*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Joulukuussa

pink Minä odotin yksin esikoista, rankkaahan se oli varsinkin sitten ekat viikot vauvan kanssa yksin, mutta ristiäisten jälkeen jo kaikki sujui hyvin ja se olikin yksi elämäni onnellisimmista jaksoista :) Lämmöllä muistelen :heart: Nyt tämä nyytti on jo 7v! :)
Ps. Onhan siulla muuten hyvä tukiverkko?
 
Nopponen!:Tsemppiä sullekkin nyt supistusten kanssa.. :hug: Mulla myös siis kipeitä supistuksia ja eilen sanoin miehelle, että pitää käydä tarkistuttamassa ettei paikat rupee kypsymään jos rupee oikein kovin päivittäin tulemaan.. Voimia myös tuon istukka asian kanssa.. Musta sulla on jo hyvin viikkoja jos jostain syystä tulisikin jo tilanne, että vauva syntyisi.. :flower:

Pink78:Varmasti rankkaa odottaa yksin joten voimia siihen :hug:

Sone*:Sulla on sitten tullut turvotusta tosiaan :O sf-Mittakin sulla on aika kokoinen, vaikka massu pieni.. :) Jos se kasvaa piiloon sinne jonnekkin.. :D

( . ):Eilen oli pojan joulujuhla ja pari tuttua äitiäkin näkyi ketkä eivät tienneet raskaudesta ja kyselivät koska laskettuaika :) Moni oli ihmeissään mun mahan koosta kun 10 viikkoa on jäljellä melkeenpä. Luulivat mun olevan siis ihan viime metreillä ja pojan koulun terveydenhoitaja sanoi, että mahtaakohan pysyä maaliskuulle asti.. :O Mun mielestä aika "jännästi" sanottu.. Eikai se mahan koko ole ennenkään vaikuttanut siihen milloin lapsi syntyy..:confused: Eikä se nyt lohduta yhtään kun ihmiset päivittelee kuinka iso olen mahasta..:LOL: Selälle tosin otti koville istua sen melkeen pari tuntia.. Eipä tänne muuta kuin supistuksia harvakseltaan edelleen.. Saas nähdä täytyykö tosiaan mennä näytille ettei vain paikkoja availe noi kipeät supistukset.

mam ja risbe 29+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mamille_87 on pakko kommenoida tuosta muiden ihmisten mahan päivittelystä. Minusta on aika ajattelematonta kommentoida raskaana olevan mahaa tai vertailla mahan kokoa itseensä/muihin raskaana oleviin. Toisten jatkuva kommentointi suuntaan tai toiseen voi herättää huolta mahan "normaalista" (mikä on kenellekin normaalia) kasvusta ja aiheuttaa turhaa epävarmuutta. Ei ole varmasti mukavaa kuulla jatkuvasti kommentteja "oletko varma, ettei siellä ole kaksi vauvaa" tai "ehkä oletkin pidemmällä kuin luulet". Itselläni oli esikoista odottaessani laskettu aika samoihin aikoihin pikkuserkkuni kanssa. Aina, kun satuimme yhtä aikaa johonkin juhliin, halusi koko suku yhdessä päivitellä, kummalla meistä nyt on isompi maha jne. Ja siis, minulla oli se iso maha ja pikkuserkulla pieni. Esikoiseni syntyi rv 42 ja painoi 2970 g, eli hirmuinen jättivauva olikin kyseessä :LOL: Ystävälläni taas kävi niin, että jatkuvasti kaikki päivittelivät pientä vatsaa ja ikään kuin hän ei olisi raskaana ollenkaan. Hän koki tämän hyvin ahdistavana ja pelkäsi koko ajan loppuun asti, että jotain on vialla, kun vauva ei normaalisti kasva. Tulokas painoi syntyessää 3800 g. Itse haluaisin suoda myös raskaana olevalle oikeuden omaan kroppaansa ja yksityisyyteensä. Kukaan tuskin pahaa kommenteillaan tarkoittaa, mutta kyllä vähän voisi ajatella, ennen kuin sammakoita suustaan päästelee. Toivotan sinulle tsemppiä selkäkipujen ja supistusten kanssa ja sano joku kerta suorat sanat mahakommentoijille!

SoonFabille4 tsemppiä sokereiden kanssa! Toivottavasti lähtevät ruokavaliomuutoksella tasoittumaan.

Nopposelle lepoa, rauhaa ja pitkää pinnaa. Ensi vuotta odotellessa. Pysyisipä se istukka ja vuotelut kurissa.

Sone* Mitä sinulle sanottiin proteiineista pissassa? Tehdäänkö mitään vai jäädään vain odottelemaan?

Pinkille78 myöhäiset tervetulotoivotukset :wave: Hienoa, että olet uskaltautunut jo hankintoja tekemään ja miettimään. Sonen* lailla toivon, että sinulla on ympärilläsi hyvä tukiverkosto loppuraskautta ja pikkuvauva-aikaa ajatellen :heart:

kwaidan ja Puh 27+6
 
Maymom Kiva kuulla hyvä kokemus perätilasynnytyksestä. Jos tämä vauva on peppu edellä loppuraskaudessa, niin en kyllä heti hylkää ajatusta alatiesynnytyksestä. Tietysti haluan kuulla lääkäriltä riskit jne, sekä tutkia mahtuuko vauva sieltä tulemaan. Sen jälkeen vasta sitten olisi päätöksen paikka :)

pepper Tutulta kuullostaa noi yöt. Toivottavasti meillä tulee olemaan helpot synnytykset, kun kivut on tässä vaiheessa jo kovat!

Imetys Mä toivon, että imetys onnistuisi tällä kertaa paremmin. Esikoista imettäessä pelkäsin koko ajan, ettei maito riitä. Sairaalassa jo patistivat antamaan lisämaitoa, ettei sokerit laske. Jatkoin sitä sit kotonakin kun pelkäsin toisen näkevän nälkää :( Maitoa mulla tuli kyllä kai ihan hyvin, mut minkäs sitä voi kun huolettaa. Aika pian esikoinen oppi pullolle ja alkoi hylkimään rintaa, minkä johdosta maidon tulo tietysti väheni. Tyttö imetin n. 2,5kk ja perusterve lapsonen hän on ollut :) Mutta nyt yritän luottaa itseeni enemmän ja toivottavasti imetys onnistuu.

(.) Meille on kyllä tulossa joku elohiiri, joka ei varmaan nuku ikinä. Mahassakin tuntuu olevan liikkeissä vaan jotain vartin taukoja, pari kertaa päivässä vähän pidempi tauko. Koko ajan liikkuu ja myllertää tuolla :heart: Ja liikkeet valvottaa öisinkin ihan kivasti..

Nallu ja pikkuveli 28+3
 
Tulin ihan nopeasti puhelimella käymään ja kertomaan, että menin ostamaan nyt raskausajan tukivyön selän takia.. Tosi hyvältä tuntuu selälle ainakin vielä ja ryhti suoristu myös ja jotenkin tuli ihan uusi olo :) suolainen hinta vain oli kun maksoi 48e niin siitä sain hiukan huonoa omaatuntoa kun muutenkin rahat piukassa niin menen tuhlaamaan itseeni : / suosittelen siis tukivyötä muillekin kenellä selkä ottaa koville.. :)
 
Hyvin menneistä lääkärineuvolakäynneistä onnittelut Pepperille ja SaHille! :) Ja SaHi, onnea myös tyttölupauksesta! :heart:

Vieraiden ja puolituttujen antama huomio
raskauteen liittyen on mun mielestä ollut ihan mukavaa. Lähinnä on kyselty miten olen voinut yms. Ja ihan mielelläni olen aiheesta puhunut. Kun se on itselläkin koko ajan mielessä, niin musta on ihan kivaa vaan että saan puhua siitä ja joitain kiinnostaa kuulla. :) Sen sijaan oon vähän "kavahtanut" kun pari kertaa melko vieraskin ihminen on koskenut mahaa. Ylipäätään kuitenkin olen niin onnellinen ja ylpeä tästä kasvavasta mahasta, niin ei haittaa että muutkin sen huomioi. :D

Kwaidan, mulla myös vasta ihan parin päivän aikana tullut "raskaampi" olo. Eilen huhkin lumitöitä pihalla tunnin verran kun se tuntui niin kivalta, mutta olipahan raskasta! (ja illalla sit olikin maha ihan kivikova koko ajan) Tuo lumi tekee kyllä muutenkin ulkona liikkumisesta paljon raskaampaa. Mutta tuleepahan tehokkaampaa liikuntaa! :)

Nopponen voimia edelleen lepäilyyn! Toivottavasti saisit ainakin joulun olla vielä kotosalla!

SoonFab :hug:

Mam yhdyn täysin Kwaidanin sanoihin noista maha-kommenteista! Kaikkihan me kasvatetaan mahaa omaan tahtiimme ja niin kuin oma anatomia sanelee, eikä toisten pitäisi siitä olla koko ajan huomauttelemassa. :stick: Onneksi sait apua siitä tukivyöstä! :)

(.) Hip hei, saatiin vihkiaika varattua vielä tämän vuoden puolelle käräjäoikeudesta! :) Nyt tulikin vaikea kysymys eteen, mitä laittaa päälle vihkitilaisuuteen?! Mies oli sitä mieltä että haluaa laittaa puvun päälle, joten en mäkään voi sitten ihan arkisissa vetimissä olla! :D Mistä saan tähän hätään jonkun nätin päälle menevän mekon?! APUA! Netistä tilaamalla ei varmasti ehi perille, ja kaupoissa äippävaatteita myy lähinnä H&M tosi huonolla valikoimalla. : / Mitään ideoita kellään? :)
No, ei tässä onneksi sen vakavampaa murhetta.

Nanna 26+0 POKS!
 
Tervetuloa Maymom ja Pink78!

Toppahaalarin löysin kirpparilta kokoa 62cm. Sitteriä olen kans yrittäny etsiä käytettynä mutta täällä ainakin pyytävät kirpparilla aika suolaisia hintoja käytetyistä! Melkein sama ostaa uus ja myydä sit myöhemmin ite eteenpäin.

Toisten suhtautuminen Minua ei se mahasta ym. utelu haittaa mutta esikoista odottaessa tuntui kyllä vähän kummalta kun muutama puolituttu mies(!) tuli mahaa silittelemään! Ja voin kyllä kuvitella että se mahan koon päiväily ei tunnu hirveen mukavalta Mam! Minulle ei hirveesti noita mahakommentteja ole tullut kun maha aika hyvin häviää vielä talvitakin alle. Töissäkin tajusivat vasta jouluaterialla kun näkivät minut normivaatteissa et kuinka iso maha minulla jo on! :D Ehkä se on tuntunut vähän oudolta et aika moni on kysynyt suoraan et kumpi on tulossa, esikoista odottaessa tyytyivät arvailemaan mutta nyt olettavat että kerron sen kaikille.

Soonfab Tsemppiä sokereiden kanssa, toivottavasti pysyvät kurissa ihan ruokavaliolla!

Pinkille voimia yksinodottamiseen! Ota vain rohkeasti apua vastaan sitten pikkuvauva-aikana! Ihan vaikka kaupassakäynti-, siivous- ja ruuanlaittoapua. Hemoglobiini laski mulla 112:een mut nyt kolmen kuukauden raudansyönnin jälkeen on pysyny aika hyvin 120:ssä.

Imetys Minähän en pystynyt imettämään esikoista kuin 5 päivää kun sain niin tujut lääkkeet siihen minun masennukseen et imetys piti lopettaa. Sen takia en hirveesti kasaa odotuksia sen suhteen, oli viimeksikin tosi kova pettymys. Toivon tietysti et nyt unettomuus ja sitä seuraava mahdollinen masennus pystyttäisiin hoitamaan niin että imetys onnistuisi. Enkä vauvan terveyden takia ressaa, esikoinen kasvoi hyvin korvikkeellakin ja ihan perusterve poika on ollut.

Perätilasta oli myös ollut puhetta. Joitakin kuukausia sitten taisi ollakin vauva-lehdessä juttua perätilasynnytyksistä. Eräs tuttavani synnytti esikoisensa perätilassa. Vauvalta oli katkennut solisluu mutta sehän voi käydä normaalissakin synnytyksessä. Ja tarkastihan ne varmasti tutkitaan etukäteen et mahtuuko tulemaan jne.

(.) Minulla oli tuossa pari päivää närästystä, nytpähän tiedän senkin minkälaista se on, ei nimittäin oo ennen ollu. Ei kunnolla poltellu mut sellanen inhottava paineen tunne ruokatorvessa valvotti pari tuntia toissayönä. Sit tuli vielä oksennus, olin kai syöny edellisenä iltana liikaa. Viime yön nukuinkin Rennien avustuksella.

Neuvolakuulumisia:
Kaikki arvot oli ok, vauva raivotarjonnassa ja sf-mitta 26. Paino oli pysynyt samassa eli alusta tullut 6kg. Neuvolatäti kysyi näenkö tarvetta käydä pelkopolilla synnytykseen liittyen mutta siitä kieltäydyin kun ei minulla synnytystä kohtaan ole mitään pelkoja. Ja jos se synnytyksen jälkeinen aika alkaa hirveesti mietityttämään niin käyn juttelemassa tutun sairaanhoitajan kanssa mt-toimistossa missä kävin aikaisemminkin. Tästä eteenpäin neuvoloita alkaa olla kahden viikon välein :)

Palataan!

Särö ja Jalo 29+4
 
tytön operaatio meni hyvin, mutta herääminen oli taas yhtä kurjaa, itkua ensimmäiset 35min, jonka jälkeen se oli niin hyvin lääkitty, että nukahti :/ Kipee on ollu, vaikka sanoivat, että harvoin ovat. Noh, jospa se alkaa olla voitan puolella. Huominen pitää vielä syödä viileitä muussattuja ruokia, mutta sen jälkeen pitäis pystyä palaamaan normi rytmiin joka suhteessa.

mam toivottavasti koko perhe voi jo paremmin! :hug:

minx Toivottavasti saat olla kotosalla mahdollisimman pitkään!

Sairaalakassista Ehkä ipadin otan ja jotain herkkuja, jonku lehden voisin harkita ottavani, mut viimeksikin pärjäsin ilman mitään "erikoisuuksia"

Nopponen voi vitsi miten kurja tuo sun hiivakierre, jospa sekin sieltä niitä limakalvoja tosiaan ärsyttää :(

SaHi aika jännä, että leikkaavat vasta niin myöhään tuon kielijänteen. Täällä meilläpäin se leikataan jopa alle kuukauden iässä mikäli hankaloittaa just imemistä.

Eilen paistelin lanttulaatikoita ja tänään jatkoin porkkanalaatikko linjalla :xmas: :p Loppuviikosta pitää paistaa joululimput ja lahjaleivät. Joululahjoista vielä muutama puuttuu, mutta onneks nekin hyvällä mallilla. Musta vaan tuntuu, että onkohan kaikki ostettu, ku niitä näyttää olevan niin vähän :D Yleensä tykkään laittaa jokaisella useamman paketin (jotain edullista). Hörhö mikä hörhö :D Mulle tuli eilen postilta kirje, että bebsin paketti olis saapunu. Tilasin imetysrintsikoita kaksin kappalein, vaikka hintavia olivatkin. Kaveri kehu ne maasta taivaisiin, joten päätin kokeilla ;)

Alisa & Hippu 29+3
 
Nanna: Itselle tuli lähinnä mieleen löysä paita, joku juhlavampi. Ja sitte olisko ihan äitiyshousut vaan, tai joku hame mikä on lantiolla?

Mam87: Tuli ärsyyntyny olo noista kommenteista, mitä oot joutunu kuulemaan. Kyllä maha saa tässä vaiheessa näkyäkin! Koska täysaikanen raskaus on 38 viikkoa niin mun mielestä 30 viikkoa on jo aika paljon. Ja maha saa tosiaan näkyä. Ihmiset vois joskus pitää puheet mahassaan.

Muiden suhtautuminen: Jotkut on aina vointia kyselemässä. En tiedä olenko outo mutta itseä melkein ärsyttää se kyseleminen, olen muutakin kuin raskaus ja ei tässä nyt mun mielestä mitään ihmeellistä ole, siinähän tää sivussa menee. Nojoo selkä on ollu kipee mut so what, ainakin voin tulla raskaaksi ja kaikki ei voi tulla. Eli täytyy olla kiitollinen tilanteesta :) Ja kuinka moni näistä kyselijöistä haluaa oikeasti tietää että rautalääkkeen takia suoli toimii kovan puoleisesti, naidessa tuli selkä kipeäksi ja aivastaessa lirahti housuun :kieh: Asiakkaat ei oo sen sijaan kyselly vointia tai taputellu mahaa. Mikä on mun mielestä ihan hyvä.

Närästyksestä: En tiedä onko mulla jotain närästyksen sukulaista, kun mistään rintalastan takaa ei polttele mut joskus on sellanen ärsyttävä röyhtäyttävä/ilmava tunne jossain tuolla torvessa ja tulee yrjön maku suuhun röyhtäsyjen mukana. Mitään lääkkeitä en oo kokeillu.

Sairaalakassi: Päätin jo ajat sitte että karkkia lähtee mukaan. Ja jotain lukemistaki olis varmasti hyvä olla. Ja heh, en tiedä kuulostaako oudolta mutta ajattelin ottaa meikitkin, että jos on ihan kamala olo niissä löysissä rievuissa ja tuntee itsensä rumaksi niin voi edes meikata :D No mutta ehkä siellä ollessa ajattelee kuitenkin ihan muita asioita :D

Omppulimu 29+1
 
Oottepas työ olleet aktiivisia viime päivinä, ihan piti kirjottaa muistiin mitä pitää kellekkin muistaa sanoa! :)

Sintu74, me ostettiin pienelle sellainen vanupuku 56 senttisenä, ja turvakaukaloon erillinen kaukalopussukka, joka pitää tuulta ja vettä, sekä on lämmin teddyvuoritettu. Alkuun ajateltiin sillä pärjätä, tuntuisi olevan rutkasti helpompi kuin haalari. Siinä on viispistevöille aukot, ja reunoissa vetoketjut, että saa päältä avattua, jos vauvalle tulee kuuma autossa. Sitten vähän kasvettuaan, vuoden päästä talvella kaukalopussi pitäisi mahtua edelleen, ja sittenhän sen voi ottaa mukaan pulkkailuun jne. Pussi on just sopiva myös vaunuihin, ja ihan vauvalle saa tehtyä neppareiden avulla hupun siihen. :)

santzuu, Kiitos kauravinkistä! :)

Pihlaja; hyvä kuulla että kommentista oli apua! :) + se pakkauksen siilimakuupussi on tosiaan ihana! :heart:

Niittyvilla availi keskustelua vieraiden ihmisten masun koskettelusta. Miulle ei oo vielä toistaseks kukaan tuntematon tullut lähellekkään masua, vaikka katseita saakin aika paljon mahan suuntaan. Työkaveri oli ainoa, joka kysymättä koski mahaan, mutta hän on sen verran rempseä ja tuttu tapaus, että tiesi kyllä etten sitä pistä pahakseni, vaikka hämmennyinkin aluksi, että mitäs nyt tapahtu. :D Muuten pari kaveria, äiti-ihmisiä ovat kysyneet, että haittaako jos kosken / saako koskea. :) Itte oon sit perheen jäseniä kehottanu kokeilemaan, jos vauva on potkinut. ^^

Alisa, Nallu ja Pepper; "mukava" kuulla, että muillakin on pikkuisia perätilassa. Täällä poika edelleen potkii tuonne ihan alas, joskin välillä kääntää kylkeä sivuille päin. Jännä miten on nyt viihtynyt kohta kuukauden ajan nuin päin, kun sitä ennen liikkeitä tuntui pitkin mahaa, nyt tuntuu ja on tuntunut jo pitkään liikkeet tuolla alhaalla, ja kyljessä, jos peppua / selkää tunkee pinnalle päin. Toivon, että tämä ja teidänkin pienet kääntyvät sitten ajoissa! :)

Maymomille ja muille tsempit unettomuuden kanssa, ja Minxille peukkuja, että vauva pysyy mahdollisimman pitkään masussa! Ja Minxille myös sen verran, että oli mukava kuulla hyvä kokemus perätilassa olevan vauvan synnytyksestä. Minnuu jännittää ihan älyttömästi, et jos vauva ei käännykkään, hankala uskoa, että mahtuisi tulemaan väärin päin. :O

SaHille onnittelut tyttölupauksesta! :heart:

Ja vielä Alisalle, hienoa, että operaatio meni hyvin! :) Tsemppiä toipumiseen sinne teille päin!^^

Lääkärineuvolasta oli myös asiaa, mie oon tässä ihmetellyt, kun teillä muilla on ollut nuita painoarviointeja ja muuta. Viimeksi neuvolassa oli täti sitä mieltä, että neuvolalääkärillä käynti ei ole tarpeen, koska käytiin sillon rv 23-24 (?) tarkistuttamassa, että paikat ovat kiinni, eivätkä pehmenneet. Luulisi, että neuvolalääkärillä tekisivät muutakin kuin katsoisivat sen kohdunkaulan pelkästään? Ihmetyttää hieman, kun kuulemma yleensä siellä neuvolalääkärillä käydään keskiraskaudessa sekä loppuraskaudessa, mutta nyt ei, vaikka siellä tarkistuksessa ei tehty muuta kun kohdunkaulan tutkimus käsin ja uä:llä. Mitään arviota ei olla saatu vauvasta, eikä siellä muutakaan katottu, koska liikkeitä tuntui silloinkin. :O

Neuvolassa oli kumminkin puhetta nuista supistuksista, mutta kuulemma eivät oo tehneet vielä toistaseks mitään, eikä pitäisi vaikuttaa vaikka silloin tällöin ovat kipeitä. Nuita supistuksia on kumminkin tosi paljon, ja nyt on muutamina päivinä peräkkäin olleet hieman kipeitä, niin vähän kummeksuttaa, että mitään ei tarkisteta ennen kuin loppuraskauden lääkärillä, jos sinnekkään pääsee... :O Olisi kumminkin ihan kiva tietää, että minkä kokoinen poika sieltä ois jossain vaiheessa tulossa, ja sekin ois plussaa, ettei tähän astiset supistukset ois edelleenkään tehneet vielä mitään tuolla alhaalla. Ovatko muut ketjun Joensuun seudulla odottelevat jo päässeet neuvolalääkärillä käymään?

Ainiin, ja Mam, mie jo säikähin, että sie miun kommentista loukkaannuit, toivottavasti kumminkin kyseessä on tuo vähän outo kommentti, pojan koulun terkkarilta. :) En kumminkaan pahaa tarkoittanut, ja jännä miten esimerkiksi miulla maha on suht pieni, ottaen huomioon, että miulla paino on noussut 13 kiloa alotuspainosta. Tuntuu välillä melko isolta, mutta kaikki eivät masua edes huomaa, ennen kuin siitä mainitsee. :D Tässäpä siis kuva, just otin, eli rv 28+6 ois tässä! :)



Muutamaa päivää aiemmissa kuvissa masu näyttää isommalta, riippuu aika paljon vaatteistakin, miten hyvin mahan koko näkyy. ^^ Tää Vilan musta neulemekko näköjään hoikentaa... :D

Viude ja Dude 28+6
 
Nyt unohdan varmaan taas puolet, mutta kokeillaas...

Söpöjä masuja. :) Omaani en kehtaa tänne, kun emme ole kuvailleet kuin vähissä vaatteissa. ;)

Viude: Mulla oli lääkärineuvola eilen aamulla ja eipä siellä mitään muuta tehty kuin pikainen sisätutkimus ja mahan päältä lääkäri tunnusteli miten päin vauva on ja mittasi sf-mitan. Niin ja sydänäänet kuunneltiin. Ja kun ei mulla ole mitään ihmeellisiä vaivoja ollut niin keskustelukin oli vähän tyyliin: Onkos jotain kysyttävää? Ai ei, no Hyvää joulua sitten! ;) Eli ei tuossa normaaliin neuvolakäyntiin eroa ollut kuin tuo sisätutkimus, joten jos se sulle on tehty jo juuri aiemmin, niin eipä tuosta mitään iloa olisi sinullekaan ollut. Meillä tuolla kun ei tosiaan ole ultraakaan käytössä, joten ei siellä tehdä vielä tässä vaiheessa todellakaan mitään painoarvioita, vaan se tehtiin vaan rakenneultrassa ja varmaankin sitten loppuraskaudessa vasta harkitaan edes seuraavan kerran.

Mutta muita kuulumisia lääkärineuvolasta: Kaikki oli tosiaan hyvin ja vauva oli tällä hetkellä jo kääntynyt pää alaspäin, mutta kuulemma pyörii vielä moneen kertaan eri päin, joten sinänsä ei väliä ole vielä sillä. Verenpaineet ja virtsat oli ok ja muutenkaan mitään ihmeellistä ei ollut. Itse katselin painonnousua, että ei se kovin pahalta vielä näytä (ei siitä siis mitään kommentoitukaan). Alusta painoa on nyt tullut 3,1kg (mutta alkupaino olikin kesän grilliruoan jäljiltä normaalia suurempi kyllä). Paljon ei saisikaan kyllä paino nousta, sillä ylipainoa oli sen verran paljon alunperin, mutta vielä näyttääkin kyllä hyvältä. Työkiireet aiheuttaa sen, että paino ei ehdi nousta (saa nähdä mitä jouluherkut tekee). Ja nyt sain minäkin vihdoin sen voimavara-kyselyn, mitä ehdinkin jo ihmetellä... Pitäis tässä joulun aikana se varmaan miehen kanssa täytellä.

Huomenna olisi sitten minullakin sokerirasitus ja sitä odotan kauhulla. En oikeastaan niinkään sen litkun juomista, vaan sen veren ottamista... Silloin alkuraskaudessakin oli tosi lähellä pyörtyminen, kun sitä verta otettiin monta putkiloa ja jos nyt on heikko ja huono olo muutenkin, niin vähän epäilyttää että voi käydä samoin. Luin jostain, että joka verenottokerralla tosiaan otetaan ihan putkiloon verta, mutta otetaanko sitä siis oikeasti kolme kertaa kunnon iso putkilo??? Sitten olen varmasti jo pyörtynyt... Keskeytyyköhän koe jos pyörryn, vai jatkuukohan se silti? Mieheni on tarjoutunut tulemaan seuraksi, mutta onko siinä järkeä, jos kaikki meneekin hyvin, niin hän on turhaan jättäytynyt töistä pois sen takia... Onko teillä muilla ollut miehiä mukana? Sitten pitäisi jaksaa vielä mennä töihin joulujuhlaan sen jälkeen. Pitää kyllä ottaa vaihtovaatteet mukaan, etten sotke niitä joko oksennukseen tai hikeen (hikoilen todella paljon, silloin jos alkaa pyörryttää tuon veren ottamisen takia). Pientä paniikkia siis ilmassa, mutta ei vielä kovin pahasti. ;)

Toppavaatteita en ole vielä ostellut, vaan ajattelin, että odottelen sinne maaliskuulle ja kun alkaa vähän nähdä, että jatkuuko paukkupakkaset vai alkaako lumet jo sulaa, niin sitten teen vasta päätöksen. Käytettynä kuitenkin olen senkin vaatteen ostamassa, joten silloin luulisi, että niitä pikkuruisia alkavan vapautua alkutalven vauvoilta. :)

Mutta nyt alkaa tulla jo kiire töihin!
Mukavaa joulunodotusta!

Nuska ja tiuhti 26+3
 
Nuska83: täällä olen rasituksessa juurikin. Kyllä sitä verta tosiaan otetaan se kolme putkea ja sormen päästä eka arvo. Jos se pyörryttää niin luultavasti testi jatkuu, mutta lepoasennossa. Toivotaan että hyvin menee. :) mulla viimeinen tunti menossa. Hyvin menny, vähän heikotusta ekan tunnin aikana. Pitää ajatuksen kanssa tulla lukemaan teidän kuulumiset illalla :)

Leo rv 26+6
 
Nanna*83:Mulla oli vaan sininen hiukan isompi silkkinen puku kun menin esikoisen aikana lasten isän kanssa naimisiin.. :) Ei mitenkään prameileva, mutta tyylikäs :)

SaHi:Onnea Tyttölupauksesta! :heart:

Alisa84:Tytölle paljon vointeja ja paranemisia :heart:

omppulimu:Itse olen huomannut monen ihmisen suhtautuvan raskaana olevaan vain nimenomaan sillä asenteella, että tuo on raskaana ja kaikki asiat liittyy siihen. Kommentteja miten olen kuullut ihmisten ajattelevan kun ovat "sivuttaneet" minua niin on, että "Ajattelin kun olet raskaana niin et jaksa" "Niin no mutta sähän olet raskaana" "Voitko sä kun olet raskaana kerta".. Tosi ärsyttäviä kommentteja. Eli yleinen suhtautuminen on ollut, että mitään "hauskaa" ei voi tehdä kun on raskaana tai siltä se tuntuu noiden kommenttien takia.

Viude:En mie ole siulle loukkaantunut.. :) Ihan olit ymmärtänyt mistä asiasta kirjoitin :) Mun mielestä sulla on kaunis siro maha :) Lääkärineuvola mulla oli 27+5 ja sielä lääkäri mittasi sf-mitan ja ja katsoi kohdunsuun tilanteen ja sydänäänet.. Ei juurikaan muuta.. Niin ja määräsi sokerirasitukseen ja vauvan koko arvioon laittoi viikolla 36.

Nuska83: Mä en muista paljon kuopuksesta paljon siinä verta otetaan kerralla, mutta muistaakseni oli ihan siedettävä määrä. Tosin oli jo hiukan arat pistokohdat kyynärtaipeessa kun oli monta kertaa neulalla pistetty.

( . ):Täällä siis kipeitä supistuksia satunnaisesti edelleen.. Kerroin, että ostin sen selän tukivyön ja joudun toteamaan, että sen välttämättä pysty käyttämään sitä kun ärsyttää kohtua todennäköisesti ja saa sen supistelemaan enemmän.. :ashamed: Koitan nyt vielä onko siitä apua jos pitää löysempänä, mutta jos ei niin saa mennä kiertoon jos täällä joku haluaa ostaa sen tykivyön niin voin myydä sen hiukan halvemmalla kuin ostin itse jos pitäminen ei onnistu. Kerran siis ollut päällä ja maksoi 48e ja valkoinen väri ja S-koko, mutta luulen sen menevän kyllä pienenmpäänkin mahaan kun joustavaa on.

mam ja risbe 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Viude, mie oon Joensuun seudulla kanssa ja lääkärineuvola miulla tulee tammikuun alussa, sillon on 30+?? Ystävä joka on 10 vko eellä minuu, sano, että ei siellä katottu kun vaan kohdunkaula ja mestat että on ok. Miulla kylläkin on sitten äitiyspolilla joulun välipäivinä lääkäri, että sillon varmaan miulla ultrataan ihan noiden sokereiden takia ja alotetaan se sokerilääkitys mahdollisesti.

Nuska ota ihmeessä se mies mukaan! Miulla kävi aika pitkäksi ja itku meinasi tulla sen ekan tunnin aikana ja oksetti ja pyörrytti, olis ollu kiva kun mies olis ollu mukana.

Mie oon ollu mukamas niin kiireinen tässä joulun alla, etten oo ehtiny kirjottelemaan, lukenu oon koko ajan.

Kokeilin eilen ekaa kertaa sitten ekan kolmanneksen tehdä istumaannousuja. Olin ihan että WTF, kun en saanu yhtään tehtyä, vatsalihakset on kyllä siityneet johonki tosi sivuille piiloon, kun jännittää ne tuntee siellä, mahassa tuntee vaan vauvaa :LOL: En oo noita suoria vatsalihaksia treenannu alun jälkeen kun kielsivät sen jossain. Aika hauska, tunsin itteni koppakuoriaiseks joka on seljällään eikä pääse ylös.

Muut suhtautuu minuun ja miun mahaan aika varovasti. Miun lähipiiri koostuu nuorista ihmisistä joille on täysin tuntematon asia koko lasten saaminen, joten ne ei varmaan vaan osaa suhtautua mitenkään. Ite en pysy omassa jaksamisessani kärryillä, joka ilta huomaan olevani ihan poikki, lenkeillä supistelee ja sattuu mahaan kun liian kovaa laukkaan menemään jne. Jos muut huomiois enemmän ja toppuutelisi, osaisinkohan vähän rauhallisemmin ottaa? Eilen mm. huonekaluja siirtelin ja imuroin hullun vimmalla, niin että oksennus meinas tulla ja supisti ihan hulluna. Miehen ehkä ainakin pitäis yrittää hillitä minuu?

Alisa ihanalta kuulosti sinun joululeipomukset ja laatikot! Mie tein yhtenä vuonna vahingossa nauriista lanttulaatikon ohjeella laatikon, kun kaupassa olin sekottanu pussit keskenään ja huomattiin että se on ihan taivaallisen hyvää! Niin tänä vuonna on sitten porkkana -ja naurislaatikkoa vaan :D

Nanna, joku juhlava tunika tai mekko ja siihen päälle sellanen bolero-tyyppinen "jakku" vois olla hyvä, eikä olis mahan tiellä? Oi vitsi miten mukavaa se on mennä naimisiin ja jännää!

Imetystä mie odotan innolla, miulla on tuota rintavarustusta olemassa ja jotenkin luotan siihen että se onnistuis, sitähän ei tietty etukäteen voi tietää..

Synnytykseen otan mukaan varmaan kiireessä sitten kaikkea typerää ja unohan kaiken tärkeän, mutta mies on sitä varten olemassa että hakee jos jotain jää kotiin :D

Nippa ja Pavel 28+4
 
Aiemmin oli puhetta otrivinista. En siihen osaa ottaa kantaa, mutta apteekissa kysyin lääkkeidenkäytöstä raskausaikana yleisemmin. Oli puhetta, että monesti lääkevalmistajat eivät halua olla vastuussa, jos jotain tapahtuu ja siksi niihin herkästi kirjoitetaan, ettei suositella raskausaikana. Tästä esimerkkinä bepanthen. Monesti voi olla jopa näyttöä, etteivät ole aiheuttaneet 30v aikana mitään sikiölle, mutta silti sitä ei suositella raskausaikana käytettäväksi.

Onnea Nanna äitiyspolikuulumisista! Toivottavasti nyt tuntuu vapauttavalta, kun uskallat ajatella, että teille syntyy kevätvauva. Ja toivottavasti löydät asun vihkitilaisuuteen!

Pepperille, Nuskalle ja Särölle onnea hyvistä nla kuulumisista

Esikoisen kanssa imetys onnistui ihan hyvin. Joskin jäi harmittamaan, että poika päätti itse lopettaa imetyksen 9kk iässä. Helpommin se niin meni, mutta en osannut siihen varautua. En ole stressannut imetystä tässä raskaudessa enemmänkin mahdollista jatkuvaa pumppaamista.

Kielijänne napsaistiin esikoisella kotiinlähtötarkastuksessa. Se oli nopea toimenpide. "Saksilla" poikki ilman puudutuksia. Lääkäri sanoi, että noin pienellä se on sama asia kuin kynsien leikkaaminen. Esikoinen itki vain hetken ja uskoisin, että lähinnä säikähti.

Nopponen tylsää tämä makaaminen tosiaankin on, mutta eipä muut vaihtoehdot käy mielessä. Tämä olisi helpompaa, jos ei olisi esikoista. Uskon, että meille molemmille ja vauvoille käy vielä hyvin. Harmi, että asioiden pitää mennä vaikeimman kautta, mutta tilanne voisi olla pahempikin. Loppuvuosi menee nopeasti ja raskauden edetessä pelot toivon mukaan alkavat hellittää. Kovasti voimia hiivan, lepäämisen ja pelkojen kanssa :hug: Mitä äitiyspolilla sanottiin?

SoonFab4 tsempit sokereiden mittailuun. 9 viikkoa ei tunnu niin pahalta ajalta. Toivottavasti saat ruokavaliolla sokerit kuntoon.

SaHille onnittelut tyttölupaksesta!

Pink jaksamisia yksinodottamiseen! Hyvin se menee. Oletko miettinyt synnytätkö yksin vai oletko pyytänyt jonkun mukaan?

Alisan lapselle pikaista paranemista!

Viude ainakin osalle on tehty painoarviot äitiyspolilla eikä neuvolassa. Käyn noin 2 viikon välein äpolilla ja aina silloin arvioivat vauvan koon. Voipi myös olla, että se pitää kysyä, jos eivät merkkaa äitiyskorttiin. Mä kysyn jatkuvasti lääkäriltä tietoja tilanteestani, koska kertovat muuten tosi huonosti.

Minx 28+6
 
Eli kyllä toi mun eilen ostama tukivyö lähtee myyntiin. Eilen siis ostettu ja maksettu 48e ja ja S-koko, mutta käy isommallekkin mahalle. Ei käy siis minulle supistusherkkyyden takia. Kuitti tallella minkä saa mukana. Eli eilen ollut muutaman tunnin päällä ja tänään kokeiltu. Eli ihan uuden karhea. Jos joku kiinnostuu niin voi laittaa yv:tä postilaatikkoon tarjouksen kera.

[/URL][/IMG]

 
Heippa

Nyt on 4pv asuttu uudessa kodissa :heart:
Hyvältä on tuntunut, koti on mieleinen ja turvallinen asua.

Esikoinen on onneksi voinut kohtalaisesti, perjantai kuvataan pää jällee... Aina saa pelätä jos on tullut uusia löydöksiä tai pahentunu jokj. :/ Mutta päivä kerrallaan.

Rv 29+4 pian 30+0!!!
Ultrassa käytiin, pieni poika möyri kovaa vauhtia, poika painaa 1.2kg ja pituutta reilut 32 cm. Tuntuu niin hyvältä että on pysyny masussa ja kasvaa. Verenpaine oli 110/70, hemoglobiini oli 107 alotettiin uudelleen rauta. Paino noussut n. 7 kiloa.

Vaivat
Närästys on aika vahvaa, sekä selkä vähä kramppaa.

Haalari
Tilasin vanupuvun Tikkunekusta heti ku näin oli pakko tilata. Hibtaakaan ei ollut kuin 32e kun alunperin maksoi 50e! :) Silloin kun esikko oli 44cm kokone tilasin tuolta hälle :)
HM hain äitiysfarkut, t-paidan ja neuletakin. Kun hain samalla loppuja lahjoja.

Ollaan päästy aamuisin miehen kanssa käsiksi lumitöihin :D

Kaikille isoja haleja!

Juli ja Enska
 
Viimeksi muokattu:
Pikasesti tulin kertomaan että Ultrassa oli kaikki hyvin, istukka ja napanuora toimii hienosti vaikka napanuora kiinnittyy istukan reunaan! Painoa oli 1260g ja keskikäyrällä mennään :) Seuraava kasvukontrolli rv 36 :)

ps. ei tsekattu kohdunsuuta eikä miulla ole lääkäriaikaa kun oli toi ultra. Onkohan toi normaalikäytäntö että mennään loppuaika ilman tsekkausta?

Tuun lukee illalla tarkemmin mitä tänne on kirjoteltu!!! :)

sone ja paavo 28+3
 
Nanna Mä tilasin just häitä varten Bebelanen sivuilta juhlamekon, ei se mikään häämekko ole mut vähän juhlavampi kuin usein h&m:n äitiysmekot on. En tiedä kuinka pian sun häät on, että ehtiikö se tulemaan kotio. Mein häät on reilun 3 viikon päästä, eilen tilasin mekon ja saa nähdä koska se tulee. Muoks. Just kävin katsomassa tilausseurantaa ja tänään on postitettu :)

Muiden suhtautumisesta Mua harmittaa se, että ei ole kuin pari ihmistä joita tämä mun raskaus kiinnostaa. Tuntuu, että saadaan miehen kanssa vain keskenämme iloita tästä vauvasta. Mä oon oikeestaan aika loukkaantunutkin tästä monelle. Ihan itkettää välillä, kun meille näin iso ja onnellinen asia on muille ihan mitään sanomaton..

Viude mä saan tuon painoarvion siksi, että mulla on takana sektio ja yli 4kg vauva.. Nytkin sf-mitta huitelee ties missä, 4cm ylimmän käyrän yläpuolella.. Normaalisti meidän kunnassa ei siis painoarviota saisi.

Nuska Täällä otetaan joka kerta sellaisen perus putkilon verran verta, eli yhteensä se 3 putkiloa. Jos pyörryt niin koe joudutaan keskeyttämään :/ Jos taas vaan pyörryttää niin kannattaa mainita ja pääset makuupaikalle. Täällä ei oteta ekaa arvoa sormenpäästä.

Mahanympärys mitattu taasen ja tulos huimat 121cm.. Miten mä jaksan tätä mahaa enää maaliskuussa kantaa jos vielä paljonkin kasvaa?

Nallu ja pikkuveli 28+4
 
Viimeksi muokattu:
Sone Mulla oli esikoisesta kokoarvio rv 36, ja se korvas viimeisen lääkäriajan. No eipä siellä sitten katsottu mitään kohdunsuuta tms. Soitin neuvolaan, että voisiko lääkäri katsoa kohdunsuuta, niin sanoi vain ettei aikoja ole. Eli mulla meni loppuraskaus ilman mitään paikkojen tarkastusta :/
 
Lääkärineuvolan saldoa: paikat ja muut näytteet ok mutta sokerirasituksessa pomppasin. Vehkeet ja ohjeet saan kotiin joulun jälkeen. Vähän meinaa masentaa, kun en tiedä mistä ruokavaliossa voi oikein karsia. Paino noussut lähtötilanteesta 8kg ja SF-mitta oli 24. Mitään arvioita vauvan koosta en saanut, kuulemma täälläkin vasta rv 36 arvioidaan kokoa. Nythän mua alkoi pelottaa 5kg vauva, sektio, käynnistys jne. tämän raskausdiabeteksen takia... :'(

Mam kokeile ihmeessä Carriwellin tukivyötä, on paksumpi kauttaaltaan ja joustavaa matskua, ikään kuin masutuubi mutta tukeva sellainen. Voisi käydä sulle paremmin kuin tuo Anitan malli, joka minusta näyttää jo päälle päin siltä että kiristää alavatsaa. Mulla on Carriwell, hankin selkäni takia. Carriwellissa aika isot koot, ostin ensin M-koon (oon normisti koko 36/38) mutta on vielä näilläkin viikoilla liian iso ja huutiksesta ostin sit käytettynä S:n.

Nallu hieman samaa on täällä: mun raskaus kiinnostaa tasan minun vanhempiani ja yhtä ainoaa ystävää. Eniten oon pettynyt kun anoppi ei ole onnitellut tai sanonut vauvasta mitään. Kaalisoppaa vaan tyrkytti viimeksi kun käytiin. En tiedä onko ollut samanlainen muiden lastenlasten tulon kanssa vai onko ny jotakin henkkoht mua vastaan.

Muille tuntuu olevan yhdentekevää. Duunissa suhtautuminen on jopa nurjaa. Välillä tosiaan meinaa arjessa ja duunikiireissä itseltäkin unohtua, että on iloinen asia kyseessä jota ei tarvitse hävetä / nolostella.

28 + 5
 
Tervehdys tosi pitkästä aikaa!

On ollut tosi kiva lueskella teidän aktiivisten tekstejä, vaikka itse ei olekaan saanut mitään aikaiseksi kirjoittaa. :)

Nyt kuitenkin piti tulla kommentoimaan lääkärineuvola-asiaan: Meilläpäin on lääkärineuvola rv 26 tienoilla ja mulla ei kyllä tutkittu siellä yhtään mitään... Sf-mitan lääkäri otti ja sydänäänet kuunteli, mutta siinä se oli. Kyseli se alussa, että onko supistellut ja kun vastasin, että eipä ole, niin se sanoi, että nykyisissä ohjeissa sanotaan, ettei sitten turhaan ronkita... Eli ei sisätutkimusta, kokoarviota eikä edes sitä, miten päin siellä vatsassa viihdytään. No, kyljellään varmaan silloin vielä majaili. Mutta olipahan turhaa!

Esikoista odottaessa vajaa pari vuotta sitten kyllä tehtiin vielä sisätutkimuskin aina lääkärineuvolassa.


Tiipula 28+6
 
SaHille onnea tyttölupauksesta!

SoonFab4:lle tsemppiä sokereiden kanssa!

Pink onnea yksinodotukseen ja tulevaisuuteen pikkuisen kanssa. Ei ole helppoa olla yksin, toivottavasti sinulla on hyvä tukiverkko.

Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille ja tsemppiä kaikille sitä tarvitseville!

Juli onnea uuteen kotiin!

Muiden suhtautumisesta raskauteen Oma lähipiirini on innoissaan raskaudesta. Töissäkin on hyvin otettu asia vastaan. Pomo on selkeästi keventänyt työtaakkaani, sillä olen saanut lyhyempiä vuoroja, enää ei ole lauantaitöitä ja vuorot ovat muutenkin sellaisia ettei minun tarvitse ottaa isoja kuormia vastaan. Työkaverit hoitavat isommat nostelut, ettei minun tarvitse ja ovat tuntuneet ymmärtävän jos sanon, että tarvitsen huilin. Vieraat ihmiset eivät ole tulleet taputtelemaan mahaa ja ne jotka ovat raskauden huomanneet ovat onnitelleet. En kyllä tykkäisi jos joku asiakas tulisi vatsaa taputtelemaan, onneksi työliivi peittää vielä aika hyvin.

Sairaalakassiin pakkaan kyllä kirjan ja jotain makeaa. Hieman olen miettinyt kehtaisiko sitä ottaa tätä läppäriä (on miniläppäri) mukaan. Mikäli saan uuden puhelimen ennen pikkuisen syntymää saa se sitten kyllä kelvata mahdolliseen netissä pyörähtämiseen. Toivon kyllä, että sairaalasta pääsisi sitten mahdollisimman nopeasti pois.

Toppapukua ajattelin käydä alennusmyynnistä katsomassa. Jos tämä pikkuinen tulee siskoonsa, niin syntyy sitten jo helmikuun puolella ja uskon että silloin vielä tulee toppapuku tarpeeseen.

Imetystä odotan jännityksellä, toivottavasti nyt tällä kertaa onnistuisi, esikoisen aikaan epäonnistui. Sain imetettyä tyttöä vain 3kk ja loppuaika vain osaimetyksellä. Tyttö kieltäytyi jossain vaiheessa syömästä toisesta rinnasta kokonaan, joten maidon tulo siitä tyrehtyi ja sitten se lopahti kokonaan.

( . ) Tänään oli tytön arviointikeskustelu koulussa. Hyvin menee neidillä koulussa, opettaja joutuu kyllä välillä sanomaan äänekkyydestä mikä ei tullut yllätyksenä. Opettaja tuumasi tytön olevan "luokan pippuri" mikä oli mielestäni aika hauskasti ja varmasti osuvasti sanottu. Tyttö itse luuli sen ensin viittaavan hänen ihonväriinsä kun hän on neidin omin sanoin "luokan ainoa tummaihoinen" (ja tyttö ei mielestäni edes ole kovin tumma, lähinnä ruskettuneen näköinen). Selitin tytölle, että sillä tarkoitetaan hänen räiskyvää persoonaansa niin tyttö tuli hyvälle mielelle. Tänään kävin ostamassa suurimman osan joululahjoista. Huomenna pitäisi muutama juttu hakea ja tehdä loput jouluherkut pakettiin.
Enää 7 työvuoroa ja jään lomalle!! :) Odotan kyllä jo niin innolla! Enää muutama päivä muutenkin ja sitten on joulu!

CandleLight ja poju 29+3 (pian ollaan uusilla kymmenyksillä, hurjaa!)
 
Omppulimu Minulla on juuri tuollaisia tuntemuksia ja närästyksenä minä sitä pidin, ainakin Rennie auttoi. Viime yönä ei sitten enää närästänyt, olenkin alkanut syömään nyt illalla kaurapuuroa pojan kans. Ennen tuli vedettyä kaikkee rasvasta ja suolasta... :ashamed:

Niittyvillalle tsemppiä sokereiden kanssa, äläkä vielä ressaa vauvan koosta tai muusta. En usko että ihan helposti mikään jättivauva tulee, pitäisi jo aika paljon mässätä. Esikoinen oli 3,5-kiloinen vaikka söin mielestäni ihan normaalisti ja herkuttelinkin välillä. Kiinnitin lähinnä huomiota kuidun saantiin, rasvan laatuun ja piilosokereihin (joissakin tuotteissa on aivan järkyttävä määrä sokeria!) Toki se on hirveen yksilöllistä miten kenelläkin ne sokerit heittelee, toivon mukaan sinulla riittää pelkkä ruokavalion viilaus. Tarkoitus ei ole mielestäni syödä vähemmän vaan terveellisemmin.

Toisten suhtautumisesta vielä Tuo on kyllä kurjaa jos lähipiiri ei noteeraa oikein mitenkään koko raskautta. Itsekään en semmosesta yltiöpäisestä höösäämisestä tykkää mutta onhan se ihan kiva kun kysellään miten on voinut ja ihastellaan mahaa. Ja töissä pomo aina muistuttaa ettei saa rehkiä tms.

Lääkärineuvolasta Hassua miten paljon käytännöt vaihtelee eri neuvoloissa. Täällä kyllä teki sisätutkimuksen vaikka gynekologi oli ronkkinut juuri edellisenä päivänä.

(.) Minusta alkaa tuntua että tästä vauvasta tulee pienempi kuin esikoisesta, vertailin juuri äitiyskortteja ja esikoinen oli painanut 10% enemmän rakenneultrassa ja lääkärineuvolan painoarviokin oli suht alhainen (normaalin rajoissa kuitenkin) Mutta nehän on vasta arvioita, jännä nähdä sit minkä kokoinen kaveri sieltä putkahtaa... :)

Särö ja Jalo 29+5
 
Alisa: Ihana kun operaatio sujui hyvin tytölläsi! :)

Sokerirasituksesta minulla ei lainkaan ole kauhukuvia itselläni... Meidän labrassa litku maistuu väljähtyneelle colalle ja hyvin oon saanut janoissaan sen alas ku ei vettäkään paljoa aamulla saa ottaa yön jälkeen... Verenottamisen kans olen kans täysin sinut, mua ei oo sen jälkeen jännittänyt piikit ku itse aloin hoitajan työssäni niitä tuikkiin muihin ihmisiin. :D Tsemppiä siis rasitukseen menijöille! :) Nuska, kyllä niitä tosiaan 3 putkiloa verta otetaan, mut ei nyt kuitenkaan niin paljoa että sen vuoksi alkaisi pyörryttään... Tietty sit jos jännittää ja heikottaa syömättömyys ni silloin voi olla heikotusta... Pidän peukkuja sulle! :)

Sairaalakassiin (joka on ollut jo tosiaan pari kertaa käytössäkin) olen pakannut tavanomaisten vaihtovaatteiden ja hygieniatavaroiden lisäksi puhelimen laturin ja se on ollut korvaamaton ku soittelee sieltä kuitenkin enemmän aina hiljaisina hetkinä ja netissä surffailee... :) Ja mullaki on varuilta pieni pussukka tärkeimpiä meikkejä ja muotovaahtoa ja hajusteetonta hiuslakkaa mukana jos kulahtanut olemus alkaa tympiä... Viimeksi kyl hiustenhoitotuotteet oli käytössä ku suihkussa kävin.... mut voi tosiaan olla et sit ku vauva on siinä täydentämässä päivää osastolla ei oo niin ekana mielessä miltä näyttää... Näin ainakin esikon kohdalla, ja sen kyllä kuvista huomaa! ;)

Juli: Ihanaa kun olette päässeet onnellisesti uuteen kotiin ennen joulua! :) Ja että massuvauva jatkaa kasvuaan. Toivottavasti esikoisesi tulevissa kuvissa on kaikki hyvin. :)

Lääkärineuvolassa täällä päin normaalisti etenevässä raskaudessa katsotaan aina ultralla ja tehdään sisätutkimus kohdunsuun tilanteesta. 2-3 lääkärineuvolaa on, en muista tarkkaan ku tässä raskaudessa mulla on enemmän äippäpolilla lääkärineuvolakontrolleita kuin tavallisia neukkukäyntejä omassa tk:ssa...

(.) Tänään olikin itselläni se kontrolli ja kaikki oli mallillaan... tumma niukka vuoto ilmeisesti hiivasta johtuvaa kun ollut jo niin kauan ja usein viime aikoina tulehdus. Ainakaan ultrassa ei istukasta tihkunut näkyvästi mitään ja kaikki oli ok. Virtaukset ok. Vauvan painoarvio jo yli 1400g. :) Eli istukka toimii hyvin edelleen. :) Supparit, kipeätkään eivät olleet saaeet muutoksia edelleenkään kohdunkaulaan, se vieläkin ruhtinaaliset yli 4cm. :) Nyt vaan pitää malttaa jatkaa tätä rauhassa oleilua, varsinkin kun joulukin tulossa ja ois aivan kamalaa olla yksin osastolla joulu... :( Eli nyt sormet ja varpaat pystyyn että ei ala vuotaan... 33+ viikolle seuraava kontrolli, ellei aiemmin tartte lähteä vuotojen takia näytille, sitten varmaan päätetään jo tuleva sektiopäiväkin, hurjaa!!! Hiiva-ongelmasta sano et hoitaa jälleen canestenilla ja sen jälkeen 1 x vk laitettava estohoidoksi se laimeampi canesten emätintbl sektioon saakka ettei tulehdus ärsytä alapäätä jatkuvasti ja lisää suppailuja jne. En tiiä onko järkevää mut pakko kai se on ku ei muuten pysy poissa. Toivottavasti leikkauksen jälkeen ph:ni palaa normaaliksi kuten aiemmin... Ikinä ei tällaista kierrettä oo ollu!

Mut nyt siis rauhallisin mielin joulun odotukseen... Miehelläni vielä edessä talon siivouskin ja jouluruokaostokset, kun itsestäni ei ole nyt auttajaksi... : / Mutta sitten rauhoitutaan koko perhe joulun viettoon! Jospa se äitikin saa olla kotona! :heart:

Nopponen 29+4
 

Yhteistyössä