Maaliskuun muruset 2011 *elokuussa*

Neuvolakäytäntö? Kuinka usein teillä on neuvola? Tai sitä ei varmaan vielä tiedä. Mä soitin varhaisultran jälkeen neuvolaan varatakseni uuden ajan. Niin sijainen sanoi että on uusi käytäntö. Normaalisti uudelleensynnyttäjällä on 1 käynti jossa täytetään tiedot. Sitten nt ultra 10-13 rv paikkeilla, seuraavaks on rakenneultra ja vasta viikoille n.25 saa seuraavan neuvola ajan :eek: No mä ainakin haluan aikasemmin ajan koska haluun keskustella sterilisaatiosta synnytksen yhteydessä. Parempi olis sit et ajan saa!

Muuten ollut vähän huono olo enkä oo jaksanu olla koneella, joten poistu taas.

CB- rv 7+0
 
CrystalBlue: Mä kävin ekassa neuvolassa rv10. Seuraavaksi pitäs tulla kutsu nt-ultraan äippäpolille. Ja seuraava neuvola aika varattiin rv 15. Ja rakenneultra olis viikoilla 18-21.
Näin ainakin jyväskylässä :)
 
Mullakin on välillä jotain kipuja mahassa. Ne on vain hetkittäisiä enkä niihin lääkettä ole ottanut.
Paha olo velloo vaihtelevasti, toisinaan koko päivän ja sitten on näitä päiviä, kun päivään asti vaan kiertää. Mä oon niin älyttömän oksukammoinen ihminen, että ostin ne pahointirannekkeetkin vaikkei kertaakaan ole ollut edes läheltä piti tilannetta.. :snotty: En vaan jaksa mitään pahoinvointeja, vaihtaisin sen mielummin vaikka särkyyn. Rannekkeet toimii mulla hyvin.

Mies tekee meillä kotitöitä tasapuolisesti. Alussa minä olin aktiivisempi vauvanhoitaja ja vaipattaja, mutta se tasaantui vauvan kasvaessa. Mies vastusti alkuun kestoja, mut mä oon tämän perheen pää (lue: pirttihirmu ;) ) ja päätän asioista. Kyllä se ukkelikin noihin kestoihin sitten tykästyi. Miehen lempparivaippa oli vihreä sisävaippa, jossa lukee "sinappikone" :D

Perhepetiä ei meille tule. Esikoisen kanssa tehtiin jo laitoksella niin että laitettiin vaan sänkyyn nukkumaan yksin. Ei hyssyttelyjä tms. Hyvin nukkui 4-5h putkeen. Heräilyjä oli 1-2 kertaa yössä, jolloin imetin ja laitoin takaisin nukkumaan omaan sänkyyn. En leperrellyt mitään, ihan hissukseen vauva söi. Vauvan annoin syödä niin kauan kunnes se oli varmasti ihan täynnä, ettei nälkänsä herää. 1kk iässä alkoi nukkumaan klo 6 asti aamuun. En ollut väsynyt äiti lainkaan. Luin ennen vauvan syntymää Vauva-lehdestä, että tällä tyylillä totuttaa lapsen siihen ,että yö on nukkumista varten. Tällä mennään sitten kakkosenkin kanssa. Tuskin jaksaisin touhuta sitten ton uhmaikäsen kanssa mitään jos yöt olisi ainaista valvomista.

Me ei olla tekemässä mitään hankintoja vielä. Vaatteita tarvii hankkia ja uudet tuttipullot yms pientä. Kaikkee muuta on jo edellisen jäljiltä. Vaunut meillä on jo entuudestaan. Niitä tuskin otetaan käyttöön täällä peräkylän surkeilla teillä, kun kyseessä on n. 35-40v Silvercrossit. Metallikoppa, eturenkaiden halkaisija n. 30cm ja takarenkaiden n.40cm. Antiikkista siis :D
 
täällä tänään siivoiltu ja olen ihan poikki... isäntä oli mattopyykillä mun isän kanssa ja koitin poikien kanssa imuroida ja mopata... mukavaa kun koti on puhdas, viime suursiivouksesta olikin jo aikaa=)

paha olo vaan jatkuu, alavatsaa nippailee ja välillä särkee iltasin... selkeesti kohtu kasvaa ja turvotus vatsassa on ihan hirveetä... ei ihan vielä tarttis näyttää olevansa raskaana=)

Meillä nukutaan kaikki omissa sängyissä, ja tullaan nukkumaankin, itse ainakin kaipaan omaa tilaa, edes yöllä, joten perhepeti ei ole tullu edes mieleen. Vauva tulee nukkumaan meidän makkariin, pinnarissa, mutta ei kiinni sängyssä. Järjestely on meillä toiminu ja toivon myös jatkossa toimivan.

eipä tässä kai muuta, saunomaan-> pojat nukkumaan -> ja sit dippilautasten kanssa katsomaan jotain leffaa isännän kanssa... semmonen ois suunnitelma tälle illalle.

maariana83 + aikainen iltatähti 9.vko menossa
 
Pitkästä aikaa :)

Ultrista ja sikiöseulonnoista yms oli ollut keskustelua enemmänkin. Jos en jo laittanut tänne, niin käykäähän ihmiset lukemassa täältä: http://finohta.stakes.fi/FI/sikioseulonnat/perheille/index2.htm

Nykyään siis valtakunnallisesti säädetty asetus, eli joka paikassa pitäisi mennä samalla lailla jos ei kunta halua tarjota jotain ylimääräistä. Ja kaikki on vapaaehtoista! Kaikille on tuo alkuraskauden yleinen ultra tarjolla, jos ei halua yhdistelmäseulaa niin ei verikokeeseen tarvi mennä. Eri verikoehan on sitten se, missä tsekataan HIV:it ym, ei liity mitenkään sikiöseulontoihin se. Vaikkei haluaisi niskaturvotusta mitattavan, niin ultran tekijä on siitä velvollinen kertomaan, jos se poikkeavaa on. Eli kyllä se katsotaan jos poikkeavalta näyttää, vaikkei yhdistelmäseulassa kävisikään.

Neuvolakäynneistä oli myös puhetta, ja en kyllä jaksa uskoa CrystalBlue että vasta H 25 olisi seuraava käynti! Tainnut sijainen puhua läpiä päähänsä. Nykyään on käytäntö monissa neuvoloissa, että H 15-18 kieppeillä on yksi käynti, ja sitten h22 tuntumassa myös, koska silloin saa todistuksen Kelaa varten. Ja neuvolakäynnit sovitaan perheen tarpeiden mukaan. Jotkut käyvät useamminkin, jos on tarvista.

Jenskulla aika tosi ammatillinen terkka, onneksi ei ole vastaan tullut.. Jyväskylästäkö oliut sinäkin?

Tännepäin ei ihmeempiä, väsyttää ja turvottaa ja kaikenlaiset ruoat himottaa.. Nännit kipuilee, töissä eritteiden hajut tekee pahaa. Muuten ei uutta taivaan alla.. On niin väsy ettei pää toimi.

Littledeath: Tsemppiä tupakattomuuten, ei muutama tupakka venettä kaada! Nyt vain kova tsempitys tästä eteenpäin ettet tartte niitäkään :) Ja kysyit tosta NT/NP-ultrasta, eli lyhenne tulee niskaturvotuksesta tai niskapoimusta. Runsas turvotus voi viitata esim. kromosomihäiriöön. Siksipä eka ultra tehdäänkin viikoilla, jolloin turvotusta on paljon jos sitä on.

Tupunen ja Rymy H 8+ 5 (tai ainakin sinne päin :D )
 
Kyllä mä ihmettelen kovasti sitä et pitääkö paikkansa se käytäntö. Saas nähdä kun soitan omalle terkalle joka paikalla vasta 16.8.

Aikooko moni mennä 3D/4D-ultraan? Voikohan sinne mennä vaan kun haluaa kokea kyseisen ultran kun viimeinen lapsi, vai mahtaako olla nirppanokkia siinä suhteessa, että katsovat ettei tarvii tulla ollenkaan jos ei ole oikeaa syytä? :D Sekin kai riippuu paljon paikasta.

CB-7+0
 
Neuvoloista vaan sen verran että Helsingissä uudelleensynnyttäjiltä on nykyään vähennetty käyntejä siten, että noin viikolla 20 on ekan neuvolan jälkeen seuraava käynti. Tosin toki niitä aikoja varmasti saa varailla enemmänkin, jos on tarvetta. Itse uskon, että tämä kyllä riittää mainiosti, mitäpä sitä siellä ravaamaan. Ekassa neuvolassa tehdään lähetteet ja muut, ultrassa käydään ja seuraavassa neuvolassa saa kelan papereita ja katsotaan jatko. Toki, jos kokee tarvitsevansa enemmän tukea, voi tuntua hassulta.. Esikoisesta mulla oli noin 5 viikon välein alkuun neuvolat eikä se yksi käynti siinä välissä muistaakseni ollut mielestämme mitenkään hyödyllinen. :)

3D/4D-ultrasta: En usko että menemme, on sen verran tyyristä ettei meidän budjettiin mahdu. Ostan mieluummin hyvät vaunut.. Ja kyllä sinne saa mennä vauvaa katsomaan. Riippuu ihan varmaan paikkakunnastakin. :) Yksityisellä asiakas on kuitenkin aina oikeassa, joten miksi he katsoisivat kieroon?

Tää sai ylimääräisen vapaapäivän, kun äiti vei esikoisen mökille jo tänään, kun itse mennään huomenna perässä. Ihanaa. :D

pihpuu & masukki 8+5/6
 
Eilen oli neuvolalääkäri. Katsoi, että kohdunsuu on kiinni ja kiinteä. Antoi minulle sairaslomaa ensi viikon, ku en ole saanut koko alkuraskautena nukuttua kunnolla :( Univelkaa on kamalasti ja migreeni jyllää päivät unettomuuden takia ja sitten vielä päälle huono olo. Maanantaina alkaa 12 viikko. Luulisi jo pikku hiljaa helpottavan!

Nyt kyselen teiltä vaatteista ja niiden hankinnasta: Kuinka paljon vauvalla tulisi olla vaatteita valmiiksi hankittuna? Millaisia (bodyt, potkuhousut lienee käteviä?) ja minkä kokoisiin kannattaa panostaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tombatar:
tuliko siulla ittekseen toi tm pois vai jouduitko kaavintaan? oliko millai erilainen kun nyt tää odotus?
meinaan vaan sitä ,ko kävin sillon 5+6 ultras ja ei näkyny muuta kun sikiöpussi. tosin se lääkäri piti sitä ultralaitetta huimat 10 sekkaa sisällä |O ei se ees ettiny mitää!!! töykeesti vaan tuumas,et kaks mahdollisuutta: joko tuulimuna tai sit niin pieni alkio,ettei sen takii näjy mitää!!!
/C:tä koko homma :(
Tombatar Joo siis mulla alkoi perjantaina tuhrulla, soitin neukkuun sano että voi olla normaalia. Kipuja ei ollu vielä silloin. Tuhru voimistui jonkin verran mutta ei missään vaiheessa ollut menkkoihin verrattavissa. Niinkuin sairaalan päivystävähoitaja käski verrata eli jos vuoto olisi yhtä kovaa kuin menkoissa saattaisi kyseessä olla keskenmeno.. Kivut oli vlopun suht ok mutta kokoaikaiset ei siis helpottanut missään vaiheessa. Maanantai aamuna kipu oli niin kovaa että en pysynyt kävelemään edelleenkään vuotoa ei ollut paljon. Pääsin sit monen mutkan kautta ultraan, totes että ei ole mitään muuta kuin pussi siinä kaikki. Ei muuta kuin äippäpolille ottamaan lääkkeellinen tyhjennys. Ekan pillerin sain siis ma ja toiset pillerit piti mennä laittamaan Kaksille ja olla siellä tarkkailussa siihen asti että tyhjenee. Mutta mulla tää ei toiminu ollenkaan. Oltiin jo laitettu 4 cytotecia eikä vuotoa tullu yhtään enempää tosin kivut oli jotain järkyttävää. Tärisin peiton alla ja välillä sai juosta vessaan koska noi cytotecit laitto mun mahan aivan sekaisin.. Olin pettynyt itseeni koska mulle sanottiin että yleensä 2 cytoteciä riittää. Kello oli jo 7 illalla ja edelleenkään ei mitään vuotoa. Lääkäri kävi juttusilla, vaadin kaavintaa koska en jaksanut enää kipujen takia. Niinpä nukuin kotona yön Panadol 1g avulla ja heti aamusta takas Kaksille kaavintaan.. Epikriisissä lukee että raskausmateriaali oli ollut tulossa jo kohdunkaulalla. Eli lääkärin ei tarvinnu "ronkkia" koko kohtua... Ja viikkoja mulla oli tuolloin 9+0. Sitä mä jäin miettimään ku Kaksilla mies lääkäri sanoi että kasvu loppunut viikoille 7+?, niin ei kai tm kasva..?
Siinäpä se kun tässä raskaudessa raskausoireet on samanlaiset niin ei oikein ole uskaltanut iloita ennen ultraa.Kipuja tosin ei ole ollut, *koputtaa puuta*.. Toivottavasti tää ei säikäyttänyt ketään...
 
Vaatteista: Ihan pienimmät vaatteet kannattaa jättää ihan minimiin. Meillä 50 cm vaatteita oli ihan muutama, olihan ne ihania!! 56cm menee vähän pidempään ja 62cm sitten vielä siitä eteenpäin. 56 cm ja 62 cm vaatteilla pärjää suunnilleen sinne 3-4 kk asti. Ja vaatteiden määrä riippuu tosi paljon siitä, onko vauva pulauttelija vai ei. Meillä yleensä riitti yksi vaatekerta yhdelle päivälle, mutta ystävän vauva käytti 5-8 vaatekertaa/päivä. :) Ja toki on kiinni siitäkin, onko omaa pesukonetta ja kuivatustilaa. Itse pidän ihan pienellä vauvalla eniten kietaisubodyista ja tavallisista bodeista sekä puolipotkuhousuista ja tavallisista housuista. Haalarit on ihan ok, mutta pienellä vauvalla (kun vaipanvaihtoa on paljon) on hyvä, jos haarovälissäkin on nepparit eli ei tarvitse ottaa kokonaan pois. Meillä oli varmaan suunnilleen 10 kpl kaikkia vaatteita, eli 10 bodya ja 10 paitaa ja ehkä 5 haalaria.. Housuja sitten suunnilleen saman verran. Kun tyttö vanheni, vaatteitakin alkoi kertyä enemmän. Sukat olivat mielestäni todella epäkäytännölliset, mutta puuvillatumput sitäkin olennaisemmat. :) Ja äitiyspakkauksen haalari on todella iso, eli kannattaa miettiä sitä maaliskuun lämpötilan kannalta.. Joku lämmin voi olla ihan hyödyllinen.
 
Moikka!

marrr: Meillä oli pojalle ihan liikaa vaatteita!!! Huomasin myös, että ainakin meillä jäi kaikki halpisvaatteet käyttämättä ja laatu korvaa määrän. Vaatteita kuitenkin pestään koko ajan ja niiden on säilytettävä värit sekä malli. Siitä mitä vaatteita tykkää käyttää tai mitkä toimii on vaikea sanoa, jokaisella on oma makunsa. Meillä käytettiin aluksi kietaisu (nappi) bodyja ja collegehousuja sekä sukkia. Kaikki puolipotkarit, potkarit sun muut jäi käyttämättä. Ainoat kokoasut mitä käytettiin oli yöpuvut. Meillä hankinnassa siis lähinnä collegehousuja, paitoja, kietaisubodyja, bodyja, sukkia, sukkahousuja, yöpukuja (kokopitkällä vetskarilla) yms. Toppapuvun lisäksi sellainen Tutan vanupuku oli meillä tosi paljon käytössä ja se taitaakin päästä pojan säästetään muistoksi-laatikosta uusiokäyttöön.
Koot... Ostan varmaan 56-62:ia valmiiksi ja sitten vain ihan muutaman 50cm, esim. "kotiutumisvaatteet". Mutta voi olla niin, että vauva onkin lyhempi tai syntyy aiemmin, ja niitä pienempiä tarvitseekin. Mutta 50 vaatteet jäi meillä tosi nopeasti pieneksi ja 56 sekä 62 koko kesti aika kauan käytössä. Liikaa ei kannata valmiiksi hankkia sillä käytössä huomaa äkkiä paljonko ja mitä tarvitsee!
Mulla on tällä hetkellä ostettuna muutama hm:n perus body ja sitten espritin paitoja ja collegehousuja. Esprit on muutenkin meillä sellainen merkki jota paljon käytetään ja lastenvaatteissa on musta myös pitänyt hyvin sekä mallin että värit.
Äitiyspakkausta en ottanut viimeksi enkä ota nytkään. Totesin et sillä rahalla saan juuri sellaisia juttuja kun haluan ja ne tulee varmasti käytettyä.
 
Niistä pienistä tumpuista... Kannattaa todellakin muistaa ostaa etukäteen! Meillä ei niitä ollut ja käytettiin ekat päivät sukkia käsissä kun niitä ei mistään löytynyt!! Sitten onnisti hm:llä jossa oli yksi pakkaus!!! Hyvä kun tuli täällä esiin sillä niitä ei saa unohtaa listasta... Kiitos =)
 
katjahei sitä kasvua minäki oon miettiny, kuitenki sitä kasvukipua on edelleen :eek: viikkoja nyt 7+3 ja tuhrua plussaamisestä lähtien. (paitsi tänään)
toivottavasti sulle ei tuu Kaksilla samaa naislääkäriä,joka mulla oli tos viimmesessä, multa ja pojalta meinas nimittäin henki lähtee :( ja oon kuullu muiltaki,et se on kämmäilly kunnolla nois keisarinleikkauksis! nimen oon jo onnellisesti unohtanu :LOL:

mä varmaan vasta viime tinkaan hommaan kaikki tavarat ja vaatteet :ashamed: ja sitä sänkyhommaaki oon miettiny,ku pinnis ei mahdu meidän makkariin. kai mä nukutan sit vaunuis niin kauan ko saa siirtää omaan huoneeseen,mut samaan sänkyyn ei tuu!
 
Esikoista odottavat, meinaatteko jo tässä vaiheessa alkaa ostelemaan tarvikkeita? (Jos viikot esim alle 10-12)

Mä ostin pari bodya, ku suhthalvalla sain. Kokoa tosin 62, eli liian isoja alkuun. Muuta en ole ostanut ja en ostakkaan ennen ainakaan ekaa ultraa (10.8 varhaisultra), tai varmaan pyrin odottamaan siihen 12viikkoon asti ja isommat hankinnat (vaunut yms) vasta vuoden vaihteen paikkeilla.

innoM + (?) 7+1 =)
 
innoM Täällä ei ainakaan ole tarkoitus ostaa vielä näin pienillä viikoilla mitään. Ultrassakaan ei kyllä olla vielä edes käyty, mutta mitään ei siis olla vielä ostettu. Luulen, että odottelemme rauhassa ainakin vuoden loppupuolelle (tai edes pari kuukautta) ennen kuin tarvikkeiden ostelu aloitetaan. Voisin kuvitella, että ostokset lähtee liikkeelle jostain ihanasta vaatteesta, joka on pakko saada :D Tarkoitus on kuitenkin tehdä ostokset vasta myöhemmin, niin ei täyty nurkat liian aikaisin. Niin ja mitään suurta ei osteta ennen joulua, kun arvellaan pukin tuovan jo jotain ennakkoon ;) Joulun jälkeiset alennusmyynnit on varmaan kierrettävä, vaikka normaalisti olen ne usein jättänyt väliin.

Täällä olo vaihtelee. Kuvittelin jo eilen pahoinvoinnin helpottaneen, mutta tänään oli taas vessanpöntön halailu lähellä. Vältyin siltä kuitenkin, jo kolme oksentamatonta päivää takana päin. Onkohan kellään hyviä vinkkejä siihen, kuinka alkaa taas syömään normaalisti pahoinvoinnin jälkeen? Mahalaukku on kutistunut viikon aikana huomattavasti, kun juuri mitään ei jaksa syödä, ei tosin kovin tee mielikään.

En muista kysyinkö jo aiemmin, onko muilla raskausoireena röyhtäilyä? Itseä jo ärsyttää, kun vähän väliä röyhtäyttää ja eihän se kovin hyvätapaista ole. Mutta oloa helpottaa yleensä todella paljon!

pMyy 9+poks
 
Me on alettu ostaa vaatteita nyt jo. Lähinnä käytettyjä. Rakeneultran jälkeen ostamme sitten isommat tarvikkeet: vaunut, kaukalon ym. Ihan siitäkin syystä, että on aika pommi kerralla ostettavaksi kaikki. Mielummin jaan sen rahan menon eri kuukausille ja haluan ostaa ajoissa. Jos en sitten ison mahan kanssa enää jaksakaan mennä kaupoille sillä tavalla mitä nyt. Lähinnä ostan, ku sattuu kohdalle jotain edullista ja kivaa. Pikku hiljaa siis :)

Niin ja nyt on 10+5. Ultrattukin on pariin kertaan ja kaikki on ollut hyvin niin olen luottavaisin mielin jo. Jos kesken sattuu menemään niin ne muutamat vaatteet kaapissa on pieni paha :)
 
Neuvolakäynneistä oli puhetta täällä. Tosiaan Helsingissä on uudelleen synnyttäjille käyntejä harvennettu reilusti. Alkuviikoilla suoritettavassa lääkärintarkastuksessa eivät uudelleen synnyttäjät yleensä käy. Ensimmäisen neuvokäynnin jälkeen seuraava onkin sitten vasta rakenneultran jälkeen viikoilla 20+ mieluiten niin, että saa ne Kelan laput samalla.

Varmasti sitten riippuu tapauksesta onko noita käyntejä enemmän. Mulla oli se alkuraskauden lääkärikäynti, koska aiemmat vauvat ovat molemmat painaneet alle kolme kiloa (ihan täysiaikaisia ja "normaaleja" vauvoja muuten).

Toki jos jokin mieltä askarruttaa, niin neuvolaan voi aina soittaa ja pyytää päästä esim. kuuntelemaan sydänääniä.

Hankintoja ei olla vielä suoritettu. Jotenkin kutkuttaisi alkaa inventoida mitä pieniä vaatteita on jäljellä, mutta ei ehkä ihan vielä. Nostan hattua teille ensikertalaisille, jotka maltatte mielenne - ensimmäisellä kerralla olin itse niin täpinöissäni, että taisin ostaa vaunutkin jo viikolla 10... Tosin ne olivat edellisvuoden malli (siis alennuksessa) ja jätin ne liikkeeseen säilytykseen vauvan syntymään asti.
 
Tänne tullut taas todella paljon tekstiä, mutta hyvä niin ! :p

Vaatteista olitte puhuneet: Mä ostan varmaan vaan 56cm ja sit 62cm. Meillä 56cm meni pari kk, vaikka olikin syntyessään 51cm.. :) Eniten tykkäsin bodeista, ja gollege housuja missä oli alhaalla resorit (lindexsistä löysin silloin kivoja) ja potkuhousuista. Huonoimpina vaatteina koin kaikki missä oli huppu, ja muutenkin esim. t-paidat/paidat oli mielestäni huonoja ihan pienellä.

).( Alkanut vähän helpottamaan jo ! Ei enään niin etovaa oloa mitä esim. viikko sit vielä oli. Eilen söin jopa vähän lämpöistä ruokaakin ! :D Tissit ei myöskään ole enään kipeät.

Meillä mies on innostunut nyt tästä tulevasta vauvasta todella kovaa ! :heart: Aluksihan oli hieman järkyttynyt, mutta nyt tuntuu välillä iloitsevan asiasta enemmän kun minä. - Joka ei vieläkään käsitä että meille on tulossa pikku kakkonen ! :D
Sit olitte myös puhuneet miehen osallistumisesta vauvan hoidossa: Meillä mies hoitaa kyllä todella hyvin, ihan vastasyntyneenä ei meinannut uskaltaa vaihtaa vaippoja, mutta kun esikoinen oli parin viikon ikäiinen lähti hyvin vaipan vaihdon ihmeelliseen maailmaan.. :D

Majj & 9+5 !!
 
marrr Vaatteista sen verran että en tiedä kannattaako noita 50cm vaatteita ostaa olleskaan kun esim meidän poitsu oli 53cm syntyessään niin ei olisi päivääkään mahtunut noihin 50vaatteisiin. Muistan että 56cm vaatteitakaan ei käytetty 2vkoa pidempään mutta tämä on yksilöllistä. Myös mitä vaatteita kannattaa ostaa on niin yksilöllistä mistä kukakin tykkää esim yleisesti suosittu kietasubody on ollut meidän perheen inhokki :LOL: uskoisin että yli 7bodya yhtä koko on jo liikaa.. Jokainen kuitenkin tyyllillään.

Hankinnoista sen verran että itsekkin muistan ostaneeni Nallepuvun ensimmäisillä raskausviikoilla ihan lastenvaate hypistämisen ilosta :heart: Nyt kun on pikku2 tulossa niin en ole samanlailla "hötkyillyt" mutta kyllähän jokaisen ensisynnyttäjän kuuluu päästä vaatteita heti hypistelemään :LOL: Toisaalta onhan teillä myös niin ihanaa se kun kaikki on uutta ja ihanaa.... voi että ihan viime vuosi palasi kyynelin silmiin.

Nyt siivous hommiin
Dindei + POOKS pikki 11+0
 
Moikka!

Tavaroiden hankkimisesta, en oo vielä mitään hankkinut, enkä aiokaan hankkia, ennen kuin tiedän, että kaikki on ok. Ittelleni kävin kattelemassa vaatteita netissä, niin oli sillon samalla pakko kytätä niitä vauvanvaatteitakin :D Mutta en osta vielä.. Isompia hankintoja jätetään varmaan myöhemmälle, mutta tuskin ihan viime tippaan. Mukavampi jakaa isoja kuluja useammalle kuukaudelle. Vaatteissa on sekin juttu, että aika varmasti niitä kiikutetaan meille tusinoittain, että ihan liikaa ei edes kannata ostaa :LOL:

Hmmm, mulla oli ihan joku kysymys teille ja nyt en muista sitä.. Höh.. :(

Äitiyspakkaus aiotaan ottaa. Vähän harmittaa, kun siinä on just nyt aika paljon sitä harmaata ja musta se on kovin ankea väri pienelle.. Mutta mieluummin otan sen kuin rahan. Ties osaisinko sitä rahaa järkevästi käyttää :LOL: No ei, ehkä osaisin, mutta mieluusti otan pakkauksen ainakin näin ensikertalaisena.

Eilen oli eka kerta varmaan viikkoon, kun en illalla kärsinyt oikeastaan ollenkaan pahoinvoinnista. Vihlomisia on edelleen ajoittain, ne vaan tuntuu keskittyvän tuonne oikealle puolelle :/ Onko muilla kivut ja vihlonnat lähes pelkästään toisella puolella vai molemmilla vai onko sitä hankala määritellä? Muuten oireet pysyy aika hyvin kurissa just nyt. Kahvia ei tee edelleenkään mieli, yleensä juon sen yhden (puolikkaan) kupin päivässä. Liha on kans käyny hiukan vastenmieliseksi. Tähän asti lihan haju on aiheuttanut puistatuksia, mutta nyt se syöminenkin tekee jo tiukkaa. Saas nähdä tippuuko ne kohta leivän päältä kokonaan.. Mitä yökötyksen aiheita teillä muilla on?

Mömmis 7+3
 
Huomenia.

Aaah...pienä vaatteita :heart: Meillä ei ole juuri mitään muuta jemmassa, kuin lasten kotiintulovaatteet, ja muutama muu jostain syystä rakas vaate. Hiljattain ostin kirppikseltä yhden ihanaa kuosia olevan potkarin, samaa kuosia oli esikoilla vaatteissaan. Silloin ei siis ollut mitään tietoa koko raskaudesta. Mutta siinäpä ne onkin, alle 10 vaatetta taitaa olla. Siis kaikki saadaan ostaa. Meillä on ollut käytössä 56cm pienimpänä kokona. Esikot tosin oli niin pieniä, että heille olisi mennyt 50cm paremmin. Kuopus taas oli liki 4kg ja hän käytti ehkä max kuukauden tuota 56cm. Eli tälläkin kertaa ostan varmaan jonkun 5 vaatekertaa kokoa 56cm ja sitten enemmän 62cm. Tykkään kuitenkin, että vauvalla on sopivat vaatteet päällä. Meillä lempparit on olleet kietaisubodyt ja puolipotkarit/ housut ja sukat. Sukissakin on eroja, H&M ainakin myi sellasia pitkävartisia, jotka pysyy tosi hyvin pienelläkin. Yökkäreinä käytetään kokohaalareita, mielellään terällisiä. Mitää vaatetta en meinaa ostaa ennen rakenneultraa, sitten voi alkaa kattella. Meillä kun ei ole muita investointeja tulossa vauvalle kuin turvakaukalo ja vaatteet niin ne voi ostaa vaikka kaikki kerrallakin. Tykkään kyllä kierrellä kirppiksiä, joten jos siellä jotain ihanaa näkyy, niin saattaahan ne tietty mukaan tarttua :whistle: Äitiyspakkausta en ole vielä päättänyt, että otanko. Meillä on aika vähälle käytölle jäänyt sitten lopulta ne äp-vaatteet. Oikeastaan haluaisin vain sen laatikon, kun se on niin kätevä säilytykseen :LOL: , ja makuupussin. Kun olen säästänyt lapsille muistoksi makuupussit.....Tosin kuopuksen makuupussiin olen tehnyt vyönreiät, joten ei sekään ihan priimaa ole :ashamed: Joten kattellaan.

(+) Vähän on ollut helpompi olla tuon pahoinvoinnin kanssa ja heti tietty huolettaa, että miten se nyt jo meinaa helpottaa. Tosin näin muistelisin, että mulla on ollut pahimmat viikot 6-9. Täytyy varmaan testata tänään jäätelöllä, että tuleeko huono olo :whistle:
Eilen söin tonnikalasalaattia illalla, ja melkein yhteen asti sain juosta pissalla. Olipa tosi älykästä. Jos nyt muistaisi olla syömättä noin nestepitoista iltapalaksi.
Niin, ja menin sitten tilaamaan sen dopplerin, tosin en vielä kehdannut miehelle sanoa. Täytyy vissiin piilottaa kaappiin kun tulee :LOL: Josko vaikka sitten viikon päästä jo uskaltais kokeilla, kun tulee 10+ täyteen. Vai kuuluiskojan jo 9+ viikolla? Tosin, en mä nyt tiiä koska se ees kotiutuu.

Viettäkäähän kiva sunnuntai! Toivottavasti ois viimeinen hellepäivä tälle kesää...

Ipanapiina ja Ihmevaava 8+6
 
Tombatar Tuli tuossa mieleen se eroavaisuus että tm:ää kun testailin r-testillä menkat oli myöhässä viikon ja sit vasta näytti tosi haamua. Tässä testasin kaks päivää ennen menkkoja jo silloin näytti haamua ja kivasti vahvistui joka toinen päivä.. Nyt kun rupesin miettimällä miettimään noita tm:sä olleita r.oireita ja tän raskauden oireita näissä onkin eroavaisuuksia.. Mutta sehän nähdään sit torstaina ultrassa josko nyt olis parempi onni.
Pidän sulle peukkuja että pieni olisikin kasvanut siellä d :) b
 
Nyt täytyy tyhmänä kysyä, että mitä on terälliset ja terättömät puvut? =)

Näin unta, että tein pari raskaustestiä, joihin tuli todella vahva plussa ja niinhän mulle tulikin silloin joku kerta. Oonhan mä jo 5 testiä tehnyt "varmuudeksi" :LOL:
 
Voi kamal kun te ootte ahkeria kirjotteleen.. Millään en jaksa lukea kaikkea mitä on tullut :D

Äitiyspakkauksesta ainakin olitte kysellyt ja minä olen jokaisesta ottanut ja otan kyllä nytkin.Mikään ei voita sitä tunnetta kun sen saa hypisteltäväksi :heart:

Isukin osallistumisesta..
Meillä ekan kaa isukki oli ihan täysillä mukana kyllä,mutta muiden kans on laantunut ja varsinkin kun toisella jo yritin saaha käyttään noita kestiksiä niin ei tykänny niistä yhtään vaikka oli aio vaippoja ja valmiita pakettejaki. No mutta mun mielestä ollut ihan tarpeeks mukana kuitenkin. Joskus tuntuu että sais karjasta että HETI vaipanvaihtoon,mutta joskus on ihan oma alotteista..

Pikkuvaatteista
Meillä on kaikille menny aika kauan 50cm ja olen niitä hommannutki reilusti..
Enimmäkseen ihan pienellä olen tykännyt pitää bodeja ja potkareita tai miksi niitä ny toiksein sanotaan jotka onku housut joissa ne henkselit..Mä oon niitä aina potkareiksi sanonu :LOL:

Sitten voisin kokeilla sen 10+0 vkon kuvan lisätä jos taas muistan miten sen sai... On tosin iltakuva että aavistuksen ehkä sitä ylimääräistä turvotusta..

http://img833.imageshack.us/img833/5972/heinelokuu058.jpg
Eli 10+0 ois tossa kuvassa. ja todellaki yleensä alkaa aikasin näkymään :D Ei haitaa kyllä yhtään. Turha vain koittaa salata enään kun normisti niin hoikka niin kyllähän siitä jo hoksaa.

Nyt pitänee alkaa suunnitella mitä sit tekis kun pitäs tuttujen hiuksiaki käyä leikkeleen... :(
Ei innosta vkl ja vrsinkaan tällasella helteellä seisoskella kovin kauaa.. Kopsaus vaan kuuluu ja parturi läsähtää lattialle :LOL:

Nop mutta anteeksi taas omanapaisuus mutta ei vain virta riitä nyt lueskeleen..
Hyviä vointeja kuitenkin kaikille ja yritän käydä taas vilkuileen kuulumisia!!!

Vaavimasu ja nimetön kullannuppu 10+2
 

Yhteistyössä