Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

tehokas raudan nostattaja laitoin tossa jo joku aika sitten, mut laitan uudestaan, lien muilta ohi mennyt: KRÄUTERBLUFTSAFT, mehuvalmiste apteekista, ekan synnytyksen jälkeen hb oli mulla tooooodella alhainen, toi nosti viikossa normiin!! Kannattaa kyllä kysyä saako käyttää raskauden aikana, kun mun tuli vasta nyt mieleen et jos siinä on jotai yrtti juttui mitä ei sais odottava käyttää??? no, mut toivottavasti saatte arvot nousemaan, ja olon paremmaks :hug:

emiliainen tervetuloa :heart:

mä oon varsin hyvässä voinnissa ollu, laiskotellu lähinnä tän päivän ja vetässy yhet vahinko-päikkärit :D siis tarkotus ei ollu nukkuu, mut niinhä siin kävi et sammahdin nojatuoliin tunniks ;) hih...

enkä jaksa kirjottaa nyt enempää, jotenki väsyttää taas :D
 
Hei Kaikki!

On ollut niin kiirusta ja hässäkkää etten ole ehtinyt kirjoittelemaan, käynyt vaan lukemassa.
Enkä muutenkaan jaksanut ottaa osaa noihin väittelyihin..

Tervetuloa emilialainen :hug:
Minäkin seinäjoelta, laita yv:tä jos huvittaa.

Omaa napaa, täällä tuntuu jo potkutkin, eilen illalla kun tulin tallilta ja rauhotuin sänkyyn niin selviä potkuja tuntui :heart:
Mieskin oolisi halunnut tuntea mutta vielä pari viikkoa kestää siihen.

Synnytyksistä, ekalta sain ilokaasua ja epiduraalin, mikä lakkasi vaikuttamasta 3h ennen ponnistusta. Ponnistusvaihe kun mulla silloin venyi ja siitä jäi pieni pelko. Yhteensä ponnistin poikaa 1h 33min.

Kun toinen syntyi niin ponnistus kesti vaan 2min :D ja muutenkin synnytys oli nopea, vain 4h enkä ehtinyt saamaan oikein mitään. mutta ei se haitannut.

Olin viime viikolla neuvolassa, sydänäänet kuului hyvin, ja kaikki muutenkin ok. Painoa oli tullut 5:ssä viikossa 1,6kg.
Meillä on täällä ihana neuvolatäti, käski ottaa miehen mukaan ensi kerralla. Lupasi että sitten ultrataan huolella että mieskin näkee vauvan kunnolla.

tiinelli ja vauva 14+6
 
Huomenta!

Miirunen: Miten olisi vaikka kivennäisvedet sit siihen veden lisäksi? Mulla alkaa kanssa pää särkeä helposti jos juominen on jäänyt.
Päänsärky... Luulen et kuuluu sekin asiaan jossakin määrin. Viimeks oli tosi paljon alussa ja on ollut nytkin. Pientä jomotusta voi olla päivittäin, mutta johtuu mulla myös niskoista.
Mulla on myös paha migreeni (sekä jännityspäänsärky) johon käytössä ollut parhaimmillaan kaksi päivittäistä lääkettä. Pahimmillaan kohtaukset tuli kerran viikossa ja saattoi kestää neljäkin päivää. Perus päänsärkyä en taida siis edes huomata, mutta johtuu just tuosta migreenistä... Siihenkin turtuu.

Raudasta... Olen kyllä kuullut et toi nestemäinen olisi hyvää ja nopeatehoisempi! Tuossa ei taida olla mitään ei sallittuja-yrttejäkään. Itse taidan kuitenkin suosia tabletteja kun tuossa nestemäisessä on niin paljon muutakin. Noita vitamiinejakaan ei saisi liikaa ottaa ja mullakin kun on käytössä jo multitabs-raskaus, magnesium sekä kalsipos d-mite niin paras jättää siihen. Pahus vaan kun olen unohtanut mitä viimeksi käytin kun siitä ei mennyt maha kovin huonoksi. No joo mulla oli kyllä muutenkin koko ajan jotain ongelmaa sen kanssa...
 
juomisesta joo siis juoda tarttee!!! jos vesi ei oo maistunu niin ite vältän vissyä, koska siitä tuntuu tulevan vaan ilmaa vatsaan... mut oon tehnyt sokerittomasta mehusta välillä ison kannullisen, ja siitä otan välillä jos ei vesi maistu. Mustaherukkamehu on tosi hyvää :) Ja eihän kaiken juomisen juuri pelkkää vettä tartte olla, hyvän juoman saa myös, kun appelsiinimehua blandaa vedellä, JÄÄKYLMÄLLÄ :D nam! konstit on monet :) mulla on itseasias koko ajan tuoppi pöydän reunalla, juon siitä pitkin päivää. Mulle veden juominen on ollut lapsesta saakka tapa, ilman ois kauheeta olla... en oikeestaan ees pidä limppareista, ei ne janoa pois vie...

vitamiineista en oo edellisissäkään odotuksissa mitään syöny, eikä neuvolassa kehotettu nytkään. Mun ruokavalio on kyllä tosi monipuolinen ja terveellinen, uskoisin saavani kaiken tarvitseman siitä. Ja en sit oo arvannu omin päin alkaa popsimaan mitään ylimääräistä, varsinkin kun hempparikin huitelee 140:ssä :D

nukkumisongelmat tää on niin raivostuttavaa tää kuutamon aika!!! taas meni yö niin ettei saa unta vaikka väsyttää, on ihan levotn olo, ja sit koko yö menee koiranunella... aamulla on ihan zombie-olo... ja voin kertoo et ei mikään ihan säysein hermo-taso :kieh: miks sen pitää vaikuttaa niin paljon.... tänään oon sit tehny jo tosi aikaseen lenkin koiran kans, ja päätin et käyn ulkona muutenkin tänään enemmän, vaikka väsyttääkin. Ja tarttee illal käydä viel ni nukkuisko sit paremmin kun saa raitis-ilma-myrkytyksen :D

onneks pääsen huomenna näkemään rakkaan ystävän taas, on niin kiva päästä poikkeemaan muuallakin välillä, ja mikä parasta, parantamaan maailmaa yhdessä :heart: nää viikot kun ei ole lapset tässä, on mukava sopia jotain omia menoja, nähdä kavereita, joiden kans saa rauhassa hölpötellä.. ja sit taas kun lapset tulee, keksitään jotain mukavaa yhdessä oloa :) viikot vierii aikamoista vauhtia...

takki-ongelmaa ja muutenkin mäkin kauhulla odotan mihin muka mahdun talvella... tällä hetkellä menee oma kevät/syys-takki vielä napitkin kiinni, mut se ei enää oo kauheen lämmin, lähinnä kauppareissuille.. Miehen yhtä hupparia käytän verkkareiden kans sit kun on sporttisempi olo :D mut en kyl aio kaupasta mitään uutta ostaa, ei oo varaakaan, joten turvaudun mitä löydän kirpparilta... Niin no on mul kyl villakangastakki, se on a-linjainen hiukan, joten toiveita on et sen kans pääsee kaupunki-asioille sit pitkään.. Mut tykkään ulkoilla paljon, joten se lämmin ulkoilupuku on varmaan hommattava joku miesten kokoa :D ja D-mitoituksella ;)

flower again ja rakkauspakkaus 16+6
JEIJJJJJJJJJ HUOMENNA POKSAHTELLOOPI :D
 
Tervehdys kaikille!

Täällä elelty hiljaiseloa, kun ei omassa voinnissakaan ole mitään erikoista tapahtunut. Pahoinvointia ja yökkäilyä on edelleen päivittäin, mutta se koko päivän kestävä huonovointisuus on hieman laantunut ja syömäänkin pystyn jo normaalisti, eikä tartte parin tunnin välein napostella :) Taitaa siis alkaa helpottamaan...

ON: neuvolassa kävin eilen ja kaikki hyvin. Syke masuasukilla 140 ja oli kyllä maailman ihanin ääni kun sydänäänet sain kuulla! :heart: Hieman olin jo huolestunut, kun en liikkeitäkään ole vielä tuntenut :whistle: mutta eiköhän ne parin viikon sisään ala jo löytymään. Pientä perhostelua on tuntunut, itseasiassa eilen ekaa kertaa, ja muutaman kerran on tuntunut sellainen kunnon muljahdus parin viikon aikana eli eiköhän liikkeet kohta jo tunnu. =) Verenpaine oli 120/75 eli normi lukemissa mulle ja paino oli noussu vaan 100g viime kerrasta eli oon laihtunut vähän alun kahdesta kilosta... Hempasta kieltäydyin viime kerralla eikä sitä nytkään mittailtu, mutta mulla oli pojastakin alimmillaan 130 hb eli ei laske kovin alas varmaan tästäkään...inhoan hb:ssa sitä neulan pistoa ja vältänkin sitä viimeiseen asti :D muuten musta saa ottaa verta niin paljon kuin haluaa ja laittaa epiduraalit ym. mutta tosta en vaan tykkää sit yhtään :LOL:

Päänsärystä on ollut juttua. Mulla kans välillä esiintyy ja yleensä iltaisin. Luulen kans että tuo juomisen vähyys vaikuttaa siihen, ja jostain luinkin että älä koskaan kulje hanan ohi juomatta vähän vettä... Tiedä sitten pitääkö paikkaansa, mutta mulla ainakin on nyt loppunut päänsäryt siihen kun olen juonut päivisin enemmän :)

Synnytyksistä HERKIMMÄT JÄTTÄKÄÄ LUKEMATTA!! ...niin pojasta jäi vähän paha maku suuhun ja siksi hieman epävarmoin mielin olen seuraavasta synnytyksestä, voisi sanoa että vähän pelkäänkin sitä...
Pojasta alkoi kipeästi ja säännöllisesti supistella n. 1,5 vuorokautta jo ennen kuin hän tuli maailmaan. Mulla ehdittiin siis laittaa petidin piikki (rentouttava ts. ilmeisesti supistuksia hidastava piikki, jotta olisin saanut vähän nukuttua..), joka sai mut oksentamaan ja voimaan vielä huonommin vuorokauden kaurapussien ja suihkussa käyntien jälkeen, joista ei ollut apua kun ei paikat vaan auenneet. Nukkunut en ollut siis kahteen yöhön yhtään ja aika väsynyt olin... Epiduraalia sain odotella 1,5 tuntia supistusten alkaessa jo erittäin koviksi aamulla (siltikään ei lähtenyt aukeamaan yhtään ja olin jo selkä krampissa supistusten kovetessa ja aivan puhki kaikesta...) ja kun ei lääkäri ehtinyt paikalle ennemmin. Odotellessa vetelin ilokaasua, josta ei ollut mitään apua, ennemmin vaan sai pään ihan sekaisin ja huonon olon aikaan...epiduraalin vihdoinkin saatuani sain nukuttua puoli tuntia, jonka aikana avautuminen edistyi huimasti. JA EPIDURAALIN laitto ei sitten tuntunut enää supistelujen jälkeen missään vaan rukoilin jo sen saamista :D Ja hattua nostan niille, jotka synnyttää ilman kipulääkkeitä!!! Musta vaan ei ollut ainakaan ekassa synnytyksessä siihen, tästä toisesta en tiedä...riippuu siitä kuinka pitkäksi taas venyy...
Synnytys kesti sairaalan mukaan sen 8h20min. Ponnistusvaihe meni nopeasti (22min) ja voimia löytyi pusertaa vauva ulos jollain ihmeen tavalla, vaikka olinkin jo aivan uupunut...keskityin vain siihen että ulos tulisi äkkiä ja kaikki menisi hyvin. Terve poika syntyi, mitä nyt joutui verensokeri seurantaan ja keltaisuuden seurantaan aluksi, mutta kaikki meni lopulta hyvin. :)

Sori vaan pitkä sepustus ja kiitos niille jotka jaksoivat lukea tämän! :D
Muita juttuja kommentoin sitten kun aikaa taas riittää...

dogitar ja masuasukki 15+1
 
flower again: Meillä syödään kanssa monipuolisesti ja mielestäni siitä normiolosuhteissa saakin kaiken tarvittavan. Raskausaikana olisi kuitenkin hyvä ottaa edes se yksi monivitamiini päivässä kun tarvekin on suurempi! Joitakin juttuja kun ei täällä saa tarpeeksi ilman! Magnesium ja kalkki nyt ei varmaan ole tarpeellisia ellei ole syytä. Mulla ne on tarpeelliset noiden tukosongelmien takia ja sitten lääkityksen kanssa kalkin lisäsaanti on tärkeä. Varsinkaan kun en juo maitoa. Tosin magnesiumia kannattaa ottaa jos on suonenvetoja ja lihaskipuja. Auttaa niihin.
 
Huomenta!

Kiva kuulla, etten ole sitten ainut joka ehkä yliajattelee kaiken tällä hetkellä. Ja kun saa täällä vähän purkautua ei kaadu ihan kaikki sitten tuon miehen niskaan :D

Ulkona on ihan himskatin kylmä!!! Oikeen kunnon viima täällä ainakin. Ja tuli taas tosiaan mieleen se talvikausi, että mihin ihmeen telttaan sitä sitten oikeen pukeutuu. Mulla kun on edellisissä odotuksissa ollut maha aina isoimmillaan kesällä. Sillonhan on voinut heittää päälleen ihan minkä vaan trikoomekon ja hyvin on mennyt, ehkä nuo ulkonäkö pointsit on vähän karissut kylläkin :whistle: Se on sitten varmaan shoppailun paikka piakkoin...

Päänsärky on ollut, eilen illalla iski oikeen paha. Mulla voi tuo juomattomuus kanssa kyllä tehdä, kun en kanssa tunne oikeen janoa, ei tee mieli vaan juoda. Hormoonit voi kanssa olla yksi syy...

Rauta obsidanit saa mun vatsan ainakin tosi kipeeksi, en voi ottaa. Nyt ei onneksi ole vielä tarvinnut edes, toivottavasti ei tarvitsekaan. Vitaaminit mulla on nuo ihan raskaus/imetysajan multivitat. Oon aina syönyt lisävitamiineja raskausaikana, ihan vaan varmuuden vuoksi vaikka munkin ruokavalio on kyllä aika monipuolinen ja terveellinen.

Liikkeistä Siis kun musta on nyt tullut omien vatsankurinoiden paras tuntija tässä viimeviikkojen aikana, niin voisin sanoa, että masussa tuntuu jotain muutakin liikettä, mutta tämä voi hyvinkin olla vaan toiveajattelua :LOL:

Onnea neuvolassa käyneille sydänäänien kuulijoille, on se niin ihana tunne tietää, että kaikki on hyvin masussa :heart:

Mindi83 14+2
 
Jaa-a koko ajan olen lueskellut mut aika ei riitä vastaan.

Mä toivon että talvesta ei tulis niin kylmä, kun kaksi edellistä talvea ollut kun olen kuitenkin tyttöjen kohdalla selvinnyt hyvin vuorellisella fleece-pusakalla. Mut jos tästä talvesta tulee yhtä kylmä kun kahdesta edellisestä se meinaa että mittari laskee alle -10 asteen (jopa-17). Niin pitää katsoo jos ostetaan miehelle uusi takki kun se kaipais lämpösempää ja saisin sitten sen oman takin käyttöön.

Synnytyksestä: Ei kannata miettiä liikaa että kipulääkityksen kanssa vai ilman, ei koskaan tiiä kuinka synnytys etenee. Se päätös pitää tehdä tunteen mukaan silloin kun tilanne on päällä. Mullakin oli tosi huono kokemus eka synnytys ja en meinannut aueta ollenkaan kun oli niin hirveet supparit käynnistyksen takia. Epiduraali ja nukuin melkein tunnin :D Ja sitten olinkin melkein valmis toimiin. Toka oli 5 tunnin juttu ja ei tarvinnut kipulääkettä eteni nopeaan ja ponnistuskin oli niin ohi. Ekaa kun pykkäs 3 varttia ulos.

Meillä lapset ei saa kotona paljon hyväskää, mutta mummoloissa senkin edestä. Mut joo Enpä jaksanut ottaa siitä paniikkia. Toivon vaan että lapsoset on saanut mun hampaat jotka ovat vahvat. Minä ja mies sitten ollaan ihan hirveitä makean syöjiä ja sipsien syöjiä, mutta tää tapahtuu vasta kun lapset on petissä. Itse olin juuri melkein 4 kuukautta syömättä ollenkaan sokeria ja paino tippui 15 kiloa. Mutta eipä mua huvita rääkätä itteeni enempää xD Mahduin hääpukuun ja se oli pääasia.

Meidän parisuhteesta; tutustuttiin netissä 6 vuotta sitten. Tulin joululomaksi hollantiin, mies hiihtolomaksi Suomeen ja sitten tulin 2,5 kuukaudeksi Hollantiin ja olen vielkin samalla matkalla. Kävi semmonen piän vahinko kuin Esikko xD. Ja sitten toinen aika heti perään tosin suunniteltu ja sitten nyt mentiin 10.9 naimisiin :D 18.3.2008 kihlauduttiin Gibraltarilla. (Ensimmäinen yhteinen loma ilman lapsia)

tais olla jotakin muuta mitä piti kommentoida mutta ei tuu mieleen.

mucho ja pippuri 13+6 (ohhoh menee nopsaa viikot, eiköhän ne kohta hidastu taas)
 
Parisuhteesta ollaan oltu yhdessä 5 vuotta, joista 4,5 kihloissa. Muutettiin kihlojen kanssa samoihin aikoihin yhteen ja ollaan oltu tiiviisti alusta asti yhdessä. Naimisiin mennään kyllä, mutten usko että ihan lähiaikoina. Mies haluisi kunnon kirkkohäät, mulle kelpaisi pienemmätkin häät ja vaikka maistraatissa tai kasteen yhteydessä järjestää. Tottakai ne isot kirkkohäätkin kävisi, mutta mulle ei niin väliä, varsinkin kun alkaa ikää jo olemaan ja olen vähän jo unohtanut ne joskus haaveilemani prinsessahäät ;)

Asumismuoto meillä siis on rivari kolmio, jossa 80 neliötä ja ollut meille nyt ihan riittävä tila. Makkarit meilläkin sen verran väljät, että vauvan kanssakin pärjätään tässä vielä. Ainut ongelma on ahdas eteinen, kun vaunuja ei näin kaupungissa uskalla pitää ulkona etteivät sitten lähde muiden matkaan.. Meille tulee myös muutto jossain vaiheessa lähemmäs miehen työpaikkaa tai sitten lähemmäs sukulaisiani isompaan kaupunkiin, joten sitten asunnon koko taas muuttuu ja toivottavasti isompaan suuntaan.

Omista syntymämitoista oli ollut juttua jo aiemmin. Mulla ne oli 52cm ja 3450g. Poika oli syntyessään siis 3700g ja 52,5cm eli hieman suurempi kuin minä itse olen ollut. Mulla mies on sen verran pitkä, että lapsetkin varmaan venyvät aika pitkiksi :)

Imetyksestä mulla on sellainen kauhukuva, että imetys jää tämän vauvan kanssa yhtä lyhyeksi kuin edellisenkin.. Maitoa ei missään vaiheessa tullut pojan tarpeisiin nähden tarpeeksi ja jouduin jo sairaalassa varautumaan pulloon. Kotona maidon tulo sitten lisääntyi ja riitti muutaman viikon täysin pojalle, mutta sitten hän vain kieltäytyi rinnasta täysin (kahteen eri otteeseen parin viikon ajaksi) ja niinpä maidon tulo lähes loppui eikä poika ollut enää suostuvainen rinnalle. Imetystä pullon rinnalla sain jatkettua vain 3-4 kuukauden ajan. :(

Maha kasvaa kovaa vauhtia mullakin ja syystakkikin jo hieman puristaa tuosta vatsan päältä, :D kuitenkin vain sen verran että meinaan siihen vielä jonkin aikaa mahtua, vaikka väkisin ;) :D

Kike79:lle tsemppiä testitulosten kuulemiseen! Toivon kovasti, että olis vaan väärä hälytys ja kaikki olisikin vauvallanne hyvin :hug:

emilialainen tervetuloa mukaan joukkoon niin kirjavaan! =)
 
Neuvolassa käyty tänään, RR 121/75, hb 139 (!), pissa puhdas, paino 57.7 eli noussut 86 g /vko. Syke 145, vaikka vaikea olikin löytää kun toinen pyöri ja hyöri ja potki kuin viimeistä päivää.

Ja kyllä, liikkeet tuntuu nyt :) En ole tuntenut aiemmin, tai ehken vaan ole rauhoittunut kuulostelemaan. Nyt kun sydänääniä kuunnellessa huomasi miten paljon se jo liikkuu, niin ajattelin vapaapäivän kunniaksi kuulostella. Ja tässä koneella istuskellessa pieniä muljauksia ja yksi kunnon potkukin tuntui, juuri samoilla seuduilla missä se koko ajan neuvolassakin lymysi.

Kräuterblutsaftia täällä oli useampikin tainnut mainostaa, yhdyn edellisiin. Neuvolaharjoittelusssa ollessa terkka useammallekin suositteli vatsaystävällisenä ja kaverikin raskauden aikana käyttänyt. Eli voi raskaana ollessa käyttää.

Marr koita nyt saada levättyä, toivottavasti supparit rauhoittuu!

Mindi ja Littledeath ja muutkin joita välillä huolettaa ja murehduttaa, koittakaa jaksaa. Ihan luonnollista on hermoilla onko kaikki kunnossa, mutta yleensä kuitenkin on. Vauva voi hyvin kun äitikin voi, eli positiivista mieltä yrittäkää viritellä ja tehkää kaikkea mukavaa :)

Ipanapiina, se "tuplasyke" saattaapi olla vaikka napanuoran sykettä, tai sitten omaa, tai vauvan syke heijastuu jostain toisesta kohtaa takaisin myös. Mutta kaikenlaisia ääniä sieltä kuuluu ihan normaalisti. Lisälyönnit kyllä kuulee ihan selvästi jos niitä on, ja niitä voi toisinaan olla ja siltikin kaikki kunnossa.

Kummeista, meillä ei lasta kasteta, mutta siunaaminen ja nimiäiset on ja siviilikummit kyllä nimetään. Ei olla vielä kyllä mietitty että ketkä :) Mutta kyllä kummit halutaan, itsellä ei ole ja se on kyllä aina vähän harmittanut.

Juomisesta, tulee kyllä juotua ihan liian vähän. Oon yrittäny nyt petrata. Maitoa juon ruoan kanssa, paitsi sitten jos syö jotain missä on kovasti rautaa niin juon lantrattua appelsiinituoremehua. Muuten ihan vettä. Ajattelinkin laittaa jääkaappiin vesikannun, että tulee seurattua kuinka paljon oikeasti tulee juotua "ylimääräistä"

Päänsäryistä kärsiville voimahalit! Hormonit niihinkin taitaa olla syypäänä, toivottavasti helpottaa kun tasoittuu tuo hormonitoiminta.

Tupunen ja Rymy 16+1

Muoks* Ja onnea ja tervetuloa Emiliainen! en tiedä millaisen fb-ryhmän teit, mutta saa sen niinkin, että sisältö on salainen, eikä liittyminen ja ryhmän jutut näy muille kuin jäsenille.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa emiliainen!

Karkkipäivästä vielä. Meillä se on ollut jo kolmisen vuotta, siis meillä aikuisilla. Ollaan molemmat hirveitä sokeripossuja ja mäkin söisin karkkia lähes päivittäin jos ei mitään rotia pitäisi :ashamed:
Lapsuudessa meillä oli karkkipäivä lauantaisin. Yleensä se tarkoitti sitä Lauantaipussia tai Tupla-patukkaa. Limpparia meillä ei juotu, ei edes synttärijuhlissa. Ei sipsejä. Poppareita, leivonnaisia ja mehua tosi harvoin. Äiti oli kolmen lapsen yh osapäiväisenä siivoojana, joten rahat oli tiukassa. Kaikki ylimääräinen oli karsittu kuten herkut ja reissut. Emme käyneet esim huvipuistoissa tms, kesän riemu oli aina vaan Yyterin hiekkarannat ja leikkipuisto.

Kummeista. Meillä ei lasta liitetä kirkkoon, esikoinenkaan ei siihen kuulu. Meillä pidetään sitten taas nimiäiset. Esikoisella on neljä siviilikummia, miehen serkku miehensä kanssa ja mun kaksi ystävää. Nyt tuskailen jo valmiiksi, koska ei mun puolella ainakaan ole ketään potentiaalista ehdokasta. Parhaat ystävät on jo käytetty ensimmäisellä. Kolme veljeekin mulla on, mut niistä ketään en haluu. Heikolta siis näyttää.

Kräuterblutsaft Suosittelen sitä myöskin. Käytin sitä ekassa raskaudessa ja on tosi tehokasta. Karseen makusta se on, mut kyllä sen kestää. Join myös appelssiinimehua perään sen maun poistamiseksi ja et se c-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä. Alkuunhan mulla ol hemppa yli 130, sitten se putosi nopeesti n. 100. Tolla mehulla nousi kyllä tosi hyvin takaisin ylös.

Mulla ei ole takkiongelmaa onneksi, säästössä on äitiystoppatakki edelliskerralta. Ostin sen verkkokauppa Bebesiltä aikoinaan. Kävin kurkkaamassa sivuilla niin ei ollut tarjolla, ellei sitten myöhemmin tule. Pikku- Papoosella oli myös aikoinaan parikin vaihtoehtoa, nyt ei ollut yhtään sielläkään. Kantsii varmaan teitin takittomien katsoa kaikki nettikaupat läpi jos löytyisi.

14+3
 
ei prkl...juoksin töistä kotiin postia lukemaan..Ei, ei ole tullut postia sikiötutkimuksesta!!!:'( Nyt alkaa ihan tosissaan ottaan aivoon ja pelottaa ja ties vaikka mitä..mä en soita sinne ja pilaa lomaani sillä että saan hirveitä tuloksia..Voihan se tietysti tulla vielä huomennakin, mutta nyt meni kyl yöunet ja huomen en uskalla edes katsoa mitä kirjekuorten päällä lukee..

kike79&pikkupieni 13+5 tai 14
 
kike jos mä oisin sä, niin soittaisin tuloksen ite, jos se on mahollista.. vaan siten saa sen mielestä pois oli se tulos sitten mikä tahansa.. jokainen tietty tekee kuten parhaaks näkee, mut mä oon jotenki sellanen etten voi jättää asioita roikkumaan, murehtisin asiaa kuitenkin...

ISO VOIMAHALI :heart: JA TOIVOTAAN PARASTA :hug:
 
Kike: Mä olen samaa mieltä flowerin kanssa! Mietit sitä asiaa kuitenkin lomalla ellet saa tuloksia aiemmin... Oli tulos sitten mikä tahansa se epätietoisuus on takana ja voit pohtia asioita niin kuin ne on. Itse tiedän etten voisi vaan kytkeä sitä mietintävaihdetta pois ja nauttia lomasta/vapaasta jne. ellen tuossa tapauksessa soittaisi. Tsemppiä kuitenkin ja tee niin kuin parhaalta tuntuu!!!
 
Kikelle tsempit! :hug:

Tänään oli se lääkärineuvola ja siellähän se vauva oli hengissä, turhaan oon taas pelännyt. Mulla on nyt viikkoja 15+1 mutta sikiön koko vastas 14+2. Nt-ultrassa se vastas viikkoja. Ja nyt tuo otti mitan vaan kerran. Aika sellanen liukuhihnameininki tuolla oli. Meidän neuvolassa lääkäri käy kerran viikossa. Nytkin ajat oli myöhässä. Puntarille - pissaus purkkiin - verenpaine - odotus - telakalle - uus aika ja kotiin. Neuvolatätiä ei kerennyt nähdä kun vilaukselta. Lääkäri kyllä kysyi että mitkä tunnelmat, ja kun kerroin huolestani taloudellisen tilanteen suhteen ja vähän siitä että kun yksin odotan niin moni asia mielessä lapsen tulevaisuudesta, niin ei hän kommentoinut mitään. No onneks seuraava kerta on tavallinen neuvola.
Ikinä mulla ei ole sisätutkimus sattunut, mutta nytpä sattui. Joutu hammasta pureen ja tuijotteleen katossa olevaa julistetta. Ne otti klamydianäytteen (vaikka eilen vein pissanäytteen) ja valkovuotonäytteen, kun sanoin että mulla on vähän tulehduksen kaltaisia oireita. Mutta lääkäri sanoi ettei tuoksu mitenkään siltä että olis tulehdusta.
Ei oo mitään sukupuolitauteja (paitsi klamydia vielä tutkimatta). RR oli 138/85. Mulla ton diastolisen paineen kans on ollut joskus ongelmia kun se välillä kohos yli sadankin ja on joutunut ravaamaan lääkärissä ja pitämään seurantakorttia.
Miksen mä saa tietää paljo mun hb on? :/ Jos se olis laskenut jos se selittäs tätä väsymystä. Mulla siis viimeks kun on mitattu (kun oon ollut lukemasta tietoinen) se on ollut 157 eli aika korkea. Ikinä ei ole ollut alle 140.

Kauhee kun mulla on ollut tänään maha kipeä. Siis ei mitään alamahavaivaa tai sellasta raskauskipua, vaan ihan "normaalia" mahakipua.

Tuo FB-ryhmä näytti olevan sellainen että ei tule ilmoitusta kun siihen liittyy. Paitsi kun kirjoittaa sinne seinälle, tyyliin siis "Littledeath kirjoitti Maalismasut 2011 seinälle" vai miten se menee mut tuohon tyyliin. Poistin sen ilmoituksen seinältäni.

Oli muuten hassu tilanne neuvolassa, kun eräs tuttu jonka kanssa ollaan oltu samassa koulussa ja samaan aikaan ulkomailla työharjottelussa, tuli siihen, ja kysäs että mitäs mä täällä. Sitä samaa mitä säkin näköjään :D Sillä oli jo maha iso ja la marraskuussa. Ja yks toinenkin tuttu oli siellä kellä on la pari viikkoa mun jälkeen.

Hermostuttaa asuntoasia. Pitää tällä viikolla jos/kun on aikaa, soitella sossuun, ei tästä muuten tule mitään.

LD + Pikkunen 15+1 (luulin että tänään tasan 15 mut ei)
 
Takista:
Mulla mahtuu vielä varmaan kk toi mun syystakki. Ja talvitakki on onneksi liian iso laihdutuksen takia, joten se lämmin villakangastakki menee hyvin sitten koko talven.
Töissä olen jo pitänyt vanhaa talvitakkia, joka sekin on tällä hetkellä iso, mutta ei se mitään haittaa.
Mulla on rinnat ja varsinkin nännit tosi kipeät lähes kokoajan ja neuvolassa käskettiin pitää ne lämpöisinä. Onneksi olin jo viime talveksi ostanut ruskovillan rinnanlämmittimet ja nyt ne ovat tosi tarpeen.

Silvia ja Vilianna 16+0
 
Liikkeistä: rv 15+2 tunsin ekat kaksi pienenpientä elohiirtä, niin pieniä että ne oli ohi juuri kun ne tajus ja sitten luuli ihan psyykkisiksi... Mutta sitten niitä samanlaisia tuli parin päivän päästä ja lopulta rv16+2 olin aivan varma niistä, silloin se oli jo sormenpään kokoinen elohiiri joka kopauttaa aina yhden kerran kerrallaan ja uudestaan ehkä parin sekunnin päästä. Yleensä yhdellä kertaa kaikki samaan kohtaan, myöhemmin ehkä vähän ylemmäs taikka toiselle puolelle/keskelle, mutta aina kyllä navan alle, suurin piirtein samoihin kohtiin kun menkkakivut kohdistui ennen. Huomenna 17+0 ja nyt tunnen ponkaisuja jo pitkin päivää, nyt jo ilman keskittymistä - parhaiten istuma-asennossa. Oli mukavaa piristystä työpalaverissakin kun vaava jumppaili :) Itseasiassa tälläkin hetkellä... ja useimmiten muuten oikealle!

Perhepedistä: Meille ei tule. Koen sen epäturvalliseksi varsinkin meillä koska itsekin kääntyilen kissan päälle kuten joku muukin täällä kertoi tekevänsä :D (tai siis en enää, koska mies keksi kieltää kissojen pääsyn makkariin...). Lisäks mies on vielä taitavampi muiden päällä nukkumisessa, joskus melkein liiskaa/pudottaa mutkin sängystä unissaan, ja on vielä muakin enemmän sitä mieltä ettei lasta voi meidän väliin laittaa. Todennäköisesti otan lapsen imetyksen ajaksi viereeni ja siirrän siitä sitten omaan sänkyynsä joka tulee olemaan meidän sängyn vieressä.


Samara & bönde 16+6
 
heippa!

lueskelin täällä yövuorossa palstaa, ja piti moneenkin asiaan kommentoida, mutta en nyt muista enää puoliakaan.. väsymys painaa ja muisti on muutenkin huono :D
kestovaipoista , meillä on esikoisen kanssa kestoiltu muuten paitsi reissuissa, ja aiotaan käyttää kestoja seuraavankin kanssa. kestovaipat on mun mielestä tosi nättejä, ja tulee itelle hyvä mieli, kun ei saastuta luontoa kertiksillä :) (vaikka en muuten mikään luontoaktivisti ookaan) Täytyy kyllä sanoa, että ilman omaa pyykkikonetta ei kestoilusta tulisi mitään. Silloisessa äitiyspakkauksessa (tyttö synty 02/09) olevat kestovaipat oli kyllä meidän mielestä tosi huonoja, käyttämättä jäivät, ja harmitti, että monet varmaan jättää kestoilun sen takia, että saa niin huonon kokemuksen niistä vaipoista.. Jos ei siis oo etukäteen jo hankkinu muualta. Mutta joo, en siis tuomitse kertiksien käyttäjiä, mutta koitan saada muita innostumaan kestovaipoista :p

energiajuomista siinä mun neuvolasta saamassa lappusessa tosiaan lukee, että 2-3 litraa per päivä.. pakko kyl olla joku painovirhe, ja jääny se desi siitä litran edestä pois.. Oon kyl tosiaan ite ollu ilman, vaikka varsinkin nyt yövuoroissa tiukkaa tekee!

päiväkodeista täällä onkin jo puhuttu paljon, en siihen sen enempää ala kommentoida, mutta yksi asia pakko sanoa. Meinasi ihan riita tulla yhden tuttavan kanssa, joka sanoi, että on lapsen parhaaksi laittaa reilu 1-vuotias hoitoon, koska kotona ei saa tarpeeksi virikkeitä.. meillä vaimo hoitaa edelleen kotona tyttöä, ja helmikuussa minä jään kotiin hoitamaan lapsia ja vaimo menee jossain vaiheessa töihin, hyvin ollaan pärjätty taloudellisesti ja ei kumpikaan koeta, että reilu puolitoistavuotias tarvitsisi yhtään sen enempää virikkeitä, kuin mitä kotoa saa.. kyllä savu nousi korvista tämän ystävän mielipiteitä kuunnellessa! No joo, se siitä.

Syystakki edelleen hankkimatta.. Mittari näytti äsken +3 brrrrrrr joten kohta varmaan pakko ostaa jonkinlainen lämpimämpi takki, mikä mahtuu talven yli.. toivottavasti kirppareilta löytyis joku kiva :)

Synnytyksestä minulla ei ollut minkäänlaista kammoa, ennen kuin olin mukana kun vaimo synnytti.. moni asia meni pieleen, ja kätilö oli suoraan sanottuna kamala. :( Tyttö syntyi Naistenklinikalla, nyt valittiin Kättäri, josko siellä saisi parempaa "palvelua".. Naistenklinikalla myös siellä osastolla oli välillä tosi painostavaa, vaimoa käskettiin imettämään tuntitolkulla ja lasta piti herätellä väkisin viileän veden alla tai muilla kurjilla keinoilla, kunnes viimeisenä päivänä vihdoin uskoivat, että lapsi sai vartissa tarvitsevansa määrän ja paino nousi tosi hienosti. Toivotaan, että Kättärillä olisi sekin asia paremmin.

Onko täällä muita, jotka eivät vielä töissä ole kertoneet raskaudesta? Itse asian kanssa pähkäilen joka päivä, ja en tiedä miten raskaudesta kertoisin.. kuukauden vasta nykyisessä työpaikassa ollut. Kohta varmaan ollaan siinä pisteessä, että ei tarvitse miettiä kertomista, kun vatsan koko paljastaa asian muutenkin :(

Yökyöpeli Emily
 
terveisiä neuvolasta
kaikki ok. syke löytyi,150 jumputti =) tosin työn takana oli. koko ajan karkas alta pois ja potki anturia :LOL:
mulla vissiin istukka etuseinällä,mut kyl mä jotain liikettä oon tuntenu jo jonku aikaa...
joko tos ihan alhaalla tai sit vasemmalla puolen.

neuvolatäti näytti vihreetä valoo, saan ratsastaa omien tuntemuksien mukaan, joten sit eilen het hyppäsin hepan selkään ;)

nyt ei jaksa kommentoida muuta, huonosti nukuttu yö ja ihana flunssa pukkaa päälle

tombatar ja pillipiipari 15+2
 
Huomenia!

Täytyypä nyt oikein sanoa, että kyllä mä eilen varmaan ainakin tunsin liikettä. Kaksi todella nopeeta pientä "napautusta" tuonne alavatsan vasemmalle puolelle. Laitoin pyykkejä ja ihan yht´äkkiä säpsähdin niihin, tietty laitoin käden heti vatsalle, mutta eihän sieltä enää sitten mitään kuulunut. Mutta siitä olen varma, ettei ollut kyllä mikään suolistontoiminta... Aamulla kuitenkin heräsin vatsakipuun, mikä nyt edelleen jatkuu ja ihmettelen mistä tää nyt sitten on saanut alkunsa + että näin jonkun kamalan unen, jossa synnytin ennenaikaisesti pienen vauvan, yö ei ollut mikään ihan loistava kyllä, kun esikoinen päätti nousta sitten jo kuuden aikaan ihmettelemään maailman menoa :kieh:

Mä meinasin tänään pitää siivouspäivän. Ja käydä hakemassa jo vähän lämpimempiä vaatteita varastosta ja laittaa niitä käyttövalmiiksi. Muhun on iskenyt energiakärpänen, monen hiljasen viikon jälkeen jolloin olen vaan nukkunut nukkunut ja nukkunut! :D Mieskin on varmaan tyytyväinen, hän kun ei ole mikään kotitalousihme ja onkin jo monesti ihmetellyt miksi meillä on näin sekaista, kaikki ihan vaiheessa :LOL: Ei hän siis mitenkään ole painostanut siivomaan :attn:

Tombatarelle onnea myös sydänäänten kuulumisesta! :heart:

Mindi83 14+3
 
Kiitos kaikille tsempeistä! Toivottavasti talvella olisi hiljaisempaa niin mieskin olisi enemmän kotona.

Ihanaa kun niin moni tuntee jo liikkeitä :heart: Täällä tuntuu jo kunnon pauketta :D

Talvitakki pitäisi kohta alkaa hankkimaan. Täällä tuota pakkasta on jo aamusin ollut. Minulla on semmoinen A-linjainen villakangastakki, jonka uskon menevän parempana takkina loppuun asti. Ulkoiluun tarvitsisin kuitenkin kunnollisen toppatakin. Yritin netissäkin niitä katsella, mutta ovat kamalan kalliita!

Painoa on alkanut kertymään nyt vauhdilla. Kaksi kiloa on tullut parissa viikossa, sitä ennen paino ei noussutkaan yhtään. Mahakin on kyllä kasvanut huimasti viime viikkoina. Raskaus näkyy jo työvaatteidenkin läpi. Perjantaina neuvolaan meno, pelottaa tuo painon määrä!

Ummetus vaivaa myös. Toivottavasti hb ei laske kovin alas, sillä rautalääkkeet vaan pahensivat sitä edellisessä raskaudessa. Yritän pärjätä kuiduilla, vedellä ja luumuilla.

Facebookiiin olen kans kiinnostunut liittymään, mutta en ihan vielä kun en haluaisi asiaa vielä siellä julkaista.

Vatsakivuista: Mulla oli maanantaina tosi rankka työpäivä ja kotona sitten vatsaa vihloi koko illan, vaikka levossa yritin ollakkin. Hieman meinasi jo pelottamaan. Onneksi kunnon yöunien jälkeen vointi oli entisenlainen.

Rakenneultraan alle kaksi viikkoa aikaa. Voi että mua sitten jännittää!!!

Peppioliina rv 18+5
 
Viimeksi muokattu:
no niin.. ei tullut kirjettä tänäänkään, joten otin heti luurin käteen ja kyselin tuloksia. YLLÄTYS: tuloksiin menee väh viikko, tänään siis tasan vk ja kirje saattaa tulla vasta ensi vklla vaikka se luvattiin mulle alku vksta! Että kiva kiva, mä täällä itkenyt silmät päästä kun ajatellut et nyt se oli sit tässä..Mitä ihmettä he meneät lupaamaan tuollaisia jos ei sit pidäkkään paikkaansa!aarh!Soitan vielä iltapvllä uudestaan jos labraan olisi tulokset tulleet!! 3,5h armon aikaa vielä, nyt uskallan taas ehkä hengittää.. sormet ja varpaat ristiin....

kike79 &pikkupieni 13+5 tai 14+1
 
Mäkin kävin neuvolassa. Olihan taas... Just olin päässyt kertomasta, kuinka liitoskivut on tosi kamalia ja hädin tuskin kävelen välillä. Sitten päivitelllään, että paino on noussut (+425g/vko) , että kyllä ruoka taitaa tosiaan maistua. Että voisitko vaikka käydä kävelyillä, että kompensoisit vähän liikunnalla. Joo, voisinhan mä käydä, jos pystyisin kävelemään, niin kuin just sanoin.

Alapaine oli vähän koholla edelliseen verrattuna, ja siitäkös nyt stressin sitten pukkasi. Toisella mittauksella näytti jo vähän alhasempaa lukua. Veikkaan kyllä, että huonosti nukuttu yö ja huono nestetankkaus vähän vaikutti tulokseen. Täytyy kattoo, jos jostain saisi käytetyn verenpainemittarin, niin voisi kotona mittailla rauhassa. Ihmettelen kyllä, että miten se raskausmyrkytys nyt iskisi, kun oo selvinnyt tuplaraskaudestakin ilman?

Ja sitten päästiin tunnustelemaan kohtua. Sanoin, että tunnen lapsen liikkeet, aika alhaalla tuntuu aina. Siinä tätskä sitten vatkas ja veivas, ja sanoi,että hänen mielestään lapsi olisi tuossa ylhäällä. Aha. No siinä sitten lähti haravoimaan kohtua ylhäältä ja sai tosiaan käydä koko kohdun läpi, kun ne äänet oli siellä ihan alhaalla. Hiki päässä siinä selitti, että tuo on sinun syke, tuo on istukka. Sieltä se pienen jumpse sitten kuitenkin löyty, 150 oli syke. Kohdun yläreuna oli noin sormenleveyden verran navan alapuolella.

No, onneksi ei tarvi taas hetkeen käydä. Seuraavaksi on sitten se rakenneultra kuukauden päästä, ja neuvolaan vasta kun viikot on 22+ niin saa ne kelan paperit. Ja koska neuvola laskee ne viikot nyt sitten sen np-ultran mukaan, niin ei mulla oikeesti ole edes vielä 22 viikkoa silloin täynnä... Ota näistä sitten selvää : /

No, kaikki nyt oli kuitenkin kai hyvin... se verenpaine jäi vähän vaivaamaan. Mutta jospa se kuitenkin oli ihan normi.

T:Ipanapiina ja Ihmevaava 16+2 (17+0)
 

Yhteistyössä