Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Heippa!

CB: No eli vastasyntyneelle voi koitua enempi ongelmia. Aika ihme, että mistä tuollainen sitten tulee. Luin jostain, että kuuluu jollain naisilla ihan normaali flooraan, mutta voi siis raskaana aiheuttaa ongelmia kun voi jopa tuhatkertaistua. Neuvolasta mua ei oikeen informoitu kauheen hyvin ja oonkin nyt itse koittanut löytää jotain netistä siitä mutta aika vähän näyttää olevan tietoa tuosta.

Tuttipullo/tutti Esikoinen huoli molemmat, mutta tuttipullo jäi jo reilusti ennen vuoden ikää ja tuttikin heitettiin pois noin puolentoistavuoden iässä. Kävi helposti, ei itkenyt perään eikä mitään. Kuopus ei huolinut kumpaakaan, ei laittanut edes sormia suuhun. Todella tyytyväinen tapaus on ollut syntymästä asti.

Imetys Esikoiselta noin puolenvuoden ikään, hänelle tuli jotain vatsakipuja siinä joiden takia käytiin monesti tutkimuksissakin. Ei selvinnyt syytä, mutta siinä loppui sitten imetyskin samassa. Kuopusta imetin noin puolentoistavuoden ikään. Hän oisi varmaan kauemminkin siinä roikkunut, mutta jotenkin meni itseltä hermot siihen touhuun ja olihan se aika pitkään imetetty kuitenkin, että oli jo aikakin lopettaa. Huom! Mulla ei ole odotusaikana rinnoissa ollut mitään tuntemuksia, ihan tuollaiset samanlaiset kuin aina ennenkin ei arista eikä muutakaan, mutta synnytyksen jälkeen on aina tullut ihan älyttömästi siltin maitoa.

Sormustesti En ole tehnyt, en usko että teenkään. Keskenmenon jälkeen sukupuoli on mulle yhdentekevä, kunhan saan vaavin syliin asti. Oisi se syvin toivo. Tykkään kyllä oireilla arvuutella vaikka en niihin hirveästi luotakaan.

Herkuista Joo meillä kun on kanssa nämä mamat ja papat tässä niin ei voi kyllä välttyä, kun täytyyhän nyt mummun mussukan saada jotain hyvääkin ;) No, ei oo pahemmin tullut riitoja kuitenkaan. Esikoinen sai jo alle vuoden iässä piparin mammalta, kuopus on nyt vähän säästynyt kun olen itse ollut kokoajan hoitamassa. Jäätelöä kylläkin tuputettiin jo alle vuoden iässä. Muuten säännöt on meillä, että lauantai on karkkipäivä ja esikoinen saa silloin itse valita karkkinsa (ei mitään kauheen isoa kylläkään) kuopus saa maistaa. Joka päivä syödään ksylitolpastilleja. Kummallakaan ei ole reikiä ollut koskaan.

kohtu Tunnetteko jo sen? Varsinkin te jotka kanssani suunnilleen samoissa viikoissa? Mulla tuntuu tuossa alhaalla häpyluusta vähän oikealle semmoinen kova kohta, pieni kohouma mutta todella kova, onkos tuo nyt se kohdun reuna? Mä en oikeesti ole edellisissä raskauksissa kiinnittänyt yhtään huomiota näihin asioihin, mutta nyt musta on kyllä tullut hysteerinen...

Olikohan tässä nyt kaikki aiheet, tulee niin paljon tekstiä että puolet menee ohi :ashamed:

Mindi83 14+0 POKS!
 
viikkorahasta tällä hetkellä talous on niin tiukilla et kumpikin saavat kaks euroa viikonlopun karkkeihin, siinä kaikki... :( ekstraa saa joskus jos tekee kunnolla kotitöitä... tai sa hyvän numeron jostain kokeesta... Me koitetaan kans opettaa siihen´, ettei se raha ole itsestään selvyys, vaan sen eteen tarttee tehdäkin jotain...

jälkiruokaa ei todellakaan ole, ei ainakaan viikolla... joskus saattaa olla viikolla et teen sen pannarin tai paistan lettuja. Viikonloput on yleensä sitä et syödäänkin vähän paremmin... saattaa olla jotain jälkiruokaa, mut kyllä nuo karkit on niille se kohokohta :)

sormustesti en usko tollaisten pitävän paikkaansa :D siis en aio tehdä, enkä oo koskaan tehnykkään.. sekään ei pidä kutiaan, et millai maha leviää, et jos lantio on takaapäin katsottuna tallella ja sellanen terävä maha, ni ois poika, ja sit taas jos leviää joka suuntaan ois tyttö.. Nää on niin niitä mitä jotkut hössöttää mut ei ne mitää tosia ole :D eihän joulupukkiakaan ole :D :D

kohtu saattaa olla et tunnen :) ainakin selällään maaten...

flower again ja rakkauspakkaus, 16 + 4 näin muistelisin viikkojen olevan :D
 
Elämän ei tarvii olla niin kauhean vakavaa ja elämässä pitää olla myös huuhaata ;)
En minäkään usko sormustestiin. Mutta se on jännä että se on aina mulle pyörinyt tai heilunut 7 kertaa. Ainakin ensimmäiset 3 meni samoin ku 15v. sitten. Loppuja en muista.
 
Karkkipäivästä ja jälkiruuasta: Mites itselläsi ne oli lapsena?

Meillä oli tiistaisin jäätelöpäivä ja se oli jälkiruoka illalla. Ja lauantaisin meillä oli karkkipäivä.
Kesällä kun olimme mökillä jäätelöpäivä oli se kun kauppa-auto tuli. En tosin enää muista minä päivänä se tuli.
 
Tuttijutuista: Meillä on molemmilla ipanoilla ollut tutti ja kummaltakin otettu pois ennen 2v synttäreitä. Hyvin on pois otto sujunut eikä sen perää kauaa ole kaipailtu. Esikolla oli myös tuttipullo käytössä joka otettiin pois vuoden tienoilla. kuopus ei koskaan pulloa huolinut!

Imetyksestä: Esikkoa täysimetin 4kk ja imetys loppui kun tyttö oli 7kk. ei vaan huolinut sitten enää. Kuopusta täysimetin 5kk ja kokonaisuudessaan imetin vuoden ja tosiaan pulloa ei ikinä käyttöön huolinut. Myös tätä kolmatta tulen imettämään, jos homma vaan toimii kuten aiemmin, mutta mitään stressiä en aijo siitä ottaa.

Kohtu Tuntuu täällä hyvin selkeästi tuossa navan tienoilla. Parhaiten siis tuntuu kun makaa selällään.

Karkki ja muut herkut Meillä ei varsinaisia karkkipäiviä ole vaan lapset saavat silloin tällöin jotain pientä hyvää. Yleensä saavat xylitol karkkiaskit. Ja siis tosiaan vain joskus. Mehua saavat juodakseen myös joskus, mutta ruokajuomana meillä on maito ja janoon juovat vettä! kylässä jos ollaan niin saavat keksiä tms. ja kotonakin joskus, mutta meillä kotona harvemmin mitään tuollaista on, vain oikeataan silloin kun joku on tulossa kylään. Ja esim. keksit ei meidän porukalle oikein maistu vaan saavat lojua yleensä vain kaapissa.

Mitenkään super tiukka en näiden hekkujen suhteen ole, mutta kohtuus kaikessa kyllä!! Ja varsinkin näillä pienillä se on rajoitettu aika vähiin.

(.) Näin viimeyönä ihka ensimmäisen vauva unen. Meille syntyi POIKA joka painoi 4050g ja oli 51cm. Lisäksi pojalla oli kihara takatukka! :D
Saapa nähdä oliko tämä joku enne uni, sillä mulla on edelleen hyvin vahva poika tunne!

Tänään käytiin vähän kirpparilla ja ihme kyllä, löysin esikolle kasan vaatetta. Hälle kun ei oikein ole kirpparilta mitään enää aikoihin löytynyt tai sitten sen koon vaatteet on jo niin kulahtaneita ettei viitsi ostaa. Mutta nyt löytyi siistiä, ja tosi kivaa vaatetta! =)
Hyväkuntoista vauvanvaatetta olisi kirppareilla läjäpäin mutta kun on niin sini- tai punavoittoista niin ei viitsi vielä ostaa.

Tuon kirppisreissun jälkeen olen sitten voinut vaan pahoin ja kyökkimisen lopassa koittanut koulun etätehtäviä tehdä.

Mutta hyvää sunnuntain jatkoa kaikille!! :flower:

Liro ja papunen 14+0 *POKS*
 
:heart:lapsuuden karkkipäivä ei ollut sellasta käsitettä... maatilan niukkatuloisten vanhempien lapsena totuin että jäätelötuutti silloin tällöin on juhlaa!!! Litran jäätelöpaketti josksu lauantai-iltaisin saunan jälkeen jaettiin koko perheen kesken, kuuteen osaan... Karkkipäivää ei tarvittu, mutta joskus saatiin kauppareissun päätteeksi suklaamunat, tai jotai muuta. Äiti leipoi paljon, ja ennemmin odotimme tuoreita munkkeja tai pullaa, kuin karkkia.. Tai suurin herkku mitä oli, oli äidin tekemät lihapiirakat, joita höyrytetyn makkaran ja jääkylmän maitolasillisen kanssa nautiskeltiin :) Pienet ilot ja pienet kilot, ei yksikään meidän perheestä ollu ylipainoinen. Uskon että liikuntaa on tullut ihan riittävästi maatilan töistä ja eläinten hoidoista. Omat hevoset ja koira ja kaikki muut ötökät oli suurempi nautinto kuin jotain mitä syödä :D Tiukkaa oli, mutta välillä myös otettiin rennommin :)
Viikkorahaakaan en saanut, enkä sitä osannut kaivatakaan.. Meillä oli kaikki mitä tarvittiin, ja ennen kaikkea kokonainen perhe, joka touhusi kaikkea yhdessä :heart:
 
Moro mamit :)

Tuttia ja tuttipulloa meillä käytettiin vastasyntyneestä asti. Toki imetin, mutta se tyssäs lyhyeen. Tutti jäi sit joskus 2-vuotiaana ja pullo pian sen jälkeen. Ei lähtenyt kauheella huudolla ja muutenkin niitä käytettiin nukutusmeinigissä :)

TrippTrappia en oo ajatellu ostavani. Onhan se toki kivan näköinen ja vissiin tosi käyttökelpoinen, mutta meillä on vanha perussyöttis esikon jäljiltä, niin sitä sit käytetään kun sen aika on. Ja siihenhän on TOOOOOSSSIIIII pitkä aika vielä, vaikkakin aika menee nopsaan :)

Karkkipäivä meillä on käytössä ollut jo yli vuoden. Joka perjantai on karkkipäivä. Silloin syödään karkkia (ei mahdottomasti) ja voidaan muutenkin herkutella sipsien, hot dogien jne. muodossa. Karkkipäivä mielummin, kun jatkuvaa napostelua herkuilla. Mun äiti eli esikon mumma on ihan mahdoton, saan sen kanssa aina hirveen riidan aikaan, kun se työntää tuon suuhun jatkuvasti kaikkea turhaan ja sit poika ei syö ruoka-ajalla. Äiti näkee vielä mun poikaa tosi usein (1-4 krt/vko) ja aina saadaan riitaa aikaan, kun äiti ei kunnioita mun asettamia rajoja. Esim. karkkipäivä, ei jatkuvaa napostelua, ei koko ajan dvd:tä. Ite oon tosi tarkka pojan käyttäytymisestä (tarkoittaen jatkuvaa kinuamista ja pyytelyä). Äiti sitten vesittää kaikki, mitä sanon. Esim. jos pojalla on 7 lusikallista syömättä ja käsken syödä loppuun, niin äiti tulee sanomaan, että ota yks kuorma vielä, niin sitten saat mennä katsomaan dvd:tä... :headwall::mad:
Viikkoraha ei ole meillä vielä ajankohtainen. Pistän kuun alussa pojan tilille 10 euroa, jolla sitten ostetaan isompia ostoksia. Viikkorahaa saa sitten, kun tajuaa ite pyytää. Kahdella eurolla aloitetaan :)
Kohtu tuntuu, varsinkin supistaessa. Jonkin verran navan alapuolella, mulla olikin taaksepäin kallistunut kohtu, ettei se tuu niin nopsaa eteen. Sf-mittakin pysyi esikon aikan kohtuudessa. Pitkä selkäkin mulla on, joten maha ei tullut törkeeksi palloksi, koska sillä oli tilaa kasvaa ylös päin :)
Sormustesti tehtiin mulle viime kesänä. Se lupas kahta poikaa. "Poppajuttuja", mutta kivaa hömpöttää :) Oikeesti en usko, että lapset jää kahteen kappaleeseen. Haluisin nimittäin 3-5 lasta :p

(.)
Päivä mennyt vilinällä, kun oon tehnyt kaikki rästiin jääneet kotityöt. Eilen käytiin ostaas uus sänky. 160 leveä jenkkisänky. Vähäkö tuntuu tuo 20 cm lisäys paljolta!!! Yöllä heräsin siihen, kun etin ukkelia sängystä. Luulin, että se oli soffalla, mutta vieressähän se nukkui. Oli vain niin paljon välissä tilaa, etten tajunnu :D Ostin myös Vepsäläiseltä Tempur-tyynyn ja otettiin se petari koekäyttöön viikon lainalle. Jos tykästytään, niin sitten tulee sellainen 1400 euron paukku, jos meinaa 7 cm paksun tempur-petarin ostaa :whistle: Mutta jos se poistaa meidän selkäongelmat, niin eihän se ole raha eikä mikään, kun ajatellaan mitä menee muutamassa vuodessa mm. kipulääkkeisiin ja hierojalle. Nyt mahtuu pilttiäkin imettämään, kun on tilaa sängyssä :)

GCS15 & Masukki rv 16+5
 
Heipä hei.

Mä en tee sormustestiä koska jos se näyttää keskenmenoa niin.. Luin nimittäin jostain ohjeista että jos se sormuksen liike pysähtyy siinä ja siinä kohti niin meinaa keskenmenoa. En normaalisti ole taikauskoinen, mutta tämän kohdalla varmasti olisin jos se keskenmenoa näyttäisi ja sitten hermoilisin siitä. Ei kiitos.

Hihii, mäpäs hain tänään vaunut ja turvakaukalon! Niitä käsitellessä tuntui että vauva oikeasti kai tulee. :)

Tiistaina on lääkärineuvola ja pelottaa että kaikki ei oo hyvin. Miksen mä vaan voi päästä näistä peloista :( Raskausoireetkin on vähentyneet.. Mutta eikö se näillä viikoilla ole ihan normaalia!?? Tissitkään mulla ei ole juuri yhtään enää arat, vatsan kipuilua ei juuri ole ollut eikä etovaa oloa niin pahasti ja voin juoda jo aamukahvia.

Karkkipäivästä. Mulla itellä ei koskaan ole ollut mitään virallista karkkipäivää, siis lapsenakaan. Mun mielestä pieni lapsi ei edes tarvi karkkia ja en aio omalleni ostaakaan. Helppohan se tietysti nyt on sanoa. Hampaiden terveys on mulle tärkeää ja en aio sallia sitä että koko ajan napostellaan jotakin. Lapsen kasvatuksestahan mulla ei ole mitään hajua, mutta kunhan etukäteen suunnittelen :D

Oletteko miettineet kummeja vauvallenne, jos sellaisia otatte? Mulla on jo kolme kummia mietitty ja heiltä kysytty, kaikki siis parhaimpia ystäviäni. Mutta haluaisin vielä miespuolisen kummin mutten oikein tiedä kenet.. kun ei mulla ole oikein miespuolisia läheisiä ystäviäkään. Tänään kävin eräällä ystävälläni josta tulee vauvan kummi, ja tuli puhetta synnytyksestä ja hänestä olisi mukava tulla synnytykseeni mukaan. Musta itsestänikin hän tuntuu sopivalta vaihtoehdolta. Äitini haluaisi kans mutta en halua häntä, ei millään pahalla äitiä kohtaan. Mutta kerkeäähän tuota vielä miettiä :)

Ei kai tässä kummempia.. aamulla taas seittemäksi, miten sitä jaksaa..

LD + Pikkunen 14+5
 
Herkuista vielä Mulla on sellainen filosofia, että herkuista ei saa tehdä tabua. Ei hyvässä eikä pahassa. Ei siis niin, että niitä syödään vaan niukasti ja vain erikoistilanteissa, eikä myöskään niin, että herkkuja on aina tarjolla. Meillä saatetaan ottaa joskus viikollakin jälkkäriä ruuan päälle, tekemättä siitä sen kummempaa numeroa. Pääsääntöisesti kuitenkin varsinaiset karkit syödään karkkipäivänä.
Oon nähnyt sen niin monessa ystäväperheen lapsessa, mitä tapahtuu kun herkkuja saa vain tosi harvoin. Esimerkiksi syntymäpäiväjuhlissa, nämä tietyt lapset kerkeää siemasta koko karkkikipon kitusiinsa, ennenkuin kukaan sanoo edes, että saa ottaa. Saati että siitä riittäisi muille vieraille. En siis todellakaan väitä, että näin tapahtuisi kenenkään täällä kirjoittavan perheessä, vaan mitä olen nähnyt ja todennut. Meillä koitetaan opettaa, että herkut on vain osa elämää, kohtuudella nautitaan eikä vedetä övereitä missään tilanteessa. Lapset osaa tunnistaa meillä jo tosi hyvin rajansa, ja usein jääkin nameista iso osa pussin pohjalle. Näin siis meillä.
Tähän samaan voisin kertoa itsestäni, nämä kokemukset siis kumpuaa myös omasta nuoruudestani. Meillä ei myöskään koskaan ollut karkkipäivää, vaan se litran vaniljajätski oli se mitä sai, jos sai. Teini-ikäisenä äidin huoltaessa meitä neljää yksin, ei todellakaan ollut rahoja ostaa karkkeja/muitakaan herkkuja. Ei ollut myöskään mitään viikkorahoja, hyvä jos oli leipää pöydässä. No mitä tein sitten, kun tienasin ekat omat rahani tekemällä lapsenvahtihommia yms. ? Joka ikisen markan ja pennin pistin kuulkaa karkkeihin ja sipseihin! Muistan eräänkin kerran, kuinka ostin samalla kertaa mariannepussin, omarpussin, ja fasun parhaat. Aattelin mielessäni, että syön sitten pikkuhiljaa ja nautin. Katin kontit, vuorokaudessa vetäsin naamariin. Lihoin kuin possu ja sain reikiä tolkuttomasti hampaisiini. Ihme on, että tässä kohtaa elämää olen suht normipainoinen ja normaaleilla herkkutottumuksilla varustettu :ashamed: Niimpä mä opetan sitä kohtuutta lapsille...
Varsinainen paasaus. Ja kerrottakaan vielä kaupan päälle, että meillä on ekstratarkka hammashuolto lapsilla. Kaikki herkut syödään ruoka-ajan lopuksi ja päälle purkkaa/xylitolpastillia. Lapsilla ei ole reikiä =)

Ens viikolla on neuvola, jota en niin innolla odota. Mulla on karjalanpiirakkahimo, koko ajan pitäs saada niitä. Ja kaiken lisäksi ruokaa tekee mieli kahden tunnin välein, sitten alkaa jo tulla huono olo... siis se puntari taas kismittää jo valmiiksi. Onneksi on aamuaika, niin ei kerkee kaikki päivän turvotukset nostaa painoa ;)

Ipanapiina ja Ihmevauva 15+6
 
heipä hei taas ! Viime vk oli sen verran raskas etten kerennyt/ jaksanut kirjoitella..Tosiaan tulokset tulee sitten tällä vklla,:eek:. Näytteenoton jälkeen oli pv positiivista ajattelua, jonka jälkeen valtasi suunnaton epätoivo ja masennus.kuuluu kai asiaan.. Sovittiin naikkarin kans et jos tulee huonoja uutisia, ilmoittavat vasta ensi viikon lopussa kun lähdemme torstaina etelän matkalle, niin ei mene siitten matka pilalle. Kiitos kaikille jotka jaksoivat tsempata! =)
Tosiaan 3 työvuoroa vielä jäljellä, sitten viikoksi Turkin lämpöön rentoutumaan ( vai voiko neljän lapsen kanssa reissussa rentoutua, hih?). Haikeat fiilikset muutenkin, olen ollut tammikuusta lähtien samassa työpaikassa ja nyt se sitten loppuu:(. Keikkaa varmasti tulee olemaan sinne, mutta kyllä sitä on kiintynyt tuossa ajassa.
Väsymys on alkanut painamaan! tuntuu ettei mikään unimäärä riittäisi! Silmänaluset ihan mustana, täytyis kai mittauttaa hemoglobiini..Mahakin pomsahti esiin, eipä kohta enää piilotella :D. Pahoinvointia jonkinverran edelleen, varsinkin jos maha tyhjenee.

Sukupuolesta: Näin taannoin unen jossa olin sairaalassa. Lapsivedet meni ennen aikojaan. Lääkäri mittasi mahan päältä ja sanoi että 925g ja 30cm poika täältä tulossa!:D
Kaikki jotka raskaudestani tietävät, ovat kyllä tyttöä veikanneet ja vähän on itselläkin nyt sellainen olo..viime vkn ultrassa sydänäänet hakkasi kyl tiuhaan mutta lääkäri ei kertonut tarkempaa lukemaa. Ultrassa saatiin kunnon haaravälikuva viime vklla mutta eihän sieltä vielä mitään voi päätellä.. Ei siellä haaravälissä kyllä mitään killunutkaan, mutta sukupuolenhan saan tietää tulosten tullessa. Tuntuu että nykyään vaatteet on joko vaaleanpunaisia tai sinisiä, kirpparilta löysin parit valkoiset vermeet.

palailen taas kun kerkeen!

kike79 & pikkupieni 13+ 4
 
Huomenta!

Kike79: Kyllä siitä saattaa jotain voida päätellä ;). Noi värkit kuitenkin lähtee kehittymään omiin suuntiinsa jo 9 vk ikäisenä ja itse ainakin uskon saavani ylihuomenna aika vahvan veikkauksen sukupuolesta. No viikkoja sitten 16+4... Jos ultraaja kuitenkin on edelleen sitä mieltä, että poika se on niin sitten uskon!!! Hän kuitenkin sanoi niin jo nt-ultrassa ja oli viimeksikin oikeassa... Haluan uskoa sitten asian olevan niin :). Sitä paitsi poika olis kyllä kiva... Mä en vaan osaa oikein tyttöjuttuja ja olen itsekin ollut aina poikatyttö... :p

Kummit... Siinä pulma! Meille oli tarkoitus tulla vaan yksi lapsi joten hän sai jo kaikki kummit jotka haluttiin, tai joita mietittiin kummeiksi :LOL::LOL::LOL:. Nyt onkin sitten ongelma ketä olisi sellaisia joita haluaisimme "tehtävään". Voi olla, että päädymme yhteen sukulaispariin ja mahdollisesti yhteen kaveripariin. Meillä esikolla on 3 kummia, ei pariskuntia.
 
Kummeista: Meillä kaksosilla on molemmilla 3 kummia, jotenkin pidettiin tärkeänä, että molemmilla on sama määrä, vaikka sillä nyt ole ollut loppupeleissä mitään väliä. Kuopuksella onkin sitten 7, otettiin kaikki mitä haluttiin vielä kummeiksi, kun eihän meidän pitänyt enää lapsia saada. ;) Nyt onkin sitten iso ongelma, kun ei oikein ole potentiaalisia ehdokkaita kauheasti... omasta kummipojastani (12v) tulee kummitus, mutta hän ei ikänsä puolesta vielä voi viralliseksi ryhtyä. Tää on kyllä asia, joka tulee aiheuttaan meille harmaita hiuksia ja paljon.

Oikeastaan tulin vaan laittaan masukuvan ja poksahtamaan, tänään 16+0 tasan!



On se tainnu vähän kasvaa :D Paita päällä näyttää kyllä vähän pienemmältä... kuva siis tänään otettu.

T:Ipanapiina ja Ihmevaava 16+0
 
ipanapiina mulla aivan samankokoinen pötsi :D, ei siis mitään toivoa et mahtuis entisiin vaatteisiin.. jotenkin ihanaa jo kulkea ihmisten ilmoilla kun on jo oikee MAHA :heart: ja kohtahan sitä ollaan jo puolessa välissä, et kyl täytyykin mahan jo erottua :D

naimisiin menosta Mennään kyllä, se on alkutapaamisesta saakka ollut molemmille päivän selvä asia... me kuulutaan yhteen, ja todennäköisesti sitten vihille kun muksu on maailmassa, jossain vaiheessa. ite haluaisin kyllä jo, mutta en mä viitsi painostaa miestä, tiedän et asia on hänellekin tärkeä, ja tapahtuu kun on aika otollinen..

kummeista meille tulee nimiäiset, itse en kuulu kirkkoon, mies kuuluu.. ja koska en halua mihinkään uskontoon lasta kastaa niin nimiäiset on käypä tapa juhlia vauvaa suvun ja ystävien kesken. Siviilikummeiksi on pyydetty lähimmät ystävämme. Lapsi saa sitten isompana itse päättää, mihin uskontoon haluaa liittyä, ollessaan riittävän vanha asiaa pohtimaan ja asian itse päättämään. Tää on meidän yksimielinen ratkaisu, ja mun mielestä erittäin hyvä. Vaikka joidenkin sukulaisten taholta saattaa tulla oudoksuntaa mut kuka välittää...
 
Moi tytöt!

Ipanapiina Vau, mikä maha :)

+ oma maha tuohon verrattuna on kyllä ihan olematon, mikä lisää pelkoja. Oon kyllä aika pitkä ja hoikka, että ehkä se vauva vaan kasvaa tuolla jossain. Eilen purskahdin itkuun sitten miehen edessä kun oikeasti oli niin paha olla, kun en vaan voi uskoa että kaikki on hyvin ja tämä epätietoisuus on murhaavaa. En tiedä miten selviin järjissäni ensiviikkoon. Toivoisin, että joku tulisi ja ravistais vähän, että kerää nyt ittes. Kokeilen vatsaa varmaan 100 kertaa päivässä, jos edes riittää, kaikki vatsan liikkeet/murinat saa mut ihan sekaisin ja oikeesti mietin tätä 24/7. Apua! Hulluksihan tässä tulee...

Kummit Molemmilla lapsilla kolme kummia, heillä on yksi sama kummi, joka on mun sisko. Nyt yksi valinta osuu miehen kummipojalle, joka on juuri täyttänyt 15. Tärkeintä on, että olisi mahdollisimman luotettavia ihmisiä, jotka pysyisivät yhteydessä ja heistä oikeasti olisi ihan apuakin/tukea sitten tälle lapselle varsinkin vanhempana.

Oma karkkipäivä oli nuoruudessa joskus lauantaisin joskus useammin, mun vanhemmat ei olleet kauheen tarkkoja tässä asiassa. Hampaat tästä tietenkin kärsi, että hammaslääkärissä sain käydä. Nykyään syön aika vähän karkkeja, kyllä niitä aina kaapissa on ja suklaa on mun herkku. Mutta osaan jo malttaa vähän niiden kanssa, ei tarvitse vetää koko pussia naamariin :p

Mindi83 14+1
 
mindi rauhoitupa nyt.... kaikki on varmasti ihan hyvin... tolla stressaamisella tuskin mitään ainakaan edistää, tiedän et epätietoisuus on kamalaa, mut koita keksiä jotain sellasta tekemistä, mikä saa ajatukset nyt pois. Ja itse asiassa stressi voi tehdä vain hallaa vauvallekkin... Muista, että kun sulla on hyvä olla, niin vauvallakin on hyvä olla!!!! Ei kannata murehtia etukäteen sellasta mitä ei tiedä edes :hug: ulkoile, syö hyvin, kattele leffoja, soita hyvä ystävä kahville :heart: Tee itsellesi päätös, että koitat vatsaa aina, aamulla toivottaen vauvalle hyvää huomenta, ja sitten vasta illalla, toivottaen hyvä yötä, laula, kuuntele musiikkia ihan mitä tahansa, kunhan lakkaat stressaamasta :) Ja en nyt komenna vaan koska tiedän miltä tuntuu, odotanhan jo kolmatta... Sen mitä itse voit tällä hetkellä asiaan vaikuttaa on se oma mieli. Toivottavasti sun mies on ymmärtäväinen, ja saat tarvitsemasi tuen häneltä :)
 
Heippa!

Tulin tänne nyt teijän kanssa höpöttelemään. Ite oon vasta 16 vuotias, mutta täytän 17 tammikuussa, eli ennen kun vauva syntyy :p

Laskettuaikani on 30.3.2011. Mulla oli viime keväänä km, joten sen takii oon ollu tosi varovaisella mielellä liikkeellä. Nyt on tähän asti ainakin kaikki sujunut hyvin. Seinäjoelle just muutimme, joten SEKS on sit mun synnytyssairaala.

Tein myös facebookkiin maalismasut 2011 ryhmän, joten laittakaa kutsupyyntöö jos tahdotte!

Ihanaa odotusta kaikille<3
 
flower again Kiitos tuesta! Ja järkevistä sanoista :) Ja kyllähän mä tosiaan itsekin nuo asiat tiedostan, että ei tällä turhalla stressaamisella mitään hyvääkään saa aikaseksi. Järki siis toimii, tunteet vaan myllertää. Tuo mun eilinen itkukohtaus oli varmaan ihan hyvä asia, kun vähän purki tätä mieltä ja kyllähän mies siinä sitten heti tuli halaamaan ja vakuuttelemaan, että kaikki siellä hyvin on. Ehkä mä tästä vielä saan vähän järkeä tähän mun käytökseen (mikä on kyllä ollut aika "out there" ), ja tuota aion kokeilla, että kosken mahaan vaan aamuisin ja iltaisin, koitan miettiä vähän muita asioita. No onneksi on nuo ipanat eli välillä on kyllä enemmänkin kuin tarpeeksi muuta ajateltavaa, ehkä iltaisin on se pahin hetki kun saa ihan hiljakseen itsekseen miettiä. No tänään tulee subilta joku kiva komedia, niin menee tää ilta sen parissa sitten. :popcorn:

emiliaiselle tervetuloa! Ja onnea :flower:
 
Mullakin tuli eilen itku kun pelottaa onko vauva hengissäkään enää. Ja tuli jotenkin kauhea epävarmuus että osaanko mä tän homman ja mitä tuleman pitää. Mut tollaset ajatukset on varmaan ihan normaaleja varsinkin kun ensimmäistä odottaa.. Kunpa nyt kaikki olis hyvin siellä huomisessa neuvolassa. Harmittaa vähän kun aikaa on varattu niin vähän. Mulla se aika on 9:20 ja yhdellä tutulla kymmeneltä ja sama neuvolatäti siis. Ois niin paljon kaikkia asioita..

Mä meinaan kuolla näihin päänsärkyihin, ihan hirveää. Ei mulla ennen oo paljon koskaan särkenyt päätä, paitsi joskus teininä päivittäin.

Tervetuloa emiliainen, mä voisin liittyä tuohon ryhmään :) Tosin en oo vielä varma että poistanko ilmoituksen siitä että oon liittynyt kun ei läheskään kaikki mun fb-kaverit tiedä raskaudesta.

Ipanapiinalla on jo tosi iso maha, ja itellä ei paljoa mitään, höh. Meinasin jo hermoilla siitäkin että eikö lapsi kasva olleenkaan. Mutta eikö se niin mene että jos on mahaa reilusti ennestäänkin niin vauvamasu ei sieltä läskien seasta niin äkkiä tulee esiin..

LD + Pikkunen 14+6
 
Täällä selkäkivut osouttautuivat ennen aikaisiksi supistuksiksi ja lääkäri käski nyt vaan levätä. No sain muutenkin tänään sairaslomaa 2 viikkoa. Tosin polven takia, kun lumpio ei pysy paikallaan... Samaan lepoon siis monta asiaa. Kun supistusten ei kuulu kuulema olla kipeitä vielä tässä vaiheessa. En tosin edes tunnistanut supistuksiksi, kun ei sellaisia ennen ole ollut. Kohdunsuu oli onneksi kiinni. Ultrallakin kurkistettiin. Pikkuinen painoi 227 g! :heart:
 
Huh, eipä viikonloppu kyllä väsymystä helpottanut... Mitenköhän pitkään menee että rautalääkkeet alkaa nostaa hempparia..? Mie olen viikon nyt vetänyt obsidania 2x päivässä. Kahden viikon päästä on kontrolli, silloin pääsee mies ja poikakin kurkkaamaan vauvaa neuvolan ultralla ja kuulemaan sydänääniä, ihana neukkutäti oikein etsi sellaisen ajan että molemmat saan mukaan :heart:

Hieman yliväsy ja hormoonihuurut sekoittaa kyllä pään tehokkaasti... Lauantaiaamuna aloin itkeä hysteerisesti kun meillä ei ollut kurkkua leivän päälle aamulla, eikä mitään herkkuakaan mielipahaa helpottamassa :D :ashamed:

Jännä kyllä miten nuo vauvan liikkeet vaihtelee, välillä ei tunnu päiväkausiin kunnolla mitään, pieniä kutituksia vaan, ja sitten toisinaan muksii ihan kunnolla jo. Nyt möyrii parastaikaa, ihanaa :heart:

Tervetuloa emiliainen :wave:

Täällä myös maha on mallia jätti... Oon ihan pulassa kohta kun ei mahdu kunnolliset ulkovaatteet päälle, ja mie kuitenkin seisoa tönötän hoitolasten kanssa aikasta paljon ulkona. Miun vedenpitävä takki mahtuu just ja just kiinni enää, housut ei mahdu edes jalkaan... Kastun ja jäädyn kuoliaaksi kai. Tai jos ostan sellaisen sadeviitan mallia teltta ja mahdollisimman kirkaan värisen, ainakin meidät huomataan kun hoitolasten kanssa kävellään kylällä :D

Nyt koomailemaan hetkeksi kun poju katsoo muumeja...

Teto ja VekaraVäkkärä rv 16+2 :heart:
 
Moikka!

Ihanaa kun joillakin on jo kunnon liikkeitä/tuntemuksia! Mulla ei ole muuta kuin suoliston möyrynnät...
Pitää varmaan tänään kuunnella sydänäänet mielen rauhoittamiseksi. Viime raskaudessa olin kyllä paljon hysteerisempi. Nyt ottaa asiat miten ne tulee. Tosin viimeksi ei ollutkaan mitään todellisia oireita muusta kuin siitä, että kaikki on hyvin. Normaalia kuitenkin miettiä moisia!

Teto: Mikä sulla oli hemppa ennen kuurin aloittamista? Mulla oli viimeksi (viikko puoltoista sitten) 114 enkä ole vielä saanut aikaiseksi mennä apteekkiin. Pitäisi kyllä sillä kaadun sänkyyn jo ysiltä ja olen koko ajan väsynyt. Tänään otettiin uus koe, joten saa nähdä onko laskenut taas.

Yritän suunnitella uutta lastenhuonetta, mutta en saa sinnekään millään mahtumaan kaikkea. Vaikeaa kun huoneessa on vain yksi ehjä seinä (320cm) ja muilla on ovi, ovi ja ikkunat tai kiinteät vaatekaapit. Pitäisi sitten saada huoneeseen 250cm leveä divaaniosalla varustettu sohva, 160cm leveä irrallinen vaatekaappi sekä kaksi 135cm pitkää sänkyä. Vaikeaa kun ainoa kohta kaikille noille on sama helskutin seinä ja sen vieressä oleva oviseinä jossa pisin kohta on 190cm. Laita siinä sitten kalusteet kivasti ja toimivasti!!!
 
Terveisiä neuvolasta: Kaikki oli ok ja sydän sykki todella kuuluvasti ja syke oli 145.
Aamulla kyynelehdin suihkussa kun tajusin että pariin päivään ei ole ollut raskausoireita ja jännitti kamalasti mennä kuuntelemaan sydänääniä. Mutta ne kuului sitten hienosti. Ne navan seudun kutinat mulla on varmaan vaan kohdun kasvamisesta johtuvaa. Sydän äänet kun kuului tosi alhaalta.

Hemppa, verenpaine ja sokerit oli ok ja painoa on tullut 2kg ja jos saan ne pois, niin sitten on kaikki hyvin.
Enää ei tarvii syödä 2h välein, vaan voin olla jo aika normaalissa rytmissä. Helpottaa paljon elämää ja varmaan saan kohta painoa alas, kun ei tarvii kokoajan mussuttaa jotain. Eihän se tee hampaillekkaan hyvää.

Kummit: Meillä ei lapsi tule kuulumaan ev.lut seurakuntaan, joten kummeja ei tule.
Emme ole vielä edes miettineet loppuun kuuluuko lapsi vain rekisteriin vai tuleeko hänestä muslimi.

Huomenna poksahtaa jo 16 täyteen. Nyt on taas hetken aikaa helpottunut olo kun kuulin ne sydänäänet. Jaksan kk odottaa seuraavaa ultaa :D

Silvia ja Vilianna 15+6 :heart:
 
Aargh! Nää liitoskivut on jotain aivan kauheita, äsken kun aivastin, nin tuntui, että häpyluu suurin piirtein irtoaa :kieh: Karsee kolotus lantion luissa. Ja toinen Argh! Meillä lapset näki doplerin, ja kysyivät, että mikä se on. No mä selitin ja ne halusi tietysti kuunnella. Mäkin sitten hetken kuuntelin, ja nyt sain kehitettyä itselleni kauhuskenariot. Toisessa kohtaa kuulosti ihan normaalilta, ja kolme senttiä siitä kuulosti ihan oudolta, ihan kuin tuplasyke!! Apua. Olisko sekottunut omaan sykkeeseen sitten, mutta kuulosti niin oudolta, että heti rupesin ajattelemaan kaiken maailman sivuääniä. Ei noista laitteista ole kuulkaas kuin harmia näin maallikolle... =( Mä haluisin ultraan, miksi sinne on vielä niin pitkä aika.

Mindi: Koita olla murehtimatta itseäsi läkähdyksiin. Kyllähän nuo hormonit pistää sekasin meitä odottavia äitejä. Mä olin niiiiiiin stressaantunut edellisessä raskaudessa, että mä luulin hajoavani, että tiedän kyllä tuon tunteen. Vaan eipä se stressaamalla parane, jos jotakin on niin kyllä sitä ehtii murehtiin sitten kun on sen aika. Koita nauttia vaan! (ja heheh, paraskin puhuja, kun katsoo tuota edellistä kappaletta)

Ja kuulkaas, tästä mahasta. Mulla ei ollu ekassa raskaudessa kaksosistakaan näin iso maha tässä kohtaa! Nyt se on vaan niin löysä ja venynyt, että näkyy nopsaan... Varsinkin jos on eka vauva tulossa, niin ei kannata kyllä meikäläisen mahaan vertailla.... täältä mahasta kun on tulossa jo se neljäs lapsi =) Se on muutenkin niin yksilöllistä se mahan esiintulo, yhdeltä ystävältä kysyttiin 40+ viikolla, että jokos se potkii?? Niin oli pieni maha, ettei tosikaan ja ihan normikokoinen vauva syntyi.

Marr
Nyt sitten lepäilet oikein luvan kanssa, ennenaikaset supistukset ei ole kivoja... eikä tässä kohtaa tosiaan toivottuja, jos tekevät kipeää.

Teto
Mulle ei kanssa mene enää ulkohousut päälle, kauhulla odotan talvea....kun kuitenkin ois kiva tuon kuopuksen kanssa ulkoilla.

Emiliaiselle tervetuloa ja onnea!Mäkin voisin jossain kohti varmaan liittyä ryhmään. NYt ei moni vaan vielä tiedä odotuksesta, niin en vielä viitti.

Ipanapiina ja Ihmevaava 16+0
 
Pikaisesti vaan tulen käväsemään...

Kyllähän sulla Littledeathon jo ihan selvä pieni vauvamasukumpu:)

Te joilla hemoglobiini alhaalla kandee kokeilla nestemäistä Floradix rautavalmistetta. Mä oon kokeillut retaferit, obsidanit yms. ja mulle ne pistää mahan ihan sekaisin tai sitten se ei toimi ollenkaan. Ja kaikenlisäks siinä kestää ikuisuus ennen kun ne vaikuttaa (jos vaikuttaa). Oon nyt kaksi viikkoa käyttänyt tota nestemäistä ja oon melko varma, että hemppa on noussu, olo on ainakin tosi paljon virkeempi! Suosittelen kokeilemaan.

tunnen kohdunjo ihan selkeesti. Kun makaa ja tunnustelee mahaa niin sitä ei voi olla huomaamatta. Aika hyvän kokoinen se taitaa jo olla ja yläreunakin on jo melkein tuossa navan kohdalla.

Vauvan liikkeet tuntuu myös:heart: Istueltaan ja iltaisin tuntee parhaiten pieniä muljahduksia.

-miraci rv 16+3-
 

Yhteistyössä