Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

Mulla kyllä kutittelee nyt mahaa, joten voiskohan se sittenkin olla vaan ihon venymistä?
Voiko olla jo tässä vaiheessa. Tosin ne kutinat ovat tuossa navan tietämillä.
Mulla taitaa olla maanantaina pitkä lista, kun menen neuvolaan :-D

Mä olen kyllä ajatellut että ensimmäiset viikot käytän ainakin ihan kertakäyttöisiä vaippoja. Tarkoitukseni oli ommella itse kestovaippoja, kun olen ihastellut myllymuksujen kankaita jo vuosia.

Silvia ja Vilianna 15+4
 
Viimeksi muokattu:
Kisak79: Kyllä mulla ainakin on kohdun yläreuna jo tuossa navan tasalla, tuntee selvästi silloin kun supistaa. Vaan mulla onkin kohtu venynyt kahdesti jo megamittoihin, joten joustaa nytkin nopeammin. Kaikki liikkeet kuitenkin mitä tunnen, tuntuu vähäsen alempana, vauva viihtyy siis alempana. Ja eilen kun kuuntelin sydänääniä, niin ekaa kertaa kuului tuosta mahakumpareen keskeltä, kun ennen ollut aina tosi alhaalla. Eli yksilöllistä tämäkin.
Tähän on vielä pakko kertoa, että kaksosista mitattiin viimesen kerran sf-mitta 37 viikolla, ja se oli 47cm :LOL: Siitä mentiin vielä pari viikkoa etiäpäin, mutta kukaan ei enää mitannut... Kuopuksestakin kohdunkorkeus taisi olla ennen synnytystä 37cm, ei mahtunut muistaakseni käyrille sekään =)

Tietääkö kukaan, onko ENTEROviruksesta sikiölle haittaa, eilen kuulin, että naapurin tytöllä on se. Oli meillä kylässä viime viikonloppuna, ja nyt tuo kuopus on kipeä... Kapusi kuumeisena kainaloon ja oikein hönki vasten mun kasvoja, joten oli mitä on niin kohta se on mullakin.

T:Ipanapiina ja Ihmevaava 15+5
 
Tietääkö kukaan, onko ENTEROviruksesta sikiölle haittaa, eilen kuulin, että naapurin tytöllä on se. Oli meillä kylässä viime viikonloppuna, ja nyt tuo kuopus on kipeä... Kapusi kuumeisena kainaloon ja oikein hönki vasten mun kasvoja, joten oli mitä on niin kohta se on mullakin.
Mä sairastin just enterorokon lääkärin mielestä. Mulla oli rakkuloita vain suussa, ei käsissä tai jaloissa. Ja lääkärin mielestä sillä ei ole vaikutusta sikiöön.
 
poikkeen tuolta huhtikuisista.. :) mulla oli enterorokko pari viikkoa sitten, ja lääkäri sanoi:- enterorokko bakteerit elää suolistossa, ja pysyy siellä.. elikkä ei pääse mitenkään istukkaan tai sikiöön.. elikkä ei oo mitenkään vaarallinen, mutta lähinnä ikävä.. mun sairastelu alko kunnolla 40 kuumeessa pari päivää, ennen rakkoja.. :(

 
Asumisesta: Me asutaan n.60 neliön kaksiossa. Kyllähän tämä nyt aluksi menee mutta kämpän vaihtoa olisi tiedossa n-2-4 vuoden sisällä.

Parisuhteesta: Me ollaan oltu yhdessä reilu 5 vuotta josta 4 vuotta kihloissa. Naimisiin menosta en tiedä koska isännän mielestä se on "turhaa".. Ite sanoin hänelle että olisin miettinyt vauvan ristiäisissä samalla meidän liiton vahvistamista.. Ja ikäeroahan meillä on aika reippaasti mutta sepä ei taida olla kenenkään asia, ja kaikki tuttavat yms. sen ovat hyväksyneet. Kaippa se on pääasia että me ollaan onnellisia toistemme seurassa ja menee muutenkin hyvin :) :heart:

ON:Eilen oltiin yhdellä keikalla (ostin liput miehelle synttärilahjaksi), tuntui että tää muksu meni kauheeta ympyrää tuolla vattassa. Alko tuntuun jo ennen ku oltiin lähdössä. Hyvä että liikkuu, tietääpähän ainakin että eloa on :)
Nyt täytyy alkaa valmistautumaan vieraiden tuloon...

Sasuma ja taapero 17+6
 
Ipanapiina: Voi olla kyllä näinkin. Varmasti myös selän pituus vaikuttaa. Itselläni on pitkä selkä, ja kohdun korkein kohta ei ole kyllä lähelläkään napaa... Ei sinne päinkään. Viikkoja nyt tasan 16.

Oih, maksalaatikko... Mikä nautinto!!! Pakko oli saada ja viimeksi olen moista syönyt varmaan edellisen raskauden aikana. Mulla taitaa se raudanpuute saada kummia haluja aikaan!! Muuten moinen äklöttää jo pelkästään einestiskissä :LOL:

Lastentarvikkeessa oli ihana uutuusväri tripptrappissa, tummalila tai vastaava. Pakko kuitenkin ostaa se basic natur kun nykyinenkin on sen värinen ja sopii pöytään. Oli myös aika tyttömäinen. Vauvasetti on näimmä myös uudenlainen ja pehmusteisiinkin on tullut uusia kuoseja. Nyt oli vielä niin, että tuolin ja vauvasetin ostajalle kaupanpäälle se n. 50e arvoinen tarjoitin mikä tulee pöydälle. Pitää miettiä kun paketin hinnaksi tulee kuitenkin 250e. Tuolit menee kyllä pitkään.
 
Lastentarvikkeessa oli ihana uutuusväri tripptrappissa, tummalila tai vastaava. Pakko kuitenkin ostaa se basic natur kun nykyinenkin on sen värinen ja sopii pöytään. Oli myös aika tyttömäinen. Vauvasetti on näimmä myös uudenlainen ja pehmusteisiinkin on tullut uusia kuoseja. Nyt oli vielä niin, että tuolin ja vauvasetin ostajalle kaupanpäälle se n. 50e arvoinen tarjoitin mikä tulee pöydälle. Pitää miettiä kun paketin hinnaksi tulee kuitenkin 250e. Tuolit menee kyllä pitkään.
Oi! Triptrap on kyllä ihan loistava tuoli! Meillä on tytöllä punanen jossa vielä tuo vanha vauvasetti. Pikkasen masusta jo puristelee mutta en luota likkaan vielä sen verran että tuolilla pysyis ilmankaan. Voiskohan tuosta ottaa tuon muovisen selkänojan pois ja pitää vaan tuon kaaren edessä? En ole kokeillut enkä lukenut edes ohjeista.
 
Heippa mammat!

Kestovaippailusta: en ole harrastanut. Melkein vois kokeilla. Mietityttää tuo 60 astetta, riittääkö se pesuun. En oo nyt ihan varma, mutta eikös useissa laitoksissa pestä nuo lakanat sun muut missä voi olla eritteitä 80 asteessa..? Se on oikeestaan mietityttänyt, kun on kuitenkin vaan yksi pesukone missä pestään kaikkien pyykit, jos laitan vauvan vaipat pesuun ja sen jälkeen muiden lasten vaatteita, eihän jää mitään "jämiä"... :D En sillai oo vastaankaan mutt taidan olla vähän mukavuudenhaluinen...

GCS15: joo toi lakipykälät tuossa naimisiin menossa onkin se innostavin asia. Kamala ajatella niin, että jos toiselle nyt jotain sattuisi mutta kaikkeen täytyy varautua...
+ itsellä ei siis supistele, kysyin vaan mielenkiinnosta kun niin monella tuntui supistuksia olevan. Tää bakteeri mikä multa löytyi (streptokokki b) voi aiheuttaa kyllä tämmöisiä ennenaikaisia supistuksia, verenvuotoa, ennenaikaisen syntymän tai muuta kamalaa vastasyntyneelle, että nyt vähän jännittää kyllä. Onkohan täällä kenelläkään kokemusta tästä bakteerista? Mitä nyt oon lukenut, että ei yleensä edes hoideta, kun vasta sitten synnytyksen yhteydessä saa antibioottitipan vauvaa varten.

Sydänäänet kuului viimeksi maanantaina, kun neuvolan täti niitä kuunteli niin aika läheltä napaa jo muutama sentti tuonne vasemmalle päin. Näissäkin varmaan eroja odottajien kesken, että minkä mallisia vartaloltaan äidit on...

Mua on oksettanut tänään taas niin älyttmästi. Ja uutena oireena on, etten voi käydä vessassa ilman yökkimättä koko ajan. Mistä mahtaa sekin johtua, kaikki hajut ottaa nokkaan kyllä todella pahasti :|

Hyvää viikonloppua kaikille. Mäkin lähden tästä dogin kanssa vähän pidemmälle lenkille :wave:

Mindi83 13+6
 
Pikaisesti piti tulla kysymään, että oletteko tehny sormustestiä?
Me tehtiin se miehen kanssa eilen illalla ja aika pelottavan hyvin se näytti... :D
En oikeesti usko ennustuksiin, mutta sormustesti näytti mulle kahta poikaa ja kahta tyttöä. Ensin näytetyt pojathan mulla jo on, joten saas nähä mitä täältä nyt tulee. Veljen anoppi ennusti mulle talvella, että tulen saamaan vielä kaksi tyttöä... Kun teimme miehelle sormustestin niin hänelle tuli, että hän saisi kaks tyttöä. :D Aika uskomatonta kuinka hänen ennustus kävi mun kanssa yksiin.
Olen myös nähnyt unta, että vauva olisi tyttö. Jos tää on tyttö, niin pakko kai mun on sit myöntää, että nuo ennustukset saattaa pitää paikkaansa. (silti olen varma että tämä on poika ;) )

Raskausoireista mulla on jälellä tällä hetkellä herkkyys. Jenni Vartiaisen "missä muruseni on" see multa aina kyyneleet silmiin. Kuulin myös, että esikoisen pari kaveria oli ollu onnettomuudessa ja silloin myös meinas hanat aueta...
Hermoja kiristää myös välillä enempi kuin normaalisti...
Hormoonit siis hyrrää urakalla! :D

Tiitulipiituli 16+5
 
Teppana: Meillä on vanhassa ainoastaan se puinen kaari eli sen verran vanhaa mallia. Tässä uudessa se on muovia koko hommeli mutta uskon, että selkänojan voi ottaa pois ennen kaarta. Eiköhän ne irralliset ole. Meillä se kaari otettiin pois joskus 1v paikkeilla kun sinne alettiin itse kiipeämään. Turvallisempaa sitten ilman.
Toisaalta isommalle vois ostaa juniorituolin vaikka Ikeasta kun ikää on siinä vaiheessa kun vauva syöttistä alkaa tarvitsemaan 2,5 vuotta. Perintösyöttiskin ikää 30-40-vuotta olis olemassa... Lähinnä se nyt on se päätökseen vaikuttava tekijä haluaako niitä sitten käyttää pdempään.

Jänskättää niin se ens viikon ultra... Jos sit sais vaikka jo vahvan veikkauksen sukupuolesta kun viikkoja 16+4!!!

Vauvoista taaperoihin... Mihin saakka teillä on taaperot mahtuneet istumaan istuimissa selkä menosuuntaan? Musta alkaa jo nyt olla huonosti tilaa jaloille ja mietinkin pitäiskö kääntää istuinta. Meillä on vielä todella iso farmari eli ihmettelenkin miten pikkuautossa mahtuu takapenkillä pitämään koko istuinta!!! Meillä on siis multitech ja samanmoinen olis tarkoitus ostaa sit kakkosellekin.
 
Parisuhteesta Me ollaan miehen kanssa tavattu ruotsinlaivalla 8-vuotta sitten ja siitä asti on siis yhdessä kuljettu!
Helmikuussa tulee rouvana oloakin täyteen 5-vuotta! :heart:

Energiajuomista:
Täälläkin neukun ohjeiden mukaan energiajuomat kokonaan kiellettyjen listalla.

(.) Mulla oli tänään jälleen koulupäivä ja aamulla otin heti pahoinvointilääkkeen että pärjäis päivän koulun penkillä, mutta iski sitten ihan kamala väsymys. Se on kumma lääke kun pistää väsyttämään niin ettei meinaa silmät pysyä auki. No joten kuten sain kuitenkin sinniteltyä päivän loppuun saakka.
Pahaa on tehnyt taas joka päivä aika tavalla ja vessassa on tullut aamupäivät vietettyä... Nyt alkaa jo usko pikkuhiljaa loppumaan ettei tämä lopu ollenkaan... :(

Dopplerilla on pari kertaa masuun kuunnellut ja siellä se vilkas piiperoinen jumpsuttelee... kauhian kova liikkumaan että koko ajan saa etsiä kaveria! :D :heart:

Liro ja papunen 13+6
 
kestoilusta ollu puheenaiheena jo aiemmin, en taida jaksaa kommentoida muuten kun et EI....

mä oon väsyny... en saanu tänään päikkäreitä kaiken remppahälinän keskellä... noooo, kauppaan ja iltaan rauhottuun... supistelee hiukan kun on touhunnu hommia pihalla.. mut oon koittanu levätä laiskanlinnassa...

uus keskustelun aihe: minkä ikäisiksi ootte antanut tuttia syödä/juoda tuttipullosta?? ihan taas uteliaisuudesta....
Henkilökohtainen mielipide on et tutti on vauvoille, eikä joku kolme vee sitä enää tosiaan tarttis.... meillä on pari vuotisena tutti otettu pois, ei oo hampaatkaan kasvanu millai sattuu.. Nokkamukiin siirrytty esikoisen kanssa jo ennen vuoden ikää, sama kakkosen kanssa. Ja hyvin toimi. Ja janojuomana ihan vesi, en kestä kattel kun jotkut juottaa sokerimehuja tuttipullosta pienelle, jonka uutukaiset hampaat on just suuhun saatu...

näistäkin löytyy varmaan taas paljon eroja, ja jotkuthan kiintyy tuttiin niin et sitä sanaa ei saa ees ääneen sanoo lapsen kuullen :D meillä löytyi ilmeisesti hyvä ikä siihen vaiheeseen, koska suurempia ongelmia ei ollut. Ja itse asias kakkonen ei ole tuttia oikeen ikinä huolinutkaan, joskus toivoin et oispas vaan huolinu, oisin saanu itkun rauhottumaan ehkä vähän helpommin ;)

sit ruokakaupan uumeniin............
 
Tuttia meillä ei ole syöty oikeastaan ikinä ja nukin "nokkapulloa" sekä ensimukia alettiin käyttämään ennen vuoden ikää ja pillipulloa sitten vuoden ikäisenä. Ennen kesää alettiin juomaan lasista pillillä ja tuossa elokuussa 1,5 vuotiaana ihan lasista. Yksi on mennyt rikki tähän mennessä eli hienosti poika osaa ja ymmärtää pitää kiinni. Lautasetkin on säästyneet vaikka meillä käytetään samoja pojalla kuin itsekin. Pienestä saakka on opeteltu sitä miten pöydässä käyttäydytään ja nyt uutena on kokeiltu jo veistäkin. Kamalan nopeasti nuo pöytätavat tarttuu eli pitää itsekin petrata omia ruokapöytätapoja.
Meillä juodaan kanssa maitoa ja vettä pääasiallisesti, mutta myös omenamehua (lisäaineetonta ja vain hedelmän omaa sokeria, vaikka sokeria sekin). Olen kyllä tarkka noista mehuista et oikeastaan vaan tuota yhtä ja sitten Ekströms-smoothieita myös juodaan. Toi omenamehu on meillä semmonen "herkku" kun mitään oikeita herkkuja ei anneta. Pyrin siihen ettei karkkeja sun muita anneta vielä vuosiin ja joskus kahvipöydässä omien keksien (marie, digestive) lisäksi on sitten saatu kyllä pullaa tai kakkua. Pienet rusina ja muumi rusina-askit on meillä niitä herkkuja. Musta pienet ei tarvitse makeaa ja ei osaa sitä edes vielä haluta. Mä voin popsia pojan edessä mitä vaan ja ei hän edes välitä. Kaverilla taas poika huutaa kuin palosireeni ellei saa kaikkea mitä näkee.
 
Tripptrappista: Mä olisin halunnut semmoisen vanhan kaaren, mutta tokkopa niitä enää ensi kesänä mistään saa. Tummaa väriä toivon ristiäislahjaksi. Sanoin mummolle, että jos joku kysyy mitä voi ostaa, niin sanoo että ostavat kimpassa sen syöttötuolin. Meillä on niitä ollut töissä ja käteviä ne ovat, vaikkakin painavia.

Nyt on pienelle ostettu ensimmäiset vaatteet mammutti markkinoilta. Ostin kokoa 56 ja vihreä ruskean. Menee tytölle ja pojalle, jos mahtuu ees koskaan päälle :)

Makeasta: mä yritän että meillä ei sitten juurikaan makeaa lapsi söisi. Mutta hyvähän se on nyt tässä vaiheessa sanoa. Ja yritän myös selvitä ilman metro ... naposteluja, mitä olen huomannut tosi monien harrastavan.

Tutti mua mietityttää. En tosin haluaisi että vauva pistäisi peukkua suuhun, joten ehkä se sitten jossain vaiheessa tulee kuvioihin. Tosin en enää muista miten naapuri opasti sen käytössä. Naapuri on luvannut tulla auttamaan, jos imetys ei lähde käyntiin. Mä kun toivon että se onnistuisi, mutta tulee lapsista ihan terveitä korvikkeellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Noista naposteluista niin jossakin vaiheessa maissinaksut oli tosi käteviä!!!

SilviaLogo: Se on hyvä et toi tuoli on painavahko... Sukulaisilla on sellainen samantyyppinen jossa kaikki on kiinni hakasilla tms. Kuulemma kalliimpi kuin tripptrapp, joka on siis kopio kuulemma siitä tuolista ;). No lainasivat sen meille fammulassa ja poika ekana meinas kipata sen kanssa ja sitten purki siitä alatason irti (siis viime keväänä jolloin ikää noin 1-v) :LOL::LOL::LOL:. Se on joku ruotsalainen tai norjalainen merkki ja hinta pyörii just jossain 200e yläpuolella... En ostais :LOL::LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka,

Täälläkin on alkanu liikkeet tuntua ihan selkeesti nyt muutaman päivän. On varmaan tuntunu jo kaumminki, mut nyt osaan erottaa ne. Heti kun istahdan, ni johan alkaa pikkunen mylläämään. :heart:

Mulla tänään on ollu välillä TOSI kovaa kipua tossa alavatsalla. Ihan jo säikähdin, et onko kaikki ok. Mut kaipa ne on vaan kasvu kipuja. Mut kun ensimmäistä odottaa, no ei tiedä mihin asti kipu on normaalia.

Oon tästä jo aikasemminki täällä marissu, mut nyt taas valitan, ku AHDISTAA! Mulla paino noussu jo 7 kg!!!! Se on musta aivan liikaa.. :( Ja ku en tajua miks se nousee. Onhan mulla maha jo aika iso, mut kun syön ihan samanlailla kun ennenki ja koskaan ei oo paino ongelmia ollu. En kestä jos/kun musta tulee joku kauhee valas. Taidan olla tosi itsekäs, kun ajattelen tälläsiä, mut taas ton vaa'alla käynnin jälkeen itku tuli..
Neuvolassaki ne mua lohdutteli että "kyllä se siitä tasaantuu", Mut nythän se vauvan kasvu vasta alkaa kunnolla.
Paljonko teillä muilla on paino noussu?

Miehen kanssa ollaan oltu reilu 6v yhdessä ja reilu 2v kihloissa. Naimisiin ei luultavasti olla lähiaikoina menossa.
Asutaan tälläsessä vähän alle 100m2 Paritalon puolikkaassa. Joten tilaa vauvalle löytyy.

Mulle muuten neuvolassa myös sanottiin et kohtu on jo navan kohdalla (oon kyllä lyhyt selkänen).
Ja sillon jo ensimmäisessä ultrassa, et istukka on takana. Siks varmaan jo liikkeet tunnenki.

Viel ois pari viikkoa aikaa rakenneultraan. EI JAKSA ODOTTAA!! Oon jo ostellu jotain vaatteita, suurimmaks osaks tytön vaatteita, hullu kun oon. On vaan niin vahva tunne että tyttö se on :heart:

Hyvää viikonloppua möhömahat! :)

Nunnika 17+5
 
Tutti oli käytössä hippasen vajaa 2 vuotta. Piti ottaa se 2v- synttärilahjaksi pois, mut poika oli alkanut pureskella tutteja niin otin sen etuajassa pois. Tutti oli ollut enää vain öisin ja päikkäreillä käytössä viimeisen vuoden.
Tuttipullosta luopui itse n. 10kk muistaakseni, iltamaito ei enää maistunut ja nokkamuki vei voiton siitä vauvakamasta..

Makean syöntiä pidetään minimissä. Meillä on karkkipäivä perjantaisin, me syömme karkkia ja poitsu saa naminamin. Rusinat, purkka ja maissinaksut on myös herkkua. Satunnaisesti saa mehua ja leivonnaisia. Karkkeja oon antanut huimat 2kpl, suklaamunia on saanut pari. Ihan vaan hampaita koitetaan säästää. Mun puolelta tulee sukuvikana kiillevika eli ei ole kiillettä lainkaan hampaissa. Äidilläni on tämä vika ja pikkuveljelläni muutamassa hampaassa. Ei onneksi ole hirveen yleinen. Ainakaan maitohampaissa ei ollut vikaa, mut mahdollista on, et se tulee sitten rautahampaisiin kuten pikkuveljelläni tuli :|

Tripptrapp-tuolista. Meillä on se. Anoppi antoi pojalle 1v-lahjaksi. Meillä oli jo syöttötuoli ennestään. Se on tämmönen joku 70-luvun retrotuoli, jonka osti kirppikseltä kolmella eurolla. Jykevä muovirunko ja tuolista saa kääntämällä kolme eri tuolia. Syöttötuoli, keinu ja matala syöttis tarjottimella. Anoppini mielestä tuoli on ruma ja jää pieneksi, joten hän sitten toi tommosen ylimääräsen vempaimen meen ahtaaseen kotiin tilaa viemään :headwall: Kiesus, et se akka on tyhmä! Koitti se väkisin ostaa meille pesutorninkin ja jankuttaa siitä vieläkin vaikkei me sitä hökötystä haluta. Ääh... ei siitä akasta enempää, ettei ala kyrsii sen naamari taas liikaa. Menee muuten lauantaiehtoo pilalle ;)

Gorthaur ja Hemmo 14 Poksista!
 
Kiitos Enterovirus-infosta! Eiköhän se tuota ole lapsella, kun mahaa kerta valittelee, muttei silti oksenna. Eli jospa ne pöpöt on tehnyt majan sinne suolistoon, tosi kipeä on reppana ja meni tunti sitten jo nukkumaan. Parvorokkoahan sitä aina pelkää,ettei vaan tulisi lapsille raskausaikana.

Tutista+ pullosta.
Esikoiset söi tuttia reilu vuotiaaksi vapaassa käytössä, sitten vielä vuoden verran yökäytössä. Ei vaan jaksanu sitä nukutusrumbaa ilman tutteja :ashamed: Vuoden ikäisenä siirtyivät päivisin juomaan nokkiksista, iltavellit vedettiin pullosta kaksivuotiaaksi.
Kuopus söi tuttia melko vähän, ja vuoden ikäisenä napattiin se pois ilman isompia suruja. Pullosta ei syöny oikeastaan ollenkaan, vuoden ikäisenä lykättiin lasi kouraan ja siitä sitten joi (plus imetin vielä)
Mahakaveri saa taatusti tutin jos sitä kaipaa, mutta toivon, että tämänkin imetys onnistuu hyvin ja pullorumbaa ei tarvittaisi.

Makeasta Esikoiset sai ekat namit (ksylitolia) 2,5-vuotiaana, sen jälkeen on pyritty keskittään namit karkkipäivään. Mutta tuo kuopus sitten, sehän on syönyt ekat naminsa jo hyvin varhain, varmaan vuoden ikäisenä. Ei ne lapset kuulkaa tyhmiä ole, kun näkevät, että sisarukset syö jotain hyvällä halulla, niin kyllä ne maistaa haluaa myös. Ja rusinat on muuten ihan yhtä huonoja hampaille, tai kuulemma vielä huonompia kuin karkit. Niistä jää aina niitä riekaleita suuhun, jotka menee joka hampaankoloon ja jää sinne muhimaan. Näin on valistanut mua jokainen suuhygienisti jolla lapset ovat käyneet.

Mahassa on tänään napsahdellut tasaiseen tahtiin pikkutönäisyjä. Siellä se pieni kasvaa ja vahvistuu :heart:

T:Ipsku ja vaava 15+5
 
streptokokki mulla oli ekassa raskaudessa, ja se selvis vasta synnytyksen jälkeen. Vauva olikin aika hiljainen ja rauhallinen, ei parkassu eikä mitään. Olikin seurannassa, muutaman päivän sai lääkettä ja ongelma oli ettei pissaa tullut 2 päivään.Tyjennettiin vatsan päältä,neulalla ja ruiskulla. Seuraavassa raskaudessa sainkin sitten antibiootit synnytyksen aikana ja kaikki oli vauvalla hyvin. 2 viimeisessä ei ole ollutkaan streptokokkia ollenkaan.

Sormustesti joskus se tehtiin ja kaikki on paikkansa pitäneet. Pitäis siis tehdä ja katsoa tuleeko nyt poika vai miten on :D

Vähän nyt laiskasti jaksanut lukea, täällä on ollut jos jonkinlaista muutosta elämässä, ja muutto touhut ja kaikki.Niin ei ole saanut aikaseks lukea täysin niinkuin ennen. Sieltä täältä mitkä paistaa silmään niin vastailen jos kokemusta. Kannattaa tummentaa asia josta puhuu niin saa poimittua nopeasti, jos omakohtaista kokemusta. Nyt jotenki vaan iskenyt laiskuus tässä netis olemisesta.
Muutto ke ja pakkaamatta, helppoa hommaa kun 4 muksua täs pyörii + miehen 1 entisestä liitosta,viikonloppuisin :D että vilinää riittää.

Välil ei muista edes viikkoja missä mennään ja tarvii aina laskea . Olo hyvä tääl muuten.ei supistuksia eikä mitään muutakaan.

CB- 14+4
 
rusinat siis yhdyn edelliseen kommenttiin, rusinoissa lisäks aikas tavalla energiaa.... en mä ole antanu rusinoita pienille kun ihan JOSKUS ja VÄHÄN, sit näkee niitäki et muksul on aina rusinapurkki kädes, kun ollaan kylässä, kaupassa, puistossa... huh, sit ihmettelee äiti, et miksei ruoka maita ja mikä on ku muksu ei suostu nukkumaan ...

ja muutenkin meillä on karkista saanut ensimaut tosi pieninä. JA tällä hetkelläkin säännöllisenä et karkkipäivä on aina lauantai. viikolla ei sitte herkutella. ellei pannaria tai lettuja sillon tällön lasketa ;) ja kumpikin lapsista saa joka lauantaita varten kaupasta kahden euron edestä karkkia. Ja hyvin on riittäny. Virtaa kun tulee niin helposti, et tuntuu kun iskis oikeen sokerihumala, tän vuoksi neidille ei pahemmin voi ees kokista juottaa:LOL: sitä ei nimittäin kato kukaan kun se alkaa sekoilee ;)

maissinaksut on kokeiltu meilläki, on tosi hyviä, eikä oo hampaille haitaksi. vaik ite en niitä kyl syö :D

mehuista tällä hetkellä nää mun koululaiset juo edelleen ruuan kanssa toinen maitoo, toinen piimää ja sit sen lisäks vettä jos on jano. Limsaa meil on vaan saunaan viikonloppuisin, joskus äärimmäisen harvoin jos keskel viikkoo saunotaan niin ehkä sillon kans. Muutoin sokeritonta mehua. Lasten kaverit kun tulee poikkeemaan ni heti ne on kysymäs et eiks teil oo limpparii tai mehuu??? No ei kyl oo jos on tavallinen arkiviikko...
Veden juomisen tärkeyttä ei voi liikaa painottaa, itsellä ei ikinä mitään iho-ongelmia, ei finnei, eikä minkäännäköistä murrosiän aikanakaan... Nyt raskauden aikana ilmaantunut muutama ihon alainen paukama, kipeitä ovat mut ei mitään mikä muuttuisi valkoiseks ja puristettavaks.. kummallista..
Ja vettä oon juonut paljon aina, ei liikaa mut ehkä se kolme litraa päivässä....

Yritän opettaa siis lapsillenikin että joisivat riittävästi..

rinnoista juu eli ekojen kuukausien turvotus hävisi, ja edelleen on entistä kokoa... ei tule maitoa kuten joillakin on jo tullu. Mä siis alan valmistautua ostamaan tuttelia.... Ihmiset on erilaisia, ja jos ei mulla ole noille kahdellekaan maito riittäny, ni en aio asiasta kyllä MINKÄÄNNÄKÖSTÄ stressii ottaa... ekaa imetin sen just ja just viis viikkoo, ja toista tasan viikon... Vastikkeet teki toiselle kyllä vatsan kovalle, oli aikamoista etsii sopivaa... mutta tosin hän oli niin pieni ettei vatsa vaan tottunut... Mutta mistäs muutut imettäväksi jos maitoo EI TULE???? Ja tää on vahvasti perinnöllistä, mulla on synnytyksetkin menny kuten mun äidillä, ja niin meni myös imetyksenkin kanssa...

No, mutta ei sen sairaampia lapsia nuo olleet verrattuna niihin joita äiti pystyi imettämään alusta saakka pitkään. JA täytyy kyl viel myöntää, et koska se ei ole kerran multa onnistutnut, aloin tykätä siitä helppoudesta, kun vauvan nälän tultua, voit vaan lämmitää pullon, olit sitten missä vaan... eikä tarvinnu heitellä paitoja sinne tänne ja ettiä joku rauhallinen paikka mihin kaikki ei lärviään ois pistäny. Mulle kun ei usein suotu rauhassa syöttämistä, EDES pullon kanssa... Ehkäpä tänä päivänä on toisin, kun kerran mieskin on biljoonasti parempi kun edellinen, sukulaisista puhumattakaan...

Mä niin toivoisin et tää vauva syntyis jo..:kiss: mutta vielä on odotettava jokunen tovi :) marraskuussa on sitten neuvola, jolloin saan kelan laput, että saan hakea äitiyspakkausta... sitä ootellessa :heart:
 
Parisuhde kesäl tuli 6v yhessä, itsenäisyyspäivänä on 6v kihlajaispäivä. Asutaan 82neliön vuokrakolmiossa, isot makkarit niin viel ainakin mahutaan...

Tuttijutut meil ei oo kumpikaan muksuista syöny tuttia (eikä peukkua/sormea, koko nyrkki on sit suuhun menny), eikä tuttipulloja olla käytetty koskaan. Tissiä puol vuotiaaks ja sit muovimukista (ikean), ei oo siis nokkamukeja tms ollu käytössä. Hyvin sujunu alusta asti lasista juominen. Herkkupäivä on yleensä lauantaisin, kun mennään mummolaan. Lasten serkut tulee kanssa ja saavat sillon ihan riittäväst karkkia ym.

Peppi+ alien 17+2 (?)
 
Huomenta!

Karkkipäivää ei toisaan ole eikä tule vielä niin pitkään aikaan kun ei tarvitse. Tosin itselläkin saattaa sama suklaalevy tai irtokarkkipussi olla viikon tai parikin kaapissa, ettei ole meilläkään vaan napsin jos mieli tekee. Sen olen kuullutkin useammalta et kakkosen kanssa on hankalampaa pitkittää jos vanhemmat lapset jo saa herkkuja. Mutta jos tässä nyt saa esikon kanssa muutaman vuoden pidettyä näin niin on sitten se kakkonenkin jo saanut ikää.

Mitä nopeammin siitä tuttipullorumbasta pääsee sitä parempi! Tuntuu, että niitä sai olla koko ajan keittämässä ja pesemässä, tai sitten täyttämässä koneeseen myöhäisemmässä vaiheessa. Aiemmin voisi nyt vaihtaa pullojen tuttiosien tilalle sen nokkaosankin kuin viimeksi. Nukilla samoihin pulloihin siis menee tutit ja nokkatutit. Alussa tosin käytän taas Ainun pulloja kun niihin saa pumpattua maidot suoraan pumpulla ja pullo menee paremmin pieneen käteen kuin Nukin leveämmät.

Päätin myös et meillä jää toinen tripptrapp hankkimatta. Tuo nykyinen on aika kärsinyt ja en ehkä kuitenkaan halua sitten lasten huoneisiin tuon värisiä (natur) tuoleja. Turha siis ostaa toista vaan laittaa tuo eka eteenpäin kunhan kakkonen ei sitä tarvitse. Niin ja taas tuli 250e säästöä muihin vauvatavarahankintoihin :)
 
karkkipäivä niin siis on otettu käytäntöön vasta viime vuosina, eli kun ovat jo isoja koululaisia :D ettei nyt joku käsittänyt väärin...

karkkia kaupasta, tapahtui mulle kerran kaupassa vuosia sitten olin oman silloisen asuinpaikan kaupassa kahden pienen lapseni kanssa, molemmat jo käveli, oisko nuorempi ollu siinä vuoden paikkeilla... hoidin ruoka-ostokset tavalliseen tapaan, ja kassalla alkoi kamala mankuminen karkista, ja kun isompi alotti huutamisen niin pienempi aloitti kans :D iuh miten ihanaa :D
No, pakkasin ostokset lasten huutaessa, ja koitin olla rauhallinen ja selittää et eipä osteta ei.... Pääsin ulos ja laitoin ipanoita rattaisiin, kun mun perässä asioinut vanhempi nainen tuli mun luokse ja tiuskaisi: No oisit nyt ees pienet patukat ostanut!
MITÄÄÄÄÄÄ???!!!! Sanoin et no enpä osta, ei ne tartte. JA MILLÄ OIKEUDELLA TULLAAN TOLLASTA SANOMAAN??? Olin liki raivon partaalla, että periksikö olisi pitäny antaa?? Ja sitten ne tenavat ois pitäny saman metakan JOKA kerta kaupassa kassalla... ehei, ja en mä vaan ikinä kehtais toiselle mennä neuvomaan et kyl sun ois nyt pitäny tehdä niin tai noin....

kuutamo kiitos sen kamalan kauniin kirkkaan möllöttäjän, oon nukkunu taas pari yötä TOOOOODELLA huonosti!!! unet on ihan sekoja ja tuntuu et nukkuu sellasta koiranunta... ei kiva...

karkeista vielä ja mullahan kävi vielä niin että "rakkaat" ex-sukulaiset ei välittäneet mun sanomisista koskaan... ei siinäkään asiassa, etten ois halunnut lapsia pienestä opettaa karkkiin... mut ei... ja muutenkin antoivat lapsille karkkia, vaikka oisin sanonut et ENSIN ruokaa tai muuta suolaista, ja VASTA SITTEN herkkuja... sit mä tietty jouduin kärsimään sokerihumalassa kiukkuavia pieniä jotka ei suostunut ruokaa enää sen mässäilyn jälkeen syömään :( murrrrr... onneks nykyiset appivanhemmat kysyy multa aina ensin et saaks lapsille antaa, tai et jos tuovat karkkipussit lapsille, niin sanoovat heti että äiti sitten päättää, milloin avataan :) JA näin onkin kiva, että huomioidaan äidin mielipide...

Ihana aurinkoinen syysaamu :) mieli on pilvissä, kun saa herätä siniseen taivaaseen ja auringon paisteeseen :) jos tänään mentäis porukalla uimaan, ja ulkoilemaan....
 
flower again: Kyllä se karkkipäivä pitääkin jo ala-asteikäisillä olla... Siinä iässä on vaikea enää estää niitä herkkuja edes saamasta niin ainakin sitten rajoittaminen yhteen päivään on hyvä! Kaupassa kun joskus olen ollut töissä niin pahaa teki katsoa kun aina ne samat ala-asteikäiset porukat osti kasapäin karkkeja jne. Energiajuomat on toinen mihin ne viikkorahat taitaa mennä, vaikka niiden myynninkin voisi kieltää alle 15-vuotiailta!!!! Itse olen varmaan ilkeä äiti, mutta musta lapsi ei vielä ala-asteikäisenäkään tarvitse viikkorahaa! Voidaan laittaa kyllä vaikka viikottain euroja säästöön johonkin suunniteltuun juttuun ja on asioita joista niitä euroja voi kerätä, mutta tuon ikäisillä ne valitettavasti menee sinne kauppaan asioihin joita ei tarttisi ostaa. Karkit voi sitten lauantaiksi ostaa yhdessä perjantain kauppareissulla. Itse kun olen saanut aina pyytämällä mitä olen halunnut niin on sitten aikuisiällä mennyt rahan arvon oppimiseen ja siihen ettei se kasva puussa tovi jos toinenkin... Onneksi oppirahat on maksettu jo aikaa sitten, mutta haluan kyllä omilleni opettaa ettei ne tavarat sun muut kasva puussa. Lapsi ei tietenkään siitä pienenä kärsi, että kaiken saa mutta saattaa se kostautua sitten myöhemmin. Tietysti ei halua kuitenkaan, että mitään puuttuu mutta asiatkin voi laittaa näyttämään haasteellisimmilta kuin ne on ;)

Mä en myöskään ymmärrä tota et tavallaan kävellään äidin yli ja annetaan vaan herkkuja jne. Mun mielestä fiksua on pitää ne piilossa omiltakin jos kylässä on sellaisia lapsia jotka niitä ei saa. Samaten aina voi kysyä äidiltä fiksusti syyllistämättä. Tylsintä on kuulla näitä kun isovanhemmat sanoo kun äiti ei anna, äiti sanoi ettette saa jne.
Sama kuin se et jälkiruuan saa vaikkei söisi ruokaa! Meillä viimeksi oli yhteenotto fammun kanssa seuraavalla tavalla: Fammu lupasi omenan jälkiruuaksi noin klo 11 aikaan. Syötiin klo 11.30 ja poika jätti puolet. Fammu tarjoaa omenaa ja minä kiellän, koska ruokaa ei syöty ei jakseta jälkiruokaakaan. Fammu siihen et mutta hän lupasi eikä lapsi ymmärrä ettei saa vain koska ei syönyt ruokaansa. Sanoin sit et jaa mutta sen 1,5 v lapsi kuitenkin vai ymmärtää, että puoli tuntia sitten lupasit sen omenan?!? Tämä ei sanonut mitään muttei tarjonnut enää omenaakaan. Meillä on selkeä sävel siinä et jos ei jaksa ruokaa ei jaksa muutakaan. Tosin jälkiruokaa meillä ei edes yleensä ole vaan sitten välipala on seuraavana vuorossa parin tunnin päästä. Eikä tuolloinkaan lapsi edes kaivannut sitä omenaa!
 
Sormuksella ennustaminen:

tyttö, tyttö, poika, tyttö, poika, tyttö, tyttö ja sitten se sormus ei enää suistu heilumaan.

Tämän jälkeen on siis vielä 6 pukerrettava ulos. Mulla on ikää vaan jo se 34 että kiire tässä alkaa tulla.


Sormustesti:
ota itseltäsi hius (jotkut käyttävät ompelulankaa) ja sormus.
laita sormus hiukseen ja molemmat päät peukalon ja etusormen väliin.

Heiluta sormusta ranteen syrjällä ja käännä käsi nopeasti niin että se ei vaikuta sormuksen liikkeeseen. Laita sormus ranteessa olevan valtimon päälle, mutta pitää kokoajan olla ilmassa. Sormus on siis kokoajan liikkeessä.
Jos se pyörii ympyrää 0 (kehää) niin se tarkoittaa tyttöä ja jos heiluu vain edes takaisin, niin se tarkoittaa poikaa |

Kun olet nähnyt että sormus pyörii kehää tai heiluu edes takaisin, niin käännä taas käsi ja heiluta sormusta taas ranteen syrjässä hetki ja käännä taas käsi. Minulla tämä on aina pysähtynyt 7 kerran jälkeen. Yhdellä kaverilla 2 lapsen jälkeen ja toisella 3:n lapsen jälkeen.

Ensin siis kämmenselkä ylös päin ja sitten kämmenselkä alaspäin.


Silvia ja Vilianna 15+5
 

Yhteistyössä