***LOKAVAUVAT 2007, VOL.4***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mileko35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huh, palsta taas toimii. Hetken näytti et joudun tekemään jotain hyödyllistä Eelin päiväunien aikana ;)

Heidi: Myö alotettiin suomalaiskansalliseen tyyliin potulla. Ajattelin et jos alottaa makeella niin ei sit muut maut enää uppoo. Tiedä tuosta nyt sitten... Ollaan vasta kahdesti maisteltu tuota pottua.

*muoks. Onkohan kallis tuollainen höyrystin? Kuulostaa näppärältä.

Heidi25 Kannattaa aloittaa jollain muulla, kun hedelmäsoseella... esim. peruna tai vastaava suht mietomaku. Ekaksi ihan vaan lusikan kärjellinen ja siitä sitten lisää kerta kerralta! sitten vasta makeisiin hedelmäsoseisiin, kun nuo perunat ja kasvikset on kunnolla maisteltu! Näin minä tein esikon kanssa ja nyt Wiian kanssa...Kaverin lapsi ei muuta söis, kun hedelmäsoseita, kun sai niitä ekaksi...ja siinä onkin sit totuttaminen " kunnon ruokaan" :)

Kiinteistä ...

aiemmin näyttivät antaneen neuvolasta semmosen ohjeen/aikatalun kiinteiden yms antamiselle oikein ? Mun kamulla oli ...Onko teille annettu ?
Ja ehdotelmia mitä kandee antaa , ettei vatsa kovin kovetu yms ?
Meillähän menee pottu ja porkkana (vähemmän porkkanaa) , sekä mangosose . (jos paljolti porkkanaa, tais kovettaa myös)
Himpun oon antanut kuningatarsosetta - tais kovettaa , sekä vatturuusunmarjaa. Ja minä kuuluun osioon laiskat-purkkiruoka-äidit - eli siltä osastolta koetan löytää alkuun tarjoilut.
Onko esim kukkakaalista tulltu vatsanväänteitä , kun se aikuisellekin niitä aiheuttaa ?
Lisäksi aattelin omia allergeenejä vältellä varan vuoksi - jatkossakin - eli tomaatti, kiiwi, kala, pähkinä jne ...
Meillä Viun masu ensin näytti himpun kovettuvan - mutta joka päivä on kakittu - ja nyt viimepäivinä 4 kertaa, pari papanakakkaa ja sitten löysempi annos :)

Niin - ja annatteko sen marja/hedelmäsoseen eri kerralla ? Mie oon vielä samalla aterialla kaikki antanut. Ja tosiaan taitaa tulla maidon anatamisesta ongelmaa, jos ottaa vielä yhden kerran soseille , Viu ei ainakaan kovin pian maitoa juo tuo syönnin jälkeen - eilenkin sain 20ml sit ruoan päälle menemään.

Do dii! Pääsinhän tänne vihdoinkin... Vaikka eipä mulla mitään asiaa olekaan :laugh: :laugh:

Soseista me aloitettiin eemelillä aikoinaan maissivelli, joten soseena aloitin maissi-porkkanan. Ajattelin sen uppoavan helpommin kun on jotain tuttua makua mukana. Ensin annettiin ihan noin 2-3 teelusikallista ja siitä koko ajan lisäten. Seuraavaksi otettiin peruna-porkkana käyttöön. Joskin kyllähän me jo jouluna maistettiin porkkanaa yksi ruokalusikallinen. :D
Meillä ei vieläkään toi kukkakaali tai parsa uppoa... sylkee pois.
Hedelmäsoseita annetaan lähinnä marjoja ja päärynää. En uskalla vielä antaa mitään mangoa, persikkaa tai omenaa noiden allergioiden takia.
Puolilta päivin annan perunaa + jotain muuta sosetta ja sitten päikkäreiden jälkeen 16-17 aikoihin marjasosetta. Maitoa menee soseen päälle noin 60-80 ml.

Siis kasviksilla aloitellaan.. Hyvà tietàà niin saadaan sitten ne vàhemmàn herkutkin uppoamaan:) Kuinkas nopeasti olette sitten toista kasvista ruvenneet maistelemaan ? Ihan pihalla olen kyllà tàstà hommasta.. =) Me maksettiin rapeat 120 euroa siità laitteesta.. on kàtevà kun hòyryllà sitten valmistaa kaikki ainekset niin pitàisi vitamiinitkin sàilyà hyvin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi25:
Siis kasviksilla aloitellaan.. Hyvà tietàà niin saadaan sitten ne vàhemmàn herkutkin uppoamaan:) Kuinkas nopeasti olette sitten toista kasvista ruvenneet maistelemaan ? Ihan pihalla olen kyllà tàstà hommasta.. =) Me maksettiin rapeat 120 euroa siità laitteesta.. on kàtevà kun hòyryllà sitten valmistaa kaikki ainekset niin pitàisi vitamiinitkin sàilyà hyvin... :)

Eiks se ohje ole, että viikko aina kutakin...? Meillä tais ainakin olla niin... Mä vaan mietin, että missähän vaiheessa voi alkaa lisäämään lihaa?

Soseista: me ollaan aloiteltu porkkana,perunalla ja hyvin uppoo. Tänään annoin jo 1/3 osaa purkkia melkein kokonaan upposi. Aloitin maistelun siis tämän viikon tiistaina. Kakkaa on tullut joka päivä, mutta tuntuu että tiukemmassa on tulemaan kuin aikaisemmin. Monta kertaa päivässä tulee vähän kerrallaan ja on kiinteämpää rakenteeltaa, mutta siltikin aika löysähköä.

Jippii =) =) =) meidän Aatu on nukkunut ulkona jo kohta tunnin. :D Mies lähti kävelylle pojan kans ja ihme on tapahtunut! Minä en ole vielä kertaakaan saanut tuota poikaa jäämään noihin vaunuihin. Pitää udella miehen vinkit, kunhan tulee sisälle ulkoa. Jäi tuonne pihalle lappamaan polttopuita kuivaan varastoon kun ollan jo melkein kaikki polteltu sieltä.

Nyt katsomaan serranon perhettä boxilta.

btw - muuten - tulihan www.nestelbona:lta postia ja se lusikka 4kk ikäiselle. Tosin en onnistu rekisteröitymään
http://www.nestlebaby.com/fi/nestle_baby_club/inscription/
onnistuiko joku muu ? Mulle pamahteli lopuksi vielä espanjankielistä kamaa :) hola ...
Anyway, tuolla on jotain tietoa ...

Ja heidille vielä, sitä kasvismössä voip maidolla 'ohentaa' tai pehmeyttää viel himpun...

Onnittelut Katjannalle ja Aatulle ulkonukkumisesta !!!
Meillä tämmöinen omituinen ulko/sisäyhdistelmä - puol tuntia ulkona, josta hinaan vankkurit sisälle ja sitten koisaa yhä - nyt toista tuntia. Oiskohan liian vähän vaatetta ? Hmmmh ...

Mites se Oulu miitinki, ehdottelin ens viikkoa ?

Pitikin kehua, just heräilee ...

p

Eeli kääntyi tänään virallisesti (ilman apua tms. muuta vilunkipeliä) ensimmäistä kertaa mahalleen.

Vähän meni pitkäksi...

Ei mitään varsinaisia taidon näytteitä nuo kuvat, kun tuli hieman yllättäen tuo tilanne :)

- Susa & Eeli 4kk+

mitäköhän piti kommentoida...unohdin kokonaan..Soseita meillä menee kaikkia noita kasvissoseita,eikä oo tullu mistään mitään masulle.Ja ite tehtynä menee nyt peruna-porkkana ja bataatti.Pessi syö siis puolen päivän aikaan ja 17-18aikaan 2/3 osa purkkia ja maitoo 60-120ml päälle.joskus lisäks hedelmä sosetta joista ollaan maisteltu nyt päärynää,luumua ja mangoa.

Jahas jos menis vähän askarteleen kortteja :wave:

YOdottaja: kiitos onnitteluista! Ja tämä on oikeasti meillä iso edistys askel!!!! Ihanaa, vielä on toivoa että mekin päästään nauttimaan kevät auringosta vaunuillen ;) pienet ne ilot meikäläiselläkin =) En pääse minäkään kirjautumaan nestlen jäseneksi :'(

Mietin sitä tuosta sose asiasta vielä että milloin sitä aletaan antamaan myös iltapäivällä kasvis tms sose annos? Nythän meillä menee vain aamupäivisin, mutta ei kai tuo kovin kauan enää kohta nälkää pidä. Minä olen siis unohtanut kaikki mitä Annin aikana annettiin jne. Oletteko muut kuinka äkkiä alkaneet antaa myös toisen sose annoksen päivässä?

Tapaaminen meille sopii keskiviikosta alkaen mille päivälle vaan.

soseista
me alotettiin maissilla,sit otettiin kasvis sosetta jossa on pe-po ja maissi,sit pe-po ja nyt aina aamupäivästä joku kasvissose ja illalla hedelmäsose,hedelmäsoseista aloitin vadelma-päärynällä (semper)

Luin eilisiä viestejä taaksepäin ja pakko kertoa nyt Topsylle että meidän Aatu paskansi viime sunnuntaina karva lanka matolle :'( sunnuntai oli sellainen päivä ettei poika ollut sekuntiakaan selällään ja kääntyi mahalleen joka mutkassa. Se oli silloin uusi taito ja sitähän piti ponnistaa niin että, joka kerta tuli pissa tai kakka. Ja se kakka tuli just silloin kun poika kiepsahti karva lanka maton päälle. Ukko vei sen pesuhuoneeseen kielloista huolimatta ja pesi vedellä, joten nyt tuo matto on siitä kohti kuin lampaan villa pöyheänä. :'( :'(

no pääsipä tänne vihdoin ja viimein,eilen käytiin siellä miun vanhempien luona,ja kaupoilla..lindexillä,henkalla ja maukalla ja kapphallissa..tosi surkeet oli valikoimat yhtikäs mitään..henkalta ja maukalta sain sit yhen paidan ja housut tytylle..kapphalliinkin oli lahjakortti mutta ei tuolla imatran kapphallissa ollut alle 80cm.lle yhtikäs mitään..en ainakaa löytäny :o eikä tuolla lindexilläkään :( pahemmin ollu mitään.
saatiin venlalle kyllä sitten äitini työkaverilta jätesäkillinen 80-92cm vaatteita..

minnuu on taas koskenu tän päivää päätä..niskat taitaa niin jumissa olla..isännällekkin on vaan pitäny kiukuta :( väsyttää ihan tautisesti |O

soseiden annosta meillä venla saa kasvis-aterian ja jälkkärin samalla kertaa,eli jotain makeeta..eikä nuo nyt ole masuvaivoja aiheuttaneet,muuta kuin sen että kakka on papana kakkaa..tai sitten on yks kananmunan kokonen möhkylä montakertaa päivässä vaipassa.
mie en kyllä viikkoa esim jotakin pottua tai porkkanaa antanu..satoin muutaman päivän samaa syöttää,ja sitten vaihdoin esim pottuun ja patattiin..hyvin on uponnu..ainakin tuo pottu ja patatti,sekä pottu ja maissi..nyt tein sellasesta kaupan sekotuksesta jossa oli porkkanaa(keltasta ja oranssii) maissia,ja parsakaalia.sekä laitoin perunaa lisäksi,niin sosetta,ja hyvin tuokin on uponnu.
erehyin ostamaan purkissa perunaa ja kukkakaalia..niin olipahan aika järkyn makusta ja hajusta...
noita hedelmäsoseita nyt on tullu annettuu..paitsi se mango :x se on kamalan hajusta ja makusta..
eikä meilläkään venla kyllä kasvisaterian päälle saata juoda yhtään maitoa,olen sitten n.tunnin puolentoista päästä tarjonnu maitoa.

nyt isännän ja tytyn kanssa lenkille..jos tuo päänsärky jäis sinne..

Kiitos dogtor. Noin vähän ajattelin itsekin mielessä. meillä terkka käski antaa pari viikkoa pelkästään porkkana-perunaa kun kerran sillä nyt aloitin. Mutta siis pari viikkoa aina yhtä uutta makua, vissiin että näkee miten elimistö reakoi mihinkin ruoka aineeseen

Niinukka: me ollaan vasta aloitettu tällä viikolla kiinteät. Eikö Venla ole syönyt jo pidemmän aikaa kiinteitä? Siis ajattelin että jos nyt vasta suositteli Venlalle toista kasvis ateriaa. Annoitko silloin aluksi kasvis aterian ja hedelmän vai miten?

me alotettiin niin että eka maistettiin pari lusikkaa maissia..sit alotettiin ihan suoraan 1/2prk pe-po tai kasvis sosetta..paljon annetaan vettä soseen jälkeen ja pojalla tuntuukin olevan nälkä..sitte ku joku viikko oltiin syöty kasvis soseita nii alettiin ottaa iltaisin hedelmää..ja yö unet on meillä pidentyny ja maha vaivoja ei oo ollenkaa tullu

Moi!!

Tuleva Mieto sitten oli elämänsä ekoissa hiihtokilpailuissa! Sai upeen mitalinkin. Siitä se ura lähtee! Pysyis nyt edes hiukan toi lumi, että sais hetken vielä hiihdellä.
Eero oli isänsä kanssa täällä useemman tunnin, hyvin pärjäs.

Mä oon rekisteröitynyt tuonne Bonan Nestlen sivuille aika päivää sitten. Tuli niitä lusikoitakin sit lisää.
Mitäs muita kerhoja muuten on??
Me kuulutaan Lorumaa-kerhoon. Tosin Eeron ilmottautuminen ei oo menny perille. Sit toi Nestle ja mielestäni olen Piltin sivuille ilmottanu. Sit Pirkan Naperokerhoon Onni kuuluu. Nää siis ilmasia kerhoja, joista saa joskus jotain. Ale-kuponkeja ainakin tulee =)

Siinä nää kuulumiset tältä päivältä. :wave:

Kiitos kaikille neuvoista! :flower: Eli siis varmaan perunalla aloitetaan ja sitten seuraavalla viikolla lisàtààn se porkkana ja sitten taas toisella kasviksella jne. =) Tosin tànààn jo mummi ja pappa oli kovaa vauhtia tyrkyttàmàssà banaania annikan suuhun :kieh: Ettà joskus ottaa pààhàn kun pitàà tunkea omia ajatuksiaan meidàn kasvatukseen.. Siis kun ei vielà olla aloitettu tàtà hommaa ja minà olen nyt mielessàni pààttànyt kuinka tàmà kiinteiden aloitus aloitetaan niin sitten tullaan ja vàkisin yritetààn hedelmià syòttàà... Okei eihàn se nyt mitààn haittaa sinànsà mutta kun voisi edes kysyà ettà saako antaa pikkaisen.. :/ Varmaan ihan hòppànà olen, mutta olen itse hirveàn tarkka siità kuinka annikan kasvatus menee yms. Se olen Minà se àiti eikà kukaan muu.. Hmmm.. plaaaaaahhh... tànààn on kuulkaas sellainen pàivà ettà niin àiti ettà tytàr ovat nousseet vààràllà jalalla sàngystà ylòs.. :headwall:

Pääsihän tänne sivuilla taas :) .

Musta tuntuu kanssa, että on täysin unohtunut nuo ruokakuviot. Että milloin, mitä ja millä tiheydellä ja kuinka nopeesti. No, ehkä se siitä sitten taas. Ja jos mitään vaivoja ei vauvalla ole, niin sittenpä ei varmasti haittaa hiukan nopeampi toiminta. Mutta esim meillä nyt kun epäilen kovasti allergiaa, meinaan antaa reilun aikaa aina vain yhtä tai kahta makua. Eilen siis kokeiltiin perunaa eka kerta. Yleensä olen perunan lisäksi antanut nopeasti porkkanaa, mutta nyt terkka sanoi, että porkkanaa kannattaisi aluksi vielä välttää allergiaepäilyn takia. Tosin ite en ole kuullut, että porkkana niin kovin allergisoiva olisi? Minä oon aina laimentanut ruuat vedellä. Maitoa en ole alkanut sen takia pumppaamaan, liekö tuliskikaan ja korvikkeita en ole laimennuksen takia viitsinyt käyttää.

Ja meillä kun on tisuteltu, niin me on juotu maito ensin ja sitten ruuat tovin päästä päälle. Ite tykkään näin päin, varsinkin aluksi. Että se olisi ainakin maito, mikä uppoaa. Ekan kanssa tein toisinpäin ja tuntuikin, että maidon tulo alkoi vähenemään nopeammin. Liekö sitten johtui tästä vai jostain muusta.

Piituli oli tehnyt hienot paidat :) . Mitä tapaamista varten ne teit? Mikä muuten on tän hetken tilanne kesän tapaamisesta? Kun olin tuossa reilun viikon pois, enkä ole niitä juttuja jaksanut alkaa lukemaan :ashamed: . Aloin miettiä esim, että ootteko puhuneet, että tultais nimikoidut paidat päällä :) ?

Ja kerhosta. Mites sinne nyt pääsikään, jos siis hyväksytte mukaan :) ?

Katjannalle tsempit ulkona nukuttamiseen!! Toivottavasti se siitä lähtisi! Meillähän ekat reilu 3kk tuntui toivottomalta, mutta sitten vaan yhtäkkiä unet vaunuissa parani ja nyt ei enää muualla päivällä nukutakaan :) . Ihan eri juttu näin :) !

Mitähän muuta, muutakin piti kommentoida ja kertoa, mutta unohtui taas, kun jo tässä puhelimessakin puhuin välissä pitkät pätkät.

Yhteistyössä