****LOKAMASUT LOKAKUUSSA*******

Topsy2 ja tuutilulla, neuvolan täti sanoikin että epäilee perätilaa, joten mentiin ultraan asiaa tarkastamaan. Mutta niin se vaan oli, pikkis raivotarjonnassa, pää alhaalla ja pylly ylhäällä. Tuo minun neuvolantäti on entinen kätilö (tuskin vaikuttaa "tutkimustulokseen" :D ), ja siinä aikansa tutkailtua totesi että mun alamassulla on ihan "tyhjää"
Eli ei taida meillä päteä tämä maanvetovoima muuhun kun minuun :ashamed:
PuPu ja pikkis
 
topsy
no onneks toi ukko on sen verran ymmärtäväistä sorttia :)
ja en muuten edes syönyt sitä ruokaa kun potutti niin paljon,paistoi sit toisen satsin UUDELLA paperilla,että osaan olla raivostuttava :LOL:

ja sit neuvola kuulumisia..
rv. 36+3
painoa viikossa +875g
turvotus: +
rr: 128/72
pissa ok
hemppa: 118
kohdunpohjan korkeus: 32cm
tarjonta: rt
vauvan syke: 134
liikkeet ++

ja vauva on laskeutunut ja kanava hävinnyt kokonaan,ja kohdun suu auki sormelle..
sanoivat sekä lääkäri että terkka,jotta voipi lähtö tulla koska vaan,siispä alettava seurailemaan supistuksia..joskohan se syntyis viikonloppuna..3:t ässät siis käyttöön..
 
Blääh.. Täällä vieläkin :headwall: Koko eilisen illan supisteli kauniisti 8minuutin välein, kylläkin aika kivuttomia mutta napakoita. No sitten ryhdyin nukkumaan n klo12 ja klo 4 heräsin vessaan jonka jälkeen alkoi todella inhottava ja kipeä poltto niin alamahassa kuin alaselässäkin. Nousin sitten ylös ja ajattelin että jospa sitten vihdoin päästäisiin lähtemään, mutta kolmen erittäin kivuliaan supistuksen jälkeen supistukset muuttuivat jälleen kivuttomiksi :kieh: Hermo menee. Tietysti olihan se enemmän kuin mukavaa kun kipu loppui, mutta olisin kyllä mielellään jo lähtenyt laitoksen perukoille.. Tuntuu ettei poika tule ikinä ulos |O No mutta kai hän sitten aikanaan tulee ulos, ainakin sietää toivoa :)

Ja hirmuisesti onnea vauvautuneille, voi kumpa itsekkin pääsisi jo tänne ilmoittelemaan ilouutisia :)

ansku 40+4 |O
 
Ajattelinpa pikkuisen kirjoitella tännekin :)

Onnittelut taas vauvansa saanneille! :heart: :heart: :heart:

Kauheasti on taas tullut tänne tekstiä, eikä perässä enää meinaa pysyä ;)

Tänne ei ihmeempiä. Sain ajan synnytystapa-arvioon joka menee sitten mulla rv 38+1. Mitäpä hyötyä tuosta on kun eivät kuulemma siitä ala käynnistelemään, vaan kutsuvat sitten myöhemmin jos on tarvetta.
Ihmetyttää vaan kun mulla on tullut sellainen käsitys että rv 36-37 tehdään synnytys tapa-arviot...?
Soitin siis tuosta ajasta ja kätilö sanoi että eivät käynnistä ennen rv 38, jos vauva ei ole liian iso. Mistäs ne tietää minkäkokoinen mulla on tuon rv 38 jälkeen? ja miten kauan joutuu taas odottaa että pääsee käynnistykseen jos on tarvetta? Ja sanoin vielä että toivon alatiesynnytystä enkä sektiota, mutta ei. Menen sitten tuolloin ja synnytän kun synnytän ja vaikka apinanraivolla sitten sen yli nelikiloisen :'( Aina vaan vedotaan siihen kun olen uudelleensynnyttäjä ja niillä tulee hyvät supistukset joilla tulee ulos melkeinpä mitä vaan! Ja siihen vedotaan myös että vauvan on sitten oltava reilusti yli nelikiloinen, ennenkuin lähdetään käynnistämään tuon 38viikon jälkeen.
Sitten vielä sanoi että jos yöt on hankalia niin ainahan voin mennä synnytysvastaanottoon käymään. En oikein tajunnut tota. Siis miksi mä sinne menisin jos en saa nukuttua hyvin?? Mähän ramppaisin siellä nyt jokapäivä jos noin ajattelisin, ihme kommentti.

Eli täällä kasvatellaan tätä vauvelia vielä joulukuussakin...
Pieniä harjoitussuppareita tullut eilen ja tänään ehkä kaksi. Ärsyttävää, tulis nyt kunnollisia että sitä kohdunsuuta edes valmistelisivat..

Olo on kiukkuinen ja välillä itkuinen, olen niin täynnä tätä norsuna oloa ja kotona makaamista kun ei voi lähteä mihinkään selän ja lantion takia. Välillä joutuu ihan kipulääkkeisiin turvautumaan..ihan syvältä koko homma! :'( vali vali nari nari...mutta te varmaan tiedätte parhaiten kun tälle päälle sattuu... :ashamed:

milli rv36+3
 
ei meilläkään oo ollu sitä synnytys tapa arvioo ja mä oon kuiteski aika kapea lantioinen ja arvioitu syntymä paino herralle on 3800g että voi tehdä tiukkaa..lähete kysiin on kyl laitettu mut kutsua ei oo tullu ja toivottavasti arvioivat sen ultralla eikä sormin :/
 
Onnea vauvan saaneille ja tsemppiä sitä hakemaan menneille!!!

Itse täällä kärvistelen närästyksen pauloissa, mureke ois uunissa, mut tuntuu, et mitenköhän sen saa alas... Painoa on kyllä alkanu tulemaan nyt lopussa kovaa kyytiä. Kahessa viime punnituksessa 1200gr/vk...

Perätilasta...
Toinen lapseni oli viikosta 36 perätilassa ja olin aivan samoissa mietteissä kuin Topsy, siis mitään ei muuta liikkunut päässä, ku et kumman valitsen, sektion vai ns. normaalin synnytyksen. Leikkausaika oli sovittu tasan viikolle 40, mutten mennyt siihen. Päätin viime hetkellä, et koitan alatiesynnytystä, ja sitä mulle koko ajan suositeltiinkin (lantio kuvattiin ja oli todettu, että mahtuu tulemaan). Kappas vain yliaikaiskontrolissa vk 41 lapsi oli kääntynyt! Tosin lapsivettä oli kuulemma runsaasti, mulla tahtoo kertyä sitä loppuaikana. Semmonen tarina. Mut nyt jos oli samalainen tilanne, päätyisin kai taas alatiesynnytykseen. Kaikki asiantuntijat suosittelee sitä täällä Keski-Suomessa.

Mulla ei oo muuten kumpikaan laskeutunu eikä kiinnittyny, ja eka lapsi synty 39+4...eli ei se aina mee pitkäksi odotuksesksi vaikka ei kiinnitykkään. Tämäkään masuasukki ei ole yhtään laskeutunut, mutta en sitä kyllä odotakkaan. Supistellu on öisin, niin etten ole pystyny nukkumaaan välillä. Saapas nähä miten käy meikäläiselle...

Kysyin neuvolantätiltä, et jos lapsi on kiinnittynyt, niin voiko synnytys siinä tapauksessa alkaa vesien menolla. Meinas, että sillä ei ole mitään merkitystä, et veet pääsee tulemaan joka tapauksessa. Semmoista...

Rautaa pitää minunki popsia, ja kyllä, minullakin meinaa happi loppua sisätiloissa! Käyn vähän väliä ovella haukkaamassa raikasta ulkoilmaa... :)

Mutta odotellaanpa rauhassa näitä päivien kulumisia.

Lehdokki rv 37+1
 
Mielettömästi onnea kaikille vauvan lunastaneille :hug:

Täällä ollaan vielä yhdessä koossa ja hyvä niin. Mies vielä tänään työreissussa, joten sen jälkeen saisi neitikin sitten tulla :) Toisaalta mä nautin kyllä tästä äityslomastakin, aika harvoin sitä saa viettää näin lokoisia päiviä ilman aikatauluja tai velvoitteita...

Viime viikolla ravasin siellä neuvolassa nopean painonnousun ja runsaan lapsivesimäärä-epäilyn vuoksi.
Maanantaina kävin sitten ultrassa synnärillä ja kaikki tiedot meni uusiksi.. tähän asti minulle on kokoajan sanottu, että on iso lapsi tulossa jne. No nyt sitten todettiinkin, että vauva on pienikokoinen - painoa 2750 ja viikkoa silloin 37+6. Eli otti ilmeisesti jossain vaiheessa kasvupyrähdyksen ja siitä tuli sitten arvio isosta lapsesta. Sf-mitta huitelee jossain 37 paikkeilla, mutta lääkäri sanoi sen johtuvan siitä, että vauvalla on siellä edelleen niin paljon tilaa liikkua.

Pääasia nyt kuitenkin, että kaikki on hyvin. Raivotarjonnassa neiti oli ainakin maanantaina, mutta lääkäri totesi kyllä, että tilaa tytöllä on pyörähdellä vähän mihin vain. Nyt sitten pidän peukkuja pystyssä, että asukki olisi senverran yhteistyökykyinen, että voisi pysyä oikeassa asennossa... :)

Herkkujakin olen nyt sitten vetänyt nassuun hyvällä omallatunnolla. Painoa koko raskauden aikana tullut yhteensä 5,5kg ja BMI oli 21 ennen raskautta. Yritän nyt sitten kerätä vähän varastoja itsellenikin, koska lääkärin mukaan tulen synnytyksen jälkeen painamaan vähemmän kuin ennen raskautta. Ja mahdollinen imetys kuitenkin kuluttaa kovasti.

Yöt menee vaihdelleen, supistuksia ei juurikaan vielä ole tullut. Asennon löytäminen on hankalaa ja kauratyyny on täälläkin käytössä. Ja lisäksi vessassa saa ravata kyllä ihan yhtenään. Viime yön kyllä nukuin kuin tukki heräämättä kertaakaan - huvittavaa oli lukea täältä miten monella muullakin oli ollut hyvä yö takana :)

Koittakaahan kaikki jaksella ja hemmotelkaa itseänne - sen olette kyllä ansainneet! Minä pistän nyt kynttilöitä palaamaan ja kömmin sohvalle viltin ja suklaan kera :)

Oliivia 38+2
 
Voihan vitsi että täällä tapahtuu!!!!!!!! Onnea heti alkuun kaikille nyyttien kanssa jo eläville :flower: Me mahakkaat saamme vielä odotella,puuh!
Jo riittäis tää odottelu meinaan, alkaa olla aika tukalat oltavat ja vielä 2 vkoa laskettuun aikaan eli mahdollisesti 4 viikkoa vielä odottelua jos "hyvin" käy! Täällä TYKSissä käynnistetään kuulemma rv 41+5 joten taitaa olla kuun loppua jos käynnistykseen joudutaan! Ei supistuksen supistusta tullut tänäänkään, sanotaan että max. 10 supparia/vko, jos kaikki harkkarit tunnen, eli voin vaan kuvitella kuinka paljon kohdunsuulla on tapahtumia viime aikoina. Mä en kyllä kertakaikkiaan osaa nauttia tästä loppuajasta; joka paikkaa kolottaa, jatkuvaa vessassa ramppaamista, jalat särkee ja vetää suonta, uusimpana ongelmana ruokahaluttomuus ja kuvotus! Johan meni valitukseksi! Intoa ja puhtia riittäisi vaikka mitä tehdä, mutta kroppa sanoo muuta! Puolen tunnin lenkistä saa palkaksi armottomat selkä- ja liitoskivut!
Mutta voi miten olen onnellinen niiden puolesta, jotka ovat vaavinsa jo ulos pinnistäneet tai muulla keinoin nyytin saaneet ulos (ehkä jopa vähän kateellinen :ashamed: )
Synnytystapa-arviosta ollut puhetta: Mulle tehtiin rv 36 ja olisin kuvitellut sen vallan toisenlaiseksi touhuksi. Vähän "kaiveltiin" alapäätä ja lääkäri tokasi että mahtuu tulemaan 4kg:n painoinen lapsi! Siis miten ihmeessä hän tuohon lopputulokseen pääsi sillä sormen taivutuksella tuolla alakerrassa??? :LOL: Millaisia synnytystapa-arvioita muilla on ollut? Lisäksi täällä ei saa mitään koko arviota vauvasta. Eli pitää vaan toivoa, ettei mitään jättiä tulisi!
Piti vielä kysäistä vaavin liikkeistä! Tiistaina terkkari totesi olevan rt:ssa, selkä vas.puolella ja jalat oik.kyljessä. Kaikki potkut tunnen kuitenkin vas.kyljessä missä pitäisi olla vauvan selkä. Viikko sitten vauva näin kääntyi, potkittuaan lähes kuukauden vain ja ainoastaan oikeaan kylkeen. Toisinaan ylämahalla tuntuu kaksi "palloa", joista kuvittelen tiosen olevan pää, toisen peffa. Lääkäri väitti kuitenkin jo rv 36, että vauvalla niin vähän tilaa kohdussa ja koska ollut rt:ssa jo 10 viikkoa, on lähes mahdotonta kuvitella sen senää kykenevän kääntymään koska pää painaa niin paljon. Mikäli tämä pitäisi paikkaansa, ei Tuutilullan kaltaisia loppumetrillä tapahtuvia tarjonnan muutoksia tapahtuisi!!!!!!!!! Meille siis tulossa varmaan mutanttilapsi, jolla ola selän takapuolella patit, jotka muistuttavat jalkoja :LOL: :LOL: :LOL: Voi mitä pää kerkeekään vielä kehittelemään, ennenkuin vauva ulos päättää tulla!!!!
Sekoamassa oleva Piippu rv 38 tasan
 
Ja musta tuntuu että tässä on ollut ihana vaihe se kun maha oli pieni ja alun pahoinvointi poissa, sen jälkeen kun maha alkoi kasvaa alkoivat myös kaikenmaalilman vaivat. Mutta lopputulos on IHANA!!!!!!! Sen takia kandee kärsiä vaikka vähän enemmänkin! :LOL:
 
Neuvolassa käyty taas...

rv 37+6
rr 120/70 (laskenut)
Pissa puhdas
Turvotus +
Hb 136
rt1
sf 33 (laskenut)
Pää matalalla, ei saanut enää liikkumaan
Syke n. 140, hyvä vaihtelu
Terveydenhoitajan kokoarvio käsikopelolla 3,4kg nyt :eek:

Viiltelyä ja porailua ollut nyt viikon verran reilummin, positiivista että jotain on hyötyäkin niistä ollut kun kerran on laskeutunut jo jonkin verran. Toiveissa olisi ettei yli menisi, mietityttää minuakin tuo pienen iso koko... Supisteluja en ole huomannut minkäänlaisia, tosin lääkäri viimeksikin huomautti että "taitaa olla hyvä harjoitussupistus päällä", enkä minä mitään huomannut... :whistle:

Joku tuossa mietti sitä synnytystapa-arvion tekotapaa. Kävin äitipolilla 36+ , lääkäri tosiaan vaan vähän kokeili sormin tuolta alakerrasta ja tokaisi "normaali lantio" ja siinä se. :/
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja piippu:
Toisinaan ylämahalla tuntuu kaksi "palloa", joista kuvittelen tiosen olevan pää, toisen peffa.
Siis mulla aivan tämä sama homma, vaikka on jo kertaalleen sanottu, että pää on osittain kiinnittynyt ja typy raivotarjonnassa. Silti ylämahalla on kaksi palloa... :/ Mä en oikein ymmärrä... Eihän ne jalat nyt palloilta voi tuntua... Pitää vaan odotella sinne syntymään asti, jotta saa selvyyden vauvan asennosta... Ja yrittää olla huolestumatta.

Keiju 36+3

 
Samaa laatua oli mullakin se synnytystapa-arvio, eli kouhdunkaulan tilanteen tarkistamisen yhteydessä sormikopelolla totesi olevan sopiva lantio. Lisäksi kyseli sitten, miten äidilläni/sisarillani on alatiesynnytykset onnistuneet.
Sanoi, että jos epäilyttäisi tilanne, niin sitten laittaisi lähetteen polille ultrattavaksi.
 
Synnytystapa-arviosta:
Mulle se tehtiin rv 38+. Mutta minä olenkin käynyt tiheään tahtiin yksityisellä neuvolalääkärillä ihan oman mielen rauhan vuoksi. Hän kokeili alakautta istuinkyhmyt, häntäluun taipumisen (oli muuten aika jänskä tunne) ja muutenkin lantion tilan. Sitten hän vielä katseli vauvaa ultralla ja totesi, että hyvin mahtuu tulemaan, jos ei ota hillitöntä kasvupyrähdystä tai mene reilusti yli.

Eipä ole minullekaan tämä raskausaika ollut mitään ihanuutta. Vaikka tuntukin pahalta sadatella kaikkia vaivoja, kun lasta tosiaan on pitkää ja hartaasti odotettu ja väsätty. Olen koko raskauden odotellut sitä tunnetta, että hehkuu ja on niin seesteinen ja kaikki on niin ihanaa. Nyt loppua kohti mennessä ottaa yhä enemmän vaan päähän. Tosin keskiraskauden paikkeilla mulla taisi olla hieman raskauden aikaiseta masennusta, mikä lisäsi inhottavaa oloa.

Onnekis loppu häämöttää ja lopussa kiitos seisoo, ainakin toivottavasti. Nyt alkaa vaan olla tosi epämukava olo kun lauantaista asti on supistellut enemmän tai vähemmän ja vatsa on koko ajan kipeä. Neuvolassa ei oltu huolissaan. Pitäiskös kuitenkin olla? Ei terkkari siellä tiennyt mikä on kasvotarjontakaan...

Tsemppiä meille kaikille massujen kanssa ja sylintäydeltä onnea jo vauvautuneille tai vauvautumassa oleville!!

Nökö ja Vekara 39+1
 
Mullakin ylämahalla kaski palloa, mutta oon aatellut toisen olevan pylly ja toisen olevan tuntuma siitä kun pienellä jalat koukussa... tosin nyt ihmettelin, että siellä, missä selän pitäisi olla, liikkuu välillä pikkuruinen kohouma.... ONKO SILLÄ HÄNTÄ! :LOL:
 
Ihana pikkuinen tyttö vauva parkaisi ensimmäisenkerran 30.09 rv 38. Synnytys eteni nopeesti ja hätäsektio jouduttiin tekemään, koska vauvelihan oli perätilassa. Neidin mitat 3555g ja 50 cm. Nyt sitten vihdoin kotona, paluu arkeen, IHANAA =)
 
Paljon onnea kaikille vauvaantuneille!! :flower: :flower:

Mun on nyt pakko purkaa tätä pahaa oloa. Mä olen ollut viime viikon keskiviikosta äitiyslomalla. Viime viikon loppu meni ihan ok, kun käytiin miehen kanssa laivalla ja jäätiin siltä reissulta anoppilaan loppuviikoksi.

Tämä viikko on ollut yhtä piinaa. Tuntuu jotenkin siltä, että sitä on vaan ihan apaattinen ja mitään ei saa tehtyä. Tänäänkin istuin varmaan vartin sängyn reunalla ja yritin saada itseäni pukemaan sukat jalkaan, että lähtisin käymään kaupoilla. En sitten saanut niitä sukkia jalkaan ja kaupoilla käynti jäi. Tää ei oikein ole mulle tyypillistä. Yleensä olen kovinkin onnessani, kun saan olla yksin kotona mut nyt en millään saa aikaani kulumaan.

Synnytys on alkanut edellisen (2 vkoa sitten) lääkärikäynnin jälkeen pelottamaan ihan hirveästi. Silloin vaavin paino oli n. 2,5-2,6 kg, mikä sinänsä varmasti ihan ok. Siskoni on varoitellut omien synnytystensä jälkeen, ettei hänellä mahtunut yli 3.5 kg vaavi alakautta. Molemmat hänen lapsensa ovat olleet siinä ja siinä, että he mahtuivat.

Sain laitettua s-postia th:lle tästä asiasta ja hän sai onneksi mulle huomisen neuvolakäynnin yhteyteen uuden ajan eri lääkärille. Edellinen lääkäri oli todella epävarma tapaus ja se tässä aiheuttikin mulle huolta ja stressiä. Huominen lääkäri kuulemma on hyvä ja asiantunteva henkilö. Pakko kai sitä on alkaa vaatia kunnon tutkimuksia, että sitä saisi itselleen mielenrauhan. :eek: En ole aikaisemmin osannut pelätä synnytystä, kun kerran ensimmäistä kertaa sitä ollaan menossa kokemaan...

Kai sitä pitäisi yritää jatkaa tuon kastemekon tekoa, niin saisin senkin "pois jaloista". Taitaa taas mennä kankaan tuijottelemiseksi.

Mukavaa torstain jatkoa! Anteeksi hirveä vuodatus. :ashamed:

möykkymamma 36+1
 
Kello 8.45 Pieni 9 pisteen TYTTÖ. Pienet mitat 2700g ja 46 cm.
Suunniteltu sektio ja raskausviikot oli 36+4
Vauva arki on ihanaa, typykkä on kiltti ja tyytyväinen eikä turhia itkeskele =)

En ole usein tänne kirjoitellut mutta olen päivittäin käynyt lukemassa juttujanne.
Oikein paljon onnea kaikille vauvan saaneille!!!!
 
lhs
Voi p****a!! Kirjoitin sitten pitkät tarinat (ei sillä, että ne nyt tärkeitä olisi, tai edes ketään kiinnostaisi..), ja yhtäkkiä kesken sanan koko homma katosi, aarghh!!! Muutenkin niin tympäsi ja ärsytti, niin tämä tästä vielä puuttui, perhana!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

lhs 38+5 *suoraan sanonottuna v***ttaa!!*
 

Yhteistyössä