Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

heip, pikakysymys olisi, koitin selailla palstaa taaksepäin, mutten ainakaan löytänyt et asiasta olis puhuttu.. elikä siis tajusin että jonkunlainen syys-/talvitakki pitäis hankkia, kun nykyset ei kohta mene enää kiinni, mutta en haluis mitään kallista raskaustakkia ostaa yhden talven takia.. vinkkejä mistä sais kivoja kohtuuhintasia takkeja, mihin mahtuis kasvava masu?

Toinen kysymys olis, kun huomasin että aiemmin oli puhetta, että energiajuomat olis kiellettyjen listalla, mun neuvolasta saamassa lappusessa taas lukee, että niitä sais juoda 2-3 litraa päivässä?? Oon kyllä ollu nyt varmuuden vuoksi erossa, ihmettelin vaan onko eri ohjeistuksia asiasta..

Koitan paremmalla ajalla ehtiä kommentoida muiden juttuja ja kertoa vähän omaakin napaa :)

E 13+6
 
Hellou :)

Aquarakkuloista oli Tupunen kirjoitellut. Mä koklasin silloin niitä, en huomannut eroa hirveesti (tai en muista, että olisivat maailman avanneet), mutta ei niistä haittaakaan ollut. Jos uudestaan tarjoaisivat, antaisin laittaa.. Ei se i.d.-pisto tunnu missään :D

Hammaslääkäriin Marrr ja heti! :D Joo, kuulostaa siltä, että kannattais käydä. Ite en oo odotusaikana käynyt, enkä aiokkaan, ellei tule ongelmaa. Viimevuonna tehtiin niin tehohuolto :b
Ja Marrr kyseli vielä perhehuoneiden lukumäärästä, vesisynnytyksen mahdollisuudesta ja sitten sairaalassaoloajasta. Elikkä kandee käydä katsomassa oman synnytyssairaalan nettisivut. Sieltä saattaa löytyä perhehuoneiden lukumäärä. Mulla on sellainen käsitys, että niitä on normikoon sairaalassa 2 kappaletta. Isoimmissa sitten kai enemmän :) Vesisynnytys on vissiin harvinaisempaa Suomessa (Tupunen korjaa jos olen väärässä). Mutta en tiedä, että missä sairaaloissa on se mahdollisuus. Omassani ei ainakaan ole ja ammeeseenkin saa mennä vain jos kalvot eivät ole puhjenneet. Sairaalassaoloaika riippuu äidin ja vauvan voinnista jos kaikki on ok, niin ensisynnyttäjä on keskimäärin 3 täyttä vuorokautta sairaalassa. Nykyään jotkut pääsee jo aiemminkin kotiin, mutta se on yksilöllistä :)

Kike79 Hyvä, että istukkanäyte toimenpiteenä meni hyvin ja sait asiallista tietoa lääkäriltä & hoitajilta. Varmasti omat huolet ja murheet vähäsen ainakin helpottui :hug:

Pilleriina joo saatan olla väärässä siinä piuhojen katkaisussa. Meille vain gyne opetti luennoilla, että enään ei oikeastaan katkaista, vaan suljetaan klipseillä. Mene ja tiedä sitten kuinka yleistä tän gynen tieto on. :D

(.)
Huh!
Elikkäs mua on supistellut toooosi paljon (jatkuvasti, olin levossa tai rasituksessa). Soitin sitten aamulla neuvolan tädille, että pitääkö olla huolissaan, vai saako jatkaa normaalielämää. Supistukset ei oo kipeitä ollenkaan, enemmän paineentunnetta ja kohtu on kova. Neukkutäti sanoi, että soitan lääkärille ajan. Soitin ja pääsin heti tänään 14 jälkeen.
Lääkäri (nuori, mukava yhden lapsen äiti) ensin rupes kyselemään niistä mun rytmihäiriöistä ja hengenahdistuksesta. Oli faksannut mun silloin rv 12 tai 13 otetun sydänfilmin päivystävälle sisätautilääkärille ja mulla oli todettu oikea haarakatkos, joka ei ole vakavaa eikä siitä sen enempää. Kuitenkin tää naislääkäri haluaa nyt paneutua mun hengenahdistukseen ja sitten pitääkin huomenna mennä verikokeisiin (pelkää tulppaa keuhkoissa, joten otetaan Fidd), sit tekee lähetteen keuhkotautien polille keskussairaalaan. Antoi mulle myöskin astmaselvittelyjä varten Pef-puhallusjutskun ja reseptin Ventolinestä. Niillä puhallustestejä kaks viikkoa, viikko ilman lääkkeitä, viikko lääkkeiden kanssa. Se haluaa tottatotisesti nyt olla varma, ettei mun hengenahdistus oo vakavaa :D Ihana lääkäri :)
No, kohdunsuulla tilanne oli ok. Olis kirjoittanut mulle kuitenkin pidemmän saikun, jos olisin töissä. Nyt pitää huomenna viedä PLV ja sitten otti emättimestä bakt. viljelyn, että jos olis oireeton pissatulehdus tai emätintulehdus, joka aiheuttais supistelua.

Huoh! Olipa lääkäritäyteinen päivä mulla

GCS15 & Masukki rv 16+1
 
Moikka!

Hammaslääkäristä niin täällä ei ainakaan ole ilmaista tarkastusta, mutta nopeammin pääsee kuin muuten. Sinne saa muuten mennä vielä 6kk sisällä synnytyksestä "jonottamatta"! Unohdin viime raskaudessa ja soitin kun oli mennyt jo 8kk niin täti kertoi et tuo 6kk on raja. Itsellä tehty nyt tarkastus ja synnytyksen jälkeen soittelen viisureiden poistoihin ajat.

Syystakki... Mä ostin nyt HM:ltä kokoa isomman fleecetakin jota ulkoillessa voi aika pitkälle käyttää toppaliivillä tai ilman. Viimeks tosiaan ostin Didricsonin pidemmän mallisen ulkoilutakin ja se meni melkein loppuun saakka. Malli oli semmonen hieman a-linjainen. Joka toimi myös normikokoisessa villakangastakissa aika pitkälle.

Pakko sen verran kommentoida noihin säärikarva ym. hommiin et mä olen kyllä aika tarkka... No joskus sänki rehottaa mutta kesällä ei ainakaan koskaan! Naureskelin vaan tätä asiaa miettien samalla sitä kun mulla viime raskaudessa aika pian mahan kunnolla kasvaessa alkoi olla hankalaa edes kengännauhojen solmiminen niin eipä tule enää siinä vaiheessa sheivaukset mieleen... Miestä piti huudella aina auttamaan niiden nauhojenkin kanssa niin olishan siinä ollut sille puuhaa :whistle:. Muutenkin tää tuntuu tulevan paljon aiemmin esille eli veikkaan et loppuvuodesta alkaa olla aika villahousufiilis ;)
 
empompii kiitos, siis mustahan ei tosikkoa saa tekemälläkään,itselle pitää myös osata nauraa ja joku ois varmaan suutahtanutkin sun heitosta . en mä kylläkään, huumorin kukka on kaunein k
kukka :LOL:

hammaslääkäristätulinpa tuossa kotiin, eikä mitään paikattavaa löytäneet :D mutta vihloi ja särkee hiukan. no, veikkasi että oon puraissut jotain liian kovaa, tai sitten viisurit tekee tuloaan. JA raskaus kuulema saattaa laittaa viisurit matkalle... no onpa kiva, en sit sitä halua alkaa seuraavaks operoitattamaan... tai miten sen sit kirjoittais... no lienee kaikki ton tajus.
Suuhygienistille on kyllä kuukauden päästä aika varattu, saa sillä hiomakoneellaan ton hammaskiven poistaa, ja muutenkin tarkistaa mikä tilanne on. Mä kyllä oon yrittäny hampaista huolta pitää, pesen aamuin ja illoin, ja käytän purkkaakin, limsoja en juo kun joskus ja jouluna... ja vettä vetelen janooni.... Reikiä on vuosien varrella ollu ja ihan riittäis jo poraukset ja paikkaukset... Mutta pari vuotta taitaa olla jo vierähtäny edellisestä käynnistä, et hiukan tarttis kehittyä tossakin asiassa, papassakin tulee se kerta vuoteen-puoleentoista käytyä ni miksei hyvä ihme se hammaslääkäri tulis kans muistettua??? kun ei ni ei...

mut nyt ulos lasten ja koiran kanssa, ihana aurinkoinen alkuilta :)
 
Sadepäivää! Kastuttiin urakalla pari kertaa tänään hoitolasten kanssa, vaan onneksi sadevaatteet on keksitty :) Huomenna tuleekin varahoitolapsi jota en olekaan ennen tavannut...

Sokerirasituksessa ei tainnut olla mitään hälyyttävää, lupasivat eilen iltapäivällä soittaa neuvolasta jos arvoissa häikkää, mutta ei ole soitooa kuulunut, hyvä niin :)

Hienoa että GCS15 tutkivat nyt kunnolla syyn supisteluihin ja muihinkin oireisiin!

Ja hyvä että Kike79 on koitos ohi nyt! Koita nauttia nyt raskaudesta, ja uskoa että kaikki on hyvin! Jaksuja tulosten odotteluun :hug:

Mie kävin hammaslääkärissä alkuraskaudessa, reiän alkuja oli mutta niille ei tehdä mitään. Raskauden jälkeen pitäisi käydä ottamassa röntgenit, ei kyllä yhtään nappaisi, inhoan hammaslääkäriä... Ja meillä ei kyllä ollut ilmainen käynti...

Mie rakastan perhepetiä, meillä on molemmat nukkuneet vieressä, ja kun tyttö kuoli, niin poika tuli uudestaan viereen nukkumaan, kaikilla oli orpo ja yksinäinen olo. Yösyötöt vauvan kanssa on niiiiiin helppoja kun voi itse levätä samalla. Meillä kun esikko syntyi, niin hän oli sairaalassa siinä vauvansängyssä vieressä, niin kumpikaan ei osannut nukahtaa, tuijoteltiin vaan toisiamme ja sitten nostin vauvan viereen, ja kyllä tuli heti parempi olla, niin oli meille luonnollista :heart: Meidän sänky on niin iso, että silloin kun oli kaksi pientä lasta, niin mahdutiin hyvin koko perhe siihen nukkumaan. Toki poika osaa jo omassaankin nukkua (6v.), mutta saa myös tulla viereen.

Mie voisin koittaa ihan ilokaasulla synnyttää, molemmissa olen kyllä saanut kohdunkaulan puudutteenkin, mutta tytön synnytyksessä se ei vaikuttanut... Nopeat ja rajut on ollut synnytykset. Toivottavasti tämäkin on nopea, ja miullahan on supistukset tuntunut kipeiltä vasta kun mooonta senttiä ollut kohdunsuu auki, tytöltä olin 7cm auki ja sanoin lääkärille ettei tää vielä paljoa koske, pian alkoi kyllä koskemaan :D Tätä vauvaa tietysti synnytän pari vuorokautta ja pyydän kaikki mahdolliset puudutteet...

Huoh, kuluispa syksy nopeasti, jouluihmisenä odotan jo kiihkeästi marras-joulukuuta :D En tykkää tästä synkästä märästä harmaasta syksystä yhtään. Kipakoita pakkasaamuja tänne, kiitos! Raskauskin olisi sitten jo aika pitkällä :)

Teto ja Vekaraväkkärä rv 15+4 :heart:
 
Heipsistä!
Meillä ollut vähän erilainen viikkon. Mies lähti viikoksi kertausharjoituksiin ja itse tulin sitten lasten kanssa mun vanhempien luo kun tuntui jotenkin kurjalta olla yksin kotona. Joka päivä ollaan sitten puuhattu jotain ja tietokoneella en ole juurikaan istunut.

Perhepedistä
Itse olin ennen esikon syntymää sitä mieltä että lapsi nukkuu alusta asti omassa sängyssään ja vieläpä omassa huoneessaan, mutta kun synnäriltä kotiuduttiin, raahasin pinniksen sänkymme viereen. Syöttöjen ajaksi otin typyn aina kainaloon meidän sänkyymme ja siirsin sitten takaisin omaan sänkyynsä, mikäli en itse saatunut nukahtamaan. Tyttö lopetti yösyömiset jo ennen puolen vuoden ikää ja silloin siirtyi nukkumaan täysin omaan sänkyynsä. Kakkonen taas oli niin huono nukkumaan ja heräiliä kymmeniä kertoja yössä, uoden ikäiseksi saakka, joten nukkui paljon vieressämme. Koko ajan kuitenkin yritimme siirtää omaan sänkyyn. Eli kunnon perhepetiä meillä ei ole ollut, mutta aina silloin tällöin joku pikkuinen kuitenkin vierestä löytyy.

itse nukun todella huonosti kun lapsi on vieressä ja kyllähän se vähän parisuhdettakin haittaa kun on ehkäisy jatkuvasti välissä! ;)

Sterilisaatiosta Itse en näin isoa päätöstä halua omalle kohdalleni, mutta olen kuitenkin sanonut että mies voi halutessaan laittaa "piuhat poikki". Miehellehän tuo on tosiaan aika helppo toimenpide ja tehdään ihan päiväkirurgisena.

Synnytyksistä ja kivunlievityksistä Mulla oli esikkoa odottaessa lähes hysteerinen kammo synnytystä kohtaa. Ajattelin sen olevan vähintäänkin jotain teurastukseen verrattavaa. :xmas:
Kuitenkin olen sitä mieltä että sitä on turha kauheasti etukäteen pelätä, eikä varsinkaan kannata mitään suunnitelmia lyödä lukkoon sillä useinhan kaikki menee juuri päinvastoin kuin on suunnitellut. Mulla molemmat synnytykset sujuneet oikein hyvin ja kaikki kammot kadonneet! Mielestäni aivan ihana kokemus!

Ensimmäisessä synnytyksessä kivunlievityksenä oli ensin kaurapussit ja ilokaasu. Sitten kun olo alkoi käydä tuskaiseksi, sain epiduraalin, joka vei kaikki kivut pois. Tosin sitten veti muutoin sängyn pohjalle. Epiduraalin laitto oli minulla koko synnytyksen kamalin juttu! :D

Toisessa synnytyksessä menin koko ajan ilokaasun voimalla. Kohdunkaulanpuudutteen sain jossain vaiheessa ja sillä ei ollut mitään vaikutusta. Myös spinaalin laittoivat, mutta meni sekin väärään kohtaan, joten ei auttanut ollenkaan. Sen jälkeen sanoin että uutta yritystä en halua enää, vaan sinnittelen sen ilokaasun kanssa ja sillä pärjättiin hyvin loppuun asti. Ponnistusvaiheen alkaessa meinasi iskeä paniikki kun kätilö otti ilokaasun multa pois ja sanoi ettei sitä enää tarvita! :D

Kolmannen synnytyksen suhteen ei ole mitään toiveita. Avoimin mielin mennään ja katsotaan mitä tilanne sitten vaatii vai vaatiiko mitään!

marrr Itse kävin kakkosta odottaessa hammaslääkärillä vielä 37 viikolla. tuoli vaan jätettiin enemmän pystyasentoon ettei alkanut huippaamaan, kun tuossa vaiheessa vauveli painaa jo sisuskalujakin. Viisureita ei kai mielellään odotuksen aikana poisteta, mutta varmaan jos oikein kovat kivut tulee ja hammas vaivaa niin sitten varmaan poistavat. Miehelläni ei ainakaan kuvattu viisureita ennen poistoa. Kai sekin riippuu tilanteesta? Itsellä yläviisurit kasvavat vinoon ja ne tarvii kuvata ennen poistoa.

Vatsan toiminnasta Täällä vatsa toimii vaihtelevasti. Välillä on ihan ummessa ja voi mennä päiviä ettei vatsa toimi. sitten välillä voi olla kupu ihan sekaisin... varsinkin jos on paljon oksennellut, syöty ruoka vetää usein vatsan ihan sekaisin. Kai pötsi jotenkin ärjyy siitä oksentamisesta niin että sen jälkeen syöty sapuska saa vatsan käymään?

kike79 Hyvä että kaikki meni hyvin ja nyt on sekin koitos takana päin. Onneksi tuloksetkin tulovat nopeasti! =)

Suppareista Täälläkin on jo harkkasupparit kuvioissa. Ei satu, mutta ei nyt mukavaltakaan tunnu. Kuin joku tuolla sisällä rutistaisi kohtua rusinaksi. :D

Nyt saunaan lasten kanssa! :wave:

Liro ja papunen 13+3
 
hammaslääkärissä kävin just viime viikolla tarkastuksessa (olin jonottanut kunnalliseen 9 kk..)..kaksi reikää löytyi, paikkaus olisi sitten vasta marraskuussa kun hammaslääkäri kuuli että oon raskaana..onkohan se jotenkin turvallisempaa puuduttaa ja paikata vasta silloin? Täällä meidän kunnassa ei ainakaan raskaana oleville ole mitään erikoiskohtelua..ennen pääsi helpommin tarkastukseen mutta nyt pitää kuulemma neuvolan kautta keskustella että pääsisikö ees suuhygienistin paikkeille...

Synnytys Mulle annettiin molemmissa synnytyksissä spinaalipuudutus ja molemmissa sen vaikutus on loppunut ennen itse actionia...eli pahimmat supistukset ja synnytys on koettu kaksi kertaa luomusti..eka kerta oli ihan hirveä, ponnistusvaihekin kesti 1,5 tuntia..toinen meni sitten vähän helpommin, viidessä minuutissa tyttö ponnistettu ulos..=) En kokenut tuota "luomusynnytystä" niin ihanana kokemuksena, että haluaisin sitä vapaaehtoisesti, joten tällä kertaa haluaisin kokeilla vaikka epiduraalia, jospa se kestäisi loppuun saakka..Ilokaasusta ei oo mulle ollut mitään hyötyä..se on jännä miten se kipu loppuu samantien kun lapsi on syntynyt, vaikka synnyttäessä tuntuu että kuolemahan tässä tulee..:)

Milloin muuten aiotte töissä kertoa raskaudesta? Mä olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla tämän vuoden loppuun asti ja nyt oon tämän viikon kerännyt rohkeutta soittaakseni etten ihan hetkeen oo töihin palaamassa..tänään jo soitinkin mut pomo ei ollutkaan paikalla..joten huomenna uus yritys..Tiedän että kovasti odottavat mua takaisin töihin..mitenköhän reagoivat..PELOTTAA..

Meidän molemmat muksut ovat olleet enterorokossa, eihän se ole raskaana olevalle vaarallinen? Ainakin siinä uskossa oon ollut...

muikkunuu79 & asukki 17+0
 
Hammaslääkäristä: Mulla on tarkastusaika tän kuun lopussa ja saa samalla katsoa mikä ton lohjenneen hampaan tila o. Olen sen hammaslääkärin joutunut perumaan monta kertaa ku tämä pahoinvointi ei helpota.

Perhepeti: ei taida olla meidän juttu koska molemmat pyörimme todella paljon unissamme.

Voi ku alkais tuntemaan potkuja, niin tietäisi taas että kaikki on mahassa ok.


Silvia ja Vilianna 15+1
 
Enpä ole pitkään aikaan mitään kirjoittanut. Mutta osallistumpa näihin uusimpiin keskustelunaiheisiin nyt tässä aikani kuluksi.

Hammaslääkärissä olisi varmasti syytä käydä, jos vaan saisi aikaiseksi. Koetan ottaa yhteyttä lääkäriin ja varailla aikaa. Tai sitten jää varaamatta.

Perhepetiä ei meille voi tulla. Meillä on tosi pieni parisänky, tuollainen 120 cm runkopatja, johon hädintuskin mahdutaan edes kahdestaan nukkumaan (varsinkin kun minä nukun aina hirveän leveästi ja liikun paljon). Kun vauva syntyy niin sen on vaan nukuttava omassa sängyssään, oli tilanne mikä hyvänsä. Tämä meidän parisänky on vaan liian ahdas ja varmasti kaikkea muuta kuin turvallinen.

Kivunlievityksestä
olen saattanut aiemminkin sanoa joskus mutta sanotaan uudestaan: en pelkää synnytystä (joka on minulle siis ensimmäinen) hiukkaakaan, vaan odotan sitä innolla. En halua mitään puudutuksia, ellei tule joku ihan pakkotilanne tyyliin oman kropan hallinta menee kokonaan pois tai jotain. Mieluiten synnyttäisin aivan täysin luomusti. En pelkää kipua. Minulla on aina ollut korkea kipukynnys, koska olen elämäni aikana telonut itseäni paljon, myös sairaalakuntoon. Kipu on vain kipua, ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä. Ainoa mikä ehkä pelottaa, on että jos lapselle sattuu jotakin pahaa synnytyksessä. Minua kiinnostaa vaan se, miten lapsi pärjäilee. Sama se mitä itselleni tapahtuu, tuskin kuitenkaan henkeäni siellä tulen heittämään.

13+5 nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Emily83 Siis hääääh? Mä en kyllä mitenkään voi uskoa että sais juoda energiajuomaa 2-3 litraa päivässä! Pakko olla joku painovirhe.. kai. Tai ainakin mulle sanottiin neuvolassa että ei mielellään ollenkaan. Ja energiajuomapullon kyljessähän lukee kans ettei suositella raskaana oleville. Ja muutenkin niitä sais juoda max. 2 plo (1 litra) päivässä. kahviakaan ei sais juoda (neuvolan mukaan) kuin 3 kuppia päivässä niin miten energiajuomaa sitten.. Mä en tajua.

Mulla tulee koko ajan suuhun kauheeta mädän makua ja se jotenkin haisee/maistuu nenässä asti, hankala selittää. Pelottaa että siellä on joku tulehdus ja se menee vauvaan :( Mut tosiaan viime pe kävin hammaslääkärissä ja ei ne voi mitään tehdä. tai ainakaan sen hammaslääkärin mukaan ei voi.
Mulla on viisaudenhampaat tulleet ja menneet. Ne on kyllä tosi kipeät siinä vaiheessa kun ne kasvaa. Aina välillä kasvavat ja sitten lopettavat kasvun. Ylhäältä ne vaan poistettiin normaalisti ja alhaalta leikattiin. Saakohan muuten hammasta poistattaa raskausaikana?

Huhhuh kun väsyttää vaikka kellonympäryksen nukuin. nyt nukkumaan ja aamuvuoroon huomenna,,

LD + Pikkunen 14+1
 
Yövuorot ois taas takana, jospa sitä hetken kerkeis kirjoitellakin jotain, eikä vain lukea teidän juttuja. :)

Pävähoidosta olitte puhuneet paaaljon! :D
Minä en millään hennois viedä alle 2 vuotiasta lasta hoitoon. Mielestäni sen ikäisen paikka ois vielä olla kotona. Saas nyt kuiteskin sitten nähdä kuinka tämän tulevan lapsen kanssa menetellään.. Toivoisin, että toinen meistä voisi olla ainakin siihen asti kotona, kun lapsi 2v täyttää.
Esikoinen meni päiväkotiin 2v8kk ikäisenä ja oli siellä osa-aikaisesti, kun mun ja miehen työvuorot meni niin, että ei tarvinu 5 pvää viikossa pitää.
Kuopukselta palasin töihin, kun kuopus oli 9kk ikäinen. Tein vaan osa-aikaisesti yövuoroa ja minulla oli suunnaton onni yövuoroissa, kun sain ottaa lapseni töihin yöksi mukaan siihen asti kun kuopus täytti 1v. Imetyksen kannalta tuo oli loistojuttu! Sen jälkeen ex-anoppini hoiti lasta yön ajan ja aamulla kun pääsin töistä niin hain kuopuksen anopilta kotiin. Nukuin sitten itse silloin kun kuopus nukkui päiväunia. Raskastahan tuo joskus oli, mutta olin hyvin onnellinen kuin lasta ei vieraalle tarvinut hoitoon laittaa. Miehestä, kun ei mitään apua ollut lasten hoidossa niin oli ihan mahtavaa, että anoppi oli/ on niin ihanan ihminen. :)
Sitten kun vaihdoin työpaikkaa nini tein sijaisena hommia ja ex-anoppi erosta huolimatta auttoi lasten hoidon kanssa. Joten vasta kun työt muuttu säännölliseksi niin laitoin kuopuksen vuoropäiväkotiin. Elikkäs 3 vuotiaana.

Olen ajattellut, että kuopus voisi käydä päiväkodissa 2 päivänä viikossa sitten kun vauva syntyy. Meidän päiväkodissa lapsi saa olla 9-15 välisen ajan hoidossa jos vanhemmalla on vapaa päivä. Itse en henno lasta vapaapäivinä hoitoon laittaa, koska lapsikin tarvitsee vapaapäivänsä.
Mutta äitiyslomalla ollessa olen tosiaan ajtellut, että hoidossa käynti ei lapselle pahasta olisi sillä hän on silloin jo 4 v ja meidän ttuttavapiirissä ei ole oikein yhtään kaveria muuten pojalle.
Toki katson sitten mille tilanne näyttää ja jos perhekerhot ja liikuntakerho riittää lapselle virikkeeks niin sitten hoito saa jäädä.

Virikehoidon moni tyrmäsi aika tylysti. Minä en niin ehdoton kyllä sen kanssa olisi. On kuiteskin tapauksia jossa virikehoito todella on lapselle parhaaksi. mm. lastesuojelulliset syyt.
Ja käsittääkseni virikehoidolla ei kyllä tarkoiteta sitä, että vanhemmat pitäisivät lastaan hoidossa 5 päivänä viikossa 10 tuntia per päivä ja itse lojuisivat kotona...:whistle:
Mutta siitä kun olen ollut päiväkodissa töissä on jo useampi vuosi, että voihan olla että ajat muuttuu.
Päiväkotia mielestäni pidetään turhan pahana paikkana lapselle ja pphoitoa ylistetään. Ennen itsekkin ajattelin niin... mutta kun seurasin läheltä yhden pphoitajan hoitotyyliä niin käsitykseni muuttui. Tein valituksen hänen toimistaan, sillä hän pakko syötti lapsia niin , että he itkivät ja sitten haukkui heitä itkupilliks jne. Lapset eivät saaneet istua sohvalla ja varsinkin poika lapsille hän oli hyvin tyly ja kovakourainen.
Tiedän, että tuo oli harmittava poikkeus tapaus alalla ja yleensä pphoitajat tekevät työtä täydestä sydämestään ja välittävät aidosti lapsista. Mutta jotenkin silloin aloin ajatella, että päiväkoti ei todellakaan ole niin paha paikka kuin sanotaan. Ainakin siellä on monta silmäparia vahtimassa toimintaa...

Muuten mun puolesta jokainen saa tehdä hoidon kannalta miten parhaaks näkee ja mikä parhaalta tuntuu. :)

Oiih, mun pitää luovuttaa kone miehelle, joten moneen asiaan jää nyt vastaamatta. :/
Palailen huomenna asiaan! :wave:

Tiitulipiituli 16+2 :heart:
 
Taas kun pääsi loppuun, niin jo unohtu nimimerkit ja kommentoitavat asiat, pitäisi panna jonnekin lapulle :)

Ainakin Marr oli mietiskellyt hammashoitoa. Muista paikkakunnista ei niinkään tietoa, mutta Jyväskylässä ei ilmaista käyntiä enää ole, mutta lämpimästi suositellaan että raskauden aikana kävisi tarkastuksessa (täällä kai pääsääntöisesti raskaana oleva menee ensin suuhygienistille tarkastukseen). Tarkastus suositeltava, kun syljen koostumus muuttuu, ja hoitamattomat tulehdukset yms. voi aiheuttaa jopa komplikaatioita.

Perhehuoneista oli kanssa puhe, harmi kyllä niitä ei joka sairaalasta löydy :( Ainakin Jyväskylästä ne on remontin yhteydessä lakkautettu. Pääosin kahden hengen huoneissa ollaan täällä. Ja täällä käytäntö on, että sairaalassa ollaan synnytyspäivä, seuraava ja sitä seuraavana on vauvan lääkärintarkastus ja jos kaikki äidillä ja vauvalla ok niin pääsee kotiin. Aiemminkin saa lähteä jos ei estettä ole, mutta vauva pitää käyttää tarkastuksessa uudelleen kotiutumisen jälkeen.

Ammettakaan ei joka paikasta löydy, sekin Jyväskylästä remontin yhteydessä vietiin.. Suomessa ei vesisynnytyksiä taideta harrastaa, mutta avautumisvaiheessa voi ammeessa köllötellä jos vedet ei ole mennyt ja muutenkin kaikki ok.

GCS15, hyvä että tutkivat kunnolla :) Tietääpähän ainakin, ettei ole mitään vikana. Vaikka paljon ylimääräistä puuhaa taitaa aiheuttaakin..

Kike79, hyvä että koitos takana ja kaikki meni hyvin. Nyt vain koitat nauttia tästä hetkestä ja tulokset tulevat aikanaan. Pidetään sormet ja varpaat ristissä että kaikki on hyvin! Onneksi oli mukavaa henkilökuntaa sinulla :)

Karvoituksesta kuulkaas, onko joukossa epilaattorin käyttäjiä? Olettekos raskausaikana epiloineet? Siinä ohjevihkosessahan sanotaan jotakin alentuneesta ihon immuniteetista ja raskaudesta eikä mitenkään suositella. Mutta onko käyttökokemuksia raskauden aikana, onko mitenkään vaikuttanut?

tupunen ja rymy 15+3 (meni jo seuraavan päivän puolelle, nyt nukkumaan..)
 
Virikehoidon moni tyrmäsi aika tylysti. Minä en niin ehdoton kyllä sen kanssa olisi. On kuiteskin tapauksia jossa virikehoito todella on lapselle parhaaksi. mm. lastesuojelulliset syyt.
Ja käsittääkseni virikehoidolla ei kyllä tarkoiteta sitä, että vanhemmat pitäisivät lastaan hoidossa 5 päivänä viikossa 10 tuntia per päivä ja itse lojuisivat kotona...:whistle:
:
Lastensuojelu on asia erikseen. Silloin meille tulee ilmoitus että tälläinen ja tälläinen lapsi on tulossa ylipaikalle. Jä näillä perheillä on tiukka hoitoaika.

Kyllä nää nykyajan virikelapset tuppaa olemaan, niitä jotka isä tuo ja hakee. Meille tulee mitä mielenkiintoisempia selityksiä siitä miksi lapsi tarvii ainakin 8h hoitoa. Eilen just kuuntelimme parhaimpia. En voi niitä täällä kertoa. Mutta kyllä välillä miettii että mitähän vanhempien päässä liikkuu :D

pph:sta
siinä on pienelle etuna pieni ryhmä. Kyllähän ne päiväkodissakin osaa näköjään teipata lapsia kiinni (miten lie päättynyt se juttu). Tosin koskaan ei voi tietää millainen se pph lapsille on. Vaikka tein pph:n parissa töitä ja näin mitä hankalimpia vanhempia ja pari surkeaa hoitajaa, olen itse suunnitellut sitä työtä muutamiksi vuosiksi. Palkka ei tuu päätä huimaamaan, mutta ei tarvii omaa silloin viedä päiväkotiin. Saisin päiväkodissa parempaa palkkaa ja jäisi vielä ph maksunkin jälkeen enemmän rahaa.
 
Synnytys meni minulla hyvin. Pelkäsin kovasti etukäteen, mutta en enää siinä tilanteessa. Kivunlievityksenä toimi hyvin epiduraali, enkä tuntenut ponnistaessa kipua vaan paineentunteen ja supistukset. Minäkin sain siitä kovan horkan ja verenpaineet laskivat, jonka vuoksi joutuivat lääkkeillä nostamaan painetta. Mitään muuta kipulääkettä minulle ei tarjottu, vaikka menin asenteella minulle kaikki lääkkeet mitä vaan on saatavilla. Minulle jäi hyvä mieli ja uudelleen synnyttämään lähden luottavaisemmin mielin. En vain pitänyt siitä tunteesta olla kaikkien silmienalla "alastomana"!

Perhepedissä meillä nukutaan nykyään. Tyttö siirtyi meidän väliimme n. 1/2 vuoden ikäisenä, koska nukkui niin levottomasti. Minun yöuni parani huomattavasti tämän ratkaisun jälkeen. Sitä ennen meillä oli pinnasängystä laita pois ja sänky minun vieressäni. Toimi hyvin siihen asti kunnes neiti päätti lähteä kunnolla liikkumaan. Pitäisi kai alkaa opettamaan esikoinen hyvissä ajoin omaan sänkyyn kun ei meidän sänkyyn enää vauva mahtuisi. Mies haluaisi jatkaa perhepedissä ja on ehdottanut toisen 180cm sängyn ostamista jatkoksi :D

Päivähoidosta on ollut kovasti puhetta. Itse lähdin osa-aikaisena töihin tytön ollessa noin vuoden. Meillä ei tarvnnut viedä päivähoitoon kun mummo oli halukas hoitamaan. Olisin jäänyt vielä kotiin jos mummo ei olisi halunnut hoitaa. Nyt 2-vuotiaana käy muutaman päivän viikossa perhepäivähoitajalla, jotta näkisi toisia lapsia. Tällä kylällä kun ei ole samanikäisiä lapsia, eikä mitään kerhoja alle 3-vuotiaille. Jään lomalle vuoden vaihteessa ja samalla tyttö jää pois hoidosta. Ehkä ensi vuonna pääsemme jo johonkin kerhoihin ja saisi sieltä tarvittavat virikkeet. Niin ja mummohan minulla on vieressä hyvänä apuna jos hoitopaikkaa tarvitsen. Tällä hetkellä aion olla kotona sinne 3-vuoteen asti mikäli oma pää vain kestää. Ymmärrän kaikkien tekevän niin kuin parhaaksi näkee.

Päänsärkyä täälläkin usein. Ennen minulla ei ole särkenyt päätä juuri koskaan. Nyt sitä on usemman kerran viikossa. Verenpaineet normaalit, joten ei voi johtua siitäkään. Niskat voi olla kyllä jumissa, mutta on ne olleet ennenkin, eikä tämmöistä jomotusta päässä ole ollut.

Kauhean pitkä teksti tuli... omaan napaan ei uutta. Liikkeet tuntuu selvästi päivittäin, ihanaa :heart:

Peppioliina rv 17+6
 
Heippa tytöt,

Vieläkin kaikuu muutaman nimimerkin kommentit korvissa ikävään sävyyn. Ehkä syynä tosiaan on se että seuraavat lastenhoitoa läheltä ja näkevät ikäviä tapauksia joita tänä päivä on ja paljon. On paljon rikkinäisiä perheitä, masentuneita äitejä ja muutenkin voidaan yleisesti huonommin perheissä kuin aikaisemmin (ei yleistys!!!). SILTI en jaksa lukea päivästä toiseen pienten lasten vanhempien haukkumista, eikö jo jokainen voisi ymmärtää että omat faktat ja uskomukset ei aina ole toisille niitä ainoita ja oikeita. Kukaan ei täysin tiedä kenenkään kotitilannetta, uskon suuresti että vanhemmat mielellään valehtelee eri syitä kuin haluavat "vieraille" kertoilla omia ongelmiensa syitä, mielestäni tämä pitää ymmärtää ja hyväksyä. Itse voi sanoa että ilman muuta käyn kaupassa ennen kuin haen lapseni tarhasta, tätä en millään tapaa peittele enkä väitä tapaani parhaaksi. En halua viedä pientä lastani heti tarhapäivän päätteeksi Prisman jonoihin vaan kotiin leikkimään ja viettämään laatuaikaa perheen kanssa! Antakaa anteeksi, mutta tätä en peittele millään tapaa!! Meillä ei ainakaan pph ole sanonut että kaupassa käynti lapsen ollessa hoidossa on kiellettyä! :) Muista mielipiteistäni olen tiukkaan sävyyn kertonutkin jo aikaisemmin, ihmettelen vain edelleen kuinka tämä asia näyttää alalla työskenteviltä saavan kommentteja jotka tuomitsevat muiden ratkaisut ja tietävät kuinka asiat kuuluisi tehdä. Mielestäni jos maksaa kunnalle päivähoidosta, jokainen saa pitää lastaan sääntöjen puitteissa muiden lasten kanssa, vaikka makaisi kotona yksin rentoutuen. Jokainen tyylillänsä, tyylejä on monia. Ja nuo yleistykset hirvityksistä kuten teippailuista jne ne ovat isoja ja hirveitä asioita mutta nämä tulevat julkisuuten vain sen takia koska se ei ole niin yleistä. Toki hoidossa työskentelevät näkevät usein hirvityksiä ja suuria selittelijöitä, mutta tämä on kuin kätilön työ; silloin tietää synnytyksen kaikki hirveydet ja pelkää entistä enemmän!

A 15+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa!!!
En ole kertakaikkiaan kerennyt koneelle ja olen kipeänäkin ollut niin olen ollut sivistyksen ulkopuolella :)

Mistäs täällä ollaan puhuttu....
tupakointi ja alkoholi itse olen polttanut ennen jokaista raskautta ja lopettanut viim.viikolla 6 koska pahoinvointi on vienyt vierotusoireet mennessään:x kuopuksen odotusaikana oli sama mutta aloitin uudestaan puolenvälin jälkeen: / Isäni kuoli yllättäen ja olin niin tavattovan ahdistunut etten voinut muuta. Ja siitä tunnen syyllisyyttä lopun ikääni:'( Kuopuksella on joitakin allergioita mutta muuten ihan normi lapsi mutta olen sitä mieltä että minä olen nuo allergiat hänelle aiheuttanut :( Nyt oli ajatuksena että josko pääsis kokonaan tupakasta pois kun aikaisemmin olen aina imetyksen päätyttyä aloittanut uudestaan. Toiveissa olisi muutenkin pitkä imetys kun aikaisemmin ei ole tullut imetettyä kuin max.4kk ja sekin osa-aikasena.
Mitä alkoholiin tulee niin mun mielestä järjen käyttö on sallittua. Se on vähän eri asia juoda kirkasta viinaa shotillinen kuin ottaa lasi punaviiniä ruoan kanssa. Vaikka kerran viikossa,itselläni ei tee mieli mitään,normaalistikkin juon pelkkää kaljaa. Kuopuksen odotusaikana join alkoholittomia siidereitä,mielestäni maku ei juurikaan poikennut normista.

kike Paljon voimia odotukseen:hug: Itselläni kävi samoin kuopuksen odotusaikana,en muista riskilukua mutta niskaturvotus taisi olla jotain 4,5 luokkaa:( Menin sitten lapsivesipunktioon jossa selvisi että terve lapsi on tulossa. Tuosta punktiostahan saa 100% varmuudella sukupuolen selville;) Me ei miehen kanssa kuitenkaa silloin haluttu sitä saada selville. Tässä raskaudessa en juuri tuon syyn takia mennyt seulaan koska luulen että sieltä olisi taas tullut ´vikatulos´ja sitten saisi olla henki kurkussa. Niin moni kuitenkin saa kohonneen riskiluvun jo pelkän iän tai niskaturvotuksen perusteella.

ON Kävin neuvolalääkärissä pari viikkoa sitten. Kaikki muuten ok paitsi hemoglobiini oli 96!!!!:O Lääkäri määräsi minut kuun loppuun asti saikulle että saan ensinääkin diabetekseni kuntoon ja sitten nuo hb arvot. Ei ihme että on vähän väsyttänyt :) Sydänääniä etsittiin mielestäni tooosi kauan ja olin jo sydän kurkussa kunnes sitten kuului iiiihan alhaalta tasainen läpätys:heart:

Nyt lähden neuvolaan antamaan kontrolliarvoa hb:sta!

Vointeja kaikille:wave:

-Naurukohtaus ja Ylläri 15+4-
 
Heipsan!

Hammaslääkäristä... Varailin tarkastusaikaa muutama viikko sitten ja jonon hännille jouduin vaikka raskaana olenkin, eli täällä (vantaalla) ei ainakaan mitään erikoiskohtelua raskaana ollessa saa. Suuhygienistille sain ajan, ja olinkin siellä postattamassa hammaskiveä tällä viikolla. Parin viikon päästä uudestaan. Mutta tuohon tarkastukseen tosiaan on n. 6kk jono, eli sinne pääsen sitten keväällä joskus.
Littledeat Kuulostaa kyllä siltä, että siellä sun suussa on joku tulehdus:| Mulla oireili viisaudenhammas just tolleen. Välillä särki ja sit oli just tota mädän makua suussa yms. Viisaudenhampaita voidaan poistaa raskauden aikana, tiedän monia tapauksia joilta on poistettu.

Neuvolalääkärissä kävin eilen ja siellä oli kaikki kunnossa. Muutenkin olo on tosi hyvä! Väsymys on väistynyt ja olo on aika energinen:) Masu kasvaa kovaa vauhtia. Tässä vielä kuvaa tältä päivältä: Rv 15+6

 
Viimeksi muokattu:
Adalaine: Jos et sattunut huomaamaan, niin vastasin yhdelle ja tämä on keskustelu palsta.


Vielä 5 viikkoa ultraan. Kun ei vielä potkuja tunne, niin mietityttää miten masussa voidaan. Maanantaina on tosin neuvola ja toivottavasti saa sydän äänet kuulumaan.

Mä löysin kerran yhden hyvän sivun missä oli luomu synnytyksestä, mutta en mä sitä enää löytänyt. En mä usko että itse täysin luomusti voin synnyttää. Mutta olisi kiva lukea vaihtoehtoja.
Ei kellään olisi mitään vastaavaa sivua tiedossa?


Silvia ja Vilianna 15+2
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Hammaslääkäristä: oon yleensä käynyt noin kerrran vuodessa, mutta pitkin hampain kylläkin. En oo kauhee fani kyllä vaikka tiedostan, että se parhaakseni on. Mulla on jotain traumoja jäänyt ala-asteen aikoisesta hammaslääkäristä. Littledeathin hammasprobleemat kannattaa kyllä selvittää perinpohjaisesti, kun tuommoista mädän makua, ei se oikeen normaaliakaan ole.

Syystatakit varmaan menee vielä päälleni vanhatkin. Enemmän pelottaa tuo talvitakkikausi, kun mun talvitakit on melkeen järjestään tuollaisia makkarankuoria :D

Adalainen kanssa samaa mieltä, että monella vanhemmalla voi olla muita syitä noiden lasten pitkien hoitopäivien takana, jotka ei ehkä ole kuitenkaan hoitajien tiedossa. Ongelmia, jotka ehkä ovat piilossa kaikilta (lääkärit, neuvolat), ongelmia joita ei haluta edes itselle myöntää, mutta pitkillä hoitoajoilla koitetaan pärjätä... Heh, mahtokohan nyt kukaan ymmärtää :)

Täällä on aika monella jo pieniä supistuksen poikasia ollut. Mulla ei ole siis näin aikaisessa vaiheessa ikinä ollut, kysynkin että onko se kuitenkin ihan normaalia ja missä määrissä, ettei tee mitään tuonne kohdunsuulle? Ilmeisesti kuitenkin on yleistä...

ON: Mua ahdistaa kanssa tää, kun ei tunne liikkeitä. Peloista on ihan kauheen vaikee päästä irti keskenmenon jälkeen. Maha ois niinkun vähän mun mielestä pullahtanut esiin, mutta ei siis mitään miraciin verrattuna, se on aikas komia maha jo :)

+ että tänään soitettiin neuvolasta ja mulla on joku bakteeri löytynyt hiivan lisäksi ja saan nyt sitten 10 päivän antibiootit + jonkun vahvemman hiivakuurin. Jeejee sanon minä!

Mindi83 13+4
 
Iltaa :wave:

Perhepetistä: Meillä nukkui kaksosista tissihirmu kainalossa pitkälle pitkälle...oisko ollut 1v9kk kun siirtyi siskon kanssa samaan huoneeseen. Tyttö oli vähän parempi nukkuja, ja vieraili vain silloin tällöin viekussa. Mä olin kanssa vakaasti päättänyt, että meidän vauvathan nukkuu sitten omassa huoneessaa ja omissa sängyissään. Jo laitoksella huomasin, etten nuku silmäystäkään, jollei vauvat ole ihan liki. Se vaan sopii meille. Kumpikaan vanhemmista ei ole kova pyörimään, ja mä nukun edelleen vähän koiranunta, vaikka lapset on jo isompia. Herään kyllä ensimmäiseen huuteluun, vaikka isot nukkuu toisessa kerroksessakin.
Myös kuopus nukkui vieressä aina siihen asti, että nyt raskauduin =D Eli kolmevuotiaaksi. Viime yönäkin kömpi kainaloon, ja niin suloiselta ja tutulta tuo siinä tuntui, vaikka mahan kanssa hieman ahdistaakin, että toinen nukkuu niin liki.
Meillä perhepeti ei ole mitenkään ekstraehkäisykeino, mies tulee usein töistä/nukkumaan siinä kohtaa, kun meillä muilla on enää 3-4 tuntia heräämiseen.
Perhepedissä on näppärä imettää, mulla ei ainakaan unirytmi pahemmin häiriinny silloin vauvan imettämisestä. Sen sijaan en jaksaisi nousta miljoona kertaa jonnekin sohvan nurkkaan nuokkumaan. Tää on meidän tapa ja sopii meille =) Eri mieltä saa olla ;) Meillä vaan kaikki nukkuu paremmin, kun vauva on lähellä äitiä.

Kikelle paljon tsemppiä! Toivottavasti saatte pian hyviä uutisia!

Supistuksia
tulee vielä aika harvakseltaan. Mulla ne ainakin kuuluu asiaan, joka raskaudessa on ollut. Ei ne mulla pahemmin paikkoja kypsytä, kuopuksesta oli kyllä ulkosuu kahdelle sormelle auki jo viikolla 28, mutta on kuulemma tyypillistä uudelleen synnyttäjälle. Runsas vedenjuonti muuten auttaa supistuksiin, jos on kovin "kuiva" niin kohtuhan lihaksena kramppaa helposti.

Miraci Söpö masu =)

LittleDeath Mene vaan uudestaan hammaslääkäriin, jos suussa maistuu mätä... Ei kuulosta ollenkaan tavalliselta.

Jaahans, olipas pikainen piipahdus. Nyt kattoon Mentalistia :D

T:Ipanapiina ja Ihmevaavanen 15+3
 
Miracilla on jo iso maha! Näkee selvästi että vauva siellä on.
Ite tänään tosiaan säikähdin kun näin että maha tosiaan on alkanut kasvaa. Vois melkeen itekin ottaa siitä kuvan. Mut ei siitä tuntemattomat, tai ne jotka ei tiedä, varmaan arvaa että olisin raskaana. Yhtä hyvin voisin olla vaikka hieman lihonut :D

Hammas on tänään ollut hieman parempana.. Jatkan nyt Corsodylin purskuttelua ja jossei se auta niin pakko mennä uudelleen hammaslääkäriin. Neuvola on tiistaina ja siellä sanon asiasta vaikkei siellä kyllä hammaslääkäriä ole :D

Arvatkaas mitä, mä ostin tänään vaunut! Tai melko varmasti ne on mun. Kaveri asuu Oulussa ja se oli sieltä bongannut myynti-ilmoituksen ja varannut ne vaunut mulle. Lähetti sitten kuvia niistä jne. Tosi hyvännäköiset yhdistelmät ja tosi halvat. Pakko kai ne on sit ottaa. Mulla ei vaan ole vielä tietoa oonko varmasti saanut ne. Kaupanpäälle tulee myös autoon turvakaukalo. ja mä kun niin vannoin etten osta mitään pitkään aikaan..

Mä oon ihan hullu. Eka pelkään mahakipuja, ja nyt kun niitä ei ole, niin pelkään että jokin on hullusti. Tää on ihan kauheeta :D

Olispa jo huominen ja työpäivä ohi. Oon jotenkin ihan poikki ja kyrpiintynyt tuohon hommaan ja odotan vaan viikonloppua. Huh huh..

LD + Pikkunen 14+2
 
Heissan!

Palasin taas vähän tsiikailemaan näitä juttuja :) Viimeksi jotenkin lopahti kun väsymys oli niin rankkaa ja kaiken lisäks tuli tää uudistus sivustoon niin ei huvittanutkaan enää.

Saisinko LA:n muutetuksi 9.3.2011?

Oireet on aikalailla tässä: lantio/selkä/nivuset -särky (lantion löystyminen...?), alkuraskauden rintakipu muuttunut lähinnä nännikivuksi, yöllä 1-2krt pissallakäynti ja kokoaikainen nälkä.
Niin ja masukuvaa rv 15+4: Aijaa.com - masu 15+4 - 6744930.jpg


- Samara & bönde 16+1
 
Perhepedistä piti munkin kommentoida jo eilen mut en muistanu/ehtiny.
Mä en ole sen kannattaja. Mun mielestä kaikki saa nukkua rauhassa omassa sängyssä ja näin meillä toimittiinki kun tyttö tuli taloon. Alusta asti nukkui meidän makkarissa omassa pinniksessä joka oli sängyn vieressä. Jouduin kyllä aina nousta syöttämään, tai siis nousta nappaamaan tytön viereen syömään (kun on isot utareet niin makuultaan syöttö on helpointa ainaki mulle alussa). Muutaman kerran ihan alkuun heräsin niin että tyttö olikin viereen unohtunut ja pelästyin kyllä koska pelkäsin just sitä, että niin käy ja runnon lapsen hengiltä. Toisaalta alkuun heräilin myös paniikissa nostelemaan peittoja, ettei lapsi vaan ole unohtunut viereen ja tukehtunut. Sieltähän se omasta pinniksestä löytyi aina :)
Tyttö on ollut hirmu hyvä nukkuja ihan alusta asti, kuukauden ikäsenä söi enää 4-6h välein ja näin ollen saatiin molemmat hyvät unet, kunhan se yörytmi vaan ensi löyty. Muistan kyllä kun tyttö oli ehkä viikon tai kaks vanha ja istuin keskellä yötä tietokoneella kun toinen vaan tapitti eikä väsyttänyt just siihen hetkeen ollenkaan :heart: Nopeasti alko tosiaan kuitenki nukkua hyvin. Yhtään en muista missä vaiheessa lopetti yösyönnin, ettei olis ollut jo puoli vuotiaana. Siihen vaiheeseen tais vaan tulla muita hulinoita ja sen takia saatettiin leikkiä olkkarissa tunti tai kaks ja mennä sit uudesti nukkumaan :D
Kokonaan omaan huoneeseen siirtyi pinnasänkyineen sit 9kk iässä. Vastustin alkuun mut loppujen lopuks ollaan nukuttu kaikki sen jälkeen vaan paremmin. Mä heräilin ihan pieniinkin ääniin ja menin heti sängyn viereen johon likka sit havahtu. Tuolla omassa huoneessaan saattaa heräillä, mut rauhallinen kun on niin nukahtaa sit takas hiljakseen. Toki mäkin herään vieläkin jos jotain erikoista kuuluu, niinku tässä oli vähän yskää niin tunnin parin välein sai käydä tarkistamssa.
Ja tokihan meidän parisuhteen "laatuaika" tai suorastaan seksielämä parani huomattavasti kun lapsi ei enää ollut siinä vieressä tuhisemassa.
Mut tääkin sellanen asia et jokainen tyylillään..

Asumismuodosta Ollut jossakin välissä puhetta, enkä muista oonko kommentoinu. Meillä on okt josta molemmilla lainaa vähän jäljellä. Neliöitä on n. 148 ja huoneitakin sit sen mukaan. Kolme makkaria ja takkahuone, olkkari, keittiö, pesuhuone ja sauna. Tontti on pieni 600 neliötä mut ihan riittävä. En ole viherpeukalo enkä viime talvenä YHTÄÄN nauttinut lumen luomisestakaan.

Kertaus on opintojen äiti sanotaan. Mä en nyt muista et onko tästä aiheesta ollut puhetta niin kyselenpä kun kiinnostaa.
Eli siis parisuhteestanne, kuinka kauan yhdessä, kihloissa? naimisissa? Kertokaa kaikki :heart: romantikko tunnustautuu..
Tietty vastaan heti omaan galluppiini :D
Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 11 ja ½ v. Mä olin 15 ja hää 21 kun alettiin seurustella. Kihloihin mentiin 2002 eli oho, 8 vuotta sitten ja naimisiin karattiin viime karkauspäivänä eli 29.2.2008 (mentiin salaa maistraatissa ja sit vaan soitettiin perheille et me ei nyt enää seurustella.shokki oli aikamoinen kunnes jatkettiin, niin, ollaan just menty naimisiin :D [oonki tainnu kertoo tän aikasemmin?!])
Mä olen ainakin ihan kasvanut ton miehen kanssa isoks ihmiseks, vaikka meillä ikäeroa onki. Olinhan mä silloin ihan kakara alkuun. Lukio aikana tuli töppäiltyäkin ihan olan takaa ja oli jo lähellä että erotaan. No, nyt elämä on kuitenki tässä pisteessä ja kaikki hyvin.
Mun mies on insinööri ja alkuun se olikin vitsi että oon insinöörin tyttöystävä. No ei tää insinöörin vaimona olokaan huonoa ole. Onhan tuossa omat vikansa, niinku vissii meissä kaikissa mut en silti vaihtais enkä ikinä osais edes kuvitellakaan eläväni kenenkään muun kanssa!
piti vielä lisäämäni, et miehellä on colitis, eikös tälläkin palstalla jollakin ollut crohn? Kurja jo toi colitis, en vaan osaa kuvitellakaan mimmonen crohn sit on..
 
Viimeksi muokattu:
Päivähoidosta vielä Silläpä just halusin mainita tuosta lastensuojelullisesta syystä virikehoitoon, kun täällä sellainen tunnuttiin unohtavan. Alan ammattilaiset tyrmäsivät vaan virikehoidon täysin sen enempiä miettimättä syitä mitkä siihen ovat saattaneet johtaa... En tykkää yleistyksestä ja silläpä en tykkää tuostakaan, että kaikki virikehoitoa käyttävät ovat laiskoja vanhempia jotka vaan haluavat hoidattaa lapsensa muualla. Toki joukkoon mahtuu näitäkin, mutta sitten on myös niitä jotka ei oikeasti halua todellista syytä kertoa virikehoidon tarpeelle ja sellainen syy varmasti olisi. Tästä asiasta jo muutama muu mainitsikin.
Alan ammattilaisilta toivoisin hieman avarakatseisempaa näkökulmaa asioihin. :)

Hammaslääkäristä Auuuts, itse olen kohta menossa särkypäivystykseen, kun viisauden hammas jomottaa.
Täällä saa yhden kerran raskauden aikana ilmaiseksi käyntimaksun ja suuntarkastuksen, muut toimenpiteet sitten maksaa.
Puudutuksia ja paikkuuta voi tehdä raskaudesta huolimatta, mutta hampaan poistot on suositeltu tehtäväksi toisella kolmanneksella.

Perhepedistä Mulla on molemmat lapset nukkunu vieressä n. 2 vuotiaaks asti. siis niin kauan kuin olen molempia imettänyt. Kuopuksen kohdalla ajattelin, että saa nukkua omassa kopassaan, muttta imetyksen kannalta oli helpompaa että kuopus nukkui vieressä.
Omat unethan on kyllä silloin katkonaisia, mutta mielestäni äidiksi tulo muuttaa unia joka tapauksessa... Kun lapsen saa niin ei enää nuku ikinä samaan malliin kuin ennen lapsia. ;) Edelleen vaikka lapset nukkuu omissa sängyissään ja erihuoneessa pompin laittamaan yöllä peittoa ja muutenkin tarkastamaan, että kaikki on hyvin. Äitiys ei häviä edes yön ajaksi. :D
Tämä tulevakin tulee varmaan hetken nukkumaan miedän vieressä, jos vaan imetys sujuu yhtä hyvin kuin aiemmin. Olen varma, etten jaksa yöllä alkaa vauvaa sängystä toiseen veivaamaan, vaan helpompaa on kun pikkunen vieressä nukkuu.
Pinnasänky vauvalle tulee jokatapauksessa. Ja mistäpä sitä tietää, vaikka vauva nukkuis paremmin omassa sängyssään kuin meidän vieressä.. aika näyttää.

Energiajuomista Kuulostaa kyllä tosi hullulle, että neuvolan mukaan saisi juoda 2-3 litraa!
Niitähän kun ei suositella ollenkaan raskaana ollessa. Itse en edes yövuoroissa ole viittinyt niitä nyt juoda. Mutta en usko, etät jos muutaman tölkin viikossa juo niin siitä ihrveetä vaaraa on. Itse en arvaa kuiteskaan riskiä ottaa niistäkään..

Supistuksista mua on supistellut nyt parin päivän ajan ihan älyttömästi. Soitin jo neuvolaankin, mutta neukkatäti oli sitä mieltä että se on normaalia näillä viikoilla...

).( Mun raskausoireet on hävinny kokonaan ja en ole kunnolla tuntenu vauvan liikkeitäkään nyt. Mielestäni masukaan ei ole yhtään kasvanut, siis vähään aikaan. Tosin alussa se kasvoikin niin mahottomasti, että kauheetahan se ois jos samaan malliin koko ajan kasvais... No enivei, olen hieman huolissani, joten menen tänään kuunteluttamaan sydänäänet jotta saan mielenrauhan.
Neuvola on vasta keskivikkona, niin en sinne asti malta odottaa.
Jollain muullakin oli yhtä alhaista hemnoglobiinia kuin mulla 96-100. Toivon, että hemppa ois edes vähän noussu seuraavaan käyntiin mennessä. Nyt ei ihan niiin paljoa ole nukuttanut kuin aiemmin, joten jospa se vaikka nousu suunnassa ois.

Parisuhteesta Me ollaan oltu yhdessä n. vuosi. Yhteen muutettiin kun oltiin seurusteltu n. 2 kuukautta (tosin tästäkin ajasta suurimman osan mies asui jo meillä.. ) Kihloissa 4kk ja naimisiin mennään parin viikon päästä. Todella nopeeta ollaan edetty, mutta kun tää vaan tuntuu niiiin oikealta :heart: Exän kanssa yhdessä oltiin 12 vuotta ja koskaan ei tältä tuntunut...
Niin molemmat ollaan hoitajia ammateiltamme ja hoitajina työskennelläänkin.
Mies on mua jonkin verran nuorempi, mutta ikä eroa ei kyllä ole huomannut millään tavalla. :D
Mies on kyllä maailman ihanin mies!
Niin joo ja asutaan vielä toistaiseksi 80 neliön kolmiossa.

Tiitulipiituli 16+3
 
Synnytyksestä vielä unohtui kirjoittaa.
Molemmat lapset olen synnyttänyt luomuna. Ensimmäinen synnytys kesti 4 tuntia ja toinen 3. (tai no kestihän ne kauemmin, mutta sairaalan laskun mukaan noin )Ensimmäisessä synnytyksessä tuli 4 tikkiä ja toisessa ei yhtään. Ekassa synnytyksessä kävelin paljon, se auttoi kipuun ja molemmissa käytin lämmintä suihkua. Toisessa synnytyksessä pääsin ammehuoneeseen, mutta kokonaan ammeeseen en saanut mennä kun lapsivedet oli jo tullu.
Lämmin vesi auttoi kyllä tosi hyvin mulla.
Tästäkin synnytyksestä toivon luomua, piikit kammottaa.
Ensimmäinen synnytys sattui tietenkin pirusti, mutta suht helpolla silti pääsin. Toinen oli tosi helppo ja olin ihan yli onnellinen sen jälkeen! :D Oisin voinu synnyttää vaikka toisen perään. :D
Ponnistusvaihe on mun mielestä kivulian vaihe, mutta siitä on niin ihana palkinto, että senkin kärsii mielellään.
Olen joskus sanonut, että voisin synnyttää vaikka kymmenen kertaa luomusti jos vaan ei tarvis ikinä enää kärsiä hammassärystä. Hammassärkykin (siis sellainen hermosärky ) on siis mulle pahempaa kuin synnyttäminen...

Ystävälläni on todella alhainen kipukynnys ja korvien reittiämistäkin hän on itkenyt silmät päästään.. Hän pelkäsi tosi paljon synnytystä ja oli valmis ottamaan kaikki kipuläöäkkeet. Mutta kappas, kun synnytyksen aika tuli, niin se oli niin nopea, että hän ei kerinnyt saamaan mitään... Eikä se kuulemma edes kauhealta tuntunut. :D Että niii.... ei voi paljoa etukäteen synnytystä suunnitella ja sen kivun tietää vasta sit kun on siinä tilanteessa. Toiset synnytykset on taas tuskallisen pitkiä ja varmaan itsekkin niissä tapauksissa kipulääkkeisiin turvautuisin.

Aquarakkuloita ne uskoltas ottaa ikinä! olen kuuluut, että ne ei auta yhtään, vaan aiheuttavat kovaa kipua.
Hienoa, kun joku täällä ne meinaa ottaa. :) Haluan ehdottomasti kuulla sitten kokemukset... Ja olihan joku jo niitä täällä kokeillukkin ja ne ei niin pahalta tuntunu.
Kaippa tuokin on yksillöllistä, mikä toisilla auttaa ei auta kaikilla.

Jahas, jos suuntais sinne sydänäänten kuunteluun. Toivottavasti kaikki on hyvin.
 

Yhteistyössä