pysty laisinkaan. Hiiva kontroloitiin samalla pyynnöstäni, koska se on ollut jatkuva riesa; negatiivinen oli senkin alustava tulos, joten minulla ainakin toimii ne maitohappobakt. kapselit, joita oon nyt käyttäny viime tulehuksen jälkeen.
Neuvolasta seuraavat kuulumiset:
Paino + 290g/vk ---> ihan ok kuulemma
Verenpaine ok, en muista lukemia.
Pissa -/-, sokeriakaan ei näkynyt, vaikka juuri olin juonu labrassa sen kamalan makeen litkun ja sillä välin kävin neuvolassa ku odottelin ekaa mittausta.
Liikkeet ja syke ++/+
Painoarvio: jo yli 1300g, tarkkaa grammamäärää en nyt muista... Mut istukka siis edelleen toimii moitteetta paikan valinnastaan ja vuoteluistaan huolimatta.

Mut siis kaikki ok. Ja se diabeteksen selätys tuntuu niin ihanalta näiden muiden vaikeuksien keskellä. Nyt saa joulunakin paremmalla mielellä herkutella. :) Oon niin onnellinen nyt! :heart:

Ihanaa alkavaa viikonloppua teille mammat!

Nopponen 28+6 (Huomenna alkaa ihanasti jo 30. raskausviikko! Uskomatonta...)
 
Pepper83 En kauheemmin oo vielä miettiny tulevaa yörumbaa, eikä ole edes kokemusta kahden pienen nukkumisista, koska ikäerot ovat 5-6 vuotta muilla lapsilla. Pahinta odotellessa :D

Sannamary Myllymuksut sanoo sivuillansa myyvänsä hyvin varustetuissa S-marketeissa kestoliivinsuojia, toki saa tilattua netin kauttakin. Löytö-sivulla oli 5 kpl/15 €...

Sokerirasitus oli tänään minullakin, ma saa tulokset. Enpä niitä suuremmin stressaa, on jos on. Enemmän on ongelmana syödä tarpeeksi kuin se mitä syö...

Ristiäiset aion pitää, mutta mietin että tarviiko olla kastemekko välttämättä..? Jos olisi vauvoilla juhlavaatteet päällä, esim. pojalla valkoinen paita ja tytöllä vaalea juhlamekko. Paikka on vielä auki; kirkko vai koti...

Sukupuolesta ultrassa kolme vai neljä kertaa on jo samoin sanottu, joten uskallan luottaa siihen että tyttö ja poika on tulossa. Tai sitten on kolme eri henkilöä väärässä :)

Omasta olosta: Välillä olo on kuin norsulla, maha on tiellä ja vaatteet pieniä... Iltaisin on jonkin verran ollut semmosta tuskasta oloa, ei kipeitä supistuksia mutta semmosta epämäärästä. Sitten vasempaan reiteen heijastaa särky, en tiiä painaako toinen vauva jotenkin hermoon vai mikä. Supistukset minulla synnytyksissä tuntui kyllä reisissä, mutta luulisi että särky olisi nytkin molemmissa reisissä, jos olisi supistuksiin liittyvää.

SoonFab & sisko ja sen veli 28+3
 
Juli: Kiva kun saitte pojan kotiin!

Minx: Onnea hyvistä viikoista!

Nanna: Onnea kosinnasta! Älkää nyt ampuko mua mutta pakko sanoa tähän väliin että itse olen enemmän perinteisten arvojen ystävä, että mennään naimisiin eikä vaan olla avoliitossa vuosikausia jos on lapsiakin jne. Tietysti omakin arvomaailma tähän vaikuttaa.

Nippa: jaksamista äidin kanssa!

En nyt muista pitikö jollekkin vielä kommentoida mutta tsempit ja jaksamiset niitä tarvitseville ja tervetuloa uudelle/uusille!

Isyyspakkaus: en oo ajatellu tehdä enkä oo ikinä tällasesta kuullukkaa ennen tätä keskustelua. Joulu on kuitenkin tulossa joten muistan miestä silloinkin. Ja eihän äitiyspakkauksessakaan äidille mitään tainnu olla paitti siteitä, jos tää isyyspakkaus on jotenki siis siitä keksitty :)

Kotiutumisvaatteet
: Mietin jos sen teddyhaalarin laittaisin minkä kirppikseltä löysin mut sit se tarvis kai toppapussinki viel tms, et ehkä toppahaalari vaan suoraan.. Ja jonku kivan vaatteen sieltä pakkauksesta ehkä, ettei tarvii sitte nauraa pojalle jolla on tytön vaatteet, jos ultralupaus meni pieleen.

Neuvola: Mulla on muuten ollut vaan yksi lääkärinneuvola ja muita ei kuulemma ole. Ei muuten tuntunu mukavalle se kohdunkaulan tunnustelu, tietysti jännitin. Ahdistaa kun sormet työnnetään tollee syvälle ja alan pelätä että sattuu. Mut olishan se hyvä toki jatkossa tietää kuitenki et kaikki on ok.

Kela: Saa nähdä millon nyt itse saan äitiysraha päätöksen, kun olen kuitenkin opiskelija. Mut tarvitaanko multaki sit noi jotku verottajan varmistukset, ei tietoa.

Tyttö/poikalupaus: Me saatiin siis ultrassa tyttölupaus mutten ole sitä tohon alotusviestiin halunnu sit päivittää. Saa nähdä, joskus miettii olisko ollu parempi ku ei olis edes kysyny jos se nyt meniski pieleen. Tyttöähän sitä toivois. Tosin kun enemmän haluan lapsia, niin toivon että olis vaan kumpaistaki sukupuolta :) Mutta olen tosiaan iloinen tästä tyttöasiasta, kun tuntuu et niin monet tutut ja kaverit on saanu pojan esikoisen.

Joulusta puheenollen, minkälaisia lahjoja te olette ajatellut ostaa tänä jouluna? Tai olette ostaneet?

Miks tässä meille tulee vauva oppaassa lukee muuten näin?
"Viikot 29-32 Vältä seisomatyötä, painavien esineiden nostelemista ja muita rasittavia töitä". Eli miks tota seisomista pitäis välttää? Itsellä siis seisomatyö joten osu vähä silmään, täällä yksi kylläkin mulle sanoi ettei se vauvalle ole haitaks jos raskaus on sujunu normaalisti, enkä ole kuullu muualtakaan et jotain haittaa olis.

Omppu ja papu 28+3

Lopuksi maha:
 
Vauva liikkuu täällä vielä paljon. Liikkeet on sellaista möyrintää, mutta kyllä potkujakin vielä tulee. Jäbä taisi makoilla muutaman päivän poikittain, kun liikettä tuntu kummassakin kyljessä niin paljon. Nyt taas liikkeet tuntuu alhaalla, joten taitaa olla perätilassa :headwall: Toivottavasti kääntyy oikein päin ennen h-hetkeä.

Ristiäiset pidetään, mutta kummit vielä päättämättä.

Tyttö- ja poikalupauksista Meillä esikoisesta lupailtiin tyttöä ja tyttö tuli :) Tästä on lupailtu poikaa ja aika varmana pidän, kun kuva pippelistä saatiin. Mutta jos tyttö tuleekin, niin eipä se meitä haittaa :)

Maymom Tervetuloa :wave:

Huomenna taas poksuu viikot, tänään 27+6 :heart:
 
taas on kivasti kommentoitavaa ku ei ole ehtinyt koneelle vähän aikaan.

lonkkasärky/ liitoskivut alkaa olla todella häiritsevänä, en pysty kauan makaa samalla kyljelläni kun tulee kauheat säryt, sit ku pitää nousta sängystä ylös nii viiltelee alapäähän saakka, samoin ku edes yrittää ottaa lumia pois pelkästään terassilta nii iskee mielettömät kivut, näistä saa sit kärsiä loppuun asti, joten odottavan aika on pitkä.

alisa84 kaikkea hyvää tytön leikkaukseen, toivottovasti sujuu hyvin, samoiten korvien putkitus.

meillä on pojan nivustyräleikkaus ens ti, sekin on päiväkirurgia mut kauhiasti jännittää toi nukutus... eiköhän kaikki mee hyvin, toivon mukaan ja toivottovasti herätys menee hyvin.

sone toivottovasti löydät jonkimoisen ratkaisun sun loppuaikaan ettei iskis mikään ahdistus tai pelko. voisitko keksiä päiville jotain erilaista tekemistä, käydä kylissä, ainaskin päästä kotoa pois mahd. usein... hyvä olis jutella neuvolassa tuosta asiasta niinkun täällä ollaankin ehdoteltu.

nanna83 onnea kosinnasta! ihana yllätys mieheltäs!:flower:

minx82 onnea hyvistä raskausviikoista! paljon vielä niitä lisää!=)

juli87 onnea uuteen taloon! ihanaa kun poika saa olla jo kotosallakin!:flower:

nallu kelan sivuille ilmestyy äitiysraha kohta kun se päätös on tullut. miekin käyn melkein joka päivä kurkkimas et joko nyt....:p

nippatädille voimia äitinsä vierailuun....:hug:

pixie onnea tyttölupauksesta!:heart:

nopponen onnea sokerirasitustestin läpäisystä puhtain tuloksin!:flower:

käytiin tänään kirppiksellä pyörimässä miehen kaa ja löysin tytölle ihania vaaleanpunaisia pikkuisia vaatteita, sanoin et tän on myös parempi olla tyttö!:D miehen vanhemmat tulivat myöhemmin käymään ja anoppi näki vaatteet, sanoin sille samat et parempi olla tyttö, nii se vaa tokas siihen et voihan vauva käyttää minkävärisiä vaatteita vaa ei ne tajuu, en sit kehannut sanoo etten mie kyl poikaa pue pinkkeihin... viel enempi olin hiljaa et poikien vaatteetkin olen lähettämäs mun siskolle ku se oottaa poikaa nii jos yllätys kävis, ei auttais ku käydä kaupois uusiks.:D

soonfab4 varmaan se onkin hyvä olla miettimättä liian aikasin et miten kaikki tulee menee, mie oon syntynyt tämmöseks stressaajaks, haluis kaiken tietää etukäteen!:whistle: toivotaan et saadaan vauvat jotka tykkäävät nukkua yön.

omppulimu aika jännää et vauvaoppaassa lukee tuommoisia:confused: lulis et neuvolassa sit otettais ylös jos seisomatyö on vältettävä noilla viikoilla ku onhan ne siel tietoisii mitä työtä tekee, ei mulle vaa oo ikinä sanottu yhtään mitään ja ihan normaalisti olen ollut raskaassa seisomatyössä...

joululahjat lapsille olen hankkinut ihan leluja, pelejä ja muuta heidän toivomia juttuja, aikuisten kesken ollaan sovittu ettei enää hankita mitään, mikä on hyvä näin. joulukukat olen porukoille kyllä vienyt.

eipä omas navas mitään, kipuja ja väsymystä kun poika on taas heräillyt useammin öisin mut muuten ihan ok, vauva liikkuu ja muistuttaa itsestään vähän väliä.

pepper& typsy 25+3
 
Pixielle onnittelut tyttölupauksesta!!! onko muuten ollut koskaan missään mitään tietoa kuinka paljon syntyy esim. tyttö halkio lapsia tai vastaavasti poikia. nimittäin todella usein olen nähnyt halkion pojalla, koskaan ei ole vielä vastaan tullut tyttöä. niitähän ihan varmasti on, mutta jäin miettimään onko sukupuoli eroja tässä asiassa.

Maymom tervetuloa! mä täällä nauran sun nimen keksimis sotkuille! =D ihana kun muillakin on välillä hyviä idiksiä jotka myöhemmin toteaa huonoksi =D mut hieno nimimerkki silti :wave:

Mam-87 on se vatta kyllä melkoinen! ihme ei ole jos on vaivaa! oletko muuten sitä SI-vyötä tai jotain muuta tukivyötä ajatellut hankkia? mulla oli viime odotuksessa se si vyö, mutta kun vauvaa oli ylhäällä ja alhaalla niin en pystynyt koko vyötä pitämään ollenkaan. oli vain vaikeampia kulkea.

Tuplarattaat haettiin viime viikolla, Emmaljungan ceroxit, duolift kopalla. TÄällä ns. maaseudulla tuollaiset isopyöräiset ja leveät on ihan ok, kun ei bussilla tule kuljettua. Mitä isommat renkaat, sen parempi. mut meillä on sitten ihan Emmajungan Nitro cityt, ne pieni pyöräiset tavallisina kärryinä. talvirenkaat täytyy vielä hankkia kun muistaa. =D mut on kyllä kätevät muilla kuin kauheassa lumihangessa. esim. kaupungissa huruttaa ja kaupoissa on niin kätevät kun pyörii just eikä melkein sinne minne haluaa =)

Pepper: meillä nuorin on nyt 1v4kk ja heräilee öisin edelleen vaikka imetyksenkin lopetin pari kuukautta stten. Kaivelee mun tissejä edelleen ja vieressä pitäis saada olla. jotta kans niitä kokonaisia öitä odotellessa. Muutenkin menee yöt puihin kun heräilen vähän väliä, näen ihan outoja unia (viime yönäkin elin jotain murha elokuvaa, jossa oli psykopaatti joka yritti meitä tappaa ja kun saatiin se tapettua niin se oli sittenkin elossa. Loppuviimein se muuntautui lapseksi ja kun yritettiin sitä lasta tappaa niin se ei kuollu ollenkaan. Kauheita unia ja kiva herätä tuollaisesta) ja vessa reissut ärsyttää. Ehkä me nukutaan sitten kun lapset on isoja.

Kestoliivinsuojat
keksin vasta kolmannen vauvan aikana ja en antais pois ollenkaan. Kannattaa muuten kattoa ihan livekirppiksiltä, niistä olen löytänyt todella halvalla isojakin nippuja. Lastentarvike liikkeistäkin löytyy. Imse vimset on ainakin isoja ja hyviä, ruskovillan oli ihme pieniä ja ei ollut niin hyviä kuin nuo imse vimsen. Huutonetissä näyttää olevan ihan huudossa joidenkin itse tekemiä. jos olisin ompelu taitoinen niin vois tehdä itsekin, mutta tehköön muut ne jutut, niin ei tule sanomista =D

Nannalle onnea kosinnasta! :heart::flower:

Sukupuolihan meillä on näkynyt niin selvästi, jotta jos sieltä tyttö tulee niin sieltä tulee sitten toinen vielä perässä. :LOL: niin selvästi on pallurat ja nakki ollut että lääkärikin tuumasi, ettei tarvi kummoinenkaan ultrakuvan tulkitsija olla, jotta tietää kumpi hän on :heart: Mä olen nyt vähän taas hurahtanut, kun tietää kumpaa tulee ja niitä poikamaisia on tullut hankittua isoja kasoja, ihan liikaa... :D ja meillä kun on jo ennestään ne kolme poikaa niin kyllä tuota poikamaista talosta jo valmiina jo löytyy. =)

Tässä kuva viikon takaa rv 25+0


Leo rv26+1 :heart:
 
Voi että miten söpöjä masuja teillä muilla on! :heart: Varsinkin Mamin masu on melkoinen, alkaahan tässä oma masu tuntua pieneltä. :)

Nannalle onnittelut kihlautumisesta! :heart:

Pihlaja78, kerroit että vauva tärisee masussa. Täällä on myös outoa tärinää tuntunut välillä, ja pikaisella googlettamisella ekan tärinäjutskan jälkeen selvisi että vauva luultavastikkin pissaa... Kuulemma yleistä poikavauvoilla, mutta myös tyttöjä oottavilla on tuntunut tuota värinää, ilmeisesti jotenkin johtuu lapsveden värinästä tms. Värinän lisäksi täällä on tuntunut myös hikkaa uutena, illasta ihmeteltiin mitä se pieni oikeen tekee, kun säännöllisesti tuntui masussa nykäisy, mutta hikkaahan se. ^^

Tyttö- ja poikalupauksista: Eikös yleensä poikalupaukset ole varmempia kuin tyttölupaukset? Oon käsittänyt, että tyttövauvat saattaa rakenneultran aikaan vielä näyttää siltä, kuin olisi pojan vehkeet, mutta ilmeisesti sen kumminkin erottaa kokeneempi ultraaja, juurikin niistä tyttöjen luista verrattuna poikien kiveksiin. Muutenkin ilmeisesti kumpaisenkin sukupuolen ulokkeet näyttää erilaiselta, mutta niissäkin on mahdollisuus erehtyä. Meillä ultraaja oli satavarma pojasta, ja näytti meille vehkeet, ja olisi kyllä aikamoinen tapaus, jos ne olisivat hävinneet! Joten uskomme siihen, että sieltä on tulossa poika, niin pitkään kunnes toisin todistetaan. ;)

Nallu, täällä on poika myös perätilassa, pietääs peukkuja että kääntyyvät jossain vaiheessa! :) Muistaakseni neuvolatäti sanoi, että saa vielä ollakkin perätilassa, mutta toivoi että pieni kääntyy 32 viikkoon mennessä, kun vielä pitäisi mahtua kääntymään. Jos ei käänny, niin kokeillaan masun ulkopuolelta kääntämistä kuulemma sairaalalla ison porukan läsnä ollessa, ettei vaan satu mitään, ja jos sattuu, niin apu on lähellä. :O Olin vähän hämmentynyt tässä vaiheessa, mutta toivottavasti ihan oikeasti kääntyy, vähän karmii ajatus tuosta kääntämisestä, kun on mahdollista sotkeutua napanuoraan jne...

Pakkauksista; Jännä kyllä, että äitiyspakkaus on äitiyspakkaus, vaikka siinä ei hirveästi kumminkin äitiä varten ole, suurin osa on vauvaa varten. Miun mielestä kumminkin isyyspakkaus on kiva muistutus lapsen isillekkin, että on tärkeä, arvokas ja mukana koko asiassa; neuvolassa, vapaa-ajalla jne kaikki keskittyy äidin hyvinvointiin, millon puidaan supistuksia, masun kokoa, syömisiä, terveyttä ja kaikkea muuta, mutta harvemmin kukaan kysyy siltä isiltä, että mitäs hänelle kuuluu, tai miltä tuntuu. Kyllähän varmasti mieskin tietää olevansa tärkeä, mutta on se mukava silti muistaa toista, vaikka ihan muuten vaan. :) :heart:

omppulimu kyseli joululahjoista, tällä suunnalla on paketoitu mm. kirjoja, elokuvia, musiikkia, pieniä kodinjuttuja ja vaatteita. ^^ Muutamat lahjat ois vielä tulossa paketoitaviksi, kuhhan ensin postilaatikkoon kolahtaisivat. Mietin muuten, että ois kiva tehdä eräälle uniikkikauratyyny, mutta tietääkö joku, että saako kaupungissa ostettua kauratyynyn sisälle kauraa ja mistä? En viitsisi lähteä yli tunnin ajomatkan päähän hakemaan vanhempien luota kauraa, mutta en kyllä tiedä saako kaupungista ihan kauraa kauraa.

Helpotti muuten kuulla, että täällä on muitakin yökukkujia, täällä edelleen mennään samaa rytmiä. Ylihuomenna ois menoa, niin voi olla että tämän yön valvoisi kokonaan läpi, ja ensi yönä yrittäisi saada unta vielä väsyneempänä, että ois sitten virkeä sunnuntaina. Saas nähdä miten käy, ja et onko järkevää, mutta kokeillaas nyt kun ei kerran nukutakkaan. ;)

Onko täällä muuten kukaan muu tuunaillut hoitopöytää tai - lipastoa? Supistusten takia edelleen otan rauhallisesti, niin on tullut muokkailtua vähän hoitopöytää ja -lipastoa, kun ne eivät oikein soveltuneet yhteen, eikä meidän kodin väreihinkään. Pitäisi vielä pistää viimeiset kerrokset päälle, ja ostaa uudet vetimet laatikoihin, niin olisivat sitten valmiita molemmat! :) Iltalehden sivuilla oli vastikään tuunausjuttuja, aika inspiroivia oli miusta suurin osa! :)

Viude ja Dude 28+2
 
moikka!

Isyyspakkausta en varmaan tee, mutta mietin, et kun mies ei varmaan sen suurempia varpajaisia pidä, niin ostan sille muutaman pullon sen suosikkiolutta alkosta jemmaan =)

Onnea Nopponen sokerirasituksesta! Mulla oli tällä viikolla lääkärikäynti tuon istukan takia, ja noussut 2,5cm päähän kohdunsuulta. Eli tuon takia ei enää leikata, mut perätila olisi sitten toinen juttu. Meilläkin istutaan vielä, esikko istui sitkeästi rv25 tuonne leikkaukseen asti. Minä siis toivon leikkausta... Pelottaa muu..

Nannalle onnea!:flower:

Minkälaisia kokoarvioita teille on annettu ultrissa, onko kellekään sanottu et vauva ois pieni? Mulle sanottiin nyt näin, kun painoarvio oli pari päivää sitte 750 grammaa.

Aamuterveisin,

Marais ja Mussukka 26+0
 
Pohdiskelua...
Äitiyspakkauksen toppahaalari on aika isoa kokoa. Vauvelihan hukkuu siihen siinä vaiheessa kun kotiudutaan sairaalasta.
Täällä pohjoisessa Suomessa kun tuo talvi kestää sinne toukokuulle saakka ja joskus kesäkuun alussakin on vielä aika viileää.
Pitäisiköhän ostaa pienempi toppahaalari/ toppapussi?
Esim tällainen tai tämäntyyppinen, kokoa 62cm (1-3kk):
Reima, Overall/Sovp

Oletteko te muut vielä ehtineet edes miettiä kyseistä asiaa? :)

Sintu74 & poju 28+6
 
Viimeksi muokattu:
Jos pikaisesti vastailis pariin =)

Kaura Agrimarket jos löytyy niin sieltä pitäis saada kauraa, ja mun mielestä ihan prismoissa ym on ollu joskus. Muistaakseni ite ainakin 2v sitten ostin ihan isosta marketista, tais olla linnuille/eläimille tarkotettua. Kurkkaa lemmikkien ruokaosastolta. Siitä tein ite kauratyynyjä joululahjoiksi =)

Kestoliivinsuojat teen ite =) Tosin esikoisen ajoilta on jo niin paljon etten varmaan hirveästi enää lisää tee.

äitiyspakkauksen kestovaipat Jos jok uei tarvitse, niin saisivat täältä hyvän kodin =)

(.) Voihan unettomuus ja selkäsärky!! Esikoinen nukkuu tyytyväisenä 12h yöunia putkeen, mutta ite herään vähän väliä. Vessassa saa ravata 2-4kertaa yössä. Ja klo3-4 aikaan rupee yleensä selkä sattumaan eikä mikään asento ole enää hyvä. Ja kuudelta alottaa kissat metelöinnin. Menee kyllä niiiiin hermo noihin katteihin!! Toinen nukkuis kyllä kiltisti koko yön saunassa, mutta tuo toinen on oikein vauva. Ei voi yöllä mennä yksin edes syömään, vaan huutaa sängyssä mun vieressä, että mun pitäis nousta hänen kans. ja nukkuu mun kainalossa yöllä. Saas nähä miten käy kun tämä toinen syntyy, ja kainalossa onkin taas joku muukin.. Esikoisen kohdalla kissa luopu sängyssä nukkumisesta suosiolla siihen asti että Poju rupes nukkumaan omassa huoneessa.

Joku oli kyselly koiran totuttamisesta vauvaan. Ite hermoilin esikoisen kohdalla mun äidin koiria. Sillä 2 koiraa, tiibetinspanieli ja siitä vähän isompi sekarotuinen. Tuo sekarotunen oli esikoisen syntyessä 10v. ja vihasi lapsia! Rupesi murisemann aina kun joku lapsi yritti tulla lähellekään. Alussa annettiin koiran haistella kaukaloa, kun mentiin kylään, ja sitte pikkuhiljaa vauvaa, ja Tosi nopeasti tottu. Jotenkin kait sitten vaistosi että tämä kuuluu laumaan. Oli ihan ensimmäisen kyläilyn jälkeen tosi puolustava vauvaa kohtaa, kukaan vieras ei saanu mennä vauvan lähelle, ja kun vauva oli nukkumassa, istu koira sängynvieressä liikahtamatta. Ja antaa pojan silittää, eikä ole moksiskaan. Jos mahdollista, niin tuokaa synnäriltä ennen kotiutumista joku harso tms mikä on ollu vauvan sängyssä, että tulee tuoksuja valmiiksi, niin ei ole sitten niin uutta ja ihmeellistä.

Jos sitte menis kahvin keittoon ja odottamaan kaveria lapsineen kylään =)

Santzuu & Höpöti 25+3
 
Hei, olen lueskellut palstaa ja ilmoittaudun mukaan minäkin.

Olen itse -78 ja mahan kanssa mennään rv 27.

Raskaus on sujunut kaiketi oppikirjan mukaan; pahoinvointia, ihon kutinaa, suonenvetoja... Mutta ei mitään pahempaa. Onnellisesti yksin odottelen, mies ei ole kuvioissa mukana enää.

Väsymys on koko lailla leimaava piirre ollut koko ajan, töissä jaksaa juuri ja juuri käydä, sitten onkin puhti aivan pois.

Äitiyspakkaus tuli viime viikolla, turvaistuimen hankin eilettäin. Näin se pikku hiljaa alkaa tulla todeksi, että se beibi on sieltä oikeasti tulossa mun maailmaani. :)
 
Tervetuloa Pink ja muut!

Äitin vierailu meni mukavasti:O Ei edes tapeltu kertaakaan!

Viime yönä heräsin ihan kammottavaan tilanteeseen, olin kääntynyt unissani mahalleni ja vauva potki kamalasti ja maha oli kipeä ja suisti hirveesti. Säikähdin ihan älyttömästi ja en saanu enää unta :'( Ei oo aiemmin käyny noin.

Sanokaa oonko mie ihan idiootti, kun me tuotiin tänään jo joulukuusi sisään ja koristeltiin se...?

Nippa ja Pablo 28+0
 
Viude olipa kiva kun olit kirjoittanut tuosta mitä se tärinän tuntu voisi tarkoittaa! Voisin kyllä uskoa tärinän kestosta sen että vauva pissaa silloin. Me ei osata kolmen tytön jälkeen ajatella muuta kuin neljättä tyttöä ja nyt aloin miettiä että mitä jos nyt tulisikin poika...

Me ollaan joululahjoiksi ostettu lapsille hyödyllistä tavaraa, lelutoiveita on sitten jaettu sukulaisille jotka ovat lahjatoiveista kysyneet. Hiihtoasut ollaan ostettu kahdelle vanhemmalle tytölle ja nuorimmalle ei niin hyödyllistä mutta ykköstoive eli tähkäpää-asu ja peruukki :). Urheilukerrastot lisäksi kaikille niin on sit aina tietyt alusasut kun lähdetään luistelemaan tai hiihtämään.

Eilen tuo oikea lonkka oli niin huonona, tänään hieman parempi tilanne, pääsin jopa kaupungille asioille, olin niin onnellinen. Välillä kun tuntuu että mieli on niin maassa kun ei pysty normaaliasioita tekemään kivun takia.

Olipa nippatädillä ollut hirmuinen tilanne. Yöllä on just niin vaikeeta kun eihän sille mitään voi jos kääntyy mahalleen. Mäkin oon pari kertaa heränny siihen kun kylkiasento on muuttunut liian maha-asennoksi ja vauva on potkinut terävästi. Onneksi siihen herää ja voi sit vaihtaa asentoa.

Pihlaja78 28+6
 
kirjoittelen anoppilasta puhelimella niin kirjoitan vain pikaisesti kun en googlesta puhelimella löytänyt. Heräsin viime yönä vessaan tavallisesti ja huomasin, että sormet oli ihan turvotuksesta pinkeät. :eek: mistähän voisi johtua? Päivisin on myös jo hiukan turvoksissa mutta yöllä oli etenkin :s mam ja riisi 29+1
 
Isyysvapaata tulin mietiskelemään. On siis tietysti parannus entiseen, mutta eikös siinä ollut edelleen, että vain sen 3 viikkoa saa pitää yhtäaikaa äidin kanssa. Mitäs minä sit sen aikana teen kun mies pitää ne loput 6 viikkoa? Menenkö töihin vai oonko rahatta vaan? Oletteko miettineet?
 
Mam, kännystä pikasesti mieki kirjotan. Miulla on myös sormet todella turvonneet. Kuiva ilma ja pakkaset vaikuttaa ja toki sekin että ollaan viimisellä kolmanneksella raskaana :D ootko muuten muistanu juoda tarpeeks vettä?


(.) pinnasänky on nyt makkarissa ja peittojen/lakanoiden pesu alotettu! Ihan tuli vaan sellane tunne tänää et nyt alotan laittaa vauvalle valmiiks kaikkea :)

Sone ja paavo 27+6
 
Huomenta kanssamasuilijat :wave:

Paljon Onnea Nannalle kihlautumisesta =) ihana juttu :heart:

Nyt on Maymom listalla ja Pink78 jos haluat tietosi listalle,nii laitatko punaisella päivityspyyntöä. Tervetuloa joukkoomme uudet!

Ja Pixie onnea tyttölupauksesta. =)

Mam Minulla tuli sama mieleen kun nippatädilläkin. Tulehan ilmoittelemaan voinnistasi,kun kerkeät.

Minulla oli se lääkärineuvola torstaina ja siellä oli onneksi kaikki hyvin, vauvan painoarviokin oli 948 g ja leikkaustuomion lääkäri antoi,kun kaksi sectiota aiemmin takana niin kolmas on automaattisesti leikkaus. eli näin mennään... ja sokeritkin oli onneksi ok,mutta sanoi neuvola täti,että jos tulee sokereita pissaan,niin voi tulla uusinta sokerirasitus (toivotaan,että ei.)

Mutta nyt kahveelle,jotta saan itseni hereille.

Niin ja tänään POKS 27+0 :heart:

Jemimi ja pikku-ukko
 
Lääkärineuvola on ensi viikolla ja sokerirasituksen tulokset kuulen silloin. Mulle sanottiin, että mitään painoarviota lapsesta ei anneta tällä käynnillä, hieman epistä kun te muut olette saaneet suuntaa vauvan koosta.

Mulla on viikolla 31 ultra, joten sitten vasta kai saa tietää :confused:. Olisi kiva tietää jo nyt onko siellä pieni vaiko suuri pötkäle vaikka tilannehan ehtii muuttua sen sata kertaa ennen maaliskuuta.

Mies on työmatkalla koko ensi viikon ja mua hermostuttaa. Miten jaksan lenkittää koiran ja hoitaa kaikki kotihommat yksin... Töissä mun harteille tulee kahden ihmisen työt ensi viikosta alkaen ja tahti tulee olemaan tosi tiukka äitiyslomalle asti, jos sinne edes ilman saikkua selviän... (Mahtavaa, kun oma fyysinen kunto menee alamäkeä ja töissä tahti kiristyy samaan aikaan.)

Liitoskivut on tosi kovat tällä hetkellä ja käveleminenkin on tuskaa. Sain supistuksia kun yritin vähän pestä vessaa äsken, joten pitäisi ottaa rennommin. Nukkuminenkin ihan mitä sattuu. Olen koko viikonlopun nähnyt painajaisia duunista, stressi on aika kova. Onneksi pian on joululoma, ehtii vähän hengähtää ennen kuin uuden vuoden jälkeen alkaa taas hulina.

Liivinsuojista: hyvä kun täällä oli puhetta noista kestoista. Taidanpa hankkia moisia ennemmin kuin kertiksiä :). Oon katsonut että ainakin huutiksessa jotkut myy omatekemiään, mutta en ole uskaltanut ostaa kun en oikein tiennyt toimiiko ne vai olisko kertikset parempia.

28+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä