Maaliskuun Muruset 2012 *Tammikuussa*

Äänestämään mennään sunnuntaina. Vieläkin on oma ehdokas hieman epävarma.

Linea negra Taitaa olla tuolla alamahalla lyhyehkö. Ei ylety napaan asti.

Kampaajalle olisi tarkotus mennä joskus helmikuun aikana. Just kirosin tänä aamuna, että miten hirveä tukka sitä on! Hiukset on kasvanut muotistaan ja värikin on aivan mitäänsanomaton.

Eilen nukkumaan mennessä säikähdin kyllä pahimman kerran. Olin vielä selällään, kun yhtäkkiä yskäisin muutaman kerran. Nämä yskähdykset tuntuivat mahassa tosi repivältä tunteelta ja se kipu jäi alamahalle joksikin aikaa. Ei pystynyt kivuitta kääntymään kyljelleen. Onko teillä muilla ollut tällaista tai tiedättekö mistä repivä tunne tuli?!

Kirskis ja Kaiku 32+3

Pööppis
Äänestys ennakkoon kävin

rinnat toinen on hiton arka, oudolla tavalla, ja vain toiselta sivulta. Maitoo ei oo viel tullu, onneks!!!

linea negra ei ole.

Tänä aamuna, JA viime yönä kun valvoin sängyss, pohdin kuinka ihanaa onkaan toi rauhassa makaaminen, kun ei satu yhtään minnekään. Ehkä miun pitäis ottaa yks lepo päivä että olisin vaan kotona ja lukisin kirjaa koko päivän.
Sukkapuikkokivut olleet ihan älyttömiä joka päivä.
Nyt on sentäs nivuskipu lientynyt,kun en oo 5 pvään lapioinut lunta, enkä kolannut.. .MUT näyttäs uhkaavasti,et tänään joutuu kolaan tarttumaan... :I JOS ei sit ystävällinen raktorisetä kävisi TÄNÄÄN pihaa vetämässä.. vkoon se ei ole taas käynyt....
Tänään pääsen kaverini hierottavaksi!!!! Jeeeh, niska-hartiaseuto onkin ihan kipi.

33+3

Se ois sitten taas perjantai ja 32+0 :O Alkaa aika käydä vähiin pikkuhiljaa. Musta nää viikot menee jotenkin tosi nopeeta. Taaksepäin jos muistelen niin tuntuu, että on tooosi pitkä (ja takkuinen) taival takana.

Heräsin sitten 04.15 enkä saanut enää unta. Kiitos aurakuskien, jotka tulivat vihdoin meidänkin tien putsaamaan |O Muutenkin sain unen päästä kiinni vasta puolen yön jälkeen kun ravasin pissalla (tuli aina sellainen millin liru vaikka tuntui, että kohta tulee housuun kun on niin hätä :headwall:) ja sitten oli nälkä ja jalat kolotti ja vaikka mitä.

Mutta mutta, onneksi on perjantai ja huomenna tyttö menee mummilaan josta heataan kotiin vasta sunnuntaina iltapäivällä. Meille omaa, kahdenkeskistä aikaa vielä enne vauvan tuloa ja voidaan vetää lonkkaa sunnuntaina aamulla ihan rauhassa. En edes muista milloin viimeksi oltaisi saatu aamulla vain maata ja syödä aamiainen rauhassa. Vissiin viime toukokuussa, hääpäivänä :) Ihanaa, vaikka tiedän että sunnuntaina mulla on kuitenkin jo ikävä ja kiire hakemaan tyttöä kotiin :heart:

Sipsunen & pikkusisko 32+0

Viimeksi muokattu:
Piti vielä kysyä, että onko kellään muulla jalkojen puutumista? Mulla nää on nyt särkeneet muutaman päivän (ei ole turvotusta vaikka tuntuu kuin olisi tosi turvoksissa) ja Panadolia olen ottanut aamulla 500mg x1, mutta ei se määrä koko särkyä poista. Varmaan pitäisi napata se 1g kerralla. Nyt sitten varsinkin tuo oikea jalka puutuu polvesta varpaisiin asti, vaikka vaan istun sängyllä jalat suorana : /

Heippa pitkästä aikaa! Mulla alkaa huomenna äitiysvapaa :O En ole oikein sisäistänyt vielä, että maaliskuussa lykitään vaunuja pihalla...! Uskomattoman nopeasti on aika mennyt, kun alkuun luulin, että tylsistyn kotona kökkimiseen. Vaikka tytön kanssa ei tietenkään aika käy pitkäksi ja kotihommia on aina.

Neuvolakäynnit on nyt tän vuoden puolella alkaneet olemaan kahden viikon välein. Terkkari mulla vaihtui, ja osoittautui supermukavaksi ja tehokkaaksi. Eilen olikin neuvola. Hemppa jatkaa rautalisien syömisistä huolimatta laskuaan, niin kävin tänään labrassa verikokeissa. Kahden viikon päästä on viimeinen neuvolalääkäri, niin ottaa sitten kantaa myös noihin tuloksiin. Neuvolakuulumisten perusteella kaikki kunnossa, sf-mitta nätisti keskikäyrällä (34+5 31 cm), ei ole turvotuksia, eikä paineissa huolen aihetta. Paino on noussut tasaisesti, oon tosi tyytyväinen tähän tahtiin (300 g/vko), 7 kiloa tullut yhteensä. Vauva on vielä tosi ylhäällä, pää alaspäin, mutta vinottain. Liikkuu mukavasti ja sykkeet tasaisia 130-138.

Kelaan täytyisi vielä hommata etuusverokortti. Hyvä kun ne äp-rahat korottui nyt vuoden vaihteen jälkeen, niin eihän siitä mitään uutta laskelmaa saa, vaan pitää nyt vähän ynnäillä etuuksiaan uudelleen, että saa oikean vuositulon ilmoitettua.

Kampaajalla käyty, ja edellisenä viikonloppuna oltiin miehen kanssa kaksin syömässä ja leffassa. Tosiaan ei taas tiedä, koska päästään seuraavan kerran kaksin jonnekin. Paitsi synnytykseen :D Siinä tosin on varauduttava siihen, että saatan joutua menemään itekseni edellä ennen kuin saadaan esikoisen lapsenvahti (joku isovanhemmista) tulemaan paikalle. Ja mies tulee sitten perässä. Onneksi on lyhyt matka, ja tuttu sairaala. Mukavalla tavalla jännittää itse synnytys, ja odottaa jo, että näkee tän pienen. Enemmän stressaa just se miten saadaan esikoiselle järkättyä hoitaja.

Mitäs gallupeja onkaan ollut... Esikoisesta oli linea negra, nyt ei ole. Synnytys lähti käyntiin supistuksilla, heikkenivät salissa, mutta oksitosiinitipassa saatiin jatkumaan. Avautumisvaiheessa paras kivunlievitys mulla oli amme ja kohdunkaulanpuudutus toimi myös. Epiduraali tuli hieman myöhässä, ja koin, että se ei paljon auttanut kivunlievitystä. Synnytyksen kokonaiskesto oli 10,5 tuntia, josta 6 tuntia salissa. Ja syntyi laskettuna päivänä.

Hyviä vointeja kaikille!

Rhonda 34+6

Linea negra ei ole tullu mulle kummassakaan raskaudessa. Mutta se on on ollu ihan jännää, että säärikarvat ei kasva :D

Äänestämässä kävin ennakkoon. Ukko menee vasta sunnuntaina.

Hiuksille en ajatellu tehä mitään, koska kuitenki tippuvat imetysaikana niinku esikoisenki kanssa :kieh: Mukavampi sitte käyä "pelastamassa" kampaajalla ne mitä jää jäljelle...

Hikka tuntuu ihan tuossa alavatsalla. Paljon vähemmän hikkailee tämä pikkukakkonen verrattuna esikkoon. (Kauhia hinku vertailla aina tuohon ekaan ;) )

Naapurinneiti ja Lennart 32+0 POKS

sipsunen mulla kans puutuu jalat,istuessa ja seistessä lähinnä.. mutta tosi helposti ja nopeesti puutuukiN :eek:

hiukset en aatellu mitään tehdä,värjäsin alkuraskaudesta hiukset samanväriseksi kun oma hius on,joten nyt annan vaan kasvaa. leikkaan sitten ristiäisiin kunnon kuontalon :D

oon ihan älyttömän väsynyt kyllä. on nyt jo toinen päivä peräkkäin kun nukahdan pojan huoneen lattialle kun nukutan sitä päiväunille.. mut onneks poika on joka kerta nukahtanu vaikka oon tainnu minä olla ekana untenmailla :D

tosiaankin tuntuu itestäkin että pitkä ja takkuinen odotus on takana,vaan että silti viikot menny kauheen nopsaa,ja kohtahan sitä jo ollaan laitoksella. jipii!

sunniee ja vv 33+3,mukavaa viikonloppua kaikille ! =)

jalkojen puutuminen on mulla ihan päivittäistä joko seisoessa tai kun istun etukenossa, varsinkin kun koneella olen. varmaan vauveli painaa joitain hermoja sen vertaa et aiheuttaa puutumisen tunnetta.

pikkunen on todennäköisesti laskeutunut lähtökuoppiin, kivan aikaste... sit supistelee vähän väliä ei kipeitä mut välillä vihloo alavatsasta selkään... sit on paineen tunnetta alapääs, välil tuntuu et se väkisin tunkee itseään ulos sieltä.: / kunhan ei vielä rupeis tulee ulos, ei muuten onhan nää jo ihan turvallisia viikkoja mut tyttö odottaa kovasti ensimmäisiä kaverisynttäreitään jotka on vasta viikon päästä la. yritän ottaa iisiti enkä varmasti yhtään lumihommia tee vaik oonki päivät pitkät kotona ja mies tulee aika myöhään... helmikuun alusta ei ole mitään vastaan vaik tuliskin... saattaahan se olla ettei oo viel mitään tapahtumassa ja meneekin yliaikaseksi... neuvola on onneks ens ti.

pepper& mussukka 34+3

Täälläkään ei kasva säärikarvat, olenkin ihmetellyt sitä. Tosi hyvä. :)

Äänestämään pitäisi mennä sunnuntaina, kun vaan tietäisi ketä äänestää. Mä tiedän vaan sen, ketä en ainakaan äänestä.

Täällä tehtiin äsken jo vähän ristiäisjärjestelyjä. :D Sovin pitopalvelun pojan rippijuhliin ja kerroin että itse asiassa sitä ennen on tulossa ristiäisetkin, ja kyselin hintaa kahvitarjoilulle. Kivampi ottaa molemmat samasta paikasta. :)

Imoen & Mantti 32+3

• Tykkää
Reactions: Hopea
Pepper: Mullakin melkein päivittäin paineen tunnetta alapäässä ja välillä tuntuu, että vauva aikoo porata itsensä ulos tuolta suolen kautta. Se tuntuu ikävänä paineena pakaroissa asti. Sitten kun oikein painaa alas, niin tuntuu kuin puukosta saisi kohdunsuulle. Auts! Mäkään en ole lumihommia tehnyt ja itse asiassa mies on sanonutkin etten niitä saa tehdä tai suutuu mulle. Eilen koitin vähän ottaa isoimpia lumia tosta oven edustalta, mutta jätin homman pariin lapiolliseen kun alkoi vatsa kiristellä ja nivuset huutaa hoosiannaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

kirskis mulla tuntu myös tuollasia repäsy kipuja yskiessä tai aivastaessa selällään esikoista oottaessa ja nytkin on muutaman kerran vähän vihlonu.. mut jos aivoastaa tai yskäsee jalat koukussa nii ei satukaan niin. Mä aina vetäsin jalat koukkuun kun tuntu et aivastuttaa (jostai syystä mua aivastuttaa toisinaan aika usein) :) Ehkä tuo repimis kipu tulee johonkii kohdunkiinnikkeisiin kohdistuvasta äkillisestä liikkeestä.. (olihan tarpees epä selvästi kirjotettu) :D Vaaratonta se mulla ainakin oli, mut tosi epä mukavan tuntusta..

Hiukset ajattelin käyä helmikuun puolella leikkauttaa jonkiilaiseen muotoon kun viime parturista on jo varmaan ainakin vuos, :eek: ite tässä näpsiny vähän aina sieltä täältä, mut nyt olis kiva käyä ammattilaisella saamassa ees jonkiilaista ryhtiä tähä päähä.. :)

mutta nyt kun tyttö nukkuu nii vois mennä viimesen pätkän "käytävän" kattoo maalaamaan..

mine88 ja junioti 31+3

Vauvan lipasto raahataan vihdoin tänään yläkertaan niin pääsen maalaushommiin \o/ Hioin sen joskus syksyllä, nyt se on ollut kylmällä verannalla, eikä siellä oikein voi maalata ja musta ei kantoavuksi ole, on sen verran iso hökötys. Ja aina kun miehellä joku kaveri on kylässä ollut, se on unohtunut.
Mä ajattelin ton lipaston päälle hoitotasoa, mutta mies haluaa ostaa Ikeasta semmosen hoitopöytälipasto systeemin, eikä mulla mitään sitäkään vastaan ole, eiköhän vauvalle sen verran vaatteita ja muuta roinaa tule, että tilaa tarvitaan ;)

Linea negra Ei ole tullut, jotenkin odotin sitä kovasti.

Kampaaja Ajattelin, että voisin käydä ennen maaliskuuta, viimeks oon käynyt joskus 1,5 vuotta sitten :D Mulla on pitkä "malliton" tukka, jota itse sit latvoista saksin.
Hierojalla kävin ja sit olis työpaikalta joululahjaksi saatu lahjakortti jalkahoitoon niin eiköhän tossa oo sit itsensä hemmottelua enemmän kuin mitä yleensä tulee monen vuoden aikana!

Äänestämään mennään sunnuntaina, piti käydä ennakkoon, mutta se jäi. Mennään yhdessä ja tehdään samalla pieni kävelylenkki. Miehen mielestä on pakko mennä autolla, mä totesin meneväni kävellen, hän saa sitten tehdä mitä tykkää. (hällä on lauantaina saunailta, eli ajokunnossa ei ainakaan ole ja äänestämättä jättäminen ei hälle ole edes vaihtoehto :LOL:)

Mahdoinkohan mä jo kirjoittaa, että ilmoitin neuvolaan, ettei mennä perhevalmennuksen synnytysosioon. Mä koen, että mulla on tarpeelliset perustiedot käytännön asioista ja mukavan seesteinen ajatusmaailma synnytystä kohtaan, niin en halua lähteä lietsomaan itseeni paniikkia.

Mä aloin miettimään tätä mun raskausdiabetesta... Kun mulla ei mun mielestä semmosta ole, mutta diagnosoitu siis kummiskin on. Rasituksessa sillon joku arvo koholla, kotimittauksissa kertaakaan ei ole ollut ylittäviä arvoja, vaikka olen kokeillut kyllä mitata sillon kun olen käynyt esim. kebabilla, syönyt suklaata tms.
Ottaako ne vauvan kuitenkin osastolla jjohkin tarkkailuun, enkä saa sitä vierihoitoon? Meinaan jos ottaa, niin mä kyllä nostan jonkinsortin metelin! Eri asia olis, jos mulla oikeesti olis käytännön elämässä sokereiden kanssa ongelmaa, mutta että yhden keinotekoisesti järjestetyn sokerikokeen takia en saisi lastani heti "itselle". Toki jos siinä jotain ongelmaa ilmenee niin ei mulla mitään sitä vastaan ole. Toivottavasti joku ymmärtää mun pointin...

Mariaja & Tyllerö 30+4

Mariaja: ei ne lasta mihinkään vie jos se vaan pystyy itse sokerit pitämään. 48h mitataan niitä arvoja ja ne täytyy olla kunnossa ennen kotiin lähtöä tai ainenkin näin meillä toimitaan. Kuinka useasti mittailet ?

Minnarun Nyt mittailen enää 3krt/pvä kun on ollut ok, mulla oli se sensori 2vrk sillon ja muutaman viikon mittailin 7krt/pvä.
Ja nytkin mittalen jos syön jotain kyseenalaista tai sitten normaalista poikkeavaa.
Mä luulin, että ne automaationa vie sen johkin... Ihana kuulla, ettei nyt ainakaan ihan suoraan!

mariaja vauvoilta mittaillaan sokereita useemman kerran ja ne tosiaan täytyy olla kunnossa ennen kotiin pääsyä, eikä siihen vaikuta äidin sokerit millään tavalla.

me ehkä suoriudutaan sunnuntaina äänestämään tohon sadan metrin päähän.. ehkä.. Mut ei oo kyllä hirvee stressi jos jää välistä.. ei tää kuitenkaan ekaan kierrokseen ratkee. Tosin mä en oo ees varma pystynkö äänestää ku en siis edelleenkään omista voimassaolevia henkkareita ja äänestyslaput on pelkästään nimellä -ei henkilötunnuksella... vois ehkä yrittää saada aikaseks haettuu ees ajokortin!! jos ottais missioks et ennen ku vuos tulee täyteen...

Tänään oli pikkasen rankka päivä ku kasin jälkeen lähin kotoo ja kuuden jälkeen olin takas, aamun hain tavaroita ympäri kaupunkii ja sit porukoille leipomaan jne ja siellä sit meniki iltaan. Kivasti koko illan suppaillu ku kotiin pääsin ja alaselkä ihan turta..vissii tässä viikossa tapahtunu aika paljon muutosta olotilassa ku kyllä mä nyt tollasen ns."työpäivän" hyvin vielä ennen lomaa jaksoin... saa nähdä miten huominen menee ku ois ite bileet ja mä toimin tarjoiluvastaavana :)

kampaaja mulla ois lahjakortti mut mietin et käytänkö ennen ipanan syntymää vai vasta ku syntyny.. toisaalta ois kiva taas leikkaa lyhyemmäks mut mut... en tiä.

pikkumökö + pp 31+6

Mulle siis neuvolassa joskus joku ohimennen sokerirasituksen yhteydessä totesi, että sokereiden takia just ei oo mukavaa kun vauvaa ei saa vierihoitoon, siitä tämä pelko... Voi olla, että sit vasta jos niissä on oikeesti joku häikkä, en tarkkaan muista.
Maanantaina äippäpolilla ultra, niin kyselen mikä käytäntö oikeasti...
Ne ottaa siis niitä sokereita ihan normistikin, ottaaks ne siinä ihan kun vauva on mun kanssa? Kauhee pelko vaan, etten saiskaan lasta heti sihen mun kanssa :(

Mun käsityksen mukaa ne mittailee niitä sokereita kaikilta vauvoilta.. Ne käy yleensä vauvan kantapäähän pistämässä pienesti et saavat siitä tarvittavan pisaran verta, josta sit mittaavat sokerit. Vauva siis voi koko ajan olla vierihoidossa, jos kaikki muu on hyvin. :) Korjatkaa jos oon väärässä.

LINEA NEGRA ollut kaikista tytöistä, kolmannesta tytöstä lähtien rintojen väliin saakka,nyt puoliväliin napaa ja rintaväliä, lienee tummuudesta, ite kun oon ihan mustapää ja tumma luonnostani.
SYNNYTYKSEN KESTO, ekasta 25h, tokasta 3h, kolmas hätäleikattiin, neljäs 1,5h.
SOKERIT, mun yhdeltäkään vauvalta ei ole mitattu, kun ei ongelmia odotuksen aikana sokereissa. Mullehan tehty nyt 2 sokerirasitusta ja molemmissa normaali tulos(ihmetteli neuvolassa miksi uudelleen teetetty). Poika nyt ultran mukaan 2,5kg, ennustettu syntymäpaino 4,2kg. Kyllä se minusta normaalisti tulee, niin tuli 3,8kg siskonsakin:)

Ps. onko kukaan Lohjan sairaalassa synnyttänyt polikliinisesti, eli 6h synnytyksen jälkeen päässyt pois sairaalasta? Tammisaaren sairaalaswta kun kuopuksen kanssa pääsin 6h synnytyksen jälkeen pois, miten Lohjalla?

Babis+poju 31+0

pps. paperit sterilisaatioon menossa juuri, ei tarvitse ehkkäisyä miettiä enää, meillä tosin viides lapsi jo

Viimeksi muokattu:
Poks 33+0!! Tänään on imetysliivien metsästämistä ohjelmassa.
Meillä tuli miehen kanssa myös 3 vuotiskihlajaispäivä alkukuusta ja kumpikaan ei ollut sitä muistanut, joten tänään juhlistetaan sitä menemällä ulos syömään :)

hepuhi:heart:käpy 33+0

POKS 32!!!

ehkäsystä varmaan e-pilleri linjalle palataan... se on kaikkein paras keino ollu meille mut vihaan sitä muistamista ku en vaan muista :D

Nyt laittamaan ittesä "kauniiks" (aina voi yrittää :D ) ja sit apinat kuosiin ja sit juhlimaan.

pikkumökö + pp 32+0!

Ainiin! Mein pikkujoulut on 27.2, eli sillon mulla on virallisesti jo äippälomaa, joten näinpä voin ihan hyvällä omallatunnolla osallistua \o/

Ehkäisystä mä ajattelin kierukkaa, mutta katsoo nyt...

Ylihuomenna poksuu taas, sitten jo 31+0!

Mariaja & Tyllerö 30+5

Ehkäisy on kyllä yks suuri kysymysmerkki täällä. Yhdistelmäpillerit on mulle sopineet parhaiten tähän astisista, mutta niitä ei kuulemma saa syödä kun imettää.
Minipillerit ei sopineet, tiputteluvuotoa kesti koko 12 viikkoa mitä niitä söin kunnes lääkärin neuvosta lopetin. Tästä syystä myös hormonikierukkaa ei silloin aikoinaan suositeltu asennettavaksi, vaikka ensin piti, koska vaikutus sama kuin minipillereillä. Ja sama juttu kaikissa muissakin pelkästään keltarauhashormonia sisältävissä ehkäisyvalmisteissa.
Eli vaihtoehdoiksi taitaa jäädä kuparikierukka, vaikka toivoisin kyllä toista lasta aikaisemmin kuin 5 vuoden päästä, mutta kaippa sen voi ottaa kesken pois. Kondomi ei myöskään meidän juttu. Onpahan hankalaa

Eilen poksahti 34 ja enään 4 päivää töitä!!! :)

Viikonloppui kaikille :)

T: Mems ja ei enään ihan niin pieni Pikkuinen 34+1

Ehkäsy mä oon vähän miettiny hormoonikierukkaa. Sitä tarjottiin esikoisen jälkeen, mut jätin sen sillon väliin kun suunitelmissa oli toinen lapsi, mutta aika taulusta ei vielä tietoo. Nyt kun tämä toinen on sit sylissä niin voisin tuota harkita. Siinä vois ainakin sen 5 vuotta olla huoletta ehkäsyn suhteen. :) Se vaan mietityttää et onko se sit hyvä mulle.. kun ei taida ihan halvimmasta päästä olla, mut onhan tässä aikaa mietiskellä noita vielä.. :)

Satuuulle ja koko hänen perheelle oikein paljon onnea! Tästä me aletaan pikku hiljaa poksahdella, jokainen vuorollaan saa sen odotetun kääröön syliin.. :) Toisinaan on jotenkii vieläkin vaikee uskoo, et meillekin tosiaan on tulossa vauva. :D

mine88 ja juniori 31+4

Viikonloppuja mammat! :wave:

Keskiviikkona tuli käytyy neukkulassakin; painonmuutos +318g/vko, RR 120/76,
hemppa 129, Sf 30.5cm, sykkeet +138 ja RT. Kaikki siis mallillaan ja synnytystapa-arvioonkin tuli kutsu; se on 14.2(viikkoja silloin 36+3), sitä odotellessa! :)

Miusta tuntuu, että me pysytään ihan kondomi-linjalla ehkäisyssä. Se on
vaan niin helppoo jättää välistä pois Jos mieli muuttuukin täyden lapsiluvun suhteen.. ;)

Linea negraa ei ole, kun taas Jimin odotteluaikana oli tosi tumma linea, joka ulottui rintoihin asti :)

Mies vie miut syömää tänää, ihanaa.. Miun porukat hakivat J:n päivällä heille, hyö siis välttämättä halusivat jäbän heille yökyläilee :) Mieskin on vielä lätkäpelis, hää tulee kotii vasta joskus 5 jälkee. Jospa sitä laittais vaikka saunan lämpiämään,
saunois, tekis kasvonaamiota ynm :)

Mitämitä onko täällä poksuttu jo, vai mitä mine88 tarkoitti?? :O Oon ihan out, jälleen kerran :)

cherrrye ja muwu 33+o Påks! :heart:

Yhteistyössä