Vesisynnytyksestä oli aiemmin puhetta tai joku epäili ettei sitä Suomessa juurikaan harrasteta. Mulla on semmonen käsitys, että Porvoossa se on mahdollista vielä tänä päivänä. Siellä on olemassa altaat avautumisvaiheeseen ja sit erilainen allas jossa on tarkotus mennä ihan loppuun asti. Voi toki olla että muistelen väärinkin, muttä näin oli ainakin vielä 1½v sitten kun käytiin synnärillä tutustumassa. Aasinsilta, olikos tässä pinossa muita Porvooseen synnyttämään menijöitä?
Kertis vai kesto? Silloin kun esikoista odotin, olin ihan varma et joo, me kestoillaan sit kunnolla alusta asti. Tilasin Kushiesin aio vaippoja (5kpl 75), ostin kuoria, imuja ja ompelin harsoja, kun joku sano että harsot on parhaita pikkuvauvalle. No joo. Ei se menny ihan niinku meinasin. En ollu ostanut kotiin ainuttakaan kertisvaippaa ennen sairaalaan lähtöä vaan edelleen olin sitä mieltä, että kestoillaan. Kummasti ajettiin telakalta kotiin smarketin kautta hakemaan pikku pamperseja.
Et ei menny niinku strömsössä. Mä ajattelin silloin, et haluan kestoilla ihan sen takia et noi vaipat kun ei maadu missään ajassa ja sitä jätettä syntyy NIIN paljon. Tyttö oli vaan semmonen tuhnuperä 2-3 kk alkuelämässään, et kun vaipan olin just vaihtanut niin ei edes pesuhuoneesta oltu päästy pois kun oli jo uus kurapieru vaipassa. Meillä ei varmaan se 20 harsovaippaa olis riittänyt edes yhdeksi päiväksi
Alettiin kyllä pottailee tytön kanssa sit jo hyvissä ajoin, reilun 5 kk ikäsenä kun suolen toiminta oli sellasta et tiesin miltä tissitykseltä kurahtaa sinapit vaippaan. Tulostakin tuli ihan alusta asti, vahingossa ja oikeen ajotuksen takia tietty. Täytyy kyllä sekin vielä kertoa, et tällä hetkellä meillä on sit pottakielto-vaihe (tänään tasan 1v 5kk ikää) menossa, ei suostu istumaan potalla juuri lainkaan. Heti jos en viihdytä ja istu vieressä karkaa ja pissaa kaaressa milloin mihinki. No joo, ohi aiheen..
Kestoilua aion IHAN oikeesti yrittää tarmokkaammin nyt tän kakkosen kanssa. Jos edes YHDEN vaipan päivässä pitäis kestona, siis yhden vaipan vaihtovälin. Ja kun mulla jäi käytännössä ne monien satojen eurojen kamat käyttämättä, kun laps kasvo niistä ulos. Nyt sit vielä tytön kanssa aion kestoilla sit harsoilla kun alkaa oikeesti kuivaks opettelu, luulisin et niihin ne sopii hyvin kun eihän noi kertikset tunnu märiltä vaikka niihin pissais kuinka paljo tahansa.
Liikkeistä mun piti vielä kertoilla. Mä taidan olla vissiin pisimmällä tässä pinossa kun mulla on laskettukin reilusti helmikuun puolella, siis 23. pvä. Mulla kyllä tuntuu liikkeitä jo, on tuntunut ainakin viikon aina iltasella kun käyn pitkäkseni. Nyt tänään on tuntunut pikku tönäsyjä pitkin päivää. :heart:
Mutta siis
siitä miltä ne liikkeet tuntuu ainakin aluks. Mä vertaisin niitä samaan tunteeseen joka tulee kun johonkin lihakseen tulee
elohiiri. Samalla tavalla napaseudulla tuntuu semmonen nykäsy. Ei tietenkään mitään elohiiren tapasta sarjatulta, mulla ainankin silmässä joskus nykii niin että oksat pois
vaan ihan yksittäisiä samalta tuntuvia nykäyksiä. Tajuukohan tästä nyt mitään..
No, eniveis.
Omaa napaa + muuta.
Maanantaina neuvola ja sieltä suoraan koko pesue autoon ja Tampereelle kylpylään ja vasta perjantaina kotiin. Ihanaa! :heart: Parasta päästä pois vähäks aikaa kotoa, mies on ihan tosi väsynyt koko ajan. Mä luulen et sillä on huono vaihe menossa ton colitiksen kanssa. Mitään se ei kyllä kerro ellei kysy ja sitkin vähättelee. Kyllähän mulla korvat sen verran toimii, että kuulen kun menee vessaan ettei kaikki ole ihan ok. Lääkitystä on vähennetty vähä aika sit ja jotenki luulen, et pitäis vaan palata takas 2+2 lääkitykseen. Tällä viikolla sillä koski mahaanki taas pitkästä aikaa. Enhän mä lääkäri ole, mut vaikuttaa kyllä yks yhteen ynnättynä että colitis vaivaa taas pahemmin :|
Mä taasen olen ollut ihan ekstra superreipas tällä viikolla, oon nimittäin maalannut lautoja kolmena päivänä ainakin 3 tuntia kerrallaan. Laiska töitään lukee
Kiva vaan kun itselläkin on semmonen olo, et on saanu oikeesti jotain hyvää aikaseks kun muuten en kyllä mitään tee vaikka päivät oonki kotona vaan. Ihme kyllä, ei oo edes supistellu yhtään. Tai tänään kyllä vähän meinas kun noukin pihalla omenoita, ehkä semmonen koukistelu jotenki laukasee ne. Ei kivuliaita.
Neuvolaan meen vähän pelonsekaisin tuntein kun "pelkään" et painoa on tullu nyt viime aikoina ehkä liikaakin. En nimittäin paljoo ole katsonut mitä syön. Tai no en o syöny mitään hirveitä määriä mut vaan just sitä mitä tekee mieli :O Lihistä ja lidlin pakastepizzoja, karjalanpiirakoita ja sillai. Mitkään salaatit yms ei oikein nappaa. Laitan mä kurkkua melkein joka aamu leivän päälle :lauhg:
No joo, nyt menee liikaa ajatuksen virran puolelle, nati nati vaan kaikille ja hyvää viikonloppua
teppana ja masuvauva 18+2