~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ tammikuussa

Hali87, Voin kyl samaistua suhun kun mun mies vaikuttaa ihan samanlaiselta ku sinunkin. Mä oon yleensä se joka hoitaa kaikki kotityöt jne ja nyt ku oon kipee niin tuntuu ettei mies ymmärrä. Raivostu yks päivä kun sen salipaita ei oltu pesty, oli kuulemma kuukauden ollu jo pyykissä, JUST JOO! Huusin sit et herra osaa itekin pistää koneen päälle. No seuraavaks mies menee keittiöön ja alkaa huutaa " mitä nää astiat tekee pöydällä" ja mä vaan sit et no kone pitäis tyhjentää ja siitäkös kauhee huuto et miks sitä ei o tyhjennetty. Useimmiten mies on aivan ihana ja on ihan hermoraunio ja huolissaan pienestäkin mut välillä mä mietin et missä sen aivot on :D Pleikkaa jaksetaan pelata ja salilla juosta melkein joka päivä. Sit välillä teen ihan liikaa kotona ku en vaan jaksa sit sitä miehen naputtamista.. Meil kans ton kaljoittelun kanssa ollu keskustelua, ja sanoin et lähellekään sairaalaa ei o tulemista jos yllättäen syntyy ja herra on baarissa. Kerran kuussa mies yleensä käy mut välillä useammin. Ja meilläkin helmikuun alusta sit juomakielto :D Tänään on saanu miestä sit hyysätä ku sil on flunssa :headwall:

Itellä kans tosi flunssainen olo ja tuli tuskan hiki jo kaupassa, välillä kylmää ja välillä hiki, päätä särkee ja kurkkuun koskee.. Tuli huono omatunto ku katoin martiinaa ja eskoa ja siellä treenattiin ihan täyttä häkää salilla ja ite hyvä ku kävelemässä jaksaa käydä selän takia :ashamed: Ja mullakin jo yli 10 kg painoa tullu ja taas meni pussi karkkia tänään :ashamed: Mut nyt painon nousu hidastunu, jätin roskaruuat pois, eli enemmän kotiruokaa ja puolet lautasesta salaattia, ja tummaa lihaa jne, niin vajaaseen kolmeen viikkoon tullu 1,5 kg vasta :kieh: Mut karkkia ja herkkua menee silti..

Joo eli täälläkin tänään huono päivä. Viime yönä ei uni tullu ja kolmelta kävin syömässä ja about neljältä nukahdin. Kuuden jälkeen heräsin ku mies tuli töistä. Ja taisin kahdeksalta taas nukahtaa ja klo 11 ylös.

Eli nyt yritän mennä tän avautumisen jälkeen nukkuu :wave:

 
Minäkin oon jonkun aikaa tätä pinoa lueskellu ja nyt aattelin sit rohkeesti liittyä mukaan! :wave: Elikkäs LA ois 31.3 ja ikävä kyllä Koksissa täytyis synnyttää.. En oo itekkään kauheen positiivisia kokemuksia tosta kuullu, eikä ne lääkäritkään niin mahtavia ole olleet.. Maanantaina pitäis taas mennä äitiyspolille ja sit 20.1 ois neuvola.. Mulla ei siis oo mitään muuta vaivoja ku selkäkipua ja joskus tuo unentulo tuppaa kestämään. Saan kai olla tyytyväinwn =) Mulla ei oo oikeestaan laitettu mitään valmiiks ku pitäis vielä muuttaa ennen syntymää. Pitää toivoo et tuo pikkunen viihtyis tuol mahas tosiaan sinne maaliskuun loppuun. No eipä mulla oo suppareitakaan..(Oonkohan jotenkin viallinen :snotty: ) Valtavasti voimia ja jaksamista kaikille tasapuolisesti! :heart: Toivottavasti oon tervetullo joukkoonne:)
 
Täällä Lahdessa oli muuten tarjolla masuvauvamuskaria (en ollu aikasemmin kuullukkaan, missä odottavat äidit musisoi vauvoilleen) sitte oli raskaudeksi kuntoon ja tuo mammajooga.. Viel tosi edullisia kursseja 27?/14h, maksoi tuo mun kurssi.. Viimeksi kun olin synnyttämässä kätilö sanoi mulle jälkeenpäin että ennenku tuut seuraavan kerran niin käy joogassa opettelemassa rentoutumista =) Olin kokovartalo krampissa aina välillä ku laitoin niille supistuksille vastaan vaikka olis pitäny just päinvastoin.. No ehkä nyt menee paremmin.. Ainakin kovasti oon miettiny sitä synnytystä ja pidän sitä kipua enemmän haasteena kuin että pelkäisin...

Tervetuloa Zihihi! Kyllä mahtuu! Ja kiva kun monet muutkin, kenestä ei kuultu vähään aikaan jaksoi kertoa kuulumisia!
´
:hug: Hali87

Vois pikkuhiljaa yrittää nukkumista! Öitä kaikille! :wave:

Siiruli ja maha-asukki 31+1 vielä hetken..
 
Tänään oli neuvola. Kaikki ok, pissa puhdas sf mitta 28. Painoa näyttää et olis tullu vajaa 13 kiloa, mut ainakin 0,5 kiloa on yövuorojen jälkeistä turvotusta. Esikon kanssa tuli 10kg ja viikossa tai kahdessa oli kaikki poissa. Tosin jäljellä oli vielä entinen ylipaino. :whistle: Joten toivoa on että ainakin osa tänhetkisestä painosta olis turvotusta ja verivolyymiä ym.

Neuvolakäynnit tänään oli viides käynti ja Helsingissä asutaan. Nyt alkaa olemaan kahden viikon välein loppuun asti ellei mitään häikkää tule. Esikon kanssa olis ollut rv36 jälkeen joka viikko mut niitä en sit enää ehtiny käymään.

Rintapumppu Mulla on esikon jäljiltä sellanen tosi peruspumppu, eli kaks putkea sisäkkäin joista sisimpää vedetään edestakaisin pumpatessa. Jos nyt ostaisin uuden ottaisin melko varmasti jonkun avent-tyyppisen, mut mulla maitoa tuli ainakin viimeks niin helposti et kun toisesta rinnasta imetti niin toinen valu itsekseen. Nyt olis vihdoinkin mahdollisuus myydä rintamaitoa, esikon aikana mies ei ollu ollut Suomessa tarpeeks pitkään että mut oltais huolittu luovuttajaks. Sieltähän saa sähkökäyttösen pumpun vuokralle luovutuksen ajaks joten mun on aivan turha ostaa uutta pumppua.

Liivinsuojuksia en ihme kyllä ole tarvinnu käyttää. Viimeks maitoa rupes tulemaan rv 20 paikkeilla ja tällä kertaa jo rv 15. Rinnat ei kuitenkaan vielä ainakaan vuoda omia aikojaan. Joku kyseli muutama päivä sitten pestävistä liivinsuojuksista. Mulla sellaset tuli viimeks jostain kaupanpäällisiks mut ne oli aivan onnettoman maito tuli niistä hetkessä läpi. Joten ei ainakaan mulle sovi.

Peräpukamat huomasin eilen. :headwall: Ihmettelin miks takapuolessa on sellanen ikävä tunne ja sieltä ne löyty. Viimeks niitä ei ollu ollenkaan joten näköjään nyt pitää kokea kaikenlaista mikä viime kerralla jäi kokematta. Ihanaa.

Kestovaipat ja vauvan neuleet ym. Tänään tuli Suuri Käsityö-lehti postissa ja seuraavassa numerossa, ilmestyy helmikuun ekoina päivinä on kestovaippa ohjeita ja jotain ihanuuksia pikkuiselle-neuleohjeita jos jotakuta kiinnostaa.

Nyt en taas muista et oliko muuta mitä piti kommentoida. Tänään on muutenkin ollu oikee raskausdementia-päivä monta kertaa oon lähteny toiseen huoneeseen jotain tekemään ja parin askeleen jälkeen en yhtään muista minne oon menossa ja mitä tekemään. :xmas:

Fantaihana 30+3
 
kamalaa että tekee pahaa lukee kun joillain ukko huutelee miks et oo siivonnu jne? |O
Täällä ukko on tehnyt kaiken monta viikkoa ja lisäksi vielä hoitanut esikoista ja leikittänyt , pitänyt seuraa, vie välillä tarhaan ja hakee , sumplii työaikansakin niin että pystyy tekee kaiken. Ja mikä ihaninta, menee lapsen kanssa melkein joka päivä pulkkamäkeen/pulkkailemaan :) :) Se on ihanaa koska mää en pysty siihen
Jopa ruokaakin välillä tekee mut sen puolen suosiolla teen minä vielä kun sen pystyn tekee :D Koska osaan tehä niin hyviä ruokia ja kumminkin paljon parempia kuin ukko niin väkisin yritän jaksaa tehä sitä ruokaa =D

Harmittaa kyllä välillä ukon puolesta kun hän tekee siis melkein kaiken täällä loppuun saakka ja mä jaksan silti välillä valittaa sille milloin mistäkin :| :ashamed:

Ukon kaljoittelusta: kyllä sitä tekee välillä mutta ei kyllä usein, silloin tällöin ottaa sen pari-kolme, varsinkin jos menee saunomaan :) Ei se mua haittaa ja kun se tietää varsinkin että nyt lähiaikoina ei ota melkeimpä yhtään :D
Tosin en edelleenkään tiiä kun lähtö tulee niin soitanko mieluummin tässä tapauksessa ambulanssin kun ei sit tiiä kui nopee vaavit päättää tulla tms.
Mut kuitenkin ukko on koko ajan ajokunnossa, sen hän tietää.

Vaavitarvikkeista puuttuisi vielä tutteja,tuttipulloja ja ne maidonkorvikkeet varuiksi kaappiin + vauva-amme ja yksi sitteri vielä mut sillä nyt ei oo kiirettä,
Lisäksi näitä pientarvikkeita kuten sinkkivoiteet, kylpyöljyt ja sen semmoiset puuttuu mut ukko saa hakea tarpeen tullen kaupasta =)

Noh kattoiko teistä kuinka moni ton Martina&Esko vauvakuumetta? :D
- Mä katoin sitä vähän niinku pätkittäin, enempi voiton vei oliko se nyt liv-kanavalla samaan aikaan pyörinyt amerikkalainen neuvola-ohjelma. :)

Nyt tää lähtee taas makuuasentoon, ottaa selkään vaikka röhnäänkin sohvalla "puoli-istualteen. "
 
Kinder: Katselin Martinaa ja Eskoa. Ne asuvat samassa talossa missä mekin. Vähän niin kuin velvoittaa katsomaan:D

Olosta muuten kun tulevaa synnytystä mietin : Mietin edellisessä synnytyksessä fiaskoksi mennyttä kivunlievitysrumbaa sairaalassa. Oksentelin kipupiikin takia monta tuntia ja se oli PAHA juttu ja kun sain kipupillerit niin oksensin ne pois.. Kipu vain jatkui ja epiduraalia en kerrennyt uusimaan kun synnytys lopulta oli ponnistusvaiheessa. Sattui simona. Nyt aion ottaa kunnon suunnittelun" luontaisia" kivunlievityksiä ja taas vaatia sitä allasta mitä en viimeksi lopulta saanut:(
 
Glow
Oletteko miettineet KIVUNLIEVITYSTÄ synnytyksessä?
Mä olen 2 kertaa jo synnyttänyt. Molemmat meni niin että ensin ilokaasua ja sitten epiduraali. Nyt oon alkanu miettimään että kannattaisiko kokeilla muita vaihtoehtoja? vaiko pysytellä noissa, jotka mun kohdalla on toiminut hyvin.

Pukeutuminen näillä pakkasilla alkaa olla tuskaa!! siis jos yrittäis näyttää edes vähän kivalle kun lähtee kaupungille. Äitiysfarkut on kyllä ihan sopivaa kokoa, mutta hermo menee kun se "maharesori" valahtaa alas kokoajan ja farkut ahdistaa muutenkin. Enää tässä kohtaa ei todellakaan viitti ostaa mitään mammahousuja. Kotona menee mainiosti normi legginseissä/collegehousuissa.
Ostin jo alkutalvesta kevyttoppapuvun kokoa 44 (normaalisti mulla 38-40) se oli hyvä ostos! toppahousut sekä takki menee päälle ja hyvin kiinni edelleen. Kai se on taas ne ängettävä päälle kun kylille lähtee :D
Sukkien ja kenkien jalkaan laitto on jo melko hankalaa...

Ja valivali lisää. Selkä ei tykkää yhtään että on kokopäivän pystyssä ja menossa... eilen olin, kävin siellä täällä.... yöllä oli alaselkä hirmu kipee ja toinen jalka (se mikä nyt alusta alkaenki on ollu iskias kipuinen) ei meinannu pystyy astumaan ollenkaan :attn:
Juu eikä pitäis olla menossakaan silleen kun eilen. Pienen vuodonhan se sai aikaan sitten, mutta lopahti kyllä illalla kun pääsi pitkäkseen.
On vaan niin vaikea muistaa ja olla vaan "rauhallisesti"....

Synnytyksestä vielä, mä oisin halunnu kans ammeeseen, mutta enkai siksi päässyt kun olin tippapiuhoissa kiinni....
 
Perjantaita :flower:

Uusille hetimiten tervetuloa maaliskuisten sankkaan joukkoon =)

Bluedrama, suosittelen lämpimästi raksasiivouksen tilaamista joltain siivousfirmalta. Tehtiin näin ja maksoi n. 260 euroa. 2 siivoojaa teki töitä 4 tuntia täyttä häkää siivoten koko talon (148 neliötä) neljässä tunnissa. Ja tietysti siitä sai myös kotitalousvähennyksen.

Hikka on bongattu täälläkin kahdesti :heart: :heart:

Miesjutuista täälläkin mies on kunnostautunut raskausaikana ollen tosi avulias joka asiassa. On erityisen kunnostautunut koirien huoltamisessa (lenkitykset, ruokinnat, pesut ja pissitykset). Yhdessä myös pyykätään ja siivotaan. Jaksaa pyyteettömästi kuskata milloin mitäkin nenäliinaa, purtavaa, juotavaa, huulirasvaa...hieroo jalkoja ja silittelee hiuksista iltaisin sängyssä telsua katellessa. Tätä listaa katellessa taitaa tulla jo itsellekin huono omatunto että onko itse osannut ottaa miestä tarpeeksi huomioon :heart:

Noo...olen yrittänyt hyvitellä miestä niillä keinoin mitä nyt tässä tilanteessa on enää annettavaa.. :LOL:

Meilläkin tipattomuus alkaa kuulemma helmikuussa. Tähän saakka onkin ollut kaikenmoista kinkeriä toisensa perään pitkinä pyhinä, joten odotan helmikuuta kuin kuuta nousevaa. En yksinkertaisesti kestä katsella miestä pienessä pörössä vaikka onkin hyvin harmiton tapaus :LOL: Ja on totisesti ottanut kaiken irti tästä vaimon pakollisesta autoilusta :LOL:

Minjoh, onnittelut vauvelin onnistuneestä kääntymisestä :)

Harakanhattu, hihii...ikävä juttu tuo suihkun jäätyminen, mutta puolensa silläkin :)

Vauvakutsuja en aio järjestää..lukeutuu minunkin mielestä enempi kavereiden järjestämiin kinkereihin, kuten polttaritkin..enkä halua ketään ystäviä tällä asialla rasittaa. Työssäkäyvillä ihmisillä on nykyisin muutoinkin vähän vapaa-aikaa..ja minusta tämmöinen baby shower -tyyppinen juhla on vähän niinkuin "pakollista" lahjojen pumppausta, jota vastustan myös. Meillä Suomessa kun on kuitenkin nämä perinteiset rotinat, joille tuodaan lahjoja vauvalle.

Lillamy, sanos muuta...jouduin kieltäytymään miehen tuomasta jäätelöstäkin Martinaa ja Eskoa katsellessa. Samalla hetkellä Tiina Jylhä kommentoi, että raskaus ei ole mikään syy olla lihava. Koita siinä sitten keskittyä jäätelönsyöntiin sohvalla maaten :LOL:

Peräpukamat bongattu myös täällä...greit... |O Uutena vaivana myös iltaisin tuntuva turvotus alakerrassa, mikä aiheuttaa kutinaa ja polttelua..prkl...

Kohta on aika taas työterveyslääkärille. Hoitaja oli sitä mieltä että turvonnutta nilkkaa pitää käydä vielä näyttämässä lääkärille, vaikka kaikki labrat olivat puhtaat. Aion surutta valittaa, koska nilkan turvotus on levinnyt jalkapöydälle ja sisäsyrjälle. Tiistai-iltana työpäivän jälkeen jalkaa ihan kihelmöi ja pisteli 8 tunnin istumisen jälkeen.

Töitä on jäljellä vielä 4 täyttä viikkoa enkä jaksaisi enää yhtään!! Onneks nyt on sentään perjantai ja pari vapaata edessä..

Miimon ja Hengari-Hertta 30+5
 
LillaMy83Kannataa vaan jatkaa tuota linjaa että ei vaan yksinkertaisesti pese pyykkiä ja laita astioita koneeseen ja antaa miehen huomata et ei ne tosissaan sinne itse mene :D Meillä ei anakaan kukaan asu hotellissa ja niin kauan kun mulle ei makseta kunnon paökkaa siitä että hoidan kotityöt yksin niin kauan muutkin siihen osallistuu.Minä kyllä pääasiassa teen kotityön ja hoidan lapset koska täällä kotona oon mut jos mua väsyttää tai ei vaan yksinkertaisesti huvita niin (tai jos mua käy liikaa ärsyttää et toinen ei oo pitkään aikaan osallistunut kodinhoitoon millään tavalla) mä pidän vapaata kotihommista ja mies saa huomata et se myös näkyy täällä hyvin nopeasti.Se on muutaman kerran tosissaan hämmästynyt töistä tullessaan kun täällä on suloinen kaa'os ja ekaa kertaa kysyikin et "mitä täällä on tapahtunut??"mä vaan tyynesti vastasin et "oon pitänyt vapaapäivän" tai "oon ollut lasten kanssa" on ottanut kyllä omat kädet käyttöön ja ruvennut toimimaan. Myös mun mies on joskus sanonut et pese se tai tää paita hän tarvii sitä niin mä oon sanonut että pesukone on helpompi käyttää kuin auto että laita päälle vaan, mä kyllä neuvon miellelläni jos sen kanssa on ongelmia. Ja varsinkin kun meillä on lapsia niin mä haluan että mies osaa kaikki kodinhommat ja hoitaa lapsia jos mulle esim. sattuis onnettomuus ja joutuisisin pitkäksi aikaa sairaalaan niin musta ois pelottava ajatuskin et toinen on kotona ihan kädetön.
Mies on myös joutunut tottumaan lasten synnyttyä siihen että mä en todellakaan kysele siltä lupaa mihinkään menoihini vaan ilmoitan menostani (jos hän ei ole ensimmäiseksi sanonut menevänsä mihinkään tai tiedän että hänellä on joku meno) esim. jos miehellä on vapaa ilta harrastuksista ja se tulee töistä ja ilmoitan et lähden yksin kirjastoon, kävelylle tai kaverin luokse niin se saa valmistautua siihen että lapset on sitten sen vastuulla ja jos sillä on menoja niin pojat lähtee mukaan.pari kertaa on käynyt niin että se on sopinut jo jotain menoa mut ei oo mulle kertonut mitään kun on itsestään selvyytenä pitänyt että mä oon kotona ja kun mä sitten oon sanonut että menen niin se on sit sanonut et mä oon menossa sinne tai tänne niin mä oon todennut että otat pojat mukaan.Jos se paikka on sellainen minne on hanakala ottaa lapsia niin sit mä oon tylysti sanonut et sitten sun täytyy perua se, koska sä oo menostas mitään ilmoittanut ja mä en osaa sun ajatuksia lukea niin sä et voi pitää itsestäänselvyytenä että mä oon aina kotona tai lasten kanssa kun sulla on menoja :D
Tulipas sepustus...

Zihihi tervetuloa mukaan =) Saanko udella että mistä oot nikkisi keksinyt?

Kinder joo mä katoin sen.... jäi kyllä harmittamaan kun en huomannut sitä neuvola ohjelmaa ajoissa :| Näkyisköhän se netistä??

Glow mulla on sellainen mielikuva että oisin jostain lukenut että epiduraalia ei mielellään laiteta kahta kertaa koska se ei enään vaikuta niin hyvin!?Voin olla toki väärässäkin mut kannattaa ottaa selvää ja jos joku tietää asiasta niin korjatkaa.Mä varmaan menisin ihan tuntemusten ja kätilön ammattitaitoon luottaen noissa kipulääkeasioissa niin kuin tähänkin asti.

Mä täällä jännitän ystäväni tilannetta joka on siellä sairaalassa ja sitä supistaa kahden minuutin välein ja ne yrittää lääkkeillä lääkkeillä estää niitä ettei vielä lähtis syntymään....Muutenkin se tilallanne sillä on aika kriittinen :(
 
Metsätähti: Näkee netistä, ruutu.fi osoitteesta. Lähdin itekkin etsimään sitä äsken =)

Mä katsoin myös martinaa ja eskoa. Olishan se ihan mukava jos olis samassa kunnossa kun martina odottaessaan, mutta näillä on mentävä mitä on :LOL:

Mä en ole vielä yhtään miettinyt kivunlievitystä. Kait ne siellä sairaalassa osaa kertoa tälläselle ensikertalaiselle eri vaihtoehdoista. Ihan luomuna en kuitenkaan haluaisi synnyttää, sen verran kipuarka kuitenkin.

Meillä mies juo toisinaan viikonloppuisin parista viiteen olutta. Senkus nyt vielä juo kun ei se mua haittaa, kerran alkuraskauden aikana on yhdissä juhlissa kännit vetänyt. Ei noi parin nauttimiset haittaa kun on kuitenkin ihan normaali :D

Glow: Sukkien ja kenkien laitto on nykyään aikamoinen taitolaji. Ei puhettakaan, että voisin vaan taipua suoraan nauhoja sitomaan :LOL: Ensin ottaa vastaan maha ja sitten nousee veri päähän sekunnissa ja ruuat tulee suuhun. Mukavaa

Abello 31+3
 
TERVETULOA UUDET =)

Joku kyseli/valitti NEUVOLAKÄYNNEISTÄ, täällä Turussa kanssa niitä ei ole ollut mulla kuin varsinaisia 3 kpl, sitten neljäs oli se, missä oli lääkärin kontrolli. Ja se meni kyllä ihan penkin alle, kirjottelinkin tuolla joulukuussa siitä, lääkäri oli joku nuori, hyvin kokematon ja epävarma nainen. Omaa terkkaria olen nähnyt tasan kerran. Ensi vkolla on taas edessä käynti, sitten saa kuulla sokerirasituksen tulokset (en ole soitellut niiden perään, koska ei ole kiirettä saada tulosta B) ). Hyvä ystäväni joka on "neuvolatäti" on toiminut sit mun yksityis terkkarina ja tällä viikolla mm. tunnusteli Vaavia, ensin hämmästeli kun ei oltu nähty kuukauteen, että missäs mun mahani on (omastakin mielestä on aika pieni, vkoja jo melkeen 30), sitten kun koitti vatsaa, niin oli kyllä paljon asiantuntevampi kuin tuo onneton neuvolan lääkäri :LOL: Sanoi, että aika pieni asukki siellä on ja raivotarjonnassa on...

PERÄPUKAMISTA Mulla on nitä jo pari kappaletta olemassa kovasta lihomisesta aikoinaan, onnistuin kyllä keväällä laihduttamaan tosi hyvin. Niistä ei onneksi ole haittaa, saas nähdä, tuoko synnytys sitten lisää tullessaan.

Synnytyksessä mua hirvittää se, ettei vaan tapahdu mitään kamalaa Vaaville sekä tietty se, että miten sitä itse kestää sen kun ei voi kuvitellakaan, mitä on edessä, vaikka kuinka on kuunnellut muita synnyttäjiä. Neuvolassa ei ole muuten tästäkään puhuttu sanaakaan ja ainoastaan kerran, se mun oma terkkari, on kysynyt ylipäänsä, ett mitä kuuluu :|
Sitten hirvittää vähän se kanssa, että alkaako mies kommentoimaan aikaisempaa synntyskokemustaan; hänellä kun on kohta jo täysi-ikäinen tytär. No tuskin kauheasti muistaa sieltä mitään, mutta ne vähätkin muistot tullee kyllä varmaan sit mieleen. Ettei vaan vahingossakaan ala "vertaamaan" :(
Anoppi jo tätä asiaa hoitaa kiitettävän hyvin, muistelee millon mitäkin vauva juttua, niitä saa kuunnella loputtomiin, koitan sitten vaan kohteliaasti hymyillen kuunnella....
 
JES!!! Mä sain viime yönä nukuttua tosi hyvin lähes koko yön. Joskin heräsin jo vähän jälkeen kuuden, mutta silti. On tosi levännyt olo näin 5 valvotun yön jälkeen.

Kivunlievitystä olen miettinyt sen verran, että jos tällä kertaa pääsisin kokeilemaan jotain muutakin kuin epiduraalia ja spinaalia. Viimeksi lähdettiin niin myöhään, että altaaseen ei ollut mitään asiaa ja muutakaan ei voinut enää kokeilla. Olisin saanut toisen epiduraalin silloin ekan lopetettua vaikuttamasta, mutta kun en ehtinyt. Pyysin lisää ja kätilö totesi: " Et saa, tää tulee jo". Jos allasta ja akupunktiota voisi kokeilla tällä kertaa. Lämpö ja suihku ei auttanut enää siinä vaiheessa, joten ei niistä sen enempää.
Mutta täytyy katsoa miten hätä tulee tällä kertaa tuon lähdön kanssa...

Nyt jotenkin yön jälkeen on tajunnut vasta mitä siellä neuvolassa eilen sanottiin. Mutta milläs estät supistelut, kun meillä on kuitenkin tuo pikku kirppu tuossa... Ei oikein voi koko aikaa maata sohvalla ja toivoa, että poju antaa äipän maata. Eikä se makaaminen estä suppareita kuitenkaan täydellisesti. Joten mitähän tässä sitten pitäisi tehdä?
Yhä edelleen ihmettelen miksi sieltä ei sitten laitettu lekurille aikaa tai äippäpolille lähetettä, jos kerran tilanne on huolestuttava...
 
Neuvola käynnistä..

Elikkä olin lääkärissä ja pika pissatesti oli nyt negatiivinen, verenpaine 120/78 et ihan normaalissa, painoa on tullu lisää 0,8 kg viikossa. No sit se lääkäri kyseli mun oloa ja vointia jne sekä teki tutkimukset. Sydän lyö hyvin ja normaalisti edelleen ja liikkuva on. Sisätutkimuksessa kohdunsuu on pehmentynyt mutta kiinni ja sen pituus on 2,5-3cm. Normaalisti kohdunsuun pituus on mulla ollut 3cm. Tarkistus käynti varattiin 27.1. et katotaan ettei siellä ole sen enempää muutosta tapahtunut. Sain sairasloman 8.1.-3.2. eli äitiysloman alkuun asti. Kävin heti Kelassa viemäs sairaspäiväraha hakemuksen et sais rahat mahd. pian ulos sieltä. TAAS OLIN OIKEESSA!! Kuuntelisivat äitiä vaan! Sainonki sil lääkäril siin ennen tutkimuksia et on sellanen tunne ettei kaikki ole hyvin, kaikkien oireiden lisäksi. Terveydenhoitajalle ku menin sanomaan et tarviin tarkistus ajan 2-3 vkon päähän et ku on kohdunsuu pehmentyny ni se käski ottaa nyt rauhallisesti ja levätä vaan. Sanoinki et tuntuu jo pahalt ku vanhemmat käy imuroimas ja kolaamas ja tekemäs kaiken raskaan jo nyt. Se terkka sano et imurointi on sit vihon viiminen mitä saisin tehdä nyt ja et vauva on liian pieni vielä tullakseen maailmaan et rauhallisesti pitäis ottaa nyt vaan. Sanoinki et senki puolest et mies on tulossa kotiin 2 vkon päästä vasta et ei ennen sitä, ku en missään nimessä haluu taas yksin maata sairaalassa. Nyt sit en tee mitään ylimäärästä kyl. Odotan rauhassa et mies tulee kotiin 2 vkon päästä ja valitettavast joutuu tekemään kaikki kotityöt et pieni saa kasvaa masussa isoks! Menen nyt lepäämään sohvalle ja nauttimaan lohdutus suklaata. :)

Ainiin meinas unohtua kertoa..kyselin lääkäriltä sitä että kun tiedän tarkalleen hedelmöittymisen ajankohdan että vaikuttaako se tohon la:han ja se sano että no jos on kovasti eri niin sitten. Mä tiedän siks kun tätä vauvaa on todella tehty niin sen ajankohdan! Mulla oli ensin mekkojen mukaan laskettuna la 24.2. ja hedelmöittymisen mukaan 1.3. , mutta virallisena la:na pidetään 10.3. Vielä kun olen itte ja siskot ja sen lapset on kaikki ollut pieni päisiä ja kokosia muutenkin. Eipä lääkäri siihen sen enempää ottanu kantaa kyl. Ihmetytti mut ei auta! Tarvii kaiketi ottaa ens kerralla puheeks uudestaan että jos jostain syystä syntyy aiemmin ettei sitten ihmetellä asiaa sen enempää.

Vointeja kaikille!

Mä & ee 31+2 :heart:
 
MLL
Mies ongelmissa painiville tsemppiä! Tääläkään ei ihan tasasta kyytiä mennä, mutta taitaa mun hormoonit olla osa syynä tähän :ashamed: Niinkun kinder sanoi, niin ihan pahaa tekee lukea, että joidenkin miehet on noin ajattelemattomia. Omani lähinnä omistaa huonon huumorintajun jota en ihan käsitä aina, saattaa tulla kotiin ja omasta mielestään hellästi tulla lepertelemään kun köllötän sohvalla et "täälä se mun mamma makaa, mitään se ei oo tänäänkään tehny, et lepäilee vaan.." Mun mielestä toi taas on suora hyökkäys, et oon saamaton laiskamato joka vaan lunnii eikä eväänsä liikauta. Sellanenhan miä vähän oon tässä lähiaikoina ollukkin, mutta kahta kauheemmin se kirpasee :D Eilen viimeksi oli vähän itkeä tirauteltava. Mies kyllä hoitaa osansa kotitöistä (nykyään suurimman osan munkin omista), se ei vaan aina ole sieltä hienotunteisimmasta päästä. Kaljottelua ei mies harrasta ollenkaan, enkä varmaan sitä tällä hetkellä kyllä suvaitsisikaan.

Martinaa ja Eskoa katoin. Oikeen pahaa teki kun martina kisko niitä vatsalihaksia siinä, huh heijaa, mulla on ollu maha kokoajan niin kipee ettei puhettakaan tollasesta rempomisesta. Vähän sekalaiselta setiltä vaikutti ohjelma, jäi vähän epäselväksi oliko siinä tarkotus kertoa martinasta, eskosta vai vauvasta, mitään ei oikeen näytetty/kerrottu kunnolla.

Sukat ei tääläkään taho mennä jalkaan enää. Vähän naurattaa kun mies yrittää välillä autella solmimalla kengännauhoja ja availemalla niitä tai laittamalla sukkia jalkaan, miten se voikin olla niin kömpelöä toista pukea..Tästä aasinsiltana, miten sitä vauvaa saa oikeen puettua kun se ei ees osaa jännittää jalkaa tai muuten avustaa hommassa, korkeintaan kiemurtelee karkuun? :D

Peräpukamia ei luojan kiitos ole, mutta onko muut huomannu että oisi alakerta jotenkin turvonnu? Siis häpyhuulet jne.

Olo on jotenki kummallinen. Oon yrittäny tänään siivoilla, mutta tuntuu, että huimailee kokoajan ja käsistä ja jaloista häviää kaikki voimat. Pakko yrittää jatkaa kun mies lupasi imuroida kun tulee ja haluan saada pölyjä pyyhittyä ja joulukoristeet pois jne. Alamahaan ja johonkin tonne kohdunsuun tietämille myös pistelee ikävästi ja supistelua tulee, onneksi ei kuitenkaan säännöllisesti. Odottelen ensi tiistaita kun pääsee taas polille seurantakäynnille, toivottavasti ne antaa sieltä vielä yhden ajan parin viikon päähän. Sitten alkaakin vauva olla jo niin iso, että vaikka syntyisi niin ei pitisi enää suurempia komplikaatioita ennen aikasuus aiheuttaa.

Kaikennnäköstä ajattelin lueskellessani kommentoida, mutta kummasti ne asiat katoaa sitten mielestä kun alkaa kirjoittaa..palaan siis takaisin siivoilemaan ja tuun myöhemmin kommentoimaan jos muistuu mieleen :)

MLL :heart: 30+2
 
tosiaan, onpa inhottavaa, että joidenkin miehet käyttäytyy noin lapsellisesti ja inhottavasti! Huh. :/

Rintapumppu oli mulla sellainen käsikäyttöinen, ihan toimiva, muttei kovin kätevä. Ja sen osat on aikaa sitten kadonneet ties minne. Mutta ajattelen, etten nyt ainakaan etukäteen rupea pumppua hommaamaan, koska todennäköisesti en sitä kuitenkaan tarvitse. Maidonkerääjät on tallella ja niille varmaan on alkuvaiheessa käyttöä. Tutteja en ole hankkinut kun ei meidän aiemmatkaan lapset ole niitä käyttäneet, voihan niitäkin sitten hankkia jos tarvetta ilmenee. Tuttipulloista olen säästänyt osan, meillä oli niitä ihan kamalasti viimeksi kaksosten kanssa ja silloin niille oli enemmän käyttöäkin, nyt ajattelin pärjätä vähemmillä pulloilla.
Kivunlievitys synnytyksessä: luultavasti luomuna mennään, vaikka turhahan sitä on varmana pitää, koska jokainen synnytys voi olla erilainen. Esikoista synnyttäessäni olin tosi kipeä epiduraalista ja ilokaasusta huolimatta. Viimeksi sitten riittikin se, että mies hieroi selkää. Ehdin silloin juuri todeta, että jos tämä tästä paljon kovemmaksi kehkeytyy, niin voisihan sitä jotain kivunlievitystä alkaa miettiä, kun kätilö jo totesikin että ei tässä nyt mitään enää mietitä, täysin auki ja ponnistamaan :D Eli jos viime kerran mukaan mennään, niin mulle riittää se, että saan olla seisaallani ja mies hieroo. Mutta sittenpä sen näkee. Paitsi jos jostain syystä joudun siihen sektioon, mikä ajatus mua niin kovasti inhottaa ja stressaa. Tällä hetkellä vauva ainakin tuntuu olevan taas jalat ylöspäin, koska potkuja tulee tuohon maksan seutuun, toivottavasti nyt junttaisi nuppinsa pian lähtökuoppaan ja pysyisi sitten päällään loppuun asti! :D

Jotain mun piti vielä kommentoida, mutta unohtuihan se jo tietysti. Eli täytyy sitten taas palailla asioihin jos muistuu mieleen. B)

Ja rv:t on 31+2
 
Nopea piipahdus täällä. Oon ihan hämilläni :eek: Tilasin Dermosililtä rasvoja jne taas itelleni. Tilauksen lisätietoja-kohdassa mainitsin raskaudestani, koska halusin et myös äitini voi vastaanottaa sen tilauksen, jos oon jostain syystä ite esim. sairaalassa taas.

Sieltä asiakaspalvelusta soitettiin et ne oli käyny mun tilauksen läpi ja haluaa huomauttaa, et niitä tiettyjä rasvoja ei sais käyttää raskauden aikana, kun sisältävät laventelia. WTF? Koko raskauden ajan oon käyttäny tota kosteusrasvaa + huulirasvaa, joissa on laventelia. Nyt yritin googletellaki asiaa, ni en oikein saanu selvää vastausta mistään. Tietääkö joku aiheesta jotain? Miksei sitä laventelia suositella? Onks tää vaan joku "älä värjää hiuksiasi raskauden aikana" vai joku, mistä kannattais oikeesti huolestua? Uskallanko nyt loppuaikana enää käyttää noita mun omia rasvoja, vai vaihdanko suosiolla??

Hali87 & Pähkinä 30+2
 
hali se laventeli saattaa aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. en tiedä sit miten suuri riski siihen on, mutta tiedän että noin asia on ja siks ei suositella raskauden aikana mitää mikä sisältää laventelia..mun äiti on kosmetologi ja kun aina saan siltä kaikkee tuotteita ja uutuuksii kokeiltavaks ni jostai laventelijutusta oli just tarkkaa sanottu ettei raskaana oleville..

tänne ei ihmeitä, vauva potkii ja touhuaa masussa, oma olo suht hyvä, tosin ahdistava kyllä..johtuisko sit siitä että oon lyhyt ja vauva painaa jo keuhkoihin..?!?!

uus vauva-lehti tuli tänää, jee jee <3

täällä ei edelleenkää mitää tavaroita hankittuna, eikä edes vaunuista tietoa..huoh, :(

en nyt muista taas kaikesta mitä täällä juteltu, luen kyllä kokoajan teidän juttuja mut jotenki en oo jaksanu/viittiny kommentoida kun ei oo oikee mitää sanottavaa :D martinaa ja eskoa katoin, ja rintapumpuista tai maidonkerääjistä ei oo ees tietoa et miks niitä tarttis..joo tyhmä oon muttaaaa........ :D

haleja jälleen jokaiselle :hug:

 
Meillä mies auliisti osallistuu ihan omatoimisesti siivoukseen, siitä saatiinkin kähinä aikaseks kun makailin tossa sohvalla ja se meni imuroimaan ja siivoilemaan. Pitihän mun nalkuttaa siitä kuinka huono oma-tunto mulla tulee kun se joutuu siivoamaan mun puolesta.

Siinäpä ukkokulta seisoi öönä aapisen laidalla :xmas: :ashamed:

Jotenkin sitä on vaan tottunut siihen että itse tekee, niin ei osaa ottaa rennosti kun toinen yrittää hyvää hyvyttään auttaa :heart:

Mulla edelleen niitä kummallisia kipuja vatsassa yskiessä, ja verenpaineen nousu tekee sit silmiin pienimmästäkin ponnistuksesta tähtisadetta :|

Sukkien ja kenkien pukeminen ja riisuminen onkin täälläkin mielenkiintoisen näköistä puuhaa... :D

Mä alan olla siinä vaiheessa että kohta sanon "hyvää" tarkoittaville tuttaville suorat sanat jos viel kerrankin kuulen näitä; onpas sulla ISO VATSA, tai OOTKO VARMA ET SIELLÄ ON VAAN YKS??!?!?!? :kieh:

Hemmetti soikoon enhän mäkään mene kenenkään vatsankokoa arvostelemaan vaikka aihetta olisi. Pitänee ensi kerralla todeta että näkyy sitä vatsaa olevan sullakin, milloin sulla on la? :LOL:
 
katariina00 : maidonkerääjää tarvitsee silloin, jos imettäessä yhdestä rinnasta toinen rinta suihkuttaa maitoa samalla. Mulla on joskus tullut siihen kerääjään desinkin verran maitoa, joka muuten siis olis mennyt pitkin vaatteita. Ja rintapumppua taas voi tarvita, jos maito pakkautuu rintoihin niin, ettei vauva saa kunnolla syötyä kun maitoa tulee liikaa, pumpulla voi sitten tyhjentää tarvittaessa. Ei ole tyhmää kysyä asioita joita ei tiedä =)
 
solmussa : muakin niin risoo kun mun mahaa tuijotetaan ja kommentoidaan :headwall: Totta hitossa mä itekin tiedän, että se on iso, mutta minkäs mä sille voin?! Vettä on paljon ja mun vatsanpeitteet on jo edellisen kaksosraskauden myötä venyneet niin, että tää raskaus pullahti näkyviin tosi varhain. Ja sit kysytään just tyyliin "No montakos siellä tällä kertaa on?!" Tekis mieli sanoo, että varmaankin kuus tai sitten yksi pieni mammutti. Ja siitä tulee sellanen viheliäinen olo, että tekee mieli valehdella laskettu aika aikaisemmaksi kun tulee joku ihmeen syyllisyys siitä, että näyttää muka liian isolta! :headwall:

Huh, helpotti. ;)
 
Solmussa: Toi vatsan arvostelu on jotain niiin ärsyttävää. Mä olen myös saanut noita kommentteja, " HITTO SÄ OOT JO ISO", " VITSI TOI SUN VATSA ON JÄRKYTTÄVÄN KOKONEN JO"

Joo kiitosta vaan. Mun mielestä toi mun vatsa ei edes ole mikään jätti ja painoakaan ei ole tullut kun joku 3-4kg.

Täytyy ens kerralla tosiaan heittää jotain nasevaa takasin.
 
narkissos kiitos tästä infosta, aina vähän viisaampi kun täällä käy :)

mun mahaa ei kukaa oo kommentoinu mitenkää |O faija joo sano että oot muuten lihonnu.
mut muuten, ei hyvää eikä pahaa..tuntuu et eiks kukaa huomaa et oon raskaana tai mitä häh. ku mun mielestä tää on jo ISO!

tuli muuten hauska juttu eilen ku oltii tytön kanssa suihkussa, se katteli mun mahaa ja kysy vakavana että onko masuvauva raapinu mun mahaa ku on tommoset jäljet (raskausarvet) tullu :D vähä meinas pettää pokka. miten niille tuleekin tommosia mieleen... :D <3

mua jo nyt ihan pelottaa et mitä sit jos tulee tilanne et en ite voi imuroida/siivota.. koska meillä se on todellakin mun hommaa, joskus mies auttaa ehkä vähä mut kyl se mun käsissä on et onko siistiä vaiko ei..miestä ei kiinnosta miltä näyttää, sitä ei häirii vaik on tiskit pitkin poikin tai vaik ei oo aikoihin imuroitu..onneks niin, mut mua taas häirii aivan mahottomasti jos on sekaista..siks en tiedä miten selviin jos tulee siivous kielto mulle :eek:

samoin pyykeistä, mies ei koskaa oo valittanu et se ja se on pesemättä, kysyy kyllä et onko se pesty, tai sanoo et se tarttis pestä, mutta ei koskaa vaadi että tee niin ja näin..

mitäs muuta mun piti viel kommentoida..hmh.. en muista.,.argh miten ärsyttävää :D


 
katariina00 niin meillekkin=)Ihanaa=)

Laventeli enpä oo ennen tiennyt moista :eek: Kiitos tiedosta =)

solmussa aika paha :D :LOL:

Vaihdoin tänään jo toisen kerran verhoja tänä vuonna olkkariin ja poikien huoneeseen ja ainakin poikien huoneessa ja ehkä olkkarissakin vaihtuu vielä kerran verhot ennen vauvan synytymää :D Makkarikin sai uuden ilmeen kun verhot vaihtui =)
 
Kiitos kaikille kommentoineille :)
Tänään oli sitten neljäs neuvola.. Muutimme kuntarajan yli ja täällä Helsinki-Vantaa-Espoo-linjalla on kuulemma erilaiset ATK-ohjelmat neuvoloissa.. Eli minusta ei ollut juuri mitään tietoja, vaikka olin hyvissä ajoin ottanut yhteyttä uuteen neuvolaan.
Puolisen tuntia menikin istuskellessa kun TH kirjoitteli henkilötietojani ym. ylös. Pikaiset sydänäänet, verenpaine ja hb ja pääsin lähtemään. Ei yhtäkään kysymystä voinnista tai fiiliksistä, tuntui melko turhalta käynniltä lukuunottamatta tutkimuksiin mennyttä viisiminuuttista.

Muuton jäljiltä pitäisi alkaa purkaa viimeisiä laatikoita, ei vain töiden jälkeen meinaa oikein ehtiä/jaksaa..

Vauvakamoja ei edelleenkään mitään, kai niitä ehtii sitten äitityslomalla haalia.
Lastenvaunuista, , ovat varmasti aika paljon muuttuneet kymmenessä vuodessa. Mielelläni ottaisin vastaan suosituksia käytännöllisistä yhdistelmistä!

Tosi kivaa viikonloppua kaikille
(ja etenkin tsemiä yksinodottajille, itse elin vuosia esikoisen kanssa kahdestaan)

Terkuin
Espresso ja tytteli
 

Yhteistyössä